Clicky

zondag 17 november 2024 - 19:48 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 392

Storing luchtverkeersleidingssysteem niet veroorzaakt door hack

SCHIPHOL – De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

De storing gebeurde volgens LVNL tijdens werkzaamheden aan het centrale luchtverkeersleidingssysteem dat alle beschikbare informatie over het vliegverkeer combineert met de planningsinformatie en dit op de radarschermen toont aan de luchtverkeersleiders. Door de storing moest het systeem opnieuw worden opgestart.

Tijdens de herstart is op een back-up systeem gewerkt om het vliegverkeer dat op dat moment door LVNL werd begeleid veilig af te handelen. Na de herstart werkte het systeem weer “optimaal” en kon de normale dienstverlening worden hervat, aldus LVNL.

“Een veilige en efficiënte operatie is onze kerntaak”, zegt CEO van LVNL Michiel van Dorst. “Passagiers en vliegtuigmaatschappijen hebben er recht op dat wij zorgvuldig onderzoek doen. Niet alleen naar de oorzaak, maar naar alle elementen die mogelijk een rol gespeeld hebben. Op die manier kunnen we als organisatie leren om dit in de toekomst te kunnen voorkomen.”

flibco.com start busverbinding van Tilburg en Breda naar luchthavens Brussel Zaventem en Charleroi

BREDA – flibco.com, een toonaangevende Europese aanbieder van luchthavenvervoerdiensten, kondigt vandaag de eerste uitbreiding naar Nederland aan met de start van de nieuwe luchthavenshuttlelijn die de luchthaven van Charleroi en de luchthaven van Brussel verbindt met de stations van Antwerpen, Breda en Tilburg. Dit is de eerste stap van het bedrijf in Nederland en biedt reizigers nu een handige en directe toegang tot twee belangrijke luchthavens in België.

De tickets zijn online verkrijgbaar en de bussen rijden vanaf vandaag naar beide bestemmingen. Een ticket biedt passagiers de mogelijkheid om tot vier stukken bagage mee te nemen en de tickets zijn tot zes uur voor vertrek gratis te annuleren. Elke bus is voorzien van gratis WIFI, USB-aansluitingen, toiletten en ruime beenruimte. De shuttlebussen rijden op 11 momenten per dag, óók op tijdstippen dat andere verbindingen naar de luchthavens niet mogelijk zijn. Tickets zijn al vanaf €9,99 te verkrijgen.

Wethouder Peter Bakker (Openbaar Vervoer, Breda): “Door Breda bereikbaar te maken en te houden, kunnen bezoekers makkelijker onze groene stad en haar dorpen leren kennen. Tegelijkertijd zijn er uiteraard ook Bredanaars en andere reizigers die juist de rest van de wereld willen ontdekken. Met de terugkomst van Flibco en daarmee de directe verbinding met twee grote, Belgische luchthavens maken we Breda nog bereikbaarder. Dit past bij onze ambities om een groene, grenzeloze en gastvrije stad te zijn.”

Paul DeMuynck, Directeur van flibco.com België, licht de uitbreiding toe: “Deze uitbreiding versterkt onze positie om door heel Europa betrouwbare, betaalbare en comfortabele reisoplossingen te bieden voor alle passagiers. We zijn verheugd om onze bussen naar Nederland te brengen en mensen in Antwerpen, Breda en Tilburg de ideale vervoersopties naar de luchthavens van Brussel en Charleroi te bieden.”

Corendon werkt samen met Canada Jetlines

BADHOEVEDORP – Deze zomer brengt Corendon vakantiegangers direct vanaf Maastricht Aachen Airport naar populaire zonbestemmingen met een Airbus A320. Het vliegtuig is voor de zomermaanden gestationeerd op de Limburgse luchthaven en wordt gehuurd van Canada Jetlines.

