Clicky

zaterdag 9 november 2024 - 03:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 394

Johan Derksen na operatie dinsdagavond gewoon bij Vandaag Inside

Johan Derksen Liesbreuk

HILVERSUM – Johan Derksen zit dinsdagavond aan tafel bij Vandaag Inside, hoewel hij dinsdag geopereerd is aan zijn liesbreuk. Dat heeft het programma gemeld via Instagram. Talpa kon eerder op de dag niet zeggen of Derksen wel of niet aan tafel zou zitten.

De 75-jarige analist vertelde eerder in het programma dat hij problemen had bij het poepen door een liesbreuk. Toen vertelde hij ook dat hij onder het mes moest.

Derksen lag de afgelopen week onder vuur omdat hij vond dat Kamerlid Habtamu de Hoop niets over de Friese taal mocht zeggen omdat hij een “Afrikaanse achtergrond had”. De Hoop werd geboren in Ethiopië, maar werd geadopteerd door Friese ouders.

Veel mensen uitten kritiek op deze uitlatingen omdat ze racistisch zouden zijn. Onder anderen demissionair premier Mark Rutte en de Nationaal Coördinator tegen Racisme en Discriminatie veroordeelden Derksen om zijn uitspraken.

De analist bood echter geen excuses aan omdat hij het “niet racistisch bedoeld had”. Talpa heeft sindsdien nog geen antwoord gegeven op de vraag of Derksen is aangesproken op zijn uitlatingen.

Familie Meiland zet pension Code Rosé in Noordwijk weer te koop [+video]

Martien Meiland stopt met Code Rosé

NOORDWIJK – De familie Meiland heeft pension Code Rosé in Noordwijk te koop gezet. Martien heeft op Instagram een advertentie geplaatst die doorverwijst naar een makelaar.

Damen Makelaars in Noordwijk was dinsdagavond niet voor commentaar bereikbaar. Aan RTL Boulevard laat de familie weten dat het runnen van het pension te veel werk zou zijn.

Het is niet bekend wat de vraagprijs is. Het pand staat nog niet op de website van Damen Makelaars. De familie kocht het pand in 2022 voor een bedrag van 1,5 miljoen euro.

Op Instagram vragen volgers van Meiland die al hebben geboekt zich af of zij de familieleden nog wel ontmoeten als zij besluiten in Code Rosé te overnachten. Op de website van Code Rosé kan nog worden gereserveerd tot december 2024.

De familie wordt sinds 2019 gevolgd in de realityserie Chateau Meiland.

Vakbond dreigt met vierdaagse staking grenspolitie op vliegveld Heathrow

LONDEN – Honderden medewerkers van de Britse grenspolitie dreigen vanaf 29 april vier dagen lang het werk neer te leggen op de Londense luchthaven Heathrow.

Volgens vakbond PCS zijn zij het niet eens met veranderingen in hun roosters, waardoor onder meer zo’n 250 werknemers bij de paspoortcontrole een andere functie krijgen.

“Leden hebben hun verdriet geuit over het feit dat ze uit hun functie worden gezet die ze jarenlang bij grenspolitie hebben vervuld”, meldt PCS op de website van de bond. Het nieuwe werkschema gaat op 29 april in, maar is volgens sommige leden van PCS “onwerkbaar”.

De vakbond en het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat de roosterwijziging oplegt, gaan nog met elkaar in gesprek.

“Als deze gesprekken niet tot een bevredigende oplossing voor ons huidige geschil leiden, verkeren we in een positie om stakingsacties te ondernemen”, aldus PCS op de website van de bond.

Wilders nog steeds ontevreden: formatieplan asiel niet florissant

Geert Wilders

DEN HAAG -PVV-leider Geert Wilders “was gewoon echt boos” over de asielplannen die voorliggen op de formatietafel, en is nog steeds ontevreden. Hij is “vol hoop” dat er zaken gaan veranderen, “al ziet het er nu niet heel erg florissant uit”, zei de leider van de grootste partij na opnieuw een formatieoverleg.

