Clicky

zondag 17 november 2024 - 10:33 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 394

Ryanair-topman wil ‘graag’ asielzoekers naar Rwanda deporteren

LONDEN – Ryanair-topman Michael O’Leary wil “graag” de vluchten uitvoeren waarmee asielzoekers in Engeland worden gedeporteerd naar Rwanda, als hij daarvoor beschikbare vliegtuigen heeft.

“Als we in de winterdienstregeling vliegtuigen over zouden hebben en als de regering op zoek is naar extra deportatievluchten dan zouden we graag een offerte uitbrengen”, zei O’Leary tijdens een interview in Londen.

De Britse regering heeft Ryanair niet benaderd om de vluchten uit te voeren, zei O’Leary, die bekendstaat om zijn controversiële uitspraken.

De Ryanair- topman wees de waarschuwing van de Verenigde Naties van de hand dat luchtvaartmaatschappijen die de uitzettingen faciliteren medeplichtig kunnen zijn aan het schenden van internationale wetgeving.

Rusland: grotere buffer nodig als Oekraïne nieuwe raketten krijgt

Dmitri Peskov

MOSKOU – Als Oekraïne van de Verenigde Staten raketten krijgt met een groter bereik, zal Rusland de “bufferzone” in Oekraïne uitbreiden, zegt de regering in Moskou.

Rusland heeft eerder gezegd dat zo’n buffer moet voorkomen dat vanaf Oekraïens grondgebied Russische doelen getroffen kunnen worden.

Kremlinwoordvoerder Dmitri Peskov reageerde met zijn uitspraken over de bufferzone op het nieuws dat de Amerikaanse senaat heeft ingestemd met een nieuw steunpakket ter waarde van een miljard dollar (ruim 900 miljoen euro). Mogelijk kan Oekraïne dan ook beschikken over zogenoemde ATACM-raketten met een groter bereik.

President Volodymyr Zelensky heeft gezegd dat hij hoopt dat Washington raketten gaat leveren met een bereik van zo’n 300 kilometer. Oekraïne beschikt voor zover bekend nu alleen nog over een variant die maar 165 kilometer kan afleggen. Zelensky noemde het “cruciaal” dat zijn land die wapens krijgt.

Peskov zei dat Rusland al langer vindt dat wapens met een groter bereik ook een grotere bufferzone vereisen. In dat beleid is niets veranderd, aldus de woordvoerder.

FT: inval bij Rotterdamse douanescannermaker Nuctech vanwege staatssteun China

ROTTERDAM/BRUSSEL – Nederlandse en EU-inspecteurs zijn dinsdagochtend vroeg binnengevallen bij Nuctech, een Chinese maker van douanescanners in Rotterdam, meldt zakenkrant Financial Times. Nuctech zou met behulp van staatssteun uit China mogelijk oneerlijk concurreren met Europese bedrijven.

De Europese Commissie meldt dat zij “onaangekondigde inspecties heeft verricht bij een fabrikant van veiligheidsapparatuur”, maar wil niet zeggen om welk bedrijf het gaat. Het onderzoek naar “ontwrichtende buitenlandse staatssteun” is nog in een voorbereidende fase. Als er grond blijkt te zijn voor nader onderzoek, maakt de commissie de naam van het bedrijf bekend.

Nuctech wil desgevraagd geen commentaar geven. “Als er een onderzoek gaande is, zal het bedrijf daaraan meewerken”, aldus een woordvoerder.

Solide bewijs

De Chinese Kamer van Koophandel bevestigt invallen bij “een Chinees bedrijf in Polen en Nederland”. Nuctech heeft vestigingen in die twee landen, in België en het Verenigd Koninkrijk. De commissie maakt slechts melding van invallen bij vestigingen in meerdere EU-lidstaten.

De inspecteurs hebben mobiele telefoons van werknemers en ICT-apparatuur meegenomen, documenten doorgepluisd en toegang geëist tot gegevens, klaagt de Chinese Kamer van Koophandel. “Zonder aankondiging en zonder solide bewijs.” De belangenbehartiger en zijn leden zijn “diep geschokt en ontevreden” over de doorzoekingen.

Vergeefse pogingen

De EU wil haar nieuwe regels voor buitenlandse staatssteun kennelijk als wapen gebruiken om legaal opererende Chinese bedrijven weg te jagen, stelt de Kamer van Koophandel. De unie zou buitenlandse bedrijven juist de bescherming moeten bieden waar ze recht op hebben.

Het is voor het eerst dat de EU invallen doet met een beroep op haar regels tegen buitenlandse staatssteun. Brussel wil, na jarenlange vergeefse pogingen om de concurrentiestrijd tussen Chinese en Europese bedrijven eerlijker te maken, meer van zich afbijten.

MAN stuurt eerste autonome truck de snelweg op

LEUSDEN – MAN is de eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen die een autonome truck de Duitse snelweg op heeft gestuurd. Aan boord van de testtruck, die ongeveer tien kilometer aflegde op de autobahn A9 tussen de knooppunten Allershausen en Fürholzen, bevonden zich de Duitse minister van Verkeer Dr. Volker Wissing en MAN’s CEO Alexander Vlaskamp.

