Clicky

vrijdag 8 november 2024 - 17:53 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 391

‘Zeevaart in gevaar door groot tekort aan Nederlandse kapiteins’

Kapitein

AMSTERDAM -De toekomst van de oranje zeevloot komt in gevaar, waarschuwen reders volgens De Telegraaf.

Regelgeving vereist dat er in principe een Nederlandse of Europese kapitein op alle schepen zit. Maar er zijn onvoldoende Nederlandse kapiteins. Een nieuwe eis betekent dat reders voor schepen onder Nederlandse vlag steeds vaker ontheffing moeten aanvragen voor niet-Europese kapiteins. “Dit is voor reders niet te doen.”

“Daarmee komt de groei van de vloot onder de Nederlandse vlag in gevaar. Je loopt het risico dat bestaande Nederlandse schepen uitvlaggen”, zegt topman Jan Valkier van rederij Anthony Veder in de krant over de praktijk om dan de vlag van een ander land te voeren.

De Tweede Kamer bespreekt donderdag de Wet bemanning zeeschepen, de opvolger van de Wet zeevarenden.

Als dit voorstel erdoor komt, heeft dit grote gevolgen voor onze maritieme sector én de Nederlandse zeevarenden, waarschuwt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders.

Alaska Airlines houdt alle vliegtuigen aan grond na melding FAA

Alaska Airlines

WASHINGTON – Alaska Airlines houdt al zijn vliegtuigen in de Verenigde Staten tijdelijk aan de grond na een oproep van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Het is niet duidelijk wat er precies aan de hand is.

Begin dit jaar veroorzaakte een opmerkelijk incident met een 737 MAX 9 van Alaska Airlines nog grote zorgen over de veiligheid van die Boeing-toestellen. Een deurpaneel liet tijdens een vlucht los, maar er vielen geen gewonden. Na onderzoek bleek dat meerdere bouten in het paneel loszaten.

Volgens een journalist van de Amerikaanse zender CNBC heeft de nieuwe FAA-ingreep te maken met het systeem van de maatschappij om het gewicht en het zwaartepunt voor vluchten te berekenen. Dat zou niet correct hebben gefunctioneerd. In reactie op klachten van passagiers op socialemediaplatform X zei de luchtvaartmaatschappij dat ze eraan werkt om iedereen zo snel mogelijk weer op weg te helpen.

De kwestie uit januari luidde bij Boeing een crisis in. Boeing heeft Alaska Airlines in het eerste kwartaal al 160 miljoen dollar compensatie betaald. Door het incident moesten tientallen vliegtuigen een tijd aan de grond blijven en werden veel vluchten geannuleerd. Openbaar aanklagers zijn tevens een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar de kwestie. Ook is bekend geworden dat meerdere topbestuurders bij Boeing opstappen.

Vrachtwagen raakt van de weg en botst tegen bomen langs N369 [+foto]

ROTTEVALLE – Op de Langewyk (N369) tussen Rottevalle en Boelenslaan is woensdagmiddag een vrachtwagen van de weg geraakt.

De chauffeur raakte bij het ongeval niet gewond.

Enkele bomen werden door de vrachtwagen geraakt voordat hij stil kwam te staan.

De vrachtwagen is geladen en zal worden leeggehaald voordat de bergingswerkzaamheden kunnen beginnen.

De politie en de provincie zijn ter plaatse.

Gewonden door aanval Hezbollah op Israël

UN in Libanon

JERUZALEM – Hezbollah heeft vanuit Libanon een drone- en raketaanval uitgevoerd op het noorden van Israël.

Daarbij zijn zeker veertien militairen gewond geraakt, meldde het Israëlische leger. Zes zijn er ernstig aan toe.

De door Iran gesteunde Hezbollah zei een Israëlische militair centrum te hebben aangevallen als vergelding. Israël doodde dinsdag drie strijders van Hezbollah.

De twee partijen bestoken elkaar bijna dagelijks sinds de oorlog tussen Hamas en Israël op 7 oktober uitbrak.

Bloemen- en plantenexport groeit weer na zeven kwartalen krimp

ZOETERMEER – De Nederlandse bloemen- en plantenexport is in het eerste kwartaal van dit jaar toegenomen. “Na zeven aaneengesloten kwartalen van krimp kunnen we nu eindelijk spreken van groei”, zegt Matthijs Mesken, directeur van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB).

