Clicky

vrijdag 8 november 2024 - 09:39 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 393

Pakketbezorger veroordeeld voor veroorzaken dodelijk verkeersongeluk in Groessen

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt een 36-jarige pakketbezorger uit Groesbeek voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval in Groessen. De rechtbank legt een taakstraf op van 240 uur. Daarbij mag de man een jaar lang geen motorvoertuigen besturen.

Op 20 juli 2022 reed de man met zijn bestelbus over de Lijkweg in Groessen. Dit is een smalle weg die niet is verdeeld in rijstroken, met aan beide zijden van de weg een rode fietssuggestiestrook.

Op de rechter fietssuggestiestrook fietsten het 67-jarige slachtoffer en zijn vrouw op hun elektrische fietsen. Het echtpaar reed in dezelfde richting als de richting waarin de pakketbezorger reed. De man schepte het slachtoffer van achteren, waarna hij niet veel later aan zijn verwondingen overleed.

De pakketbezorger verklaarde dat hij de fietsers had zien fietsen. Volgens de pakketbezorger had hij bij het passeren van de fietsers niet verder naar links kunnen rijden, maar maakte het slachtoffer een onverwachte beweging naar links, waardoor hij het slachtoffer niet meer kon ontwijken en van achteren aanreed.

Het onderzoek dat door de forensische opsporing op de plaats van het ongeval plaatsvond wees echter anders uit. Uit onder meer een slipspoor kon worden afgeleid dat zowel het slachtoffer als de man op de rechter fietssuggestiestrook reed en dat de man het slachtoffer van achteren aanreed.

Door het noodlottige ongeval is de nabestaanden van het slachtoffer onherstelbaar leed aangedaan. Tijdens de rechtszaak verwoordden de kinderen van het slachtoffer op indrukwekkende wijze wat het verlies van hun vader voor hun betekende.

De officier van justitie verweet de man niet dat hij het verkeersongeval opzettelijk veroorzaakte, maar wel dat het ongeluk aan zijn schuld te wijten is. De rechtbank gaat hierin mee. De straf die de rechtbank oplegt is gelijk aan de eis van de officier van justitie.

Tot slot moet de man affectieschade betalen aan de nabestaanden van het slachtoffer. Het gaat hier om een totaalbedrag van 10 duizend euro.

Aanrijding vrachtwagen en stadsbus in Enschede [+foto’s]

aanrijding bus vrachtwagen Enschede

ENSCHEDE – Dinsdagmiddag omstreeks 12:30 uur heeft er op de Hengelosestraat in Enschede een aanrijding plaatsgevonden tussen een bus en vrachtwagen.

Op de kruising van de Hengelosestraat met de Pinetumweg kwamen een elektrische stadsbus en een vrachtwagen met elkaar in botsing.

De brandweer werd opgeroepen ter assistentie.

Als gevolg van de aanrijding zijn er ruiten gesneuveld van de stadsbus. De weg ligt bezaaid met glas, onderdelen en brokstukken.

De weg is deels afgesloten voor het verkeer. De politie onderzoekt de toedracht van de aanrijding.

Dode bij botsing met lijnbus in Heinkenszand [+foto]

HEINKENSZAND – In Heinkenszand heeft dinsdag aan het einde van de ochtend een ernstig verkeersongeluk plaatsgevonden. Hierbij is één persoon om het leven gekomen, zo bevestigt de politie.

Bij de kruising van de Eendvogelstraat en de Heinkenszandseweg (N667) kwamen kort voor 11.00 uur een lijnbus en een personenauto frontaal met elkaar in botsing. De bestuurder van de auto werd onwel en botste tegen de bus.

Na de melding werden onder meer een traumahelikopter en de brandweer gealarmeerd. Het traumateam werd uiteindelijk niet ingezet. Het slachtoffer overleed ter plaatse. De politie heeft de nabestaanden inmiddels op de hoogte gebracht.

Vanwege het ongeval is de N667 tijdelijk afgesloten tussen de kruising met de Dorpsstraat en rotonde Westdijk. Er vindt forensisch onderzoek plaats.

