Clicky

vrijdag 8 november 2024 - 10:47 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 393

Acht jaar cel na doodrijden gezin in Rotterdam

ROTTERDAM – Een 30-jarige man die op 26 december 2022 een jong gezin doodreed op het Groene Kruisplein in Rotterdam moet acht jaar de gevangenis in vanwege doodslag.

De man was in de ochtend van tweede kerstdag onder invloed van alcohol en reed veel te hard. Bij de afrit van de A15, vlakbij waar het ongeluk plaatsvond, reed hij tussen de 150 en 181 kilometer per uur, terwijl daar een toegestane snelheid geldt van 80 kilometer per uur. Hij reed op de kruising van het Groene Kruisplein door rood.

Ook zijn er op het wegdek geen remsporen aangetroffen, waardoor zou kunnen blijken dat de verdachte nog heeft geprobeerd om de voorlangs kruisende auto te ontwijken.

De rechtbank concludeert dat de man met dit gedrag onder deze omstandigheden de kans op een dodelijk ongeval bewust heeft aanvaard. Hij heeft blijkbaar de kans dat hij zelf zou overlijden op de koop toe genomen. Hij is daarom schuldig aan doodslag.

De rechtbank neemt het de man kwalijk dat hij geen daadwerkelijke verantwoordelijkheid voor zijn handelen heeft genomen. Hij zegt spijt te hebben van het ongeval, maar geeft geen volledige openheid over het alcoholgebruik in die nacht of hoe de uren voorafgaand aan het ongeval zijn doorgebracht.

Convoi-UTS heeft logistieke dienstverlener Deudekom overgenomen

Deudekom

AMSTERDAM – Convoi heeft per 15 april de logistieke dienstverlener Deudekom uit Amsterdam over.

Deudekom is een familiebedrijf met een rijke historie en heeft veel overeenkomsten met Convoi. Beide bedrijven zijn zowel actief in projectverhuizingen als industriële projecten. Daarnaast is Deudekom, net als Convoi, sterk in de zorg- en onderwijssector.

Met de overname van Deudekom heeft Convoi vestigingen in acht grote steden: Maastricht, Eindhoven, Nijmegen, Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Breda en nu dus ook Amsterdam. Dit verstevigt Convoi’s positie als marktleider in Nederland.

“We zijn blij met de overname door Convoi “, zegt eigenaar Jan van Deudekom. “Voor mij heeft de continuïteit van het bedrijf altijd op nummer één gestaan. Het bedrijf bestaat inmiddels 150 jaar; ik ben de vijfde generatie die er aan het roer staat. Aangezien zich binnen de familie geen bedrijfsopvolger meer aandiende, is het tijd voor een nieuwe stap. Ik ben ervan overtuigd dat onze bedrijfsfilosofie en de toekomst van onze zeer betrokken medewerkers bij Convoi is gewaarborgd.”

“Deudekom is een koploper in Amsterdam met een indrukwekkend klantenbestand”, zegt Jean Spronken.

“Vorig jaar nam Convoi al meerdere UTS bedrijven over; nu deze activiteiten worden samengevoegd kunnen we onze klanten nog beter bedienen. Met de overname van Deudekom verwelkomen we ook nog eens een sterke groep professionele medewerkers met veel ervaring in de lokale markt. Het zal niemand verbazen dat Convoi de ambitie heeft om de beste en meest toonaangevende projectverhuizer in de regio Amsterdam te worden.”

Zero Emissie

De bedrijfscultuur van Deudekom heeft volgens Jean Spronken veel raakvlakken met die van Convoi.

“Dat zie je met name als het gaat om innovatie en duurzaamheid. Een goed voorbeeld daarvan is de beslissing van Deudekom om tien jaar geleden al de overstap te maken naar een elektrisch wagenpark. Dat zorgt ervoor dat het bedrijf al klaar is voor 1 januari 2025, de datum waarop er alleen nog maar elektrische vrachtauto’s Amsterdam in mogen rijden. Daarnaast heeft Deudekom een Logistieke Hub in Amsterdam: een overslagplaats aan de rand van de stad waar leveringen worden gebundeld, zodat de binnenstad elektrisch kan worden beleverd. Door de overname van Deudekom zijn we met onze bedrijven de absolute voorloper op het gebied van Zero Emissie logistieke en verhuisdiensten.”

