Clicky

zondag 17 november 2024 - 13:51 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 396

Nederland tweede importeur als exporteur van de EU

DEN HAAG – Nederland is na Duitsland zowel de grootste goederenimporteur als de grootste goederenexporteur van de Europese Unie. Ons land speelt een grote rol als distributeur van goederen van buiten de EU naar EU-landen. Nederland was in 2023 de belangrijkste handelspartner van België en Duitsland. Dat meldt het CBS in de aanloop naar de Europese verkiezingen.

Nederland importeerde in 2023 voor 780 miljard euro aan goederen. Alleen Duitsland importeerde meer met een bedrag van 1 353 miljard euro.

Nederland importeert veel van buiten de EU

In 2023 importeerde Nederland bijna net zoveel uit niet-EU-landen (458 miljard euro) als nummer één Duitsland (472 miljard euro). Van de totale Nederlandse goederenimport komt 59 procent uit niet-EU-landen. Alleen Ierland importeert naar verhouding meer van buiten de EU (61 procent). Nederland haalt relatief veel goederen uit China, Ierland is meer georiënteerd op de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

Duitsland importeert juist relatief weinig van buiten de EU (35 procent), en veel uit EU-landen, zoals Nederland. In totaal importeert de Europese Unie 39 procent van de goederen vanuit landen buiten de EU.

Nederland tweede goederenexporteur van de EU

Ook aan de exportkant is Nederland (866 miljard euro in 2023) de nummer twee van de EU na Duitsland (1 562 miljard euro). De Nederlandse export is sterk gericht op de EU: 70 procent gaat naar andere EU-landen. Van het EU-deel is ruim twee derde doorvoer of wederuitvoer van goederen.

De Nederlandse export naar China (3 procent) en de Verenigde Staten (5 procent) is relatief klein in vergelijking met bijvoorbeeld de Duitse export (China 6 procent en de VS 10 procent). Van de Duitse export is 54 procent bestemd voor EU-landen, in de EU als geheel is dat 62 procent.

Nederland grootste handelspartner van Duitsland en België

Het samentellen van goederenimport en -export geeft de totale goederenhandel. Elk EU-land heeft een belangrijkste handelspartner. In 2023 was Nederland de grootste handelspartner van buurlanden Duitsland en België. Dat is niet altijd zo geweest. Zo was in 2003 Nederland van geen enkel EU-land de belangrijkste handelspartner. België handelde toen nog het meest met Duitsland en Duitsland met Frankrijk.

Nederland zelf handelt al sinds de eerste metingen het meest met Duitsland (behalve in oorlogstijd). Wel is de belangrijkste importpartner tegenwoordig China. De belangrijkste exportpartner van Duitsland is tegenwoordig de VS.

Duitsland is voor bijna de helft (13) van de EU-landen de belangrijkste handelspartner. Dat heeft te maken met het grote economische belang van Duitsland als exporteur en afzetmarkt, maar ook met de centrale ligging, met 8 buurlanden uit de EU. Italië is voor 3 EU-landen de belangrijkste handelspartner (Malta, Kroatië en Griekenland).

In vergelijking met 2003 is Duitsland nu minder vaak de belangrijkste handelspartner (van 17 naar 13) en ook Frankrijk (van 3 naar 1) is gezakt in belang. Het Verenigd Koninkrijk en Rusland waren in 2003 nog de belangrijkste partners van respectievelijk Ierland en Litouwen, maar die zijn nu ingeruild voor de VS en Polen.

OM eist 22 jaar gevangenisstraf en tbs voor kruisboogschutter

ALMELO – Het Openbaar Ministerie (OM) eist in hoger beroep 22 jaar gevangenisstraf en tbs voor een 31-jarige man uit Almelo. Hij wordt ervan verdacht in september 2021 twee vrouwen te hebben gedood, vervolgens zou hij met een kruisboog hebben gedreigd en geschoten op twee andere slachtoffers. Het OM eiste ook in eerste aanleg 22 jaar gevangenisstraf en tbs. De rechtbank veroordeelde de verdachte tot tbs met dwangverpleging. Daartegen het ging OM in hoger beroep.