MAN zet zich al enige tijd intensief in voor de ontwikkeling van autonome trucks voor gebruik in logistieke hubs en voor hub-to-hub-verkeer op snelwegen. Recent ontving MAN als eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen een testvergunning voor autonoom rijden op Level 4, op basis van de wet op autonoom rijden op Duitse snelwegen. Dit houdt in dat de truck praktisch zelfstandig rijdt. De bestuurder hoeft alleen in moeilijke situaties of bij extreme weersomstandigheden het stuur over te nemen.

Kostenreductie en verlichten chauffeurstekort

De vrachtvolumes en met name het vervoer tussen logistieke hubs – zoals de magazijnen van grote online warenhuizen – groeien gestaag. Autonome trucks zijn bijzonder geschikt voor dit zogeheten hub-to-hub transport. Deze trucks zijn altijd onderweg, uiterst efficiënt qua verbruik en veilig om mee te rijden. Er zijn geen rijtijdonderbrekingen, zodat de voertuigen perfect kunnen worden geïntegreerd in strak gesynchroniseerde logistieke processen. Op de lange termijn kan het efficiënte gebruik van autonome trucks de totale bedrijfskosten met tien tot vijftien procent verlagen. De nieuwe technologie kan ook het chauffeurstekort verlichten. Alleen al in Duitsland is er een tekort aan zo’n 100.000 vrachtwagenchauffeurs.

“De eerste Level 4-testrit met een autonome truck op een Duitse snelweg bewijst dat Duitsland een leidende positie in Europa heeft ingenomen met de wet op autonoom rijden. Ons doel is om de nummer één markt voor geautomatiseerd en verbonden rijden te worden. Vandaag is een mijlpaal voor de logistieksector in Duitsland. Het alsmaar toenemende transportvolume is, in combinatie met het steeds nijpender wordende tekort aan chauffeurs, een uitdaging voor de gehele maatschappij. Autonome trucks kunnen deze situatie helpen verlichten. Bovendien biedt de intelligente netwerkkoppeling van het goederenvervoer de mogelijkheid om de overslag van de weg naar het spoor efficiënter te laten verlopen en zo het transport milieuvriendelijker te maken”, aldus Dr. Volker Wissing, de Duitse minister van Digitale Zaken en Vervoer.

Serieproductie autonome trucks eind dit decennium

“Vandaag zetten we weer een grote stap in de richting van autonoom rijdende bedrijfsvoertuigen, de tweede grote ontwikkeling richting de toekomst naast de overstap naar CO2-vrije aandrijflijnen. Dit jaar beginnen we met tests met prototypes op de snelweg. Verdere hub-to-hub projecten volgen vanaf 2025, maar dan in concrete klantentoepassingen. Zo zetten we de volgende ontwikkelingsstap naar de serieproductie van autonome vrachtwagens tegen het einde van het decennium. De wet op autonoom rijden geeft onze industrie de nodige planningszekerheid. Om autonoom rijden te realiseren, moeten we echter ook nauw samenwerken met infrastructuurbeheerders als Autobahn GmbH. Alleen samen kunnen we autonoom rijden gaan realiseren in de praktijk”, stelt Alexander Vlaskamp, voorzitter van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus SE.

Voor de testrit met de eerste autonome truck deed Autobahn GmbH onderzoek naar het concept van MAN als onderdeel van de aanvraag voor een testlicentie voordat de Bundesanstalt für Automobilwesen begin april officieel toestemming verleende aan MAN. In de toekomst wordt Autobahn GmbH ook verantwoordelijk voor de goedkeuring van rijgebieden op Duitse snelwegen waar autonome voertuigen mogen rijden. De exploitant van de voertuigen geeft aan op welke routes zijn voertuigen met autonome rijfuncties moeten gaan rijden en Autobahn GmbH controleert vervolgens of deze routes geschikt zijn voor de inzet van deze voertuigen met autonome rijfuncties.

MAN: jarenlange ontwikkelingsexpertise in autonoom rijden

MAN speelt al jarenlang een voortrekkersrol op het gebied van autonoom rijden met verschillende onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Van 2017 tot 2019 heeft MAN elektronisch verbonden trucks ontwikkeld en getest in een gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelingsproject met DB Schenker. Deze bijzonder veilige en zuinige colonnes werden meer dan zes maanden lang ingezet in het reguliere goederentransport op de Duitse A9 tussen Neufahrn en Neurenberg.

Van 2019 tot 2023 richtte het ANITA-project met partners Deutsche Bahn, Fresenius University of Applied Sciences en Götting KG zich op de volledige digitale integratie van een autonome truck in het logistieke proces van containeroverslag van de weg naar het spoor. En sinds 2022 werkt MAN samen met Autobahn GmbH en andere partners uit de industrie, wetenschap en technische testen in het ATLAS-L4-project aan de ontwikkeling van een autonome truck voor gebruik in snelwegtransport tussen logistieke knooppunten.