Wilders liep maandag geërgerd weg uit een overleg. Hij had gevraagd het gesprek over asielplannen van het te formeren kabinet te schorsen. Dinsdag spraken PVV, VVD, NSC en BBB wel weer urenlang met elkaar. Onder meer over asiel, maar ook over landbouw. Over andere onderwerpen zijn “ook positieve geluiden te melden”, gaf de PVV-voorman aan.

“Ik was ontevreden en dat ben ik eigenlijk nog steeds over de resultaten als het gaat om asiel”, verklaarde Wilders zijn actie van maandag. “Maar we praten verder, dus ik hoop dat dat nog verandert.” Hij heeft het nog steeds over pittige gesprekken.

Op de vraag of Wilders inderdaad problemen heeft met de opstelling van NSC en VVD ten opzichte van internationale verdragen over vluchtelingen, zei hij: “Nou ja, de VVD is hier niet zozeer het grootste probleem, maar ik heb wel een probleem met wat er aan de tafel gebeurd is.” Hij wilde niet verklaren of hij hierover botst met NSC van Pieter Omtzigt.

“Daar vind ik even helemaal niets van”, reageerde Omtzigt zelf desgevraagd. Hij heeft niet het gevoel dat hij zou dwarsliggen. De NSC-voorman wil niet reageren op het voornemen van Wilders om nul concessies te doen als het om asielafspraken gaat. Wel noemt hij het “volstrekt evident” dat alle partijen op punten moeten inschikken. Omtzigt: “Maakt u zich geen enkele illusie, anders kom je helemaal nergens.”

Ook BBB-voorvrouw Caroline van der Plas wil niet zeggen of NSC nu op asiel en migratie dwarsligt. “Ik ga niet praten over wat NSC vindt. Dat heb ik hier nog nooit gedaan en dat ga ik nu ook niet doen.” Volgens haar was de sfeer dinsdag “zakelijk, scherp, maar wel goed”.

Dode bij steekpartij in Eindhoven [+foto]

Foto: Politie Oost-Brabant | X

EINDHOVEN – [update 19:22 uur] Bij een steekincident in een woning aan de Vilvoordehof in Eindhoven is een man overleden. Het betreft de 52-jarige bewoner van de woning, meldt de politie dinsdagavond.

Er is een 18-jarige verdachte aangehouden. De verdachte is de dochter van het slachtoffer.

De technische recherche gaat nu beginnen met het sporenonderzoek in de woning. Dit zal waarschijnlijk nog vanavond en een deel van morgen in beslag nemen, aldus de politie.

Kabinet wil strengere regels voor onder meer scootmobielen

Mark Harbers

DEN HAAG – De regels rond scootmobielen en andere voertuigen voor mensen met een lichamelijke beperking moeten strenger, vindt het kabinet. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) schrijft dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer dat hij werkt aan een nieuw “kader voor gehandicaptenvoertuigen”. Harbers overweegt de voertuigen op te splitsen in een snellere en een langzamere categorie.

Jaarlijks komen tientallen mensen om het leven na ongelukken met voertuigen voor mensen met een beperking, schreef verkeersveiligheidsinstituut SWOV enkele jaren geleden. In het overgrote deel van de gevallen zijn de slachtoffers ouderen. Dat moet veiliger, vindt Harbers, hoewel hij niet wil dat de gebruikers van de voertuigen daardoor minder mobiel worden.

Onder meer kleine autootjes zoals Canta’s vallen in de categorie die Harbers mogelijk wil beteugelen. De voertuigen hebben geen kenteken nodig, bestuurders mogen zonder rijbewijs de weg op, en ze kunnen op de stoep parkeren. De minister denkt erover na om een rijbewijs voor die categorie toch te verplichten. Scootmobiels vallen in de langzame categorie en blijven zo “in principe beschikbaar voor alle mindervaliden”.

Harbers wil met nieuwe regels “oneigenlijk gebruik” tegengaan: hij ziet dat bedrijven de voertuigen expres zo ontwerpen dat ze onder de gehandicaptenvoertuigen vallen, en zo ook voor mensen zonder lichamelijke beperking aantrekkelijk worden. De regels voor de snellere categorie wil hij dus “zoveel mogelijk gelijktrekken” met die voor andere soorten voertuigen.