Convoi-UTS is onderdeel van Convoi Group; een internationaal opererend concern met vestigingen in zeven landen. Convoi is gespecialiseerd in de voorbereiding en uitvoering van logistieke diensten, projectverhuizingen en industriële verhuis- en installatie activiteiten.

Daarnaast ontwerpt, bouwt en onderhoudt Convoi Electrical & Automation technische installaties binnen de energiedistributie en industriële markt. De Convoi Group heeft een omzet van 120 miljoen euro en meer dan 600 medewerkers in dienst.

Economie Israël harder gekrompen dan eerder gedacht door oorlog

Israelische soldaat

TEL AVIV – De economie van Israël is in het vierde kwartaal van vorig jaar nog harder gekrompen dan eerder gedacht als gevolg van de oorlog met Hamas. Dat meldt het Israëlische statistiekbureau in een nieuwe raming.

De oorlog zet bijvoorbeeld de consumentenbestedingen sterk onder druk, en raakt ook de bouw hard, omdat soldaten aan het front nodig zijn en tienduizenden Palestijnse bouwvakkers worden geweerd uit het land. Verder is het toerisme stilgevallen en is ook de export van Israël verminderd.

Volgens de nieuwe schatting is er nu sprake van een krimp met 21 procent, wat dus sterker is dan eerder werd berekend. Daarbij wordt de geannualiseerde meetmethode gebruikt. Dat betekent dat je de groei van één kwartaal denkbeeldig doortrekt over het hele jaar. Dat zou neerkomen op een krimp op kwartaalbasis van meer dan 5 procent.

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Karien van Gennip

DEN HAAG – Vanaf volgend jaar vervalt de tegemoetkoming die werkgevers kunnen krijgen voor werknemers met een laag inkomen. De Eerste Kamer heeft vandaag ingestemd met het wetsvoorstel van minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat het lage-inkomensvoordeel (LIV) afschaft.

Het LIV was bedoeld als stimulans voor werkgevers om vaker mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in dienst te nemen en te behouden, maar draagt maar beperkt bij aan de kansen voor deze groep. Het geld dat vrijkomt doordat deze maatregel vervalt, wordt ingezet voor andere tegemoetkomingen voor werkgevers en compensatie voor sociaal ontwikkelbedrijven.

Minister Van Gennip: “Het is belangrijk dat iedereen kan meedoen op onze arbeidsmarkt. Daarom blijven we voortdurend op zoek naar de meest effectieve manier om mensen kansen te bieden en werkgevers te ondersteunen. Deze wetswijziging creëert ruimte voor een effectievere aanpak. Goed dat de Eerste Kamer hiermee heeft ingestemd.”

Afbouw loonkostenvoordeel ouderen

Ook het loonkostenvoordeel voor werkgevers die oudere werknemers in dienst hebben, wordt vanaf volgend jaar stapsgewijs afgebouwd. Dat houdt in dat het loonkostenvoordeel voor oudere werknemers voor dienstbetrekkingen die zijn begonnen op of na 1 januari 2024 wordt verlaagd (per 1 januari 2025) en afgeschaft (per 1 januari 2026). Voor dienstbetrekkingen die zijn begonnen vóór 1 januari 2024 blijft het loonkostenvoordeel wel gewoon gelden.

Het kabinet kiest ervoor om werkgevers op andere manieren te stimuleren om oudere werknemers in dienst nemen. Zo blijft minister Van Gennip via diverse maatregelen uit de seniorenkansenvisie inzetten op een betere arbeidsmarktpositie voor 55-plussers.

Vrijgekomen middelen anders ingezet

Het geld dat vrijkomt met de afschaffing van het LIV wordt onder meer gebruikt voor het structureel maken van het ‘loonkostenvoordeel doelgroep banenafspraak’.

