Clicky

dinsdag 12 november 2024 - 21:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 386

Export van Nederlandse onderdelen van F-35 wordt niet gestopt

F-35

DEN HAAG – De export van in Nederland geproduceerde onderdelen voor de F-35 naar andere landen dan Israël wordt niet stopgezet. Dat schrijft minister Liesje Schreinemacher (Buitenlandse Handel) in een aanvullende toelichting op de uitspraak van het gerechtshof aan de Tweede Kamer.

Volgens haar maakt de uitvoer van deze onderdelen geen deel uit van het arrest van het gerechtshof. Dat verbood in februari de doorvoer vanuit Nederland naar Israël van onderdelen van het gevechtsvliegtuig die liggen opgeslagen in het logistieke centrum in Woensdrecht.

De Nederlandse onderdelen gaan onder meer naar de VS voor de productie van nieuwe F-35’s. Waar die toestellen heengaan, is niet bekend. Schreinemacher wijst erop dat er ook meerdere jaren overheen gaan tussen de export van de onderdelen en de levering van de vliegtuigen.

Niet aannemelijk

Het kabinet acht het “niet aannemelijk dat sinds het arrest in Nederland geproduceerde goederen thans in Israëlische F-35-toestellen terechtkomen”. De onderdelen in Woensdrecht mogen van de rechter niet meer naar Israël omdat de F-35 wordt ingezet in Gaza en de kans bestaat dat Israël daar het humanitair oorlogsrecht schendt.

Schreinemacher benadrukt dat het kabinet de uitspraak van het hof niet probeert te omzeilen. Volgens haar is er niet gevraagd “om naar alternatieve routes te zoeken om alsnog onderdelen te kunnen leveren aan Israël”. Wel is er contact met F-35-partnerlanden over het programma.

Cassatie

Het hof laat ruimte om nog onderdelen naar Israël te sturen, mits de F-35 niet wordt ingezet bij operaties in Gaza. Daarover overlegt het kabinet nu met Israël. Premier Mark Rutte zei eerder in de Kamer niet te verwachten dat Israël hierop zal ingaan.

Het kabinet is in cassatie gegaan tegen het vonnis van het hof. De verwachting is niet dat de Hoge Raad voor het einde van dit jaar uitspraak zal doen, aldus Schreinemacher.

Dode aangetroffen in woning Roosendaal

ROOSENDAAL – De politie heeft dinsdagavond rond 20 uur een levenloos lichaam aangetroffen in een woning aan de Hoogstraat in Roosendaal.

Een man, die in de woning aanwezig was, is aangehouden, meldt de politie. De identiteit van het slachtoffer is nog niet bekend.

De politie ging rond 19.50 uur naar de woning, nadat een man (41) zonder vaste woon- of verblijfplaats de politie belde. Hij zou hulp nodig hebben en gaf hierbij aan dat er een levenloos persoon in de woning zou liggen.

Bij aankomst bleek dit te kloppen. Er lag een dode vrouw in de woning. Haar identiteit is op dit moment nog niet bekend. De politie sluit een misdrijf niet uit en doet nauwkeurig onderzoek.

Duitse A61 bedekt met laag theeworst [+foto]

LUDWIGSHAFEN AM RHEIN – Woensdagochtend rond 07.00 uur verloor een vrachtwagen geladen met theeworst een deel van zijn lading op de Duitse A61, vlak voor het knooppunt Ludwigshafen.

De theeworst lag verspreid over alle rijstroken en de vluchtstrook. Omdat theeworst een hoog vetgehalte heeft, was een professionele wegenreiniging door een gespecialiseerd bedrijf noodzakelijk. Hiervoor worden de twee rijstroken steeds afwisselend afgesloten voor schoonmaakwerkzaamheden. Het verkeer wordt langs het incident geleid op de toegankelijke rijstrook.

Volgens de verantwoordelijke onderhoudsafdeling van de snelweg Ruchheim zullen de schoonmaakwerkzaamheden de hele ochtend doorgaan.