De weg kon rond 15.30 uur weer worden vrijgegeven.

Eindhoven Airport rekent op grote drukte in meivakantie

EINDHOVEN – Eindhoven Airport rekent op grote drukte in meivakantie rekent op flinke drukte met vakantiegangers in de meivakantie. Volgens de luchthaven worden dagelijks tussen de 20.000 en 24.000 vertrekkende en aankomende passagiers verwacht. De drukste dagen zijn dan de vrijdag, zondag en maandag.

Eindhoven Airport denkt dat in en rond de meivakantie per week zo’n 150.000 passagiers vanaf of naar de luchthaven reizen. In de week van maandag 29 april tot en met zondag 5 mei verwacht Eindhoven Airport 431 vertrekkende vluchten, oftewel ongeveer 61 per dag.

Dat aantal ligt in de week daarvoor op 420 vertrekkende vluchten en in de week daarna zijn het 435 vluchten. Hiermee ligt het aantal vluchten op hetzelfde niveau als vorig jaar in dezelfde periode.

Eindhoven Airport adviseert passagiers om vooraf thuis online in te checken bij de luchtvaartmaatschappij en een gratis tijdslot voor de veiligheidscontrole te reserveren via de website van het vliegveld. Verder raadt de luchthaven reizigers aan om in ieder geval minimaal twee uur voor vertrek aanwezig te zijn op de luchthaven.

Hoofdkantoor Babboe Amersfoort veilig, brand niet overgeslagen

brand vuur

AMERSFOORT -[update 13:58 uur]Het hoofdkantoor van Babboe in Amersfoort is gered, meldt een woordvoerder van de veiligheidsregio. Eerder dinsdag dreigde een brand vanuit een ander pand over te slaan naar het kantoor van de bakfietsproducent.

Een zogenoemde scheidingsstraal tussen beide gebouwen heeft ervoor gezorgd dat het vuur niet is overgeslagen. Het pand heeft mogelijk wat schade opgelopen door rook en hitte, zegt de woordvoerder. Eerder liet hij weten dat alle medewerkers van Babboe, zo’n 25 mensen, veilig uit het pand waren en naar huis zijn gegaan.

Het gebouw waarin de brand ontstond, is verloren gegaan. Er waren meerdere bedrijven gevestigd en er lagen spullen opgeslagen. Beide panden staan op de Koedijkerweg, enkele kilometers ten oosten van de Utrechtse stad. De brandweer gaat ervan uit dat bij de brand geen opzet in het spel was. Wat de oorzaak is geweest, wordt nog onderzocht.

De fietsfabrikant is eerder dit jaar in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is daarom bezig met een strafrechtelijk onderzoek. Begin deze maand riep Babboe 22.000 bakfietsen terug om veiligheidsrisico’s.

Ministers willen door met verbod op contante betalingen boven 3.000 euro

DEN HAAG – Minister Van Weyenberg van Financiën en minister Yeşilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid hebben de Tweede Kamer in een brief laten weten door te willen gaan met het verbod op contante betalingen boven €3.000. Dit verbod maakt onderdeel uit van het wetsvoorstel plan van aanpak witwassen dat eerder controversieel is verklaard door de Tweede Kamer.

Als het verbod op contante betalingen boven 3000 euro niet doorgaat dan dreigt Nederland mogelijk 600 miljoen euro Europees geld mis te lopen. Een wettelijke limiet op contante betalingen is opgenomen in het Raadsuitvoeringsbesluit voor het Nederlandse Herstel en Veerkrachtplan (HVP).

De deadline om deze maatregel uit te voeren staat op 31 maart 2025.

In de brief staan verschillende scenario’s uitgewerkt om een vervolg te geven aan het wetsvoorstel Plan van aanpak Witwassen. Met de limiet op contant geld willen de ministers witwassen door criminelen aanpakken. Die gebruiken hiervoor vaak grote sommen contant geld. Vanwege de verplichting in het HVP kan de invoering hiervan niet verder worden uitgesteld. Daarnaast heeft het Europese AML-pakket (Anti-Money Laundering and Countering the Financing of Terrorism, AML/CFT), dat in 2027 van toepassing wordt, een nieuwe context geschapen, omdat alle vier de bepalingen uit het wetsvoorstel in huidige vorm niet verenigbaar zijn met het AML-pakket.

