Clicky

donderdag 14 november 2024 - 23:17 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 389

Twee chauffeurs van hetzelfde bedrijf vervoeren lithium-ion batterijen niet volgens de regels en vereisten [+foto]

Foto: Inspectie Leefomgeving en Transport

WAALWIJK – Donderdagochtend controleerde de Inspectie Leefomgeving en Transport ter hoogte van Waalwijk een combinatie die lithium-ion-batterijen vervoerde (UN 3480). De combinatie viel op omdat deze geen oranje borden voerde. Dit was reden voor een controle.

Tijdens de controle bleek dat de chauffeur niet in het bezit was van een geldig ADR certificaat, schriftelijke instructies, brandblusmiddelen en uitrusting. Tegelijkertijd reed van hetzelfde bedrijf nog een combinatie met dezelfde lading voorbij, ook zonder oranje borden, meldt de ILT op X.

Het onderzoek naar dit transport loopt nog. Tegen de vervoerder wordt Proces-Verbaal opgemaakt. Een andere chauffeur is ter plaatse gekomen om de lading verder te vervoeren.

Politie grijpt in bij Gazaprotest universiteit Parijs

PARIJS – De Franse politie heeft ingegrepen bij een pro-Palestijns protest van universiteitsstudenten in Parijs. De betogers hadden zich verzameld bij de prestigieuze universiteit Sciences Po in Parijs.

Bij de universiteit kwamen zo’n zestig studenten bijeen. Ze eisen dat de onderwijsinstelling breekt met “universiteiten en bedrijven die medeplichtig zijn aan de genocide in Gaza”, zeggen getuigen.

De meeste betogers zouden zijn vertrokken na overleg met de universiteit. Een “kleine groep studenten” weigerde en daarop is de politie ingeschakeld, meldt de instelling donderdag. Die zegt te betreuren dat de situatie zo escaleerde.

Niet alleen op Franse universiteiten is onrust ontstaan over de humanitaire crisis in Gaza, waar Israël grootschalige aanvallen uitvoert. Ook op Amerikaanse universiteiten hebben de autoriteiten ingegrepen bij protesten.

Rutges Cargo gaat groen met Scania 40R BEV plus twaalf 460S Super trekkers

SCHIPHOL – Rutges Cargo Europe versterkt de vloot met dertien nieuwe Scania trucks, waarvan één batterij elektrische. Het transportbedrijf, gespecialiseerd in nationale en internationale niche markten, heeft een goede reden om wederom uit te breiden met Scania.

“Niet in het minst vanwege het brandstofverbruik”, verklaart directeur eigenaar Vincent van ’t Schip. “Daarnaast willen we als werkgever de ultieme auto neerzetten.”

Alle voertuigen worden geleverd door Scania Uithoorn.

Met beide voeten stevig op de grond is Rutges gespecialiseerd in het vervoer van goederen met speciale zorg en precisie. Dat gebeurt met een wagenpark van 120 eenheden, waarvan een steeds groter aandeel uit Scania bestaat.

Twaalf Scania 460S trekkers

In de afgelopen weken werden twaalf nieuwe Scania 460S trekkers met de Super 13-liter motor in batches op het Schiphol Logistics Park verwelkomt. De 4×2 low-deckers worden ingezet op zowel nationale als internationale trajecten voor de transporttakken Pharma Transport en Special Cargo Transport. Met aan jaarkilometrage van ruim 120.000 kilometer is veel aandacht besteed aan het chauffeurscomfort. Ook de brandstofefficiëntie speelde een belangrijke rol bij de keuze voor Scania.

“We zijn zeer tevreden over het brandstofverbruik en daarmee aantrekkelijke TCO”, legt Van ’t Schip uit. “Bovendien biedt de ruime S-cabine van Scania veel leefruimte en een luxe interieur. Met daarbovenop een magnetron, koelkast en in sommige gevallen een retarder, luxe matras en diverse veiligheidsvoorzieningen zoals een camera ontbreekt het de chauffeurs onderweg aan niets.”

Scania 40R BEV

Naast deze twaalf voertuigen uit de S-serie neemt Rutges Cargo Europe dit jaar ook een Scania 40R 4×2 BEV in gebruik, die naar verwachting rond de zomer wordt geleverd. Met de batterij elektrische trekker wil de logistieke dienstverlener de impact op het milieu verminderen door haar klanten een duurzaam transportabonnement aan te bieden.

“Het is voor ons best wel uitdagend en letterlijk pionieren. We merken in gesprekken met onze klanten dat duurzaam vervoer steeds meer op de agenda komt. De elektrische Scania, die vanwege de actieradius al snel kwam bovendrijven, biedt ons de kans een milieuvriendelijk alternatief aan te bieden.”