Volgens bevindingen van de snelwegpolitie Ruchheim brak tijdens het rijden een grendel van een van de drie laadluiken van de bulktrailer. Hierdoor ging het laadluik open en kwam de theeworst bij het remmen uit de tank en verspreidde zich over de snelweg.

Slachtoffer dodelijk ongeval Amsterdam is 16-jarige jongen

AMSTERDAM – De scooterrijder die dinsdag om het leven kwam bij een aanrijding met een vrachtwagen in Amsterdam-Centrum is een 16-jarige jongen. Een woordvoerder van de politie laat weten dat hij de bestuurder van de scooter was.

De aanrijding was rond 13.30 uur op de Haarlemmer Houttuinen. Het 16-jarige slachtoffer overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

De andere man die op de scooter zat is meerderjarig en hoefde niet naar het ziekenhuis.

De politie heeft de vrachtwagenchauffeur gehoord als betrokkene, wat een standaardprocedure is bij een dodelijk ongeval. Er wordt nog onderzocht hoe het ongeluk kon gebeuren.

Vervaeke gaat Mercedes-Benz GenH2 testen

VERVAEKE wordt één van de vijf Europese vloten die een Mercedes-Benz GenH2 Truck zal testen. Vanaf medio 2024 worden gedurende één jaar 5 prototypes van deze brandstofcelvrachtwagen getest bij commerciële ritten.

De test met één van de eerste vijf waterstof trucks van Daimler Truck zal exclusief plaatsvinden in Duitsland. Hoewel VERVAEKE het gebruik van de H2-technologie voor ADR-goedkeuring op VN niveau promoot, kan er wegens de huidige ADR-beperkingen op waterstof niet op transporten van gevaarlijke stoffen worden getest.

VERVAEKE zal de nieuwe waterstof truck inzetten om een PVC silo bulk trailer te trekken voor haar klant INEOS Inovyn. Deze produceert PVC in Rheinberg, terwijl de Antwerpse vestiging haar eigen ISCC-gecertificeerde groene waterstof produceert.

“We zijn verheugd aan deze commerciële brandstofceltests mee te werken. Waterstof is een baanbrekende energiebron die de vrachtwagentechnologie zal transformeren en ons zal helpen een Net Zero-toekomst te bereiken. Als zowel gebruiker en producent van waterstof bevindt INEOS zich in een unieke positie om deze overgang te ondersteunen en we zijn verheugd om met VERVAEKE samen te werken”, zegt Wouter Bleukx, Business Director Hydrogen bij INEOS Inovyn.

Uniek is dat het noch samengeperste waterstof, noch dual fuel technologie is die aangewend wordt. Het gaat om zeer diepgekoelde vloeibare waterstof, die als enige brandstof voor het voertuig dient en via een fuel cell een batterij oplaadt die de elektromotoren van de trekas aandrijft. Daardoor is de autonomie hoger, maar de technologie ook geavanceerder, met meer parameters om te monitoren.

Voor VERVAEKE is het een uitgelezen kans om binnen de groep over deze nieuwe technologie bij te leren.

Voor deze test investeert VERVAEKE in een nieuwe bulkoplegger met heel specifieke eigenschappen. Enerzijds wordt de kipinstallatie van de bulkoplegger aangedreven door de trekker. Anderzijds werd er, omwille van de zware benodigde vermogens, geopteerd om de hoge luchtdebiet loscompressor op de oplegger te bouwen. Dit laat toe om hem onafhankelijk van de trekker te laten functioneren.

De waterstoftrekker is nog niet in staat dergelijke vermogens te leveren. Daimler Truck is echter zeer geïnteresseerd om de aandrijving door de trekker van hulpapparatuur die op de oplegger is voorzien verder te ontwikkelen, in samenwerking met VERVAEKE.

