AMSTELVEEN – [update 09:00 uur]KLM schort de vluchten naar Tel Aviv op tot en met maandag.
Eerder zei de luchtvaartmaatschappij vanaf vrijdag weer dagelijks naar de Israëlische stad te vliegen, na een opschorting om de Iraanse aanval met raketten en drones op Israël.
Maar na berichten over een mogelijke Israëlische vergeldingsaanval is sprake van een “gewijzigde veiligheidssituatie”, laat een woordvoerster van KLM weten.
In de nacht van donderdag op vrijdag zou Israël een aanval op Iran hebben uitgevoerd. Amerikaanse media berichtten over een raketaanval, maar het Iraanse ruimtevaartagentschap sprak dat tegen. Wel berichtten Iraanse staatsmedia over explosies bij een luchtmachtbasis in de centraal gelegen provincie Isfahan.
DEN HAAG – Het organiseren van de NAVO-top volgend jaar kost het kabinet zeker 95 miljoen euro. Dit geld komt uit een speciaal potje voor internationale samenwerking. Er zijn al kosten gemaakt voor de voorbereiding, zoals de huur van de locatie en het boeken van hotelkamers, blijkt uit de Voorjaarsnota.
Het was al bekend dat Nederland de NAVO-top van volgend jaar zou organiseren. Volgens De Telegraaf is de keuze zoals verwacht gevallen op Den Haag als gaststad.
In 2024 en 2025 gaat in totaal 95 miljoen euro naar de top, bevestigt een woordvoerder van Buitenlandse Zaken. Dat departement legt zelf 20 miljoen euro bij. De andere 75 miljoen euro komt uit het speciale potje. Dat wordt verdeeld over de departementen die kosten zullen maken voor de voorbereiding: Justitie en Veiligheid, Infrastructuur en Waterstaat en Buitenlandse Zaken zelf. Er komen mogelijk ook nog kosten van Defensie bij, wat het ministerie binnen de eigen begroting moet oplossen.
“Indien noodzakelijk” kan er nog eens naar het budget gekeken worden op een later moment.
In 2014 organiseerde Nederland een grote top over nucleaire veiligheid, waar ook de toenmalige Amerikaanse president Barack Obama bij aanwezig was. Voor die top is indertijd zo’n 24 miljoen euro uitgetrokken.
SCHIPHOL – Transavia zag zich donderdag genoodzaakt om meerdere vluchten te schrappen om problemen met zijn vloot. Volgens de maatschappij konden zes vliegtuigen om uiteenlopende redenen niet worden ingezet. Claimorganisatie EUclaim schat dat door de annuleringen zo’n 1800 passagiers zijn gedupeerd.
“Er was helaas onvoldoende capaciteit om dit op te kunnen vangen”, zegt een woordvoerster van Transavia na eerdere berichtgeving door De Telegraaf. Vanaf Schiphol en Eindhoven Airport konden vier retourvluchten niet doorgaan. Ook is een terugkerende vlucht naar Amsterdam geannuleerd.
Volgens Transavia kampten de toestellen met verschillende vormen van schade. Zo was er schade aan een cargodeur en een probleem met een landingsgestel. “Er wordt hard gewerkt om de toestellen weer inzetbaar te krijgen”, benadrukt de zegsvrouw.
Alternatief
Transavia probeert passagiers in dit soort situaties om te boeken of een ander alternatief aan te bieden. “Uiteraard worden zij volgens de richtlijnen gecompenseerd.”
Paul Vaneker van EUclaim twijfelt of Transavia altijd al zijn verplichtingen nakomt. Hij stelt dat de passagiers van de geannuleerde vluchten recht hebben op een vergoeding van 400 euro per ticket. Daarnaast zou Transavia ook moeten zorgen voor zaken als vervangend vervoer, een hotelovernachting bij een vertraging die over de nacht heen gaat, en eten en drinken.
