Clicky

zaterdag 2 november 2024 - 11:40 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 39

Acht nieuwe Scania’s voor Koos van Gaalen Transport

POELDIJK – Nadat Koos van Gaalen Transport in 2022 en in 2023 in totaal veertien nieuwe Scania trucks besteld had plaatste het bedrijf dit jaar een order voor nog eens acht stuks. Het gaat daarbij zowel om P370 6×2 bakwagens als om 460R 4×2 trekkers. De nieuwe order zegt veel over de ervaringen die het bedrijf door de jaren heen heeft opgedaan met Scania.

Transportbedrijf Koos van Gaalen uit Poeldijk is gespecialiseerd in geconditioneerd AGF-transport. Het bedrijf is actief in de gehele keten, vanaf de kweker met dagverse groenten en fruit tot aan de distributie naar de supermarkt.

“Al sinds de oprichting van ons bedrijf maakt Scania deel uit van de vloot. Sterker nog, onze eerste truck in 1994 was ook een Scania”, aldus directeur Arco van Gaalen. Sinds de oprichting groeide het bedrijf door tot een onderneming met inmiddels 52 trucks, waarvan op dit moment bijna de helft uit Scania’s bestaat.

Altijd Scania

“Eigenlijk hebben we sindsdien altijd een twee merken beleid gehad maar Scania is altijd een vaste waarde geweest in onze vloot. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste is onze relatie met zowel onze dealer, Scania Maasdijk, als die met de Account Manager erg goed. Het is gewoon prettig werken en we kunnen altijd op ze rekenen. Alle trucks lopen in een reparatie- onderhoudscontract waardoor wij volledig ontzorgd worden. Dat is belangrijk, want daarmee ligt onze focus volledig op ondernemen.”

Verder onderstreept Van Gaalen de betrouwbaarheid van de Scania trucks, maar ook het uitstekende verbruik. “Eigenlijk is de nieuwe generatie probleemloos, en sinds de komst van de Super-aandrijflijn is het verbruik nog verder gedaald.”

Gemotiveerde chauffeurs

Naast de zakelijke kant van het verhaal spelen echter ook uitstraling en de voorliefde van de chauffeurs een belangrijke rol bij Koos van Gaalen. “Een Scania heeft gewoon een stoere uitstraling en dat zorgt voor gemotiveerde chauffeurs. Opvallend is dat de meeste Scania chauffeurs echte poetsers zijn.”

De trucks van Koos van Gaalen zien er altijd strak en netjes uit met een uniforme uitstraling. “Onze trucks zijn bijzonder compleet uitgerust met optimaal comfort voor de chauffeurs, maar aan de buitenkant willen we het strak houden. Dat vinden wij belangrijk voor de beeldvorming. Zo worden de trucks ook wekelijks gewassen. We rijden met levensmiddelen, en dan is uitstraling belangrijk”, aldus Arco van Gaalen.

Betrouwbaarheid

De trucks van Koos van Gaalen rijden vrijwel uitsluitend binnen Nederland, met kilometrages tussen de 50.000 en 110.000 km per jaar. Daarbij wordt er onder grote tijdsdruk gewerkt, want de verse groenten en fruit die vroeg in de ochtend wordt geoogst, ligt vaak de andere dag al in het schap in de supermarkt. Dat betekent laden bij de kweker, vervolgens naar de verwerkende bedrijven die de groenten wassen, snijden en verpakken en vervolgens naar de distributiecentra. “Daarbij is betrouwbaarheid van het grootste belang, en dat is voor ons reden om voor Scania en voor de Scania organisatie te kiezen”, aldus Van Gaalen.

Simone Boitelle nieuwe directeur Corporate Affairs Royal Schiphol Group

Foto: Schiphol Group

SCHIPHOL – Simone Boitelle wordt per 1 januari 2025 de nieuwe directeur Corporate Affairs van Royal Schiphol Group. Ze komt over van VNO-NCW en MKB Nederland waar ze op dit moment interim Directeur Communicatie & Marketing is. Simone Boitelle volgt Kees Boef op.

“Wij zijn heel blij dat Simone ons komt versterken. Het wordt cruciaal dat we de aankomende jaren de tevredenheid van passagiers en goede dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen terugbrengen, in een goede balans met onze omgeving. Wij zijn ervan overtuigd dat Simone daar met haar vakkennis en ruime ervaring bij zowel overheid als bedrijfsleven een belangrijke bijdrage aan gaat leveren”, aldus CEO Pieter van Oord, Royal Schiphol Group.

“Schiphol is een unieke plek om te werken, met zijn divers stakeholderveld en de belangrijke maatschappelijke functie Nederland te verbinden met de rest van de wereld. Met ervaring bij de Rijksoverheid, in Brussel en in het bedrijfsleven komt in deze functie voor mij veel bij elkaar. Ik zie er enorm naar uit om samen met de collega’s van Corporate Affairs te bouwen aan de toekomst van de luchthaven”, zegt Simone Boitelle.