Frédéric Derumeaux, CEO van VERVAEKE, licht toe: “Ik ben heel enthousiast over dit project dat perfect past in onze sustainability strategie. We zijn al enkele jaren op zoek naar technologische vernieuwingen die het mogelijk maken onze ecologische voetafdruk te verkleinen. Zware vrachtwagens bevoorraden met vloeibare waterstof is een revolutionaire stap in die richting. Als toonaangevende en innovatieve transportgroep willen we als een van de eersten deelnemen aan dergelijk baanbrekend project op weg naar zero emissie en bijdragen aan een gezondere en betere wereld voor toekomstige generaties. Deze bijzondere samenwerking met INEOS Inovyn en Daimler Truck helpt ons om echte emissievrije logistiek te demonstreren.”

Het project zal VERVAEKE toelaten om met deze nieuwe technologie gerichte praktijkervaring op te doen in reële omstandigheden. Door het uitwisselen van bevindingen tussen VERVAEKE, INEOS Inovyn en Daimler Truck kunnen de technische en/of technologische parameters waar nodig aangepast worden.

Het gemeenschappelijke doel van alle betrokken partijen is om de waterstof truck dankzij deze tests verder te optimaliseren en zo bij te dragen tot een maximale rij-efficiëntie en een CO2-vrije omgeving.

EU begint onderzoek naar Chinese markt voor medische apparatuur

medische apparatuur

BRUSSEL – De Europese Unie is woensdag een onderzoek gestart naar Chinese overheidsopdrachten voor medische apparatuur uit eigen land. Hiermee wil de EU bepalen of Europese leveranciers wel eerlijke toegang hebben tot de Chinese markt.

Vorige week meldden ingewijden al tegen persbureau Bloomberg dat het onderzoek eraan zat te komen. Volgens de EU bevoordeelt China zijn eigen fabrikanten van medische apparatuur en beperkt het de toegang bij aanbestedingen van Chinese ziekenhuizen voor Europese fabrikanten zoals Philips en Siemens.

Klachten over de beperkte toegang van Europese bedrijven tot de Chinese aanbestedingsmarkt bestaan al langer. Ook zou de Chinese overheid van buitenlandse bedrijven eisen dat ze hun technologieën delen met Chinese ondernemingen en instellingen.

Invoerbeperkingen

Het onderzoek kan betekenen dat Brussel regels gaat maken die het moeilijker maken voor Chinese bedrijven om medische spullen te verkopen aan de EU via openbare aanbestedingen.

De EU denkt dat China zijn eigen bedrijven voortrekt met oneerlijke praktijken, zoals een ‘koop China’-beleid. Ook hebben Europese bedrijven last van invoerbeperkingen en voorwaarden die hen benadelen ten opzichte van Chinese concurrenten.

Elektrische auto’s

De EU heeft al onderzoek gedaan naar mogelijke oneerlijke steun aan de Chinese elektrische auto-industrie. Brussel overweegt extra importtarieven te heffen op auto’s uit China. Andere sectoren zoals wind- en zonne-energie en spoorwegen worden ook onderzocht.

De relaties tussen de EU en China zijn de afgelopen tijd verslechterd door zorgen over China’s grote productiecapaciteit en goedkope producten die de Europese markten overspoelen. Ook speelt de steun van China aan Rusland in de oorlog tegen Oekraïne een rol.

Prijzenoorlog

Europa werd het afgelopen jaar overspoeld met onder meer nieuwe Chinese merken van goedkopere elektrische auto’s. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel grote Europese autofabrikanten marktaandeel. Volgens China winnen zijn autofabrikanten de race dankzij superieure producten.

