Clicky

donderdag 14 november 2024 - 04:30 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 387

Supermarkt Dirk gaat personeel voorzien van bodycams

supermarkt Dirk van den Broek

ALPHEN AAN DEN RIJN – Supermarkt Dirk van den Broek gaat personeelsleden uitrusten met bodycams. De kleine draagbare camera’s kunnen worden ingezet bij gespannen of dreigende situaties en moeten onveilige incidenten in de winkels tegengaan.

De bodycam op de winkelvloer is anders dan de standaard bodycam van de politie en de NS, stelt de supermarkt. Daar registreert de camera beelden die later in de rechtszaal als bewijsmateriaal gebruikt kunnen worden. De bodycam zoals Dirk van den Broek die introduceert, is een kleine camera mét een scherm, waarop iemand die zich misdraagt, zichzelf direct terug kan zien.

Wanneer door een lastige klant een onveilige situatie dreigt te ontstaan, kan een medewerker de bodycam aanzetten. De medewerker kan vervolgens de lastige klant met de beelden confronteren.

Uit ervaringen in de branche blijkt volgens Dirk dat dit de-escalerend kan werken. Net als bij andere camera’s in de winkel, worden beelden en geluid alleen opgeslagen en gebruikt als dat nodig is, aldus de supermarkt.

Dirk heeft vorig jaar al proefgedraaid met de bodycams. Het bedrijf begint in veertig winkels met het gebruik van de camera’s. “Voor preventie hebben we altijd gebruikgemaakt van cameratoezicht in de winkels”, zegt directeur Dirk van den Broek. “De bodycams zijn voor ons een aanvulling op de werkvloer om dreigende situaties snel te de-escaleren, want elk incident is er een te veel voor onze collega’s en klanten.”

Bleckmann streeft naar sneller logistiek proces met de AutoStore-oplossing

EINDHOVEN – Bleckmann, expert in supply chain management voor mode- en lifestylemerken, kondigt de ‘go-live’ aan van een nieuw geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem (ASRS) op zijn op zonne-energie werkende fulfilmentlocatie in Grobbendonk, België.

Het nieuwe geïntegreerde goederen-naar-persoon-systeem is een geïntegreerde Kardex AutoStore-oplossing met geautomatiseerde verpakkingslijn en biedt een gestroomlijnd alternatief voor traditionele stellingopslag. Het verkleint de voorraadvoetafdruk aanzienlijk en versnelt het ‘picken’ en verpakken.

Het nieuwe systeem is de nieuwste stap in de automatiseringsstrategie van Bleckmann, die tot doel heeft de schaarste aan arbeidskrachten aan te pakken en een nog soepeler fulfilmentproces te bieden.

Minder ruimte, meer snelheid

De nieuwe AutoStore gebruikt tot zeven keer minder ruimte dan traditionele palletstellingen om dezelfde hoeveelheid voorraad op te slaan. Hierdoor wordt de opslagcapaciteit vergroot, waardoor meer SKU’s (van meerdere klanten) tegelijkertijd kunnen worden opgeslagen en de kans op voorraadtekorten aanzienlijk wordt verkleind. Artikelen worden ook opgehaald door radiografisch bestuurde robots, waardoor tijd wordt bespaard doordat medewerkers niet langer handmatig producten hoeven te verzamelen.

De Kardex AutoStore maakt deel uit van een geïntegreerde oplossing die minimale menselijke tussenkomst vereist. Dit omvat een geavanceerd transportsysteem van dozenopzetters en een autonoom pakstation met hoogteverkleining van de dozen, wat het fulfilmentproces aanzienlijk stroomlijnt.

“Vanaf het moment dat een product de AutoStore binnenkomt totdat het in een doos het magazijn verlaat, is het slechts door één paar handen aangeraakt”, legt Stefan Schepers, Automation Specialist bij Bleckmann uit. “Hierdoor kunnen we de tijd tussen de ontvangst van een bestelling en het vertrek uit het magazijn met wel zestig procent verkorten.”