De Scania BEV is goed voor een actieradius van 350 kilometer, heeft 624 kWh aan accu’s aan boord en een vermogen van 400 kW (545 pk). De door Scania in eigen huis geassembleerde batterijpakketten zijn niet alleen de groenste ter wereld, ze bieden ook een grotere capaciteit.

Voor het opladen beschikt Rutges over zestien laadpunten, die met het oog op de toekomst vier jaar geleden bij de bouw van de nieuwbouwlocatie werden gerealiseerd, evenals een zware netwerkaansluiting voor het koelen van de temperatuur gecontroleerde warehouses.

Rutges Cargo Europe is gespecialiseerd in nationaal en internationaal transport met een focus op de niche markten Pharma, High Value, Aerospace & Sensitive Transport en Special Cargo Transport. Ruim 210 medewerkers verzorgen zowel het transport als ook de op- en overslag van kwetsbare, waardevolle en farmaceutische goederen.

Met 30.000 vierkante meter aan warehouse op de in 2020 gerealiseerde nieuwsbouwlocatie, waarvan 80 procent temperatuur gecontroleerd, biedt Rutges het meest geavanceerde healthcare magazijn op het Schiphol Logistics Park. Directeur eigenaar Vincent van ’t Schip wil voorop lopen in de markt.

“We hebben ons gespecialiseerd in hetgeen waar we goed in zijn en ons verder in willen ontwikkelen. Zeker met onze locatie nabij Schiphol kunnen we een grote diversiteit aan werk aan.”

Gasgeneratoren moeten overvol stroomnet helpen ontlasten

elektriciteitsmasten

DEN HAAG – Netbeheerders nemen extra maatregelen om het overvolle stroomnet in de Flevopolder, Gelderland en Utrecht te ontlasten. Op plekken waar op piekmomenten de vraag naar elektriciteit de capaciteit van het net te boven gaat, worden tijdelijk ook gasgeneratoren ingezet, meldt demissionair klimaat- en energieminister Rob Jetten aan de Tweede Kamer.

De overheid en netbeheerders kondigden afgelopen najaar al maatregelen aan om het hoogspanningsnet sneller uit te breiden en slimmer te gebruiken. Dat is nodig omdat de verduurzamingsdrift bij huishoudens en bedrijven, die de afgelopen jaren bijvoorbeeld op grote schaal zonnepanelen hebben aangeschaft, een steeds groter beslag legt op de schaarse netcapaciteit.

In de regio Flevopolder-Gelderland-Utrecht gaat dat evenwel niet snel genoeg. De vraag naar ruimte op het stroomnet neemt daar zo snel toe dat netbeheerders het niet kunnen bijbenen. Daarom zijn extra maatregelen nodig. Om het net te ontlasten, worden lokaal batterijen ingezet, en waar dat onvoldoende is tijdelijk ook gasgeneratoren.

Het bijzetten van lokale stroomproductie met behulp van gas is een tijdelijke maatregel die alleen wordt ingezet op piekmomenten, zegt Jetten. Hij benadrukt dat daardoor de “structurele verduurzaming” zoveel mogelijk kan doorgaan, en de CO2-uitstoot op de langere termijn daalt.

De provincie Utrecht vindt het jammer dat de maatregelen moeten worden genomen, maar het is volgens verantwoordelijk gedeputeerde Huib van Essen wel de beste manier om door te gaan met het verduurzamen van woningen en mobiliteit. “Zo kunnen we er samen voor zorgen dat verduurzamingsopgaves en maatschappelijke ontwikkelingen niet stagneren.” Een van de andere belangrijke maatregelen die worden genomen, is dat publieke laadpalen voor elektrische auto’s op zogeheten piekmomenten kunnen worden uitgezet.

Zowel omzet als winst daalden fors voor Vos Logistics in 2023

Vos Logistics

OSS – Na enkele jaren van groei realiseerde Europees logistiek dienstverlener Vos Logistics in 2023 een omzet van € 377 miljoen; een daling van 7,5 procent ten opzichte van 2022. Als gevolg van een inzakkende economie, met name in de tweede helft van het jaar, kampten de meeste activiteiten met afnemende volumes. Daarnaast is Home Delivery sterk gereduceerd. De organisatie is hierop aangepast.

De hieruit voortvloeiende kostenreducties komen met vertraging, waardoor het geconsolideerde resultaat voor aftrek van rente en belastingen (EBIT) daalde tot € 930 duizend (2022: € 4 miljoen), met een nettoverlies van € 2,2 miljoen (2022: € 1 miljoen winst); De solvabiliteit bleef stabiel op ruim 23 procent. Vos Logistics investeerde € 43,5 miljoen (2022: € 27,5 miljoen) in vlootvernieuwing, verduurzaming en digitale transformatie.