Loopbaan

Voor haar functie bij VNO-NCW, was Simone onder meer Global Director Corporate Affairs bij FrieslandCampina, Directeur Communicatie bij het Ministerie van Financiën en Hoofd Communicatie van de Eurogroep.

Daling spaarrentes in Europa ingezet, meldt vergelijkingssite

EINDHOVEN – De spaarrentes in Europa zijn de afgelopen maanden gedaald, meldt Geld.nl. Volgens de vergelijkingssite, die de Europese spaarrentes bijhoudt, is de hoogste spaarrente in een half jaar tijd met een half procentpunt gezakt van 4 procent naar 3,5 procent. Ook de gemiddelde spaarrente in Europa is sinds april gestaag afgenomen van 2,51 procent naar 2,4 procent. Daarmee lijkt de dalende trend definitief ingezet.

Opvallend is dat de rentedaling vooral spaarrentes van buitenlandse banken betreft. De drie grote Nederlandse banken Rabobank (1,7 procent), ING (1,5 procent) en ABN AMRO (1,5 procent) laten volgens Geld.nl geen rentedaling zien. De Nederlandse grootbanken houden hun spaarrentes echter al het hele jaar een stuk lager dan banken over de grens, stelt spaarexpert Sieto de Vries van Geld.nl.

De dalende spaarrente hangt vooral samen met het besluit van de Europese Centrale Bank (ECB) om de rente in het eurogebied te verlagen. Zo schroefde de centrale bank het belangrijkste rentetarief dit jaar al in twee stappen terug van 4 procent naar 3,5 procent. Banken volgen de ECB-rente vaak in hun eigen rentebeleid.

Ook de rente op spaardeposito’s, ofwel spaarrekeningen met een vaste looptijd, is gedaald. De hoogste rente voor een deposito van één jaar schommelde de afgelopen maanden tussen de 3,6 procent en 3,7 procent, en is nu afgenomen tot 3,45 procent. De hoogste rente voor een spaardeposito van vijf jaar zakte in een maand tijd van 3,65 procent naar 3,22 procent. Doordat de ECB de rente naar verwachting verder gaat verlagen, is een overstap naar een spaardeposito volgens Geld.nl een interessant alternatief.

PostNL en vakbonden bereiken onderhandelingsresultaat nieuwe cao PostNL: 7 procent loonsverhoging

DEN HAAG – PostNL heeft samen met de vakorganisaties BVPP, CNV en FNV een onderhandelingsresultaat bereikt over de nieuwe cao’s voor PostNL-medewerkers en zaterdagbestellers. Hierin is een loonstijging afgesproken van in totaal 7 procent vanaf 1 juli 2024. Het totaalpakket aan arbeidsvoorwaarden levert een cao op die meer in lijn is met de markt en past bij de financiële situatie van PostNL. De nieuwe cao’s gaan in op 1 april 2024 en lopen tot en met 30 juni 2026. In de cao’s worden afspraken vastgelegd voor ongeveer 16.500 medewerkers.

Loonsverhoging

De loonsverhoging van in totaal 7 procent wordt in fasen uitgekeerd: per 1 juli 2024 2,5 procent, per 1 januari 2025 1,5 procent, per 1 juli 2025 1,5 procent en per 1 januari 2026 nog eens 1,5 procent. Jeugdlonen vanaf 18 jaar worden per 1 januari 2025 afgeschaft. Hierdoor gaan 18-, 19- en 20-jarigen voor dezelfde functie net zoveel verdienen als een 21-jarige. Dit betekent voor iedereen een verbetering.

Een cao van deze tijd en voor iedereen

PostNL wil bestaande en toekomstige medewerkers aantrekkelijke en evenwichtige arbeidsvoorwaarden bieden. Daarom past PostNL in deze nieuwe cao een aantal regelingen aan naar de huidige tijd en behoeften. Zo verhoogt PostNL de eigen bijdrage voor het pensioen per 1 januari 2026 van 6 procent naar 7 procent. Per die datum gaat ook de nieuwe pensioenregeling in. Voor wensouders komt er bijzonder ouderschapsverlof. De reiskostenregeling voor woon/werk verandert niet. Wel wordt het budget voor het fietsplan verhoogd naar € 1.000,-.

Duurzaam doorwerken

PostNL vindt het ook belangrijk dat medewerkers op een prettige manier tot aan hun pensioen kunnen blijven doorwerken. Gedurende de looptijd van de cao komen er daarom 100 plekken beschikbaar voor de Regeling Duurzaam Doorwerken (RDD). Dit is een regeling waarbij medewerkers minder kunnen werken met gedeeltelijk behoud van salaris en pensioenopbouw. Ook zijn er 25 plekken voor een vernieuwde Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) beschikbaar. Met deze individuele maatwerkregeling kunnen medewerkers 3 jaar voor de AOW-leeftijd uittreden.