Een geïntegreerde oplossing

Door het arbeidsintensieve pick- en verpakkingsproces te automatiseren, kunnen de klanten van Bleckmann hun klanten onder meer latere sluitingstijden bieden voor levering de volgende dag. Deze omvatten intelligente vraagvoorspelling.

“Het AutoStore-systeem maakt de populairste artikelen automatisch beter toegankelijk, zodat ze sneller kunnen worden verzonden”, zegt Jens Hooyberghs, Automation Project Manager bij Bleckmann. “Het is ook mogelijk om het systeem vóór piek- en uitverkoopperioden te programmeren, zodat de best verkochte artikelen nog sneller beschikbaar zijn – waardoor kostbare tijd wordt bespaard tijdens die extra drukke momenten.”

Licht-uit logistiek

De overstap naar de AutoStore-oplossing heeft volgens Stefan nog veel meer voordelen: “Het nieuwe systeem verkleint de kans op pickfouten aanzienlijk”, vervolgt hij. “Het biedt ook uitzonderlijke flexibiliteit en schaalbaarheid. Dit betekent dat we kunnen beginnen met een basisopstelling en deze kunnen uitbreiden wanneer klanten extra capaciteit nodig hebben – bijvoorbeeld tijdens de Black Friday-periode – zonder de lopende bedrijfsvoering te verstoren.”

Een ander voordeel van het AutoStore-systeem is het lage energieverbruik. Tien robots op het werk gebruiken evenveel energie als één stofzuiger. Omdat de robots in het donker kunnen werken, kan er ook energie worden bespaard door de magazijnverlichting uit te schakelen.

Bleckmann is momenteel bezig met het onboarden van zijn eerste klant op het AutoStore-systeem en zal de resultaten van dit proefproject de komende maanden nauwlettend volgen. “Op basis van de uitkomst van deze pilot zullen we de kwaliteits- en efficiëntiewinsten evalueren die de oplossing mogelijk maakt”, besluit Jens.

“We zijn enthousiast over de potentiële productiviteitsvoordelen en de mogelijkheden voor groei zijn enorm. Kardex AutoStore lijkt een belangrijke bondgenoot te worden bij het veiliger, groener en efficiënter maken van onze activiteiten.”

Westerwolde: veiligheid was in geding in zomer 2022 in Ter Apel

aanmeldcentrum in Ter Apel

WESTERWOLDE – De Groningse gemeente Westerwolde zegt dat haar handelwijze in de crisissituatie rond het aanmeldcentrum in Ter Apel in de zomer van 2022, puur gericht was op de veiligheid en de openbare orde. Die waren in het geding, zegt de gemeente in reactie op het rapport van de Nationale ombudsman over die periode. “We hebben destijds op goede gronden gemeend te moeten ingrijpen en dat is gebeurd.”

Wel erkent Westerwolde dat de communicatie daarover beter had gekund. Dat zal voortaan beter gaan als zich weer een onveilige situatie aandient, aldus de gemeente. “Maar nogmaals: in een dergelijke situatie is onze eerste verantwoordelijkheid de veiligheid en openbare orde.”

Ombudsman Van Zutphen heeft scherpe kritiek geuit op gemeente en politie die het nodig vonden om tentjes en andere spullen af te nemen van de asielzoekers die buiten moesten bivakkeren omdat het aanmeldcentrum overvol was. Omwonenden die hulp en drinken boden, werden gedreigd met arrestatie. “Onbehoorlijk en ongepast”, stelt de ombudsman donderdag in een rapport.

Westerwolde wijst erop dat de gemeente er alles aan doet om herhaling van die toestand te voorkomen. Zo heeft ze begin dit jaar via de rechter afgedwongen dat er in het aanmeldcentrum per dag niet meer dan 2000 asielzoekers mogen zitten, op straffe van een dwangsom. Maar de laatste tijd wordt dat aantal dagelijks overschreden.