Op 17 september 2021 drong de man binnen in de woning van zijn 70-jarige onderbuurvrouw in een flat in Almelo. Om binnen te komen stak hij met een mes meerdere malen in op de voordeur. De buurvrouw werd op dat moment verzorgd door een verpleegster, ook was een familielid van de vrouw aanwezig. Eenmaal binnen stak de verdachte meerdere malen in op de onderbuurvrouw en haar familielid. Zij overleden ter plaatse.

De verpleegkundige ging naar het balkon om 112 te bellen en viel even later naar beneden. Terwijl de vrouw zwaargewond op de grond lag, schoot de verdachte op haar met een kruisboog. Met datzelfde wapen schoot de verdachte ook op een toegesnelde politieagent. Een lid van de Dienst Speciale Interventies (DSI) werd met de kruisboog bedreigd, maar kon uiteindelijk de verdachte met zijn dienstwapen uitschakelen.

In hoger beroep stond de advocaat-generaal uitgebreid stil bij de heftige gebeurtenissen die dag: “Vrijdag 17 september 2021 is voor veel mensen een gitzwarte dag. Een dag die heel veel impact heeft op het leven van de nabestaanden en de slachtoffers in deze zaak. Uit het dossier komt naar voren dat verdachte ogenschijnlijk uit het niets twee vrouwen gewelddadig van het leven heeft beroofd en geprobeerd heeft nog twee mensen van het leven te beroven. Het “waarom?” is nog steeds niet beantwoord. Verdachte laat ons zitten met veel vragen. Hij geeft aan zich veel niet meer te kunnen herinneren, maar hier kunnen duidelijke vraagtekens bij geplaatst worden.”

Uit onderzoek blijkt dat verdachte psychotisch was toen hij de feiten pleegde. De verdachte gebruikte in die periode ook drugs, wat mogelijk de psychotische toestand kan hebben beïnvloed. Het OM stelt dat de verdachte zowel voor als tijdens het doden van de vrouwen de gelegenheid had om na te denken over de betekenis en de gevolgen van zijn daden. Omdat het OM er van uit gaat dat de psychose het handelen met voorbedachten rade niet in de weg staat, kan wat betreft het OM twee keer moord, tweemaal poging tot moord en een bedreiging bewezen worden verklaard.

Het OM vindt dat verdachte behandeling nodig heeft in de vorm van tbs. Maar volgens het OM was de man tijdens zijn daden, anders dan de rechtbank eerder oordeelde, niet volledig ontoerekeningsvatbaar. Het OM erkent dat er bij de man wel sprake is van een stoornis die van invloed was op de strafbare feiten, maar dit maakt niet dat de feiten niet aan de verdachte kunnen worden toegerekend.

Na het bestuderen van deze zaak, het horen van diverse deskundigen en het bestuderen van andere, deels vergelijkbare zaken, vindt het OM dat verdachte hooguit verminderd toerekeningsvatbaar is. De advocaat-generaal tijdens het hoger beroep: “Dat betekent dat hij strafrechtelijk verantwoordelijk kan en moet worden gehouden voor de gruwelijke feiten en de gevolgen daarvan. Naast de tbs dient een gevangenisstraf te worden opgelegd.”

Israël zegt niet verantwoordelijk te zijn voor massagraven Gaza

massagraven Gaza

TEL AVIV – Israël ontkent verantwoordelijk te zijn voor massagraven bij het Nasser-ziekenhuis in Gaza. De Israëlische strijdkrachten zeggen daar alleen lichamen te hebben opgegraven en herbegraven in het kader van een zoektocht naar gijzelaars.

Israël reageert daarmee op uitspraken van autoriteiten in de Gazastrook. Die zeggen dat zeker drie massagraven zijn aangetroffen bij het ziekenhuis in de zuidelijke stad Khan Younis. Er zouden meer dan driehonderd lichamen zijn gevonden.

Het gaat volgens de plaatselijke autoriteiten om mensen die zijn gedood door de Israëlische strijdkrachten. De Verenigde Naties dringen aan op een onafhankelijk onderzoek.

Israël spreekt de beschuldigingen tegen. “De bewering dat de Israëlische strijdkrachten Palestijnse lichamen hebben begraven heeft geen basis in de feiten en is ongefundeerd”, reageren de Israëlische strijdkrachten in een verklaring. Ze stellen dat alleen een zorgvuldig onderzoek naar lichamen heeft plaatsgevonden op plekken waar volgens inlichtingen mogelijk gijzelaars aangetroffen konden worden.

