Clicky

donderdag 14 november 2024 - 04:22 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 392

Nederlandse vrachtwagen met patat gekanteld op Duitse B402 [+foto’s]

Vrachtwagen met patat gekanteld

ZWARTEMEER/SHÖNINGHSDORF – Dinsdagochtend is er op de Duitse B402, net voor de Nederlandse grens met de A37 bij het Drentse Zwartemeer richting Emmen, een Nederlandse vrachtwagen gekanteld.

De vrachtwagen was geladen met gesneden patat. De patat ligt over de hele rijbaan richting Nederland en zorgt inmiddels voor lange files.

De Nederlandse chauffeur is lichtgewond geraakt. Hij is opgevangen door de politie.

Gekantelde vrachtwagen B402

De weg zal naar verwachting nog uren afgesloten zijn.

Amazon stopt met dronebezorging in testlocatie Californië

NEW YORK – Technologieconcern Amazon stopt met het bezorgen van pakketten met drones in Lockeford in de staat Californië, een van de eerste Amerikaanse testlocaties voor dronebezorging.

Amazon-topman Jeff Bezos kondigde in 2013 aan dat hij pakketten via drones wilde gaan afleveren, maar dit project kwam moeizaam van de grond.

Het project wordt niet helemaal gestaakt. Bezos is van plan om de leveringen met onbemande drones volgend jaar in andere steden voort te zetten. Later dit jaar moet dat in de stad Phoenix, Arizona gebeuren.

“Omdat we naar de toekomst kijken en prioriteit geven aan onze middelen om het programma verder te laten groeien, hebben we ook besloten onze bezorglocatie in Lockeford te sluiten”, meldt Amazon.

De dronebezorging komt moeizaam van de grond in de Verenigde Staten, onder andere door zorgen over veiligheid.

Wilders doet aangifte tegen Timmermans wegens opruiing

Wilders en Timmermans

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders houdt voet bij stuk en heeft aangifte gedaan tegen GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans om uitspraken die hij zaterdag deed op diens partijcongres. Hij vindt dat Timmermans zich schuldig heeft gemaakt aan opruiing, omdat hij zou hebben aangezet tot strafbare feiten, zo is te lezen in de aangifte die zijn advocaat Herman Loonstein maandag aan het Openbaar Ministerie heeft gezonden.

Wilders kondigde zaterdagavond al aan dat hij aangifte ging doen, maar hij wilde eerst nog inhoudelijk met zijn advocaat overleggen.

Het citaat waar de PVV-voorman op doelt, is: “Mensen onze taak is helder. Wij zullen niets nalaten om te voorkomen dat Wilders in dit land aan de macht komt.” In de aangifte staat dat “deze dubbele ontkenning (niets wordt nagelaten) betekent dat (volgens Timmermans) alles kan en zal worden ingezet. Hieronder valt (dus) ook enig strafbaar feit.” Daarbij kan het bij opruiing gaan om een oproep tot geweld. Dat hoeft niet per se een letterlijke oproep te zijn, maar kan ook indirect of impliciet worden gedaan. Timmermans heeft dat laatste volgens de advocaat “op zijn minst” gedaan.

In de tekst van Timmermans’ toespraak die journalisten vooraf kregen, stond “niet nalaten”. Zijn gedane uitspraak zou een verspreking zijn. Volgens de advocaat van Wilders maakt het niet uit of hij ‘niet’ of ‘niets’ bedoelde. De intentie en oproep van Timmermans zouden “de facto” gelijk blijven, “te weten het niet nalaten van enige inzet, teneinde te voorkomen dat aangever aan de macht komt”.

De advocaat vindt dat de GroenLinks-PvdA-leider het risico neemt dat hij met zijn uitspraak mensen kan aanzetten om strafbare feiten te plegen. Daarbij refereert hij aan Pim Fortuyn die in 2002 werd vermoord door een tegenstander van zijn ideeën, na veel kritiek door politici. Bovendien weet Timmermans dat Wilders al twintig jaar streng wordt beveiligd omdat er mensen zijn die hem iets aan willen doen, stelt Loonstein. Ook wijst de advocaat erop dat Timmermans zelf in Vrij Nederland heeft gezegd dat een politicus erg voorzichtig moet zijn met woorden vanwege de lading en het effect die ze kunnen hebben op anderen.