OM neemt afdoeningsbeslissingen in onderzoek misstanden zorgboerderij Wedde

Openbaar Ministerie

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie seponeert de zaken tegen vijf medewerksters van zorgboerderij Wedde. Vier anderen moeten zich bij de officier van justitie verantwoorden.

In het onderzoek Wolfsklauw naar de misstanden op de voormalige zorgboerderij in Wedde heeft het openbaar ministerie de strafzaken tegen vijf medewerksters geseponeerd. Het openbaar ministerie acht weliswaar bewezen dat vier van hen zich in meer of mindere mate schuldig hebben gemaakt aan mishandeling van één of meer bewoners van de zorgboerderij, maar acht hun aandeel in de misstanden zo klein, dat vervolging niet op zijn plaats is.

De zaak tegen de vijfde medewerkster wordt geseponeerd omdat het mede dankzij haar meldingen bij Alberto Stegeman en de politie een einde kon worden gemaakt aan de misstanden. Vier andere medewerkers worden opgeroepen voor een OM hoorzitting. Hun aandeel in de gedragingen is zodanig dat hen daarvoor in de visie van het openbaar ministerie een straf moet worden opgelegd. Bij deze beslissingen heeft een rol gespeeld dat de betrokkenen allemaal handelingen hebben verricht die hen zijn aangeleerd door de hoofdverdachten. Ook is meegewogen dat de verdachten door berichtgeving op met name social media al flinke gevolgen van hun handelen hebben ervaren.

De redenen om strafzaken te seponeren is dat de betrokken medewerksters zich gedwongen voelden om bepaalde handelingen die door de hoofdverdachten werden voorgeschreven uit te voeren. Het ging om overwegend medewerksters die geen ervaring hadden in de zorg en die werden opgeleid door de hoofdverdachten. Zij hebben zich niet schuldig gemaakt aan de ernstige mishandelingen die andere verdachten volgens het openbaar ministerie wel kunnen worden verweten.

Daarnaast geldt dat zij zich aan een gering aantal feiten schuldig hebben gemaakt. Verder verklaren enkelen van hen ook dat zij door zelf de handelingen uit te voeren probeerden te voorkomen dat andere medewerkers hardhandiger zouden ingrijpen. Zij tonen zich schuldbewust en zijn allen uit zichzelf vertrokken, nog voor de misstanden in de openbaarheid kwamen.

Voor twee van de medewerksters geldt bovendien dat zij actief geprobeerd hebben een einde te maken aan de misstanden. Eén van hen heeft zich uiteindelijk tot Alberto Stegeman en de politie gewend. Hoewel deze verdachte zich volgens het openbaar ministerie aan meer strafbare feiten schuldig heeft gemaakt, wordt ook haar zaak geseponeerd. In haar geval omdat mede dankzij haar rol als klokkenluider de situatie op de zorgboerderij kon worden beëindigd.

De vier verdachten die zich bij de officier van justitie moeten verantwoorden waren allen nog werkzaam op de zorgboerderij op het moment dat politie en openbaar ministerie op 19 december ingrepen in Wedde. Zij hebben zich in de visie van het openbaar ministerie allemaal gedurende langere tijd schuldig gemaakt aan ernstige misdragingen jegens de bewoners van de zorgboerderij.

Dit levert een strafbaar feit op waarvoor het OM zelf een straf kan opleggen. Ook hen is dit handelen aangeleerd door de hoofdverdachten, maar voor deze verdachten geldt dat zij daarmee langere tijd zijn doorgegaan, op het moment van het ingrijpen nog werkzaam waren op de zorgboerderij en ook nimmer aan de bel hebben getrokken.

De beide hoofdverdachten in deze zaak staan op 10 en 12 juni terecht voor de meervoudige strafkamer van de rechtbank Groningen. Hen wordt de mishandeling met voorbedachten rade van de tien bewoners van de zorgboerderij tenlastegelegd.

Volvo Buses lanceert nieuwe verbeterde veiligheidssystemen om kwetsbare weggebruikers te beschermen

GÖTEBORG – Volvo Buses lanceert nieuwe en bijgewerkte actieve veiligheidssystemen die chauffeurs helpen veilig te rijden en situaties te vermijden die tot ongelukken kunnen leiden. De actieve veiligheidssystemen omvatten verschillende functies met speciale aandacht voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. De veiligheidssystemen overtreffen de nieuwe EU-regelgeving, evenals de wettelijke eisen van de meeste niet-EU-landen.

Bij Volvo stopt veiligheid nooit bij goed genoeg. Het overschrijden van de veiligheidsvoorschriften is een kenmerk van Volvo Bus geworden, zelfs voor de nieuwe actieve veiligheidsvoorzieningen.