Jumbo creëert grootste gemechaniseerde foodretail dc van Europa met in gebruik name CDC Vers

NIEUWEGEIN – Deze week heeft Jumbo Supermarkten het gemechaniseerd centraal distributiecentrum (CDC) voor versproducten officieel in gebruik genomen. Hierdoor kunnen klanten van Jumbo rekenen op nog versere producten doordat deze artikelen na productie sneller in de winkel liggen.

De komende maanden worden steeds meer producten toegevoegd in het distributiecentrum en ontvangen steeds meer winkels en e-fulfilment centers in Nederland en België hun langer houdbare versproducten vanuit Nieuwegein. Jumbo verwacht in het vierde kwartaal van dit jaar volledig operationeel te zijn.

Met de toevoeging van het centraal distributiecentrum voor versproducten realiseert Jumbo niet alleen het grootste gemechaniseerde foodretail distributiecentrum van Europa, maar verwacht het bedrijf ook 15.000 ritten per jaar te besparen.

Samen met de duurzaamheidsstandaarden die Jumbo heeft gehanteerd bij de bouw, draagt deze centralisering bij aan de klimaatdoelstellingen van Jumbo.

Tiemen van Bruggen (Plant manager CDC), Colette Cloosterman-Van Eerd, Mevrouw Kitty van Eerd, Ton van Veen (CEO), Karel de Jong (Supply Chain directeur) openen CDC Vers in Nieuwegein

Alle versproducten met een houdbaarheid van minimaal acht dagen worden vanuit het CDC in Nieuwegein geleverd aan de ruim 700 winkels van Jumbo in Nederland en België. Dit zijn producten zoals zuivel, kaas en boter, vleeswaren en broodsalades.

De komende maanden worden de producten gefaseerd overgebracht vanuit de verschillende regionale distributiecentra naar het CDC in Nieuwegein en ontvangen steeds meer winkels hun producten vanuit het nieuwe centrale distributiecentrum. Ook de drie e-fulfilment centers, waar boodschappen van online klanten van Jumbo.com worden verzameld, worden vanaf deze zomer vanuit Nieuwegein beleverd.

Karel de Jong, directeur Supply Chain bij Jumbo: “We zijn ontzettend blij en trots dat we het CDC Vers in gebruik kunnen nemen. Dit distributiecentrum zorgt ervoor dat we onze klanten nog efficiënter en sneller van versproducten kunnen voorzien. Het maakt ons flexibeler in toevoegen van assortiment en maakt ons minder afhankelijk van de krapte op de arbeidsmarkt. Bovendien draagt het bij aan onze klimaatdoelstellingen doordat we nu ook onze versproducten vanuit Nieuwegein aan onze winkels leveren.”

Duurzaam pand

Jumbo streeft naar het hoogste duurzaamheidskeurmerk voor gebouwen, de BREEAM 2020-Outstanding certificering. Dit streven is ook het uitgangspunt geweest bij het ontwerp en de bouw van het nieuwe pand. De BREAAM-beoordeling vindt uiterlijk dit najaar plaats. Op het nieuwe pand liggen ruim 8.000 zonnepanelen, waarmee het distributiecentrum voorzien wordt van stroom en deels zelfvoorzienend is in energieverbruik.

Daarnaast wordt regenwater opgevangen en hergebruikt voor het spoelen van toiletten en is er tijdens de bouw zoveel mogelijk gebruik gemaakt van duurzame en energiebesparende bouwmaterialen. Met deze initiatieven moet het nieuwe pand bijdragen aan de klimaatdoelstelling van Jumbo.

In 2030 wil Jumbo de uitstoot van CO2 die zij zelf veroorzaakt (scope 1 en 2) met 85% hebben verlaagd ten opzichte van het jaar 2022. In 2040 moet de directe uitstoot tot 0 zijn teruggebracht.

Grootste gemechaniseerde foodretail distributiecentrum

Het distributiecentrum in de categorie Vers heeft een grootte van 42.000 m2 en bevindt zich op bedrijventerrein De Liesbosch in Nieuwegein. Het terrein is ruim 200.000 m2 en daarop staat ook het centrale kruidenierswarendistributiecentrum van 43.000 m2 voor lang houdbare producten van Jumbo, dat in 2020 in gebruik is genomen. Samen vormen deze twee distributiecentra het grootste gemechaniseerde foodretail distributiecentrum van Europa.