Timmermans zelf had meteen zondagochtend via X al ontkend dat hij zou hebben opgeroepen tot geweld. Hij benadrukte dat zijn middelen “altijd parlementair zijn en niets anders. Iedere andere suggestie werp ik verre van me.” Tegelijk gaf de GroenLinks-PvdA-leider aan dat de PVV-voorman altijd meteen om zich heen slaat als hij kritiek krijgt.

EU-rekenkamer wil goedkopere elektrische auto’s en veel laadpalen

elektrische auto

LUXEMBURG – De Europese Unie moet de productie van elektrische auto’s snel opschroeven en gaan produceren in alle prijsklassen. Nu blijken nieuwe elektrische auto’s meestal in een hoge prijsklasse te liggen. Verder moet de Europese Unie helpen een veel dichter net van laadpalen op te zetten, zodat de komende jaren eigenaren van een hybride auto niet gedwongen worden benzine te tanken.

Zo moet het Europese wagenpark alsnog milieuvriendelijk worden, zegt de Europese Rekenkamer in een rapport. Want het Europese doel van vermindering van de broeikasgas-uitstoot door Europese personenauto’s is mislukt, concludeert de Europese Rekenkamer in deze overkoepelende analyse gebaseerd op vier eerdere onderzoeken van de rekenkamer naar personenauto’s.

De vervoerssector is voor ongeveer een kwart verantwoordelijk voor de broeikasgas-uitstoot in Europa en de helft daarvan komt door personenauto’s, stelt de analyse. Maar hoewel de Europese regels strenger zijn geworden voor de testnormen van nieuwe auto’s, is het effect daarvan te klein. Nieuwe motoren zijn inderdaad energiezuiniger, maar intussen zijn personenauto’s ook groter geworden en hebben dus zwaardere motoren nodig.

De Europese Rekenkamer stelt ook vast dat het aanvankelijke geloof dat alternatieve brandstoffen zoals biobrandstoffen het probleem kunnen oplossen, ook al niet klopt. Want de Europese Unie heeft geen geloofwaardige routekaart ontwikkeld voor de ontwikkeling van deze alternatieve brandstoffen. Bovendien wordt volgens de rekenkamer ook nog eens de milieuvriendelijkheid van biobrandstoffen overschat.

De Europese Rekenkamer adviseert bovendien dat de Europese Unie de inspanningen vergroot om via handelsakkoorden met onder meer Australië en Gabon de aanvoer veilig te stellen van zeldzame stoffen zoals lithium, kobalt en mangaan. Zodat ook de Europese auto-industrie van deze grondstoffen kan profiteren en straks niet alle elektrische auto’s vanuit China of andere niet-Europese landen ingevoerd moeten worden.

De EU-landen en het Europees Parlement hebben afgesproken dat vanaf 2035 de verkoop van benzine-auto’s in Europa in de ban gaat. In 2026 wordt geëvalueerd of dat streven haalbaar is.

Schaatsploeg Jumbo staakt onderhandelingen met Jutta Leerdam definitief

Jutta Leerdam

HEERENVEEN – Schaatsteam Jumbo gaat niet verder met schaatsster Jutta Leerdam. De ploeg van Jac Orie en Sven Kramer heeft de onderhandelingen met de meervoudig wereldkampioene over verlenging van het aflopende contract definitief gestaakt, bevestigt de ploeg berichtgeving in De Telegraaf.

“We hebben Jutta een zeer mooi aanbod gedaan om de samenwerking voort te zetten”, vertelt commercieel directeur Kramer aan de krant. “Wij proefden vanuit Jutta niet de overtuiging en het commitment dat in onze ogen nodig is om samen succesvol te kunnen voortzetten. Daarop hebben wij vorige week besloten de gesprekken te stoppen en de samenwerking te beëindigen.”

Leerdam schaatste sinds seizoen 2022/2023 voor de ploeg van coach Orie, die toen nog Jumbo-Visma heette. Ze had een contract voor twee jaar dat dit voorjaar afliep. In 2023 veroverde Leerdam de wereldtitel op de 1000 meter. Dit jaar eindigde de 25-jarige Zuid-Hollandse bij de WK afstanden op de 1000 meter als derde.

