Clicky

zaterdag 9 november 2024 - 02:57 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 387

CNV: Geef boa’s in het openbaar vervoer snel meer mogelijkheden om effectief op te treden

UTRECHT – De buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in het openbaar vervoer moeten snel meer mogelijkheden krijgen om effectief op te treden. “We pleiten al heel lang voor meer bevoegdheden voor de boa’s, het wordt nu tijd dat de politiek dit ook mogelijk maakt”, zegt CNV-bestuurder Evert Jan van de Mheen.

“Zorg er bijvoorbeeld voor dat boa’s direct inzage krijgen in systemen om snel iemands identiteit vast te stellen. En geef ze ruimere bevoegdheden om reizigers te fouilleren of handboeien te gebruiken tot de politie arriveert. En rust alle boa’s in het openbaar vervoer standaard uit met een bodycam. De politiek is nu aan zet om die ruimere bevoegdheden ook eindelijk echt te gaan regelen. Die 3 minuten dat het hele openbaar vervoer morgenavond stilstaat, zijn een heel stevig signaal. Er moet nú iets gebeuren.”

Van de Mheen juicht het toe dat alle streekvervoerders zich aansluiten bij de actie van NS. Niet alleen de treinen, maar ook de trams en bussen van regionale vervoerders staan zaterdagavond om 22.30 uur gedurende 3 minuten stil.

“Dit is een ongekend en eensgezind signaal vanuit het openbaar vervoer. Ik kan me niet herinneren dat dit eerder is gebeurd. Maar dit statement is helaas echt een keer nodig om duidelijk te maken dat we in een gevaarlijke spiraal naar beneden zitten. Als de maatschappij verhardt, dan moeten we daar ook harder tegen optreden om duidelijk te maken waar de grenzen liggen. Het openbaar vervoer moet voor iedereen een veilige plek zijn, voor reizigers en voor alle werknemers.”

Boa moet snel identiteit van reiziger kunnen vaststellen

Eerder deze week stuurden de gezamenlijke vakbonden een brandbrief aan de Tweede Kamer. Een van de belangrijkste maatregelen waarvoor de bonden pleiten, is dat boa’s meer mogelijkheden en bevoegdheden krijgen. Concreet betekent dit dat boa’s – via een eigen boa-app – toegang moeten krijgen tot systemen om snel de identiteit van een reiziger vast te kunnen stellen. Dat is nodig voor een effectief lik-op-stukbeleid.

“Ondanks alle toezeggingen duurt het nu al meer dan 2 jaar om dit geregeld te krijgen”, zegt Van de Mheen. “De ministeries blijven naar elkaar verwijzen en intussen zijn we nog geen stap verder. We roepen de politiek op om die impasse te doorbreken en het snel te gaan regelen.”

Boa moet voor veilige situatie kunnen zorgen, tot politie arriveert

Daarnaast moeten boa’s meer bevoegdheden krijgen om bij ernstige situaties snel en effectief op te kunnen treden. Bijvoorbeeld bij mishandeling van OV-personeel of reizigers of bij diefstal van bagage. ‘Op dit moment mogen boa’s wel beperkt optreden, maar als het echt spannend wordt moeten ze zich terugtrekken en wachten tot de politie arriveert’, zegt Van de Mheen. ‘Begrijp me goed, we zijn er als vakbond niet voor dat boa’s zelf als politie gaan optreden. Maar op zo’n kritiek moment, terwijl de politie nog onderweg is, moeten ze wel de-escalerend optreden en voor een veilige situatie zorgen. Op zo’n moment moeten ze reizigers kunnen fouilleren of handboeien gebruiken tot de politie het van hen overneemt.’

Bodycam voor boa’s werkt de-escalerend en helpt bij aangifte

Het CNV zou ook graag zien dat alle boa’s standaard worden uitgerust met een bodycam, die ze bij gevaarlijke situaties kunnen inzetten. “Daar gaat een afschrikkende werking vanuit. Bovendien versterken we hiermee de bewijslast bij een eventuele aangifte. We horen nu te vaak dat overlastgevers er te makkelijk mee wegkomen, omdat het ene woord tegen het andere is. Wat dat betreft kijken we met verwachting uit naar de proef die NS momenteel uitvoert met de inzet van bodycams bij een groep hoofdconducteurs en servicemedewerkers.”

Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen

Cybertruck Tesla

AUSTIN – Tesla roept bijna 3900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. Wanneer er veel kracht wordt uitgeoefend op de pedalen, kunnen ze bekneld raken door de bekleding van het interieur. Ook kunnen de pedalen losraken, waardoor de elektrische auto onbedoeld versnelt.

De autofabrikant kreeg twee schadeclaims van klanten in verband met het probleem, blijkt uit een melding bij de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration. Tesla zal de pedalen gratis repareren.

De terugroepactie geeft een eerste indicatie van het aantal verkochte Cybertrucks sinds topman Elon Musk in november de eerste voertuigen aan klanten leverde. Musk verwacht dat het bedrijf waarschijnlijk pas volgend jaar een jaarlijkse productie van 250.000 Cybertrucks zal bereiken.

Bewogen ontstaangeschiedenis

De futuristisch ogende, roestvrijstalen Cybertruck, voorzien van kogelvrij glas, heeft een bewogen ontstaansgeschiedenis. Een prototype werd vier jaar geleden voor het eerst gepresenteerd. De truck zou aanvankelijk al eind 2021 verkrijgbaar zijn, maar door de coronapandemie, tekorten in de toeleveringsketen, inflatie en technische problemen ontstond forse vertraging. Eind vorig jaar leverde Tesla-topman Elon Musk de eerste Cybertrucks af bij klanten op het hoofdkwartier van het autobedrijf in Austin.

De belangstelling voor het voertuig valt tot nu toe tegen. Meerdere Amerikaanse eigenaren hebben al roestplekken op hun voertuig aangetroffen. Tesla kondigde eerder deze week aan dat het wereldwijd meer dan 10 procent van de banen gaat schrappen, onder meer vanwege de tegenvallende verkoopcijfers van de Cybertruck.

Media: man dreigt met explosie in consulaat Iran in Parijs

Franse politie

PARIJS -Een man is vrijdag het Iraanse consulaat in Parijs binnengedrongen en heeft volgens media gedreigd zichzelf op te blazen. Hij leek een bomvest aan te hebben en zei wraak te zoeken voor de dood van iemand.

De politie heeft het gebied onmiddellijk afgezet en speciale eenheden zijn naar binnen gegaan en hebben de man overmeesterd, meldde nieuwszender BFMTV. Hij bleek geen explosieven bij zich te hebben.

In hetzelfde pand werd volgens Franse media in september brand gesticht. Daar werd een Franse man van Iraanse komaf voor aangehouden. De politie dacht toen aan een politiek motief, omdat de brandstichting precies een jaar na de dood van Mahsa Amini was. Die 22-jarige Koerdisch-Iraanse studente overleed in een Iraanse politiecel.

Ook Lufthansa annuleert vluchten naar Israël

FRANKFURT – De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft ook besloten om vrijdag alle vluchten naar Israël te annuleren.

In de nacht van donderdag op vrijdag zou Israël een aanval op Iran hebben uitgevoerd, wat veiligheidsrisico’s voor de luchtvaart met zich meebrengt. Om die reden maakte KLM eerder op de dag al bekend de vluchten naar Tel Aviv tot en met maandag op te schorten.

Ook Swiss Air en Austrian Airlines, beide dochterondernemingen van Lufthansa, hebben vluchten naar Tel Aviv vrijdag geannuleerd.

Volgens Amerikaanse media raakte minstens een Israëlische raket een doel in Iran. Iraanse staatsmedia maakten melding van explosies, maar autoriteiten spraken tegen dat het om een raketaanval ging. De berichten volgen op een aanval met tientallen drones en enkele raketten van Iran op Israël afgelopen weekend.

Budgetvlieger easyJet maakte deze week bekend tot zeker 27 oktober geen vluchten naar Israël uit te voeren.

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting Schiphol niet uit

HILVERSUM – Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. “Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten”, aldus De Nooijer.

“We zullen altijd in elke situatie moeten nakijken: wat zijn de oplossingen?” reageert hij op een vraag van presentator Sven Kockelmann over de mogelijke gevolgen van een nachtsluiting.

De topman benadrukt daarbij de Nederlandse basis van de luchtvaartmaatschappij en de groei die Transavia in Nederland heeft doorgemaakt. “Het is niet een abc’tje om dat in een keer op te pakken en ergens anders neer te zetten. Dat kan grote consequenties hebben.”

