Clicky

zondag 17 november 2024 - 23:37 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 399

Meeste tekenbeten gemeld in Gelderland

teken

WAGENINGEN – Veruit de meeste tekenbeten zijn vorig jaar gemeld vanuit Gelderland. Ook uit Noord-Brabant kwamen op Tekenradar.nl veel meldingen binnen. De minste meldingen kwamen uit Groningen en Zeeland, melden onderzoekers van de Wageningen Universiteit maandag aan het begin van de landelijke Week van de Teek.

Per 100.000 inwoners staat Drenthe op kop als het gaat om gemelde tekenbeten, gevolgd door Flevoland. In Zuid- en Noord-Holland komen per 100.000 inwoners de minste tekenbeten voor. De meeste mensen lopen een beet op in het bos, in de tuin, tijdens kamperen of bij het hardlopen. Maar er zijn ook behoorlijk wat mensen die via hun huiskat in contact komen met een teek, aldus de onderzoekers.

Teken kunnen de Borrelia-bacterie bij zich dragen. Die kan bij mensen de ziekte van Lyme veroorzaken, die voor problemen met het afweersysteem zorgt. De ziekte van Lyme kan ernstig verlopen. Onderzoekers van het academische Radboudumc in Nijmegen starten deze week samen met het RIVM een onderzoek naar de reactie van afweercellen op de bacterie. Dat moet zorgen voor een betere diagnostische test, want nu wordt Lyme soms pas na jaren ontdekt. Met een betere test kan de behandeling sneller verlopen.

Het aantal meldingen van een tekenbeet is de afgelopen weken snel toegenomen, aldus Tekenradar.nl. Dat komt volgens de onderzoekers waarschijnlijk doordat februari en maart warm waren. Het tekenseizoen is daardoor vroeg begonnen.

Eindhoven geeft chipmachinefabrikant ASML ruimte voor uitbreiding

ASML

EINDHOVEN -De gemeente Eindhoven heeft met ASML een intentieovereenkomst gesloten voor een mogelijke grootschalige uitbreiding van de chipmachinefabrikant. Daarvoor is volgens beide partijen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven geschikt, maakte de gemeente maandag bekend. De mogelijke uitbreiding op BIC, die door ASML momenteel onderzocht wordt, zou ruimte scheppen voor zo’n 20.000 arbeidsplaatsen.

Het bedrijf staat momenteel voor grote investeringsbeslissingen voor verdere uitbreiding. ASML wil naar eigen zeggen bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de bestaande fabriek in Veldhoven uitbreiden.

“Beslissingen over toekomstige locaties van ons bedrijf moeten worden ondersteund door gunstige omstandigheden, zoals de beschikbaarheid van talent, infrastructuur, huisvesting en door een sterk investeringsklimaat in het algemeen”, aldus financieel topman Roger Dassen van ASML. “De recent aangekondigde maatregelen van de overheid dragen hieraan bij.”

In juni hakt de gemeenteraad van Eindhoven de knoop door.

ASML waarschuwde eerder nog dat het bedrijf wil groeien en uitbreiden, maar dat Nederland mogelijk voor ASML te klein wordt. Dat dreigement leidde onder meer tot een gesprek tussen vertrekkend ASML-topman Peter Wennink en demissionair premier Mark Rutte.

Later werd bekend dat het kabinet samen met de regio Eindhoven 2,5 miljard euro steekt in de verbetering van het ondernemingsklimaat voor de microchipsector. ASML stelde daarop nog geen definitief besluit te hebben genomen over zijn groeiplannen. Maar het nieuws werd wel welkom ontvangen. Door de miljardeninvestering komt er onder meer extra geld voor woningbouw beschikbaar. Ook wil de gemeente Eindoven fors investeren in openbaar vervoer, wegen en scholen.

Honderden leggen werk neer op eerste stakingsdag metaalsector

rollen staal

LEEUWARDEN – Bijna zeshonderd werknemers uit de metaalbranche hebben maandagochtend in Friesland en de Noordoostpolder het werk neergelegd. De vakbonden riepen de stakingen uit bij kleinere metaal- en techniekbedrijven na het stuklopen van cao-onderhandelingen.

