Clicky

zondag 17 november 2024 - 13:54 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 39

Vertrouwen producenten industrie is verslechterd in oktober

DEN HAAG – De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging van -1,7 in september naar -3,2 in oktober, aldus het CBS. Fabrikanten waren vooral minder positief over de verwachte bedrijvigheid.

Het producentenvertrouwen lag in oktober onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar van -1,3. Het vertrouwen bereikte in oktober 2021 de hoogste waarde (10,4). In april 2020 werd de laagste waarde (-31,5) genoteerd.

Minder positief over verwachte bedrijvigheid

Producenten waren minder positief over de verwachte productie in de komende drie maanden. Ook waren ze negatiever over hun orderpositie en de voorraden gereed product.

Een deelindicator was positief. Het aantal producenten dat verwacht dat hun productie de komende drie maanden zal toenemen was groter dan het aantal dat een afname van de productie voorziet.

De andere twee deelindicatoren van het producentenvertrouwen waren negatief. Het aantal producenten dat de orderpositie groot acht, was kleiner dan het aantal dat de orderportefeuille klein vindt, gelet op de tijd van het jaar. Het aantal producenten dat de voorraad eindproduct als klein beschouwt, was kleiner dan het aantal dat de voorraden groot vindt.

Daling vertrouwen in ruim de helft van de branches

In ruim de helft van de belangrijkste branches van de industrie verslechterde het vertrouwen. De fabrikanten in de elektrotechnische en machine-industrie waren het meest positief van alle branches, maar wel minder positief dan in september.

Bezettingsgraad neemt af

De benutting van machines en installaties in de industrie kwam bij aanvang van het vierde kwartaal van 2024 uit op 77,1 procent. Dat is lager dan een kwartaal eerder (78,0 procent). Het is ook de laagste bezettingsgraad sinds oktober 2020.

Productie industrie 0,5 procent lager in augustus

De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in augustus 0,5 procent lager dan in augustus 2023. De krimp was kleiner dan in de voorgaande 7 maanden. Voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerd steeg de productie in augustus met 2,1 procent ten opzichte van juli.

China dient klacht in over heffingen elektrische auto’s bij WTO

BEIJING – China heeft bij de wereldhandelsorganisatie WTO een klacht ingediend over de nieuwe heffingen die de Europese Unie wil invoeren voor Chinese elektrische auto’s. De regering in Beijing wil ook de onderhandelingen over de tarieven met Brussel voortzetten.

De heffingen van maximaal ongeveer 35 procent gaan donderdag in. Volgens de Europese Unie leiden de Chinese staatssubsidies tot oneerlijke concurrentie.

China liet woensdagochtend weten niet akkoord te gaan met het besluit en een klacht te hebben ingediend bij de geschillencommissie van de WTO.

“China zal alle nodige maatregelen nemen om de legitieme rechten en belangen van Chinese bedrijven krachtig te beschermen”, aldus het Chinese ministerie van Handel.

Tegelijkertijd hoopt het Chinese ministerie dat de EU met China wil samenwerken “om snel een wederzijds aanvaardbare oplossing te vinden en een escalatie van handelsconflicten te voorkomen.”

Tientallen doden door noodweer in Spanje [+foto’s&video’s]

MADRID – Het dodental door het noodweer in Spanje is opgelopen tot 51. Dat meldt het bestuur van de regio Valencia, aldus Spaanse media waaronder persbureau EFE. In het gebied is veel regen gevallen met overstromingen tot gevolg.

Volgens eerdere berichten bij onder meer EFE, El País en RTVE vielen de slachtoffers in meerdere plaatsen rondom de stad Valencia. Onder de slachtoffers zouden ook ten minste vier kinderen zijn. Een deel van de overledenen was vermist, schrijven de media. Nog altijd zijn mensen zoek, maar precieze aantallen zijn niet bekend. Er zouden ook nog mensen in voertuigen en op daken van gebouwen zitten, in de hoop dat ze gered worden.

De autoriteiten hebben grootschalige reddingsoperaties opgetuigd, waarbij onder meer duizend militairen van de rampenbestrijdingsdienst van de krijgsmacht zijn ingezet. Nog altijd gelden weerswaarschuwingen voor het gebied. Dit soort regenval is sinds de jaren 80 niet gezien in Spanje, zegt de meteorologische dienst AEMET.