Het vervolg

De vakorganisaties leggen het onderhandelingsresultaat aan hun leden voor. Bij een positieve uitkomst van de ledenraadpleging worden alle afspraken vastgelegd in de cao’s en worden deze ondertekend. In maart was er al een akkoord voor een nieuwe cao voor 15.000 postbezorgers.

A73 bij Venlo paar dagen dicht vanwege werkzaamheden aan Zuiderbrug

A73

VENLO – De snelweg A73 is vanaf donderdagavond tot maandag deels dicht om spoedwerkzaamheden aan de Zuiderbrug bij Venlo, meldt Rijkswaterstaat. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd.

De A73 is vanaf donderdag 21.00 uur tot maandag 05.00 uur afgesloten tussen knooppunt Zaarderheiken en afrit Venlo-Zuid in de richting van Maastricht. Ook de parallelrijbaan ter hoogte van knooppunt Zaarderheiken is dan dicht. Bij dat knooppunt zijn ook verschillende tijdelijke afsluitingen tijdens de werkzaamheden die invloed hebben op het lokale verkeer.

Het verkeer wordt ter hoogte van knooppunt Zaarderheiken in verschillende richtingen omgeleid. Mensen die ter hoogte van Maasbree richting Roermond willen, kunnen omrijden via de N273 en de N280.

Het asfalt van de Zuiderbrug wordt vervangen, omdat het volgens Rijkswaterstaat momenteel in slechte staat is.

Scheepvaart bij geramde brug Alphen aan den Rijn hervat

ALPHEN AAN DEN RIJN – De scheepvaart over de Gouwe bij Alphen aan den Rijn kan worden hervat. ProRail voerde afgelopen nacht een test uit met de spoorbrug die vorige week vrijdag door een binnenvaartschip werd geramd. De brug kan weer draaien, zodat schepen erlangs kunnen varen.

Het schip zat vrijdag urenlang vast onder de brug. Hierdoor lag het treinverkeer lang stil, maar dat kon vrijdagmiddag al worden hervat.

Volgens ProRail moet er nog wel wat schade aan de brug worden hersteld. Dat gebeurt op momenten dat er geen treinen overheen rijden. De schade belemmert de functionaliteit van de brug niet.

De politie onderzoekt de oorzaak van de aanvaring van het schip met de brug.

IJsjesfabriek Dedert IJs uit Roermond failliet verklaard

ROERMOND – De ijsjesmaker Dedert IJs, onder meer bekend door het introduceren van de dubbellikker in Nederland, is failliet verklaard.

Het bedrijf uit Roermond maakt onder meer water- en vruchtenijsjes en smoothies. Het bedrijf vroeg vorige week uitstel van betaling aan. Advocaat Michiel Peeters van Boels Zanders is aangesteld als de curator.

Bij Dedert IJs werken 120 mensen in vaste dienst en in de zomermaanden komen daar nog eens 130 uitzendkrachten bij, schreef De Telegraaf eerder.

Dedert IJs begon in de jaren vijftig van de vorige eeuw met de ijsproductie van dubbellikkers in een Rotterdamse bakkerij. Eerder waren waterijsjes op twee stokjes al populair in de Verenigde Staten. Toen het bedrijf eind jaren zestig groeide en ook buitenlandse klanten wilde bedienen, verhuisde de ijsjesmaker naar het Limburgse Roermond.

Tarieven Vrachtwagenheffing sterk afhankelijk van CO2-uitstoot

ZOETERMEER/DEN HAAG – Minister Madlener van I&W heeft vorige week een wetvoorstel tot wijziging van de wet Vrachtwagenheffing naar de Tweede Kamer gestuurd. De belangrijkste wijziging is een nieuwe structuur voor de tarieven. Die wordt sterk afhankelijk van de CO2-uitstoot, meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Het voorstel biedt ook zicht op de hoogte van de tarieven die de minister vanaf 2026 in rekening wil gaan brengen.

Begin vorig jaar is de wet Vrachtwagenheffing deels van kracht geworden. Daarbij kon nog geen rekening worden gehouden met de wijzigingen van de Europese ‘Eurovignetrichtlijn’. Die richtlijn bepaalt de regels waarmee landen een tol voor vrachtwagens mogen invoeren.

Inmiddels is de richtlijn gewijzigd, waardoor er bijvoorbeeld korting mag worden toegepast op de tarieven voor voertuigen met een lage CO2-uitstoot. Het nieuwe wetsvoorstel van minister Madlener voert die wijzigingen nu door in de Nederlandse Vrachtwagenheffing. Het moet nog wel door de Tweede Kamer en daarna de Eerste Kamer worden behandeld.