Het mechanisatiesysteem in het CDC Vers, dat is aangelegd door automatiseerder Witron, bestaat uit drie subsystemen waarin orders, afhankelijk van de artikelkenmerken, handmatig of gemechaniseerd worden verzameld. De komende periode wordt gebruikt om stap voor stap de verschillende systemen in gebruik te nemen. Er wordt gestart met de Order Picking Machine (OPM) en het Car Picking System (CPS).

De OPM zorgt ervoor dat uiteindelijk zo’n 50 procent van alle versartikelen gemechaniseerd op de rolcontainer wordt geplaatst, alvorens deze naar de winkels worden gebracht. Met het Car Picking System (CPS) worden grotere producten of grotere volumes handmatig verzameld. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een All-in One systeem, waarmee producten handmatig vanuit kratten worden verzameld en waar gehele kratten gemechaniseerd worden verzameld. Denk hierbij aan producten als vleeswaren en kaas omdat deze producten vanwege hun afmeting of vorm niet automatisch kunnen worden verzameld.

Landelijk logistiek netwerk

Jumbo beschikt over zes distributiecentra verspreid over Nederland vanwaar uit alle ruim 700 winkels in Nederland en België worden beleverd, maar ook de drie verschillende e-fulfilment centers (EFC). Vanuit de EFC’s worden 18 thuisbezorglocaties van Jumbo beleverd.

Greenpeace eist in rechtszaal ambitieus stikstofplan van overheid

Greenpeace

DEN HAAG – Met een kort geding wil Greenpeace de overheid dwingen tot het maken van een plan om de stikstofbelasting van de natuur op korte termijn fors te verlagen. De milieuorganisatie wijst ter onderbouwing op onderzoek van onder meer het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), waar vorig jaar uit bleek dat de wettelijk vastgelegde doelen nog buiten bereik zijn. Het eerste tussendoel dat gemist dreigt te worden, is niet ver weg meer. Eind volgend jaar mag geen te grote hoeveelheid stikstof meer neerdalen in 40 procent van de natuurgebieden die daar gevoelig voor zijn.

“Dit zijn rechtszaken die we niet willen starten”, zei Greenpeace-directeur Andy Palmen eerder over het kort geding. “Maar we zien geen andere mogelijkheid, omdat de overheid niet met maatregelen komt die de meest kwetsbare natuur wel kunnen redden.”

De milieuorganisatie voorziet “ingrijpende en mogelijk gedwongen maatregelen” als de rechtbank de eisen toewijst. Vooral de veehouderij zal daardoor worden geraakt. Precies om dat te voorkomen heeft stichting Stikstofclaim zich ook gemeld als partij in de zaak. Deze organisatie is juist fel tegen strengere stikstofregels, zeker als die boeren raken. “Je mag er in zo’n zaak niet op vertrouwen dat de Staat de belangen van de boeren verdedigt”, stelt Stikstofclaim.

Greenpeace vindt overigens niet dat de overheid alleen in de landbouw moet ingrijpen. Ook het verkeer, de industrie en de luchtvaart moeten minder gaan uitstoten, stelt de organisatie. Boeren die moeten stoppen moeten bovendien “op een rechtvaardige manier door de overheid worden gecompenseerd”, stelt Greenpeace.

De rechtbank in Den Haag behandelt de zaak. Daar loopt ook al een uitgebreidere bodemprocedure over het stikstofbeleid. Greenpeace wil daar echter niet op wachten. “Als de Staat pas na het eindvonnis van de rechtbank in actie komt, is dat voor de meest kwetsbare natuur te laat.”

Opnieuw dreigt een staking bij Arriva in Twente

ZWOLLE – Opnieuw dreigt een staking in het busvervoer in de regio Twente. Vakbond FNV heeft na overleg met de leden besloten om vervoersbedrijf Arriva een ultimatum te stellen. Als Arriva niet voor 1 mei toezegt dat de roosters van de buschauffeurs op korte termijn worden aangepast, dan volgen stakingen in steden als Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal.