Het heeft de voorkeur van de ministers om voorlopig alleen de limiet op contante betalingen verder te brengen via een nota van wijziging op het oorspronkelijke wetsvoorstel, zodat de mogelijke korting van 600 miljoen euro voorkomen kan worden.

De overige maatregelen uit het wetsvoorstel Plan van aanpak witwassen, zoals gezamenlijke transactiemonitoring, worden bij dit scenario meegenomen in het implementatietraject van het Europese AML-pakket. In totaal zijn vier mogelijke scenario’s uitgewerkt voor het vervolg van het wetsvoorstel Plan van aanpak witwassen. De ministers geven aan hierover met de Kamer in gesprek te willen gaan tijdens het Commissiedebat op 24 april aanstaande.

Europese wetgevingsproces

Het Europese wetgevingsproces rondom het AML-pakket is formeel nog niet afgerond. De stemming van het Europees Parlement over dit wetsvoorstel staat gepland op 24 april 2024. Uiteindelijk hebben Europese landen drie jaar de tijd om het wettenpakket te implementeren. In het voorjaar van 2027 wordt de regelgeving van toepassing.

EasyJet schort vluchten naar Israël op tot 27 oktober

LUTON – De Britse budgetluchtvaartmaatschappij easyJet heeft dinsdag alle vluchten naar Israël opgeschort tot 27 oktober vanwege de veiligheidssituatie in het Midden-Oosten.

Eerder besloot easyJet al in ieder geval deze week niet van en naar Tel Aviv te vliegen, na de aanval van Iran op Israël afgelopen weekeinde.

“Als gevolg van de voortdurende ontwikkelingen rond de situatie in Israël heeft easyJet nu het besluit genomen om zijn vluchten naar Tel Aviv voor de rest van het zomerseizoen op te schorten”, zei een woordvoerder in een verklaring. Klanten die tot deze datum een ticket hebben geboekt voor deze route, kunnen volgens de woordvoerder hun vlucht wijzigen of een volledige terugbetaling ontvangen.

KLM wil vanaf vrijdag weer gaan vliegen naar de Israëlische stad Tel Aviv, laat een woordvoerster weten. Volgens haar wordt er voorlopig niet over Iran en Israël gevlogen. KLM-zustermaatschappij Air France gaf eerder aan vanaf dinsdag weer te vliegen naar Tel Aviv.

Grote luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten gaven zondag al aan dat er weer gevlogen ging worden in de regio. De grootschalige Iraanse raket- en droneaanval op Israël leidde afgelopen weekend tot een verstoring van het vliegverkeer in de regio. Meerdere landen sloten uit veiligheidsoverwegingen hun luchtruim.

Renovatie Binnenhof gaat 2 miljard euro kosten

DEN HAAG – Voor de renovatie van het Binnenhof moet rekening gehouden worden met een bedrag van circa 2 miljard euro. De staat van het 800 jaar oude complex is veel slechter dan waar bij de start van het renovatieproces van uit is gegaan, meldt het Ministerie van Binnenlandse Zaken dinsdag.

Ook is er veel meer asbest aangetroffen in de gebouwen en zijn de loonkosten en prijzen van bouwmateriaal aanzienlijk gestegen ten opzichte van 2015 toen het kabinet besloot tot de renovatie. Minister de Jonge van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties informeerde de Tweede Kamer vandaag over deze kostenstijging in de elfde voortgangsrapportage Binnenhof renovatie.

Minister de Jonge: “Nu we werkelijk kunnen zien hoe slecht de staat van het gebouw is, nu de ontwerpen bijna zijn afgerond en de strengere veiligheidseisen in de ontwerpen verwerkt zijn, kunnen we een betere inschatting maken van de kosten. Die blijken met circa 2 miljard fors hoger dan eerder gedacht. Dat is een gigantisch bedrag. Maar het is onvermijdelijk dat we deze kosten moeten maken. Met de renovatie kunnen we dit schitterende monument, het oudste regeringscentrum ter wereld dat nog in gebruik is en het hart van onze democratie, voor de toekomst behouden.”