Alles bij elkaar was met de handel bijna 2,1 miljard euro gemoeid, 4 procent meer dan een jaar terug. Die groei was vooral te danken aan prijsverhogingen. Volgens de brancheclub bleef het aantal verkochte bloemen min of meer gelijk, terwijl dit voor planten 2 procent steeg. De verschillen tussen markten waren wel groot. Zo kromp de export naar Frankrijk fors met 8 procent. De Britse markt liet juist bijna 12 procent groei zien.

Handelaren in de branche hebben het al langer moeilijk, onder meer omdat mensen door de gestegen inflatie minder geld aan bloemen en planten spenderen. Of afgelopen kwartaal het begin is van een periode met herstel, is nog lastig te zeggen.

Export naar VK

Mesken wijst erop dat Pasen dit jaar vroeg viel. “Daarmee ontstaat een langere periode om te overbruggen voor de handel tot de Moederdagen in mei.” Zowel Pasen als Moederdag is een belangrijk feest voor de bloemenbranche. Die laatste dag valt niet in alle landen op dezelfde dag.

De VGB houdt sowieso nog rekening met moeilijkheden voor de export naar het Verenigd Koninkrijk. Vanaf 30 april zullen alle planten die daarheen geëxporteerd worden bij aankomst in de havens worden geïnspecteerd. Ook voor vijf bloemensoorten komen er inspecties, weet Mesken. Volgens hem is nog altijd niet duidelijk hoe dit alles straks precies wordt georganiseerd.

Brexit

“De export naar het VK kent al een hoop problemen sinds Brexit, maar ik heb er alle vertrouwen in dat we ook deze logistieke problemen uiteindelijk tot een goed einde kunnen brengen”, zegt Mesken.

Honderden te zware vrachtwagens rijden dagelijks over brug A7

Brug A7 te zware vrachtwagens

PURMEREND – Dagelijks rijden honderden te zware vrachtwagens over de brug in de A7 bij Purmerend, concluderen Rijkswaterstaat (RWS) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) na metingen.

Sinds begin april aan de brug wordt gewerkt, mogen voertuigen niet zwaarder dan 25 ton zijn. RWS en TLN waarschuwen dat de brug mogelijk voor al het vrachtverkeer sluit bij uitblijven van verbetering.

Het maximumgewicht van 25 ton “haal je al snel als een vrachtwagen beladen is”, aldus een RWS- woordvoerder. Sinds de start van de werkzaamheden zijn via de brug gewichtsmetingen uitgevoerd en ook de politie voerde controles uit. Dat leverde boetes op, maar nog steeds wordt het maximumgewicht vaak overschreden.

“Dat kan de brug echt niet hebben”, aldus de RWS-woordvoerder, en dus dreigt een algeheel vrachtwagenverbod op de brug. “Of ze nou beladen zijn of niet.” Dat is een ongewenst scenario en dus herhalen RWS en TLN de oproep aan chauffeurs om zich aan het maximumgewicht te houden.

De brug over het Noordhollandsch Kanaal wordt versterkt. De werkzaamheden zullen tot en met augustus duren.

IVECO X-WAY bergingstruck voor Roy van Rijswijk

Roy van Rijswijk

BODEGRAVEN – Roy van Rijswijk uit Bodegraven zet een nieuwe IVECO X-WAY 8×4 bergingstruck in voor de berging van zware trucks en bussen. De nieuwe IVECO werd afgeleverd door IVECO dealer Kwakernaak in Waddinxveen.

Roy van Rijswijk begon in 2012 met zijn bergingsbedrijf, nadat hij ervaring had opgedaan bij het bergingsbedrijf van zijn oom. Aanvankelijk deed Roy alleen lichte bergingen van personenauto’s, maar een jaar later deed de eerste zware berger zijn intrede. Sindsdien groeide het bedrijf snel. Op dit moment staan er zeven bergingstrucks paraat, waarvan vier voor het zware werk.

Roy: “Wij werken voor Rijkswaterstaat en voor alle truckdealers in de regio voor het afslepen en bergen van trucks. Dat is ook de reden dat we geen vast merk hebben, want ik wil met alle truckdealers zaken kunnen doen. IVECO dealer Kwakernaak is één van de bedrijven waar we intensief mee samenwerken, en zodoende viel de keuze op de IVECO X-WAY. Ik wilde een 8×4 voor het echte zware werk, en met de X-WAY had IVECO een ideale basis.”