Koen Verweij

Leerdam begon eerder in 2020 een eigen ploeg met haar toenmalige vriend Koen Verweij en coach Kosta Poltavets. Als schaatsster van Team Worldstream plaatste ze zich voor de Olympische Spelen van Beijing, waar ze zilver veroverde op de 1000 meter. Die ploeg hield op te bestaan toen ze in 2022 voor twee jaar tekende bij de ploeg van Orie.

Bij Jumbo vertrokken nogal wat schaatsers aan het eind van het seizoen. Zo ging Antoinette Rijpma-de Jong naar concurrent Reggeborgh en keerde Jorrit Bergsma terug naar AH-Zaanlander van coach Jillert Anema. Het team stopte de samenwerking met onder anderen sprinters Dai Dai N’tab en Kai Verbij. Olympisch kampioen Thomas Krol beëindigde zijn schaatscarrière. Nieuw bij de ploeg zijn Isabel Grevelt en Sanne in ‘t Hof.

“We gaan opnieuw bouwen en kiezen voor een jonge groep sporters, die vanuit een gezamenlijke ambitie de komende twee jaar hard gaan werken richting de Olympische Spelen van Milaan in 2026”, zegt Kramer tegen De Telegraaf.

TLN en evofenedex adviseren Rotterdam om hoogte Maastunnel niet te verlagen

Maastunnel

ROTTERDAM – De Adviesgroep Stadslogistiek Rotterdam, waar evofenedex en Transport en Logistiek Nederland voorzitters en oprichters van zijn, heeft de gemeente Rotterdam opgeroepen om voorlopig af te zien van het verlagen van de maximale doorrijhoogte van de Maastunnel naar 3,9 meter. In plaats daarvan adviseren zij om eerst een uitgebreide informatiecampagne op te zetten om bewustwording te vergroten onder vervoerders en verladers.

Volgens de betrokken partijen is het onaanvaardbaar dat bedrijven die zich aan de regels houden benadeeld worden door gebrekkige informatie. Dit advies is nu officieel opgenomen in de beslisnota voor wethouder Karremans en ligt ter overweging op het bureau van de bestuurder. Het officiële advies is hier te lezen.

In 2022 hebben evofenedex en TLN de adviesgroep opgericht die uit diverse partners uit het bedrijfsleven en branche- en ondernemersverenigingen bestaat. De groep adviseert de gemeente Rotterdam over stadslogistiek.

Onlangs heeft de gemeente de adviesgroep betrokken bij de problematiek rond de hoogtemeldingen bij de Maastunnel, waarbij het voorstel tot verlaging van de doorrijhoogte naar voren werd gebracht.

De adviesgroep is blij dat de gemeente haar weet te vinden en heeft besloten om een zienswijze in te dienen. In plaats van directe maatregelen te nemen, adviseert de adviesgroep de gemeente om eerst te investeren in een brede informatiecampagne.

Beleidsadviseurs Lars Ahsman van evofenedex en Wessel Deelstra van Transport en Logistiek Nederland, voorzitters van de adviesgroep, benadrukken dat het belangrijk is om vervoerders en verladers bewust te maken van de hoogtemeldingen en de mogelijke gevolgen van het negeren ervan.

Bovendien kunnen ondernemersorganisaties zoals TLN en evofenedex helpen bij het communiceren met hun achterban. “Door middel van voorlichting en educatie kunnen we streven naar vermindering van het aantal hoogtemeldingen. Als het nodig is, kunnen we altijd nog overgaan op meer ingrijpende maatregelen”, zegt Ahsman.

“Directe invoering van een hoogtebeperking van minder dan 4 meter heeft gevolgen voor de efficiëntie van het goederenvervoer. Dit betekent dat vrachtwagens niet meer door de Maastunnel kunnen. Dat is nadelig voor de partijen die zich aan de hoogtemeldingsregels houden. Vervoerders worden dan gedwongen om langere afstanden af te leggen op zoek naar alternatieve routes”, stelt Deelstra van Transport en Logistiek Nederland.

De adviesgroep gelooft dat het opzetten van een informatiecampagne een goede eerste stap is om de situatie te verbeteren en te beoordelen of verdere maatregelen noodzakelijk zijn. Mocht de campagne niet het gewenste effect hebben, dan staat de groep open voor het bespreken van alternatieve oplossingen met de gemeente.