Transavia verzet zich hevig tegen de plannen voor een nachtsluiting van Schiphol, bedoeld om de geluidsoverlast en CO2-uitstoot te verminderen. Volgens De Nooijer is een nachtsluiting onnodig, onder meer omdat de nieuwe vliegtuigen van de maatschappij stiller zijn dan de huidige toestellen. Ook waarschuwt de topman voor de gevolgen voor de betaalbaarheid van vliegtickets als Schiphol ‘s nachts zou sluiten.

Meerlanden gaat emissieloos afval inzamelen met elektrische Scania

HAARLEMMERMEER – Meerlanden is binnen Haarlemmermeer en wijde omgeving verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte, het inzamelen van afval- en grondstoffen en het schoonhouden van de leefomgeving. Met de ingebruikname van een nieuwe elektrische Scania 25P vrachtauto werd een volgende stap gezet in emissieloze afvalinzameling. Later dit jaar volgen er nog zeven elektrische Scania’s, waarmee Meerlanden serieuze stappen zet richting zero emissie afvalinzameling.

Scania en Meerlanden vormen al sinds jaar en dag een hecht partnership als het gaat om de duurzame inzetbaarheid van het wagenpark van het bedrijf. Met een vloot van onder meer 65 zware voertuigen wordt de dienstverlening naar de bedrijven en inwoners van het verzorgingsgebied uitgevoerd. Met de ingebruikname van de elektrische Scania en de order voor nog eens zeven BEV’s later in het jaar, zet men een nieuwe stap in het verduurzamen van de activiteiten.

De Scania 25P BEV is een tweeassige bakwagen die met name wordt ingezet bij de afvalinzameling bij bedrijven. Wagenparkbeheerder Ben Hogerwerf: “De chauffeur die met dit voertuig gaat rijden is zeer ervaren en staat open voor veranderingen. Veel andere chauffeurs kijken toch eerst even de kat uit de boom, maar Arie is iemand die je met zo’n elektrisch voertuig op pad kan sturen. Vanmiddag krijgt hij extra instructie door een Scania chauffeurstrainer die exact kan uitleggen hoe hij het meest efficiënt met de elektrische Scania moet rijden.”

Het opladen van de BEV doet Meerlanden op het eigen terrein in Rijsenhout. Men beschikt hiervoor over een mobiele oplader die aan het netwerk gekoppeld kan worden.

“We rijden al jaren op zelf opgewekt groengas met meer dan de helft van onze vloot. Veel van de kleinere (personen)wagens zijn al vervangen door elektrisch. Wij gaan nu voorbereidingen treffen om onze netwerkcapaciteit uit te breiden om straks de zeven extra elektrische trucks te kunnen laden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ons gehele wagenpark emissieloos wordt om zo invulling te geven aan onze doelstelling van circulariteit”, besluit Ben Hogerwerf.

Meerlanden is in 1997 ontstaan uit het samenvoegen van een aantal gemeentelijke diensten. Van traditionele afvalinzamelaar heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een innovatieve veelzijdige onderneming. Als partner van acht gemeenten en 3.500 bedrijven in de regio Haarlemmermeer-Amstelland, Kennemerland en Duin- en Bollenstreek biedt het bedrijf werk aan ca. 500 medewerkers; waarvan circa 150 met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De kernactiviteiten zijn afvalinzameling en -verwerking, beheer en onderhoud van openbare ruimte, straatreiniging, gladheidsbestrijding, groenonderhoud, marktbeheer en rioleringswerkzaamheden. Als publieke dienstverlener staat Meerlanden letterlijk midden in de maatschappij en neemt men de verantwoordelijkheid voor de ecologische voetafdruk zeer serieus.

Harbers: Schiphol doet niets onoorbaars met opkopen stikstofruimte

Schiphol Group

DEN HAAG – Luchthavenexploitant Schiphol Group doet niets “onoorbaars” door stikstofrechten van boeren op te kopen, aldus demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat). “Men handelt gewoon binnen de regels.”

Vrijdag werd bekend dat het bedrijf opnieuw stikstofrechten heeft opgekocht. Dit keer van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland. De stikstofrechten zijn gekocht voor het vliegveld Rotterdam The Hague Airport dat voldoende stikstofrechten moet hebben om een natuurvergunning te krijgen.

“Je weet dat als je in Nederland stikstofruimte nodig hebt, dat dat in de meeste gevallen betekent dat je andere bedrijven, vaak boerderijen, moet opkopen”, zegt de bewindsman. “Schiphol is een zelfstandige NV die dit soort beslissingen kan nemen.”