Roy van Rijswijk

Dutch Towing Equipment B.V.

De 570 pk sterke bergingstruck is uitgerust met de ZF TraXon 16 versnellingsbak en naafreductie op de beide achterassen en twee 9 tons voorassen. De truck werd uitgerust met een Century 60-35 installatie met een 26 tons lepel en twee 16 tons lieren. ,,De boom met de lieren kan 3,5 meter worden uitgeschoven, de lepel kan 3 meter uitgeschoven worden. Dat is met name van belang bij bussen, waarbij de voor- en achteroverbouw groot is’’ aldus Roy. De carrosserie, de zogenaamde kasten, werden uit staal gebouwd door Van Winkoop. Vervolgens is alles in eigen beheer opgebouwd en ingedeeld bij Dutch Towing Equipment, het opbouw bedrijf van Roy van Rijswijk.

“In dit werk wil je alles op de juiste plek hebben en dan kun je het beste zelf bouwen en indelen. Naast het VDZ bergingssysteem, is de truck voorzien van allerlei hulpstukken en kettingen voor zware bergingen. Zelfs snijbranders ontbreken niet in de standaard uitrusting.”

Om voldoende gewicht op de voorassen te houden met zware voertuigen op de lepel is er achter de cabine 4,7 ton ballast toegevoegd. Het totale gewicht van de truck komt daarmee op 25 ton.

Roy van Rijswijk

Unieke bergingstruck

De IVECO X-WAY AS360X570PHRON zoals de truck officieel heet, is voorzien van een ruime slaapcabine waarmee de truck ook internationaal inzetbaar is. Het interieur is voorzien van alle luxe, met onder meer het IVECO multimedia systeem en lederen bekleding. Aan de buitenkant werd de truck verfraaid met een extra onderspoiler, een diepere zonneklep en een stoere lichtbak.

Voor Roy van Rijswijk is het de eerste IVECO in de vloot. Roy: “Ik vind het gewoon een mooie truck en dit chassis is precies wat wij zochten. Bovendien is het nu een uniek exemplaar, want ik heb in heel Europa nog geen tweede X-WAY 8×4 gezien als bergingstruck.”

12 jaar cel en tbs na doodschieten man in Katwijk

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 20-jarige man veroordeeld voor het doodschieten van een 22-jarig slachtoffer in Katwijk. Dat gebeurde op 21 mei 2023. De rechtbank heeft hem een celstraf opgelegd van 12 jaar en tbs met dwangverpleging. Ook moet hij drie nabestaanden schadevergoedingen betalen van in totaal bijna 50.000 euro.

In de nacht van 21 mei 2023 ontmoetten de verdachte en het slachtoffer elkaar in Katwijk. Tijdens die ontmoeting is met een vuurwapen een schot gelost waardoor het slachtoffer in zijn lever is geraakt. Vervolgens is het slachtoffer weggerend en is de verdachte hem achterna gegaan met het vuurwapen.

Na een achtervolging van tien minuten schoot de verdachte twee maal in het hoofd van het slachtoffer. Dat gebeurde midden op straat voor diens eigen woning. Het slachtoffer heeft een week in comateuze toestand in het ziekenhuis gelegen en is uiteindelijk aan zijn verwondingen overleden.

Bij de politie verklaarde de verdachte later dat hij een conflict had met het slachtoffer vanwege een openstaande drugsschuld. Het slachtoffer verhoogde deze schuld steeds omdat de verdachte niet op tijd betaalde. In februari 2023 werd een raam van het huis van de verdachte ingegooid. De verdachte dacht dat het slachtoffer daarvoor verantwoordelijk was, of iemand die bij zijn groep hoorde.

Volgens de verdachte werd hij in de nacht van 21 mei gebeld door het slachtoffer om af te spreken in een straat in Katwijk. Tijdens die ontmoeting zou het slachtoffer een vuurwapen op hem hebben gericht. Toen het slachtoffer werd afgeleid door het trillen van zijn telefoon, zou de verdachte het wapen hebben geprobeerd af te pakken. Bij de worsteling die ontstond, ging het vuurwapen af. Het slachtoffer zou zijn weggerend en de verdachte had het vuurwapen in zijn hand. Daarna kan de verdachte zich niets meer herinneren.