Ook is geld gereserveerd om de gevolgen van de afschaffing van het LIV voor sociaal ontwikkelbedrijven te verzachten. Gemeenten ontvangen vanaf 2025 compensatie voor het afschaffen van het LIV.

Verruiming loonkostenvoordeel herplaatsen werknemer met arbeidshandicap

Daarnaast worden vanaf volgend jaar de criteria verruimd van het loonkostenvoordeel voor het herplaatsen van een werknemer met een arbeidshandicap. Met de verruiming komen werkgevers in meer gevallen in aanmerking voor loonkostenvoordeel wanneer zij een werknemer met een arbeidshandicap gedeeltelijk herplaatsen in de eigen functie of (geheel of gedeeltelijk) ergens anders in het bedrijf.

Pakketbezorger veroordeeld voor veroorzaken dodelijk verkeersongeluk in Groessen

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt een 36-jarige pakketbezorger uit Groesbeek voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval in Groessen. De rechtbank legt een taakstraf op van 240 uur. Daarbij mag de man een jaar lang geen motorvoertuigen besturen.

Op 20 juli 2022 reed de man met zijn bestelbus over de Lijkweg in Groessen. Dit is een smalle weg die niet is verdeeld in rijstroken, met aan beide zijden van de weg een rode fietssuggestiestrook.

Op de rechter fietssuggestiestrook fietsten het 67-jarige slachtoffer en zijn vrouw op hun elektrische fietsen. Het echtpaar reed in dezelfde richting als de richting waarin de pakketbezorger reed. De man schepte het slachtoffer van achteren, waarna hij niet veel later aan zijn verwondingen overleed.

De pakketbezorger verklaarde dat hij de fietsers had zien fietsen. Volgens de pakketbezorger had hij bij het passeren van de fietsers niet verder naar links kunnen rijden, maar maakte het slachtoffer een onverwachte beweging naar links, waardoor hij het slachtoffer niet meer kon ontwijken en van achteren aanreed.

Het onderzoek dat door de forensische opsporing op de plaats van het ongeval plaatsvond wees echter anders uit. Uit onder meer een slipspoor kon worden afgeleid dat zowel het slachtoffer als de man op de rechter fietssuggestiestrook reed en dat de man het slachtoffer van achteren aanreed.

Door het noodlottige ongeval is de nabestaanden van het slachtoffer onherstelbaar leed aangedaan. Tijdens de rechtszaak verwoordden de kinderen van het slachtoffer op indrukwekkende wijze wat het verlies van hun vader voor hun betekende.

De officier van justitie verweet de man niet dat hij het verkeersongeval opzettelijk veroorzaakte, maar wel dat het ongeluk aan zijn schuld te wijten is. De rechtbank gaat hierin mee. De straf die de rechtbank oplegt is gelijk aan de eis van de officier van justitie.

Tot slot moet de man affectieschade betalen aan de nabestaanden van het slachtoffer. Het gaat hier om een totaalbedrag van 10 duizend euro.

Aanrijding vrachtwagen en stadsbus in Enschede [+foto’s]

aanrijding bus vrachtwagen Enschede

ENSCHEDE – Dinsdagmiddag omstreeks 12:30 uur heeft er op de Hengelosestraat in Enschede een aanrijding plaatsgevonden tussen een bus en vrachtwagen.

Op de kruising van de Hengelosestraat met de Pinetumweg kwamen een elektrische stadsbus en een vrachtwagen met elkaar in botsing.

De brandweer werd opgeroepen ter assistentie.

Als gevolg van de aanrijding zijn er ruiten gesneuveld van de stadsbus. De weg ligt bezaaid met glas, onderdelen en brokstukken.

De weg is deels afgesloten voor het verkeer. De politie onderzoekt de toedracht van de aanrijding.