In dat geval is op maandag 6 mei de eerste stakingsdag. De weken daarna volgen meer acties, zo kondigt bestuurder Marijn van der Gaag van FNV Streekvervoer aan. Hij belooft dat de vakbond daarbij wel rekening houdt met scholieren die hun eindexamens moeten doen.

“Onze leden hebben unaniem voor acties gestemd, ze zijn het zat”, zegt Van der Gaag, die woensdag in Hengelo zo’n honderd Arriva-chauffeurs sprak. “Er moet paal en perk worden gesteld aan de veel te zware diensten en roosters. Dat Arriva hier zo mee om gaat, is een klap in ieders gezicht.”

Vorige maand werd een staking op het laatste moment afgeblazen. De buschauffeurs in Twente zouden op 12 maart hun werk neerleggen, maar vlak daarvoor bereikten de vakbonden FNV en CNV alsnog een akkoord met Arriva over maatregelen om de werkdruk te verlagen. Zo zouden de roosters aangepast worden, zodat de chauffeurs meer pauze krijgen.

Het streven was om de aanpassingen eind april te hebben doorgevoerd, maar Arriva liet begin deze maand weten meer tijd nodig te hebben om alle afspraken te verwerken in een nieuw dienstenpakket. De buschauffeurs gaan waarschijnlijk pas na de zomervakantie iets merken van structurele vermindering van de werkdruk.

“Inmiddels kan ook niet uitgesloten worden dat, als gevolg van de werkdruk, de veiligheid van chauffeurs en daarmee ook van passagiers in het geding komt”, staat in een recente brief van FNV aan Arriva. Het vervoersbedrijf, dat eind vorig jaar het ov in Twente overnam van Keolis en hier dagelijks zo’n 30.000 mensen vervoert, spreekt van “onterechte beschuldigingen en eisen”.

Hinder vliegverkeer door staking Franse luchtverkeersleiders

PARIJS – Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk, maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land. Op Schiphol moesten donderdagochtend diverse vluchten naar Frankrijk worden geannuleerd.

Ryanair waarschuwt dat het meer dan driehonderd vluchten moet annuleren als gevolg van de acties. Eerder leek het erop dat de luchtverkeersleiders de staking zouden afblazen. Met de belangrijkste vakbond voor luchtverkeersleiders SNCTA was woensdag een overeenkomst over salarisverhogingen en andere arbeidsvoorwaarden bereikt. Het akkoord kwam echter te laat om verstoringen van het luchtverkeer te voorkomen, omdat de onderhandelingen met andere vakbonden nog niet waren afgerond.

Luchtvaartmaatschappijen vrezen dat de stakingen van de luchtverkeersleiding een risico vormen voor de Olympische Spelen in Parijs als ze er niet uitkomen met vakbonden. Tijdens de Spelen zullen naar verwachting meer dan een miljoen reizigers van en naar Parijs vliegen.

Omzet Fugro stijgt door bouw van nieuwe windparken op zee

Fugro

LEIDSCHENDAM – Fugro blijft goede zaken doen met bodemonderzoek voor nieuwe windparken op zee. De inkomsten van het bedrijf namen daardoor in het eerste kwartaal van dit jaar fors toe.

De omzet van Fugro steeg met 9 procent vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar. Fugro-topman Mark Heine is tevreden met het resultaat. Fugro verovert volgens hem een “aanzienlijk deel” van de markt voor onderzoek voor nieuwe locaties voor windparken op zee, die sterk blijft groeien als gevolg van de energietransitie in veel landen. Heine is optimistisch over de rest van het jaar. “Terwijl we voorzichtig navigeren door macro-economische en geopolitieke onzekerheden, zijn we goed gepositioneerd om te profiteren van de energietransitie, massale investeringen in infrastructuur en de dringend noodzakelijke aanpassing aan de klimaatverandering.”