Vrijdag 26 april 2024 vertrekt de eerste vlucht met dit toestel (CD583) naar Zakynthos. Naast dit Griekse eiland vliegt de reisorganisatie ook naar Kreta, het Turkse Antalya, Burgas in Bulgarije, het Spaanse Mallorca én Malaga vanaf de Limburgse luchthaven.

In totaal huurt Corendon twee Airbus A320 toestellen van Canada Jetlines. Het tweede toestel volgt in juni en wordt voor routes vanaf Schiphol en Rotterdam Airport ingezet. De twee vliegtuigen keren vóór de herfst- en winterperiode weer terug naar Canada. In de winterperiode verhuurt Corendon een Boeing 737 MAX 9 aan Canada Jetlines. Deze MAX 9 wordt ingezet op routes vanuit Canada naar het Caraïbisch gebied. De samenwerking met Canada Jetlines laat zien dat Corendon zo efficiënt mogelijk werkt om te voldoen aan de seizoenseisen van zijn klanten.

Daarnaast breidt de reisorganisatie het aanbod vanaf Maastricht Aachen Airport uit om passagiers nog meer keuzemogelijkheden te bieden voor hun zomervakantie. Met de comfortabele Airbus A320 en de aantrekkelijke bestemmingen die Corendon aanbiedt, maken zij het reizen vanaf deze regionale luchthaven gemakkelijker en aangenamer dan ooit tevoren. Tenslotte genieten passagiers die vanaf Maastricht Aachen Airport vertrekken van voordelen. De drukte van grotere luchthavens wordt vermeden en daarnaast parkeren Corendon klanten gratis hun auto.

 

Boete van 100 miljoen voor Continental over rol bij dieselschandaal

Continental

HANNOVER – De Duitse fabrikant van banden en auto-onderdelen Continental heeft een boete gekregen van 100 miljoen euro voor zijn rol bij het sjoemeldieselschandaal bij Volkswagen. Volgens de Duitse autoriteiten heeft Continental niet genoeg gedaan om te voorkomen dat het bedrijf en werknemers werden betrokken bij de zaak.

Continental werd al langer onderzocht door openbaar aanklagers in verband met het schandaal. Het Duitse bedrijf is een belangrijke toeleverancier van Volkswagen en leverde ook onderdelen die in VW-dieselmotoren werden gebruikt. De sjoemelsoftware, waarmee de motoren tijdens tests van toezichthouders schoner waren dan bij normaal gebruik, werd echter geleverd door concurrent Bosch.

Volgens de autoriteiten in Hannover had Continental beter toezicht moeten houden op het gebruik van zijn motorcontrolesystemen die de uitstootfraude mogelijk maakten. Het bedrijf werkte wel goed mee met het onderzoek, aldus de aanklagers. Het boetebedrag bestaat voor 95 miljoen euro uit de winst die het bedrijf maakte met de verkoop van die onderdelen.

Miljarden aan boetes

Het in Hannover gevestigde Continental zegt de boete te accepteren want het afronden van die juridische procedures is namelijk in het beste belang van het bedrijf. Er lopen nog wel zaken tegen voormalige werknemers van Continental vanwege betrokkenheid bij het dieselschandaal.

De fraudezaak heeft Volkswagen zelf vele miljarden aan boetes en schadevergoedingen gekost. Bosch kreeg in 2019 al een boete van Duitse aanklagers van 90 miljoen euro.

Overslag Amsterdamse haven tien procent gedaald

AMSTERDAM – Het vandaag gepubliceerde jaarverslag van Port of Amsterdam laat het zien: de Amsterdamse haven is volop in transitie. Waar de opbrengsten stegen naar €190,4 miljoen, daalde de overslag naar 63 miljoen ton. Dit komt met name door een daling van de overslag in fossiele energie.