Scherpe kritiek

Toen Schiphol eerder de stikstofrechten van boeren kocht was er scherpe kritiek in de Tweede Kamer. Die wilde dat het kabinet zou voorkomen dat de luchthavenexploitant nog meer stikstofrechten zou opkopen. Het kabinet wil het eerste recht op aankoop van stikstofrechten krijgen.

Schiphol gaat volgens de minister niet in tegen dit voornemen. “Daar maken we onderscheid tussen de overheid zelf en bedrijven.” Schiphol is een zelfstandig bedrijf, benadrukt hij. Dat de Staat grootaandeelhouder is in Schiphol maakt in dit geval volgens Harbers niets uit.

Müller Fresh Food Logistics neemt 17 meter hoog warehouse in Holten in gebruik

HOLTEN/WADDINXVEEN – Müller Fresh Food Logistics – onderdeel van logistieke dienstverlener Dachser – heeft onlangs een 17 meter hoog warehouse in Holten in gebruik genomen. Dit warehouse biedt klanten naast distributie, ook de mogelijkheid om geconditioneerd op te slaan. Het nieuwe pand is de meest recente toevoeging aan de verschillende warehouselocaties van Müller Fresh Food Logistics en is direct aangesloten op het distributienetwerk van de logistieke dienstverlener.

De logistieke dienstverlener, gespecialiseerd in voedingsmiddelendistributie, heeft vanaf het begin van de bouw van het nieuwe warehouse de behoeften van zijn klanten vooropgesteld. Dankzij de temperatuur-gecontroleerde omgeving kan het warehouse in korte tijd worden teruggekoeld naar een bevroren omgeving om te worden ingezet als koel- of vrieshal.

Volledig aanbod

Jan Peter Müller, CEO van Müller Fresh Food Logistics, benadrukt het belang van het nieuwe warehouse voor de groei en flexibiliteit van het bedrijf: “De logistieke markt is continu in beweging. Onze uitbreiding stelt ons in staat om onze klanten een volledig aanbod aan logistieke oplossingen te bieden, inclusief geconditioneerde opslag naast transport. Met onze voortdurende focus op klantgerichtheid en operationele efficiëntie, blijven we een betrouwbare partner in de voedingsmiddelenindustrie, die klaar staat om aan de uiteenlopende behoeften van onze klanten te voldoen en aan de veranderde eisen van de voedingsmiddelenindustrie.”

Momenteel is de opslagruimte in gebruik voor een aantal klanten waarvoor Value Added Services worden verricht. Dit omvat activiteiten zoals het herverpakken, labelen en samenvoegen van producten.

Müller Fresh Food Logistics biedt opslagfaciliteiten voor eindproducten, halffabricaten en grondstoffen. Opdrachtgevers komen uit diverse sectoren, zoals de voedingsmiddelenindustrie, retail en foodservice. Klanten maken gebruik van de faciliteiten voor het opslaan van hun eigen productievoorraden en als distributiecentra voor eindproducten. Naast de locatie in Holten, beschikt Müller Fresh Food Logistics over warehouses in Nijkerk, Lekkerkerk, Roelofarendsveen en Waalhaven Rotterdam. Het nieuwe warehouse in Holten, dat onlangs in gebruik is genomen, is direct aangesloten op het distributienetwerk van Müller Fresh Food Logistics.

Distributie door heel Europa

Klanten van Müller Fresh Food Logistics profiteren van een breder scala aan middelen, expertise en een groter internationaler netwerk dankzij de overname door Dachser. Zo trad Müller Food Logistics toe tot het European Food Network en kan daardoor in heel Europa distribueren. Hierdoor kunnen de klanten van de logistieke dienstverlener erop vertrouwen dat hun producten veilig, efficiënt en op tijd hun eindbestemming bereiken, waar in Europa dan ook.

Zr.Ms. Karel Doorman vertrekt voor missie naar de Rode Zee

Foto: Defensie

DEN HELDER – Marineschip Zr.Ms. Karel Doorman vertrekt zondag 21 april richting de Rode Zee om zich daar begin mei aan te sluiten bij de EU-operatie Aspides. Met een bemanning van ruim 250 personen biedt het schip tanker- en medische capaciteit in de Rode Zee. Het schip gaat andere schepen voorzien van brandstof, zodat zij het missiegebied niet hoeven te verlaten.

