UTRECHT – De buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in het openbaar vervoer moeten snel meer mogelijkheden krijgen om effectief op te treden. “We pleiten al heel lang voor meer bevoegdheden voor de boa’s, het wordt nu tijd dat de politiek dit ook mogelijk maakt”, zegt CNV-bestuurder Evert Jan van de Mheen.
“Zorg er bijvoorbeeld voor dat boa’s direct inzage krijgen in systemen om snel iemands identiteit vast te stellen. En geef ze ruimere bevoegdheden om reizigers te fouilleren of handboeien te gebruiken tot de politie arriveert. En rust alle boa’s in het openbaar vervoer standaard uit met een bodycam. De politiek is nu aan zet om die ruimere bevoegdheden ook eindelijk echt te gaan regelen. Die 3 minuten dat het hele openbaar vervoer morgenavond stilstaat, zijn een heel stevig signaal. Er moet nú iets gebeuren.”
Van de Mheen juicht het toe dat alle streekvervoerders zich aansluiten bij de actie van NS. Niet alleen de treinen, maar ook de trams en bussen van regionale vervoerders staan zaterdagavond om 22.30 uur gedurende 3 minuten stil.
“Dit is een ongekend en eensgezind signaal vanuit het openbaar vervoer. Ik kan me niet herinneren dat dit eerder is gebeurd. Maar dit statement is helaas echt een keer nodig om duidelijk te maken dat we in een gevaarlijke spiraal naar beneden zitten. Als de maatschappij verhardt, dan moeten we daar ook harder tegen optreden om duidelijk te maken waar de grenzen liggen. Het openbaar vervoer moet voor iedereen een veilige plek zijn, voor reizigers en voor alle werknemers.”
Boa moet snel identiteit van reiziger kunnen vaststellen
Eerder deze week stuurden de gezamenlijke vakbonden een brandbrief aan de Tweede Kamer. Een van de belangrijkste maatregelen waarvoor de bonden pleiten, is dat boa’s meer mogelijkheden en bevoegdheden krijgen. Concreet betekent dit dat boa’s – via een eigen boa-app – toegang moeten krijgen tot systemen om snel de identiteit van een reiziger vast te kunnen stellen. Dat is nodig voor een effectief lik-op-stukbeleid.
“Ondanks alle toezeggingen duurt het nu al meer dan 2 jaar om dit geregeld te krijgen”, zegt Van de Mheen. “De ministeries blijven naar elkaar verwijzen en intussen zijn we nog geen stap verder. We roepen de politiek op om die impasse te doorbreken en het snel te gaan regelen.”
Boa moet voor veilige situatie kunnen zorgen, tot politie arriveert
Daarnaast moeten boa’s meer bevoegdheden krijgen om bij ernstige situaties snel en effectief op te kunnen treden. Bijvoorbeeld bij mishandeling van OV-personeel of reizigers of bij diefstal van bagage. ‘Op dit moment mogen boa’s wel beperkt optreden, maar als het echt spannend wordt moeten ze zich terugtrekken en wachten tot de politie arriveert’, zegt Van de Mheen. ‘Begrijp me goed, we zijn er als vakbond niet voor dat boa’s zelf als politie gaan optreden. Maar op zo’n kritiek moment, terwijl de politie nog onderweg is, moeten ze wel de-escalerend optreden en voor een veilige situatie zorgen. Op zo’n moment moeten ze reizigers kunnen fouilleren of handboeien gebruiken tot de politie het van hen overneemt.’
Bodycam voor boa’s werkt de-escalerend en helpt bij aangifte
Het CNV zou ook graag zien dat alle boa’s standaard worden uitgerust met een bodycam, die ze bij gevaarlijke situaties kunnen inzetten. “Daar gaat een afschrikkende werking vanuit. Bovendien versterken we hiermee de bewijslast bij een eventuele aangifte. We horen nu te vaak dat overlastgevers er te makkelijk mee wegkomen, omdat het ene woord tegen het andere is. Wat dat betreft kijken we met verwachting uit naar de proef die NS momenteel uitvoert met de inzet van bodycams bij een groep hoofdconducteurs en servicemedewerkers.”