Wat er precies tijdens de ontmoeting op 21 mei is gebeurd, kan de rechtbank niet vaststellen. Dat het zo is gegaan zoals de verdachte heeft verklaard, is echter niet onaannemelijk. De verklaring van de verdachte vindt op meerdere punten steun in de onderzoeksbevindingen van de politie.

Zo blijkt uit telefoongegevens dat het slachtoffer precies op het tijdstip van het eerste schot drie sms-berichten kreeg, wat overeen zou komen met het trillen van de telefoon waardoor het slachtoffer zou zijn afgeleid.

Uit de verklaring van de verdachte komt niet naar voren dat hij naar hij naar de ontmoeting is toegegaan met het plan om het slachtoffer te doden. Dat hij daar mogelijk wel een motief voor had, is onvoldoende. Op welk moment de verdachte heeft besloten dat hij het slachtoffer zou gaan doden, kan de rechtbank niet vaststellen. Dat de verdachte ervoor heeft gekozen om het slachtoffer achterna te gaan met een vuurwapen, betekent niet dat hij toen al had besloten dat hij het slachtoffer zou gaan doden.

Het is goed mogelijk dat de verdachte dat pas heeft besloten toen hij na de achtervolging oog in oog kwam te staan met het slachtoffer en vervolgens handelde in een opwelling. Dat betekent dat de rechtbank ook niet kan vaststellen dat de verdachte heeft kunnen nadenken over de gevolgen van zijn voornemen, wat vereist is voor voorbedachte raad. Daarom is van moord geen sprake.

Wel veroordeelt de rechtbank de verdachte voor doodslag. De verdachte heeft het slachtoffer twee keer in zijn hoofd geschoten en hem in levensbedreigende toestand achtergelaten. Hij heeft vervolgens geprobeerd zijn sporen te wissen. Hij heeft het wapen, de telefoons van het slachtoffer en zijn eigen telefoons weggegooid of verstopt.

Daarna dook de verdachte gedurende anderhalve week onder op verschillende locaties terwijl hij wist dat de politie naar hem op zoek was. De verdachte heeft de nabestaanden onherstelbaar leed aangedaan. Het handelen van de verdachte heeft in Katwijk veel teweeggebracht en tot gevoelens van boosheid, angst en onveiligheid geleid. De rechtbank vindt een gevangenisstraf van 12 jaar passend.

Een psychiater en een psycholoog hebben vastgesteld dat de verdachte te maken heeft met persoonlijkheidsproblematiek en stoornissen die speelden tijdens het delict. De kans op herhaling wordt zonder behandeling matig tot hoog ingeschat. Omdat een langdurige en intensieve behandeling nodig is, legt de rechtbank naast de celstraf ook tbs met dwangverpleging op. Daarnaast moet de verdachte de moeder, vader en neef van het slachtoffer schadevergoedingen betalen van respectievelijk 11.000, 20.000 en 17.500 euro.

NAVO-chef roept om eigen wapenvoorraad aan Oekraïne te leveren

Jens Stoltenberg

BRUSSEL – NAVO-landen moeten nu al uit eigen voorraad wapens aan Oekraïne leveren, zelfs als hiermee de eigen voorraad niet meer voldoet aan de NAVO-afspraken. Dat heeft NAVO-chef Jens Stoltenberg gezegd tijdens een persconferentie in Brussel.

De 32 NAVO-lidstaten hebben niet alleen afgesproken dat ten minste 2 procent van hun begroting aan defensie wordt uitgegeven, maar hebben daarnaast ook afspraken gemaakt welk land bepaald gevechtsmateriaal aankoopt en op voorraad houdt.

Wat Stoltenberg betreft nemen de NAVO-landen nu dus enig risico met die afgesproken NAVO-voorraad en luistert de NAVO-afspraak daarover even iets minder. Zoveel mogelijk weggeven aan Oekraïne “is nu de juiste beslissing”, aldus Stoltenberg.

De NAVO-baas zei wel dat dit een nationale afweging is. “Er moet een balans zijn” tussen Oekraïne beveiligen en “de toegenomen risico’s die we dan lopen voor onze eigen nationale gebeurtenissen”. Maar volgens Stoltenberg is “de realiteit dat Oekraïne ondersteunen en helpen om het Russische gevechtsmateriaal onklaar te maken ook onze eigen veiligheid versterkt.”

