RIYAD – Elon Musk heeft op een investeerdersbijeenkomst in Saudi-Arabië gewaarschuwd voor “woke” kunstmatige intelligentie (AI). Ook schetste de rijkste man ter wereld via een videoverbinding een toekomst met miljarden mensachtige robots op de wereld.
Musk zei optimistisch te zijn over de technologische ontwikkeling, maar waarschuwde voor de politieke lading die volgens hem wordt ingebakken in AI-modellen die in de Verenigde Staten worden ontwikkeld. “Ze neigen ernaar getraind te worden om politiek correct te zijn, en veel AI’s die in de San Francisco Bay Area worden getraind, hebben de filosofie overgenomen van de mensen om hen heen, wat ergens wel logisch is”, zei hij.
“Er is een woke, nihilistische filosofie ingebouwd in deze AI’s en ze worden geleerd om in sommige gevallen gekke dingen te zeggen die zeer verontrustend zijn”, vervolgde Musk. In één geval, zei hij, zou een AI-model hebben geconcludeerd dat het verkeerd aanduiden van het geslacht van realityster Caitlyn Jenner gevaarlijker zou zijn dan een kernoorlog.
Op dezelfde bijeenkomst schatte Musk dat er tegen 2040 mogelijk miljarden mensachtige robots zouden kunnen zijn, met een prijskaartje van tussen de 20.000 en 25.000 dollar per stuk. Voor Musk zou dat laatste een zeer gunstig scenario zijn, want met fabrikant van elektrische auto’s Tesla werkt hij juist aan de ontwikkeling van zo’n robot, de Optimus. Deze ontwikkeling zou de beurswaarde van Tesla kunnen vermenigvuldigen, aldus Musk.
De miljardair greep zijn praatje op de bijeenkomst ook aan voor het promoten van de campagne van de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump om terug te keren naar het Witte Huis. Musk maakt er al langer geen geheim van Trump te steunen. Verder had de Tesla-topman en eigenaar van onder meer socialemediaplatform X en ruimtevaartbedrijf SpaceX het onder meer nog over de timing voor het sturen van ruimteschepen naar Mars.
Intussen lijkt Musk met zijn AI-start-up xAI alweer op zoek naar nieuwe financiering, om de voor AI benodigde rekenkracht van computers verder te verbeteren. Zakenkrant The Wall Street Journal en persbureau Bloomberg meldden op basis van ingewijden dat xAI bij een nieuwe financieringsronde mogelijk gewaardeerd wordt op ongeveer 40 miljard dollar. Het bericht komt slechts enkele maanden nadat een eerdere financieringsronde 6 miljard dollar opleverde. Destijds hing aan xAI als geheel nog een prijskaartje van 24 miljard dollar.
AMSTERDAM – In de eerste week van oktober zijn bijna honderd mensen die als bestuurder of passagier op een fatbike zaten na een ongeval op de spoedeisende hulp (SEH) beland. Dit meldt VeiligheidNL. Bij bijna de helft van de ongevallen was het slachtoffer tussen de 12 en 15 jaar. Een Tweede Kamermeerderheid steunde eerder een motie voor een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes.
82 SEH-afdelingen in Nederland registreerden begin oktober een week lang het aantal fietsongevallen, in samenwerking met VeiligheidNL. Ook verzamelden de afdelingen informatie over de leeftijd van de slachtoffers, of ze een helm droegen en hoe ernstig het letsel was. 96 fatbikers, 480 mensen op andere e-bikes en 715 slachtoffers die op een fiets zaten zonder trapondersteuning belandden in die week op een van de SEH-afdelingen. Eerdere cijfers van VeiligheidNL wezen nog uit dat van april tot en met juni 115 gewonden na een ongeval met een fatbike op de SEH belandden. Dat was een steekproef bij een kleiner aantal SEH-afdelingen.
Directeur van VeiligheidNL Martijntje Bakker zegt dat de meetweek laat zien dat de problemen met fatbikes groter zijn dan verwacht. “De uitkomsten onderstrepen de noodzaak voor maatregelen om deze negatieve trend te keren.” VeiligheidNL pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar voor alle elektrische fietsen.
