Clicky

dinsdag 12 november 2024 - 21:30 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 385

Minister bezorgd: meer jonge mensen met burn-out arbeidsongeschikt

DEN HAAG – Meer mensen kunnen door mentale klachten niet meer werken en doen daarom een beroep op een arbeidsongeschiktheidsuitkering, zegt demissionair minister Karien van Gennip (Sociale Zaken). Het gaat vooral om “jongere mensen met burn-outs”. De bewindsvrouw maakt zich daar zorgen over.

Het UWV ziet ook het totale aantal arbeidsongeschikten toenemen. In 2023 ontving de uitkeringsinstantie 15 procent meer aanvragen dan in het jaar ervoor. Dat is deels te verklaren, aldus Van Gennip: meer mensen werken, en door de hogere AOW-leeftijd werken ze langer door. Een deel van de toename is een gevolg van de coronacrisis. Maar er zijn ook veel jonge mensen die een WIA-uitkering aanvragen omdat ze overspannen zijn. Dat betekent dat deze mensen door hun burn-out lang niet kunnen werken: pas na twee jaar ziekte kunnen mensen een WIA aanvragen.

“Als u mij nu vraagt: waar zit uw zorg, dan zit ie daar”, zegt de demissionaire bewindsvrouw over deze groep. Ze vreest dat Nederland een “burn-out-samenleving” wordt “als we niet oppassen”. Ze laat nader onderzoek doen naar de mensen die door mentale klachten arbeidsongeschikt raken.

Een groot aandeel van de mensen onder de 40 die in 2023 een WIA-uitkering aanvroegen, heeft een psychische aandoening. Het UWV ziet ook veel arbeidsongeschikten in sectoren die een hoge werkdruk kennen.

Vrachtwagenchauffeur met haast rijdt zich vast in berm [+foto]

APPINGEDAM – Na een verkeersongeval bij Appingedam is de N33 tijdelijk afgesloten tussen Industriegebied Fivelpoort en Siddeburen.

Bij het ongeval waren twee auto’s betrokken. Een vrachtwagenchauffeur die geen zin had om te wachten probeerde via de berm langs het ongeval te komen. Dit resulteerde er echter in dat hij vast kwam te zitten in de drassige berm.

Een bergingsbedrijf zal de vrachtwagen weer lostrekken.

De inzittenden van beide auto’s raakten niet gewond. De auto’s zijn beiden afgesleept door een berger.

Geen of minder treinen rond Leeuwarden in juni en juli

LEEUWARDEN – Spoorbeheerder ProRail werkt tussen 1 juni en 9 juli samen met aannemer Strukton Rail aan het spoor bij station Leeuwarden. Gedurende deze periode rijden er minder en soms geen treinen rond de Friese hoofdstad. Vervoerders Arriva en NS zetten bussen in. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd.

Van 17 juni tot en met 9 juli rijden er geen intercity’s van en naar Leeuwarden. Ook een aantal stoptreinen van Arriva kan dan niet rijden. Er worden bussen ingezet tussen Leeuwarden en Harlingen Haven, Stavoren en Akkrum. Dat geldt ook voor het eerste weekend van juni. Van 17 juni tot en met 20 juni en op 9 juli rijden er bussen in plaats van treinen tussen Leeuwarden en Hurdegaryp. Van 3 juni tot en met 16 juni rijden de treinen gewoon volgens dienstregeling.

De werkzaamheden rond het station vinden zowel ‘s nachts als overdag plaats. Er worden sporen en wissels vernieuwd en gesaneerd, de bovenleiding wordt uitgebreid en er worden service- en opstelsporen gebouwd. Ook worden de drainage en watervoorziening verbeterd. “Het spoor wordt zo robuuster, wat minder onderhoud en minder kans op storingen oplevert”, aldus ProRail.

Bron: leger Israël klaar voor operatie in Rafah

Gaza

JERUZALEM – De Israëlische strijdkrachten hebben alle noodzakelijke voorbereidingen getroffen voor een inval in Rafah in het zuiden van de Gazastrook. Dat zegt een hoge defensiefunctionaris tegen persbureau Reuters.