FNV-bestuurder Wilma Nieveen vindt de staking een succes. “We hielden rekening met driehonderd mensen en dat is bijna verdubbeld.” Werknemers van onder meer Spie, SMI, Pranger-Rosier en Equans staken sinds maandagochtend voor 24 uur.

De staking heeft volgens Nieveen ook impact op de productie bij de bedrijven. Sommige afdelingen liggen volledig stil, zegt ze. Het gaat dan om installaties die stilliggen of lasafdelingen van metaalbewerkingsbedrijven waar niet gewerkt wordt. “Daardoor ontstaat enorme vertraging en dat doet zeer bij werkgevers.”

Loonsverhoging

Later deze week zouden ook acties volgen in Twente en omgeving, Noord-Brabant, het zuidwesten van het land, Noord-Holland en Utrecht.

CNV-onderhandelaar Johann Honders zei vorige week dat het eindbod van de werkgevers bleef steken op een gemiddelde loonstijging van minder dan 5 procent voor zowel dit jaar als volgend jaar. De vakbonden willen het koopkrachtverlies van de afgelopen twee cao-jaren gecompenseerd zien. “Dat komt neer op 12,5 procent loonsverhoging voor een jaar.”

Stevig eindbod

De werkgevers, verenigd in de Federatie Werkgeversorganisaties Techniek (FWT), hadden een naar eigen zeggen stevig eindbod gedaan met een loonsverhoging van ruim 9 procent. “De vakbonden houden vast aan een looneis van ruim 13 procent. Daarmee plaatsen ze zich buiten de realiteit. Dit kunnen werkgevers simpelweg niet dragen”, zei FWT-onderhandelaar Ron Follon eerder.

In de metaalsector is de afgelopen jaren vaker gestaakt. Het gaat nu om de kleinmetaalbranche. De cao die daarbij hoort, geldt voor meer dan 300.000 werknemers bij bijvoorbeeld installatie-, carrosserie-, metaalbewerkings- en isolatiebedrijven en goud- en zilversmeden.

EDEKA mag van ACM twee bedrijfsonderdelen van de Groot fresh group overnemen

HEDEL – De ACM heeft de overname van twee belangrijke Hedelse bedrijfsonderdelen van de Groot fresh group door EDEKA goedgekeurd. De Groot International en de Groot fresh ripening zijn hiermee definitief in handen van de Duitse Retailer overgegaan. Alle medewerkers van de 2 bedrijven zijn mee overgenomen.

De twee bedrijfsonderdelen van het 94-jarige toonaangevende familiebedrijf de Groot fresh group zijn gevestigd in Hedel. Er is een lange termijn huurovereenkomst met EDEKA Einkaufskontor GmbH gesloten voor het gebruik van het pand langs de A2.

Gezamenlijke doelen voor de ontwikkelingen in de retailmarkt

De succesvolle internationaal en retail georiënteerde onderdelen worden nu geïntegreerd in de EDEKA Groep, die met Everest Fresh al geruime tijd op de Nederlandse markt vertegenwoordigd is. Door de overname worden de sterktes van de Groot international en de Groot fresh ripening met die van Everest Fresh gecombineerd. Consumenten krijgen daardoor het beste AGF assortiment tegen de beste prijs en service aangeboden.

De Groot fresh group blijft in afgeslankte vorm bestaan met als eigenaren Ben en William de Groot. De groep bestaat dan nog uit: de Groot fresh transport, de Groot fruit & vegetables, en de Groot UK. Voor de toekomst is er een goede samenwerking afgesproken tussen deze bedrijven en de EDEKA Groep. Vanuit de vestiging Breda zal de Groot fresh group zich blijven focussen op een breder specialistisch assortiment voor groothandel, foodservice, cash & carry en retail.

Everest Fresh groenten en fruit

Ben de Groot neemt met pijn in zijn hart afscheid van de collega’s en de locatie Hedel maar is verheugd met de overname. Hij heeft deze keuze gemaakt omdat hij gelooft dat de gezamenlijke lange termijn doelstellingen naadloos op elkaar aansluiten. Tegelijkertijd laat hij de bedrijfsonderdelen met veel vertrouwen achter onder de eindverantwoordelijkheid van Andries van den Bogert.