De aangepaste winst voor rentebetalingen, belastingen en afschrijvingen steeg met 16,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De orderportefeuille groeide in vergelijking met de eerste twaalf maanden van vorig jaar met bijna 10 procent.

Het bedrijf uit Leidschendam wist ondanks de krapte op de arbeidsmarkt in het eerste kwartaal van dit jaar vijfhonderd nieuwe werknemers aan te trekken. Het personeelsverloop bleef beperkt tot 8 procent.

Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware

Gijzelsoftware

DELFT – Nederlandse cyberbeveiligingsbedrijven hebben duizenden bedrijven gewaarschuwd voor een wereldwijde aanval met gijzelsoftware. De uit Oost-Europa afkomstige aanvallers staan bekend als de ‘Cactus-bende’, die sinds eind vorig jaar actief is.

De bende kon in de netwerken van de bedrijven binnendringen, omdat de ondernemingen gebruikmaken van een Qlik Sense-server. Het merendeel van deze servers is kwetsbaar voor aanvallen met gijzelsoftware, ontdekten de Nederlandse experts.

Toen experts van het Delftse beveiligingsbedrijf Fox-IT, Northwave uit Utrecht, Responders uit Amsterdam en ESET uit Sliedrecht hierover informatie uitwisselden, ontdekten ze dat de slachtoffers steeds op dezelfde wijze werden aangevallen. De vier bedrijven deelden hun bevindingen daarop deze maand met de Nederlandse autoriteiten.

Onderling vertrouwen

Wereldwijd zijn zo’n 5200 Qlik Sense-servers online bereikbaar. Daarvan bleken er meer dan 3100 kwetsbaar te zijn. “De samenwerking heeft dus in potentie maximaal 3100 slachtoffers van de Cactus-bende helpen voorkomen”, stellen de Nederlandse beveiligingsorganisaties. De cybercriminelen wisten tot dusver al bij 122 bedrijven binnen te dringen, waaronder ruim tien in Nederland.

Het is pas sinds kort dat politie, justitie en de beveiligingsbranche informatie delen over aanvallen met gijzelsoftware. Daarvoor werd vorig jaar het samenwerkingsproject Melissa opgezet. Sindsdien zijn diverse operaties tegen cybercriminelen succesvol afgerond. “Het onderling vertrouwen is hierdoor sterk toegenomen”, zegt cybersecurityexpert Willem Zeeman van Fox-IT.

Maatregelen

Het Digital Trust Center (DTC), onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, bracht de Nederlandse bedrijven op de hoogte, zodat ze maatregelen konden treffen. Het Dutch Institute for Vulnerability Disclosure (DIVD) informeerde buitenlandse cyberorganisaties, waaronder de Amerikaanse Cybersecurity & Infrastructure Security Agency (CISA) en de FBI.

Veel Nederlandse bedrijven en instellingen werden de afgelopen jaren opgeschrikt door aanvallen met gijzelsoftware. Tot de slachtoffers behoorden onder meer de KNVB, de VDL-groep, de Universiteit Maastricht, Hof van Twente, RTL Nederland, de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en MediaMarkt. In de meeste gevallen werd naar verluidt losgeld betaald.

In 2023 heeft het Digital Trust Center ruim 140.000 keer Nederlandse bedrijven gewaarschuwd voor specifieke cyberdreigingen waaraan ze bloot stonden.

Voorstelling Youp van ‘t Hek ‘helemaal goed gegaan’

AMSTERDAM -De voorstelling van Youp van ‘t Hek in Koninklijk Theater Carré is woensdagavond “helemaal goed gegaan”. Dat laat een woordvoerder van het Amsterdamse theater desgevraagd weten. Een dag eerder moest de cabaretier zijn voorstelling voortijdig afbreken omdat hij last had van black-outs.

