GENEVE – Werkgevers, vakbonden en parkeerexploitanten dringen er bij de Europese Commissie op aan om de komende drie jaar een gerichte aanpak te handhaven voor het certificeren, upgraden, bouwen en financieren van veilige vrachtwagenparkeerplaatsen in de EU.
In een gezamenlijke brief gericht aan EU-commissaris voor Transport, Adina Vălean , hebben de European Transport Workers’ Federation (EFT), de International Road Transport Union (IRU) en de European Secure Parking Organization (ESPORG) de Europese Commissie uitgenodigd om haar inspanningen samen voort te zetten in het financieren van veilige en beveiligde parkeerterreinen voor vrachtwagens in Europa voor de periode 2025-2027.
Het opzetten van een veilig parkeernetwerk is een strategische reactie op het aanpakken van het chauffeurstekort in de EU door het beroep aantrekkelijker en levensvatbaarder te maken voor huidige en potentiële chauffeurs. Veilig parkeren is essentieel om het welzijn van de chauffeurs te verbeteren en ervoor te zorgen dat ze over de ondersteuning en infrastructuur beschikken die nodig zijn om professioneel hun werk te kunnen doen.
De drie organisaties pleiten voor het verder moderniseren en ontwikkelen van nieuwe, duurzamere en verbonden veilige en beveiligde parkeerterreinen voor vrachtwagens, die zullen bijdragen aan de oprichting van een echt Europees netwerk.
IRU EU Advocacy Director Raluca Marian zei: “Hoewel we blij zijn met de recente toewijzing van EU-financiering voor veilige vrachtwagenparkeerplaatsen, is er een aanzienlijke kans om dit netwerk in de hele EU uit te breiden.”
“Het wegvervoer is de ruggengraat van de EU-industrieën. Het aantrekken en behouden van bekwame chauffeurs is van cruciaal belang voor de duurzaamheid en efficiëntie van de sector. Het garanderen van minimale veiligheids- en sanitaire normen op parkeerterreinen is van cruciaal belang voor de bescherming van de gezondheid en het welzijn van professionele chauffeurs, waardoor hun arbeidsomstandigheden worden verbeterd en het beroep aantrekkelijker wordt gemaakt.”
“Wij dringen er bij de lidstaten, regionale en lokale autoriteiten op aan om prioriteit te geven aan de arbeidsomstandigheden van onze chauffeurs, evenals aan de veiligheid en beveiliging van de lading. We zijn optimistisch dat de volgende EU-commissaris voor Transport zal blijven voortbouwen op de krachtige steun van commissaris Vălean en onze inspanningen om deze essentiële faciliteiten te verbeteren verder zal opvoeren”, voegde ze eraan toe.
Drik Penasse, algemeen directeur van ESPORG, zei: “Wij roepen de Europese Commissie op om haar cofinancieringsinspanningen voor veilige en beveiligde parkeerterreinen voor vrachtwagens voort te zetten en om in samenwerking met de belangrijkste belanghebbenden uit de sector een visie voor de middellange en langere termijn te ontwikkelen.”
“Deze inspanningen moeten gepaard gaan met de aanpassing van de subsidiabiliteitsregels, inclusief promotie- en trainingsprogramma’s, zodat alle belanghebbenden, met name kleinere investeerders, parkeerterreinen en geïnteresseerde wegvervoerbedrijven, kunnen profiteren van EU-financiering”, voegde hij eraan toe.
ETF-hoofd Landtransport Cristina Tilling zei: “Veilige parkeerterreinen zijn uiterst belangrijk voor het welzijn van chauffeurs. Chauffeurs hebben voldoende rust nodig en voorzieningen voor effectief herstel, vooral gezien het heersende probleem van vermoeidheid van de bestuurder, dat een aanzienlijk risico voor de verkeersveiligheid met zich meebrengt.”
“De inzet van de Europese Commissie voor een politieke langetermijnvisie op hoogwaardige veilige en beveiligde parkeerterreinen voor vrachtwagens zal in grote mate bijdragen aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het garanderen van betere veiligheidsnormen”, voegde ze eraan toe.