Asielcrisis uitroepen kan niet zomaar, herhaalt Van der Burg

Eric van der Burg

DEN HAAG – Een asielcrisis uitroepen kan alleen in uitzonderlijke gevallen zoals oorlog of watersnood, zegt demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel).

Hij weigert te reageren op een bericht van de NOS dat de formerende partijen hierover nadenken, met het doel om een tijd helemaal geen asielaanvragen te behandelen.

De staatssecretaris verwijst wel naar een door hem verstuurde Kamerbrief uit 2022 waarin staat dat dit “alleen in zeer uitzonderlijke situaties” mogelijk is.

In het geval van “reguliere asielstromen” is geen sprake van zo’n buitengewone omstandigheid, schreef de bewindsman destijds. “Het gaat immers om problemen van structurele aard, zoals de knelpunten in de reguliere opvang van vreemdelingen”, valt te lezen in de brief. Qua wetgeving en omstandigheden is volgens Van der Burg in de tussentijd niets veranderd.

Veroordeling voor jongen die eigen moeder neerstak met mes

UTRECHT – Een 19-jarige jongen uit De Meern is door de rechtbank Midden-Nederland veroordeeld voor poging tot doodslag op zijn moeder. Zij raakte zwaargewond nadat haar zoon meerdere malen met een mes op haar instak. De jongen, die tijdens het steekincident minderjarig was, wordt veroordeeld tot een jaar jeugddetentie. Daarvan zijn 201 dagen voorwaardelijk; de andere 164 dagen heeft hij al in voorarrest uitgezeten. Ook krijgt hij bijzondere voorwaarden opgelegd, zoals een contactverbod.

Volgens de jongen vindt op 24 juni 2022 bij hem thuis in De Meern een incident plaats. Zijn moeder loopt hem met een mes tegemoet terwijl ze boos zijn naam schreeuwt. De jongen pakt ook een mes en er ontstaat een gevecht, waarbij hij op zijn moeder insteekt. De moeder raakt zwaargewond, terwijl ook de zoon verwondingen oploopt. De jongen belt de hulpdiensten, die snel arriveren en de moeder naar het ziekenhuis brengen.

De rechtbank vindt dit door de jongen geschetste scenario aannemelijk en spreekt, in tegenstelling tot de visie van de officier van justitie, van een noodweersituatie waarin de jongen zich mocht verdedigen. Zo verklaarde hij direct aan de telefoon met 112 dat zijn moeder hem probeerde te steken en dat er een gevecht met messen heeft plaatsgevonden. Dat vertelde hij ook op consequente wijze direct na zijn aanhouding en tijdens latere verhoren bij de politie.

Ook zijn er twee bebloede messen gevonden in de woning. Het letsel dat bij de jongen is vastgesteld, lijkt volgens een deskundige door een mes te zijn veroorzaakt. Daarnaast blijkt uit het dossier dat de jongen eerder tegenover getuigen en de familierechter verklaarde over een eerder incident waarbij zijn moeder hem bedreigde met een mes. Hieruit concludeert de rechtbank dat de jongen zich mocht verdedigen tegen zijn moeder.

De rechtbank is echter ook van oordeel dat de jongen te ver is gegaan in die verdediging. Tijdens het gevecht heeft de zoon op enig moment de pols van zijn moeder vastgepakt, waardoor het mes op de grond viel. Uit onderzoek blijkt dat de jongen doorging met het steken nadat zijn moeder het mes losliet. Op dat moment was het niet noodzakelijk voor hem om zich te verdedigen door op zijn moeder in te blijven steken. Hij heeft daarmee de grenzen van de noodzakelijke verdediging overschreden en is te lang en heftig doorgegaan.

Daarom is er volgens de rechtbank geen sprake van noodweer. Hoewel het voorstelbaar is dat de jongen bang en boos was tijdens het gevecht, is niet duidelijk geworden of hij handelde uit blinde paniek waardoor hij zijn moeder zo intensief bleef steken met een mes. Bovendien was hij voldoende in staat om zelf de hulpdiensten te bellen. Daarom wordt ook het beroep op noodweerexces verworpen.