“Een voorbeeld is ons noodremsysteem. Het reageert niet alleen op voertuigen, wat wettelijk verplicht is, maar ook op voetgangers”, legt Thomas Forsberg, hoofd veiligheid bij Volvo Buses, uit. “Een ander voorbeeld is de Side Collision Prevention Support, die beide zijden van het voertuig in de gaten houdt in plaats van alleen de passagierszijde, wat wettelijk verplicht is.”

Een wereldwijde lancering

Hoewel de nieuwe wettelijke vereisten geldig zijn in de EU, introduceert Volvo Bus de nieuwe veiligheidssystemen op mondiaal niveau. “Wij zien het nut niet in van wachten”, legt Thomas Forsberg uit. “Als we naar de statistieken kijken van waar ongelukken plaatsvinden, zijn er veel landen buiten Europa die van deze veiligheidssystemen zullen profiteren.”

De nieuwe actieve veiligheidssystemen van Volvo Bus zijn standaard op elektrische en Euro 6 Volvo-bussen en touringcars. Maar de nieuwe actieve veiligheidssystemen zullen ook worden geïntroduceerd in regio’s waar Euro 3 en Euro 5 de huidige normen zijn.

De drie veiligheidshoekstenen

De geïntegreerde veiligheidsarchitectuur van Volvo Bus is veelomvattend. “Omstandigheden om veilig te rijden en botsingen te voorkomen, ondersteund door actieve veiligheidsvoorzieningen, naast botsingsbeschermingssystemen gericht op het minimaliseren van de gevolgen van onvermijdelijke incidenten – dit zijn onze hoekstenen”, zegt Thomas Forsberg.

In de eerste plaats gaat het bij veilig rijden erom dat de bestuurder de best mogelijke randvoorwaarden heeft om een ​​rijstijl met voldoende marges aan te houden. Ten tweede zorgen de geavanceerde rijhulpsystemen bij het voorkomen van botsingen voor vroegtijdige waarschuwing; ze nemen zelfs de controle over het voertuig over, zodat gevaarlijke situaties niet escaleren. En ten derde: als een ongeval niet kan worden vermeden, zijn er voorzieningen voor bescherming tegen aanrijdingen om letsel en schade te verminderen en te minimaliseren.

“Maar veiligheid gaat niet alleen over technologie en systemen. Het gaat ook om de menselijke perceptie en hoe de informatie aan de bestuurder wordt gepresenteerd. Ons intern ontwikkelde systeem is in het voertuig geïntegreerd en de feedback van de bestuurder wordt vlak voor de bestuurder op het instrumentenpaneel weergegeven in plaats van met verschillende waarschuwingsdisplays, die blinde hoeken kunnen creëren en de bestuurder zelfs kunnen afleiden”, zegt Thomas Forsberg.

Naar nul ongevallen

Bussen en touringcars behoren tot de veiligste vormen van vervoer over de weg. Er gebeuren echter nog steeds ongelukken, en vooral als er zware bedrijfsvoertuigen bij betrokken zijn, lopen de weggebruikers buiten deze voertuigen het grootste risico.

“Elk ongeval is er één te veel. Dat is de reden voor onze Zero Accidents Vision, en waarom onze veiligheidsontwikkeling zich richt op veilig rijden, het vermijden van botsingen en de bescherming tegen botsingen – ten behoeve van bestuurders en passagiers en om kwetsbare weggebruikers te beschermen”, besluit Thomas Forsberg.

Siemens en VDL intensiveren samenwerking voor tweede generatie AGV’s

EINDHOVEN – Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van Automated Guided Vehicles (AGV’s) voor industriële bedrijven met gemengd verkeer op hun terrein.

Om deze intensieve samenwerking kracht bij te zetten, ondertekenden Dirk De Bilde, CEO Siemens Nederland, Edwin Willems, Senior Vice President VDL Groep en Karel Smits, business unit manager bij VDL Automated Vehicles op de Hannover Messe een samenwerkingsovereenkomst.

De gespecialiseerde kennis en ervaring van Siemens en VDL worden gecombineerd om voor de tweede generatie elektrische AGV’s de vereiste infrastructuren, zoals energie en netwerk, en een virtuele simulatie (de zogeheten digital twins) verder te ontwikkelen.

VDL: van de haven naar industriële toepassingen

VDL bouwt al jaren AGV’s voor toepassing in havengebieden. Ze worden ingezet op de grootste, meest moderne containerterminals ter wereld. Sinds 2017 richt VDL zich ook op kleinere AGV’s voor industriële bedrijven met zogeheten ‘gemengd verkeer’ op hun plant. Deze hybride vorm van geautomatiseerd en niet-geautomatiseerd vervoer wordt in de Europese markt steeds relevanter, vanwege de vele toepassingsmogelijkheden.

Met de tweede generatie AGV’s spelen VDL en Siemens nog beter in op actuele uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen. De toenemende krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan chauffeurs is daar één van. De beschikbare chauffeurs kunnen meer de ‘outbound’ transporten uitvoeren, terwijl een automatisch voertuig – met een beschikbaarheid van 95% – de ritten op het terrein kan uitvoeren. Dit resulteert bovendien in een hogere processtabiliteit en -continuïteit.