De renovatie van dit belangrijke stuk geschiedenis is een complexe opgave. Het Binnenhof bevat zo’n 4000 vertrekken, ruimten, kamers, zalen, gangen, zolders en kelders. Vrijwel allemaal met een monumentale status en allemaal verschillend. Het Binnenhof heeft een totaal vloeroppervlak van bijna 90.000 m2.

Het renovatieproject kent verschillende fasen; van ontwerp tot uitvoering. Doordat de ontwerpen voor de gebouwen vrijwel definitief zijn en de resultaten van de onderzoeken bijna klaar, konden de onderhandelingen met de aannemers worden gestart. Daarmee wordt de omvang van het benodigde budget steeds duidelijker.

Slechte staat

Nu de onderzoeken in de gebouwen van de Eerste en Tweede Kamer en de Raad van State zo goed als klaar zijn, wordt duidelijk dat de staat van het complex nog veel slechter is dan in 2015 kon worden voorzien. Er zijn ernstige bouwkundige gebreken aan het licht gekomen. Zo bleek dat het dak van de Eerste Kamer los zit. Er zijn daarom trekkabels gespannen om te voorkomen dat er tijdens de werkzaamheden ongelukken gebeuren. Monumentale trappen zijn instabiel en niet meer bruikbaar.

Door de jaren heen zijn in muren veel meer gaten geboord om kabels en leidingen te trekken, wat de constructie ernstig heeft beschadigd. En er is heel veel meer asbest gevonden dat allemaal moet worden verwijderd. Dit soort werkzaamheden uitvoeren in een monument als het Binnenhof is zeer specialistisch en tijdrovend werk. Het verwijderen van asbest achter monumentale muren kost bijvoorbeeld veel meer tijd dan in een normaal gebouw.

Er kan ook geen systeemplafond opgehangen worden dus veel installaties, leidingen en kabels moeten in de monumentale vloeren en wanden weggewerkt worden. Om één simpel stopcontact te maken zijn meters kabels nodig zodat dit aangelegd kan worden zonder de monumentale muren te beschadigen.

Strengere veiligheidseisen

Het is op vele plekken in onze samenleving te zien dat de eisen rondom veiligheid zijn toegenomen. Door het unieke open karakter en de functie van het Binnenhof, is het een complexe opgave om invulling te geven aan de veiligheidsopgave. We willen dat de politiek benaderbaar is én dat de veiligheid dusdanig gewaarborgd is dat het democratisch proces altijd ongestoord doorgang kan vinden. We willen voor schoolklassen zo toegankelijk mogelijk zijn, maar voorkomen dat mensen met kwaad in de zin toegang krijgen. Dat vraagt in de huidige tijd om extra maatregelen om de veiligheid te borgen van alle mensen die in het complex werken of daar op bezoek komen.

Daarnaast zijn er steeds meer eisen voor de beveiliging van vertrouwelijke informatie. Dit heeft grote impact op de ontwerpen van de complexen op het Binnenhof. Zo zijn de afgelopen jaren extra veiligheidsmaatregelen op en rondom het complex genomen. Het realiseren van een gracht en een nieuwe publieksentree hoort hierbij, net als de realisatie van een kelder op het Opperhof om meer ruimte te maken voor apparatuur. Dit zijn echter grote ontwerpopgaven die om forse budgetten vragen. Sinds oktober vorig jaar zijn deze verwerkt in de opgave, met de contracten en prijsopgaven is zicht gekomen op de meerkosten die dit met zich meebrengt.

Eerste offertes en prijsopgaven

Doordat de onderhandelingen over contracten met aannemers in de afgelopen periode zijn gestart, is er beter zicht op de daadwerkelijk te verwachten kosten. Hieruit blijkt dat er forse verschillen zijn tussen de prijsopgaven van de aannemers en de eerdere projectramingen. Dit komt enerzijds doordat het prijsniveau van lonen en materialen meer is gestegen dan was voorzien, de algemene prijsontwikkeling in de sector is +48 procent. Anderzijds is er meer personeel en materiaal nodig.