Transavia maakte vorig jaar al een moeilijk zomerseizoen door. De problemen begonnen destijds in het voorjaar, toen eerder geleasete vliegtuigen toch niet konden worden ingezet. Ook stonden enkele vliegtuigen door tekorten aan onderdelen langer aan de kant dan gepland. Dit leidde ertoe dat Transavia herhaaldelijk vluchten moest schrappen, waardoor duizenden passagiers werden getroffen.
Aanpassingen vluchtschema
De maatschappij kondigde dit jaar ook al aanpassingen aan in zijn vluchtschema, mede door de uitloop van groot onderhoud. Dit betreft een onbekend aantal vluchten in de periode tot eind juni. Daarnaast werd deze week bekend dat Transavia 124 start- en landingsrechten, zogeheten slots, voor het zomerseizoen heeft teruggegeven aan Rotterdam The Hague Airport. De reden hiervoor is niet duidelijk.
In de reisbranche wordt de situatie bij Transavia nauwlettend in de gaten gehouden. “Met nog acht dagen te gaan is vandaag een slechte generale voor de meivakantie”, zegt Vaneker.
De Israëlische veiligheidsdienst Shin Bet adviseert zangeres Eden Golan, de Israëlische inzending voor het Eurovisie Songfestival, om tijdens het evenement in Malmö, buiten de officiële momenten en repetities, haar hotelkamer niet te verlaten. Dit advies is gegeven met het oog op haar veiligheid, volgens berichten van Israëlische media.
Golan en de Israëlische delegatie hebben donderdag een briefing gekregen van vertegenwoordigers van de veiligheidsdienst. De precieze inhoud van deze briefing is niet bekendgemaakt.
Eerder deze week kondigde Malmö al aan dat er tijdens het Eurovisie Songfestival verscherpte veiligheidsmaatregelen van kracht zijn. De Zweedse gaststad heeft aangegeven dat deze maatregelen zowel zichtbaar als onzichtbaar zijn.
Veel fans van het songfestival zijn ontevreden over de deelname van Israël aan het evenement, ondanks de oorlog in Gaza. In de afgelopen maanden is in verschillende landen geprotesteerd tegen de deelname van Israël. Verwacht wordt dat deze protesten ook in Malmö zullen plaatsvinden.
BRUSSEL – Nederland is zonder meer bereid soevereiniteit op te geven aan de Europese Unie als het gaat om de Europese interne markt, heeft demissionair premier Mark Rutte gezegd. “De interne markt is het alfa en omega van de Europese Unie”, volgens Rutte. “Maar deze markt is niet zo competitief als die van de Verenigde Staten.”
Op dag twee van een tweedaagse EU-top hebben de Europese regeringsleiders lang gediscussieerd hoe die markt kan verbeteren, met een rapport vol voorstellen van de Italiaanse oud-premier Enrico Letta op tafel.
Een deel van de EU-landen, waaronder Nederland, wil meer toezicht op de Europese markt. Doel van de Nederlandse overheid is ook dat de Europese kapitaalstromen duidelijker onderdeel worden van de gezamenlijke Europese markt. Want nu is de kapitaalmarkt grotendeels nationaal geregeld. Voor landen als Luxemburg en Ierland, die met speciale wetgeving buitenlandse investeringen in hun eigen land aantrekkelijk hebben gemaakt, is het alleen niet zo vanzelfsprekend om die vrijheid op te geven, omdat dit hun verdienmodel ondermijnt.
Erkenning
Rutte erkent dat hier “echt nog wel wat water door de Rijn moet vloeien voor we er zijn” omdat landen die nu profiteren van hun soevereiniteit binnen Europa die niet zomaar willen opgeven. Terwijl Nederland juist voordeel ziet in meer eenmaking.
Het hogere doel is volgens Rutte “dat privaat geld veel makkelijker beschikbaar is en makkelijker door Europa kan reizen” om investeringen te doen in onder meer vergroening en de energiemarkt.