Daling in olieproducten en kolen

De totale overslag in het Amsterdamse havengebied is 20 procent lager uitgekomen in 2023 dan in 2022. De overslag van steenkolen daalde met maar liefst 48 procent, naar 7,4 miljoen ton in 2023. Samen met de terminals voor steenkolen heeft Port of Amsterdam stappen gezet naar meer non-fossiele activiteiten. Zo is er eind 2022 terrein teruggenomen van een kolenterminal. Daar vinden nu andere activiteiten plaats, zoals de overslag van schroot. Ook de overslag in olieproducten laat een daling zien van 16 procent tot 28,9 miljoen ton. Dit komt mede door de sancties op olieproducten uit Rusland en het verbod op export van hoogzwavelige brandstoffen vanuit Nederland naar West-Afrika.

Stijging contractinkomsten en daling havengelden

De contractinkomsten stegen naar €115,6 miljoen tegen €103,6 miljoen een jaar eerder. Dit is een gevolg van een hogere netto-uitgifte en reguliere prijsstijgingen. De zeehavengelden daalden in 2023 met €6,2 miljoen naar €54 miljoen. De binnenhavengelden kwamen uit op €7,8 miljoen, tegen €7,7 miljoen in 2022. In vergelijking met 2022 is het bedrijfsresultaat in 2023 met €39 miljoen gestegen naar €75 miljoen. Dit komt voornamelijk doordat in 2022 nog de laatste termijnbetaling plaatsvond van €37,8 miljoen voor de Zeesluis IJmuiden. Het nettoresultaat komt uit op €55,1 miljoen in 2023 tegen €44,4 miljoen in 2022.

Verwachtingen voor 2024

Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam: “In 2023 hielden we stevig vast aan de koers van onze strategie 2021-2025. De duurzame omslag die we jaren geleden in gang hebben gezet, neemt nu concrete vormen aan. Ondanks geopolitieke onrust, hoge inflatie en een neerwaartse economische trend is de haven volop in transitie. Ook in 2024 investeren we in kades voor nieuwe en bestaande klanten, plaatsen we walstroompunten en verduurzamen we onze eigen vloot. Zo werken we aan het verder verduurzamen van de scheepvaart en haven.”

Vanaf half juli nieuwe versie van het kentekenbewijs

VEENDAM – Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een aantal belangrijke aanpassingen. De eerder uitgegeven kentekenbewijzen blijven gewoon geldig.

In 2014 introduceerde de RDW het kentekenbewijs op creditcardformaat. Nu, tien jaar later, volgt een vernieuwde versie met een nieuw uiterlijk, andere veiligheidskenmerken, een andere achterkant en een nieuwe contactchip. Daarnaast wordt straks geen conformiteitsbewijs meer uitgegeven voor lichte bedrijfsauto’s. Een conformiteitsbewijs is een aanvulling op het kentekenbewijs. Op het conformiteitsbewijs staan de toegestane afmetingen, gewichten en trekgegevens van het voertuig.

Aanpassingen kentekenbewijs  

“Het vorige contract voor de productie van het kentekenbewijs eindigde na tien jaar. Er moest daarom een nieuwe aanbesteding komen. Dit moment hebben we ook aangegrepen om het kentekenbewijs te vernieuwen. De zichtbaarste veranderingen zijn het nieuwe uiterlijk, de contactchip en de aangepaste veiligheidskenmerken. Al zijn deze veiligheidskenmerken niet allemaal met het blote oog te zien of te voelen. Je hebt bijvoorbeeld een uv-lamp nodig”, vertelt Gert Jan Holland divisiemanager Registratie & Informatie.

“Een andere opvallende wijziging is de achterzijde van het kentekenbewijs. Hier staan alleen de gegevens die verplicht en van toepassing zijn voor de betreffende voertuigcategorie. Het aantal staanplaatsen zie je bijvoorbeeld niet meer terug op het kentekenbewijs van een aanhangwagen of auto.”