Toelichting op het budget

Omdat bij de start van de verbouwing is vastgesteld dat niet alle kostenbepalende factoren van de verbouwing op dat moment al konden worden begroot, is destijds afgesproken dat de begroting om vier redenen jaarlijks kan worden opgeplust:

  1. De staat van het gebouw
  2. Hogere veiligheidsvereisten
  3. Hogere duurzaamheidseisen
  4. Marktspanning

Bij de Voorjaarsnota in 2023 was het budget voor de renovatie 843,6 miljoen euro. Ieder jaar wordt het bedrag geclaimd waarvan zeker is dat dat het komend jaar uitgegeven wordt. Dit jaar is het budget opgehoogd met 790 miljoen euro. Tel daar de jaarlijkse indexering bij op en het totaal komt op 1.651,9 miljoen euro. Gelet op de hierboven omschreven ontwikkelingen, is nu al duidelijk dat in 2025 een nieuw bedrag geclaimd moet worden. Voor de gehele renovatie houden we rekening met een bedrag van circa 2 miljard euro voor de renovatie.

Cultureel erfgoed

Het Binnenhof is het oudste parlementsgebouw ter wereld dat nog in functie is. Sinds de eerste aanleg van het Binnenhof in de dertiende eeuw is er voortdurend bijgebouwd, afgebroken en verbouwd. De renovatie zorgt voor het behoud van 800 jaar cultureel erfgoed. Minister De Jonge informeert de Tweede Kamer twee keer per jaar over de voortgang van de renovatie.

Bestelwagen botst achterop vrachtwagen [+foto’s]

Klapband vrachtwagen

EDE – Dinsdagochtend 11.45 uur heeft een ongeval plaatsgevonden op de A12 in Ede.

De trailer van een vrachtwagen verloor zijn laadklep nadat een bestelwagen tegen de oplegger was aangereden.

In eerste instantie meldden wij dat de laadklep eraf was gevallen maar de chauffeur van de vrachtwagen laat ons dinsdagmiddag weten dat de bestelwagen tegen de oplegger is gereden waardoor de laadklep eraf is gekomen.

Twee rijstroken werden afgezet vanwege het ongeval.

Dode na ongeval met vrachtwagen op Afsluitdijk [+foto’s&video]

Ongeval Afsluitdijk

DEN OEVER – De A7, Afsluitdijk, is in beide richtingen afgesloten door een ongeval met een vrachtwagen en een personenauto.

Volgens de politie is een 32-jarige man uit Purmerend aan zijn verwondingen overleden.

Het ongeval heeft plaatsgevonden bij de Stevinsluizen waar wegwerkzaamheden plaatsvinden. Volgens de politie betreft het een ongeval met twee voertuigen.

Door een onbekende oorzaak is de personenauto op de verkeerde weghelft terechtgekomen en op de vrachtwagen gebotst.

Vrij snel waren er meerdere hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, ter plaatse om de bestuurder van de personenauto te reanimeren, maar dit mocht helaas niet baten.

DAF XG 480 voor Van der Valk Exclusief Hotels

Van der Valk exclusief

EINDHOVEN – In de bevoorrading van de Van der Valk Exclusief hotels speelt DAF sinds kort een prominente rol. Een vorig jaar ingezette DAF XF smaakte naar meer, met als gevolg dat recent twee DAF XG 480 FTG-trekkers zijn afgeleverd door dealer BLOM-DSW. Ze staan voor speciale trailers met drie compartimenten voor vriezen en/of koelen.

“Begin 2023 hebben we een DAF XF gekocht, met name vanwege de korte levertijd”, vertelt Marco Mossel, wagenparkbeheerder van Van der Valk Exclusief. “Toen we eind 2023 twee andere trekkers moesten vervangen zijn we goed gaan nadenken wat we wilden. Uiteindelijk hebben we besloten om bij twee bedrijven offertes op te vragen. DAF kwam met de nieuwe XG het beste uit de bus. Daarnaast is DAF een mooi Nederlands merk. Dat is Van der Valk ook. Beide merken staan voor no nonsens en uitstekende kwaliteit. Daarnaast zijn deze trekkers van DAF erg zuinig en kostenefficiënt.”