Solutions

Warehousing, Benelux-Distributie en Freight Management zagen vooral in de retail en bouw een dalende vraag. Doordat de performance van Home Delivery achterbleef bij de doelstellingen, is deze business line afgebouwd en als service geïntegreerd in Warehousing. Door gerichte ingrepen in de indirecte organisatie is de productiviteit gestegen en zijn de lijnen in de organisatie korter. Hierdoor is de flexibiliteit vergroot en de contributiemarge gestegen.

International Transport

Door de afnemende vraag in de bouw en de petrochemie en het verlies van een automotive klant was 2023 voor International Transport een uitdagend jaar. Dit noodzaakte tot aanpassing van de capaciteit. Om een hoge servicegraad te behouden in een volatiele markt werd de flexibele schil uitgebreid door inzet van subcontractors en multimodale oplossingen op lange routes. Dit is ook gunstig is voor onze CO2 -voetafdruk. De intake van nieuwe business van bestaande en nieuwe klanten, in combinatie met de verhoging van de productie van eigen vloot, biedt perspectief voor 2024.

De blik voorwaarts

“Om de uitdagingen waarvoor de logistieke sector staat het hoofd te bieden, moet het rendement van de onderneming structureel verbeteren”, aldus Ben Vos, CFO Vos Logistics.

“Van grote invloed hierop zijn uiteraard de volatiliteit van vraag en aanbod, maar ook de energietransitie, toenemende en vaak conflicterende regeldruk in Europa en beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel. De kosten, waaronder ook de lonen, stijgen ieder jaar en de investeringsdruk in de zero emission-vloot en IT-backbone zullen stevig toenemen. Dit vraagt om duidelijke keuzes”, vervolgt Ben Vos.

De groei van de onderneming zal zich richten op Solutions: distributie, opslag en freight management in de Benelux. De rendementen zijn hier doorgaans beter en stabieler. Door investeringen, acquisities en de samenwerking met een Belgische partner is de organisatie hiervoor goed ingericht, zowel qua opslaglocaties als qua distributie -en IT-infrastructuur.

Dit biedt, volgens Vos, een belangrijke basis om het distributienetwerk te verdichten. Naast de reductie van emissies verminderen zij hiermee ook het aantal vervoersbewegingen in stedelijke gebieden, waardoor klanten efficiënter worden bediend terwijl onze impact afneemt.

In Internationaal Transport gaat Vos de toename van kosten en gevolgen van veranderende regelgeving versneld te verdisconteren in de tarieven. “We bedienen verladers hier in toenemende mate met klantgerichte transport- en distributiediensten met een hoge servicegraad. Hierin investeren we voor klanten die bereid zijn commitments voor langere termijn aan te gaan. Om ons aan te passen aan de vraagschommeling zullen we onze flexibele schil rondom de eigen vloot vergroten.”

In de transitie naar zero emission werd in 2023 een belangrijke stap gezet door de ingebruikname van zes elektrische trucks voor Benelux-distributie en twee laadpleinen. Ook in 2024 zal verder worden geïnvesteerd in elektrificatie. “Door beperkingen in laadinfrastructuur, beschikbaarheid en hoge investeringen in materieel, zullen we voorlopig nog niet volledig zero emission de steden inrijden, maar wel een belangrijke volgende stap zetten op weg daarheen.”

“Daarnaast hebben we een goede stap gezet met de implementatie van een nieuwe warehouse management system. Het doel is om medio 2025 volledig over te zijn, waarbij we verder zullen innoveren in automated warehousing.”

Frank Verhoeven, CEO Vos Logistics: “We houden een sterke focus op excellente dienstverlening en hebben duidelijke strategische keuzes gemaakt voor de toekomst van onze organisatie. Ondanks dat we nog geen economisch herstel waarnemen, is Vos Logistics goed gepositioneerd om de rendementen in 2024 te verbeteren.”

Douane treft 700 kilo qat aan in vrachtlading op Schiphol

Foto: Douane

SCHIPHOL – De Douane heeft woensdag 24 april 700 kilo qat onderschept. Douaniers troffen de lading aan verdeeld over vijf pallets.

Douaniers die op Schiphol bezig waren met controles stuitten op maar liefst 700 kilo qat. Dit had een waarde van zo’n €500.000,-. De drugs waren verdeeld over vijf pallets. De pallets waren bestemd voor het Verenigd Koninkrijk. De vondst is overgedragen aan het Hit-and-Run Cargo team (HARC) en inmiddels vernietigd.