DNB: betere witwascontroles bij banken, sommige gaan achteruit

DNB

AMSTERDAM – Banken controleren steeds beter of hun klanten geen geld witwassen, terrorisme financieren of sancties overtreden, meldt De Nederlandsche Bank (DNB). Tegelijkertijd merkt DNB op dat sommige banken vertraging oplopen bij het verbeteren van de controles of hierin achteruitgaan. Daardoor moeten ze meer doen om hun controles op orde te krijgen.

DNB keek van juli 2022 tot en met december vorig jaar onder meer of banken zich aan de controles hielden. DNB ziet grote verschillen tussen banken en vindt dat bijvoorbeeld de risicoanalyses van sommige banken beter moeten. Diepgaande data-analyses worden maar beperkt uitgevoerd. Geldverstrekkers moeten volgens de wet extra onderzoeken doen als zij vermoeden dat een klant geld witwast, terrorisme financiert of zich niet aan een sanctie houdt. Ook doen meerdere banken volgens DNB niet altijd een melding als een klant mogelijk geld witwast, terwijl zij dit wel moeten melden.

De centrale bank zegt niet hoeveel en welke banken zich wel of niet goed genoeg aan de regels houden. Wel meldt DNB tussen juli 2022 en december 2023 tien boetes te hebben gegeven aan financiële organisaties. Zo ontving trustkantoor TMF afgelopen juni een boete van ruim 3 miljoen euro omdat zijn cliëntenonderzoeken niet aan de wettelijke vereisten voldeden. Het kantoor wist daarom niet goed waar klanten hun geld vandaan haalden.

De witwasregels zorgen al jaren voor problemen bij Nederlandse banken. ING en ABN AMRO moesten beide honderden miljoenen euro’s betalen na schikkingen met het Openbaar Ministerie. De Rabobank kreeg in 2018 een dwangsom van 500.000 euro omdat de bank de regels had overtreden. Dat bedrag moest in 2021 worden betaald omdat de procedure op dat moment niet voldoende was verbeterd.

Ook de Volksbank, het bedrijf achter SNS, ASN Bank en RegioBank, zou niet genoeg doen om witwassen en het financieren van terrorisme tegen te gaan, meldde DNB vorig jaar augustus. De centrale bank kondigde daarom aan de Volksbank een geldstraf op te willen leggen.

North Sea Port verlengt mandaat van CEO Daan Schalck voor zes jaar

Daan Schalck North Sea Port
Foto: North Sea Port

De huidige CEO van North Sea Port, Daan Schalck, zal de volgende zes jaar de leiding blijven nemen over het havenbedrijf van de Nederlands-Vlaamse fusiehaven. Dat heeft het bestuur unaniem beslist. De ambitie? De haven verder uitbouwen als Europese tophaven en de klanten nog meer centraal zetten.

Daan Schalck werd op 29 juni 2018 aangesteld als CEO van North Sea Port voor een mandaat van zes jaar. Gedurende twee jaar voerde hij dit mandaat uit met co-CEO Jan Lagasse. De fusie tussen Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) en het havenbedrijf Gent kwam onder meer onder de dynamiek van beide toenmalige CEO’s tot stand en ging op 1 januari 2018 officieel van start. Na het vertrek van Lagasse in september 2020 bleef Daan Schalck als enige CEO aan boord en nu wordt zijn mandaat met nog eens zes jaar verlengd, tot 2030. Dat heeft het Toezichthoudend Orgaan unaniem beslist.

Sofie Bracke, voorzitter van het Toezichthoudend orgaan en havenschepen in Gent: “Deze verlenging zal niemand echt verwonderen. Daan Schalck is een uitstekende CEO die North Sea Port stuurt richting een duurzame haven die inzet op circulariteit en energietransitie. Op die manier garanderen we ook in de toekomst toegevoegde waarde, zowel voor de vele bedrijven als voor de omwonenden van ons grote havengebied.”

“Het is mijn ambitie als CEO van North Sea Port om ook de komende zes jaar mijn schouders onder dit unieke Europese project te zetten. De aandacht om het strategisch plan verder uit te rollen blijft onverkort mijn aandacht verdienen”, aldus de (bijna) 61-jarige Daan Schalck.