Raad van State: Staatssecretaris moet asielaanvragen Palestijnen in behandeling nemen

Eric van der Burg

DEN HAAG – De Afdeling bestuursrechtspraak vernietigt het besluitmoratorium van 19 december 2023 dat de staatssecretaris heeft afgekondigd voor (staatloze) vreemdelingen uit de Palestijnse gebieden. De staatssecretaris heeft het moratorium niet goed gemotiveerd, omdat dit niet op de meest actuele informatie is gebaseerd. Daardoor is hij onvoldoende ingegaan op de ontwikkelingen die tot 19 december 2023 hebben plaatsgevonden. Dat oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak in een uitspraak van vandaag, woensdag 24 april 2024. De uitspraak betekent dat de staatssecretaris asielaanvragen van Palestijnse vreemdelingen in behandeling moet nemen.

Besluitmoratorium Palestijnse gebieden

Het besluitmoratorium dat de staatssecretaris had afgekondigd hield in dat hij vanaf 19 december 2023 gedurende een periode van zes maanden niet beslist op asielaanvragen van (staatloze) vreemdelingen uit de Palestijnse gebieden. Procedures van aanvragen van asielzoekers afkomstig uit deze gebieden worden dan als het ware tijdelijk ‘bevroren’. Zo’n moratorium kondigt de staatssecretaris af als de veiligheidssituatie in een land voor korte tijd onzeker is en onduidelijk is hoe deze zich verder zal ontwikkelen.

Onzekere situatie en actuele informatie

De Europese Procedurerichtlijn bepaalt bij dit soort besluiten dat de staatssecretaris goed moet motiveren dat sprake is van een onzekere situatie die naar verwachting tijdelijk is. Bij deze beoordeling moet hij over precieze en actuele informatie beschikken. Volgens de staatssecretaris was de situatie op 19 december 2023 in de Palestijnse gebieden nog onzeker en was onduidelijk hoe die zich verder zou ontwikkelen.

Enkele vreemdelingen afkomstig uit Gaza die hier asiel hebben aangevraagd, vinden dat de situatie daar niet onzeker is, maar onveilig en ook niet tijdelijk, waardoor de staatssecretaris niet tot een moratorium mag besluiten, maar gewoon binnen de normale termijn op de asielaanvragen moet beslissen.

Ondeugdelijke motivering

Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft de staatssecretaris zijn besluit niet goed gemotiveerd. De informatie die hij bij zijn besluit heeft betrokken, was niet meer actueel genoeg. De staatssecretaris heeft zich hierdoor niet uitgelaten over de ontwikkelingen die van begin november tot 19 december 2023 hebben plaatsgevonden in Gaza en ook na het aflopen van de gevechtspauze van eind november 2023, in het licht van zowel de gevechten die plaatsvonden, als van de verslechterende humanitaire situatie.

Uitspraak over periode tot 19 december 2023

De uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van vandaag gaat alleen over de periode tot 19 december 2023. Vanaf die datum gold het besluitmoratorium. Alle ontwikkelingen die daarna hebben plaatsgevonden in de Palestijnse gebieden, spelen geen rol in deze rechtszaak.

Gevolgen van de uitspraak

De Afdeling bestuursrechtspraak heeft het besluitmoratorium vernietigd. Dit betekent dat de staatssecretaris asielaanvragen van Palestijnse vreemdelingen in behandeling moet nemen.

Eerste Volvo FH in nieuwe huisstijl voor Verkeersschool Blom

Blom Verkeersschool

BREDA – Verkeersschool Blom heeft een nieuwe, state-of-the-art Volvo FH 4×2 lestruck in gebruik genomen. Het is voor Blom de eerste lestruck die is uitgevoerd in de opgefriste huisstijl. De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Breda.

De Volvo FH bakwagen wordt ingezet voor de C-rijopleiding en Code 95-chauffeurstrainingen, vertelt Reggy Heijens, directeur van Verkeersschool Blom. De Volvo FH 420 Globetrotter is specifiek ingericht als lestruck.

De nieuwste aanwinst van Blom is voorzien van dubbele bediening en biedt ruimte aan vier personen. Op de plek waar normaal het bed zit, zijn twee extra stoelen voor passagiers geplaatst.