De officier van justitie vindt het niet aannemelijk dat de moeder haar zoon met een mes aanviel en eiste 18 maanden jeugddetentie waarvan 6 maanden voorwaardelijk. Hoewel de jongen zich niet kan beroepen op noodweer of noodweerexces, weegt de rechtbank in het vonnis wel mee dat de steekpartij ontstond in een voor hem beangstigende situatie die hij niet heeft gewild. Ook weegt de rechtbank mee dat hij levensreddend heeft gehandeld door meteen na de steekpartij 112 te bellen.

De jongen wordt veroordeeld tot een jaar jeugddetentie wegens poging tot doodslag. Daarvan zijn 201 dagen voorwaardelijk; de andere 164 dagen heeft hij al in voorarrest uitgezeten. Dat betekent dat hij niet terug naar de gevangenis hoeft. Ook worden bijzondere voorwaarden aan de jongen opgelegd waaronder een gebiedsverbod, een contactverbod met zijn moeder en een meldplicht bij de jeugdreclassering.

Man op scooter overleden na aanrijding met vrachtwagen in Amsterdam

AMSTERDAM – Een man op een scooter is overleden na een aanrijding met een vrachtwagen in de Haarlemmer Houttuinen in Amsterdam-Centrum.

De andere man op de scooter raakte gewond. Dat meldt de politie dinsdag. Het is nog niet duidelijk wie van de twee mannen de scooter bestuurde.

De aanrijding vond rond 13.30 uur plaats. Een van de mannen overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. De andere man is gewond geraakt, maar hoefde niet naar het ziekenhuis.

Het is nog niet duidelijk hoe het gaat met de bestuurder van de vrachtwagen, aldus een politiewoordvoerster.

De toedracht van het ongeluk wordt nog onderzocht.

Aanhouding en meenemen journalist naar bureau was onrechtmatig

DEN HAAG – De politie heeft onrechtmatig gehandeld door, in overleg met het Openbaar Ministerie, een fotojournalist aan te houden en mee te nemen naar het politiebureau. Ook de inbeslagneming van zijn camera’s en telefoon was onrechtmatig. Dat heeft het gerechtshof Den Haag vandaag bepaald.

De journalist bevond zich op 13 oktober 2021 in een busje met actievoerders van Extinction Rebellion. De actievoerders waren van plan om bij wijze van protestactie de A12 te blokkeren. De journalist wilde van binnenuit verslag doen van deze actie (‘embedded journalism’). De politie heeft het busje staande gehouden en alle inzittenden, inclusief de journalist, aangehouden op verdenking van voorbereidingshandelingen van het, kort gezegd, versperren van een weg met gevaar voor de verkeersveiligheid.

Ook de journalist is meegenomen naar het politiebureau. Vrij snel nadat daar zijn hoedanigheid van journalist was vastgesteld, is hij heengezonden. De rechtbank had eerder geoordeeld dat deze handelwijze niet onrechtmatig was. Het Haagse hof is tot een andere conclusie gekomen.

Uitgangspunt is dat een journalist die handelingen verricht die losstaan van zijn journalistieke werkzaamheden én die kunnen worden gekwalificeerd als (het medeplegen van / medeplichtigheid aan) een strafbaar feit kan worden onderworpen aan dwangmiddelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gooien van stenen tijdens een demonstratie. Dat geldt ongeacht de vraag of buiten redelijke twijfel staat dat hij journalist is. Deze situatie deed zich echter niet voor.

De enige grond voor de verdenking van de journalist was gelegen in het feit dat hij samen met de groep actievoerders in een busje zat op weg naar een protestactie. Die verdenking kwam te vervallen toen eenmaal bleek dat hij in de hoedanigheid van journalist in het busje aanwezig was. Volgens de politie en de Staat kon die hoedanigheid pas op het bureau met voldoende mate van zekerheid worden vastgesteld. Het Haagse hof is het daar niet mee eens. De journalist droeg duidelijk zichtbaar een officieel persherkenningsteken (een ‘rellenkaart’) om zijn nek, had een officiële politieperskaart bij zich en kon zich legitimeren met een geldig rijbewijs. De politie moest er daarom van uit gaan dat de man inderdaad journalist was.