Ov drie grote steden zaterdag ook stil om mishandeling conducteur

NS personeel

DEN HAAG – Stadsvervoerders RET (Rotterdam), GVB (Amsterdam) en HTM (Den Haag) zetten zaterdag ook voertuigen drie minuten stil naar aanleiding van de mishandeling van treinpersoneel afgelopen weekend, laat een woordvoerder van RET weten. Er wordt nog gekeken of zowel bussen, trams, als metro’s stil worden gezet. “We zijn nog aan het kijken wat operationeel haalbaar is”, aldus de woordvoerder van RET. GVB zegt dat al het openbaar vervoer in de hoofdstad voor drie minuten wordt stilgezet.

Eerder lieten NS, Arriva, Keolis en Connexxion al weten het treinverkeer om 22.30 uur stil te zetten om de mishandeling. Met de actie willen de vervoerders duidelijk maken dat ze geweld tegen hun personeel niet accepteren.

Afgelopen zaterdagavond werd een conducteur in een NS-trein tussen Delft en Den Haag HS geschopt, geslagen en van een trap geduwd door een groep jongeren. Ook de machinist kreeg klappen. Voor de mishandeling werd zondag een minderjarige jongen opgepakt. Hij werd zondag weer vrijgelaten, maar is nog wel verdachte in de zaak, aldus de politie.

“Ook wij herkennen helaas de toename aan agressie tegen onze medewerkers”, zegt GVB-directeur Claudia Zuiderwijk. “Dit gebeurt dagelijks en we schrikken er steeds van. Het raakt ons diep als we lezen dat er mensen met een publieke taak worden belaagd. De maatschappij verhardt enorm en daar hebben wij als ov-bedrijf ook last van.”

Poolse werkgever gaat Oezbeekse chauffeur met pepperspray te lijf [+video]

ZWABEN – Op een parkeerplaats langs de Duitse A8 is zaterdagochtend een geschil tussen een vrachtwagenchauffeur en zijn werkgever geëscaleerd.

Volgens de politie had een 31-jarige Oezbeekse chauffeur vrijdagavond zijn trekker met oplegger geparkeerd bij de rustplaats Burgauer See. Hij diende telefonisch zijn ontslag in bij zijn werkgever, omdat hij niet meer betaald kreeg. Er is al langer een conflict tussen de Poolse werkgever en zijn chauffeurs. Er werd maandenlang een parkeerplaats bezet door de chauffeurs vanwege achterstallig loon.

Zaterdagochtend vroeg arriveerde de 41-jarige bedrijfsleider van het Poolse logistieke bedrijf, Lukasz Mazur, samen met een vervangend chauffeur en een andere medewerker bij de rustplaats om ervoor te zorgen dat de vrachtwagen zijn rit voortzette.

Er zou een fysieke ruzie zijn geweest tussen de voormalig werknemer en zijn werkgever. Er werd door de mannen gebruik gemaakt van een zakmes en een pepperspray, aldus de Duitse politie.

Beide mannen werden gearresteerd en kregen vervolgens medische behandeling in een ziekenhuis. Er wordt nu onderzoek gedaan op verdenking van het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel. De bedrijfsleider moest een borgsom in de grootte van vier cijfers betalen.

De chauffeur plaatste na het incident een video op X waarin hij vertelt wat hem is overkomen.

De zaak heeft een voorgeschiedenis: de beschuldigde ondernemer zorgde vorig jaar al voor opschudding in soortgelijke zaken. Op Goede Vrijdag 2023 arriveerde hij met een pantservoertuig en medewerkers van de Poolse veiligheidsdienst op een parkeerplaats aan de snelweg aan de A5 nabij Darmstadt om de trekkers van de chauffeurs die daar staakten op te halen. Deze zaak mondde uit in een grote politieoperatie.

Zondag eiste Stefan Körzell, federaal directeur van de DGB, publiekelijk op X dat de transportvergunning van Mazur wordt ingetrokken.

Mazur ontkent vooralsnog alle feiten. Volgens hem zou de chauffeur juist hém aangevallen hebben in plaats van andersom.

Drie Nederlandse militairen gewond tijdens oefening in Duitsland

DEN HAAG – Bij een botsing in Duitsland zijn drie Nederlandse militairen gewond geraakt. Ze moesten naar het ziekenhuis voor behandeling, meldt het ministerie van Defensie dinsdag. Twee andere militairen liepen bij het ongeval in Altmark blauwe plekken op.