Ook helpt het elektrisch vervoer bedrijven om hun energiedoelstellingen makkelijker te behalen, te verduurzamen en hun CO2-uitstoot te verlagen. Ook het aantal schades ligt lager, blijkt uit eerdere pilots.

Siemens: van aandrijving naar digital twins

Siemens levert de volledige aandrijving, automatisering en digitalisering, van de elektromotoren tot en met de visualisatiesoftware. De Siemens-software bestaat uit geteste, gecertificeerde bouwstenen die kan worden ingezet voor diverse functionaliteiten in het voertuig. Daarnaast levert Siemens ook de beveiligingsoplossingen die nodig zijn binnen een geautomatiseerd systeem.

Het complete systeem wordt eerst opgebouwd in een virtuele omgeving. Vervolgens wordt in deze ‘digital twin’ het logistieke proces gesimuleerd. Zo kan in de omgeving rondlopende mensen worden gesimuleerd, de snelheid van het voertuig worden opgevoerd om een bepaalde performance te halen of laadpalen worden toegevoegd.

Dirk De Bilde, CEO Siemens Nederland: “Wij zijn blij dat wij vandaag met onze partner VDL onze intensieve samenwerking hebben bekrachtigd. De combinatie van onze beiden expertises en de platformbenadering – het eco-systeemdenken – kan innovaties op het gebied van geautomatiseerd vervoer voor industriële toepassingen nog verder versnellen naar een halvering van de tijd.”

Karel Smits, business unit manager VDL Automated Vehicles: “De state-of-the-art technologie van deze tweede generatie AGV’s helpt industriële bedrijven om de logistiek op hun plant te verduurzamen, efficiënter, veiliger en betrouwbaarder te maken. Wij kijken er naar uit om de komende jaren deze technologie in nauwe samenwerking met Siemens verder te ontwikkelen voor een succesvolle, brede toepassing in tal van sectoren.”

Export van Nederlandse onderdelen van F-35 wordt niet gestopt

F-35

DEN HAAG – De export van in Nederland geproduceerde onderdelen voor de F-35 naar andere landen dan Israël wordt niet stopgezet. Dat schrijft minister Liesje Schreinemacher (Buitenlandse Handel) in een aanvullende toelichting op de uitspraak van het gerechtshof aan de Tweede Kamer.

Volgens haar maakt de uitvoer van deze onderdelen geen deel uit van het arrest van het gerechtshof. Dat verbood in februari de doorvoer vanuit Nederland naar Israël van onderdelen van het gevechtsvliegtuig die liggen opgeslagen in het logistieke centrum in Woensdrecht.

De Nederlandse onderdelen gaan onder meer naar de VS voor de productie van nieuwe F-35’s. Waar die toestellen heengaan, is niet bekend. Schreinemacher wijst erop dat er ook meerdere jaren overheen gaan tussen de export van de onderdelen en de levering van de vliegtuigen.

Niet aannemelijk

Het kabinet acht het “niet aannemelijk dat sinds het arrest in Nederland geproduceerde goederen thans in Israëlische F-35-toestellen terechtkomen”. De onderdelen in Woensdrecht mogen van de rechter niet meer naar Israël omdat de F-35 wordt ingezet in Gaza en de kans bestaat dat Israël daar het humanitair oorlogsrecht schendt.

Schreinemacher benadrukt dat het kabinet de uitspraak van het hof niet probeert te omzeilen. Volgens haar is er niet gevraagd “om naar alternatieve routes te zoeken om alsnog onderdelen te kunnen leveren aan Israël”. Wel is er contact met F-35-partnerlanden over het programma.

Cassatie

Het hof laat ruimte om nog onderdelen naar Israël te sturen, mits de F-35 niet wordt ingezet bij operaties in Gaza. Daarover overlegt het kabinet nu met Israël. Premier Mark Rutte zei eerder in de Kamer niet te verwachten dat Israël hierop zal ingaan.

Het kabinet is in cassatie gegaan tegen het vonnis van het hof. De verwachting is niet dat de Hoge Raad voor het einde van dit jaar uitspraak zal doen, aldus Schreinemacher.

Dode aangetroffen in woning Roosendaal

ROOSENDAAL – De politie heeft dinsdagavond rond 20 uur een levenloos lichaam aangetroffen in een woning aan de Hoogstraat in Roosendaal.

Een man, die in de woning aanwezig was, is aangehouden, meldt de politie. De identiteit van het slachtoffer is nog niet bekend.

De politie ging rond 19.50 uur naar de woning, nadat een man (41) zonder vaste woon- of verblijfplaats de politie belde. Hij zou hulp nodig hebben en gaf hierbij aan dat er een levenloos persoon in de woning zou liggen.

Bij aankomst bleek dit te kloppen. Er lag een dode vrouw in de woning. Haar identiteit is op dit moment nog niet bekend. De politie sluit een misdrijf niet uit en doet nauwkeurig onderzoek.