De inval kan volgens de bron beginnen zodra de Israëlische regering daar toestemming voor geeft.

Israël ziet Rafah als het laatste bolwerk van de Hamasbeweging in de Gazastrook. Een grote militaire inval ligt internationaal zeer gevoelig, omdat zich veel Palestijnse vluchtelingen in de stad bevinden.

De VS, de belangrijkste bondgenoot van Israël, hebben de zorgen uitgesproken over de humanitaire gevolgen van een grootschalige inval.

Meerdere gewonden door incident op school in Wales

AMMANFORD – Scholieren hebben een middelbare school in Wales verlaten na een incident met meerdere gewonden. De krant The Telegraph bericht dat kennelijk een docente is neergestoken door een scholiere.

De krant schrijft dat de gewonde docente met een helikopter is overgebracht naar Cardiff. Ook een scholier zou gewond zijn geraakt, vermoedelijk een klasgenoot van de vermeende dader.

Het is onduidelijk wie het derde slachtoffer is. Het gaat volgens omstanders mogelijk om een medewerker van de school die probeerde in te grijpen, schrijft The Telegraph.

De autoriteiten hebben nog niet bekendgemaakt wat precies heeft plaatsgevonden. Wel meldt de school dat de situatie onder controle is. De politie spreekt over drie gewonden. Er zou ook een aanhouding zijn verricht.

Er wordt omstreeks 18.30 uur Nederlandse tijd een verklaring van de politie verwacht over de gebeurtenissen bij de school in Ammanford. Die ging na het incident in lockdown. Er verzamelden zich groepen ouders die hun kinderen wilden ophalen.

Aanrijding op N206 door plotseling remmende auto [+foto]

OEGSTGEEST – Op de N206 bij Oegstgeest heeft woensdagmiddag een aanrijding plaatsgevonden waarbij twee auto’s en een vrachtwagen zijn betrokken.

Hulpdiensten zijn inmiddels ter plaatse.

Een auto wilde op het laatste moment voor een oranje/rood verkeerslicht remmen. Een achterop komende auto kon niet meer tijdig remmen en botste op de voorligger.

Ook een vrachtwagen kon niet meer tijdig remmen en moest snel uitwijken met flinke schade tot gevolg.

Er raakte uiteindelijk niemand gewond.

Vaccins hebben 154 miljoen levens gered, zeggen UNICEF en WHO

Vaccinatie

GENÈVE – In de afgelopen vijftig jaar zijn 154 miljoen mensen dankzij vaccinatie in leven gebleven, hebben kinderrechtenorganisatie UNICEF en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) van de Verenigde Naties uitgerekend. Ze schrijven erover in het wetenschapsblad The Lancet. De organisaties maken zich daarom zorgen over de dalende vaccinatiegraad in Nederland en andere landen.

Volgens de organisaties heeft het vaccin tegen mazelen het meest bijgedragen aan het verminderen van de sterfte. Door die inentingen zouden bijna 94 miljoen sterfgevallen zijn voorkomen. De tetanusprik hield bijna 28 miljoen mensen in leven. Ruim 13 miljoen mensen zijn door vaccinatie niet overleden aan kinkhoest.

Vrijwel alle mensen die in leven bleven, waren toen jonger dan 5 jaar. Door het terugbrengen van de kindersterfte zijn volgens het onderzoek 9 miljard levensjaren gered. Ook ontkwamen mensen door de prikken aan gezondheidsschade waar ze anders de rest van hun leven last van zouden hebben gehouden, zoals bij polio. Dit heeft volgens de studie 10,2 miljard gezonde levensjaren opgeleverd.

Reactie

Toch zijn de ziektes niet verdwenen. Volgens de onderzoekers zijn sinds het begin van deze eeuw 130 miljoen kinderen overleden aan ziektes die met vaccins hadden kunnen worden voorkomen.

In een reactie waarschuwt directeur Suzanne Laszlo van UNICEF Nederland. “Economische crises, milieubedreigingen en een toenemend wantrouwen in de wetenschap dreigen de geboekte vooruitgang te ondermijnen en zetten miljoenen levens op het spel. We moeten structureel blijven investeren in het tegengaan van desinformatie en de juiste voorlichting om het vertrouwen in vaccinaties vast te houden.”