De militairen van de landmacht raakten maandagavond gewond tijdens een botsing van een Fennek (verkenningsvoertuig) en een Boxer (pantserwielvoertuig).

De marechaussee onderzoekt het incident. De militairen zijn in Duitsland voor de NAVO-oefening Steadfast Defender.

Vrachtwagen gekanteld op Eemsweg in Uithuizen [+foto]

Vrachtwagen in de sloot Uithuizen

UITHUIZEN – Op de Eemsweg in het Groningse Uithuizen heeft dinsdagmiddag een ongeval plaatsgevonden waarbij een vrachtwagen is betrokken.

De vrachtwagen ligt op zijn kant in de naastgelegen sloot.

Hulpdiensten zijn ter plaatse en verlenen eerste hulp. De weg is afgesloten.

Volgens omstanders moest de vrachtwagenchauffeur uitwijken waarna hij de macht over het stuur verloor.

De chauffeur is in de ambulance nagekeken maar hoefde, voor zover bekend, niet mee naar het ziekenhuis.

 

Acht jaar cel na doodrijden gezin in Rotterdam

ROTTERDAM – Een 30-jarige man die op 26 december 2022 een jong gezin doodreed op het Groene Kruisplein in Rotterdam moet acht jaar de gevangenis in vanwege doodslag.

De man was in de ochtend van tweede kerstdag onder invloed van alcohol en reed veel te hard. Bij de afrit van de A15, vlakbij waar het ongeluk plaatsvond, reed hij tussen de 150 en 181 kilometer per uur, terwijl daar een toegestane snelheid geldt van 80 kilometer per uur. Hij reed op de kruising van het Groene Kruisplein door rood.

Ook zijn er op het wegdek geen remsporen aangetroffen, waardoor zou kunnen blijken dat de verdachte nog heeft geprobeerd om de voorlangs kruisende auto te ontwijken.

De rechtbank concludeert dat de man met dit gedrag onder deze omstandigheden de kans op een dodelijk ongeval bewust heeft aanvaard. Hij heeft blijkbaar de kans dat hij zelf zou overlijden op de koop toe genomen. Hij is daarom schuldig aan doodslag.

De rechtbank neemt het de man kwalijk dat hij geen daadwerkelijke verantwoordelijkheid voor zijn handelen heeft genomen. Hij zegt spijt te hebben van het ongeval, maar geeft geen volledige openheid over het alcoholgebruik in die nacht of hoe de uren voorafgaand aan het ongeval zijn doorgebracht.

Convoi-UTS heeft logistieke dienstverlener Deudekom overgenomen

Deudekom

AMSTERDAM – Convoi heeft per 15 april de logistieke dienstverlener Deudekom uit Amsterdam over.

Deudekom is een familiebedrijf met een rijke historie en heeft veel overeenkomsten met Convoi. Beide bedrijven zijn zowel actief in projectverhuizingen als industriële projecten. Daarnaast is Deudekom, net als Convoi, sterk in de zorg- en onderwijssector.

Met de overname van Deudekom heeft Convoi vestigingen in acht grote steden: Maastricht, Eindhoven, Nijmegen, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Breda en nu dus ook Amsterdam. Dit verstevigt Convoi’s positie als marktleider in Nederland.

“We zijn blij met de overname door Convoi “, zegt eigenaar Jan van Deudekom. “Voor mij heeft de continuïteit van het bedrijf altijd op nummer één gestaan. Het bedrijf bestaat inmiddels 150 jaar; ik ben de vijfde generatie die er aan het roer staat. Aangezien zich binnen de familie geen bedrijfsopvolger meer aandiende, is het tijd voor een nieuwe stap. Ik ben ervan overtuigd dat onze bedrijfsfilosofie en de toekomst van onze zeer betrokken medewerkers bij Convoi is gewaarborgd.”

“Deudekom is een koploper in Amsterdam met een indrukwekkend klantenbestand”, zegt Jean Spronken.