Dode bij botsing met lijnbus in Heinkenszand [+foto]

HEINKENSZAND – In Heinkenszand heeft dinsdag aan het einde van de ochtend een ernstig verkeersongeluk plaatsgevonden. Hierbij is één persoon om het leven gekomen, zo bevestigt de politie.

Bij de kruising van de Eendvogelstraat en de Heinkenszandseweg (N667) kwamen kort voor 11.00 uur een lijnbus en een personenauto frontaal met elkaar in botsing. De bestuurder van de auto werd onwel en botste tegen de bus.

Na de melding werden onder meer een traumahelikopter en de brandweer gealarmeerd. Het traumateam werd uiteindelijk niet ingezet. Het slachtoffer overleed ter plaatse. De politie heeft de nabestaanden inmiddels op de hoogte gebracht.

Vanwege het ongeval is de N667 tijdelijk afgesloten tussen de kruising met de Dorpsstraat en rotonde Westdijk. Er vindt forensisch onderzoek plaats.

De weg kon rond 15.30 uur weer worden vrijgegeven.

Eindhoven Airport rekent op grote drukte in meivakantie

EINDHOVEN – Eindhoven Airport rekent op grote drukte in meivakantie rekent op flinke drukte met vakantiegangers in de meivakantie. Volgens de luchthaven worden dagelijks tussen de 20.000 en 24.000 vertrekkende en aankomende passagiers verwacht. De drukste dagen zijn dan de vrijdag, zondag en maandag.

Eindhoven Airport denkt dat in en rond de meivakantie per week zo’n 150.000 passagiers vanaf of naar de luchthaven reizen. In de week van maandag 29 april tot en met zondag 5 mei verwacht Eindhoven Airport 431 vertrekkende vluchten, oftewel ongeveer 61 per dag.

Dat aantal ligt in de week daarvoor op 420 vertrekkende vluchten en in de week daarna zijn het 435 vluchten. Hiermee ligt het aantal vluchten op hetzelfde niveau als vorig jaar in dezelfde periode.

Eindhoven Airport adviseert passagiers om vooraf thuis online in te checken bij de luchtvaartmaatschappij en een gratis tijdslot voor de veiligheidscontrole te reserveren via de website van het vliegveld. Verder raadt de luchthaven reizigers aan om in ieder geval minimaal twee uur voor vertrek aanwezig te zijn op de luchthaven.

Hoofdkantoor Babboe Amersfoort veilig, brand niet overgeslagen

brand vuur

AMERSFOORT -[update 13:58 uur]Het hoofdkantoor van Babboe in Amersfoort is gered, meldt een woordvoerder van de veiligheidsregio. Eerder dinsdag dreigde een brand vanuit een ander pand over te slaan naar het kantoor van de bakfietsproducent.

Een zogenoemde scheidingsstraal tussen beide gebouwen heeft ervoor gezorgd dat het vuur niet is overgeslagen. Het pand heeft mogelijk wat schade opgelopen door rook en hitte, zegt de woordvoerder. Eerder liet hij weten dat alle medewerkers van Babboe, zo’n 25 mensen, veilig uit het pand waren en naar huis zijn gegaan.

Het gebouw waarin de brand ontstond, is verloren gegaan. Er waren meerdere bedrijven gevestigd en er lagen spullen opgeslagen. Beide panden staan op de Koedijkerweg, enkele kilometers ten oosten van de Utrechtse stad. De brandweer gaat ervan uit dat bij de brand geen opzet in het spel was. Wat de oorzaak is geweest, wordt nog onderzocht.

De fietsfabrikant is eerder dit jaar in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is daarom bezig met een strafrechtelijk onderzoek. Begin deze maand riep Babboe 22.000 bakfietsen terug om veiligheidsrisico’s.

Ministers willen door met verbod op contante betalingen boven 3.000 euro

DEN HAAG – Minister Van Weyenberg van Financiën en minister Yeşilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid hebben de Tweede Kamer in een brief laten weten door te willen gaan met het verbod op contante betalingen boven €3.000. Dit verbod maakt onderdeel uit van het wetsvoorstel plan van aanpak witwassen dat eerder controversieel is verklaard door de Tweede Kamer.