Fatbikers die na een ongeval op de spoedeisende hulp terechtkwamen, moesten relatief vaker in het ziekenhuis worden opgenomen voor verdere behandeling. Bij e-bikers en andere fietsers ging het om 16 en 13 procent, tegenover 22 procent van de fatbikers. Het aantal ongevallen met elektrische fietsen waarbij iemand onder de 16 jaar naar de spoedeisende hulp moest (86) overtreft het aantal ongevallen met andere fietsen (77).
RADIO KLOOTWIJK – Op de A1 ter hoogte van het Gelderse Radio Kootwijk is dinsdag rond 22.00 uur iemand overleden door een aanrijding.
Wat er precies is gebeurd, kan een woordvoerster van de politie niet zeggen. Evenmin weet ze of er een of meerdere voertuigen bij het ongeval waren betrokken.
De snelweg is voorlopig afgesloten voor het verkeer. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.
WASHINGTON – De Verenigde Staten hebben bij Israël hun zorgen geuit over een aanval op het noorden van de Gazastrook, die volgens de Palestijnse autoriteiten aan zeker 93 mensen het leven heeft gekost.
Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken spreekt van “een gruwelijk incident met een gruwelijke uitkomst”.
Het Palestijnse ministerie van Gezondheid meldde dinsdag dat een wooncomplex in Beit Lahiya was geraakt door Israël en dat er veel vrouwen en kinderen waren omgekomen. Er zouden ook nog tientallen mensen onder het puin liggen. De Israëlische krijgsmacht liet weten de berichten over burgerdoden te onderzoeken.
De VS hebben contact gezocht met Israël om te vragen wat er precies is gebeurd. Een woordvoerder kon niet bevestigen hoeveel doden er zouden zijn.
HARDENBERG – Een vrouw is door een steekincident in het Overijsselse Hardenberg om het leven gekomen. Een man die daarbij betrokken zou zijn geweest is ook gewond en ligt in het ziekenhuis.
De politie spreekt van een “heftig incident” dat aan het einde van de middag op straat plaatsvond.
Op de Blanckvoortallee troffen de hulpdiensten een gewonde vrouw en een gewonde man aan, waarop beiden naar het ziekenhuis zijn vervoerd. Daar overleed de vrouw. De man wordt verdacht van betrokkenheid.
Een politiewoordvoerder laat weten niet meer informatie te kunnen delen. Of de twee elkaar kenden is niet duidelijk. Er wordt gesproken met mensen die het steekincident zagen gebeuren. Voor hen is Slachtofferhulp ingeschakeld.
DEN HAAG – Het is dinsdag tijdens de avondspits “zeer druk” op de weg. Op het hoogtepunt stond er 1050 kilometer file. Het gaat volgens de ANWB om de derde drukste avondspits van het jaar en dat terwijl het herfstvakantie is in het midden en het noorden van het land.
Veel files staan in het midden van het land, zegt een woordvoerder. Daar ziet de ANWB recreatieverkeer en woon-werkverkeer op de wegen samenkomen, zoals op N-wegen bij de Veluwe.
Dat het tijdens de herfstvakantie zo druk is, komt volgens de zegsman ook door het ingaan van de wintertijd afgelopen weekend. Daardoor is het ‘s avonds eerder donker.
Rijkswaterstaat noemt de drukte tijdens de vakantie “vrij opvallend”. Die spreekt zelf van de op twee na drukste dinsdagspits van het jaar. “Enkele incidenten zorgen voor lange files, maar het merendeel van de vertragingen heeft geen specifieke oorzaak”, aldus Rijkswaterstaat.
ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt drie mannen voor het plegen van een mislukte overval in Vaassen. Een 20-jarige man uit Bathmen en een 19-jarige man uit Vaassen krijgen een gevangenisstraf van 12 maanden waarvan 6 maanden voorwaardelijk.