Andries van den Bogert zal samen met het huidige management team de organisatie blijven aansturen. De naam van het bedrijf wordt veranderd in “Everest Fresh Groenten en Fruit”.

De coöperatieve EDEKA Groep is een van Duitslands leidende supermarktketens. De Groep wordt ondersteund door circa 3.500 onafhankelijke supermarkten, zeven regionale groothandels en het EDEKA hoofdkantoor in Hamburg. De dochteronderneming Netto Marken-Discount, diverse gespecialiseerde retail formules, de samenwerking met de online bezorgdienst Picnic, en EDEKA Foodservice (Cash+Carry) completeren de brede range aan diensten die door de EDEKA Group worden aangeboden. Met circa 11.100 winkels en ongeveer 408.900 medewerkers genereerde EDEKA 66,2 miljard euro omzet in 2022.

Vrachtwagenchauffeur rijdt op geparkeerde vrachtwagens doordat hij ‘in slaap viel’ [+foto]

KEHRIG – Een 37-jarige vrachtwagenchauffeur reed maandagochtend rond 05.00 uur over de Duitse A48 vanuit Koblenz in de richting van de Dreieck Vulkaneifel.

Tussen het kruispunt Polch en Mayen raakte de chauffeur van de weg en botste tegen de middelste vangrail. Vervolgens verliet hij de snelweg bij het servicepunt Elztal-Nord. Daar raakte hij een aan de rechterkant van de weg geparkeerde vrachtwagen en duwde deze op een andere vrachtwagen die ervoor geparkeerd stond.

De chauffeur van de vrachtwagen die als eerste werd aangereden, die in de cabine lag te slapen, zat aanvankelijk bekneld in zin voertuig en moest door de brandweer worden bevrijd. Hij werd met ernstige, maar niet levensbedreigende verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.

De chauffeur, die in de ervoor geparkeerde trekker met oplegger lag te slapen, liep lichte verwondingen op aan zijn elleboog.

De veroorzaker van het ongeval, die eveneens een lichte knieblessure opliep, verklaarde dat de oorzaak van het ongeval een momentje van indutten was. Er werd echter ontdekt dat hij onder invloed van alcohol was. Uit een ademalcoholtest ter plaatse bleek een niveau van 1,16 promille. Vervolgens werd in het ziekenhuis een bloedmonster afgenomen en werd zijn rijbewijs ingenomen.

Alle drie de vrachtwagen waren niet meer rijdbaar. De bergingsactie is momenteel nog gaande.

Voor een foto van het ongeval klik je hier!

Oud Ajax-directeur Mislintat aan de slag bij Borussia Dortmund

Sven Mislintat

DORTMUND – Sven Mislintat, de voormalige directeur voetbalzaken bij Ajax, gaat weer aan de slag bij Borussia Dortmund.

De 51-jarige Duitser gaat zich in een technische functie bezighouden met de planning van de ploeg, meldt de club. Verder maakte Borussia bekend dat oud-speler Lars Ricken de nieuwe directeur sport wordt.

Mislintat werd in september vorig jaar na vier maanden ontslagen als directeur voetbalzaken bij Ajax. De Duitser raakte ook in opspraak over mogelijke belangenverstrengeling bij transfers, maar in een onafhankelijk onderzoek vond KPMG Forensic daarvoor geen aanwijzingen. Mislintat was in het verleden al meerdere jaren werkzaam voor Dortmund.

De 47-jarige Ricken, maker van een doelpunt in de door Dortmund gewonnen finale van de Champions League van 1997, neemt als directeur een deel van de taken van algemeen directeur Hans-Joachim Watzke over. Hij gaat samenwerken met technisch directeur Sebastian Kehl. Hij was tot voor kort directeur van het opleidingscentrum van Borussia.

Aantal gevallen van mazelen in Europa loopt snel op

mazelen

SOLNA – Het aantal besmettingen met mazelen in Europese landen neemt snel toe. Tussen maart vorig jaar en eind februari dit jaar zijn zeker 5770 gevallen vastgesteld. Minstens vijf mensen zijn aan de mazelen overleden. De Europese gezondheidsdienst ECDC noemt het ontmoedigend dat er uitbraken zijn van ziektes die met vaccins voorkomen kunnen worden.