Softdrug qat

Qat, ook wel khat genoemd, is een plantaardige drug. Het wordt vaak in bundeltjes verkocht van takken met blaadjes. De blaadjes lijken op laurierbladeren. Gebruikers van de drug kauwen op de verse blaadjes. Qat staat op lijst I van de Opiumwet. De plant groeit van nature in onder andere Somalië, Jemen en Kenia.

Qat-vondsten in 2023

Met deze vondst overstijgt de Douane de totale hoeveelheid qat die in 2023 gevonden werd. Toen trof de Douane in totaal 684 kilo qat aan.

Douane onderschept 267 kilo cocaïne tussen lading rum

drugs tussen rum in container Rotterdam

ROTTERDAM – De Douane heeft woensdag in de haven van Rotterdam tijdens een controle in een container cocaïne aangetroffen tussen een lading rum uit Trinidad.

Het gaat om 267 kilo met een straatwaarde van ruim 20 miljoen euro, meldt het Openbaar Ministerie donderdag.

De drugs zaten verstopt in 15 sporttassen. Tijdens de reis werd de container in Jamaica en in Colombia overgeladen op een zeeschip met bestemming Rotterdam.

De container met drank was bestemd voor een Nederlands bedrijf. Dit bedrijf heeft vermoedelijk niets met de smokkel te maken.

Het HARC-team heeft de zaak verder in onderzoek. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Pro-Palestijnse demonstranten onderbreken wederom Kamerdebat

pro-Palestijnse actievoerder in Tweede Kamer

DEN HAAG – Wederom hebben pro-Palestijnse demonstranten een plenaire vergadering in de Tweede Kamer onderbroken. Vier demonstranten riepen vlak na aanvang van een debat over de parlementaire enquête over fraudebeleid leuzen als “Free, free Palestine” vanaf de publieke tribune en werden vervolgens door de beveiliging verwijderd. Ook in de centrale hal en voor de ingang van het parlementsgebouw waren demonstranten. Sommigen zwaaiden met Palestijnse vlaggen.

Ook de andere demonstranten in het gebouw zijn weggesleept door de beveiliging en de politie. De afgelopen maanden zijn meer van zulke protesten geweest en dat leidde tot brede verontwaardiging in de Kamer. Deze keer ging het om een relatief kleinschalig protest. Binnen is een tiental demonstranten gesignaleerd. De ingang wordt nog steeds geblokkeerd door circa vijftien actievoerders.

Extinction Rebellion Justice Now! zegt achter het protest te zitten. Deze groep voerde al twee keer eerder actie in het Tweede Kamergebouw, waar dat niet is toegestaan.

Kamervoorzitter Martin Bosma heeft na het eerste protest in maart maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Hij heeft met de Haagse burgemeester Jan van Zanen afgesproken dat de politie zonder toestemming uit het Stadhuis demonstranten uit het Kamergebouw mag verwijderen, als ze een verzoek om te vertrekken negeren. Hij kondigde ook maatregelen aan om te voorkomen dat demonstratiemateriaal als vlaggen en spandoeken mee worden genomen naar binnen. Dat mag niet volgens de huisregels, maar gebeurt regelmatig.

Na de vorige pro-Palestijnse protesten in de Tweede Kamer heeft Bosma tegen meerdere actievoerders aangifte gedaan. Ze kregen ook een pandverbod van enkele weken opgelegd.

Investeerder KKR neemt Hans Anders-moederbedrijf nexeye over

Hans Anders

GORINCHEM -De grote Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR neemt het moederbedrijf nexeye van optiek- en hoorzorgketen Hans Anders over van het Britse investeringsbedrijf 3i Group. De partijen hebben daarvoor een definitieve koopovereenkomst getekend.

Het in Gorinchem gevestigde nexeye is ook eigenaar van de ketens eyes+more en Direkt Optik. Financiële details over de overname werden niet gemeld. Volgens nexeye kunnen onder de vleugels van KKR de groeiambities in optiek- en hoorzorg versneld worden, zowel in bestaande als nieuwe markten.

Nexeye heeft 3500 werknemers en telt 719 winkels in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Zweden. Onder het eigenaarschap van 3i nam nexeye in 2019 eyes+more over.

Digitale innovatieslag

Nexeye-topman Bart van den Nieuwenhof zegt dat onder 3i de organisatie werd versterkt en dat bestaande winkels werden gemoderniseerd en ook nieuwe winkels opengingen. Ook werd een digitale innovatieslag gemaakt. “En nu zijn we er klaar voor om dit groeipad samen met KKR te vervolgen.”