Daarnaast zijn voor de medische rol een chirurgisch team en een Cougar-helikopter van het Defensie Helikopter Commando aan boord. Op 5 april besloot het Kabinet dat Zr.Ms. Karel Doorman vanaf mei tot uiterlijk eind augustus deel zal nemen aan deze EU-operatie. Dinsdag spreekt de Tweede Kamer met de ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken over de inzet van Zr.Ms. Karel Doorman.

De Rode Zee is een cruciale route voor de scheepvaart tussen het Suezkanaal en de Indische Oceaan. Met de deelname aan Operatie Aspides draagt Nederland bij aan het handhaven van vrije doorvaart. In het gebied is behoefte aan bevoorradingsschepen en medische capaciteit, waar het schip nu aan bijdraagt. Naast inzet voor Operatie Aspides gaat het schip ondersteuning leveren aan de internationale Operatie Prosperity Guardian.

Momenteel neemt Zr.Ms. Tromp deel aan operatie Prosperity Guardian. Ook levert het steun aan Aspides. Het luchtverdedigings- en commandofregat is ingezet voor het bestrijden van raketten en drones van Houthi’s. Nederland levert verder stafofficieren aan verschillende missies die gericht zijn op de bevordering van maritieme veiligheid in de Rode Zee.

Zr.Ms. Karel Doorman is het Joint Support Ship (JSS) van de Koninklijke Marine. Het schip is gebouwd voor bevoorrading op zee. Het schip beschikt over uitgebreide medische faciliteiten die levensreddende, chirurgische, behandelingen mogelijk maken.

Lijst kabinet met grond en panden voor asielopvang naar provincies

asielzoekers

DEN HAAG – Het kabinet heeft een lijst opgesteld met grond en gebouwen van het Rijk, die kunnen worden gebruikt voor de tijdelijke opvang van asielzoekers. Daarover hebben demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) en de ministers Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) en Kajsa Ollongren (Defensie) vrijdagochtend overleg gehad, zei Van der Burg voor de ministerraad. Die lijst gaat vrijdag naar de commissarissen van de Koning.

Zij kunnen die dan delen met de burgemeesters in hun provincie. “Als die burgemeesters zeggen dat ze dat wel wat vinden, kunnen ze dingen in gang gaan zetten”, zei Van der Burg. Het is daarna aan de burgemeester om de omgeving in te lichten. “Pas dan ga ik er met u over praten”, zei hij tegen journalisten.

Als burgemeesters aangeven dat zij op de grond of in de gebouwen van het Rijk geen asielzoekers willen opvangen, houdt het niet direct op. “De lijst is zodanig dat ook als een aantal mensen geen ja zegt er toch nog mogelijkheden zijn”, zei Van der Burg.

Maandag maakte de staatssecretaris bekend dat er voor 1 juli 12.000 extra opvangplekken voor asielzoekers nodig zijn.

Nederland en Singapore tekenen overeenkomst voor uitwisselen van data over zeecontainers

Foto: Douane

DEN HAAG – Douane Nederland heeft woensdag 17 april een Memorandum of Understanding (MoU) getekend met de Singaporese douane. Door de overeenkomst wordt het makkelijker om onderling data over zeecontainers uit te wisselen.

De MoU werd ondertekend door Frank Dijkstra, Chief Information Officer van Douane Nederland, en Lim Teck Leong, adjunct-directeur-generaal van de Singapore Customs.

Containers volgen in de haventerminals en op zee

Foto: Douane

De douanediensten gaan een Track en Trace-service opzetten waarmee zeecontainers in de haventerminals en op zee gevolgd worden. Het geeft importeurs en exporteurs beter inzicht in hun containervracht.

Zo kunnen bedrijven hun logistieke processen verbeteren. Dit leidt mogelijk tot een betere concurrentiepositie op de wereldmarkt.

“De ondertekening van dit MoU markeert een nieuwe, belangrijke stap in de samenwerking tussen onze beide overheden”, zegt Frank Dijkstra.

“Het biedt een juridisch kader voor de Douane om gegevens te delen in een unieke internationale samenwerking. Zo kunnen we de handel tussen onze landen en havens vergemakkelijken.”

Voor het verzamelen van de data werken beiden overheden samen met belangrijke bedrijven zoals de Maritime & Port Authority of Singapore, PSA Corporation Ltd, Port of Rotterdam en Portbase.