Europese tophaven

North Sea Port nam van bij de start als fusiehaven een plaats in in de top tien van de Europese havens. Als haven voorziet het in de energie van vandaag maar meer nog in die van morgen. Deze energietransitie zal hand in hand gaan met de verdere ontwikkeling van de circulaire economie. En als multimodale haven is het meer dan ooit een logistieke draaischijf voor wereldwijde en Europese goederenoverslag. In dit licht wil Daan Schalck als CEO North Sea Port verder positioneren als Europese Tophaven.

Nu al organiseert het havenbedrijf de dialoog met de belangrijkste internationale klanten. De uitdaging is om verder te kijken welke bedrijven extra aangetrokken kunnen worden. Om die ambitie waar te maken zal North Sea Port zich op nog meer fora actief presenteren, waarbij verder wordt gekeken dan enkel de Europese instellingen. Ook een communicatie- en marketingplan, dat aan die Europese ambities beantwoordt, zal opgemaakt worden.

Klant nog meer centraal

Daarnaast komen de klanten, bedrijven, nog meer centraal te staan in alles wat het havenbedrijf doet. Het gaat hem hierbij om alle bedrijven die in het havengebied gevestigd zijn én die een directe waarde creëren: financieel, economisch of op het vlak van duurzaamheid, zoals de aandeelhouders het strategisch hebben bepaald. Het verder ontwikkelen en uitrollen van ons klantenpartnerschap – het strategisch model ‘customer intimacy’ – is hierbij leidend.

Daan Schalck: “Vanuit onze regisserende rol adviseren we de bedrijven nog meer proactief en brengen we hen meer dan ooit met elkaar in contact. Met onze persoonlijke aanpak, open houding en grondige kennis van onze klanten helpen we het verschil maken in hun bedrijfsvoering en onze hele havencommunity.”

Het havenbedrijf moet nog meer een benaderbare, toegankelijke en wendbare partner zijn. Om deze ambities waar te maken zal de organisatie van het havenbedrijf verder geprofessionaliseerd worden en de service aan klanten en stakeholders verder ontwikkeld.

Biografie

Daan Schalck werd in 1963 geboren in Gent (België). Na zijn studies aan de Universiteit van Gent startte hij in 1988 zijn loopbaan in de drinkwatersector. Tussen 1995 en 1999 was hij adviseur economie en havens bij de verantwoordelijke schepen van het Gentse stadsbestuur. Van 1999 tot 2004 zetelde hij als verkozene in het Federaal Parlement in België, waar hij zich specialiseerde in overheidsbedrijven en mobiliteit.

In 2004 maakte Daan Schalck de overstap naar de privésector en ging aan de slag bij Ernst & Young. De havenwereld bleef hem echter boeien. In 2007 werd hij algemeen directeur van de Maatschappij die op de linkeroever van de Schelde het grondbeleid voor de Antwerpse haven doet. In juni 2009 keerde hij als CEO van het Gentse havenbedrijf terug naar zijn geboortestad.

Na de fusie van het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports werd Daan Schalck in juni 2018 voor zes jaar CEO van het havenbedrijf North Sea Port. Nu wordt zijn mandaat voor nog eens zes jaar verlengd, tot 2030. Daan Schalck was tot juli 2023 voorzitter van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen, de strategische adviesraad van de Vlaamse regering. Hij is gastprofessor aan de Universiteit Gent en tevens ondervoorzitter bij de European Sea Ports Organisation (ESPO).

Gemeente Druten mag vergunning verlenen voor realiseren tijdelijke noodopvanglocatie asielzoekers

ARNHEM – Het college van de gemeente Druten mag een omgevingsvergunning verlenen voor het realiseren van een tijdelijke noodopvanglocatie voor ongeveer 100 asielzoekers vanaf 25 april 2024. Dat oordeelt de voorzieningenrechter.

Volgens een omwonende die de zaak aanspande is de bouw van een noodopvanglocatie in strijd met een goede ruimtelijke ordening. De voorzieningenrechter gaat hier niet in mee en wijst het verzoek om een voorlopige voorziening af.

Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) wil in Druten een tijdelijke noodopvanglocatie voor de duur van 2 jaar voor ongeveer 100 asielzoekers realiseren, omdat er te weinig opvangplekken zijn.