Harde conclusies zijn er op deze EU-top nog niet getrokken, maar volgens Rutte komen de EU-landen er de komende tijd wel met elkaar uit.
UTRECHT – Het is in de toekomst niet meer mogelijk om onderhoudswerkzaamheden aan het spoor voornamelijk ‘s nachts of in het weekend uit te voeren. De arbeidsmarkt is krap en om het werk aantrekkelijk te houden voor personeel, moet ProRail onderhoudswerk vaker doordeweeks en overdag plannen. “Dat gaat hinder geven”, waarschuwde operationeel topvrouw Marieke Schöningh bij de presentatie van het jaarverslag van ProRail.
Nu gebeuren de werkzaamheden zoveel mogelijk in de nacht en vakanties, zodat het zo min mogelijk hinder oplevert voor reizigers. “Dat gaat in de toekomst niet meer. Door de schaarste op de arbeidsmarkt moeten we werknemers andere mogelijkheden geven om te werken. Als je kunt kiezen tussen een baan overdag of een baan in de nacht, kies je eerder voor de baan overdag”, zei Schöningh. “We werken voor het spoor nu en het spoor van de toekomst en dat schuurt.”
Onder anderen elektromonteurs zijn schaars. De vraag naar dit soort vaklieden is groot door de energietransitie, dus zij kunnen overal aan de slag. Maar ook aannemers die bouwopdrachten uitvoeren voor ProRail moeten vaak moeite doen om vacatures te vervullen, zegt de spoorbeheerder.
Over de omvang van de personeelsschaarste en de vorderingen bij het oplossen ervan kan een woordvoerder desgevraagd geen uitspraken doen. De krappe arbeidsmarkt wreekt zich volgens hem vooral bij de aannemers die de klussen uitvoeren. Op de precieze omvang van de tekorten daar heeft ProRail geen zicht, laat hij weten.
Bij de spoorbeheerder zelf wordt ook moeite gedaan om ProRail als werkgever bekender en aantrekkelijker te maken voor het vinden van nieuw talent, valt te lezen in het jaarverslag. Zo is in september een grootschalige arbeidsmarktcampagne gelanceerd met als thema: Word onderdeel van de oplossing.
Voor de functie van treinverkeersleiders loopt daarnaast continu een speciale jobbranding-campagne. Ook is er vorig jaar een campagne gestart voor het vinden van bedrijfsvoerders energievoorziening. Dat is volgens ProRail een heel moeilijk vervulbare functie. Tot 2030 zal de uitstroom voor die functie bovendien groot zijn als gevolg van de vergrijzing. Onduidelijk is hoe succesvol deze campagnes precies zijn.
WAALWIJK – In Waalwijk (Noord-Brabant) heeft een jonge man donderdagmiddag twee meisjes van hun scooter getrapt. De twee raakten gewond en een van hen moest worden opgenomen in het ziekenhuis, aldus de politie.
Het incident gebeurde op het Halve Zolenpad.
De politie spreekt van een zware mishandeling en zoekt getuigen en camerabeelden.
UTRECHT – ProRail denkt dat er een reële kans is dat de spoorbeheerder een boete krijgt voor ondermaatse prestaties op de hogesnelheidslijn (hsl). In de eerste drie maanden van dit jaar kwam bijna 40 procent van de ritten op dit netwerk voor hogesnelheidstreinen te laat, maakte de organisatie bekend bij de publicatie van haar jaarverslag.
“Het is best reëel dat we een boete krijgen, want we hebben hier harde afspraken over”, zegt financieel topvrouw Mirjam van Velthuizen-Lormans. “Die zou dan 2 miljoen tot 3 miljoen euro zijn.”