Volgens regiobestuurder Carlos Mazón bleek het voor de hulpdiensten “absoluut onmogelijk” om sommige gebieden te bereiken om mensen daar te helpen. Bij Spaanse nieuwsmedia en op sociale media zijn beelden te zien van reddingswerkers die in het donker met bootjes op zoek waren naar mensen om te redden, van brandweerlieden die mensen uit hun auto’s redden en mensen die in bomen zijn geklommen om te voorkomen dat ze worden meegesleurd in het water.

De overstromingen komen door een verschijnsel dat in Spanje DANA genoemd wordt. Dat veroorzaakt onder meer kolkende waterstromen in de straten, waardoor auto’s worden meegesleurd en gebouwen onderlopen.

Hogesnelheidstreinen tussen Madrid en Barcelona werden geschrapt vanwege de overstromingen en in getroffen gebieden konden kinderen niet naar school. In het Spaanse parlement werd voorafgaand aan het vragenuurtje een minuut stilte gehouden. Een vergadering die gepland stond voor de middag werd geschrapt.

Elon Musk waarschuwt voor ‘woke’ AI en voorziet miljarden robots

RIYAD – Elon Musk heeft op een investeerdersbijeenkomst in Saudi-Arabië gewaarschuwd voor “woke” kunstmatige intelligentie (AI). Ook schetste de rijkste man ter wereld via een videoverbinding een toekomst met miljarden mensachtige robots op de wereld.

Musk zei optimistisch te zijn over de technologische ontwikkeling, maar waarschuwde voor de politieke lading die volgens hem wordt ingebakken in AI-modellen die in de Verenigde Staten worden ontwikkeld. “Ze neigen ernaar getraind te worden om politiek correct te zijn, en veel AI’s die in de San Francisco Bay Area worden getraind, hebben de filosofie overgenomen van de mensen om hen heen, wat ergens wel logisch is”, zei hij.

“Er is een woke, nihilistische filosofie ingebouwd in deze AI’s en ze worden geleerd om in sommige gevallen gekke dingen te zeggen die zeer verontrustend zijn”, vervolgde Musk. In één geval, zei hij, zou een AI-model hebben geconcludeerd dat het verkeerd aanduiden van het geslacht van realityster Caitlyn Jenner gevaarlijker zou zijn dan een kernoorlog.

Op dezelfde bijeenkomst schatte Musk dat er tegen 2040 mogelijk miljarden mensachtige robots zouden kunnen zijn, met een prijskaartje van tussen de 20.000 en 25.000 dollar per stuk. Voor Musk zou dat laatste een zeer gunstig scenario zijn, want met fabrikant van elektrische auto’s Tesla werkt hij juist aan de ontwikkeling van zo’n robot, de Optimus. Deze ontwikkeling zou de beurswaarde van Tesla kunnen vermenigvuldigen, aldus Musk.

De miljardair greep zijn praatje op de bijeenkomst ook aan voor het promoten van de campagne van de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump om terug te keren naar het Witte Huis. Musk maakt er al langer geen geheim van Trump te steunen. Verder had de Tesla-topman en eigenaar van onder meer socialemediaplatform X en ruimtevaartbedrijf SpaceX het onder meer nog over de timing voor het sturen van ruimteschepen naar Mars.

Intussen lijkt Musk met zijn AI-start-up xAI alweer op zoek naar nieuwe financiering, om de voor AI benodigde rekenkracht van computers verder te verbeteren. Zakenkrant The Wall Street Journal en persbureau Bloomberg meldden op basis van ingewijden dat xAI bij een nieuwe financieringsronde mogelijk gewaardeerd wordt op ongeveer 40 miljard dollar. Het bericht komt slechts enkele maanden nadat een eerdere financieringsronde 6 miljard dollar opleverde. Destijds hing aan xAI als geheel nog een prijskaartje van 24 miljard dollar.

In een week bijna 100 fatbikers op spoedeisende hulp na ongeval

AMSTERDAM – In de eerste week van oktober zijn bijna honderd mensen die als bestuurder of passagier op een fatbike zaten na een ongeval op de spoedeisende hulp (SEH) beland. Dit meldt VeiligheidNL. Bij bijna de helft van de ongevallen was het slachtoffer tussen de 12 en 15 jaar. Een Tweede Kamermeerderheid steunde eerder een motie voor een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes.