De cijfers van de Europese gezondheidsdienst ECDC gaan over de 27 EU-lidstaten, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. De meeste recente cijfers van de dienst waren van februari. Die hadden betrekking op heel 2023. Toen meldde het ECDC 2361 bevestigde besmettingen.

In Nederland zijn 64 gevallen van mazelen vastgesteld, met name onder arbeidsmigranten in en rond Eindhoven. Inenting tegen mazelen zit in Nederland in het Rijksvaccinatieprogramma, maar de vaccinatiegraad daalt, net als in veel andere landen. Mazelen zijn bovendien heel besmettelijk. Eén zieke kan ongeveer vijftien ongevaccineerde mensen besmetten, die ook elk weer vijftien anderen kunnen aansteken. Het virus verspreidt zich veel sneller dan bijvoorbeeld het coronavirus.

Ook het aantal gevallen van kinkhoest stijgt snel. Volgens het ECDC zijn er in 2023 en 2024 meer dan tien keer zo veel besmettingen als in 2021 en 2022.

Rechter doet geen inhoudelijke uitspraak over delen informatie ILT over transport kunststof materialen BessTrade

afval

DEN HAAG – Vrijdag was bij de civiele rechter in Den Haag het kort geding tussen PVC Recycling Lelystad B.V. (voorheen BessTrade) en de Nederlandse Staat (Inspectie Leefomgeving en Transport, ILT). De civiele rechter gaf aan dat hij in deze zaak geen inhoudelijke uitspraak kan doen. BessTrade moet de uitspraak afwachten van de twee lopende beroepsprocedures bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Raad van State). De Raad van State moet nog een zitting plannen voor deze beroepsprocedures.

BessTrade wilde met dit kort geding bereiken dat de ILT bepaalde informatie bij toekomstige transporten van kunststof materialen naar het buitenland niet meer opvraagt tot er in de twee lopende beroepsprocedures uitspraken liggen van de Raad van State. De ILT heeft deze informatie nodig om te kunnen beoordelen of het wel of geen afval betreft.

De civiele rechter gaf vrijdag aan dat er dus gewacht moet worden tot er een uitspraak is in de lopende procedures. BessTrade is van mening dat de ILT te veel informatie bij haar opvraagt in het kader van de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA).

ILT wacht uitspraken Raad van State af

De ILT is van mening dat de uiteindelijke vaststelling of sprake is van afval of niet, bij transporten van materiaal naar het buitenland de verantwoordelijkheid bij de ILT ligt. De ILT kan en mag op grond van haar toezichthoudende bevoegdheden in het kader van de EVOA bewijsstukken opvragen. De ILT wacht de uitspraken van de lopende beroepsprocedures af.

Achtergrond beroepsprocedures

BessTrade is in 2023 en 2024 bij de Raad van State in beroep gegaan tegen twee besluiten van de ILT. De ILT had lasten onder dwangsom opgelegd aan BessTrade, omdat het bedrijf kunststofafval wilde vervoeren naar landen waar dit afval niet naartoe mag. BessTrade kon niet aantonen dat het materiaal geen afval was. De twee beroepsprocedures lopen nog. Het wachten is op zittingsdata, waarop deze procedures worden behandeld en de hierop volgende uitspraken van de Raad van State.

Eerdere uitspraken van de voorzieningenrechter van de Raad van State

BessTrade heeft in 2023 drie keer de voorzieningenrechter van de Raad van State gevraagd om een tijdelijke maatregel, tot de uitspraken van de Raad van State er zijn. De voorzieningenrechter heeft deze verzoeken afgewezen omdat voor de vraag of sprake is van afval of niet meer onderzoek nodig is. Dit zal de Raad van State doen in de twee beroepsprocedures.

PostNL voegt 4 miljoen liter biobrandstof (HVO100) toe aan Europees dieselnetwerk

DEN HAAG – Vanaf vandaag voegt PostNL samen met dochterbedrijf Spring jaarlijks ongeveer 4 miljoen liter HVO100 toe aan het Europese dieselnetwerk voor wegtransport. Een mooie volgende stap in het duurzamer en schoner bezorgen, want hiermee komt er jaarlijks tot 12 kiloton minder CO2 in het milieu terecht. Dit is vergelijkbaar met bijna 5000 benzine-auto’s die een jaar lang rijden. Hiermee levert PostNL een significante bijdrage om de uitstoot van de transportsector te verminderen.