Geen conformiteitsbewijs meer voor lichte bedrijfsauto’s 

De afgifte van conformiteitsbewijzen voor lichte bedrijfsauto’s wordt na de invoering van het nieuwe kentekenbewijs afgeschaft. De gewichten en trekgegevens van het voertuig komen op het kentekenbewijs te staan. Het conformiteitsbewijs voor aanhangwagens en opleggers van meer dan 3500 kg en van zware bedrijfsauto’s en bussen blijft bestaan.

De RDW is een publieke dienstverlener (ZBO) die staat voor veiligheid, duurzaamheid en rechtszekerheid in mobiliteit. Onze taken gaan over de 06veiligheid en duurzaamheid van voertuigen, van ontwerp op de tekentafel tot demontage of export. De RDW is een goedkeurings- en registratieautoriteit, toezichthouder én publieke dienstverlener. Rechtszekerheid en betrouwbaarheid zijn de basis van onze dienstverlening. In 2024 doen wij dit al 75 jaar.

Nederlandse militair gewond na parachutesprong in België

parachutesprong

BRUSSEL -Twee Nederlandse mariniers zijn donderdag gewond geraakt tijdens hun parachutesprong in België. Eén militair raakte gewond geraakt toen hij met zijn parachute verstrengeld raakte met die van een collega, meldt Defensie.

De gewonde militair is naar het ziekenhuis gebracht; de ander was niet gewond. Een andere marinier liep lichte verwondingen toen hij verkeerd terechtkwam bij zijn landing. Defensie wil niks kwijt over de verwondingen, maar stelt dat de betrokkenen goed aanspreekbaar zijn.

De incidenten gebeurden tijdens een oefening boven een militair terrein in Diest, vlak bij Leuven, waar het Nederlandse leger oefent. De militairen waren gedropt uit een Hercules-transporttoestel van de luchtmacht. De gebeurtenissen worden onderzocht.

Eerder donderdag bevestigde het Openbaar Ministerie in Leuven een ongeval met één gewonde militair en dat daarbij geen sprake leek van opzet. De Belgische justitie is extra alert bij ongelukken met een parachute na een spraakmakende rechtszaak in 2009, die bekend is geworden als de ‘parachutemoord’. Toen werd een parachute bewust onklaar gemaakt.

Twee chauffeurs van hetzelfde bedrijf vervoeren lithium-ion batterijen niet volgens de regels en vereisten [+foto]

Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport

WAALWIJK – Donderdagochtend controleerde de Inspectie Leefomgeving en Transport ter hoogte van Waalwijk een combinatie die lithium-ion-batterijen vervoerde (UN 3480). De combinatie viel op omdat deze geen oranje borden voerde. Dit was reden voor een controle.

Tijdens de controle bleek dat de chauffeur niet in het bezit was van een geldig ADR certificaat, schriftelijke instructies, brandblusmiddelen en uitrusting. Tegelijkertijd reed van hetzelfde bedrijf nog een combinatie met dezelfde lading voorbij, ook zonder oranje borden, meldt de ILT op X.

Het onderzoek naar dit transport loopt nog. Tegen de vervoerder wordt Proces-Verbaal opgemaakt. Een andere chauffeur is ter plaatse gekomen om de lading verder te vervoeren.

Politie grijpt in bij Gazaprotest universiteit Parijs

PARIJS – De Franse politie heeft ingegrepen bij een pro-Palestijns protest van universiteitsstudenten in Parijs. De betogers hadden zich verzameld bij de prestigieuze universiteit Sciences Po in Parijs.

Bij de universiteit kwamen zo’n zestig studenten bijeen. Ze eisen dat de onderwijsinstelling breekt met “universiteiten en bedrijven die medeplichtig zijn aan de genocide in Gaza”, zeggen getuigen.

De meeste betogers zouden zijn vertrokken na overleg met de universiteit. Een “kleine groep studenten” weigerde en daarop is de politie ingeschakeld, meldt de instelling donderdag. Die zegt te betreuren dat de situatie zo escaleerde.