ProRail is verantwoordelijk voor het beheer van de spoorinfrastructuur en moet van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de NS bepaalde prestaties op het vlak van punctualiteit halen. Vooral bij het hsl-netwerk was het verschil met de minimale vereiste voor op tijd rijden groot. Minstens 82,1 procent van de treinen op het hsl-netwerk moet op tijd zijn. “Heel eerlijk, er waren infraproblemen”, zegt Van Velthuizen-Lormans.
ProRail-topman John Voppen mikt op eind 2025 als moment waarop de problemen voorbij moeten zijn, herhaalde hij. Een grote rol spelen problemen met viaducten waarover de hsl gaat. Die waren in de jaren negentig op zo’n manier ontworpen dat ze instabiel kunnen worden als treinen er op hoge snelheid over rijden, legde Voppen uit. Op bepaalde stukken van het spoor geldt daarom een snelheidsbeperking.
Door de viaducten te verstevigen door extra te lassen, hoopt ProRail op dit moment de problemen in te dammen. Met spiegelsystemen houdt de spoorbeheerder ook in de gaten hoe sterk de trillingen zijn. Maar een definitieve oplossing van het probleem is volgens Voppen het belangrijkst. “Het ergste zou zijn dat we overhaast concluderen dat alles is opgelost, en later opnieuw geconfronteerd worden met problemen.”
Vorig jaar presteerden NS en ProRail ook ondermaats op het hsl-netwerk. Toen kwam net geen 74 procent van de treinen op tijd. Naast de snelheidsbeperkingen op de viaducten kwam dit ook doordat de NS een tijd te weinig treinen beschikbaar had. Ook gooiden werkzaamheden bij Rotterdam Centraal en Schiphol eind vorig jaar de dienstregeling vaak in de war.
Op het hoofdrailnet, de belangrijkste delen van het spoor, kwamen de treinen vorig jaar wel vaak genoeg op tijd. Maar het aantal vertragingen nam vergeleken met 2022 wel toe. Eén op de tien treinen had een vertraging van meer dan 5 minuten. Bij 3 procent van de treinen ging het om meer dan 15 minuten vertraging.
ROUEN – Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, breidt zijn operaties uit naar de Franse markt met de opening van fase één van de eerste laadhub in Heudebouville, veertig kilometer ten zuiden van de stad Rouen. De tweede fase, die gepland staat voor eind 2024, omvat extra laadstations en meer voorzieningen.
Strategische locatie in belangrijke logistieke regio
De laadhub, de eerste van Milence in Frankrijk, is strategisch gelegen in het logistieke gebied van de Agglomération Seine-Eure. Dit is een belangrijke route voor transporteurs en chauffeurs van zware voertuigen die reizen tussen Parijs en andere belangrijke logistieke knooppunten in de Normandische regio, zoals Le Havre (de grootste containerhaven van Frankrijk), Caen, Dieppe en Rouen. De laadhub is slechts vier minuten gelegen van de A13-snelweg, waardoor er gemakkelijk toegang is tot belangrijke logistieke routes die tussen deze locaties lopen.
De locatie is beveiligd en toegankelijk voor alle vrachtwagens. Hierdoor is het een praktische en veilige plek voor vrachtwagenchauffeurs om te stoppen zonder van hun route af te wijken. De strategische plaatsing van de laadhub is het resultaat van het grondige onderzoek dat Milence uitvoert om inzicht te krijgen in de lokale en regionale logistieke vereisten en de behoeften van de sector bij het scouten van nieuwe locaties.
Twee fasen van ontwikkeling
De laadhub in Heudebouville wordt in twee fasen ontwikkeld. Met de opening van de laadhub wordt de eerste fase afgerond. De nieuwe laadhub beschikt over vier laadstations uitgerust met vier krachtige CCS-laders (Combined Charging System). Het terrein krijgt de kenmerkende Milence-boog en is ook te herkennen aan het opvallende design dat zowel voor vrachtwagens als chauffeurs is ontworpen. Ook zijn er diverse voorzieningen van derden in de buurt, zoals toiletten, douches en een restaurant.