Een andere 20-jarige man uit Vaassen wordt veroordeeld tot 197 dagen jeugddetentie waarvan 180 dagen voorwaardelijk. Daarbij moet hij een taakstraf van 200 uur uitvoeren. Ook moet het trio een schadevergoeding betalen aan het slachtoffer.
De drie mannen betraden op 7 januari 2024 rond 23:00 uur met gezichtsbedekkende kleding en een nepvuurwapen een restaurant in Vaassen. Op dat moment waren de eigenaresse en haar partner in het restaurant aanwezig. Ze richtten het nepvuurwapen op de eigenaresse, die vluchtte naar de ruimte waar haar partner op dat moment was. Een van de mannen opende toen de kassalade en toen hij zag dat daar niets in zat, vluchtten de mannen het restaurant uit. De mannen bekenden dat zij het restaurant probeerden te overvallen.
De 20-jarige man uit Vaassen en de 19-jarige man verklaarden dat zij niet wisten dat de andere man het nepvuurwapen mee zou nemen. De rechtbank vindt dit wel bewezen. Zo verklaarde de andere man iets anders in zijn verhoor bij de politie en wordt zijn verklaring ondersteund door andere bewijsmiddelen.
De psychologen adviseerden het volwassenenstrafrecht toe te passen in de zaken van de 20-jarige uit Bathmen en de 19-jarige man en het adolescentenstrafrecht toe te passen in de zaak van de andere 20-jarige man. Verder adviseerden de psychologen het delict de mannen verminderd toe te rekenen vanwege verschillende stoornissen.
De reclassering adviseerde in alle zaken een (deels) voorwaardelijke straf met bijzondere voorwaarden met dadelijke uitvoerbaarheid op te leggen. De rechtbank neemt de adviezen van de psychologen en de reclassering over.
De rechtbank houdt bij het bepalen van de straf rekening met de verminderde toerekeningsvatbaarheid van de mannen. Desondanks is een gevangenisstraf volgens de rechtbank passend voor de 20-jarige man en de 19-jarige man voor wie het volwassenenstrafrecht wordt toegepast.
De rechtbank legt deze twee mannen een hogere straf op dan de straf die is geëist door de officier van justitie, omdat de rechtbank vindt dat de ernst van de mislukte overval de oplegging van een (deels) onvoorwaardelijke gevangenisstraf van langere duur rechtvaardigt. Aan het voorwaardelijk deel verbindt de rechtbank een proeftijd van 2 jaar met bijzondere voorwaarden.
Voor de 20-jarige man voor wie het jeugdstrafrecht wordt toegepast, vindt de rechtbank 197 dagen jeugddetentie waarvan 180 dagen voorwaardelijk en 200 uur taakstraf passend. Daarbij moet de man zich tijdens zijn proeftijd van 2 jaar houden aan verschillenden bijzondere voorwaarden, zoals een meldplicht bij reclassering, een ambulante behandeling en meewerken aan middelencontrole.
De eigenaresse van het restaurant kampt sinds de mislukte overval met angsten en slaapproblemen. De mannen moeten gezamenlijk aan de vrouw een schadevergoeding van duizend euro betalen.
SALMTAL – Tijdens een controle van het vrachtverkeer door de politie van het Duitse Trier werd maandagmiddag een trekker met oplegger uit Luxemburg met technische gebreken buiten dienst gesteld.
De agenten hielden de Luxemburgse trekker met oplegger, geladen met 26 ton basalt, tegen op de A1 nabij Salmtal. Tijdens de controle merkten de agenten meerdere waarschuwingen over technische onregelmatigheden op het display van de trekker.
De trekker werd daarom door de agenten overgebracht naar het KÜS-testcentrum in Schweich, waar een meer gedetailleerd onderzoek werd uitgevoerd door een deskundige inspecteur.
Aan de trekker werden in totaal twaalf technische mankementen ontdekt, die uiteindelijk als gevaarlijk werden geclassificeerd. Zo werden er gebreken aan het remsysteem, de banden, de verlichting en de veiligheidssystemen ontdekt.
Vanwege de ontdekte gebreken werd verder rijden onmiddellijk verboden.