Brieven en pakketten bezorgen doen de bezorgers van PostNL al zoveel mogelijk lopend, op de fiets of met elektrische voertuigen. Ook maakt PostNL veel gebruik van de hernieuwbare brandstof HVO100 in de bezorging en groot transport, bijvoorbeeld daar waar elektrisch rijden nog niet mogelijk is. HVO100 produceert minder uitstoot van schadelijke stoffen, zoals stikstofoxiden (NOx) en fijnstof en vermindert de CO2 uitstoot met 90% in vergelijking met reguliere diesel.

Unieke en flinke stap voorwaarts

Voor de internationale lange afstanden over de weg is verduurzamen nog uitdagender: de actieradius en infrastructuur voor elektrische vrachtwagens is nog onvoldoende ontwikkeld en de beschikbaarheid van HVO100 buiten Nederland is zeer beperkt. Wel kan HVO100 worden toegevoegd aan het huidige Europese dieselnetwerk.

Dat is wat PostNL nu gaat doen: samen met partners is er een manier gevonden om voor het internationale wegtransport binnen Europa toch HVO100 in te zetten. Hiermee zet PostNL een unieke en flinke stap voorwaarts in de logistieke sector.

HVO100 in het Europese netwerk

Tijs Reumerman, Managing Director Cross Border Solutions bij PostNL: “We zochten een vernieuwende oplossing om HVO100 te kunnen gebruiken. Dit hebben we gerealiseerd door een nieuwe standaard neer te zetten en we hopen dat dit initiatief anderen inspireert. We kopen net zoveel biobrandstof in als jaarlijks nodig is voor al ons internationale transport op de weg in Europa. Dit wordt vanaf vandaag aan het Europese dieselnetwerk toegevoegd. Deze oplossing vermindert net zoveel uitstoot als wanneer onze vrachtauto’s direct op HVO100 hadden kunnen rijden. Een grote stap waar ik heel erg trots op ben. Samen met onze klanten, last-mile partners en de hele logistieke sector willen we het totale Europese wegtransport verduurzamen en daar nemen wij met dit initiatief het voortouw in. Daarbij profiteren al onze klanten ook direct van deze verminderde CO2 uitstoot, zonder extra kosten.”

10 jaar eerder net zero

PostNL voelt als toonaangevende e-commerce speler in Europa een enorme verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een duurzame samenleving. Hiernaar wordt ook gehandeld: dagelijks werkt het bedrijf aan het verbeteren van de impact in de hele bezorgketen. Bijvoorbeeld door over te schakelen op uitstootvrije logistiek en door samen met de markt te werken aan oplossingen voor een circulaire economie.

PostNL heeft zijn klimaatstrategie verder verfijnd en een ambitieuzere CO2-uitstoot-reductiedoelstelling neergelegd bij het Science Based Targets-initiatief (SBTi). In 2040 streeft PostNL ernaar nagenoeg geen impact meer te hebben op het klimaat en milieu, 10 jaar eerder dan het klimaatakkoord vraagt. De opschaling van duurzame brandstof is weer een belangrijke stap in het bereiken van deze doelstellingen.

Veel belangstelling voor zaak mondkapjesdeal Sywert van Lienden

Sywert van Lienden

AMSTERDAM – De zaak over de omstreden mondkapjesdeal van het bedrijf van Sywert van Lienden is maandagochtend onder grote belangstelling begonnen in de rechtbank in Amsterdam. Naast de advocaten van de verschillende partijen, zijn er ook oud-medewerkers van de Stichting Hulptroepen Alliantie (SHA), veel media en andere belangstellenden in de rechtszaal.

Van Lienden en zijn zakenpartners Camille van Gestel en Bernd Damme zijn ook aanwezig. Van Lienden schudde bij de voordracht van de rechter meerdere keren zijn hoofd en gaf aan dat zij het naar zijn mening niet goed vertelde.