82 SEH-afdelingen in Nederland registreerden begin oktober een week lang het aantal fietsongevallen, in samenwerking met VeiligheidNL. Ook verzamelden de afdelingen informatie over de leeftijd van de slachtoffers, of ze een helm droegen en hoe ernstig het letsel was. 96 fatbikers, 480 mensen op andere e-bikes en 715 slachtoffers die op een fiets zaten zonder trapondersteuning belandden in die week op een van de SEH-afdelingen. Eerdere cijfers van VeiligheidNL wezen nog uit dat van april tot en met juni 115 gewonden na een ongeval met een fatbike op de SEH belandden. Dat was een steekproef bij een kleiner aantal SEH-afdelingen.

Directeur van VeiligheidNL Martijntje Bakker zegt dat de meetweek laat zien dat de problemen met fatbikes groter zijn dan verwacht. “De uitkomsten onderstrepen de noodzaak voor maatregelen om deze negatieve trend te keren.” VeiligheidNL pleit voor een minimumleeftijd van 16 jaar voor alle elektrische fietsen.

Fatbikers die na een ongeval op de spoedeisende hulp terechtkwamen, moesten relatief vaker in het ziekenhuis worden opgenomen voor verdere behandeling. Bij e-bikers en andere fietsers ging het om 16 en 13 procent, tegenover 22 procent van de fatbikers. Het aantal ongevallen met elektrische fietsen waarbij iemand onder de 16 jaar naar de spoedeisende hulp moest (86) overtreft het aantal ongevallen met andere fietsen (77).

Dode door ongeval op A1 bij Radio Kootwijk

RADIO KLOOTWIJK – Op de A1 ter hoogte van het Gelderse Radio Kootwijk is dinsdag rond 22.00 uur iemand overleden door een aanrijding.

Wat er precies is gebeurd, kan een woordvoerster van de politie niet zeggen. Evenmin weet ze of er een of meerdere voertuigen bij het ongeval waren betrokken.

De snelweg is voorlopig afgesloten voor het verkeer. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

VS uiten zorgen over ‘gruwelijke’ Israëlische aanval in Gaza

WASHINGTON – De Verenigde Staten hebben bij Israël hun zorgen geuit over een aanval op het noorden van de Gazastrook, die volgens de Palestijnse autoriteiten aan zeker 93 mensen het leven heeft gekost.

Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken spreekt van “een gruwelijk incident met een gruwelijke uitkomst”.

Het Palestijnse ministerie van Gezondheid meldde dinsdag dat een wooncomplex in Beit Lahiya was geraakt door Israël en dat er veel vrouwen en kinderen waren omgekomen. Er zouden ook nog tientallen mensen onder het puin liggen. De Israëlische krijgsmacht liet weten de berichten over burgerdoden te onderzoeken.

De VS hebben contact gezocht met Israël om te vragen wat er precies is gebeurd. Een woordvoerder kon niet bevestigen hoeveel doden er zouden zijn.

Vrouw overleden na steekpartij in Hardenberg, verdachte gewond

HARDENBERG – Een vrouw is door een steekincident in het Overijsselse Hardenberg om het leven gekomen. Een man die daarbij betrokken zou zijn geweest is ook gewond en ligt in het ziekenhuis.

De politie spreekt van een “heftig incident” dat aan het einde van de middag op straat plaatsvond.

Op de Blanckvoortallee troffen de hulpdiensten een gewonde vrouw en een gewonde man aan, waarop beiden naar het ziekenhuis zijn vervoerd. Daar overleed de vrouw. De man wordt verdacht van betrokkenheid.

Een politiewoordvoerder laat weten niet meer informatie te kunnen delen. Of de twee elkaar kenden is niet duidelijk. Er wordt gesproken met mensen die het steekincident zagen gebeuren. Voor hen is Slachtofferhulp ingeschakeld.

Derde drukste avondspits van het jaar

DEN HAAG – Het is dinsdag tijdens de avondspits “zeer druk” op de weg. Op het hoogtepunt stond er 1050 kilometer file. Het gaat volgens de ANWB om de derde drukste avondspits van het jaar en dat terwijl het herfstvakantie is in het midden en het noorden van het land.