Als het verbod op contante betalingen boven 3000 euro niet doorgaat dan dreigt Nederland mogelijk 600 miljoen euro Europees geld mis te lopen. Een wettelijke limiet op contante betalingen is opgenomen in het Raadsuitvoeringsbesluit voor het Nederlandse Herstel en Veerkrachtplan (HVP).

De deadline om deze maatregel uit te voeren staat op 31 maart 2025.

In de brief staan verschillende scenario’s uitgewerkt om een vervolg te geven aan het wetsvoorstel Plan van aanpak Witwassen. Met de limiet op contant geld willen de ministers witwassen door criminelen aanpakken. Die gebruiken hiervoor vaak grote sommen contant geld. Vanwege de verplichting in het HVP kan de invoering hiervan niet verder worden uitgesteld. Daarnaast heeft het Europese AML-pakket (Anti-Money Laundering and Countering the Financing of Terrorism, AML/CFT), dat in 2027 van toepassing wordt, een nieuwe context geschapen, omdat alle vier de bepalingen uit het wetsvoorstel in huidige vorm niet verenigbaar zijn met het AML-pakket.

Het heeft de voorkeur van de ministers om voorlopig alleen de limiet op contante betalingen verder te brengen via een nota van wijziging op het oorspronkelijke wetsvoorstel, zodat de mogelijke korting van 600 miljoen euro voorkomen kan worden.

De overige maatregelen uit het wetsvoorstel Plan van aanpak witwassen, zoals gezamenlijke transactiemonitoring, worden bij dit scenario meegenomen in het implementatietraject van het Europese AML-pakket. In totaal zijn vier mogelijke scenario’s uitgewerkt voor het vervolg van het wetsvoorstel Plan van aanpak witwassen. De ministers geven aan hierover met de Kamer in gesprek te willen gaan tijdens het Commissiedebat op 24 april aanstaande.

Europese wetgevingsproces

Het Europese wetgevingsproces rondom het AML-pakket is formeel nog niet afgerond. De stemming van het Europees Parlement over dit wetsvoorstel staat gepland op 24 april 2024. Uiteindelijk hebben Europese landen drie jaar de tijd om het wettenpakket te implementeren. In het voorjaar van 2027 wordt de regelgeving van toepassing.

EasyJet schort vluchten naar Israël op tot 27 oktober

LUTON – De Britse budgetluchtvaartmaatschappij easyJet heeft dinsdag alle vluchten naar Israël opgeschort tot 27 oktober vanwege de veiligheidssituatie in het Midden-Oosten.

Eerder besloot easyJet al in ieder geval deze week niet van en naar Tel Aviv te vliegen, na de aanval van Iran op Israël afgelopen weekeinde.

“Als gevolg van de voortdurende ontwikkelingen rond de situatie in Israël heeft easyJet nu het besluit genomen om zijn vluchten naar Tel Aviv voor de rest van het zomerseizoen op te schorten”, zei een woordvoerder in een verklaring. Klanten die tot deze datum een ticket hebben geboekt voor deze route, kunnen volgens de woordvoerder hun vlucht wijzigen of een volledige terugbetaling ontvangen.

KLM wil vanaf vrijdag weer gaan vliegen naar de Israëlische stad Tel Aviv, laat een woordvoerster weten. Volgens haar wordt er voorlopig niet over Iran en Israël gevlogen. KLM-zustermaatschappij Air France gaf eerder aan vanaf dinsdag weer te vliegen naar Tel Aviv.

Grote luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten gaven zondag al aan dat er weer gevlogen ging worden in de regio. De grootschalige Iraanse raket- en droneaanval op Israël leidde afgelopen weekend tot een verstoring van het vliegverkeer in de regio. Meerdere landen sloten uit veiligheidsoverwegingen hun luchtruim.