 

Twee doden nadat vrachtwagen personenbusje tegen gebouw drukt [+foto’s]

KLEVE-KELLEN –  In de nacht naar vrijdag 19 april 2024 vond er een ernstig verkeersongeval plaats op het kruispunt B220/B9 (Emmericher Straße/Klever Ring) in het Duitse Kleve-Kellen.

Door nog onbekende redenen kwam een ​​vrachtwagen in botsing met een personenbusje en duwde deze tegen de hoek van een gebouw. Twee van de vier inzittenden van het zwaar vervormde personenbusje kwamen om het leven, de andere twee raakten ernstig gewond.

Aanvankelijk zaten alle vier de mensen vast in de minibus. Met behulp van hydraulische redding apparatuur heeft de brandweer twee mensen kunnen bevrijden. Zij raakten ernstig gewond en werden overgedragen aan de hulpdiensten.

De overige twee mensen konden alleen dood worden geborgen. Een andere persoon raakte lichtgewond en is door de hulpdiensten behandeld. Een brandweerman raakte tijdens de reddingsoperatie gewond en brak zijn hand.

Het aanvankelijke vermoeden dat er gevaarlijke stoffen in de vrachtwagen zaten, bleek niet te kloppen.

Verstappen vierde in natte kwalificatie voor sprintrace in China

Max Verstappen

SHANGHAI – Max Verstappen start zaterdag in de eerste sprintrace van het seizoen in de Formule 1 vanaf de tweede startrij. Op het circuit in Shanghai kwam de regerend wereldkampioen van Red Bull in de kwalificatie in de regen tot de vierde tijd.

Verstappen moest op de natte baan met zijn ronde veel tijd toegeven op Lando Norris, die in de McLaren poleposition pakte. Hij was sneller dan Lewis Hamilton, die in zijn Mercedes de tweede tijd reed. Fernando Alonso was in de Aston Martin goed voor de derde tijd en staat zaterdag naast Verstappen in de startopstelling.

In de derde kwalificatiesessie kregen de coureurs te maken met een volledig natte baan en hadden ze grote moeite om de wagens recht te houden. Verstappen miste een bocht in zijn eerste snelle ronde en raakte zijn tijd kwijt door het overschrijden van de baan. Ook in de tweede ronde schoot de Red Bull-coureur in een van de laatste bochten van de baan, waardoor zijn tijd opnieuw ongeldig was. In zijn derde ronde kwam hij alsnog tot de vierde tijd op ruim twee seconden van Norris, die veel sneller dan de rest was met 1.57,940.

Tracklimits

Norris leek zijn beste ronde aanvankelijk ook kwijt te raken na het overschrijden van de ‘tracklimits’ in de laatste bocht van de ronde ervoor, maar de raceleiding gaf hem de tijd alsnog terug. Daardoor zakte Hamilton terug naar de tweede plaats. Verstappens ploeggenoot Sergio Pérez zette de zesde tijd neer. Sauber-coureur Zhou Guanyu uit China liet het Chinese publiek juichen met een tiende plaats in de kwalificatie.

De sprintrace is zaterdag om 05.00 uur Nederlandse tijd. Daarna volgt zaterdag nog de kwalificatie voor de Grote Prijs van China op zondag. De koningsklasse van de autosport is voor het eerst sinds 2019 weer op het circuit van Shanghai. De coronapandemie en de strenge eisen van de Chinese overheid verhinderden de starts van 2020 tot en met 2023.

Vijftien Ebusco 3.0 18 meter bussen voor Rouen

DEURNE – Ebusco, een pionier en koploper in de ontwikkeling van elektrische bussen, laadsystemen en energieopslag heeft een nieuwe bestelling ontvangen van het bestuur van Métropole Rouen Normandie, via het Franse openbare inkoopcentrum UGAP. Deze bestelling bestaat uit vijftien Ebusco 3.0 bussen van 18 meter die vanaf 2025 zullen worden ingezet in en rond Rouen.

Deze vijftien nieuwe Ebusco 3.0 bussen van 18 meter zullen voorzien worden van 4 dubbele deuren en een batterijpakket van meer dan 500 kWh, waarmee ze zonder problemen op de steile wegen ingezet kunnen worden en het verwachte grote aantal passagiers op hun toegewezen routes in Rouen kunnen bedienen.