Dat betekent dat er dus geen wettelijke grondslag bestond om zijn aanhouding te laten voortduren, hem niet uit te laten stappen, zijn camera’s en telefoon in beslag te nemen en hem zelfs mee te nemen naar het bureau. Het Haagse hof heeft daarom voor recht verklaard dat de politie en de Staat onrechtmatig hebben gehandeld en heeft de gevorderde schadevergoeding deels toegewezen. De gevorderde rectificatie is afgewezen, omdat geen sprake is van onjuiste of misleidende publicaties. Hierbij ging het o.a. over tweets van politie en OM direct na het incident.

NS verkoopt Duitse dochteronderneming Abellio

Abellio

UTRECHT – NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag bekend. Daarmee zijn de laatste activiteiten van NS in het buitenland beëindigd. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de Nederlandse reiziger, zowel voor binnenlands als internationaal treinverkeer.

“NS besloot enkele jaren geleden dat buitenlandse activiteiten geen onderdeel meer zijn van de kernactiviteiten. In lijn hiermee werd vorig jaar de Britse NS-dochter Abellio UK verkocht aan het Britse management”, meldt het bedrijf. “Met de verkoop van de Duitse activiteiten, beëindigt NS zijn activiteiten in het buitenland na meer dan twintig jaar.”

Een verkoopprijs is niet bekendgemaakt. Abellio leverde NS in de afgelopen twintig jaar per saldo een verlies op van 260 miljoen euro. De activiteiten van het winstgevende Abellio UK zijn daarin meegenomen.

Met de verkoop van Abellio UK kwam een einde aan de aanwezigheid van NS in Groot-Brittannië, waar de onderneming sinds 2003 actief was. Destijds meldde het spoorbedrijf dat die verkoop los stond van de activiteiten van Abellio in Duitsland. Daar wilde NS aanwezig blijven omdat de activiteiten “van strategisch belang” waren en omdat deze bijdroegen aan het grensoverschrijdend verkeer van Nederlandse reizigers naar Duitsland.

“Toen NS zo’n twintig jaar geleden zijn eerste schreden over de grens zette, was het uitgangspunt dat we ons wilden voorbereiden op de veranderende Europese spoormarkt. De laatste jaren is die noodzaak weggevallen en hebben we onze activiteiten opnieuw overwogen. Door verschillende ontwikkelingen, waaronder corona, moesten we ook constateren dat onze overgebleven buitenlandse activiteiten onvoldoende bijdragen”, zegt Angelique Magielse, financieel directeur bij NS.

Abellio Duitsland exploiteert drie spoorconcessies in acht deelstaten. Daarnaast is Abellio in Duitsland eigenaar van reinigings- en beveiligingsbedrijf PTS. Abellio had vorig jaar een omzet van ruim 400 miljoen euro en ruim 1600 medewerkers. Het hoofdkantoor van Abellio Duitsland is gevestigd in Berlijn.

Donderdag en vrijdag drukkere avondspits verwacht door meivakantie

Files

UTRECHT – De avondspits op de Nederlandse wegen wordt donderdag en vrijdag naar verwachting drukker dan anders, omdat de meivakantie dit weekend begint.

Rijkswaterstaat raadt weggebruikers aan buiten de spits op pad te gaan.

“Check je route voor vertrek”, adviseert een woordvoerder. Rijkswaterstaat waarschuwt niet voor specifieke trajecten. Hier en daar vinden werkzaamheden plaats.

De meivakantie begint dit weekend in heel Nederland.

Meer dreiging jihadisten door koranvernieling en conflict Israël

koranverscheuring

ZOETERMEER – De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) constateert afgelopen jaar een toename van de terroristische dreiging door het wereldwijde jihadisme. De toename is volgens de dienst te wijten aan koranvernielingen in Nederland en andere Europese landen en aan het “conflict tussen Israël en Hamas”.

“Beide kunnen voor jihadisten en andere radicale moslims reden zijn om hier geweld te gebruiken”, schrijft de dienst dinsdag in het jaarverslag over 2023.

Ondanks een daling van het aantal aanslagen door jihadisten sinds 2017, waarschuwde de dienst voor een opleving van het jihadisme en toename van de dreiging door een “trigger event”. “Precies dat is in 2023 gebeurd”, aldus de dienst. “ISIS en Al Qaida probeerden daar op in te spelen met herhaalde oproepen aan aanhangers om in het Westen aanslagen te plegen.”