Staat mag beslagen handhaven onder bestuurder mondkapjesbedrijf

ALKMAAR – De rechtbank Noord-Holland geeft de Staat gelijk in een kort geding van een bestuurder van O2 Health. Dit bedrijf had tijdens de coronapandemie ondeugdelijke mondkapjes geleverd aan de Staat. De bestuurder wilde het beslag dat de Staat op zijn vermogen en zijn huis had gelegd laten opheffen, maar de voorzieningenrechter wijst dit af.

In maart 2020 heeft de Staat miljoenen mondmaskers gekocht van het bedrijf O2 Health. Het bedrijf leverde echter te weinig mondkapjes en ook de kwaliteit was niet volgens afspraak. De rechtbank Noord-Holland heeft in een eerdere zaak O2 Health dan ook veroordeeld tot het terugbetalen van ruim 43 miljoen euro aan de Staat. Maar O2 Health betaalt niets terug. Daarom heeft de Staat de bestuurder van O2 Health persoonlijk aansprakelijk gesteld en beslag gelegd op zijn vermogen en zijn huis.

In een vonnis van 28 februari 2024 heeft de rechtbank Noord-Holland de vordering van de Staat op de bestuurder tot betaling van ruim 44 miljoen euro afgewezen, omdat niet goed was toegelicht waarom de bestuurder persoonlijk aansprakelijk is voor de schuld van O2 Health. Daar wil de Staat hoger beroep tegen instellen.

Ondanks de afwijzing van de bestuurdersaansprakelijkheid wil de Staat het beslag op het privévermogen en huis van de bestuurder handhaven. In het kort geding vraagt de bestuurder om opheffing van die beslagen. Het gaat volgens hem veel te ver om ter verzekering van een nog niet definitieve vordering beslag te leggen op zijn volledige (privé)vermogen. De impact van de beslagen op zijn persoonlijke leven en dat van zijn gezin is namelijk enorm.

De Staat zegt over nieuwe informatie te beschikken waaruit blijkt dat de bestuurder niet wil betalen. Uit die informatie blijkt dat hij bewust in de bestuurdersaansprakelijkheidsprocedure een incompleet beeld heeft gegeven over de besteding van het door de Staat betaalde voorschot. Zo heeft de bestuurder voor miljoenen leningen gegeven aan dochterondernemingen, nieuwe rechtspersonen opgericht en aandelenbelangen overgedragen aan die nieuwe rechtspersonen. Als de beslagen worden opgeheven, vreest de Staat dat er vermogen buiten het bereik van de Staat wordt gebracht.

Volgens O2 Health is het ontvangen voorschot van 45 miljoen euro volledig besteed aan de inkoop van mondmaskers en clips, aan kosten voor transport, opslag, testen en juridische bijstand en aan de Belastingdienst. Naar het oordeel van de voorzieningenrechter plaatst de Staat hier terecht vraagtekens bij. Het bestedingsoverzicht en de onderliggende bankafschriften van O2 Health vragen om een nadere uitleg.

Ook de door O2 Health in 2021 verstrekte geldlening roept vragen op, omdat daarmee geld van O2 Health op afstand is gezet en er in die tijd al sprake was van een langlopend geschil tussen partijen over de geleverde mondmaskers. De bestuurder heeft over deze vragen geen duidelijkheid verschaft, terwijl die informatie wel van belang kan zijn bij de beantwoording van de vraag of het onverhaalbaar blijven van de vordering van de Staat op O2 Health (ten dele) is veroorzaakt door betalingsonwil van de bestuurder.

De Staat heeft belang bij het voortduren van de beslagen, gelet ook op de omvang van zijn vordering en het aangekondigde hoger beroep. De Staat heeft gemotiveerd aangevoerd dat de vrees bestaat dat vermogensbestanddelen bij opheffing van de beslagen zullen verdwijnen, in het bijzonder de banksaldi.

Afweging van de wederzijdse belangen van partijen, waarbij het vonnis van 28 februari 2024 en de nieuw beschikbare informatie zijn betrokken, brengt de voorzieningenrechter tot het oordeel dat het belang van de Staat bij handhaving van de beslagen zwaarder moet wegen dan het belang van de bestuurder bij de opheffing daarvan.

Bijna drie jaar cel voor smokkel van cocaïne tussen de bananen

‘S-HERTOGENBOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft een 55-jarige man uit Etten-Leur en een 59-jarige man uit Hoogerheide veroordeeld tot een gevangenisstraf van 35 maanden. Ze waren betrokken bij de smokkel van 72 kilo cocaïne, die verstopt zat tussen ladingen bananen uit Ecuador. Een medeverdachte is vrijgesproken bij gebrek aan concreet bewijs.