“We zijn ervan overtuigd dat onze investering in nexeye het bedrijf in de beste uitgangspositie zal brengen om toekomstige groeikansen te benutten en het op de lange termijn tot marktleider binnen de Europese optiek- en hoorzorgsector te maken”, stelt KKR.

Batavus

De Amerikaanse investeerder is in Nederland onder meer bekend als eigenaar van fietsenbedrijf Accell, met merken als Sparta en Batavus.

De overname van nexeye moet nog wel worden goedgekeurd door toezichthouders.

Supermarkt Dirk gaat personeel voorzien van bodycams

supermarkt Dirk van den Broek

ALPHEN AAN DEN RIJN – Supermarkt Dirk van den Broek gaat personeelsleden uitrusten met bodycams. De kleine draagbare camera’s kunnen worden ingezet bij gespannen of dreigende situaties en moeten onveilige incidenten in de winkels tegengaan.

De bodycam op de winkelvloer is anders dan de standaard bodycam van de politie en de NS, stelt de supermarkt. Daar registreert de camera beelden die later in de rechtszaal als bewijsmateriaal gebruikt kunnen worden. De bodycam zoals Dirk van den Broek die introduceert, is een kleine camera mét een scherm, waarop iemand die zich misdraagt, zichzelf direct terug kan zien.

Wanneer door een lastige klant een onveilige situatie dreigt te ontstaan, kan een medewerker de bodycam aanzetten. De medewerker kan vervolgens de lastige klant met de beelden confronteren.

Uit ervaringen in de branche blijkt volgens Dirk dat dit de-escalerend kan werken. Net als bij andere camera’s in de winkel, worden beelden en geluid alleen opgeslagen en gebruikt als dat nodig is, aldus de supermarkt.

Dirk heeft vorig jaar al proefgedraaid met de bodycams. Het bedrijf begint in veertig winkels met het gebruik van de camera’s. “Voor preventie hebben we altijd gebruikgemaakt van cameratoezicht in de winkels”, zegt directeur Dirk van den Broek. “De bodycams zijn voor ons een aanvulling op de werkvloer om dreigende situaties snel te de-escaleren, want elk incident is er een te veel voor onze collega’s en klanten.”

Bleckmann streeft naar sneller logistiek proces met de AutoStore-oplossing

EINDHOVEN – Bleckmann, expert in supply chain management voor mode- en lifestylemerken, kondigt de ‘go-live’ aan van een nieuw geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem (ASRS) op zijn op zonne-energie werkende fulfilmentlocatie in Grobbendonk, België.

Het nieuwe geïntegreerde goederen-naar-persoon-systeem is een geïntegreerde Kardex AutoStore-oplossing met geautomatiseerde verpakkingslijn en biedt een gestroomlijnd alternatief voor traditionele stellingopslag. Het verkleint de voorraadvoetafdruk aanzienlijk en versnelt het ‘picken’ en verpakken.

Het nieuwe systeem is de nieuwste stap in de automatiseringsstrategie van Bleckmann, die tot doel heeft de schaarste aan arbeidskrachten aan te pakken en een nog soepeler fulfilmentproces te bieden.

Minder ruimte, meer snelheid

De nieuwe AutoStore gebruikt tot zeven keer minder ruimte dan traditionele palletstellingen om dezelfde hoeveelheid voorraad op te slaan. Hierdoor wordt de opslagcapaciteit vergroot, waardoor meer SKU’s (van meerdere klanten) tegelijkertijd kunnen worden opgeslagen en de kans op voorraadtekorten aanzienlijk wordt verkleind. Artikelen worden ook opgehaald door radiografisch bestuurde robots, waardoor tijd wordt bespaard doordat medewerkers niet langer handmatig producten hoeven te verzamelen.

De Kardex AutoStore maakt deel uit van een geïntegreerde oplossing die minimale menselijke tussenkomst vereist. Dit omvat een geavanceerd transportsysteem van dozenopzetters en een autonoom pakstation met hoogteverkleining van de dozen, wat het fulfilmentproces aanzienlijk stroomlijnt.

“Vanaf het moment dat een product de AutoStore binnenkomt totdat het in een doos het magazijn verlaat, is het slechts door één paar handen aangeraakt”, legt Stefan Schepers, Automation Specialist bij Bleckmann uit. “Hierdoor kunnen we de tijd tussen de ontvangst van een bestelling en het vertrek uit het magazijn met wel zestig procent verkorten.”

Een geïntegreerde oplossing

Door het arbeidsintensieve pick- en verpakkingsproces te automatiseren, kunnen de klanten van Bleckmann hun klanten onder meer latere sluitingstijden bieden voor levering de volgende dag. Deze omvatten intelligente vraagvoorspelling.