Voor de bevoorrading van de in totaal 43 hotels zijn er negen trucks in touw, waarvan nu dus drie van DAF. Vijf dagen per week rijden ze naar de Van der Valk Exclusief vestigingen vanaf het distributiecentrum van de eigen inkooporganisatie en groothandel in Voorschoten.

Mossel: “We proberen voor onze hotels een “one stop shop” te zijn; een plek waar ze alle zaken kunnen kopen die een hedendaags hotel in haar dagelijkse bedrijfsvoering nodig heeft. In ons distributiecentrum hebben we ruim 8.500 palletplaatsen. We rijden met speciale trailers met daarin drie compartimenten die onafhankelijk van elkaar kunnen vriezen en/of koelen.”

Van der Valk Exclusief

Oog voor veiligheid en comfort

De ervaringen bij Van der Valk Exclusief met de DAF XF en beide XG-trekkers zijn goed. “We werken sinds kort met elkaar, dus met DAF en dealer BLOM-DSW, en we zijn tot nu toe erg tevreden”, aldus Mossel.

“De nieuwe DAF’s willen we tien jaar gebruiken en dan zullen ze rond de 1,2 miljoen kilometer afleggen. Ze moeten het dus best even volhouden. In het keuzetraject is de prijs natuurlijk een belangrijke factor, maar we kijken ook naar zaken als veiligheidsopties en het comfort voor onze chauffeurs. Zij spenderen flink wat tijd achter het stuur, dan moet je wel een goede werkplek hebben. We hebben daarom goed aangeklede DAF’s gekocht, met zaken als een lederen interieur en een koelkast. Daarnaast zijn de cabines uitgerust met zwaailichten en extra verlichting zodat we op de parkeerterreinen bij onze hotels goed zichtbaar zijn.”

Van der Valk Exclusief heeft vorig jaar in Eindhoven een nieuw hotel geopend. “Leuke bijkomstigheid wel dat we in de stad zitten waar de DAF’s worden gebouwd. We mogen regelmatig mensen van dit bedrijf bij ons als gast verwelkomen, onder wie ook medewerkers van Paccar, het Amerikaanse moederconcern waarvan DAF Trucks deel uitmaakt.”

Gasprijs verder omhoog door onrust in Midden-Oosten

AMSTERDAM – De Europese gasprijs is dinsdag verder gestegen door de onrust in het Midden-Oosten, die voor verstoringen van de gasleveringen uit de regio kunnen zorgen. Vorige week werd de brandstof al flink duurder door de dreiging van een directe aanval door Iran op Israël.

Iran voerde die aanval in de nacht van zaterdag op zondag uit en lanceerde honderden drones en raketten op Israël, die vrijwel allemaal werden onderschept. Ondanks Europese en Amerikaanse druk op Israël om een escalatie van het conflict te voorkomen, stellen Israëlische topfunctionarissen echter dat het land geen andere keus heeft dan te reageren op de Iraanse aanval.

Op de toonaangevende gasbeurs in Amsterdam steeg de prijs dinsdagochtend met bijna 3 procent tot 32 euro per megawattuur. Dat is het hoogste niveau sinds januari. De gasprijs is sinds afgelopen donderdag ongeveer 18 procent gestegen doordat handelaren de grotere geopolitieke risico’s begonnen in te prijzen, waaronder ook mogelijke verstoringen van leveringen door Russische aanvallen op de Oekraïense energie-infrastructuur.

Hoewel Europa de uitzonderlijk milde winter heeft afgesloten met sterke gasvoorraden, zijn handelaren voortdurend alert op tekenen van verstoringen van de aanvoer van de brandstof. Door het wegvallen van Russisch gas door de oorlog in Oekraïne is Europa namelijk afhankelijker geworden van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit onder meer het Midden-Oosten.

Ook staan de gasleveringen van topleverancier Noorwegen onder druk door ongepland onderhoud aan een aantal productiefaciliteiten in het land, dat dit weekend is begonnen. De Noorse netbeheerder Gassco verwacht dat die werkzaamheden zeker tot woensdag zullen duren.