Heijens: “Dat was een uitdrukkelijke wens van ons. Met name bij de nascholingscursussen komt het goed van pas als je met meerdere personen in een cabine kunt zitten om met en van elkaar te kunnen leren.”

Nieuwe belettering en striping

De Volvo FH-lestruck is in samenwerking met Bluekens Truck en Bus, Hertoghs Carrosserieën en Reclamebeesten.nl samengesteld. Heijens is zeer tevreden met het eindresultaat.

“We hebben onlangs onze huisstijl opgefrist. De Volvo FH is de eerste lestruck die met de nieuwe belettering en striping is uitgevoerd. Met onze nieuwste aanwinst kunnen we weer veel kandidaten begeleiden op weg naar het groot rijbewijs. Ook voor de Code 95 chauffeurstrainingen, die we onder andere in samenwerking met Bluekens Truck en Bus aan beroepschauffeurs geven, is deze truck een fraai visitekaartje. De nascholing is nu veel meer praktijkgericht dan in het verleden. Wij vinden het belangrijk dat chauffeurs hun scholing kunnen doen in een moderne truck. Deze Volvo FH is uitgerust met de nieuwste opties. Zo hebben we gekozen voor het Visibility Plus-pakket, met onder meer een dodehoekcamera in de spiegelsteun, LED-koplampen en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. Ook heeft deze truck de meest uitgebreide veiligheidssystemen.”

Snel schakelen en korte lijnen

Verkeersschool Blom heeft al vele jaren Volvo-trucks in de vloot. “De samenwerking met Bluekens verloopt heel plezierig”, vertelt Heijens. “Er zijn veel raakvlakken tussen beide bedrijven. We zijn allebei geworteld in West-Brabant, we zijn allebei van oudsher familiebedrijven en we houden allebei van snel schakelen en korte lijnen. We organiseren ook jaarlijks gezamenlijk een Chauffeursdag, waarop chauffeurs theorie- en praktijktrainingen kunnen volgen die meetellen voor Code 95.”

Verkeersschool Blom is op 1 september 1968 opgericht. Inmiddels heeft Blom 55 medewerkers en 35 lesvoertuigen, waarvan veertien trucks. Blom biedt rijopleidingen aan van bromfiets tot vrachtwagen. Daarnaast biedt Blom een ruim aanbod Code 95-chauffeurstrainingen en beroepsopleidingen voor specifieke typen transport, zoals ADR, LZV en veetransport. Blom heeft vestigingen in Etten-Leur, Breda en Tilburg.

Omtzigt over asiel: we houden ons aan internationale afspraken

Omtzigt

DEN HAAG – Asiel blijft een struikelblok aan de formatietafel. NSC-leider Pieter Omtzigt herhaalde woensdag in de marge van een nieuwe ronde van onderhandelingen dat hij vasthoudt aan de “basislijn” ten aanzien van de rechtstaat die de onderhandelende partijen in januari al zijn overeengekomen. Daarin staat onder meer dat bestaande verdragen en Europese wetgeving worden gerespecteerd.

“Voor mij staat die basislijn niet ter discussie”, aldus Omtzigt. Hij rekent erop dat dit ook geldt voor de andere partijen aan de onderhandelingstafel, omdat die er ook hun handtekening onder hebben gezet. “Je gaat er gewoon vanuit dat je de afspraken met elkaar nakomt.” Over de noodzaak van fors minder migratie zijn de partijen het overigens eens, benadrukt Omtzigt. Maar over de maatregelen om dat te bereiken hebben zij nog altijd “pittige discussies”.

Volgens mediaberichten eerder deze week zouden de partijen overwegen de aanhoudend hoge asielinstroom aan te merken als een crisissituatie. Dat zou mogelijk ruimte bieden om beperkende maatregelen te treffen die indruisen tegen internationale afspraken. Het demissionaire kabinet liet dit al eens uitzoeken en kwam tot de conclusie dat het niet kan. Zowel aan wetgeving als omstandigheden is sindsdien niets veranderd, zei asielstaatssecretaris Eric van der Burg dinsdag.