“Het AutoStore-systeem maakt de populairste artikelen automatisch beter toegankelijk, zodat ze sneller kunnen worden verzonden”, zegt Jens Hooyberghs, Automation Project Manager bij Bleckmann. “Het is ook mogelijk om het systeem vóór piek- en uitverkoopperioden te programmeren, zodat de best verkochte artikelen nog sneller beschikbaar zijn – waardoor kostbare tijd wordt bespaard tijdens die extra drukke momenten.”

Licht-uit logistiek

De overstap naar de AutoStore-oplossing heeft volgens Stefan nog veel meer voordelen: “Het nieuwe systeem verkleint de kans op pickfouten aanzienlijk”, vervolgt hij. “Het biedt ook uitzonderlijke flexibiliteit en schaalbaarheid. Dit betekent dat we kunnen beginnen met een basisopstelling en deze kunnen uitbreiden wanneer klanten extra capaciteit nodig hebben – bijvoorbeeld tijdens de Black Friday-periode – zonder de lopende bedrijfsvoering te verstoren.”

Een ander voordeel van het AutoStore-systeem is het lage energieverbruik. Tien robots op het werk gebruiken evenveel energie als één stofzuiger. Omdat de robots in het donker kunnen werken, kan er ook energie worden bespaard door de magazijnverlichting uit te schakelen.

Bleckmann is momenteel bezig met het onboarden van zijn eerste klant op het AutoStore-systeem en zal de resultaten van dit proefproject de komende maanden nauwlettend volgen. “Op basis van de uitkomst van deze pilot zullen we de kwaliteits- en efficiëntiewinsten evalueren die de oplossing mogelijk maakt”, besluit Jens.

“We zijn enthousiast over de potentiële productiviteitsvoordelen en de mogelijkheden voor groei zijn enorm. Kardex AutoStore lijkt een belangrijke bondgenoot te worden bij het veiliger, groener en efficiënter maken van onze activiteiten.”

Westerwolde: veiligheid was in geding in zomer 2022 in Ter Apel

aanmeldcentrum in Ter Apel

WESTERWOLDE – De Groningse gemeente Westerwolde zegt dat haar handelwijze in de crisissituatie rond het aanmeldcentrum in Ter Apel in de zomer van 2022, puur gericht was op de veiligheid en de openbare orde. Die waren in het geding, zegt de gemeente in reactie op het rapport van de Nationale ombudsman over die periode. “We hebben destijds op goede gronden gemeend te moeten ingrijpen en dat is gebeurd.”

Wel erkent Westerwolde dat de communicatie daarover beter had gekund. Dat zal voortaan beter gaan als zich weer een onveilige situatie aandient, aldus de gemeente. “Maar nogmaals: in een dergelijke situatie is onze eerste verantwoordelijkheid de veiligheid en openbare orde.”

Ombudsman Van Zutphen heeft scherpe kritiek geuit op gemeente en politie die het nodig vonden om tentjes en andere spullen af te nemen van de asielzoekers die buiten moesten bivakkeren omdat het aanmeldcentrum overvol was. Omwonenden die hulp en drinken boden, werden gedreigd met arrestatie. “Onbehoorlijk en ongepast”, stelt de ombudsman donderdag in een rapport.

Westerwolde wijst erop dat de gemeente er alles aan doet om herhaling van die toestand te voorkomen. Zo heeft ze begin dit jaar via de rechter afgedwongen dat er in het aanmeldcentrum per dag niet meer dan 2000 asielzoekers mogen zitten, op straffe van een dwangsom. Maar de laatste tijd wordt dat aantal dagelijks overschreden.

Jumbo creëert grootste gemechaniseerde foodretail dc van Europa met in gebruik name CDC Vers

NIEUWEGEIN – Deze week heeft Jumbo Supermarkten het gemechaniseerd centraal distributiecentrum (CDC) voor versproducten officieel in gebruik genomen. Hierdoor kunnen klanten van Jumbo rekenen op nog versere producten doordat deze artikelen na productie sneller in de winkel liggen.

De komende maanden worden steeds meer producten toegevoegd in het distributiecentrum en ontvangen steeds meer winkels en e-fulfilment centers in Nederland en België hun langer houdbare versproducten vanuit Nieuwegein. Jumbo verwacht in het vierde kwartaal van dit jaar volledig operationeel te zijn.

Met de toevoeging van het centraal distributiecentrum voor versproducten realiseert Jumbo niet alleen het grootste gemechaniseerde foodretail distributiecentrum van Europa, maar verwacht het bedrijf ook 15.000 ritten per jaar te besparen.