De mannen uit Etten-Leur en Hoogerheide werden in augustus 2019 in een loods in Hoogerheide aangehouden. Ze waren daar bezig om pakketten met cocaïne tussen bananen uit te halen en over te laden voor verder vervoer binnen Nederland. Het ging om 72 pakketten van ieder ongeveer 1 kilo.

Het heeft er alle schijn van dat de verdachten ook betrokken waren bij andere drugsdelicten. Zo hadden zij te maken met een aantal zendingen die vanuit Portugal naar ons land kwamen. Hierin zaten volgens het Openbaar Ministerie grondstoffen voor de productie van amfetamine of metamfetamine. De rechtbank moet echter concluderen dat door een gebrekkige weergave van de onderzoeksresultaten in Portugal, niet met voldoende zekerheid valt te zeggen om welke stoffen het daadwerkelijk ging. De mannen worden daarom vrijgesproken van dit verwijt.

Een medeverdachte wordt bij gebrek aan sluitend bewijs vrijgesproken van betrokkenheid bij beide drugsdelicten.

Uithalers

Over de exacte rol bij van de verdachten is weinig duidelijk geworden. Wel staat voor de rechtbank vast dat zij in ieder geval als een soort uithaler fungeerden voor de partij cocaïne die in de loods werd aangetroffen. Hiervoor kregen zij naar eigen zeggen 2.500 euro.

Bij het bepalen van de straf houdt de rechtbank er rekening mee dat de verdachten eerder voor drugsdelicten zijn veroordeeld. Ook weegt mee dat het delict van ruim 4,5 jaar geleden dateert en dat sprake is van overschrijding van de redelijke termijn waarbinnen deze zaak inhoudelijk voor de rechter had moeten worden gebracht. De rechtbank legt daarom geen 40 maanden, maar 35 maanden cel op.

400 van de 450 overgebleven medewerkers Nedcar ook weg

ontslagen VDL Nedcar

BORN – Zo’n 400 van de overgebleven 450 medewerkers van de Limburgse autofabriek VDL Nedcar hebben ontslag aangezegd gekregen. Er is voor hen geen werk meer.

De vakbonden waren woensdag in de voormalige autofabriek om met de mensen te praten en hun vragen te beantwoorden. Dat zei bestuurder Ed Leunissen van CNV na berichtgeving in Dagblad de Limburger over de ontslagen.

Bij VDL was niet direct iemand bereikbaar voor een reactie. Voor de mensen die weg moeten geldt het sociaal plan dat eerder werd overeengekomen met de vakbonden. Zo’n zestig mensen kunnen blijven, onder meer voor bewaking, het energiecentrum, en voor Development & Innovation. Volgens Leunissen zitten nog eens zo’n 150 mensen langdurig ziek thuis, die kunnen vooralsnog niet ontslagen worden.

Zowel Leunissen als FNV-bestuurder Hans Wijers ziet geen toekomst meer voor een autofabriek bij Nedcar. “We zien niet dat er uit die sector nog opdrachtgevers gaan komen”, aldus Wijers.

Hij zei het “triest” te vinden dat in zeven maanden tijd voor 3500 mensen aan werkgelegenheid is verdwenen.

MAN TGX 24.480 voor Frank Hellinga

Frank Hellinga

EESVEEN – Frank Hellinga Infrawerken & Transport uit Eesveen heeft het wagenpark uitgebreid met een MAN TGX 24.480 6×2 trekker.

Frank Hellinga houdt zich bezig met grondverzet, de handel in zand- en grind en transport. Daarvoor zet het bedrijf een vloot in van tien trucks. De nieuwe MAN betreft een uitbreiding van het wagenpark en is de derde MAN in de vloot.

Frank Hellinga: “We hebben een MAN 8×4 en een 10×8, en dit is de eerste trekker. De ervaringen met de MAN-trucks en Wierda Bedrijfswagens zijn erg goed en toen de chauffeur aangaf dat hij graag een MAN wilde, was het voor mij snel beslist. De trucks doen het goed in het verbruik en zijn betrouwbaar, en dat zijn toch de belangrijkste dingen.”