Het onderwerp migratie is dinsdag kort besproken aan de formatietafel. Geen van de partijen wil zeggen of er schot zit in dat deel van de onderhandelingen. Wel benadrukt PVV-leider Geert Wilders nog maar eens dat er “een stevig pakket” moet komen om de asielinstroom te beperken. Als de andere partijen hem daar niet in tegemoet komen, is dat voor hem een breekpunt: “Dan komt er geen kabinet.” De PVV-leider liep eerder in deze kabinetsformatie al eens boos van tafel tijdens een gesprek over migratie.

Woensdagochtend spraken PVV, VVD, NSC en BBB verder over de financiën, een ander mogelijk struikelblok. De informateurs Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf ontvangen later op de dag het Centraal Planbureau (CPB), dat een aantal scenario’s moet gaan doorrekenen. Omtzigt verwacht daarom niet dat woensdag al knopen worden doorgehakt in de formatie. Hij benadrukt opnieuw dat er ook op onderdelen pas een akkoord is, als de partijen het overal over eens zijn.

QTerminals Kramer Rotterdam locatie RTW-II aangesloten op Container Exchange Route

QTerminal Kramer
Foto: Havenbedrijf Rotterdam

ROTTERDAM – QTerminals Kramer Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam hebben een overeenkomst gesloten voor de tijdelijke aansluiting van de Rail Terminal West II (RTW-II) locatie op de Container Exchange Route (CER). RTW-II is een tijdelijke locatie van QTerminals Kramer Rotterdam op de Magallanestraat op de Maasvlakte.

Via de CER wordt RTW-II verbonden met andere locaties van QTerminals Kramer Rotterdam (RCT, KCL/DCS, KDD), de Rijksinspectieterminal van de Douane, RWG en de ECT Delta terminal.

Met de overeenkomst voor de tijdelijke aansluiting van RTW-II, zullen alle terminals en depots van QTerminals Kramer Rotterdam binnen afzienbare tijd verbonden zijn met de CER. De aansluitingen KDD en RTW-II zullen in de loop van dit jaar afgerond worden.

Het 17 kilometer lange gesloten wegennetwerk verbindt op dit moment naast de terminals en depots van QTerminals Kramer Rotterdam, de containerterminals van Rotterdam World Gateway (RWG), de Delta terminal van Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) en de Rijksinspectie Terminal van de Douane met elkaar.

De CER is eind november 2023 in gebruik genomen. Sinds eind vorig jaar nemen de volumes die over de baan worden vervoerd stapsgewijs toe en hebben inmiddels duizenden ritten plaatsgevonden.

In de nabije toekomst worden nieuwe aansluitingen van terminals, depots en distributiecentra verwacht. Het Havenbedrijf wil zoveel mogelijk containerbedrijven, die de mogelijkheid hebben tot een fysieke aansluiting, verbinden via de CER.

Neergestoken medewerker ggz-instelling Heerlen overleden

HEERLEN -De medewerker van een ggz-instelling in Heerlen die vorige week werd neergestoken, is dinsdag aan haar verwondingen overleden. Dat meldt de politie woensdagochtend.

De vrouw werd vorige week maandagmiddag neergestoken op het terrein van de instelling aan de John F. Kennedylaan. Korte tijd later hield de politie een 29-jarige vrouw uit Heerlen aan als verdachte.

Tussen het slachtoffer en de verdachte bestond in het verleden een “behandelrelatie”, laat een woordvoerder van het Openbaar Ministerie weten. De verdachte verschijnt donderdag voor de raadkamer. Ze wordt na de dood van het slachtoffer niet langer verdacht van poging tot moord of doodslag, maar van moord of doodslag, aldus de woordvoerder van het OM.

Na het steekincident meldde de politie aanvankelijk dat het slachtoffer een voorbijganger was die op straat was neergestoken, maar dat bleek niet te kloppen. Later werd duidelijk dat het slachtoffer bij de ggz-instelling werkte. Die instelling, Mondriaan, zegt dat medewerkers diep bedroefd zijn over de dood van hun collega.