“Vorig jaar nam Convoi al meerdere UTS bedrijven over; nu deze activiteiten worden samengevoegd kunnen we onze klanten nog beter bedienen. Met de overname van Deudekom verwelkomen we ook nog eens een sterke groep professionele medewerkers met veel ervaring in de lokale markt. Het zal niemand verbazen dat Convoi de ambitie heeft om de beste en meest toonaangevende projectverhuizer in de regio Amsterdam te worden.”

Zero Emissie

De bedrijfscultuur van Deudekom heeft volgens Jean Spronken veel raakvlakken met die van Convoi.

“Dat zie je met name als het gaat om innovatie en duurzaamheid. Een goed voorbeeld daarvan is de beslissing van Deudekom om tien jaar geleden al de overstap te maken naar een elektrisch wagenpark. Dat zorgt ervoor dat het bedrijf al klaar is voor 1 januari 2025, de datum waarop er alleen nog maar elektrische vrachtauto’s Amsterdam in mogen rijden. Daarnaast heeft Deudekom een Logistieke Hub in Amsterdam: een overslagplaats aan de rand van de stad waar leveringen worden gebundeld, zodat de binnenstad elektrisch kan worden beleverd. Door de overname van Deudekom zijn we met onze bedrijven de absolute voorloper op het gebied van Zero Emissie logistieke en verhuisdiensten.”

Convoi-UTS is onderdeel van Convoi Group; een internationaal opererend concern met vestigingen in zeven landen. Convoi is gespecialiseerd in de voorbereiding en uitvoering van logistieke diensten, projectverhuizingen en industriële verhuis- en installatie activiteiten.

Daarnaast ontwerpt, bouwt en onderhoudt Convoi Electrical & Automation technische installaties binnen de energiedistributie en industriële markt. De Convoi Group heeft een omzet van 120 miljoen euro en meer dan 600 medewerkers in dienst.

Economie Israël harder gekrompen dan eerder gedacht door oorlog

Israelische soldaat

TEL AVIV – De economie van Israël is in het vierde kwartaal van vorig jaar nog harder gekrompen dan eerder gedacht als gevolg van de oorlog met Hamas. Dat meldt het Israëlische statistiekbureau in een nieuwe raming.

De oorlog zet bijvoorbeeld de consumentenbestedingen sterk onder druk, en raakt ook de bouw hard, omdat soldaten aan het front nodig zijn en tienduizenden Palestijnse bouwvakkers worden geweerd uit het land. Verder is het toerisme stilgevallen en is ook de export van Israël verminderd.

Volgens de nieuwe schatting is er nu sprake van een krimp met 21 procent, wat dus sterker is dan eerder werd berekend. Daarbij wordt de geannualiseerde meetmethode gebruikt. Dat betekent dat je de groei van één kwartaal denkbeeldig doortrekt over het hele jaar. Dat zou neerkomen op een krimp op kwartaalbasis van meer dan 5 procent.

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Karien van Gennip

DEN HAAG – Vanaf volgend jaar vervalt de tegemoetkoming die werkgevers kunnen krijgen voor werknemers met een laag inkomen. De Eerste Kamer heeft vandaag ingestemd met het wetsvoorstel van minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat het lage-inkomensvoordeel (LIV) afschaft.

Het LIV was bedoeld als stimulans voor werkgevers om vaker mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in dienst te nemen en te behouden, maar draagt maar beperkt bij aan de kansen voor deze groep. Het geld dat vrijkomt doordat deze maatregel vervalt, wordt ingezet voor andere tegemoetkomingen voor werkgevers en compensatie voor sociaal ontwikkelbedrijven.

Minister Van Gennip: “Het is belangrijk dat iedereen kan meedoen op onze arbeidsmarkt. Daarom blijven we voortdurend op zoek naar de meest effectieve manier om mensen kansen te bieden en werkgevers te ondersteunen. Deze wetswijziging creëert ruimte voor een effectievere aanpak. Goed dat de Eerste Kamer hiermee heeft ingestemd.”