Zij sloten aan het begin van de coronapandemie in het voorjaar van 2020 een overeenkomst met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voor de levering van 40 miljoen mondkapjes uit China.

Van Lienden had vooraf publiekelijk aangegeven zonder winstoogmerk te werken. Achteraf bleek dat ze de bestelling uitvoerden namens hun commerciële bedrijf Relief Goods Alliance (RGA) in plaats van hun stichting. De overheid wil de miljoenen terug die met de handel in mondkapjes zijn verdiend.

De Stichting Hulptroepen Alliantie (SHA) en de Nederlandse staat staan in de zaak recht tegenover elkaar, want ook de stichting wil de miljoenen terug. De stichting dagvaardde Van Lienden en zijn zakenpartners als eerste. “Het wonderlijke is dat de Staat zich nu presenteert als de vijand van SHA”, betoogde de advocaat van de stichting. Hij noemde de Staat “een agressor”. De stichting SHA wil de opbrengst van de mondkapjesdeal van 29,3 miljoen euro terug om deels te kunnen schenken aan een goed doel, bijvoorbeeld de stichting Long COVID. Omdat het belastinggeld betreft, is volgens de landsadvocaat “de juiste uitkomst dat het geld toekomt aan de Staat”.

Het ministerie dacht tijdens de onderhandelingen over de mondkapjes dat de opbrengst bij de stichting terecht zou komen. Maar volgens de raadsman van Damme was het tijdens de deal “volstrekt duidelijk dat RGA de contractpartner zou zijn”. De advocaat zei dat Damme graag zijn leven weer terug wil “om normaal over straat te kunnen zonder bespuugd of bespot te worden”.

Van Lienden had afgelopen week in interviews aangegeven dat hij geen advocaat kan betalen, omdat er beslag is gelegd op al zijn bezittingen. Daarop meldde zich toch een advocaat die Van Lienden naar eigen zeggen kosteloos zal bijstaan. Over die beslaglegging dient deze week nog een kort geding.

Niek Dijkstra Transport overgenomen door KOOY Transport

HEERENVEEN – KOOY Transport heeft Niek Dijkstra Transport overgenomen.

“We staan met z’n allen aan de vooravond van de energietransitie, toenemende regelgeving en veiligheidsmaatregelen waarbij schaalvergroting de sleutel is om succesvol te blijven. Bij deze overname ontstaat er een sterk collectief met meer dan honderd trekkende eenheden waarbij dit mogelijk is”, aldus KOOY Transport over de reden van de overname.

“Niek Dijkstra Transport is een mooi bedrijf dat de activiteiten van KOOY Transport goed aanvult. Na de samenvoeging heeft KOOY Transport met standplaats Rotterdam en Heerenveen een perfecte dekking als het gaat om containertransport in Nederland.”

De basis voor het huidige Niek Dijkstra werd gelegd in 1894 door Liekele Dijkstra. Hij vervoerde modder met een praam en toen daarna een motorschip in de vaart kwam werden daar producten als meel, vee en bouwmaterialen aan toegevoegd. Onder de naam L.W. Dijkstra werden, naast een handel in aardappelen en brandstoffen, ook geregelde diensten onderhouden van Buitenpost op Dokkum, Leeuwarden en Groningen. Zoon Wiebe zette het bedrijf voort onder de naam W.L. Dijkstra Transportbedrijf.

In 1952 kwam zoon Niek in het bedrijf. Bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd werden de bedrijven van vader en zoon samengevoegd onder de naam Niek Dijkstra Transport B.V. Daarmee ontstond in 1975 een transportbedrijf met negen wagens, drie van Niek en zes van Wiebe.

Naast bouwmaterialen, werden geconditioneerde goederen en kunststofprofielen vervoerd en werd in het ferryvervoer op Groot Brittannië en Scandinavië gereden.

1985 werd een begin gemaakt met een containerdienst tussen Buitenpost en Rotterdam. Vervoer dat na een moeizame en bescheiden start uit zou groeien tot de belangrijkste activiteit van het transportbedrijf. Als vestigingsplaats vormde Buitenpost in toenemende mate een probleem vanwege de ligging daar in een woonwijk en de beperkte op- en overslagfaciliteiten voor containers. Reden waarom in 2010 werd gekozen voor het centraler gelegen Heerenveen.