Duitse A61 bedekt met laag theeworst [+foto]

LUDWIGSHAFEN AM RHEIN – Woensdagochtend rond 07.00 uur verloor een vrachtwagen geladen met theeworst een deel van zijn lading op de Duitse A61, vlak voor het knooppunt Ludwigshafen.

De theeworst lag verspreid over alle rijstroken en de vluchtstrook. Omdat theeworst een hoog vetgehalte heeft, was een professionele wegenreiniging door een gespecialiseerd bedrijf noodzakelijk. Hiervoor worden de twee rijstroken steeds afwisselend afgesloten voor schoonmaakwerkzaamheden. Het verkeer wordt langs het incident geleid op de toegankelijke rijstrook.

Volgens de verantwoordelijke onderhoudsafdeling van de snelweg Ruchheim zullen de schoonmaakwerkzaamheden de hele ochtend doorgaan.

Volgens bevindingen van de snelwegpolitie Ruchheim brak tijdens het rijden een grendel van een van de drie laadluiken van de bulktrailer. Hierdoor ging het laadluik open en kwam de theeworst bij het remmen uit de tank en verspreidde zich over de snelweg.

Slachtoffer dodelijk ongeval Amsterdam is 16-jarige jongen

AMSTERDAM – De scooterrijder die dinsdag om het leven kwam bij een aanrijding met een vrachtwagen in Amsterdam-Centrum is een 16-jarige jongen. Een woordvoerder van de politie laat weten dat hij de bestuurder van de scooter was.

De aanrijding was rond 13.30 uur op de Haarlemmer Houttuinen. Het 16-jarige slachtoffer overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

De andere man die op de scooter zat is meerderjarig en hoefde niet naar het ziekenhuis.

De politie heeft de vrachtwagenchauffeur gehoord als betrokkene, wat een standaardprocedure is bij een dodelijk ongeval. Er wordt nog onderzocht hoe het ongeluk kon gebeuren.

Vervaeke gaat Mercedes-Benz GenH2 testen

VERVAEKE wordt één van de vijf Europese vloten die een Mercedes-Benz GenH2 Truck zal testen. Vanaf medio 2024 worden gedurende één jaar 5 prototypes van deze brandstofcelvrachtwagen getest bij commerciële ritten.

De test met één van de eerste vijf waterstof trucks van Daimler Truck zal exclusief plaatsvinden in Duitsland. Hoewel VERVAEKE het gebruik van de H2-technologie voor ADR-goedkeuring op VN niveau promoot, kan er wegens de huidige ADR-beperkingen op waterstof niet op transporten van gevaarlijke stoffen worden getest.

VERVAEKE zal de nieuwe waterstof truck inzetten om een PVC silo bulk trailer te trekken voor haar klant INEOS Inovyn. Deze produceert PVC in Rheinberg, terwijl de Antwerpse vestiging haar eigen ISCC-gecertificeerde groene waterstof produceert.

“We zijn verheugd aan deze commerciële brandstofceltests mee te werken. Waterstof is een baanbrekende energiebron die de vrachtwagentechnologie zal transformeren en ons zal helpen een Net Zero-toekomst te bereiken. Als zowel gebruiker en producent van waterstof bevindt INEOS zich in een unieke positie om deze overgang te ondersteunen en we zijn verheugd om met VERVAEKE samen te werken”, zegt Wouter Bleukx, Business Director Hydrogen bij INEOS Inovyn.

Uniek is dat het noch samengeperste waterstof, noch dual fuel technologie is die aangewend wordt. Het gaat om zeer diepgekoelde vloeibare waterstof, die als enige brandstof voor het voertuig dient en via een fuel cell een batterij oplaadt die de elektromotoren van de trekas aandrijft. Daardoor is de autonomie hoger, maar de technologie ook geavanceerder, met meer parameters om te monitoren.

Voor VERVAEKE is het een uitgelezen kans om binnen de groep over deze nieuwe technologie bij te leren.

Voor deze test investeert VERVAEKE in een nieuwe bulkoplegger met heel specifieke eigenschappen. Enerzijds wordt de kipinstallatie van de bulkoplegger aangedreven door de trekker. Anderzijds werd er, omwille van de zware benodigde vermogens, geopteerd om de hoge luchtdebiet loscompressor op de oplegger te bouwen. Dit laat toe om hem onafhankelijk van de trekker te laten functioneren.

De waterstoftrekker is nog niet in staat dergelijke vermogens te leveren. Daimler Truck is echter zeer geïnteresseerd om de aandrijving door de trekker van hulpapparatuur die op de oplegger is voorzien verder te ontwikkelen, in samenwerking met VERVAEKE.