De trekker is in de loop van de middag weggesleept door het verantwoordelijke bedrijf en de oplegger met de Basalt werd verder vervoerd door een vervangende trekker.
Er werd een boeteprocedure gestart tegen de chauffeur en het bedrijf.
BRUSSEL – De Europese Unie heeft definitief vastgelegd dat het extra importheffingen oplegt op elektrische auto’s uit China. De maatregelen gaan donderdag in.
De maatregelen komen na onderhandelingen met China en nadat de Europese Commissie eerder had vastgesteld dat China de fabricage van elektrische auto’s dusdanig subsidieert dat er een oneerlijk speelveld ontstaat voor Europese autohandelaren.
Het gaat vanaf donderdag om heffingen tot 35,3 procent. Niet alle automerken worden even hard getroffen. De 35,3 procent wordt geheven op auto’s van SAIC Motor.
Voor auto’s van het merk BYD wordt de heffing 17 procent. Nu is de Europese importheffing op elektrische auto’s 10 procent. De maatregel geldt voor vijf jaar.
ARLINGTON – De geplaagde vliegtuigbouwer Boeing heeft 21,1 miljard dollar (ruim 19 miljard euro) opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen. Daarmee is het een van de grootste uitgiften van extra aandelen door een beursgenoteerd bedrijf ooit.
Ook heeft het Amerikaanse bedrijf 5 miljard dollar opgehaald met de verkoop van al bestaande aandelen. Met het extra geld wil Boeing voorkomen dat zijn kredietwaardigheid wordt verlaagd naar junk. Een junkstatus betekent dat geld lenen aan Boeing als risicovol wordt gezien, wat geld lenen duurder maakt voor het bedrijf.
Maandag bevestigde Boeing de nieuwe aandelenuitgifte na berichten van meerdere Amerikaanse media. Het opgehaalde bedrag is hoger dan waar het bedrijf op mikte. Het bedrijf wilde bijna 19 miljard dollar aan nieuw kapitaal ophalen en 90 miljoen gewone aandelen verkopen.
De vliegtuigbouwer heeft het geld ook nodig om zijn productie op te voeren als de staking bij het bedrijf voorbij is. Boeing kampt al wekenlang met een staking van 33.000 fabrieksmedewerkers. De werkonderbreking kost het concern veel geld en verlaagt de productie van de belangrijke 737 MAX-toestellen van Boeing flink. In het derde kwartaal leed de vliegtuigbouwer, mede door de stakingen, het grootste kwartaalverlies sinds de coronacrisis. Ook liet het bedrijf eerder weten ongeveer 10 procent van alle banen te schrappen. Dat komt neer op 17.000 werkplekken.
Ook zorgen over kwaliteitscontroles bij Boeing hebben geleid tot een lagere productie. Die zorgen zijn ontstaan nadat in januari een deurpaneel van een Boeing-toestel was losgeraakt tijdens een vlucht. Sindsdien zijn meerdere gebreken gevonden in toestellen van Boeing. De vliegtuigbouwer moet van toezichthouder FAA de kwaliteitscontroles in zijn fabrieken verbeteren.
UTRECHT – FNV Transport & Logistiek maakt zich grote zorgen over de aangekondigde, aangescherpte grenscontroles door de regering.
“Hoewel veiligheid belangrijk is, vrezen wij dat deze maatregelen kunnen leiden tot extra verkeersdrukte en wachttijden bij de grenzen, vooral voor onze leden en medewerkers in de transportsector. De gevolgen van vertragingen aan de grens kunnen directe invloed hebben op de werkdruk en werkomstandigheden van chauffeurs”, aldus een woordvoerder van FNV Transport & Logistiek.
Doorstroming bevorderen
“Onze leden verdienen een soepele en veilige werkomgeving en onnodige vertragingen helpen niet bij aan hun welzijn. Wij verdedigen daarom voor ongehinderde doorgang voor vrachtverkeer. Het is cruciaal dat de overheid bij het invoeren van nieuwe controles rekening houdt met de impact op medewerkers in het beroepsgoederenvervoer. Slimme oplossingen en technologieën moeten worden ingezet om de doorstroming te bevorderen, zodat deze medewerkers hun werk zonder onnodige hinder kunnen uitvoeren.”