Renovatie Binnenhof gaat 2 miljard euro kosten

DEN HAAG – Voor de renovatie van het Binnenhof moet rekening gehouden worden met een bedrag van circa 2 miljard euro. De staat van het 800 jaar oude complex is veel slechter dan waar bij de start van het renovatieproces van uit is gegaan, meldt het Ministerie van Binnenlandse Zaken dinsdag.

Ook is er veel meer asbest aangetroffen in de gebouwen en zijn de loonkosten en prijzen van bouwmateriaal aanzienlijk gestegen ten opzichte van 2015 toen het kabinet besloot tot de renovatie. Minister de Jonge van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties informeerde de Tweede Kamer vandaag over deze kostenstijging in de elfde voortgangsrapportage Binnenhof renovatie.

Minister de Jonge: “Nu we werkelijk kunnen zien hoe slecht de staat van het gebouw is, nu de ontwerpen bijna zijn afgerond en de strengere veiligheidseisen in de ontwerpen verwerkt zijn, kunnen we een betere inschatting maken van de kosten. Die blijken met circa 2 miljard fors hoger dan eerder gedacht. Dat is een gigantisch bedrag. Maar het is onvermijdelijk dat we deze kosten moeten maken. Met de renovatie kunnen we dit schitterende monument, het oudste regeringscentrum ter wereld dat nog in gebruik is en het hart van onze democratie, voor de toekomst behouden.”

De renovatie van dit belangrijke stuk geschiedenis is een complexe opgave. Het Binnenhof bevat zo’n 4000 vertrekken, ruimten, kamers, zalen, gangen, zolders en kelders. Vrijwel allemaal met een monumentale status en allemaal verschillend. Het Binnenhof heeft een totaal vloeroppervlak van bijna 90.000 m2.

Het renovatieproject kent verschillende fasen; van ontwerp tot uitvoering. Doordat de ontwerpen voor de gebouwen vrijwel definitief zijn en de resultaten van de onderzoeken bijna klaar, konden de onderhandelingen met de aannemers worden gestart. Daarmee wordt de omvang van het benodigde budget steeds duidelijker.

Slechte staat

Nu de onderzoeken in de gebouwen van de Eerste en Tweede Kamer en de Raad van State zo goed als klaar zijn, wordt duidelijk dat de staat van het complex nog veel slechter is dan in 2015 kon worden voorzien. Er zijn ernstige bouwkundige gebreken aan het licht gekomen. Zo bleek dat het dak van de Eerste Kamer los zit. Er zijn daarom trekkabels gespannen om te voorkomen dat er tijdens de werkzaamheden ongelukken gebeuren. Monumentale trappen zijn instabiel en niet meer bruikbaar.

Door de jaren heen zijn in muren veel meer gaten geboord om kabels en leidingen te trekken, wat de constructie ernstig heeft beschadigd. En er is heel veel meer asbest gevonden dat allemaal moet worden verwijderd. Dit soort werkzaamheden uitvoeren in een monument als het Binnenhof is zeer specialistisch en tijdrovend werk. Het verwijderen van asbest achter monumentale muren kost bijvoorbeeld veel meer tijd dan in een normaal gebouw.

Er kan ook geen systeemplafond opgehangen worden dus veel installaties, leidingen en kabels moeten in de monumentale vloeren en wanden weggewerkt worden. Om één simpel stopcontact te maken zijn meters kabels nodig zodat dit aangelegd kan worden zonder de monumentale muren te beschadigen.

Strengere veiligheidseisen

Het is op vele plekken in onze samenleving te zien dat de eisen rondom veiligheid zijn toegenomen. Door het unieke open karakter en de functie van het Binnenhof, is het een complexe opgave om invulling te geven aan de veiligheidsopgave. We willen dat de politiek benaderbaar is én dat de veiligheid dusdanig gewaarborgd is dat het democratisch proces altijd ongestoord doorgang kan vinden. We willen voor schoolklassen zo toegankelijk mogelijk zijn, maar voorkomen dat mensen met kwaad in de zin toegang krijgen. Dat vraagt in de huidige tijd om extra maatregelen om de veiligheid te borgen van alle mensen die in het complex werken of daar op bezoek komen.