Niet alleen op Franse universiteiten is onrust ontstaan over de humanitaire crisis in Gaza, waar Israël grootschalige aanvallen uitvoert. Ook op Amerikaanse universiteiten hebben de autoriteiten ingegrepen bij protesten.

Rutges Cargo gaat groen met Scania 40R BEV plus twaalf 460S Super trekkers

SCHIPHOL – Rutges Cargo Europe versterkt de vloot met dertien nieuwe Scania trucks, waarvan één batterij elektrische. Het transportbedrijf, gespecialiseerd in nationale en internationale niche markten, heeft een goede reden om wederom uit te breiden met Scania.

“Niet in het minst vanwege het brandstofverbruik”, verklaart directeur eigenaar Vincent van ’t Schip. “Daarnaast willen we als werkgever de ultieme auto neerzetten.”

Alle voertuigen worden geleverd door Scania Uithoorn.

Met beide voeten stevig op de grond is Rutges gespecialiseerd in het vervoer van goederen met speciale zorg en precisie. Dat gebeurt met een wagenpark van 120 eenheden, waarvan een steeds groter aandeel uit Scania bestaat.

Twaalf Scania 460S trekkers

In de afgelopen weken werden twaalf nieuwe Scania 460S trekkers met de Super 13-liter motor in batches op het Schiphol Logistics Park verwelkomt. De 4×2 low-deckers worden ingezet op zowel nationale als internationale trajecten voor de transporttakken Pharma Transport en Special Cargo Transport. Met aan jaarkilometrage van ruim 120.000 kilometer is veel aandacht besteed aan het chauffeurscomfort. Ook de brandstofefficiëntie speelde een belangrijke rol bij de keuze voor Scania.

“We zijn zeer tevreden over het brandstofverbruik en daarmee aantrekkelijke TCO”, legt Van ’t Schip uit. “Bovendien biedt de ruime S-cabine van Scania veel leefruimte en een luxe interieur. Met daarbovenop een magnetron, koelkast en in sommige gevallen een retarder, luxe matras en diverse veiligheidsvoorzieningen zoals een camera ontbreekt het de chauffeurs onderweg aan niets.”

Scania 40R BEV

Naast deze twaalf voertuigen uit de S-serie neemt Rutges Cargo Europe dit jaar ook een Scania 40R 4×2 BEV in gebruik, die naar verwachting rond de zomer wordt geleverd. Met de batterij elektrische trekker wil de logistieke dienstverlener de impact op het milieu verminderen door haar klanten een duurzaam transportabonnement aan te bieden.

“Het is voor ons best wel uitdagend en letterlijk pionieren. We merken in gesprekken met onze klanten dat duurzaam vervoer steeds meer op de agenda komt. De elektrische Scania, die vanwege de actieradius al snel kwam bovendrijven, biedt ons de kans een milieuvriendelijk alternatief aan te bieden.”

De Scania BEV is goed voor een actieradius van 350 kilometer, heeft 624 kWh aan accu’s aan boord en een vermogen van 400 kW (545 pk). De door Scania in eigen huis geassembleerde batterijpakketten zijn niet alleen de groenste ter wereld, ze bieden ook een grotere capaciteit.

Voor het opladen beschikt Rutges over zestien laadpunten, die met het oog op de toekomst vier jaar geleden bij de bouw van de nieuwbouwlocatie werden gerealiseerd, evenals een zware netwerkaansluiting voor het koelen van de temperatuur gecontroleerde warehouses.

Rutges Cargo Europe is gespecialiseerd in nationaal en internationaal transport met een focus op de niche markten Pharma, High Value, Aerospace & Sensitive Transport en Special Cargo Transport. Ruim 210 medewerkers verzorgen zowel het transport als ook de op- en overslag van kwetsbare, waardevolle en farmaceutische goederen.