Afbouw loonkostenvoordeel ouderen

Ook het loonkostenvoordeel voor werkgevers die oudere werknemers in dienst hebben, wordt vanaf volgend jaar stapsgewijs afgebouwd. Dat houdt in dat het loonkostenvoordeel voor oudere werknemers voor dienstbetrekkingen die zijn begonnen op of na 1 januari 2024 wordt verlaagd (per 1 januari 2025) en afgeschaft (per 1 januari 2026). Voor dienstbetrekkingen die zijn begonnen vóór 1 januari 2024 blijft het loonkostenvoordeel wel gewoon gelden.

Het kabinet kiest ervoor om werkgevers op andere manieren te stimuleren om oudere werknemers in dienst nemen. Zo blijft minister Van Gennip via diverse maatregelen uit de seniorenkansenvisie inzetten op een betere arbeidsmarktpositie voor 55-plussers.

Vrijgekomen middelen anders ingezet

Het geld dat vrijkomt met de afschaffing van het LIV wordt onder meer gebruikt voor het structureel maken van het ‘loonkostenvoordeel doelgroep banenafspraak’.

Ook is geld gereserveerd om de gevolgen van de afschaffing van het LIV voor sociaal ontwikkelbedrijven te verzachten. Gemeenten ontvangen vanaf 2025 compensatie voor het afschaffen van het LIV.

Verruiming loonkostenvoordeel herplaatsen werknemer met arbeidshandicap

Daarnaast worden vanaf volgend jaar de criteria verruimd van het loonkostenvoordeel voor het herplaatsen van een werknemer met een arbeidshandicap. Met de verruiming komen werkgevers in meer gevallen in aanmerking voor loonkostenvoordeel wanneer zij een werknemer met een arbeidshandicap gedeeltelijk herplaatsen in de eigen functie of (geheel of gedeeltelijk) ergens anders in het bedrijf.

Pakketbezorger veroordeeld voor veroorzaken dodelijk verkeersongeluk in Groessen

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt een 36-jarige pakketbezorger uit Groesbeek voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval in Groessen. De rechtbank legt een taakstraf op van 240 uur. Daarbij mag de man een jaar lang geen motorvoertuigen besturen.

Op 20 juli 2022 reed de man met zijn bestelbus over de Lijkweg in Groessen. Dit is een smalle weg die niet is verdeeld in rijstroken, met aan beide zijden van de weg een rode fietssuggestiestrook.

Op de rechter fietssuggestiestrook fietsten het 67-jarige slachtoffer en zijn vrouw op hun elektrische fietsen. Het echtpaar reed in dezelfde richting als de richting waarin de pakketbezorger reed. De man schepte het slachtoffer van achteren, waarna hij niet veel later aan zijn verwondingen overleed.

De pakketbezorger verklaarde dat hij de fietsers had zien fietsen. Volgens de pakketbezorger had hij bij het passeren van de fietsers niet verder naar links kunnen rijden, maar maakte het slachtoffer een onverwachte beweging naar links, waardoor hij het slachtoffer niet meer kon ontwijken en van achteren aanreed.

Het onderzoek dat door de forensische opsporing op de plaats van het ongeval plaatsvond wees echter anders uit. Uit onder meer een slipspoor kon worden afgeleid dat zowel het slachtoffer als de man op de rechter fietssuggestiestrook reed en dat de man het slachtoffer van achteren aanreed.

Door het noodlottige ongeval is de nabestaanden van het slachtoffer onherstelbaar leed aangedaan. Tijdens de rechtszaak verwoordden de kinderen van het slachtoffer op indrukwekkende wijze wat het verlies van hun vader voor hun betekende.

De officier van justitie verweet de man niet dat hij het verkeersongeval opzettelijk veroorzaakte, maar wel dat het ongeluk aan zijn schuld te wijten is. De rechtbank gaat hierin mee. De straf die de rechtbank oplegt is gelijk aan de eis van de officier van justitie.

Tot slot moet de man affectieschade betalen aan de nabestaanden van het slachtoffer. Het gaat hier om een totaalbedrag van 10 duizend euro.

LAATSTE NIEUWS

Boeing

Bloomberg: Boeing overweegt miljardendeal voor navigatietak

ARLINGTON - De geplaagde vliegtuigbouwer Boeing overweegt zijn navigatietak Jeppesen te verkopen. Persbureau Bloomberg meldt dat op basis van ingewijden. Het onderdeel zou meer...