Milence streeft naar een snelle overgang naar Megawatt Charging System (MCS)-technologie zodra deze beschikbaar is. De tweede fase, die gepland staat voor eind dit jaar, bestaat uit extra laadstations met MCS-technologie en door Milence beheerde faciliteiten zoals toiletten en douches die zijn ingericht op de behoeften van vrachtwagenchauffeurs.
Een laadhub voor iedereen
De nieuwe laadhub in de Agglomération Seine-Eure, evenals alle toekomstige locaties, is beschikbaar voor alle elektrische vrachtwagens, ongeacht het merk. Om toegankelijkheid voor alle vrachtwagens op de markt te waarborgen, sluit Milence overeenkomsten met verschillende e-Mobility Service Providers (eMSP’s) in Europa. Betaalkaarten van deze partijen kunnen worden gebruikt voor betaling. Aanvullende overeenkomsten zullen in de toekomst worden afgesloten.
Voor een naadloze en betrouwbare laadervaring heeft Milence een gebruiksvriendelijke app ontwikkeld voor klanten. Met de app vinden zij eenvoudig de dichtstbijzijnde laadhub en kunnen ze betalingen doen op verschillende locaties.
Het introductietarief van Milence is vastgesteld op EUR 0,4 (0,399 euro) per kWh exclusief btw en transactiekosten. Dit tarief geldt voor alle laadhubs van Milence, in alle landen. Het tarief is te vinden in de Milence-app en wordt weergegeven bij het laadstation. Eventuele wijzigingen in de tarieven worden gecommuniceerd via de officiële kanalen van Milence.
Anja van Niersen, CEO van Milence, is enthousiast over deze tweede mijlpaal: “Met de opening van Heudebouville opent Milence zijn tweede laadhub in Europa en breidt zijn activiteiten uit naar de Franse markt. De hub is slechts een voorbeeld van onze toekomstige roadmap. De afgelopen twee jaar hebben we ons uitgebreid voorbereid, de juiste technologie ontwikkeld en locaties in vijftien landen vastgelegd. We zijn nu bezig met de volledige uitrol en dit is nog maar het begin. Verdere uitbreiding van de roadmap met verschillende locaties langs belangrijke logistieke routes volgen de aankomende maanden.”
NEW YORK – De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties stemt volgens diplomaten donderdagavond al over een Palestijns verzoek om als volwaardige VN-lidstaat erkend te worden. De stemming wordt verwacht om 17.00 uur in New York, 23.00 uur Nederlandse tijd.
De Palestijnen gelden sinds 2012 als waarnemers bij de Verenigde Naties. Ze lobbyen al jaren voor een volwaardig lidmaatschap. Dat zou neerkomen op erkenning van een Palestijnse staat.
Zo’n stap moet eerst worden goedgekeurd door de VN-Veiligheidsraad. Daar kunnen de Verenigde Staten, een bondgenoot van Israël, een veto uitspreken. De Algemene Vergadering van de VN moet ook instemmen.
Israël is fel tegen zo’n stap en de VS hebben zich terughoudend opgesteld. De Amerikaanse regering vindt dat zoiets niet eenzijdig bij de VN geregeld kan worden, maar de uitkomst moet zijn van een vredesproces waar ook Israël bij is betrokken.
Aanvankelijk werd ervan uitgegaan dat de stemming vrijdag zou zijn.
TEHERAN – Een topgeneraal van de Iraanse Revolutionaire Garde (IRGC) waarschuwt Israël om geen nucleaire faciliteiten in Iran te bestoken. Als dat gebeurt, zal Iran dergelijke doelen in Israël aanvallen. Iran houdt rekening met een Israëlische vergeldingsactie na een ongekende aanval op Israël.
Ahmad Haghtalab, het hoofd van de afdeling nucleaire bescherming en veiligheid van de IRGC, verklaarde volgens Iraanse staatsmedia dat elke aanval op Iraanse nucleaire locaties “zeker” met een tegenaanval op nucleaire faciliteiten in Israël beantwoord zal worden.