Vanaf 1 januari 2008 leidt Jan Dijkstra, achterkleinzoon van stichter Liekele Dijkstra en Nieks jongste zoon, de onderneming, die als Niek Dijkstra Transport B.V. zetelt in Heerenveen en in Rotterdam TCS (Trans Container Services) exploiteert.

Kooy Transport is eveneens specialist in het vervoer van containers over de weg. Kooy Transport is opgericht in 1938. Sinds begin jaren ’70 zijn ze actief in de transport van containers.

MAN breidt eTruck-portfolio aanzienlijk uit

LEUSDEN – MAN Truck & Bus breidt het eTruck-portfolio voor zijn klanten aanzienlijk verder uit. Het aantal configureerbare eTruck-varianten is gestegen naar meer dan een miljoen op basis van de drie eerder gedefinieerde uitvoeringen.

De nieuwe chassisversies van de eTGX en eTGS kunnen in hoge mate worden aangepast, met een verscheidenheid aan wielbases, cabineversies, motorvermogens, batterijcombinaties, laadaansluitingen en tal van andere specifieke kenmerken.

MAN lanceert de nieuwe 4×2 en 6×2 chassis’ voorafgaand aan IFAT, de grote vakbeurs voor water-, riool-, afval- en grondstoffenbeheer die van 13 tot en met 17 mei 2024 plaatsvindt in München. Ze vormen de ideale voertuigbasis voor de grote verscheidenheid aan toepassingsvereisten in gemeentelijk en nutsbeheer. Dankzij een verwachte voorspelde levensduur van maximaal 1,6 miljoen kilometer of maximaal 15 jaar – afhankelijk van het type toepassing – zijn de batterijen ook uiterst duurzaam en uitermate geschikt voor gebruik in gemeenten.

“MAN heeft van oudsher een zeer sterke positie op het gebied van milieu-gerelateerde voertuigen. Deze expertise komt natuurlijk ook onze nieuwe elektrische trucks ten goede. Met het nieuwe eTruck-chassis richten we ons nu steeds meer op industriële toepassingen. Dit betekent dat onze baanbrekende elektrische truckserie in geen enkel opzicht onderdoet voor ons vorige dieselportfolio, zelfs niet in gespecialiseerde voertuigcarrosserieën”, aldus Stefan Schall, hoofd verkoop Truck, Van & Used bij MAN Truck & Bus Deutschland GmbH.

Met hun drie, vier, vijf of zes modulair combineerbare en variabel plaatsbare batterijen bieden de 18- tot 28-tons MAN eTGX- en MAN eTGS-chassis’ met hun keuze uit 333, 449 of 544 elektrische pk’s precies waar de uitgebreide reeks opbouwoplossingen om vraagt: een flexibele vrije ruimte voor opbouwcomponenten op het chassis, een verscheidenheid aan mechanische en elektrische aandrijfvarianten voor opbouwfuncties in verschillende vermogensklassen, maximaal negen verschillende wielbases, zes cabinevarianten, gestuurde en niet-gestuurde naloopassen, bladluchtvering en volledige luchtvering, speciaal op de betreffende toepassing afgestemde rijprogramma’s en tal van andere branchespecifieke kenmerken.

Afvalinzamelvoertuigen als achter- of zijladers, afrol- en tipladers, bijvoorbeeld voor het storten van bouwpuin, platformwagens, drieweg-kippers en kraankippers voor het transport van bouwmaterialen, evenals sneeuwruimers of hoogwerkers kunnen eenvoudig worden gerealiseerd op het nieuwe MAN eTruck-chassis, samen met vele andere opbouwoplossingen. En altijd bieden ze een grote actieradius, want zelfs voor varianten met de kortste wielbasis van 3,75 meter zijn vijf batterijen met een bruikbare capaciteit van maximaal 400 kWh beschikbaar. Dit komt overeen met een actieradius van maximaal 500 kilometer zonder tussentijds opladen. De gemiddelde dagelijkse ritten in gemeentelijke en afvalverwerkingstoepassingen zijn dus ook mogelijk met een kleiner aantal batterijen. Daar staat tegenover dat het beschikbare laadvermogen toeneemt met 2.400 kilogram.