De gemeente Druten wees de locatie aan de Scharenburg in Druten aan als locatie voor noodopvang. Rond deze locatie staan meerdere woningen en boerderijen. De gemeente Druten verleende op aanvraag van het COA een vergunning in afwijking van het bestemmingsplan voor de bouw van een tijdelijke noodopvanglocatie.

Als een gemeente in afwijking van een bestemmingsplan een omgevingsvergunning verleent, moet worden gekeken of er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Dit betekent in dit geval dat er geen sprake mag zijn van onevenredige aantasting van de leefbaarheid van de woon- en leefomgeving.

Het geschil spitst zich op de vraag of het plaatsen van een aggregaat, een voetgangersbrug, lichtmasten, camera’s, een zendmast en het belemmeren van vrij uitzicht, leidt tot een onevenredige aantasting van de leefbaarheid van de woon- en leefomgeving van de omwonende. Ook maakte de omwonende zich zorgen over de sociale veiligheid en de afstand van de noodopvanglocatie tot veehouderijen in verband met gezondheidsrisico’s.

De voorzieningenrechter stelt op de punten van het aggregaat en de lichtmasten vast dat de motivering van de gemeente Druten gebrekkig is. Dit moet de gemeente in de beslissing op het bezwaar van de verzoeker herstellen. Over de overige punten die de omwonende aanvoerde, is de voorzieningenrechter van oordeel dat er geen aanleiding is om aan te nemen dat er sprake is van een onevenredige aantasting van de leefbaarheid van de woon- en leefomgeving.

Ook omdat het COA en de gemeente Druten tijdens de rechtszaak een aantal toezeggingen deden om de hinder voor verzoeker te beperken. De voorzieningenrechter is van oordeel dat de omgevingsvergunning voor het tijdelijk afwijken van het bestemmingsplan terecht is verleend.

De voorzieningenrechter ziet daarom geen aanleiding de verzochte voorziening toe te wijzen. Wel ziet de voorzieningenrechter aanleiding om aan de verleende vergunning het voorschrift te verbinden dat het aggregaat niet in werking mag zijn tussen 23:00 uur in de avond en 07:00 uur in de ochtend.

Piet Breewel, medeoprichter van Breewel Transport, overleden

Piet Breewel

MIJDRECHT – Op zondag 21 april is Piet Breewel, medeoprichter van Breewel Transport BV, overleden. Samen met zijn broer Gerard (overleden in 2000) vormde hij de tweede generatie van het familiebedrijf.

Piet kwam uit een gezin met zeven kinderen. Hij zette in de jaren ’50 samen met zijn broer de handel voort van hun vader. Dit vormde de basis van het huidige bedrijf. Zij begonnen in de beginjaren ’70 met het vervoer van bloemen en planten naar Duitsland en later naar Frankrijk.

Het bedrijf groeide uit tot het mooie bedrijf wat er nu staat. In 2001 werd het bedrijf overgedragen aan de volgende generatie. Piet heeft de toetreding van de vierde generatie binnen Breewel nog mee mogen maken.

Tot kort voor zijn overlijden was Piet iedere dag nog op kantoor voor een bakkie koffie en een praatje.

Piet is 89 jaar geworden en hij laat een prachtig bedrijf na.

VN-onderzoek: geen bewijs dat UNRWA-leden banden met Hamas hadden

UNRWA

NEW YORK/LONDEN – Er is geen bewijs geleverd dat medewerkers van de VN-vluchtelingenorganisatie UNRWA leden waren van de organisatie Hamas. Dit is de uitkomst van een onafhankelijk onderzoek onder leiding van de Franse ex-minister Catherine Colonna. Dit meldt onder meer de Britse krant The Guardian.

Israël heeft eerder ruim tien medewerkers van de UNRWA ervan beschuldigd medeplichtig te zijn geweest aan de aanval van Hamas op 7 oktober op Israëlisch grondgebied. Tal van landen, inclusief Nederland, staakten de financiering van UNRWA, die al decennia van levensbelang is voor Palestijnse vluchtelingen in Libanon, Syrië, Jordanië en de Palestijnse gebieden, inclusief de Gazastrook.