CO2-klassen

De tariefstructuur van de heffing zal worden gebaseerd op het toegestane gewicht, de Euroklasse én de CO2-klasse van het voertuig. Er zijn vier gewichtsklassen en vijf CO2-klassen. Die laatste worden bepaald door de emissiewaarde zoals vermeld in het kentekenregister van de RDW. Daarbij is klasse 1 de vuilste klasse en klasse 5 de schoonste. Die laatste kan alleen worden bereikt met volledig elektrische aandrijving, een waterstofverbrandingsmotor of een waterstof-brandstofcel. Een hybride voertuig zal ergens tussen klasse 1 en 5 vallen. Voor de Vrachtwagenheffing is CO2-klasse 1 weer onderverdeeld naar de verschillende Euroklassen.

Tabel: TLN

Nieuwe tarieven

Minister Madlener stelt de tarieven voor zoals in onderstaande tabel zijn aangegeven. Als het parlement akkoord gaat met het wetsvoorstel, dan is dit de basis voor de toekomstige tarieven. Die worden wel jaarlijks geïndexeerd voor de inflatie, zoals dat ook met de tarieven gebeurt van bijvoorbeeld de dieselaccijns, of de motorrijtuigenbelasting (MRB).

Dat betekent dat dit nog niet de definitieve tarieven zijn die vanaf 2026 zullen gelden. Waarschijnlijk zal er nog een aanpassing plaatsvinden voor twee jaar inflatie. Het biedt ondernemers echter wel een basis om investeringsbeslissingen mee af te wegen. Afhankelijk van de gewichtsklasse krijgen EV-voertuigen een korting van 77 tot 80 procent ten opzichte van het schoonste dieselvoertuig.

Invoering in 2026

De Vrachtwagenheffing wordt naar verwachting in 2026 ingevoerd en gaat gelden op alle snelwegen en een aantal N-wegen en enkele grootstedelijke wegen. Hij is van toepassing op alle Nederlandse en buitenlandse vrachtwagens met ttm > 3,5 ton, inclusief de zogenaamde ‘BE-trekkers’. Gelijktijdig met de invoering wordt het Eurovignet in Nederland afgeschaft en wordt de MRB verlaagd tot de Europese minimumtarieven. De netto-opbrengsten van de Vrachtwagenheffing worden teruggesluisd naar de transportsector voor innovatie en verduurzaming.

Voortbestaan Westerbork staat onder druk, vraagt Rijk om steun

HOOGHALEN – Het voortbestaan van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork in Drenthe staat onder druk vanwege financiële problemen. Daarom vraagt het centrum om een bijdrage van het Rijk voor de exploitatie van het herinneringscentrum en voor “een eenmalige grote vernieuwingsslag”.

“Het Herinneringscentrum wordt al jaren marginaal gefinancierd en kan net het hoofd boven water houden”, zegt Westerbork. De uitgaven lopen de laatste jaren op en kunnen niet meer gedekt worden door de inkomsten. Zo zijn de salarissen van de medewerkers “sterk gestegen” onder de cao. “We hebben de afgelopen jaren ingeteerd op onze reserves. Dat is nu niet meer mogelijk”, aldus het herinneringscentrum. Daarnaast ziet het ernaar uit dat daar bezuinigingen en een btw-verhoging in de culturele sector bij komen, naar wens van het nieuwe kabinet. Die verhoging zou betekenen dat een kaartje voor het herinneringscentrum duurder wordt.

Kamp Westerbork ontvangt dit jaar ruim 35.000 leerlingen en benadrukt zijn “belangrijke educatiefunctie”. Het herinneringscentrum financiert dit zelf, maar de middelen zijn “niet toereikend”. Er is structureel meer geld nodig om alle scholen te verwelkomen. Momenteel moeten scholen worden geweigerd.

Aanpassingen

Met een vernieuwingsslag bedoelt het herinneringscentrum onder meer een aanpassing aan het gebouw, dat is nu “te klein voor de 140.000 bezoekers die we jaarlijks ontvangen”. Daarnaast is de tentoonstelling toe aan vernieuwing, omdat deze “onvoldoende” aansluit bij de “belevingswereld van jongeren”. Ook het kampterrein is toe aan een andere inrichting. Verder kennen het museum en het grote terrein “zwaar achterstallig onderhoud wegens de gebrekkige financiering”.

Dinsdagmiddag overhandigt de directeur van het herinneringscentrum Bertien Minco een petitie aan de vaste Kamercommissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hier is onder meer Hans Peeper bij, die zelf als 4-jarige in Kamp Westerbork zat.