Branchespecifiek: uitgebreid eMobility-advies van MAN

In lijn met het nieuwe eTruck-assortiment presenteert MAN tijdens IFAT zijn 360 graden eMobility Consulting. Het advies met betrekking tot de overstap naar elektromobiliteit omvat klantspecifieke analyses van de inzet van voertuigen en de eisen die worden gesteld aan de laadinfrastructuur. De laadstations zelf maken ook deel uit van het aanbod door middel van een samenwerking met laadinfrastructuurleveranciers. Daarnaast zijn er servicecontracten en financieringsoplossingen die specifiek zijn afgestemd op elektromobiliteit en de behoeften van de milieutechnologiesector, evenals tal van digitale diensten die beschikbaar zijn voor het gebruik van de nieuwe elektrische trucks van MAN.

Polen bereid tot opslag kernwapens, Moskou waarschuwt voor oorlog

Andrzej Duda

WARSCHAU/MOSKOU – De Poolse president Andrzej Duda heeft gezegd dat zijn land bereid is tot de stationering van nucleaire bewapening.

Indien de NAVO kernwapens wil plaatsen op Pools grondgebied, bijvoorbeeld naar aanleiding van de mogelijke plaatsing van nucleaire wapens door Rusland in Belarus en de Russische regio Kaliningrad, dan kan dat volgens Duda.

Er zijn op dit moment voor zover bekend Amerikaanse nucleaire wapens in België, Duitsland, Italië, Nederland en Turkije. Verder hebben Groot-Brittannië en Frankrijk kernwapens. Tussen Duitsland en Rusland in zouden geen nucleaire wapens liggen opgeslagen.

Volgens de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov is het Westen, met name de VS en de NAVO, met alle steun aan Oekraïne “geobsedeerd met de gedachte dat Rusland een strategische nederlaag moet lijden”. Dit leidt volgens Lavrov tot steeds grotere risico’s op een directe botsing tussen de nucleaire mogendheden in Europa.

Twee gewonden bij ongeval met drie vrachtwagens op A59 [+foto’s&video]

Ongeluk A59

DEN HOUT – Op de A59 bij Den Hout heeft maandagochtend een ernstig ongeval plaatsgevonden waarbij, volgens de politie, drie vrachtwagens waren betrokken.

Er zouden twee chauffeurs gewond zijn geraakt. Beiden waren aanspreekbaar, meldt de politie.

De A59 Den Bosch richting Zierikzee, werd bij Oosterhout afgesloten, meldt de ANWB.

Twee vrachtwagens moesten geborgen worden, de derde vrachtwagen kon op eigen krachten verder, meldt Rijkswaterstaat.

A59 ongeval Den Hout
Foto: Rijkswaterstaat

Na het bergen moest de middenberm gesaneerd worden. Aan het begin van de avond werd de rijstrook richting Den Bosch vrijgegeven en sinds 20.30 uur kan het verkeer ook weer van de andere kant gebruikmaken.

KLM vliegt vrijdag weer van en naar Israël na aanval Iran

KLM

SCHIPHOL – KLM vliegt vanaf vrijdag weer van en naar Tel Aviv in Israël, meldt de luchtvaartmaatschappij. Na de aanval van Iran op Israël met raketten en drones ruim een week geleden had KLM alle vluchten van en naar Tel Aviv geannuleerd.

KLM had eerder op maandag laten weten op woensdag de vluchten te hervatten. KLM zou eigenlijk vanaf afgelopen vrijdag weer vliegen naar Tel Aviv, maar dat is dus opnieuw uitgesteld.

Volgens een woordvoerster gaan per dag twee vluchten niet door, een vanaf Schiphol naar Israël en een van Tel Aviv naar Schiphol. De vliegmaatschappij wil niet zeggen hoeveel passagiers zijn geraakt door het schrappen van de vluchten.

Israël wilde vorige week een grote tegenaanval op Iran uitvoeren, maar schaalde die plannen af onder druk van de Verenigde Staten, meldden Israëlische functionarissen maandag aan The New York Times.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...