Frédéric Derumeaux, CEO van VERVAEKE, licht toe: “Ik ben heel enthousiast over dit project dat perfect past in onze sustainability strategie. We zijn al enkele jaren op zoek naar technologische vernieuwingen die het mogelijk maken onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Zware vrachtwagens bevoorraden met vloeibare waterstof is een revolutionaire stap in die richting. Als toonaangevende en innovatieve transportgroep willen we als een van de eersten deelnemen aan dergelijk baanbrekend project op weg naar zero emissie en bijdragen aan een gezondere en betere wereld voor toekomstige generaties. Deze bijzondere samenwerking met INEOS Inovyn en Daimler Truck helpt ons om echte emissievrije logistiek te demonstreren.”

Het project zal VERVAEKE toelaten om met deze nieuwe technologie gerichte praktijkervaring op te doen in reële omstandigheden. Door het uitwisselen van bevindingen tussen VERVAEKE, INEOS Inovyn en Daimler Truck kunnen de technische en/of technologische parameters waar nodig aangepast worden.

Het gemeenschappelijke doel van alle betrokken partijen is om de waterstof truck dankzij deze tests verder te optimaliseren en zo bij te dragen tot een maximale rij-efficiëntie en een CO2-vrije omgeving.

EU begint onderzoek naar Chinese markt voor medische apparatuur

medische apparatuur

BRUSSEL – De Europese Unie is woensdag een onderzoek gestart naar Chinese overheidsopdrachten voor medische apparatuur uit eigen land. Hiermee wil de EU bepalen of Europese leveranciers wel eerlijke toegang hebben tot de Chinese markt.

Vorige week meldden ingewijden al tegen persbureau Bloomberg dat het onderzoek eraan zat te komen. Volgens de EU bevoordeelt China zijn eigen fabrikanten van medische apparatuur en beperkt het de toegang bij aanbestedingen van Chinese ziekenhuizen voor Europese fabrikanten zoals Philips en Siemens.

Klachten over de beperkte toegang van Europese bedrijven tot de Chinese aanbestedingsmarkt bestaan al langer. Ook zou de Chinese overheid van buitenlandse bedrijven eisen dat ze hun technologieën delen met Chinese ondernemingen en instellingen.

Invoerbeperkingen

Het onderzoek kan betekenen dat Brussel regels gaat maken die het moeilijker maken voor Chinese bedrijven om medische spullen te verkopen aan de EU via openbare aanbestedingen.

De EU denkt dat China zijn eigen bedrijven voortrekt met oneerlijke praktijken, zoals een ‘koop China’-beleid. Ook hebben Europese bedrijven last van invoerbeperkingen en voorwaarden die hen benadelen ten opzichte van Chinese concurrenten.

Elektrische auto’s

De EU heeft al onderzoek gedaan naar mogelijke oneerlijke steun aan de Chinese elektrische auto-industrie. Brussel overweegt extra importtarieven te heffen op auto’s uit China. Andere sectoren zoals wind- en zonne-energie en spoorwegen worden ook onderzocht.

De relaties tussen de EU en China zijn de afgelopen tijd verslechterd door zorgen over China’s grote productiecapaciteit en goedkope producten die de Europese markten overspoelen. Ook speelt de steun van China aan Rusland in de oorlog tegen Oekraïne een rol.

Prijzenoorlog

Europa werd het afgelopen jaar overspoeld met onder meer nieuwe Chinese merken van goedkopere elektrische auto’s. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel grote Europese autofabrikanten marktaandeel. Volgens China winnen zijn autofabrikanten de race dankzij superieure producten.

Raad van State: Staatssecretaris moet asielaanvragen Palestijnen in behandeling nemen

Eric van der Burg

DEN HAAG – De Afdeling bestuursrechtspraak vernietigt het besluitmoratorium van 19 december 2023 dat de staatssecretaris heeft afgekondigd voor (staatloze) vreemdelingen uit de Palestijnse gebieden. De staatssecretaris heeft het moratorium niet goed gemotiveerd, omdat dit niet op de meest actuele informatie is gebaseerd. Daardoor is hij onvoldoende ingegaan op de ontwikkelingen die tot 19 december 2023 hebben plaatsgevonden. Dat oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak in een uitspraak van vandaag, woensdag 24 april 2024. De uitspraak betekent dat de staatssecretaris asielaanvragen van Palestijnse vreemdelingen in behandeling moet nemen.

Besluitmoratorium Palestijnse gebieden

Het besluitmoratorium dat de staatssecretaris had afgekondigd hield in dat hij vanaf 19 december 2023 gedurende een periode van zes maanden niet beslist op asielaanvragen van (staatloze) vreemdelingen uit de Palestijnse gebieden. Procedures van aanvragen van asielzoekers afkomstig uit deze gebieden worden dan als het ware tijdelijk ‘bevroren’. Zo’n moratorium kondigt de staatssecretaris af als de veiligheidssituatie in een land voor korte tijd onzeker is en onduidelijk is hoe deze zich verder zal ontwikkelen.

Onzekere situatie en actuele informatie

De Europese Procedurerichtlijn bepaalt bij dit soort besluiten dat de staatssecretaris goed moet motiveren dat sprake is van een onzekere situatie die naar verwachting tijdelijk is. Bij deze beoordeling moet hij over precieze en actuele informatie beschikken. Volgens de staatssecretaris was de situatie op 19 december 2023 in de Palestijnse gebieden nog onzeker en was onduidelijk hoe die zich verder zou ontwikkelen.