Meer dan 100 Ebusco 3.0 bussen voor Rouen

De vijftien Ebusco 3.0 bussen van 18 meter zullen de vier reeds operationele Ebusco 2.2 bussen vergezellen, evenals de andere 85 Ebusco 3.0 bussen die nog geleverd moeten worden. Met deze nieuwe bestelling worden in totaal 100 Ebusco 3.0 bussen in en rond Rouen ingezet, inclusief varianten van zowel 12 meter als 18 meter. Deze vijftien bussen zullen worden geleverd vanaf de locatie in Cléon, een van de productiefaciliteiten van Ebusco 3.0.

Duurzame bussen en geavanceerde veiligheidssystemen

Métropole Rouen Normandie heeft het Ebusco 3.0-model gekozen om de TEOR-snelle buslijnen te bedienen. Door het lichte ontwerp en het lage energieverbruik kunnen deze bussen de gehele route afleggen op één enkele lading en ‘s nachts terugkeren naar het depot voor opladen met behulp van de door Ebusco geleverde oplaadsystemen.

Een geïntegreerd optisch geleidingssysteem zal de chauffeur helpen bij het naderen van de haltes. Daarnaast worden de bussen uitgerust met een geavanceerd rijhulpsysteem (ADAS) dat de voertuigprestaties en de veiligheid van zowel de bestuurder als de passagiers verbetert.

Jean-Francois Chiron, Managing Director Ebusco France Sales, licht toe: “We zijn verheugd onze samenwerking met Métropole Rouen Normandie voort te zetten in hun strategie voor de vergroening van het stedelijk vervoer, en het is fantastisch om te zien dat de tweede bestelling via de inkoopgroep UGAP wordt geplaatst. Dankzij onze productiefaciliteit in Cléon kunnen we innovatieve, emissievrije bussen met lokale content leveren.”

Inez Weski: OM deed mij voorstel kroongetuige te worden

Inez Weski

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft Inez Weski voorgesteld kroongetuige dan wel “bijzondere informant met gunsten” te worden, na haar arrestatie vorig jaar april. Dat zegt de voormalig advocate vrijdag in een interview met NRC.

Weski zat vorig jaar enkele weken in voorarrest. Zij noemt het gesprek met twee officieren van justitie over mogelijke afspraken “het eigenaardigste” wat ze tijdens haar detentie heeft meegemaakt. Ze heeft het gesprek “na een kwartiertje” beëindigd. Vrijdag verschijnt het boek dat Weski schreef over haar uitzonderlijke lotgevallen sinds haar arrestatie, getiteld Het geluid van de stilte.

Het Openbaar Ministerie verdenkt Weski (69) van deelname aan een criminele organisatie die zich toelegt op internationale drugshandel en witwassen, en het schenden van geheimen. De ex-advocaat zou informatie van haar cliënt Ridouan Taghi vanuit de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught met zijn contacten in de buitenwereld hebben gedeeld.

Weski is sinds juli vorig jaar geen advocaat meer. Taghi, hoofdverdachte in het omvangrijke liquidatieproces Marengo, is in februari door de rechtbank veroordeeld tot een levenslange celstraf. Zijn zaak loopt momenteel in hoger beroep.

Quasibewijsmiddel

In het NRC-interview toont Weski zich verontwaardigd over het voorstel van het OM. “Ik hoorde het aan. Ik dacht: hoe durft men.” Weski is een verklaard tegenstander van de inzet van kroongetuigen. “Een terminaal giftig quasibewijsmiddel”, noemt zij het.

Het OM wil niet inhoudelijk reageren op de ontboezemingen van Weski, omdat ze verdachte is in een lopend strafrechtelijk onderzoek. “Het OM zal haar zaak en persoonlijke omstandigheden niet in de media bespreken”, zegt een woordvoerder. “Deze komen aan de orde wanneer de strafzaak kan worden behandeld door de rechtbank. Op dit moment is nog niet bekend wanneer dat kan zijn. Het OM wilde het strafdossier vorig jaar aan de rechtbank voorleggen. Door de verdediging worden bij de rechtbank Rotterdam meerdere formele procedures gevoerd.”

LAATSTE NIEUWS

Boeing

Bloomberg: Boeing overweegt miljardendeal voor navigatietak

ARLINGTON - De geplaagde vliegtuigbouwer Boeing overweegt zijn navigatietak Jeppesen te verkopen. Persbureau Bloomberg meldt dat op basis van ingewijden. Het onderdeel zou meer...