DEN HAAG – NS hoeft voorlopig nog geen concurrentie te vrezen op het Nederlandse hoofdspoor. Ook als de rechter de vervoervergunning voor de belangrijkste spoortrajecten terugdraait, mag NS nog gewoon treinen laten rijden. Dat hebben de regionale spoorbedrijven laten weten tijdens een zitting bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) waarin zij het monopolie van de NS op het hoofdrailnet aanvechten.
Eind 2023 gunde het vorige kabinet de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet opnieuw aan de Nederlandse Spoorwegen (NS). Hierdoor mag NS tot en met 2033 reizigers vervoeren op de belangrijkste spoortrajecten in Nederland. De regionale vervoerders verzetten zich hiertegen.
Maar als het CBb de vergunning terugdraait, zullen de regionale vervoerders zich neerleggen bij een ‘noodconcessie’ voor NS. “Het is niet onze bedoeling om chaos op het spoor te creëren”, zei advocaat Marc Kuijper namens de regionale vervoerders, waartoe onder meer Arriva, Connexxion, Keolis, het Duitse Flixbus en de Europese belangenclub AllRail behoren.
Conflict
Het conflict speelt al jaren. Verschillende rechters hebben zich er al over gebogen, voordat zij de zaak doorverwezen naar het CBb.
Inmiddels hebben de regionale vervoerders steun gekregen uit Brussel. De Europese Commissie riep de Nederlandse regering enkele maanden geleden op zich te houden aan de EU-mededingingsregels voor de gunning van contracten voor openbaar vervoer per spoor. Het CBb moet nu beslissen of het Europees Hof van Justitie geraadpleegd moet worden over de kwestie. Het Hof kan dan onder meer uitsluitsel geven of de Nederlandse Staat de vergunning aan NS had mogen afgeven zonder eerst marktonderzoek te laten doen.
De Nederlandse Staat en NS vinden tussenkomst van het Europees Hof niet nodig. Volgens landsadvocaat Sebastiaan Cnossen biedt het Nederlands spoornet “nauwelijks ruimte voor open toegang, behalve aan de randen”. Sleutelen aan verbindingen in de Randstad zou ten koste gaan van dienstverlening op het spoor.
Regionale vervoerders
Advocaat Kuijper verzette zich daar namens de regionale vervoerders fel tegen. “Dat is nooit onderzocht. Dat zou betekenen dat over tien jaar de concessie weer aan NS wordt gegund.”
Wanneer het CBb uitspraak doet, is nog niet bekend. Partijen krijgen nog een maand de tijd om hun standpunten schriftelijk toe te lichten.
DAMWÂLD – De herfst is aangebroken en de Quote 500 met de allerrijksten van Nederland ligt volgens traditie ook weer in de winkels. Zoals u van ons gewend bent zetten wij de rijkste (voormalig) transportondernemers voor u op een rij.
081 – Jan Peter en Dolf Peterson – HES International
De eerste transportondernemers komen we tegen op plek 81 in de Quote 500. De broers Peterson, 81 en 79 jaar oud, inmiddels al lang niet meer aan het roer van HES International, oogsten nog wel van het bedrijf. Volgens de Quote-redactie zijn de beide broers goed voor 655 miljoen euro. Ze stegen ten opzichte van 2023 acht plekken.
095 – Ton, Piet en Jaap Koole – Koole Tanktransport
Volgens de Kamer van Koophandel bekleden heren Koole vele functies. Of de opbrengst van de verkoop van Koole Tanktransport nog wat oplevert is moeilijk te controleren. Daardoor blijven de broers een beetje in dezelfde regionen staan als voorgaande jaren. Het vermogen van de drie broers wordt geschat op 560 miljoen euro.
106 – Marco en Ewald Raben – Raben Group
Op plek 106 vinden we de broers Raben terug. In 2021 kocht Ewald zijn broer Marco uit het bedrijf. Inmiddels is het transportbedrijf actief in vijftien Europese landen. Ewald heeft een bucketlist en daarop hefet hij een zakelijk doel: “De nummer drie van onze sector worden.”