Daarnaast zijn er steeds meer eisen voor de beveiliging van vertrouwelijke informatie. Dit heeft grote impact op de ontwerpen van de complexen op het Binnenhof. Zo zijn de afgelopen jaren extra veiligheidsmaatregelen op en rondom het complex genomen. Het realiseren van een gracht en een nieuwe publieksentree hoort hierbij, net als de realisatie van een kelder op het Opperhof om meer ruimte te maken voor apparatuur. Dit zijn echter grote ontwerpopgaven die om forse budgetten vragen. Sinds oktober vorig jaar zijn deze verwerkt in de opgave, met de contracten en prijsopgaven is zicht gekomen op de meerkosten die dit met zich meebrengt.

Eerste offertes en prijsopgaven

Doordat de onderhandelingen over contracten met aannemers in de afgelopen periode zijn gestart, is er beter zicht op de daadwerkelijk te verwachten kosten. Hieruit blijkt dat er forse verschillen zijn tussen de prijsopgaven van de aannemers en de eerdere projectramingen. Dit komt enerzijds doordat het prijsniveau van lonen en materialen meer is gestegen dan was voorzien, de algemene prijsontwikkeling in de sector is +48 procent. Anderzijds is er meer personeel en materiaal nodig.

Toelichting op het budget

Omdat bij de start van de verbouwing is vastgesteld dat niet alle kostenbepalende factoren van de verbouwing op dat moment al konden worden begroot, is destijds afgesproken dat de begroting om vier redenen jaarlijks kan worden opgeplust:

  1. De staat van het gebouw
  2. Hogere veiligheidsvereisten
  3. Hogere duurzaamheidseisen
  4. Marktspanning

Bij de Voorjaarsnota in 2023 was het budget voor de renovatie 843,6 miljoen euro. Ieder jaar wordt het bedrag geclaimd waarvan zeker is dat dat het komend jaar uitgegeven wordt. Dit jaar is het budget opgehoogd met 790 miljoen euro. Tel daar de jaarlijkse indexering bij op en het totaal komt op 1.651,9 miljoen euro. Gelet op de hierboven omschreven ontwikkelingen, is nu al duidelijk dat in 2025 een nieuw bedrag geclaimd moet worden. Voor de gehele renovatie houden we rekening met een bedrag van circa 2 miljard euro voor de renovatie.

Cultureel erfgoed

Het Binnenhof is het oudste parlementsgebouw ter wereld dat nog in functie is. Sinds de eerste aanleg van het Binnenhof in de dertiende eeuw is er voortdurend bijgebouwd, afgebroken en verbouwd. De renovatie zorgt voor het behoud van 800 jaar cultureel erfgoed. Minister De Jonge informeert de Tweede Kamer twee keer per jaar over de voortgang van de renovatie.

Bestelwagen botst achterop vrachtwagen [+foto’s]

Klapband vrachtwagen

EDE – Dinsdagochtend 11.45 uur heeft een ongeval plaatsgevonden op de A12 in Ede.

De trailer van een vrachtwagen verloor zijn laadklep nadat een bestelwagen tegen de oplegger was aangereden.

In eerste instantie meldden wij dat de laadklep eraf was gevallen maar de chauffeur van de vrachtwagen laat ons dinsdagmiddag weten dat de bestelwagen tegen de oplegger is gereden waardoor de laadklep eraf is gekomen.

Twee rijstroken werden afgezet vanwege het ongeval.

Dode na ongeval met vrachtwagen op Afsluitdijk [+foto’s&video]

Ongeval Afsluitdijk

DEN OEVER – De A7, Afsluitdijk, is in beide richtingen afgesloten door een ongeval met een vrachtwagen en een personenauto.

Volgens de politie is een 32-jarige man uit Purmerend aan zijn verwondingen overleden.

Het ongeval heeft plaatsgevonden bij de Stevinsluizen waar wegwerkzaamheden plaatsvinden. Volgens de politie betreft het een ongeval met twee voertuigen.