Samen met de duurzaamheidsstandaarden die Jumbo heeft gehanteerd bij de bouw, draagt deze centralisering bij aan de klimaatdoelstellingen van Jumbo.

Tiemen van Bruggen (Plant manager CDC), Colette Cloosterman-Van Eerd, Mevrouw Kitty van Eerd, Ton van Veen (CEO), Karel de Jong (Supply Chain directeur) openen CDC Vers in Nieuwegein

Alle versproducten met een houdbaarheid van minimaal acht dagen worden vanuit het CDC in Nieuwegein geleverd aan de ruim 700 winkels van Jumbo in Nederland en België. Dit zijn producten zoals zuivel, kaas en boter, vleeswaren en broodsalades.

De komende maanden worden de producten gefaseerd overgebracht vanuit de verschillende regionale distributiecentra naar het CDC in Nieuwegein en ontvangen steeds meer winkels hun producten vanuit het nieuwe centrale distributiecentrum. Ook de drie e-fulfilment centers, waar boodschappen van online klanten van Jumbo.com worden verzameld, worden vanaf deze zomer vanuit Nieuwegein beleverd.

Karel de Jong, directeur Supply Chain bij Jumbo: “We zijn ontzettend blij en trots dat we het CDC Vers in gebruik kunnen nemen. Dit distributiecentrum zorgt ervoor dat we onze klanten nog efficiënter en sneller van versproducten kunnen voorzien. Het maakt ons flexibeler in toevoegen van assortiment en maakt ons minder afhankelijk van de krapte op de arbeidsmarkt. Bovendien draagt het bij aan onze klimaatdoelstellingen doordat we nu ook onze versproducten vanuit Nieuwegein aan onze winkels leveren.”

Duurzaam pand

Jumbo streeft naar het hoogste duurzaamheidskeurmerk voor gebouwen, de BREEAM 2020-Outstanding certificering. Dit streven is ook het uitgangspunt geweest bij het ontwerp en de bouw van het nieuwe pand. De BREAAM-beoordeling vindt uiterlijk dit najaar plaats. Op het nieuwe pand liggen ruim 8.000 zonnepanelen, waarmee het distributiecentrum voorzien wordt van stroom en deels zelfvoorzienend is in energieverbruik.

Daarnaast wordt regenwater opgevangen en hergebruikt voor het spoelen van toiletten en is er tijdens de bouw zoveel mogelijk gebruik gemaakt van duurzame en energiebesparende bouwmaterialen. Met deze initiatieven moet het nieuwe pand bijdragen aan de klimaatdoelstelling van Jumbo.

In 2030 wil Jumbo de uitstoot van CO2 die zij zelf veroorzaakt (scope 1 en 2) met 85% hebben verlaagd ten opzichte van het jaar 2022. In 2040 moet de directe uitstoot tot 0 zijn teruggebracht.

Grootste gemechaniseerde foodretail distributiecentrum

Het distributiecentrum in de categorie Vers heeft een grootte van 42.000 m2 en bevindt zich op bedrijventerrein De Liesbosch in Nieuwegein. Het terrein is ruim 200.000 m2 en daarop staat ook het centrale kruidenierswarendistributiecentrum van 43.000 m2 voor lang houdbare producten van Jumbo, dat in 2020 in gebruik is genomen. Samen vormen deze twee distributiecentra het grootste gemechaniseerde foodretail distributiecentrum van Europa.

Het mechanisatiesysteem in het CDC Vers, dat is aangelegd door automatiseerder Witron, bestaat uit drie subsystemen waarin orders, afhankelijk van de artikelkenmerken, handmatig of gemechaniseerd worden verzameld. De komende periode wordt gebruikt om stap voor stap de verschillende systemen in gebruik te nemen. Er wordt gestart met de Order Picking Machine (OPM) en het Car Picking System (CPS).

De OPM zorgt ervoor dat uiteindelijk zo’n 50 procent van alle versartikelen gemechaniseerd op de rolcontainer wordt geplaatst, alvorens deze naar de winkels worden gebracht. Met het Car Picking System (CPS) worden grotere producten of grotere volumes handmatig verzameld. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een All-in One systeem, waarmee producten handmatig vanuit kratten worden verzameld en waar gehele kratten gemechaniseerd worden verzameld. Denk hierbij aan producten als vleeswaren en kaas omdat deze producten vanwege hun afmeting of vorm niet automatisch kunnen worden verzameld.