VN-chef António Guterres heeft verheugd op de conclusies van de onafhankelijke onderzoekers gereageerd. Hij gaat met het hoofd van de UNRWA, Philippe Lazzarini, snel bespreken hoe de aanbevelingen uit het rapport van Colonna kunnen worden toegepast. Guterres roept alle betrokken landen op actief de UNRWA te steunen, omdat de organisatie een levenslijn is voor veel Palestijnen.

De onderzoekers hebben onder meer vastgesteld dat de Israëlische beschuldigingen niet zijn onderbouwd met enig bewijs. De VN-organisatie geeft lijsten met kandidaat-medewerkers aan Israëli’s ter goedkeuring en sinds 2011 heeft Israël geen enkele zorg geuit over de mensen op de lijsten van medewerkers. Israël heeft de lijst van maart dit jaar gebruikt om beschuldigingen te uiten tegen twaalf medewerkers, maar levert geen bewijs daarvan. Die Palestijnen zouden volgens de beschuldigingen medeplichtig zijn geweest aan de bloedige aanval van Hamas en enkele andere Palestijnse groepen op plaatsen rond de Gazastrook.

De door de VN ingehuurde onderzoekers constateren dat de UNRWA “robuuste richtlijnen en procedures heeft om er zeker van te zijn dat de organisatie zich houdt aan de beginselen van humanitaire neutraliteit”. De tekst van het onderzoeksrapport wordt officieel later op maandag gepubliceerd.

Kerende vrachtwagen rijdt zich vast op afrit A2 [+video]

afrit-A2-Born

BORN – Door een vastgereden vrachtwagen op de afrit van de A2 naar Born is de afrit afgesloten

De vrachtwagen probeerde te keren en is vast komen te zitten in de berm en blokkeert de weg.

De vrachtwagenchauffeur had gelukkig op tijd door dat hij spookrijdend de A2 op zou rijden. Maar bij de oplossing heeft de chauffeur een behoorlijke steek laten vallen, meldt Rijkswaterstaat.

De vrachtwagen zit goed vast en afrit Born is richting Eindhoven is voorlopig afgesloten, aldus Rijkswaterstaat.

Meeste tekenbeten gemeld in Gelderland

teken

WAGENINGEN – Veruit de meeste tekenbeten zijn vorig jaar gemeld vanuit Gelderland. Ook uit Noord-Brabant kwamen op Tekenradar.nl veel meldingen binnen. De minste meldingen kwamen uit Groningen en Zeeland, melden onderzoekers van de Wageningen Universiteit maandag aan het begin van de landelijke Week van de Teek.

Per 100.000 inwoners staat Drenthe op kop als het gaat om gemelde tekenbeten, gevolgd door Flevoland. In Zuid- en Noord-Holland komen per 100.000 inwoners de minste tekenbeten voor. De meeste mensen lopen een beet op in het bos, in de tuin, tijdens kamperen of bij het hardlopen. Maar er zijn ook behoorlijk wat mensen die via hun huiskat in contact komen met een teek, aldus de onderzoekers.

Teken kunnen de Borrelia-bacterie bij zich dragen. Die kan bij mensen de ziekte van Lyme veroorzaken, die voor problemen met het afweersysteem zorgt. De ziekte van Lyme kan ernstig verlopen. Onderzoekers van het academische Radboudumc in Nijmegen starten deze week samen met het RIVM een onderzoek naar de reactie van afweercellen op de bacterie. Dat moet zorgen voor een betere diagnostische test, want nu wordt Lyme soms pas na jaren ontdekt. Met een betere test kan de behandeling sneller verlopen.

Het aantal meldingen van een tekenbeet is de afgelopen weken snel toegenomen, aldus Tekenradar.nl. Dat komt volgens de onderzoekers waarschijnlijk doordat februari en maart warm waren. Het tekenseizoen is daardoor vroeg begonnen.

Eindhoven geeft chipmachinefabrikant ASML ruimte voor uitbreiding

ASML

EINDHOVEN -De gemeente Eindhoven heeft met ASML een intentieovereenkomst gesloten voor een mogelijke grootschalige uitbreiding van de chipmachinefabrikant. Daarvoor is volgens beide partijen de Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven geschikt, maakte de gemeente maandag bekend. De mogelijke uitbreiding op BIC, die door ASML momenteel onderzocht wordt, zou ruimte scheppen voor zo’n 20.000 arbeidsplaatsen.