Het vermogen van de Raben’s wordt door Quote geschat op 495 miljoen euro.
116 – Dick Burger – BUKO Transport
Op plek 116 vinden we Dick Burger terug. Een geschat vermogen van 460 miljoen euro, een stijging van vijftien procent ten opzicht van vorig jaar. Onder meer verkregen door de verkoop van onderdelen van zijn bedrijf BUKO.
117 – Kees en Ad Kuijken – KLG Europe
Eén plekje lager vinden we de broers Kuijken. Vanwege gebrek aan opvolging verkochten zij in 2019 KLG Europe aan Sinotrans. De heren zijn van plek 108 gezakt naar 117 en worden geschat op 460 miljoen euro.
144 – Caspar en Bas van Heertum – BAS
Caspar en Bas van Heertum verdien middels de verkoop van vrachtwagens hun ruim belegde boterham. “Daar werken we ook hard voor”, aldus Bas in Quote. De broers worden geschat op 390 miljoen euro en komen van plek 177. Een mooie groei van 27,9 procent voor de Brabantse broers.
232 – Jan Anker – Koninklijke A-Ware
Het vermogen van Jan Anker, CEO van Koninklijke A-Ware, wordt door Quote geschat op 265 miljoen euro. Anker zakte een paar plaatsjes van 223 naar plek 232.
248 – Erik en Ingrid Faber – Faber Groep
Ook in 2024 is er nog altijd veel vraag naar pallets. Goede zaken voor Erik en Ingrid Faber dus. Hun palletbedrijf floreert en broer en zus noteerden een stijging van 31,6 procent ten opzichte van 2023. Ze worden door Quote geschat op 250 miljoen euro en stegen van plek 327 naar plek 248.
306 – Harry en Arjan Schenk – Schenk Tanktransport
In 2021 verkochten Harry en Arjen een gedeelte van Schenk Tanktransport aan een Franse investeerder. Het bedrijf lijkt ook in 2024 weer lekker door te draaien. De broers bezitten nog een kwart van de aandelen van het tanktransportbedrijf in Papendrecht. Zus Renske is nog steeds druk met rechtszaken over de aandelenoverdracht in de jaren ’80 die volgens haar niet correct is verlopen.
326 – Pieter den Hartogh – Den Hartogh
Op plek 326, vier plekjes lager dan vorig jaar, vinden we Pieter den Hartogh. De 58-jarige den Hartogh leidt het Rotterdamse transportbedrijf. Het vermogen wordt geschat op 205 miljoen euro, een stijging van 5,1 procent.
328 – Freddy en Jogé Nijhof – Nijhof-Wassink Group
Een dikke plus voor Freddy en Jogé Nijhof dankzij de verkoop van een dochteronderneming. Wel zit een tekort aan technisch geschoold personeel verdere groei in de weg.
Het familiebedrijf Nijhof-Wassink Group is een internationale speler in de logistiek en automotive branche en heeft de afgelopen tien jaar een forse groei doorgemaakt in haar transportactiviteiten. Na onder meer de overname van het mengvoedertransport van Agrifirm in 2014 en de overname van Wemmers Tanktransport in 2021 bestaat de vloot van de logistiek specialist inmiddels uit 750 eenheden.
341 – Wolter Koops – Wolter Koops
Ook Wolter Koops, inmiddels 82 jaar oud, zakt in 2024 een paar plekken naar plek 341, vorig jaar was dit nog 330. Het vermogen is wel een kleine 5 procent gestegen ten opzichte van 2023. Koops is nog altijd goed voor een vermogen van rond de 200 miljoen euro.
353 – Rob van Weelde – Van Weelde Shipping Group
Eveneens een daler is Rob van Weelde. De grap is snel gemaakt, maar wij maken hem niet. De 70-jarige Van Weelde geniet van de inkomsten die hij genereerde met de scheepsladingen die hij vervoert met Van Weelde Shipping.