Vanuit Kamp Westerbork zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog 107.000 Joden, Sinti en Roma gedeporteerd naar vernietigingskampen. Ook woonden er vanaf 1951 tot begin jaren zeventig veel Molukse militairen die hebben gevochten in Nederlands-Indië voor het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL). Zij verbleven samen met hun gezinnen in het kamp.

Zeven MAN TGL 10.190 vrachtwagens voor Technische Unie

Technische Unie is dé groothandel in technische installatiematerialen voor de bouw, installatiebranche en de industrie. Voor het transport werkt Technische Unie met 350 voertuigen vanuit 17 hubs in heel Nederland. Op dit moment worden zeven nieuwe MAN TGL bakwagens uitgeleverd.

Naast bestelwagens omvat het wagenpark van Technische Unie 210 bakwagens. Deze trucks rijden door heel Nederland en voeren per dag tussen de 45 en 50 stops uit, met een gemiddeld jaarkilometrage van rond de 80.000 kilometer.

“Dat is een intensieve inzet, vandaar dat voor ons het servicenetwerk en de betrouwbaarheid van enorm belang zijn”, aldus wagenparkbeheerder Marcel van Haasen.

 

Duurzaamheid

Technische Unie heeft in toenemende mate te maken met de Zero Emissie zones in de grote steden. Van Haasen: “Voor ons betekent dat veel in de toekomst, maar door nu nog een deel van het wagenpark te vervangen door deze MAN’s met Euro 6 E motoren op HVO kunnen we de komende vijf jaar vooruit. De ontwikkelingen op elektrisch gebied gaan snel en zo kunnen wij ons rustig oriënteren. De nieuwe, elektrische eTGL ziet er bijvoorbeeld goed uit en daar gaan we dan ook naar kijken voor de toekomst.’’

Ergonomisch

De nieuwe MAN TGL 10.190 bakwagens zijn voorzien van extra bescherming onder de voorbumper, flitsers voor en achter voor extra veiligheid en het MAN OptiView camerasysteem, inclusief dode hoek camera, waardoor alle dode hoeken zijn verdwenen, 360 graden rond het voertuig. Verder is er gekozen voor een volledig aero pakket op de cabine en voor een Jonker laadbak met een aflopende daklijn. Vanwege de vele stops is de laadbak voorzien van een uitklapbare, ergonomische opstap met wegrijbeveiliging.

“Samen met de ruime dagcabine en de achttraps MAN PowerMatic automaat zorgt dat voor een ergonomisch en comfortabel stuk gereedschap voor onze chauffeurs”, aldus Marcel Van Haasen.

De Powermatic is door de koppelomvormer enorm soepel en schakelt zonder trekkrachtonderbreking. Daarnaast zorgt deze aandrijflijncombinatie ook nog eens voor brandstofbesparing.

Transacties huurmarkt fors omlaag, terwijl huurprijzen oplopen

UTRECHT – Het aantal transacties op de huurmarkt is gedaald naar een dieptepunt, terwijl de hoogte van de huren verder opliep. Volgens vastgoedmanagers komt dat door het grote tekort aan huurwoningen. In de hand gewerkt door veranderde wetgeving worden ook veel huurwoningen te koop gezet. Dit ‘uitponden’ heeft als gevolg dat ze niet meer beschikbaar zijn voor nieuwe huurders.

De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) becijfert dat er in het derde kwartaal slechts ruim 6000 ‘kale’ huurwoningen zijn verhuurd. Dat is bijna 19 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Tegelijk bleven de huurprijzen stijgen met gemiddeld bijna 7 procent op jaarbasis.

“Het tekort aan huurwoningen is dramatisch, een steeds kleinere groep kan huren”, reageert Ronald de Nas, bestuurder bij de brancheorganisatie van vastgoedmanagers VGM NL. “Inmiddels is er al ruim drie jaar een dalende lijn in het aantal nieuwe verhuringen en het einde lijkt nog lang niet in zicht”, merkt Lana Gerssen, vakgroepvoorzitter NVM Wonen, daarnaast op. Ze spreekt van een “uitpondtsunami” en roept woonminister Mona Keijzer op om in te grijpen.

Keijzers voorganger Hugo de Jonge wilde het tij op de huurmarkt keren met de op 1 juli dit jaar ingegane Wet betaalbare huur. Maar deze wet kreeg al veel kritiek. Vastgoedbeleggers vinden het door de maximale huurprijs voor woningen in het middensegment minder interessant om woningen te verhuren. Daardoor zouden er nu juist extra veel huurwoningen overgaan naar de koopmarkt.

Een grote vastgoedpartij als verzekeraar ASR riep het nieuwe kabinet al op de Wet betaalbare huur te heroverwegen. Topman Jos Baeten zei in augustus dat ASR zijn woningportefeuille voorlopig in ieder geval niet uitbreidt, hoewel Nederland een groot woningtekort heeft.