Hoewel Israël nooit heeft toegegeven over kernwapens te beschikken, wordt daar internationaal wel van uitgegaan. Iran heeft de nucleaire faciliteiten van Israël “geïdentificeerd” en beschikt over de “benodigde informatie over alle doelen”, aldus Haghtalab.
Iran viel Israël zaterdag voor het eerst rechtstreeks aan, als wraak voor een luchtaanval op de Iraanse diplomatieke vertegenwoordiging in Syrië op 1 april. Zeven leden van de Iraanse Revolutionaire Garde kwamen in Syrië om het leven. Iran houdt Israël verantwoordelijk.
Het is nog niet duidelijk hoe Israël zal reageren op het geweld van afgelopen weekend. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu stelt dat zijn land het recht heeft zichzelf te beschermen. Iran heeft gewaarschuwd dat het hard zal optreden tegen verdere “agressie”.
DEN HAAG – Netbeheerders kunnen grote bedrijven voortaan tegen een vergoeding verplichten een deel van hun stroomcapaciteit af te staan op momenten dat het stroomnet overvol is. Daardoor moet er meer ruimte ontstaan voor nieuwe aansluitingen. Dat is een van de maatregelen uit een “breed pakket” dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag heeft gepresenteerd om de problemen rond netcongestie tegen te gaan.
De piekmomenten op het stroomnet doen zich nu veelal voor tussen 06.00 en 09.00 uur en tussen 16.00 en 20.00 uur. Buiten deze “spits” is er volgens de ACM nog ruimte. Door het afstaan van stroomcapaciteit te verplichten en grootverbruikers de mogelijkheid te bieden vrijwillig capaciteit in te leveren, kunnen ze volgens de ACM een flink deel van hun netkosten besparen.
Verder gaan netbeheerders controleren of grote bedrijven al hun gecontracteerde capaciteit benutten. Als dat niet zo is, kan een netbeheerder het contract inperken. Ook daarmee wil de ACM ervoor zorgen dat er meer ruimte op het stroomnet beschikbaar komt.
Die ruimte is namelijk hard nodig, want de ACM ziet de wachtrij voor een aansluiting op het stroomnet alsmaar langer worden. De toezichthouder gaf netbeheerders eerder al toestemming om voorrang te verlenen aan “belangrijke maatschappelijke projecten”, zoals veiligheidsdiensten, de gezondheidszorg en scholen. Dat kunnen zij doen aan de hand van een door de ACM vastgesteld prioriteringskader. Vanaf 1 oktober moeten netbeheerders dat kader verplicht toepassen.
“Met dit pakket aan maatregelen bieden we alle ruimte om de beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnet beter te gebruiken”, stelt bestuurslid Manon Leijten van de ACM. “Dat is noodzakelijk en belangrijk omdat netuitbreidingen een kwestie van lange adem zijn, maar ook om het net betaalbaar te houden.”
Energie-Nederland vindt het verplichten van bedrijven om capaciteit af te staan “erg ver” gaan. “Dergelijke (dreigende) ingrepen in de bedrijfsvoering kunnen het draagvlak voor de energietransitie ondergraven”, stelt de brancheorganisatie voor energiebedrijven in een verklaring. “Energie-Nederland blijft aandacht vragen voor het versneld verzwaren en uitbreiden van het net. Dat is immers de meest effectieve oplossing voor het gebrek aan capaciteit.”
DEN HAAG – Rusland heeft het afgelopen jaar meer cyberoperaties uitgevoerd tegen Nederland en zijn bondgenoten, schrijft de militaire inlichtingen- en veiligheidsdienst MIVD in haar jaarverslag. De toename heeft te maken met de oorlog in Oekraïne.