Met 30.000 vierkante meter aan warehouse op de in 2020 gerealiseerde nieuwsbouwlocatie, waarvan 80 procent temperatuur gecontroleerd, biedt Rutges het meest geavanceerde healthcare magazijn op het Schiphol Logistics Park. Directeur eigenaar Vincent van ’t Schip wil voorop lopen in de markt.

“We hebben ons gespecialiseerd in hetgeen waar we goed in zijn en ons verder in willen ontwikkelen. Zeker met onze locatie nabij Schiphol kunnen we een grote diversiteit aan werk aan.”

Gasgeneratoren moeten overvol stroomnet helpen ontlasten

elektriciteitsmasten

DEN HAAG – Netbeheerders nemen extra maatregelen om het overvolle stroomnet in de Flevopolder, Gelderland en Utrecht te ontlasten. Op plekken waar op piekmomenten de vraag naar elektriciteit de capaciteit van het net te boven gaat, worden tijdelijk ook gasgeneratoren ingezet, meldt demissionair klimaat- en energieminister Rob Jetten aan de Tweede Kamer.

De overheid en netbeheerders kondigden afgelopen najaar al maatregelen aan om het hoogspanningsnet sneller uit te breiden en slimmer te gebruiken. Dat is nodig omdat de verduurzamingsdrift bij huishoudens en bedrijven, die de afgelopen jaren bijvoorbeeld op grote schaal zonnepanelen hebben aangeschaft, een steeds groter beslag legt op de schaarse netcapaciteit.

In de regio Flevopolder-Gelderland-Utrecht gaat dat evenwel niet snel genoeg. De vraag naar ruimte op het stroomnet neemt daar zo snel toe dat netbeheerders het niet kunnen bijbenen. Daarom zijn extra maatregelen nodig. Om het net te ontlasten, worden lokaal batterijen ingezet, en waar dat onvoldoende is tijdelijk ook gasgeneratoren.

Het bijzetten van lokale stroomproductie met behulp van gas is een tijdelijke maatregel die alleen wordt ingezet op piekmomenten, zegt Jetten. Hij benadrukt dat daardoor de “structurele verduurzaming” zoveel mogelijk kan doorgaan, en de CO2-uitstoot op de langere termijn daalt.

De provincie Utrecht vindt het jammer dat de maatregelen moeten worden genomen, maar het is volgens verantwoordelijk gedeputeerde Huib van Essen wel de beste manier om door te gaan met het verduurzamen van woningen en mobiliteit. “Zo kunnen we er samen voor zorgen dat verduurzamingsopgaves en maatschappelijke ontwikkelingen niet stagneren.” Een van de andere belangrijke maatregelen die worden genomen, is dat publieke laadpalen voor elektrische auto’s op zogeheten piekmomenten kunnen worden uitgezet.

Zowel omzet als winst daalden fors voor Vos Logistics in 2023

Vos Logistics

OSS – Na enkele jaren van groei realiseerde Europees logistiek dienstverlener Vos Logistics in 2023 een omzet van € 377 miljoen; een daling van 7,5 procent ten opzichte van 2022. Als gevolg van een inzakkende economie, met name in de tweede helft van het jaar, kampten de meeste activiteiten met afnemende volumes. Daarnaast is Home Delivery sterk gereduceerd. De organisatie is hierop aangepast.

De hieruit voortvloeiende kostenreducties komen met vertraging, waardoor het geconsolideerde resultaat voor aftrek van rente en belastingen (EBIT) daalde tot € 930 duizend (2022: € 4 miljoen), met een nettoverlies van € 2,2 miljoen (2022: € 1 miljoen winst); De solvabiliteit bleef stabiel op ruim 23 procent. Vos Logistics investeerde € 43,5 miljoen (2022: € 27,5 miljoen) in vlootvernieuwing, verduurzaming en digitale transformatie.