Enkele vreemdelingen afkomstig uit Gaza die hier asiel hebben aangevraagd, vinden dat de situatie daar niet onzeker is, maar onveilig en ook niet tijdelijk, waardoor de staatssecretaris niet tot een moratorium mag besluiten, maar gewoon binnen de normale termijn op de asielaanvragen moet beslissen.

Ondeugdelijke motivering

Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft de staatssecretaris zijn besluit niet goed gemotiveerd. De informatie die hij bij zijn besluit heeft betrokken, was niet meer actueel genoeg. De staatssecretaris heeft zich hierdoor niet uitgelaten over de ontwikkelingen die van begin november tot 19 december 2023 hebben plaatsgevonden in Gaza en ook na het aflopen van de gevechtspauze van eind november 2023, in het licht van zowel de gevechten die plaatsvonden, als van de verslechterende humanitaire situatie.

Uitspraak over periode tot 19 december 2023

De uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van vandaag gaat alleen over de periode tot 19 december 2023. Vanaf die datum gold het besluitmoratorium. Alle ontwikkelingen die daarna hebben plaatsgevonden in de Palestijnse gebieden, spelen geen rol in deze rechtszaak.

Gevolgen van de uitspraak

De Afdeling bestuursrechtspraak heeft het besluitmoratorium vernietigd. Dit betekent dat de staatssecretaris asielaanvragen van Palestijnse vreemdelingen in behandeling moet nemen.

Eerste Volvo FH in nieuwe huisstijl voor Verkeersschool Blom

Blom Verkeersschool

BREDA – Verkeersschool Blom heeft een nieuwe, state-of-the-art Volvo FH 4×2 lestruck in gebruik genomen. Het is voor Blom de eerste lestruck die is uitgevoerd in de opgefriste huisstijl. De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Breda.

De Volvo FH bakwagen wordt ingezet voor de C-rijopleiding en Code 95-chauffeurstrainingen, vertelt Reggy Heijens, directeur van Verkeersschool Blom. De Volvo FH 420 Globetrotter is specifiek ingericht als lestruck.

De nieuwste aanwinst van Blom is voorzien van dubbele bediening en biedt ruimte aan vier personen. Op de plek waar normaal het bed zit, zijn twee extra stoelen voor passagiers geplaatst.

Heijens: “Dat was een uitdrukkelijke wens van ons. Met name bij de nascholingscursussen komt het goed van pas als je met meerdere personen in een cabine kunt zitten om met en van elkaar te kunnen leren.”

Nieuwe belettering en striping

De Volvo FH-lestruck is in samenwerking met Bluekens Truck en Bus, Hertoghs Carrosserieën en Reclamebeesten.nl samengesteld. Heijens is zeer tevreden met het eindresultaat.

“We hebben onlangs onze huisstijl opgefrist. De Volvo FH is de eerste lestruck die met de nieuwe belettering en striping is uitgevoerd. Met onze nieuwste aanwinst kunnen we weer veel kandidaten begeleiden op weg naar het groot rijbewijs. Ook voor de Code 95 chauffeurstrainingen, die we onder andere in samenwerking met Bluekens Truck en Bus aan beroepschauffeurs geven, is deze truck een fraai visitekaartje. De nascholing is nu veel meer praktijkgericht dan in het verleden. Wij vinden het belangrijk dat chauffeurs hun scholing kunnen doen in een moderne truck. Deze Volvo FH is uitgerust met de nieuwste opties. Zo hebben we gekozen voor het Visibility Plus-pakket, met onder meer een dodehoekcamera in de spiegelsteun, LED-koplampen en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Ook heeft deze truck de meest uitgebreide veiligheidssystemen.”

Snel schakelen en korte lijnen

Verkeersschool Blom heeft al vele jaren Volvo-trucks in de vloot. “De samenwerking met Bluekens verloopt heel plezierig”, vertelt Heijens. “Er zijn veel raakvlakken tussen beide bedrijven. We zijn allebei geworteld in West-Brabant, we zijn allebei van oudsher familiebedrijven en we houden allebei van snel schakelen en korte lijnen. We organiseren ook jaarlijks gezamenlijk een Chauffeursdag, waarop chauffeurs theorie- en praktijktrainingen kunnen volgen die meetellen voor Code 95.”

Verkeersschool Blom is op 1 september 1968 opgericht. Inmiddels heeft Blom 55 medewerkers en 35 lesvoertuigen, waarvan veertien trucks. Blom biedt rijopleidingen aan van bromfiets tot vrachtwagen. Daarnaast biedt Blom een ruim aanbod Code 95-chauffeurstrainingen en beroepsopleidingen voor specifieke typen transport, zoals ADR, LZV en veetransport. Blom heeft vestigingen in Etten-Leur, Breda en Tilburg.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...