De dienst werkt de Russen actief tegen. De MIVD heeft “actie ondernomen om de digitale bewegingsvrijheid van Russische statelijke actoren om cyberoperaties uit te voeren tegen Nederland, Europese en NAVO-bondgenoten en Oekraïne in te perken”, staat in het verslag.
Er is onder meer gezorgd dat de “digitale bewegingsvrijheid” van Russische hackers die werken in opdracht van de Russische autoriteiten is beknot. Deze rol van deze hackers in de Russische digitale spionage, sabotage en beïnvloeding neemt volgens de MIVD toe.
Inlichtingendienst
Ook deelt de militaire inlichtingendienst informatie met Oekraïne waarna instellingen in dat land zelf actie kunnen ondernemen. De MIVD heeft “hierdoor bijgedragen aan het beschermen van Oekraïense overheidsnetwerken en kritieke infrastructuur”.
“De dreiging die vanuit Rusland komt is groot”, zegt de directeur van de MIVD, schout-bij-nacht Peter Reesink. Dat komt volgens hem omdat Nederland een “belangrijk militair knooppunt” is en omdat in de Noordzee “veel dataknooppunten” liggen.
Wapenhulp
De Russen proberen inzicht te krijgen in de wapenhulp die naar Oekraïne gaat. Dat gebeurt onder meer met cyberoperaties in landen die onderdeel zijn van deze aanvoerroute. Nederland is daarvan ook het doelwit geworden, aldus de inlichtingendienst.
Een ander land dat meer digitaal spioneert, is China. Dat is vooral gericht op hightech zoals de halfgeleiderindustrie. Vorig jaar bleek Defensie zelf ook te zijn gehackt door China. Op een computersysteem van de krijgsmacht werd Chinese spionagesoftware gevonden.
ZWOLLE – De vergunning voor het komende asielzoekerscentrum in een voormalig hotel in Albergen blijft in stand. De bestuursrechter in Zwolle wees donderdag bezwaren van omwonenden van de hand.
Inwoners van Albergen stapten naar de bestuursrechter in een poging de komst van het ‘asielhotel’ tegen te houden. In augustus 2022 gaf staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) het COA toestemming om een asielzoekerscentrum te openen in het voormalige hotel ‘t Elshuys in het Twentse Albergen. Daarmee passeerde het kabinet voor het eerst een gemeente die niet wil meewerken aan de komst van een azc. In later overleg met de gemeente Tubbergen is het aantal te huisvesten asielzoekers van driehonderd verlaagd naar 150.
Het COA mag verder met het voorbereiden van de komst van 150 asielzoekers, aldus de rechter.
Voorlopig oordeel
De rechter ziet geen onaanvaardbare aantasting van het woon- en leefklimaat van omwonenden, zoals de bewoners in hun bezwaar kenbaar maakten. Zo verwachten de omwonenden onder meer geluidsoverlast van het asielzoekerscentrum. In het hotel waren tachtig bezoekers toegestaan, in het azc komen 150 personen tijdelijk te wonen. Het type activiteiten in het gebouw verschilt echter weinig van dat van een hotel, aldus de rechter. Ook gevoelens van onveiligheid worden ingeperkt doordat een beheerder in het pand aanwezig is. Ook is het COA 24 uur per dag bereikbaar voor omwonenden. Wel benadrukt de rechtbank dat het hier een voorlopig oordeelt betreft. Een zogeheten bodemprocedure loopt nog.
De komst van het asielzoekerscentrum zorgt voor veel protest en onrust in het dorp. In januari werd het nog leegstaande pand beschoten met een luchtbuks. Eind maart werd nog een 48-jarige man uit Albergen aangehouden op verdenking van het bedreigen van de burgemeester van de gemeente Tubbergen. De bedreigingen hielden ook verband met de komst van de opvang.
WÜRZBURG - Een vrachtwagenchauffeur speelde woensdag tijdens het rijden het bordspelletje Monopoly terwijl hij over de Duitse A3 reed.
De chauffeur had een tablet aan...