De cijfers van de NVM laten ook verschillen zien per provincie of stad. Daarbij valt vooral op dat er in Amsterdam sprake is van een kleine daling van de huurprijs. “Dit wordt mogelijk veroorzaakt door de onttrekking van particuliere huurwoningen”, oppert De Nas. “Feit blijft dat de tekorten ongekend groot zijn en het aanbod helaas afneemt.”

P3 Logistic Parks start eerste build-to-suit project in Emmeloord

EMMELOORD – P3 Logistic Parks, een toonaangevende Europese investeerder, ontwikkelaar en eigenaar van logistiek vastgoed, kondigt zijn eerste ontwikkelingsproject in Nederland aan met een build-to-suit (BTS) faciliteit in Emmeloord. Deze stap is een belangrijke mijlpaal voor de groei van het bedrijf op de Nederlandse logistieke vastgoedmarkt. De locatie zal worden gebruikt door Tolsma-Grisnich B.V., een toonaangevende wereldwijde leverancier van technische oplossingen voor de opslag en verwerking van aardappelen, uien en wortelen.

Het build-to-suit (BTS) magazijn beslaat 18.560 m² en zal voor een langere periode worden verhuurd. De bouw vordert volgens planning en het project zal naar verwachting eind 2025 voltooid zijn. Het is gelegen in Emmeloord, ook wel de ‘Aardappelhoofdstad van Europa’ genoemd. De locatie biedt uitstekende toegang tot belangrijke landbouw- en logistieke infrastructuur. Het terrein werd door de gemeente aangewezen vanwege de strategische nabijheid van de snelweg en het belang voor de bloeiende landbouwsector in de regio.

Consolidatie voor verbeterde efficiëntie

Tolsma-Grisnich opereert momenteel vanuit twee verschillende locaties in Emmeloord. Dit nieuwe, ultramoderne magazijn zal hen in staat stellen de activiteiten onder één dak te consolideren, hun processen te stroomlijnen en de operationele efficiëntie te verbeteren. Deze stap betekent een sterke betrokkenheid in de regio en ruimte voor verdere groei van het bedrijf in de sector.

Léon Vié, Managing Director, Nederland en België bij P3: “We zijn blij met de start van onze eerste ontwikkeling in Nederland en meteen met zo’n prestigieus project. De centrale plek van Emmeloord in de Europese agrarische industrie maakt het een ideale locatie voor deze build-to-suit ontwikkeling. Met onze uitgebreide expertise in het leveren van op maat gemaakte logistieke oplossingen kijken we ernaar uit om Tolsma-Grisnich te ondersteunen in hun reis naar consolidatie en groei.”

Frits Visser, Algemeen Directeur Tolsma-Grisnich voegde toe: “Het consolideren van onze activiteiten in een speciaal gebouwd magazijn betekent een belangrijke stap voorwaarts. De inzet van P3 om op onze behoeften in te spelen en een faciliteit te leveren die aansluit bij onze zakelijke doelstellingen, zorgt ervoor dat we kunnen blijven innoveren en onze klanten effectief kunnen bedienen.”

Strategische expansie naar de Nederlandse markt

Het besluit van P3 om zijn eerste BTS-project in Nederland te starten, komt na jarenlang een solide portefeuille te hebben opgebouwd door middel van vooruitgefinancierde acquisities. Met meer dan 20 jaar ontwikkelingsexpertise in heel Europa en een team van lokale experts is P3 goed gepositioneerd om te profiteren van de toenemende vraag naar logistiek op maat in het land. Het Emmeloord BTS-project vormt een belangrijke pijler in de langetermijngroeistrategie van P3.

D66 en CDA: schors Hongarije uit Schengen om Russische spionage

DEN HAAG – D66 en CDA vinden dat Hongarije tijdelijk moet worden geschorst uit het Schengengebied, de zone in Europa waarbinnen mensen vrij kunnen reizen. De regering onder leiding van premier Viktor Orbán heeft afgelopen zomer de deur wijd opengezet voor arbeidsmigranten uit Rusland en Belarus, stellen de oppositiepartijen. Daardoor komen spionnen uit die landen naar hun inzicht te makkelijk de Europese Unie in.

Arbeidsmigranten uit Belarus en Rusland moeten in Nederland door een “strenge screening”, maar komen volgens Jan Paternotte (D66) “op de meest makkelijke manier” Hongarije binnen. Dat terwijl de afgelopen jaren honderden Russen uit Europa zijn gezet op verdenking van spionage. Soms worden ze zelfs verdacht van zaken als brandstichting of het beramen van moordaanslagen, zegt het Kamerlid.

De partijen hopen een Kamermeerderheid van hun voorstel te overtuigen, zodat premier Dick Schoof de opdracht krijgt om de schorsing van Hongarije te bepleiten bij zijn Europese collega’s. D66 en CDA brengen hun plan dinsdag in bij het Kamerdebat met de premier over de Nederlandse inzet tijdens de Europese top eind deze week.