394 – Thierry en Patrick van ‘t Hoff – Van Uden Holding
De broers van ‘t Hoff verkochten een distributiecentrum en een grondpositie. Hierdoor steeg het vermogen van de broers. Volgens de Quote 500 ziet de toekomst er zonnig uit voor het Rotterdamse bedrijf. De broers klommen zes plekken omhoog naar 394.
399 – Martin Verbrugge – Verbrugge International
Twee plekken zakte Martin Verbrugge. Verbrugge vertelt aan de redactie van Quote dat ze een nieuwe terminal aan het bouwen zijn en dat hij daar erg trots op is. De bulk divisie groeit goed. Daarnaast draagt het bedrijf veel bij aan de energietransitie middels het transport van onder meer onderdelen voor windmolens. Een geschat vermogen van 170 miljoen euro voor Martin Verbrugge.
439 – Wil Versteijnen – BTT
Ook Wil Versteijnen zakt een paar plekken ondanks een vermogensstijging van ruim drie procent. Zijn BTT doet het goed, hoewel de nettowinst zakte naar 6.5 miljoen euro. Wil Versteijnen kijkt vooruit en is flexibel en weet tegenvallers aan de ene kant weer op te vangen door meevallers aan de andere kant. Zijn vermogen wordt door Quote ingeschat op 155 miljoen euro.
449 – Toon Meeus – Meeus/Hartog & Bikker
Toon Meeus is niet gecharmeerd van zijn vermelding in de Quote 500.De 59-jarige Meeus zegt dat hij al jaren in België woont en liever daar wordt ingedeeld. Quote zocht uit dat hij als eigenaar van Hartog en Bikker Transport in de Belgische lijst op plek 174 zou komen te staan.
471 – Simon Frederiks – HSF Transport
Simon Frederiks vinden we sinds 2021 in de lijst der rijken. In dat jaar verkocht hij HSF aan DFDS. Frederiks wordt geschat op 140 miljoen euro en zakte 25 plekken. Frederiks is de hekkensluiter voor wat betreft de transportondernemers in de Quote 500-lijst.
BRUSSEL – De NAVO en de Europese Unie gaan nauwer samenwerken, hebben NAVO-chef Mark Rutte en Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen gezegd, na een ontmoeting in Brussel.
Het was de eerste keer dat de twee elkaar spraken sinds Rutte aan het hoofd staat van het militaire bondgenootschap.
In een gezamenlijke verklaring stellen de twee dat een werkgroep wordt opgericht om de nauwere samenwerking te realiseren en dat die werkgroep snel bijeenkomt.
GROZNY – De Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov heeft gezworen wraak te nemen op Oekraïne na een droneaanval op een militair opleidingscentrum. Oekraïne valt geregeld Russisch grondgebied aan sinds de Russen hun land binnenvielen, maar dit was de eerste keer dat het Zuid-Russische Tsjetsjenië getroffen werd.
“Ze hebben ons gebeten en nu zullen wij ze vernietigen”, zei Kadyrov in een video die gepubliceerd werd door het Russische staatspersbureau RIA Novosti. “We zullen ze in de zeer nabije toekomst het soort wraak laten zien waar ze niet eens van kunnen dromen.”
De Tsjetsjeense leider zei eerder al dat het getroffen gebouw, vernoemd naar president Vladimir Poetin, leeg was op het moment van de inslag. Het dak zou vlam hebben gevat, maar het vuur is volgens Kadyrov inmiddels geblust.
Deelrepubliek
Kadyrov bestuurt de Kaukasische deelrepubliek al zeventien jaar met harde hand en is een trouwe bondgenoot van Poetin. De president was afgelopen augustus voor het eerst sinds 2011 te gast in Tsjetsjenië en volgens de Oekraïense krant The Kyiv Independent bezocht hij toen ook het militair opleidingscentrum dat nu geraakt is.
De politiek leider heeft ook Tsjetsjeense troepen naar Oekraïne gestuurd om voor de Russische krijgsmacht te vechten. Volgens The Kyiv Independent vechten aan de andere kant ook anti-Russische Tsjetsjenen vrijwillig voor de Oekraïners.
UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...