Frank Hellinga

Bijzonder compleet

De MAN TGX is voorzien van de ruime GM-cabine, met daarin een koelkast, een magnetron en een luxe lederpakket. “Deze auto rijdt met split en grind vooral op de langere afstanden binnen Nederland, bijvoorbeeld tussen Limburg en Groningen. De chauffeur overnacht regelmatig in de cabine”, aldus Frank.

Een belangrijk argument voor de MAN was ook het lage eigen gewicht. “Mede dankzij de Alcoa-wielen en de lichtgewicht Stas-trailer mag er netto 37 ton lading mee. Om dat goed uit te nutten, zit er een weeginstallatie op de trailer.”

Frank Hellinga

Ook is het voertuig voorzien van MAN OptiView. Daarmee behoren de blinde hoeken tot het verleden en is het voertuig altijd volledig in beeld.

Voorkeur van de chauffeur

De nieuwe MAN TGX 24.480 met zijn ruime GM-cabine had de voorkeur van chauffeur Alwin Veurman: “Ik had al ervaring met MAN en dit nieuwe model vind ik gewoon een hele stoere en comfortabele auto.”

Frank Hellinga

De truck is voorzien van de MAN D26-krachtbron met 480 pk en een compacte voorloopas met een wettelijke aslast van 5,2 ton. Daarmee is een hoog laadvermogen mogelijk, terwijl er toch voldoende chassisruimte is voor tanks en de hydrauliekset voor de Stas kippertrailer.

Inwerken Kroatische buschauffeurs in Limburg lastiger dan gedacht

Bus Arriva Limburg

MAASTRICHT – Het inwerken van de buschauffeurs uit Kroatië die voor Arriva willen gaan werken, blijkt lastiger dan gedacht, zo laat een woordvoerder van de vervoerder weten. Het is nog onduidelijk wanneer de chauffeurs precies beginnen met rijden.

Arriva kreeg eerder dit jaar van de provincie Limburg toestemming om vier Kroatische buschauffeurs die geen Nederlands spreken in te zetten. Volgens eisen van de provincie moet personeel dat in contact komt met reizigers normaal gezien het Nederlands kunnen begrijpen en spreken.

Reden dat Arriva mensen wil laten rijden die daar niet aan voldoen is het personeelstekort, waardoor ritten uitvallen. De chauffeurs spreken wel Engels.

Het was de bedoeling dat de chauffeurs snel aan de slag konden, maar inmiddels wil Arriva niet meer zeggen wanneer dat zal zijn. Dat komt volgens de woordvoerder onder meer doordat het lastiger blijkt dan gedacht om in technisch Engels de bussen van Arriva te leren besturen. Engels waarmee je een praatje kunt maken is niet altijd voldoende om de uitleg goed te begrijpen, vertelt hij.

Daarnaast rijden de chauffeurs van Arriva veel verschillende routes, waardoor ze het gebied goed moeten kennen. Een en ander maakt dat Arriva nu “wat rustiger aan” wil doen met de chauffeurs.

Een van hen gaat niet verder met de opleiding.

Iran toont militaire macht, Israël zint op wraak

militaire parade Iran

TEHERAN – Iran heeft tijdens een militaire parade langeafstandsraketten getoond en wil zo laten zien dat het klaar is voor elke reactie van aartsvijand Israël, na de Iraanse aanval op dat land.

Die operatie “bracht de glorie van het zionistische regime (Israël) ten val”, beweerde president Ebrahim Raisi in de Iraanse hoofdstad Teheran.

De aanval met drones en raketten afgelopen weekend op Israël volgde op een luchtaanval op het Iraanse consulaat in de Syrische hoofdstad Damascus, waarbij onder anderen twee generaals om het leven kwamen.

De actie tegen Israël “heeft laten zien dat onze strijdkrachten er klaar voor zijn”, zei Raisi in een toespraak voor het leger en de Islamitische Revolutionaire Garde. Hij herhaalde zijn waarschuwing dat “de geringste daad van agressie” door Israël zou leiden tot “een verwoestend antwoord”.

Israël heeft gezworen te zullen reageren op de aanval. Viceadmiraal Daniel Hagari zei dat Iran er niet “ongestraft” van af zal komen.

LAATSTE NIEUWS

Hapag-Lloyd bestelt 24 nieuwe containerschepen

HAMBURG - Hapag-Lloyd heeft twee contracten getekend met twee Chinese scheepswerven voor in totaal 24 nieuwe containerschepen. Hiervan worden twaalf nieuwbouwschepen – elk met...