Meeste ondernemers vinden regeldruk EU te hoog, aldus onderzoek

DEN HAAG – De meeste ondernemers in Nederland vinden de regeldruk voor bedrijven in de Europese Unie te hoog. Het verminderen van die regeldruk is dan ook het belangrijkste thema voor ondernemers bij de aankomende verkiezingen voor het Europees Parlement. Dat melden VNO-NCW en MKB-Nederland op basis van een enquête onder ruim 1600 ondernemers.

Volgens dat onderzoek vinden acht op de tien ondernemers de regeldruk te hoog en vindt de helft dat de EU zich de komende vijf jaar moet inzetten om die druk te verminderen. Die verlichting van de regeldruk is “het hete hangijzer” voor ondernemers, aldus VNO-NCW en MKB-Nederland.

Verder zegt bijna de helft (49 procent) dat er meer gezamenlijk EU-beleid nodig is rond klimaat en energie. Ook vindt 45 procent dat meer werk moet worden gemaakt van een gezamenlijk defensiebeleid. Europa zou in het geopolitieke spel meer eenheid moeten vormen tegen andere grootmachten in de wereld, volgens ondernemers.

De Europese verkiezingen zijn in Nederland op 6 juni. Uit de enquête blijkt dat 83 procent van de ondernemers van plan is te stemmen, al weet ruim 36 procent nog niet zeker op welke partij. VNO-NCW en MKB-Nederland starten begin mei een campagne om het belang van de EU voor Nederland te benadrukken.

Schiphol verwacht tien procent meer reizigers in meivakantie

SCHIPHOL – In de meivakantie van 2024 vertrekken er vanaf 26 april gemiddeld ruim 70.000 reizigers per dag vanaf Schiphol. Dat is een stijging van bijna 10% ten op zichte van de meivakantie van vorig jaar (gemiddeld 64.500).

Op piekdagen is het aantal passagiers dat vertrekt ruim boven de 80.000. Deze piekdagen liggen aan het begin van de meivakantie. Reizigers gaan deze periode voornamelijk op reis naar Spanje, Groot-Brittanië en Italië. Om reizigers goed voor te bereiden op hun reis vanaf de luchthaven heeft Schiphol net als vorig jaar een voorlichtingscampagne.

Bovendien gaan vertrekkende reizigers tijdens de meivakantie door nieuwe securityscanners met de nieuwste technologie.

Reizigers moeten er rekening mee houden dat het tijdens een vakantieperiode, zoals de meivakantie, drukker is op de luchthaven. Op dagen waar veel reizigers tegelijkertijd vertrekken kan het daarom zijn dat ze langer moeten wachten bij de check-in, de securitycontrole of paspoortcontrole.

Ook als er veel reizigers tegelijkertijd terugkomen van hun reis verwachten we dat ze mogelijk wat langer moeten wachten bij de paspoortcontrole.

Mede hierom adviseert Schiphol reizigers om zich goed voor te bereiden. De luchthaven doet dit met onder meer met een voorlichtingscampagne. In deze campagne geeft de luchthaven tips over welke kleding je het beste aan kunt trekken, maar ook hoe je je bagage slim inpakt.

Bovendien hebben reizigers de mogelijkheid om via Schiphol.nl en de Schiphol-app informatie te vinden over hun reisdag, zoals hoe laat de incheckbalie opent en waar ze in de vertrekhal moeten zijn, maar ook wat de verwachte en actuele wachttijd bij de securitycontrole is.

Nieuwe securityscanners

Schiphol heeft alle 53 securityscanners waarmee vertrekkende passagiers gecontroleerd worden, vervangen door snellere scanners. Bij aanschaf van de nieuwe scanners stonden veiligheid en comfort voor reizigers en beveiligers voorop.