Volgens De Telegraaf bedankte Van ‘t Hek zijn publiek na afloop van de voorstelling. “Jullie hebben me er enorm doorheen getrokken. Met dank aan het geweldige applaus aan het begin”, zei de 70-jarige cabaretier, die woensdag ook grappen maakte over het incident. “Daar komt nog iemand aan met een lantaarn, u dacht zeker: het gaat niet door”, zei hij volgens de krant over late binnenkomers.

Van ‘t Hek is bezig met zijn afscheidstournee en staat de komende weken ook nog in Carré. Zijn laatste voorstelling staat gepland op 25 mei. De show van dinsdagavond wordt op een later moment ingehaald.

Man steekt zichzelf in de brand bij huisartsenpraktijk en overlijdt

Ambulance

SAS VAN GENT – In de Oranjestraat heeft een man zichzelf woensdagmorgen in brand gestoken. Hij is nog naar het ziekenhuis gebracht, maar is overleden, meldt de politie.

De hulpdiensten kregen rond 10.30 uur een melding dat een man zichzelf met een brandbare vloeistof had overgoten en daarna had aangestoken. Dit gebeurde bij de lokale huisartsenpraktijk.

De huisarts bluste de brand waarna de inwoner uit Sas van Gent met een ambulance naar een ziekenhuis is gebracht. Hij overleed in de loop van de dag.

Diverse mensen waren getuigen van het incident. Voor hen is nazorg geregeld via slachtofferhulp.

De politie stelt verder geen onderzoek in naar dit voorval.

EU verbiedt ongezonde aroma’s voor rookworst en barbecuesaus

rookworst

RUSSEL – De Europese Unie gaat een aantal rookaroma’s verbieden die bijvoorbeeld rookworst en barbecuesaus hun karakteristieke smaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond, vinden ook de EU-lidstaten. Fabrikanten krijgen wel twee tot vijf jaar de tijd om hun receptuur aan te passen.

Van acht aroma’s die voedingsmiddelenfabrikanten nu nog gebruiken in gerookte vis, vlees, chips, kaas en andere producten bevatten er zes stoffen die het DNA beschadigen. Ze ontstaan als aromaproducenten rook maken om die vervolgens als condens te laten neerslaan en als smaakmaker te verkopen. De zogeheten mutagene stoffen kunnen kanker of andere ernstige ziekten veroorzaken, waarschuwt de Europese toezichthouder EFSA. Van twee aroma’s kan EFSA niet uitsluiten dat ze zulke bestanddelen hebben.

Experts van de EU-landen hebben daarom woensdag ingestemd met het voorstel van de Europese Commissie om de aroma’s niet langer toe te laten op de Europese markt. De vergunning, die 1 juli afloopt, wordt niet verlengd. Wel komt er een overgangsperiode van vijf jaar voor fabrikanten van gerookt vlees, vis, kaas en andere voedingswaren die voorheen op traditionele wijze gerookt werden. Voor andere producten als chips, soepen en sauzen is er twee jaar respijt.

Levensmiddelenfabrikanten zoals Unox en Zwanenberg Food Group hadden voorafgaand aan het besluit van woensdag al aangegeven dat ze bij een verbod naar alternatieven willen zoeken voor de schadelijke rookaroma’s. Terug naar het bewerkelijke, ongezonde en milieuonvriendelijke traditionele roken is doorgaans geen optie.

Een woordvoerder van worst- en hammenmaker Zwanenberg, met merken als Kips, Zwan en Lupack, zegt dat het besluit in Brussel uitpakt zoals verwacht, dus met een overgangsperiode. Dat betekent volgens hem dat er nog voldoende tijd is om alternatieven te vinden.

Bij de Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV) leven wel zorgen om de ontstane situatie. Volgens de brancheorganisatie zou het het beste zijn als de aromaproducenten een manier bedenken hoe ze aroma’s kunnen maken zonder de stoffen waarop door de Europese toezichthouder is gewezen. Maar of dat gaat lukken staat nog helemaal niet vast, stelt VNV-secretaris Richard van der Kruijk.

In de rookworsten van HEMA zitten geen aroma’s. De worsten worden volgens HEMA indirect gerookt met houtrook, waarbij het smeulende hout zich buiten de rookkamer bevindt.