Sinds het Schengenverdrag is getekend in 1985 is het nog nooit voorgekomen dat een land is geschorst uit de vrijreizenzone. Paternotte vindt dat nu wel op zijn plaats omdat Hongarije het “heel bont” heeft gemaakt. Het land stak bijvoorbeeld “een middelvinger op” door niet te reageren op vragen van een bezorgde Europese Commissie. “Het zou juist verzwakkend werken voor Schengen om dit niet te doen”, vindt de politicus.

Faillissementen: ook komende jaren scoort Nederland het slechtst van de eurozone

‘S-HERTOGENBOSCH – In de meest recente Global Insolvency Report onthult Allianz Trade een ernstiger vooruitzicht voor het wereldwijde bedrijvenlandschap, met een verwachte stijging van het aantal faillissementen met 11 procent in 2024 – een nog sterkere stijging dan eerder werd verwacht. Het rapport belicht de belangrijkste trends en risico’s voor bedrijven wereldwijd, nu de wereldeconomie worstelt met een trage vraag, aanhoudende geopolitieke spanningen en ongelijke financieringsvoorwaarden.

Nederlandse situatie

De faillissementscijfers voor Nederland blijven ook de komende jaren het slechtst van de eurozone. Kredietverzekeraar Allianz Trade heeft voor dit jaar het percentage naar boven bijgesteld van +31 procent (voorspelling van februari 2024) naar +35 procent. Voor 2025 en 2026 gaat de kredietverzekeraar uit van een daling in Nederland van respectievelijk -2 procent en -1 procent. Nergens in de eurozone is deze daling zo laag.

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “De slechte faillissementscijfers staan niet op zichzelf. Het valt me op dat cijfers over de Nederlandse economie steeds vaker slechter uitvallen. De Duitse malaise die maar blijft voortduren is daar zeker debet aan.” Geeroms noemt een reeks negatieve factoren. Zoals de stijging van de loonkosten, de afname van de arbeidsproductiviteit, de dalende innovatiekracht en de krapte op het elektriciteitsnet. Ook verwijst Geeroms naar de daling op de World Competitiveness Ranking. Nederland daalde dit jaar van de 5e naar de 9e plaats. “De grootste daler in Europa”.

Een sneller dan verwachte wereldwijde acceleratie

Toen Allianz Trade in februari zijn eerste wereldwijde insolventieprognoses bekendmaakte, verwachtte het bedrijf al een sterke stijging in 2024 (+9 procent), gevolgd door een stabilisatie in 2025. Recente ontwikkelingen hebben echter tot een nog grimmiger beeld geleid, met een voorspelde stijging van +11 procent voor dit jaar (+2pps ten opzichte van de vorige prognose), gevolgd door een piek van +2 procent in 2025 (+2pps ten opzichte van de vorige prognose). Het aantal bedrijfsfaillissementen zal zich dus pas in 2026 stabiliseren, en zelfs dan zullen ze op een hoog niveau blijven.

Allianz Trade verwacht dat het aantal faillissementen in de VS in 2025 met +12 procent zal stijgen en in 2026 met -4 procent zal dalen. In Duitsland zullen ze met +4 procent stijgen en in 2026 met -4 procent dalen. In Frankrijk en het VK zal het aantal faillissementen licht afnemen na een zeer hoog niveau (-6 procent in 2025 voor beide landen tegenover respectievelijk -3 procent en -4 procent in 2026), terwijl het aantal faillissementen in Italië zal blijven toenemen (respectievelijk +4 procent en +3 procent). In China zal het aantal bedrijfsfaillissementen vanaf een laag niveau toenemen, met respectievelijk +5 procent en +6 procent in 2025 en 2026.

Meer dan de helft van het mondiale BBP zal worden getroffen door stijgingen met dubbele cijfers

Tot nu toe is het aantal bedrijfsfaillissementen al met +9 procent gestegen en de stijging is breed verspreid over alle regio’s en sectoren. Wereldwijd zal de insolventie-index van Allianz Trade voor 2024 waarschijnlijk uitkomen op +13 procent boven het gemiddelde voor 2016-2019, maar -11 procent onder het niveau van de wereldwijde financiële crisis (2008-2020)

“Deze wereldwijde achtbaanrit van bedrijfsfaillissementen is deels te wijten aan de nog steeds matige wereldwijde vraag, de aanhoudende geopolitieke onzekerheid en de ongelijke financieringsvoorwaarden. Het kan ook worden verklaard door de ‘achterstand’ in faillissementen, aangezien bedrijven niet langer worden beschermd door de steunmaatregelen die tijdens de pandemie en de energiecrisis zijn genomen. Daarom zullen landen die goed zijn voor meer dan de helft van het wereldwijde bbp in 2024 te maken krijgen met een stijging met dubbele cijfers van het aantal faillissementen, en twee derde zal dit jaar misschien hun aantal van voor de pandemie overtreffen. De bouw, detailhandel en dienstensector zijn het hardst getroffen, zowel wat betreft de frequentie als de ernst” , voegt Aylin Somersan Coqui, CEO van Allianz Trade, toe.