Veel files staan in het midden van het land, zegt een woordvoerder. Daar ziet de ANWB recreatieverkeer en woon-werkverkeer op de wegen samenkomen, zoals op N-wegen bij de Veluwe.

Dat het tijdens de herfstvakantie zo druk is, komt volgens de zegsman ook door het ingaan van de wintertijd afgelopen weekend. Daardoor is het ‘s avonds eerder donker.

Rijkswaterstaat noemt de drukte tijdens de vakantie “vrij opvallend”. Die spreekt zelf van de op twee na drukste dinsdagspits van het jaar. “Enkele incidenten zorgen voor lange files, maar het merendeel van de vertragingen heeft geen specifieke oorzaak”, aldus Rijkswaterstaat.

Trio veroordeeld voor mislukte overval restaurant Vaassen

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt drie mannen voor het plegen van een mislukte overval in Vaassen. Een 20-jarige man uit Bathmen en een 19-jarige man uit Vaassen krijgen een gevangenisstraf van 12 maanden waarvan 6 maanden voorwaardelijk.

Een andere 20-jarige man uit Vaassen wordt veroordeeld tot 197 dagen jeugddetentie waarvan 180 dagen voorwaardelijk. Daarbij moet hij een taakstraf van 200 uur uitvoeren. Ook moet het trio een schadevergoeding betalen aan het slachtoffer.

De drie mannen betraden op 7 januari 2024 rond 23:00 uur met gezichtsbedekkende kleding en een nepvuurwapen een restaurant in Vaassen. Op dat moment waren de eigenaresse en haar partner in het restaurant aanwezig. Ze richtten het nepvuurwapen op de eigenaresse, die vluchtte naar de ruimte waar haar partner op dat moment was. Een van de mannen opende toen de kassalade en toen hij zag dat daar niets in zat, vluchtten de mannen het restaurant uit. De mannen bekenden dat zij het restaurant probeerden te overvallen.

De 20-jarige man uit Vaassen en de 19-jarige man verklaarden dat zij niet wisten dat de andere man het nepvuurwapen mee zou nemen. De rechtbank vindt dit wel bewezen. Zo verklaarde de andere man iets anders in zijn verhoor bij de politie en wordt zijn verklaring ondersteund door andere bewijsmiddelen.

De psychologen adviseerden het volwassenenstrafrecht toe te passen in de zaken van de 20-jarige uit Bathmen en de 19-jarige man en het adolescentenstrafrecht toe te passen in de zaak van de andere 20-jarige man. Verder adviseerden de psychologen het delict de mannen verminderd toe te rekenen vanwege verschillende stoornissen.

De reclassering adviseerde in alle zaken een (deels) voorwaardelijke straf met bijzondere voorwaarden met dadelijke uitvoerbaarheid op te leggen. De rechtbank neemt de adviezen van de psychologen en de reclassering over.

De rechtbank houdt bij het bepalen van de straf rekening met de verminderde toerekeningsvatbaarheid van de mannen. Desondanks is een gevangenisstraf volgens de rechtbank passend voor de 20-jarige man en de 19-jarige man voor wie het volwassenenstrafrecht wordt toegepast.

De rechtbank legt deze twee mannen een hogere straf op dan de straf die is geëist door de officier van justitie, omdat de rechtbank vindt dat de ernst van de mislukte overval de oplegging van een (deels) onvoorwaardelijke gevangenisstraf van langere duur rechtvaardigt. Aan het voorwaardelijk deel verbindt de rechtbank een proeftijd van 2 jaar met bijzondere voorwaarden.

Voor de 20-jarige man voor wie het jeugdstrafrecht wordt toegepast, vindt de rechtbank 197 dagen jeugddetentie waarvan 180 dagen voorwaardelijk en 200 uur taakstraf passend. Daarbij moet de man zich tijdens zijn proeftijd van 2 jaar houden aan verschillenden bijzondere voorwaarden, zoals een meldplicht bij reclassering, een ambulante behandeling en meewerken aan middelencontrole.