Solutions

Warehousing, Benelux-Distributie en Freight Management zagen vooral in de retail en bouw een dalende vraag. Doordat de performance van Home Delivery achterbleef bij de doelstellingen, is deze business line afgebouwd en als service geïntegreerd in Warehousing. Door gerichte ingrepen in de indirecte organisatie is de productiviteit gestegen en zijn de lijnen in de organisatie korter. Hierdoor is de flexibiliteit vergroot en de contributiemarge gestegen.

International Transport

Door de afnemende vraag in de bouw en de petrochemie en het verlies van een automotive klant was 2023 voor International Transport een uitdagend jaar. Dit noodzaakte tot aanpassing van de capaciteit. Om een hoge servicegraad te behouden in een volatiele markt werd de flexibele schil uitgebreid door inzet van subcontractors en multimodale oplossingen op lange routes. Dit is ook gunstig is voor onze CO2 -voetafdruk. De intake van nieuwe business van bestaande en nieuwe klanten, in combinatie met de verhoging van de productie van eigen vloot, biedt perspectief voor 2024.

De blik voorwaarts

“Om de uitdagingen waarvoor de logistieke sector staat het hoofd te bieden, moet het rendement van de onderneming structureel verbeteren”, aldus Ben Vos, CFO Vos Logistics.

“Van grote invloed hierop zijn uiteraard de volatiliteit van vraag en aanbod, maar ook de energietransitie, toenemende en vaak conflicterende regeldruk in Europa en beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel. De kosten, waaronder ook de lonen, stijgen ieder jaar en de investeringsdruk in de zero emission-vloot en IT-backbone zullen stevig toenemen. Dit vraagt om duidelijke keuzes”, vervolgt Ben Vos.

De groei van de onderneming zal zich richten op Solutions: distributie, opslag en freight management in de Benelux. De rendementen zijn hier doorgaans beter en stabieler. Door investeringen, acquisities en de samenwerking met een Belgische partner is de organisatie hiervoor goed ingericht, zowel qua opslaglocaties als qua distributie -en IT-infrastructuur.

Dit biedt, volgens Vos, een belangrijke basis om het distributienetwerk te verdichten. Naast de reductie van emissies verminderen zij hiermee ook het aantal vervoersbewegingen in stedelijke gebieden, waardoor klanten efficiënter worden bediend terwijl onze impact afneemt.

In Internationaal Transport gaat Vos de toename van kosten en gevolgen van veranderende regelgeving versneld te verdisconteren in de tarieven. “We bedienen verladers hier in toenemende mate met klantgerichte transport- en distributiediensten met een hoge servicegraad. Hierin investeren we voor klanten die bereid zijn commitments voor langere termijn aan te gaan. Om ons aan te passen aan de vraagschommeling zullen we onze flexibele schil rondom de eigen vloot vergroten.”

In de transitie naar zero emission werd in 2023 een belangrijke stap gezet door de ingebruikname van zes elektrische trucks voor Benelux-distributie en twee laadpleinen. Ook in 2024 zal verder worden geïnvesteerd in elektrificatie. “Door beperkingen in laadinfrastructuur, beschikbaarheid en hoge investeringen in materieel, zullen we voorlopig nog niet volledig zero emission de steden inrijden, maar wel een belangrijke volgende stap zetten op weg daarheen.”

“Daarnaast hebben we een goede stap gezet met de implementatie van een nieuwe warehouse management system. Het doel is om medio 2025 volledig over te zijn, waarbij we verder zullen innoveren in automated warehousing.”

Frank Verhoeven, CEO Vos Logistics: “We houden een sterke focus op excellente dienstverlening en hebben duidelijke strategische keuzes gemaakt voor de toekomst van onze organisatie. Ondanks dat we nog geen economisch herstel waarnemen, is Vos Logistics goed gepositioneerd om de rendementen in 2024 te verbeteren.”