Ik hoop dat het lukt, zegt Wilders na terugkeer aan formatietafel

Wilders
Wilders

DEN HAAG – Geert Wilders schuift weer aan bij de formatiegesprekken nadat onderhandelingen maandag op zijn verzoek tijdelijk waren geschorst toen het over asiel en migratie ging. De gesprekken “staan soms op scherp” volgens de PVV-leider. “Dat is ook goed. En daarna probeer je eruit te komen. Ik hoop dat het lukt”, zegt hij voor aanvang.

Dat laatste weet hij niet zeker, voegt de radicaal-rechtse politicus toe.

De informateurs Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf bevestigden maandag dat Wilders een schorsing had aangevraagd na een “stevig” gesprek. Maar ze herkenden zich niet in de mediaberichten dat de PVV-voorman boos is weggelopen. Volgens een betrokkene was dit overigens wel het geval. Het duo benadrukte ook dat de onderbreking niet betekende dat de onderhandelingen waren vastgelopen.

Reactie BBB

Caroline van der Plas van BBB kijkt niet zo op van de actie van Wilders. “Het is mijn eerste formatie”, zegt ze vlak voordat de onderhandelingen weer verder gaan. “Maar volgens mij is het in een formatie zo dat je ‘hardball’ speelt, dus dat je dingen scherp neerzet.”

De voorvrouw van BBB heeft wel begrip voor het tijdelijke weglopen door Wilders. “Want asiel is gewoon een heel belangrijk onderwerp voor de PVV.” Hierover zijn de meningen volgens Van der Plas verdeeld aan de formatietafel.

Aanpassen VN-vluchtelingenverdrag

De politica is van mening dat er “heel veel mogelijk is” om te zorgen dat minder asielmigranten naar Nederland komen. Het vluchtelingenverdrag van de Verenigde Naties uit 1951 aanpassen is wat haar betreft ook een optie. “Wetten en verdragen die zijn er, maar die zijn niet in beton gegoten”, aldus Van der Plas.

Dinsdag praten de onderhandelaars van de vier partijen verder.

Veilig Verkeer Nederland ontvangt Gouden RAI Wiel

Het Gouden RAI Wiel voor VVN

AMSTERDAM – Veilig Verkeer Nederland werd maandagavond tijdens het jaarlijkse Mobiliteitsdiner van RAI Vereniging geëerd met Het Gouden RAI Wiel 2024, een bekroning voor hun decennialange toewijding aan verkeersveiligheid. De prijs werd uitgereikt door Secretaris-Generaal Jan Hendrik Dronkers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) zet zich al ruim 90 jaar in voor het verbeteren van de verkeersveiligheid in Nederland. Met hun onvermoeibare inzet en innovatieve aanpakken onderscheidt VVN zich als een voorloper in het streven naar een veiliger verkeersomgeving voor iedereen. VVN’s missie: “iedereen veilig over straat” blijkt overduidelijk uit al hun campagnes, educatieve programma’s en lokale initiatieven.

Campagnes met impact

VVN laat het verschil zien, door goed te begrijpen hoe verkeersveiligheid werkt en door specifieke acties te bedenken die passen bij verschillende doelgroepen. Een kleine greep uit de verschillende themacampagnes zijn: MONO, AAN in het donker en Onze scholen zijn weer begonnen.

Activeren van mensen

Bijzonder indrukwekkend is hoe zij zoveel mensen in Nederland kunnen activeren en motiveren om iets te doen onder het mom “Meedoen is makkelijk”. Door middel van bijvoorbeeld een VVN Stickeractie of een VVN Snelheidsmeting sporen ze mensen aan om hun buurt veiliger te maken. Zo kan iedereen zijn steentje bijdragen.