De eigenaresse van het restaurant kampt sinds de mislukte overval met angsten en slaapproblemen. De mannen moeten gezamenlijk aan de vrouw een schadevergoeding van duizend euro betalen.

Duitse politie zet vrachtwagen met tal van gebreken stil [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

SALMTAL – Tijdens een controle van het vrachtverkeer door de politie van het Duitse Trier werd maandagmiddag een trekker met oplegger uit Luxemburg met technische gebreken buiten dienst gesteld.

De agenten hielden de Luxemburgse trekker met oplegger, geladen met 26 ton basalt, tegen op de A1 nabij Salmtal. Tijdens de controle merkten de agenten meerdere waarschuwingen over technische onregelmatigheden op het display van de trekker.

De trekker werd daarom door de agenten overgebracht naar het KÜS-testcentrum in Schweich, waar een meer gedetailleerd onderzoek werd uitgevoerd door een deskundige inspecteur.

Foto: Duitse Politie

Aan de trekker werden in totaal twaalf technische mankementen ontdekt, die uiteindelijk als gevaarlijk werden geclassificeerd. Zo werden er gebreken aan het remsysteem, de banden, de verlichting en de veiligheidssystemen ontdekt.

Foto: Duitse Politie

Vanwege de ontdekte gebreken werd verder rijden onmiddellijk verboden.

De trekker is in de loop van de middag weggesleept door het verantwoordelijke bedrijf en de oplegger met de Basalt werd verder vervoerd door een vervangende trekker.

Er werd een boeteprocedure gestart tegen de chauffeur en het bedrijf.

EU verhoogt de heffingen op elektrische auto’s uit China

BRUSSEL – De Europese Unie heeft definitief vastgelegd dat het extra importheffingen oplegt op elektrische auto’s uit China. De maatregelen gaan donderdag in.

De maatregelen komen na onderhandelingen met China en nadat de Europese Commissie eerder had vastgesteld dat China de fabricage van elektrische auto’s dusdanig subsidieert dat er een oneerlijk speelveld ontstaat voor Europese autohandelaren.

Het gaat vanaf donderdag om heffingen tot 35,3 procent. Niet alle automerken worden even hard getroffen. De 35,3 procent wordt geheven op auto’s van SAIC Motor.

Voor auto’s van het merk BYD wordt de heffing 17 procent. Nu is de Europese importheffing op elektrische auto’s 10 procent. De maatregel geldt voor vijf jaar.

Boeing haalt 21 miljard dollar op met verkoop nieuwe aandelen

Boeing

ARLINGTON – De geplaagde vliegtuigbouwer Boeing heeft 21,1 miljard dollar (ruim 19 miljard euro) opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen. Daarmee is het een van de grootste uitgiften van extra aandelen door een beursgenoteerd bedrijf ooit.

Ook heeft het Amerikaanse bedrijf 5 miljard dollar opgehaald met de verkoop van al bestaande aandelen. Met het extra geld wil Boeing voorkomen dat zijn kredietwaardigheid wordt verlaagd naar junk. Een junkstatus betekent dat geld lenen aan Boeing als risicovol wordt gezien, wat geld lenen duurder maakt voor het bedrijf.

Maandag bevestigde Boeing de nieuwe aandelenuitgifte na berichten van meerdere Amerikaanse media. Het opgehaalde bedrag is hoger dan waar het bedrijf op mikte. Het bedrijf wilde bijna 19 miljard dollar aan nieuw kapitaal ophalen en 90 miljoen gewone aandelen verkopen.

De vliegtuigbouwer heeft het geld ook nodig om zijn productie op te voeren als de staking bij het bedrijf voorbij is. Boeing kampt al wekenlang met een staking van 33.000 fabrieksmedewerkers. De werkonderbreking kost het concern veel geld en verlaagt de productie van de belangrijke 737 MAX-toestellen van Boeing flink. In het derde kwartaal leed de vliegtuigbouwer, mede door de stakingen, het grootste kwartaalverlies sinds de coronacrisis. Ook liet het bedrijf eerder weten ongeveer 10 procent van alle banen te schrappen. Dat komt neer op 17.000 werkplekken.