Door een onbekende oorzaak is de personenauto op de verkeerde weghelft terechtgekomen en op de vrachtwagen gebotst.

Vrij snel waren er meerdere hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, ter plaatse om de bestuurder van de personenauto te reanimeren, maar dit mocht helaas niet baten.

DAF XG 480 voor Van der Valk Exclusief Hotels

Van der Valk exclusief

EINDHOVEN – In de bevoorrading van de Van der Valk Exclusief hotels speelt DAF sinds kort een prominente rol. Een vorig jaar ingezette DAF XF smaakte naar meer, met als gevolg dat recent twee DAF XG 480 FTG-trekkers zijn afgeleverd door dealer BLOM-DSW. Ze staan voor speciale trailers met drie compartimenten voor vriezen en/of koelen.

“Begin 2023 hebben we een DAF XF gekocht, met name vanwege de korte levertijd”, vertelt Marco Mossel, wagenparkbeheerder van Van der Valk Exclusief. “Toen we eind 2023 twee andere trekkers moesten vervangen zijn we goed gaan nadenken wat we wilden. Uiteindelijk hebben we besloten om bij twee bedrijven offertes op te vragen. DAF kwam met de nieuwe XG het beste uit de bus. Daarnaast is DAF een mooi Nederlands merk. Dat is Van der Valk ook. Beide merken staan voor no nonsens en uitstekende kwaliteit. Daarnaast zijn deze trekkers van DAF erg zuinig en kostenefficiënt.”

Voor de bevoorrading van de in totaal 43 hotels zijn er negen trucks in touw, waarvan nu dus drie van DAF. Vijf dagen per week rijden ze naar de Van der Valk Exclusief vestigingen vanaf het distributiecentrum van de eigen inkooporganisatie en groothandel in Voorschoten.

Mossel: “We proberen voor onze hotels een “one stop shop” te zijn; een plek waar ze alle zaken kunnen kopen die een hedendaags hotel in haar dagelijkse bedrijfsvoering nodig heeft. In ons distributiecentrum hebben we ruim 8.500 palletplaatsen. We rijden met speciale trailers met daarin drie compartimenten die onafhankelijk van elkaar kunnen vriezen en/of koelen.”

Van der Valk Exclusief

Oog voor veiligheid en comfort

De ervaringen bij Van der Valk Exclusief met de DAF XF en beide XG-trekkers zijn goed. “We werken sinds kort met elkaar, dus met DAF en dealer BLOM-DSW, en we zijn tot nu toe erg tevreden”, aldus Mossel.

“De nieuwe DAF’s willen we tien jaar gebruiken en dan zullen ze rond de 1,2 miljoen kilometer afleggen. Ze moeten het dus best even volhouden. In het keuzetraject is de prijs natuurlijk een belangrijke factor, maar we kijken ook naar zaken als veiligheidsopties en het comfort voor onze chauffeurs. Zij spenderen flink wat tijd achter het stuur, dan moet je wel een goede werkplek hebben. We hebben daarom goed aangeklede DAF’s gekocht, met zaken als een lederen interieur en een koelkast. Daarnaast zijn de cabines uitgerust met zwaailichten en extra verlichting zodat we op de parkeerterreinen bij onze hotels goed zichtbaar zijn.”

Van der Valk Exclusief heeft vorig jaar in Eindhoven een nieuw hotel geopend. “Leuke bijkomstigheid wel dat we in de stad zitten waar de DAF’s worden gebouwd. We mogen regelmatig mensen van dit bedrijf bij ons als gast verwelkomen, onder wie ook medewerkers van Paccar, het Amerikaanse moederconcern waarvan DAF Trucks deel uitmaakt.”

LAATSTE NIEUWS

Schiphol opent nieuw deel: veel meer ruimte voor passagiers in Lounge...

SCHIPHOL - In Lounge 1 wordt meer dan 20.000 vierkante meter aan passagiersgebied vernieuwd en weer toekomstbestendig gemaakt. Ook de technische ruimtes en installaties...