Bijkomend voordeel is dat de scanners iets sneller zijn. De nieuwe scanners analyseren in nog geen drie seconden of reizigers verboden voorwerpen met zich meedragen. Bovendien zijn door de nieuwe technologie minder fouilleringen nodig, terwijl nog steeds voldaan wordt aan de hoge veiligheidseisen die op Schiphol gelden.

Flinke kettingbotsing in Zeeburgertunnel bij Amsterdam

A10

AMSTERDAM -In de Zeeburgertunnel in de A10 bij Amsterdam is een kettingbotsing met dertien auto’s geweest. Dat meldt de ANWB. Over gewonden is nog niks bekend.

Het ongeluk gebeurde rond 08.00 uur, zegt een politiewoordvoerder. Het ongeval vond plaats in de richting Amersfoort. Inmiddels is de weg weer vrijgegeven.

“De voertuigen betrokken bij het ongeval zijn inmiddels geborgen”, laat Rijkswaterstaat op X weten. “Omrijden richting Amersfoort is niet meer nodig en de file op de Ring-Noord neemt ook af.”

Troostwijk mag superjacht pro-Russische oligarch Viktor Medvedtsjoek veilen

Viktor Medvedtsjoek

AMSTERDAM – Het Nederlandse veilinghuis Troostwijk Auctions mag het superjacht van de pro-Russische oligarch Viktor Medvedtsjoek uit Oekraïne veilen. Dat heeft de Oekraïense overheidsinstantie Asset Recovery and Management Agency (ARMA) besloten. Volgens Troostwijk-directeur Arno Hendrikse gaat het om het duurste object dat zijn veilinghuis ooit heeft geveild.

Het rond de 92 meter lange schip, genaamd de Royal Romance, lag de voorbije jaren in Kroatië en is eerder dit jaar door een rechter toegewezen aan Oekraïne. Hendrikse hoopt op een opbrengst tussen de 100 miljoen en 200 miljoen euro. “Maar het koperspubliek is niet heel groot. Dus ik weet niet of het gaat lukken.”

Medvedtsjoek werd in 2022, niet lang na de Russische inval in Oekraïne, gearresteerd. Oekraïense autoriteiten stelden dat hij Rusland had geholpen bij het uitvoeren van ondermijnende activiteiten tegen Oekraïne, onder meer door informatie te verzamelen over de locatie van militaire eenheden.

Gevangenruil

Later dat jaar kwam hij wel weer vrij, omdat hij onderdeel was van een gevangenenruil met Rusland. De Oekraïense oppositiepoliticus, die bekendstond als een persoonlijke vriend van de Russische president Vladimir Poetin, ontkende zelf iets onwettigs te hebben gedaan.

Meer veilinghuizen wilden de Royal Romance graag onder de hamer brengen, maar Troostwijk kreeg de voorkeur. “Wij geloven dat het jacht van Medvedtsjoek nu op een transparante veiling zal worden verkocht en aanzienlijke inkomsten zal opleveren voor de begroting van Oekraïne”, stelt het hoofd van ARMA, Olena Duma. Eerder verklaarde zij al dat “wie het jacht van Medvedtsjoek koopt, een politieke slag zal toebrengen aan het regime van Poetin”.

Cyberaanvallen

Wanneer de veiling precies plaatsvindt, is nog niet bekend. Normaal staan objecten bij Troostwijk enkele weken online, maar Hendrikse schat in dat er voor het jacht wat langer nodig is. Troostwijk zal volgens hem ook extra alert moeten zijn op mogelijke cyberaanvallen vanuit Russische hoek.

Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne zijn verspreid over de wereld veel jachten aan de ketting gelegd van rijke zakenlieden die banden hebben met Poetin. Al in 2022 werd er voor het eerst een van die jachten geveild. Voor een schip dat eerder van de Russische zakenman Dmitrij Pumpiansk was werd toen meer dan 39 miljoen euro neergeteld bij een veiling in Gibraltar.

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...