Minister bezorgd: meer jonge mensen met burn-out arbeidsongeschikt

DEN HAAG – Meer mensen kunnen door mentale klachten niet meer werken en doen daarom een beroep op een arbeidsongeschiktheidsuitkering, zegt demissionair minister Karien van Gennip (Sociale Zaken). Het gaat vooral om “jongere mensen met burn-outs”. De bewindsvrouw maakt zich daar zorgen over.

Het UWV ziet ook het totale aantal arbeidsongeschikten toenemen. In 2023 ontving de uitkeringsinstantie 15 procent meer aanvragen dan in het jaar ervoor. Dat is deels te verklaren, aldus Van Gennip: meer mensen werken, en door de hogere AOW-leeftijd werken ze langer door. Een deel van de toename is een gevolg van de coronacrisis. Maar er zijn ook veel jonge mensen die een WIA-uitkering aanvragen omdat ze overspannen zijn. Dat betekent dat deze mensen door hun burn-out lang niet kunnen werken: pas na twee jaar ziekte kunnen mensen een WIA aanvragen.

“Als u mij nu vraagt: waar zit uw zorg, dan zit ie daar”, zegt de demissionaire bewindsvrouw over deze groep. Ze vreest dat Nederland een “burn-out-samenleving” wordt “als we niet oppassen”. Ze laat nader onderzoek doen naar de mensen die door mentale klachten arbeidsongeschikt raken.

Een groot aandeel van de mensen onder de 40 die in 2023 een WIA-uitkering aanvroegen, heeft een psychische aandoening. Het UWV ziet ook veel arbeidsongeschikten in sectoren die een hoge werkdruk kennen.

Vrachtwagenchauffeur met haast rijdt zich vast in berm [+foto]

APPINGEDAM – Na een verkeersongeval bij Appingedam is de N33 tijdelijk afgesloten tussen Industriegebied Fivelpoort en Siddeburen.

Bij het ongeval waren twee auto’s betrokken. Een vrachtwagenchauffeur die geen zin had om te wachten probeerde via de berm langs het ongeval te komen. Dit resulteerde er echter in dat hij vast kwam te zitten in de drassige berm.

Een bergingsbedrijf zal de vrachtwagen weer lostrekken.

De inzittenden van beide auto’s raakten niet gewond. De auto’s zijn beiden afgesleept door een berger.

Geen of minder treinen rond Leeuwarden in juni en juli

LEEUWARDEN – Spoorbeheerder ProRail werkt tussen 1 juni en 9 juli samen met aannemer Strukton Rail aan het spoor bij station Leeuwarden. Gedurende deze periode rijden er minder en soms geen treinen rond de Friese hoofdstad. Vervoerders Arriva en NS zetten bussen in. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd.

Van 17 juni tot en met 9 juli rijden er geen intercity’s van en naar Leeuwarden. Ook een aantal stoptreinen van Arriva kan dan niet rijden. Er worden bussen ingezet tussen Leeuwarden en Harlingen Haven, Stavoren en Akkrum. Dat geldt ook voor het eerste weekend van juni. Van 17 juni tot en met 20 juni en op 9 juli rijden er bussen in plaats van treinen tussen Leeuwarden en Hurdegaryp. Van 3 juni tot en met 16 juni rijden de treinen gewoon volgens dienstregeling.

De werkzaamheden rond het station vinden zowel ‘s nachts als overdag plaats. Er worden sporen en wissels vernieuwd en gesaneerd, de bovenleiding wordt uitgebreid en er worden service- en opstelsporen gebouwd. Ook worden de drainage en watervoorziening verbeterd. “Het spoor wordt zo robuuster, wat minder onderhoud en minder kans op storingen oplevert”, aldus ProRail.

LAATSTE NIEUWS

Douane onderschept 720 kilo cocaïne in haven van Vlissingen, straatwaarde 54...

VLISSINGEN - De Douane heeft woensdagochtend tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 720 kilo cocaïne gevonden in diverse pallets. De drugs zaten...