Met name het aantal grote faillissementen heeft een nieuw recordniveau bereikt, waarbij West-Europa deze trend aanvoert . Dit vormt ook een grote bedreiging voor de werkgelegenheid, vooral in Europa en Noord-Amerika. Tegen 2025 zouden in deze regio’s meer dan 1,6 miljoen banen op de tocht kunnen staan (8 procent van het totaal aantal mensen dat werkloos is), het hoogste niveau in tien jaar. Meest kwetsbaar zijn de bouw, retail en dienstverlening.

Kan een lagere rente een game changer zijn voor bedrijven?

Hoewel een geleidelijke versoepeling van het monetaire beleid enige verlichting kan bieden, zal het geen wondermiddel zijn voor bedrijven die het moeilijk hebben. Lagere rentetarieven verlagen de leenkosten, verbeteren de cashflow en stimuleren de winstgevendheid, maar ze kunnen de financiële uitdagingen die bedrijven boven het hoofd hangen niet volledig aanpakken.

Bedrijven hebben al schulden afgebouwd en zich aangepast aan hoge rentes. Onze analyse geeft aan dat de huidige cyclus van renteverlagingen (-2pp in september 2025) leidt tot een vermindering van de faillissementstrend met -4pp, dankzij hogere marges (die in Duitsland kunnen oplopen tot +2pp, In Frankrijk tot +4pp, in het VK tot +3pp en in de VS tot +2.8pp). Dit zou de algemene stijging in bijvoorbeeld de VS echter slechts licht compenseren en de daling in Frankrijk versterken” , zegt Maxime Lemerle, Lead Analyst for insolvency research bij Allianz Trade.

CPB: rijken dragen naar verhouding minst bij aan basispakket zorg

DEN HAAG – Mensen met de hoogste inkomens dragen naar verhouding het minst bij aan zorg uit het basispakket. De lasten worden vooral gedragen door mensen met een middeninkomen. De solidariteit op het gebied van inkomen is laag, concludeert het Centraal Planbureau (CPB).

Het bureau deed onderzoek naar wat het inkomenssolidariteit noemt, dus het principe dat de sterkste schouders de zwaarste lasten voor de Zorgverzekeringswet dragen, zodat ook mensen met de laagste inkomens goede zorg kunnen krijgen.

Uit de berekeningen komt naar voren dat de rijkste huishoudens gemiddeld iets meer dan 10.000 euro per jaar betalen voor het basispakket van de zorg. Een deel daarvan komt van premies voor de zorgverzekering, een ander deel van belastingen. Van dat geld kan de zorg uit het basispakket in stand worden gehouden. Voor de hoogste inkomens komt het bedrag neer op 6,6 procent van het inkomen. Bij de allerhoogste inkomens, de top van de top, is dat minder dan 4 procent.

Grens aan afdracht

De armste gezinnen betalen gemiddeld 2449 euro per jaar voor het basispakket aan zorg, oftewel bijna 10 procent van hun inkomen. De groep die net boven de laagste inkomens zit, is 10,5 procent van het inkomen kwijt aan zorg. Alles bij elkaar dragen de middeninkomens ongeveer 9,7 procent van hun inkomen af aan zorg die in het basispakket zit.

Dat de hoogste inkomens relatief weinig bijdragen, komt onder meer doordat er een grens zit aan de afdracht die van het inkomen afhangt. Mensen die meer verdienen dan 71.628 euro, betalen hetzelfde maximumbedrag, ongeacht hoe ver ze boven de grens zitten.

Grotere verschillen

Volgens het CPB zijn de verschillen tussen de inkomensgroepen groter dan voor de huidige Zorgverzekeringswet in 2006 werd ingevoerd. De verschillen zijn ook groter dan in andere Europese landen.

Het CPB keek ook naar de premies voor mensen met en zonder gezondheidsrisico’s. Mensen met lage zorgkosten, die waarschijnlijk weinig gebruikmaken van zorg, dragen naar verhouding meer bij dan mensen met een hoger risico. Op dat gebied is er dus wel veel solidariteit, aldus de onderzoekers.

LAATSTE NIEUWS

SVZ Transport neemt Van den Heuvel Logistiek over

SVZ Transport en Van den Heuvel Logistiek versterken het distributienetwerk door krachtenbundeling. "Ik was op zoek naar een vergelijkbare organisatie die de marktpropositie van...