Landelijk logistiek netwerk

Jumbo beschikt over zes distributiecentra verspreid over Nederland vanwaar uit alle ruim 700 winkels in Nederland en België worden beleverd, maar ook de drie verschillende e-fulfilment centers (EFC). Vanuit de EFC’s worden 18 thuisbezorglocaties van Jumbo beleverd.

Greenpeace eist in rechtszaal ambitieus stikstofplan van overheid

Greenpeace

DEN HAAG – Met een kort geding wil Greenpeace de overheid dwingen tot het maken van een plan om de stikstofbelasting van de natuur op korte termijn fors te verlagen. De milieuorganisatie wijst ter onderbouwing op onderzoek van onder meer het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), waar vorig jaar uit bleek dat de wettelijk vastgelegde doelen nog buiten bereik zijn. Het eerste tussendoel dat gemist dreigt te worden, is niet ver weg meer. Eind volgend jaar mag geen te grote hoeveelheid stikstof meer neerdalen in 40 procent van de natuurgebieden die daar gevoelig voor zijn.

“Dit zijn rechtszaken die we niet willen starten”, zei Greenpeace-directeur Andy Palmen eerder over het kort geding. “Maar we zien geen andere mogelijkheid, omdat de overheid niet met maatregelen komt die de meest kwetsbare natuur wel kunnen redden.”

De milieuorganisatie voorziet “ingrijpende en mogelijk gedwongen maatregelen” als de rechtbank de eisen toewijst. Vooral de veehouderij zal daardoor worden geraakt. Precies om dat te voorkomen heeft stichting Stikstofclaim zich ook gemeld als partij in de zaak. Deze organisatie is juist fel tegen strengere stikstofregels, zeker als die boeren raken. “Je mag er in zo’n zaak niet op vertrouwen dat de Staat de belangen van de boeren verdedigt”, stelt Stikstofclaim.

Greenpeace vindt overigens niet dat de overheid alleen in de landbouw moet ingrijpen. Ook het verkeer, de industrie en de luchtvaart moeten minder gaan uitstoten, stelt de organisatie. Boeren die moeten stoppen moeten bovendien “op een rechtvaardige manier door de overheid worden gecompenseerd”, stelt Greenpeace.

De rechtbank in Den Haag behandelt de zaak. Daar loopt ook al een uitgebreidere bodemprocedure over het stikstofbeleid. Greenpeace wil daar echter niet op wachten. “Als de Staat pas na het eindvonnis van de rechtbank in actie komt, is dat voor de meest kwetsbare natuur te laat.”

Opnieuw dreigt een staking bij Arriva in Twente

ZWOLLE – Opnieuw dreigt een staking in het busvervoer in de regio Twente. Vakbond FNV heeft na overleg met de leden besloten om vervoersbedrijf Arriva een ultimatum te stellen. Als Arriva niet voor 1 mei toezegt dat de roosters van de buschauffeurs op korte termijn worden aangepast, dan volgen stakingen in steden als Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal.

In dat geval is op maandag 6 mei de eerste stakingsdag. De weken daarna volgen meer acties, zo kondigt bestuurder Marijn van der Gaag van FNV Streekvervoer aan. Hij belooft dat de vakbond daarbij wel rekening houdt met scholieren die hun eindexamens moeten doen.

“Onze leden hebben unaniem voor acties gestemd, ze zijn het zat”, zegt Van der Gaag, die woensdag in Hengelo zo’n honderd Arriva-chauffeurs sprak. “Er moet paal en perk worden gesteld aan de veel te zware diensten en roosters. Dat Arriva hier zo mee om gaat, is een klap in ieders gezicht.”

Vorige maand werd een staking op het laatste moment afgeblazen. De buschauffeurs in Twente zouden op 12 maart hun werk neerleggen, maar vlak daarvoor bereikten de vakbonden FNV en CNV alsnog een akkoord met Arriva over maatregelen om de werkdruk te verlagen. Zo zouden de roosters aangepast worden, zodat de chauffeurs meer pauze krijgen.

Het streven was om de aanpassingen eind april te hebben doorgevoerd, maar Arriva liet begin deze maand weten meer tijd nodig te hebben om alle afspraken te verwerken in een nieuw dienstenpakket. De buschauffeurs gaan waarschijnlijk pas na de zomervakantie iets merken van structurele vermindering van de werkdruk.

“Inmiddels kan ook niet uitgesloten worden dat, als gevolg van de werkdruk, de veiligheid van chauffeurs en daarmee ook van passagiers in het geding komt”, staat in een recente brief van FNV aan Arriva. Het vervoersbedrijf, dat eind vorig jaar het ov in Twente overnam van Keolis en hier dagelijks zo’n 30.000 mensen vervoert, spreekt van “onterechte beschuldigingen en eisen”.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...