Bekroning van inzet

“De erkenning van Veilig Verkeer Nederland met ‘Het Gouden RAI Wiel 2024’ is een eerbetoon aan hun jarenlange toewijding, innovatie en de tastbare verbeteringen die zij hebben gerealiseerd in de verkeersveiligheid in Nederland”, aldus het juryrapport. “Hun werk is een inspiratiebron en biedt hoop voor een toekomst zonder verkeersslachtoffers. Daarom heeft het Comité van Aanbeveling het hoofdbestuur van Koninklijke RAI Vereniging geadviseerd om ‘Het Gouden RAI Wiel 2024’ toe te kennen aan Veilig Verkeer Nederland.”

het Gouden RAI Wiel

Het Gouden RAI Wiel is in 2003 in het leven geroepen om personen of instellingen te eren en te stimuleren, die zich op nationaal of internationaal niveau onderscheiden op het gebied van mobiliteit. De prijs wordt ieder jaar uitgereikt door een bewindspersoon van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het RAI Mobiliteitsdiner, een evenement van RAI Vereniging waar de top van de Nederlandse mobiliteitssector bij elkaar komt om van gedachten te wisselen over de ontwikkelingen in de mobiliteit.

Comité van Aanbeveling

Het Comité van Aanbeveling, bestaat uit voorzitters van diverse belangenorganisaties uit de mobiliteit. Naast RAI Vereniging voorzitter Frits van Bruggen hebben in de jury zitting Ingrid Thijssen (voorzitter VNO-NCW), Elisabeth Post (bestuursvoorzitter TLN), Marga de Jager (CEO ANWB) en Han ten Broeke (bondsvoorzitter BOVAG).

Consumentenbond dagvaardt Albert Heijn voor fouten op kassabonnen

DEN HAAG -De Consumentenbond heeft Albert Heijn een dagvaarding gestuurd om jarenlange fouten op kassabonnen. Daarover klaagt de belangenbehartiger voor consumenten al een paar jaar. Nu eist de bond dat de supermarktketen interne onderzoeken over onjuiste bedragen op kassabonnen deelt en met een vorm van compensatie komt voor consumenten.

Vorig jaar meldde de Consumentenbond al dat voor het derde jaar op rij was gebleken dat er veel was misgegaan bij de prijs die bij artikelen in het schap staat en de prijs die aan de kassa wordt gerekend. De prijs van gekochte aanbiedingen bleek aan de kassa regelmatig niet te kloppen. De bond kondigde vorig jaar al juridische stappen aan, als Albert Heijn niet de gewenste stappen zou nemen.

“‘We hebben meerdere keren met Albert Heijn gesproken. De supermarktketen zegt dat het zelf onderzoek liet doen naar kassabonfouten en dat het probleem heel klein was, maar weigert ons inzage te geven”, legt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar uit. “We vragen de rechter nu om Albert Heijn te manen dit met ons te delen. Zo kunnen we de aangerichte schade beter vaststellen en vervolgens een schadevergoeding afdwingen voor consumenten.”

Miljoenen aan strooischade

Per kassabon zou het niet om hele grote bedragen gaan, maar bij elkaar opgeteld schat de bond de zogenoemde strooischade op miljoenen euro’s. In de ogen van de bond zou Albert Heijn met een plan moeten komen om dat te vergoeden aan consumenten. Op wat voor manier dat eventueel zou kunnen, zegt de bond er niet bij.

Albert Heijn laat weten de dagvaarding te hebben ontvangen en deze te bestuderen. “We blijven inzetten op constructief overleg met de Consumentenbond. We hebben al diverse maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat klanten altijd de juiste prijs krijgen, zoals via elektronische schaplabels”, geeft de keten ook aan.

Enige supermarkt

Albert Heijn is volgens de Consumentenbond niet de enige supermarkt die de fout in is gegaan met kassabonnen. Eerder constateerde de bond ook fouten bij andere supers. Zij zouden ook moeten overgaan tot schadevergoeding, vindt de bond. Naar die supers is evenwel geen dagvaarding gestuurd. “We moeten ergens beginnen”, verklaart een woordvoerster van de belangenbehartiger.

LAATSTE NIEUWS

Ebusco gaat samenwerken met Gotion

DEURNE – Ebusco kondigt vrijdag 8 november een voorgenomen strategische samenwerking aan met Gotion, die al jarenlang batterijleverancier is voor Ebusco. Dit markeert een nieuwe,...