In Nederland zijn de afgelopen periode verschillende koranvernielingen geweest. In augustus verscheurde Pegidavoorman Edwin Wagensveld een koran voor de Turkse ambassade in Den Haag. In januari probeerde hij er een te verbranden in het centrum van Arnhem.

Naar aanleiding van de actie van Wagensveld heeft de Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch gepleit voor een verbod op het verbranden van de Koran. Maar het kabinet ziet daar niets in. Ook in Scandinavië vinden regelmatig koranvernielingen plaats.

Havenbedrijf Rotterdam: Nederland wacht grote onderhoudsopgave

Rotterdam

ROTTERDAM – Nederland staat “duidelijk voor een grote onderhoudsopgave” als het gaat om verouderde infrastructuur zoals wegen, bruggen en vaarwegen.

Dat heeft topman Boudewijn Siemons van het Havenbedrijf Rotterdam gezegd over het bericht dat er grote zorgen zijn over de infrastructuur in de regio Rotterdam door achterstallig onderhoud. Daarbij is met name de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam in slechte staat, aldus de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).

De MRDH zegt dat er snel groot onderhoud nodig is, anders kan de economie fors worden geraakt. De Van Brienenoordbrug is de drukste brug van Nederland waar dagelijks bijna een kwart miljoen voertuigen gebruik van maken. De kans bestaat dat komend jaar al lagere snelheden nodig zijn en rijstroken op de Van Brienenoordbrug afgesloten moeten worden om instortingsgevaar te voorkomen, aldus de MRDH.

Siemons zegt dat het Havenbedrijf Rotterdam continu in gesprek is met Rijkswaterstaat en ProRail over de wegen, vaarwegen en railverbindingen naar het achterland. “Er is na de oorlog een ontzettende investeringsgolf geweest in infrastructuur. Maar dat werd aangelegd voor hele andere dimensies dan wat er nu overheen gaat.”

Modernisering

De topman zegt dan ook dat er snel aan de slag moet worden gegaan met het moderniseren van infrastructuur en dat er goed moet worden gekeken naar wat nodig is in de toekomst. “Wij moeten zorgen dat we snel genoeg zijn in het onderhouden van de verbindingen met het achterland. Als Nederland zijn we heel afhankelijk van die verbindingen die altijd hoge kwaliteit hadden. Dat voordeel is nog niet weg en mogen we ook niet kwijtraken.”

De ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex zegt dat een goede bereikbaarheid van Rotterdam, met de grootste haven van Europa, van “levensbelang” is voor de Nederlandse economie en pleit voor “snelle en doortastende actie” vanuit Rijkswaterstaat om de uitdagingen aan te pakken.

Evofenedex zegt ook dat in het geval van afsluiting of verkeersbeperkingen bij de Van Brienenoordbrug het essentieel is dat er voldoende alternatieve routes beschikbaar zijn voor het vrachtverkeer. Die routes moeten goed worden onderhouden en geschikt zijn voor zwaar vrachtverkeer, om vertragingen en extra kosten voor transportbedrijven te minimaliseren.

Tesla schrapt 400 banen in Duitse fabriek door zwakke verkopen

BERLIJN – De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Tesla schrapt vierhonderd banen in zijn enige Europese fabriek, in de buurt van Berlijn. Tesla maakte onlangs bekend wereldwijd ruim 10 procent van de banen te schrappen.

“De momenteel afzwakkende verkoopmarkt voor elektrische auto’s stelt ook Tesla voor uitdagingen”, geeft het bedrijf als een van de redenen voor de ontslagronde.

Tesla kampt al langere tijd met tegenvallende verkopen, vooral door felle concurrentie op de belangrijke Chinese automarkt.

Vorige week maakte Tesla al bekend dat het aantal tijdelijke werknemers in zijn fabriek in Grünheide, net buiten Berlijn, met driehonderd wordt teruggebracht. Het gaat om flexwerkers die via een uitzendbureau bij Tesla werken. Daar werken momenteel meer dan 12.000 mensen. Wereldwijd heeft het Amerikaanse bedrijf ongeveer 140.000 mensen in dienst.