Douane treft 700 kilo qat aan in vrachtlading op Schiphol

Foto: Douane

SCHIPHOL – De Douane heeft woensdag 24 april 700 kilo qat onderschept. Douaniers troffen de lading aan verdeeld over vijf pallets.

Douaniers die op Schiphol bezig waren met controles stuitten op maar liefst 700 kilo qat. Dit had een waarde van zo’n €500.000,-. De drugs waren verdeeld over vijf pallets. De pallets waren bestemd voor het Verenigd Koninkrijk. De vondst is overgedragen aan het Hit-and-Run Cargo team (HARC) en inmiddels vernietigd.

Softdrug qat

Qat, ook wel khat genoemd, is een plantaardige drug. Het wordt vaak in bundeltjes verkocht van takken met blaadjes. De blaadjes lijken op laurierbladeren. Gebruikers van de drug kauwen op de verse blaadjes. Qat staat op lijst I van de Opiumwet. De plant groeit van nature in onder andere Somalië, Jemen en Kenia.

Qat-vondsten in 2023

Met deze vondst overstijgt de Douane de totale hoeveelheid qat die in 2023 gevonden werd. Toen trof de Douane in totaal 684 kilo qat aan.

Douane onderschept 267 kilo cocaïne tussen lading rum

drugs tussen rum in container Rotterdam

ROTTERDAM – De Douane heeft woensdag in de haven van Rotterdam tijdens een controle in een container cocaïne aangetroffen tussen een lading rum uit Trinidad.

Het gaat om 267 kilo met een straatwaarde van ruim 20 miljoen euro, meldt het Openbaar Ministerie donderdag.

De drugs zaten verstopt in 15 sporttassen. Tijdens de reis werd de container in Jamaica en in Colombia overgeladen op een zeeschip met bestemming Rotterdam.

De container met drank was bestemd voor een Nederlands bedrijf. Dit bedrijf heeft vermoedelijk niets met de smokkel te maken.

Het HARC-team heeft de zaak verder in onderzoek. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Pro-Palestijnse demonstranten onderbreken wederom Kamerdebat

pro-Palestijnse actievoerder in Tweede Kamer

DEN HAAG – Wederom hebben pro-Palestijnse demonstranten een plenaire vergadering in de Tweede Kamer onderbroken. Vier demonstranten riepen vlak na aanvang van een debat over de parlementaire enquête over fraudebeleid leuzen als “Free, free Palestine” vanaf de publieke tribune en werden vervolgens door de beveiliging verwijderd. Ook in de centrale hal en voor de ingang van het parlementsgebouw waren demonstranten. Sommigen zwaaiden met Palestijnse vlaggen.

Ook de andere demonstranten in het gebouw zijn weggesleept door de beveiliging en de politie. De afgelopen maanden zijn meer van zulke protesten geweest en dat leidde tot brede verontwaardiging in de Kamer. Deze keer ging het om een relatief kleinschalig protest. Binnen is een tiental demonstranten gesignaleerd. De ingang wordt nog steeds geblokkeerd door circa vijftien actievoerders.

Extinction Rebellion Justice Now! zegt achter het protest te zitten. Deze groep voerde al twee keer eerder actie in het Tweede Kamergebouw, waar dat niet is toegestaan.

Kamervoorzitter Martin Bosma heeft na het eerste protest in maart maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Hij heeft met de Haagse burgemeester Jan van Zanen afgesproken dat de politie zonder toestemming uit het Stadhuis demonstranten uit het Kamergebouw mag verwijderen, als ze een verzoek om te vertrekken negeren. Hij kondigde ook maatregelen aan om te voorkomen dat demonstratiemateriaal als vlaggen en spandoeken mee worden genomen naar binnen. Dat mag niet volgens de huisregels, maar gebeurt regelmatig.

Na de vorige pro-Palestijnse protesten in de Tweede Kamer heeft Bosma tegen meerdere actievoerders aangifte gedaan. Ze kregen ook een pandverbod van enkele weken opgelegd.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...