Ook zorgen over kwaliteitscontroles bij Boeing hebben geleid tot een lagere productie. Die zorgen zijn ontstaan nadat in januari een deurpaneel van een Boeing-toestel was losgeraakt tijdens een vlucht. Sindsdien zijn meerdere gebreken gevonden in toestellen van Boeing. De vliegtuigbouwer moet van toezichthouder FAA de kwaliteitscontroles in zijn fabrieken verbeteren.

FNV maakt zich zorgen over aangescherpte grenscontroles en verkeersdrukte

Foto: Adobe Stock

UTRECHT – FNV Transport & Logistiek maakt zich grote zorgen over de aangekondigde, aangescherpte grenscontroles door de regering.

“Hoewel veiligheid belangrijk is, vrezen wij dat deze maatregelen kunnen leiden tot extra verkeersdrukte en wachttijden bij de grenzen, vooral voor onze leden en medewerkers in de transportsector. De gevolgen van vertragingen aan de grens kunnen directe invloed hebben op de werkdruk en werkomstandigheden van chauffeurs”, aldus een woordvoerder van FNV Transport & Logistiek.

Doorstroming bevorderen

“Onze leden verdienen een soepele en veilige werkomgeving en onnodige vertragingen helpen niet bij aan hun welzijn. Wij verdedigen daarom voor ongehinderde doorgang voor vrachtverkeer. Het is cruciaal dat de overheid bij het invoeren van nieuwe controles rekening houdt met de impact op medewerkers in het beroepsgoederenvervoer. Slimme oplossingen en technologieën moeten worden ingezet om de doorstroming te bevorderen, zodat deze medewerkers hun werk zonder onnodige hinder kunnen uitvoeren.”

Alleenrecht om op hoofdrailnet te rijden blijft voorlopig bij NS

DEN HAAG – NS hoeft voorlopig nog geen concurrentie te vrezen op het Nederlandse hoofdspoor. Ook als de rechter de vervoervergunning voor de belangrijkste spoortrajecten terugdraait, mag NS nog gewoon treinen laten rijden. Dat hebben de regionale spoorbedrijven laten weten tijdens een zitting bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) waarin zij het monopolie van de NS op het hoofdrailnet aanvechten.

Eind 2023 gunde het vorige kabinet de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet opnieuw aan de Nederlandse Spoorwegen (NS). Hierdoor mag NS tot en met 2033 reizigers vervoeren op de belangrijkste spoortrajecten in Nederland. De regionale vervoerders verzetten zich hiertegen.

Maar als het CBb de vergunning terugdraait, zullen de regionale vervoerders zich neerleggen bij een ‘noodconcessie’ voor NS. “Het is niet onze bedoeling om chaos op het spoor te creëren”, zei advocaat Marc Kuijper namens de regionale vervoerders, waartoe onder meer Arriva, Connexxion, Keolis, het Duitse Flixbus en de Europese belangenclub AllRail behoren.

Conflict

Het conflict speelt al jaren. Verschillende rechters hebben zich er al over gebogen, voordat zij de zaak doorverwezen naar het CBb.

Inmiddels hebben de regionale vervoerders steun gekregen uit Brussel. De Europese Commissie riep de Nederlandse regering enkele maanden geleden op zich te houden aan de EU-mededingingsregels voor de gunning van contracten voor openbaar vervoer per spoor. Het CBb moet nu beslissen of het Europees Hof van Justitie geraadpleegd moet worden over de kwestie. Het Hof kan dan onder meer uitsluitsel geven of de Nederlandse Staat de vergunning aan NS had mogen afgeven zonder eerst marktonderzoek te laten doen.

De Nederlandse Staat en NS vinden tussenkomst van het Europees Hof niet nodig. Volgens landsadvocaat Sebastiaan Cnossen biedt het Nederlands spoornet “nauwelijks ruimte voor open toegang, behalve aan de randen”. Sleutelen aan verbindingen in de Randstad zou ten koste gaan van dienstverlening op het spoor.

Regionale vervoerders

Advocaat Kuijper verzette zich daar namens de regionale vervoerders fel tegen. “Dat is nooit onderzocht. Dat zou betekenen dat over tien jaar de concessie weer aan NS wordt gegund.”

Wanneer het CBb uitspraak doet, is nog niet bekend. Partijen krijgen nog een maand de tijd om hun standpunten schriftelijk toe te lichten.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...