Het bedrijf staat momenteel voor grote investeringsbeslissingen voor verdere uitbreiding. ASML wil naar eigen zeggen bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de bestaande fabriek in Veldhoven uitbreiden.

“Beslissingen over toekomstige locaties van ons bedrijf moeten worden ondersteund door gunstige omstandigheden, zoals de beschikbaarheid van talent, infrastructuur, huisvesting en door een sterk investeringsklimaat in het algemeen”, aldus financieel topman Roger Dassen van ASML. “De recent aangekondigde maatregelen van de overheid dragen hieraan bij.”

In juni hakt de gemeenteraad van Eindhoven de knoop door.

ASML waarschuwde eerder nog dat het bedrijf wil groeien en uitbreiden, maar dat Nederland mogelijk voor ASML te klein wordt. Dat dreigement leidde onder meer tot een gesprek tussen vertrekkend ASML-topman Peter Wennink en demissionair premier Mark Rutte.

Later werd bekend dat het kabinet samen met de regio Eindhoven 2,5 miljard euro steekt in de verbetering van het ondernemingsklimaat voor de microchipsector. ASML stelde daarop nog geen definitief besluit te hebben genomen over zijn groeiplannen. Maar het nieuws werd wel welkom ontvangen. Door de miljardeninvestering komt er onder meer extra geld voor woningbouw beschikbaar. Ook wil de gemeente Eindoven fors investeren in openbaar vervoer, wegen en scholen.

Honderden leggen werk neer op eerste stakingsdag metaalsector

rollen staal

LEEUWARDEN – Bijna zeshonderd werknemers uit de metaalbranche hebben maandagochtend in Friesland en de Noordoostpolder het werk neergelegd. De vakbonden riepen de stakingen uit bij kleinere metaal- en techniekbedrijven na het stuklopen van cao-onderhandelingen.

FNV-bestuurder Wilma Nieveen vindt de staking een succes. “We hielden rekening met driehonderd mensen en dat is bijna verdubbeld.” Werknemers van onder meer Spie, SMI, Pranger-Rosier en Equans staken sinds maandagochtend voor 24 uur.

De staking heeft volgens Nieveen ook impact op de productie bij de bedrijven. Sommige afdelingen liggen volledig stil, zegt ze. Het gaat dan om installaties die stilliggen of lasafdelingen van metaalbewerkingsbedrijven waar niet gewerkt wordt. “Daardoor ontstaat enorme vertraging en dat doet zeer bij werkgevers.”

Loonsverhoging

Later deze week zouden ook acties volgen in Twente en omgeving, Noord-Brabant, het zuidwesten van het land, Noord-Holland en Utrecht.

CNV-onderhandelaar Johann Honders zei vorige week dat het eindbod van de werkgevers bleef steken op een gemiddelde loonstijging van minder dan 5 procent voor zowel dit jaar als volgend jaar. De vakbonden willen het koopkrachtverlies van de afgelopen twee cao-jaren gecompenseerd zien. “Dat komt neer op 12,5 procent loonsverhoging voor een jaar.”

Stevig eindbod

De werkgevers, verenigd in de Federatie Werkgeversorganisaties Techniek (FWT), hadden een naar eigen zeggen stevig eindbod gedaan met een loonsverhoging van ruim 9 procent. “De vakbonden houden vast aan een looneis van ruim 13 procent. Daarmee plaatsen ze zich buiten de realiteit. Dit kunnen werkgevers simpelweg niet dragen”, zei FWT-onderhandelaar Ron Follon eerder.

In de metaalsector is de afgelopen jaren vaker gestaakt. Het gaat nu om de kleinmetaalbranche. De cao die daarbij hoort, geldt voor meer dan 300.000 werknemers bij bijvoorbeeld installatie-, carrosserie-, metaalbewerkings- en isolatiebedrijven en goud- en zilversmeden.

LAATSTE NIEUWS

Douane onderschept 720 kilo cocaïne in haven van Vlissingen, straatwaarde 54...

VLISSINGEN - De Douane heeft woensdagochtend tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 720 kilo cocaïne gevonden in diverse pallets. De drugs zaten...