De EU heeft meer veilige parkeerplaatsen voor vrachtwagens nodig, chauffeurs en vracht lopen gevaar

GENEVE – Werkgevers, vakbonden en parkeerexploitanten dringen er bij de Europese Commissie op aan om de komende drie jaar een gerichte aanpak te handhaven voor het certificeren, upgraden, bouwen en financieren van veilige vrachtwagenparkeerplaatsen in de EU.

In een gezamenlijke brief gericht aan EU-commissaris voor Transport, Adina Vălean , hebben de European Transport Workers’ Federation (EFT), de International Road Transport Union (IRU) en de European Secure Parking Organization (ESPORG) de Europese Commissie uitgenodigd om haar inspanningen samen voort te zetten in het financieren van veilige en beveiligde parkeerterreinen voor vrachtwagens in Europa voor de periode 2025-2027.

Het opzetten van een veilig parkeernetwerk is een strategische reactie op het aanpakken van het chauffeurstekort in de EU door het beroep aantrekkelijker en levensvatbaarder te maken voor huidige en potentiële chauffeurs. Veilig parkeren is essentieel om het welzijn van de chauffeurs te verbeteren en ervoor te zorgen dat ze over de ondersteuning en infrastructuur beschikken die nodig zijn om professioneel hun werk te kunnen doen.

De drie organisaties pleiten voor het verder moderniseren en ontwikkelen van nieuwe, duurzamere en verbonden veilige en beveiligde parkeerterreinen voor vrachtwagens, die zullen bijdragen aan de oprichting van een echt Europees netwerk.

IRU EU Advocacy Director Raluca Marian zei: “Hoewel we blij zijn met de recente toewijzing van EU-financiering voor veilige vrachtwagenparkeerplaatsen, is er een aanzienlijke kans om dit netwerk in de hele EU uit te breiden.”

“Het wegvervoer is de ruggengraat van de EU-industrieën. Het aantrekken en behouden van bekwame chauffeurs is van cruciaal belang voor de duurzaamheid en efficiëntie van de sector. Het garanderen van minimale veiligheids- en sanitaire normen op parkeerterreinen is van cruciaal belang voor de bescherming van de gezondheid en het welzijn van professionele chauffeurs, waardoor hun arbeidsomstandigheden worden verbeterd en het beroep aantrekkelijker wordt gemaakt.”

“Wij dringen er bij de lidstaten, regionale en lokale autoriteiten op aan om prioriteit te geven aan de arbeidsomstandigheden van onze chauffeurs, evenals aan de veiligheid en beveiliging van de lading. We zijn optimistisch dat de volgende EU-commissaris voor Transport zal blijven voortbouwen op de krachtige steun van commissaris Vălean en onze inspanningen om deze essentiële faciliteiten te verbeteren verder zal opvoeren”, voegde ze eraan toe.

Drik Penasse, algemeen directeur van ESPORG, zei: “Wij roepen de Europese Commissie op om haar cofinancieringsinspanningen voor veilige en beveiligde parkeerterreinen voor vrachtwagens voort te zetten en om in samenwerking met de belangrijkste belanghebbenden uit de sector een visie voor de middellange en langere termijn te ontwikkelen.”

“Deze inspanningen moeten gepaard gaan met de aanpassing van de subsidiabiliteitsregels, inclusief promotie- en trainingsprogramma’s, zodat alle belanghebbenden, met name kleinere investeerders, parkeerterreinen en geïnteresseerde wegvervoerbedrijven, kunnen profiteren van EU-financiering”, voegde hij eraan toe.

ETF-hoofd Landtransport Cristina Tilling zei: “Veilige parkeerterreinen zijn uiterst belangrijk voor het welzijn van chauffeurs. Chauffeurs hebben voldoende rust nodig en voorzieningen voor effectief herstel, vooral gezien het heersende probleem van vermoeidheid van de bestuurder, dat een aanzienlijk risico voor de verkeersveiligheid met zich meebrengt.”

“De inzet van de Europese Commissie voor een politieke langetermijnvisie op hoogwaardige veilige en beveiligde parkeerterreinen voor vrachtwagens zal in grote mate bijdragen aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het garanderen van betere veiligheidsnormen”, voegde ze eraan toe.

Nederland gaat samenwerking met Kia en Hyundai aan voor slimmere auto’s

DEN HAAG – Dankzij slimmer gebruik van informatie, kunnen auto’s steeds meer. Daarom gaat Nederland een samenwerking aan met de Zuid-Koreaanse automerken Kia en Hyundai. Samen gaan ze kijken wat er mogelijk is om auto’s nog veiliger en duurzamer te maken.

Nederlandse gemeenten, provincies en het Rijk hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het beschikbaar maken van mobiliteitsdata. Denk bijvoorbeeld aan informatie over waar scholen staan, waar milieuzones starten en wat de snelheidslimieten zijn voor allerlei wegen.

Omdat Nederland die data zo goed op orde heeft, gaan Kia en Hyundai in ons land nieuwe functies lanceren. De autofabrikanten zullen die functies ontwikkelen, Nederland kan wel meedenken over wat er gewenst is om auto’s veiliger en duurzamer te maken. Een paar voorbeelden:

  • Kia en Hyundai gaan de data van de matrixborden boven snelwegen gebruiken om weggebruikers te informeren over de actuele maximumsnelheden en de afsluiting of openstelling van rijstroken
  • Ook zullen de fabrikanten de in Nederland beschikbare data gebruiken om de auto’s waarschuwingen te laten geven voor naderende ambulances en bij het naderen van schoolzones
  • Verder wordt onderzocht of de batterij van een elektrische auto als tijdelijke opslaglocatie kan worden gebruikt bij de stroomvoorziening van huizen.
  • Daarnaast wordt gekeken of en hoe er in auto’s een systeem kan worden gebouwd waardoor deze zichzelf kan aanmelden om toegang te krijgen tot een beperkt toegankelijk gebied. Zodat bijvoorbeeld een paaltje automatisch naar beneden gaat als nood- of hulpverkeer erdoorheen moet.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): “Een auto die piept als je achteruitrijdt en te dicht bij een boom komt. Een auto die alarm slaat als je je gordel niet om hebt. Onze auto’s zorgen er steeds meer voor dat we veilig van A naar B komen. Nederland heeft de informatie over onze wegen enorm goed op orde, en die data kunnen fabrikanten gebruiken om auto’s nóg veiliger en duurzamer te maken. Mooi om te zien dat Kia en Hyundai die handschoen graag oppakken, ik ben enorm benieuwd hoe auto’s hierdoor de komende jaren worden verbeterd.”

Samenwerken met navigatie- en autofabrikanten

Vandaag heeft Nederland de intentieverklaring ondertekend in Zuid-Korea. De data die Kia en Hyundai gaan gebruiken, zijn overigens beschikbaar voor alle navigatie- en autofabrikanten. De samenwerking is dus niet exclusief, andere fabrikanten kunnen ook inspringen. Er staat ook geen financiële vergoeding tegenover.

De overeenkomst is een opvolging van het eerdere project Safety Priority Services, waarbij verschillende navigatie- en autofabrikanten hebben gezorgd dat hun gebruikers een seintje krijgen wanneer ze een potentieel gevaarlijke situatie naderen, bijvoorbeeld als ze snel een file naderen of er een ambulance met zwaailicht in hun nabijheid is.

Wilders geïrriteerd over lekken migratieplan van formatietafel

Geert Wilders

DEN HAAG – PVV-voorman Geert Wilders is er geïrriteerd over dat maandagavond vertrouwelijke informatie naar buiten is gekomen over een plan dat aan de formatietafel zou zijn besproken over migratie.

De NOS berichtte over verregaande voorstellen, waaronder het plan om een ‘asielcrisis’ uit te roepen. Daardoor zouden meer ingrijpende maatregelen mogelijk zijn.

“Ik vind het verschrikkelijk dat het allemaal op straat ligt”, zei Wilders voor dinsdagochtend voor de onderhandelingen.

Het is “niet zoals het hoort” dat vertrouwelijke informatie op straat is komen te liggen en daarom wil Wilders niet reageren op vragen daarover. Hij wil het lekken niet belonen. Bovendien is het “heel erg slecht voor de ruimte die je hebt om te onderhandelen” om daar inhoudelijk op in te gaan.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...