Vliegtuigbouwer Boeing diep in het rood door productieproblemen

Boeing

ARLINGTON – De geplaagde vliegtuigbouwer Boeing verloor afgelopen kwartaal honderden miljoenen dollars, mede door productieproblemen en veiligheidsonderzoeken van autoriteiten. Ook werden minder toestellen afgeleverd aan klanten.

Het nettoverlies in het eerste kwartaal bedroeg 355 miljoen dollar (333 miljoen euro), vergeleken met een verlies van 425 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder.

Volgens het Amerikaanse concern ging er ruim 3,9 miljard dollar meer het bedrijf uit dan dat er binnenkwam. Dit is wel minder dan waar Boeing vorige maand voor waarschuwde.

De omzet daalde in de eerste drie maanden van het jaar met 8 procent tot 16,6 miljard dollar. Dat kwam mede doordat het productieproces werd afgeremd om verbeteringen te kunnen doorvoeren.

Boeing ligt sinds januari onder vuur nadat een deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 tijdens een vlucht was losgekomen. Begin maart viel kort na vertrek vanaf San Francisco een wiel van het landingsgestel van een Boeing 777 van United.

Het hoofd van de Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA zei onlangs dat het bedrijf de laatste tijd de prioriteit te veel bij de productie had gelegd en te weinig bij de veiligheid.

Boeing-topman Dave Calhoun, die tegen het einde van het jaar aftreedt, zei tegen personeel dat “al het mogelijke wordt gedaan” om orde op zaken te stellen. Hij moedigde medewerkers aan om fouten in de bedrijfsprocessen op te sporen. “Op korte termijn bevinden we ons in een moeilijke periode. Minder leveringen zijn vervelend voor onze klanten en voor onze financiën. Maar veiligheid en kwaliteit moeten en zullen boven alles staan”, stelde de hoogste baas van het concern.

Ryanair-topman wil ‘graag’ asielzoekers naar Rwanda deporteren

LONDEN – Ryanair-topman Michael O’Leary wil “graag” de vluchten uitvoeren waarmee asielzoekers in Engeland worden gedeporteerd naar Rwanda, als hij daarvoor beschikbare vliegtuigen heeft.

“Als we in de winterdienstregeling vliegtuigen over zouden hebben en als de regering op zoek is naar extra deportatievluchten dan zouden we graag een offerte uitbrengen”, zei O’Leary tijdens een interview in Londen.

De Britse regering heeft Ryanair niet benaderd om de vluchten uit te voeren, zei O’Leary, die bekendstaat om zijn controversiële uitspraken.

De Ryanair- topman wees de waarschuwing van de Verenigde Naties van de hand dat luchtvaartmaatschappijen die de uitzettingen faciliteren medeplichtig kunnen zijn aan het schenden van internationale wetgeving.

Rusland: grotere buffer nodig als Oekraïne nieuwe raketten krijgt

Dmitri Peskov

MOSKOU – Als Oekraïne van de Verenigde Staten raketten krijgt met een groter bereik, zal Rusland de “bufferzone” in Oekraïne uitbreiden, zegt de regering in Moskou.

Rusland heeft eerder gezegd dat zo’n buffer moet voorkomen dat vanaf Oekraïens grondgebied Russische doelen getroffen kunnen worden.

Kremlinwoordvoerder Dmitri Peskov reageerde met zijn uitspraken over de bufferzone op het nieuws dat de Amerikaanse senaat heeft ingestemd met een nieuw steunpakket ter waarde van een miljard dollar (ruim 900 miljoen euro). Mogelijk kan Oekraïne dan ook beschikken over zogenoemde ATACM-raketten met een groter bereik.

President Volodymyr Zelensky heeft gezegd dat hij hoopt dat Washington raketten gaat leveren met een bereik van zo’n 300 kilometer. Oekraïne beschikt voor zover bekend nu alleen nog over een variant die maar 165 kilometer kan afleggen. Zelensky noemde het “cruciaal” dat zijn land die wapens krijgt.

Peskov zei dat Rusland al langer vindt dat wapens met een groter bereik ook een grotere bufferzone vereisen. In dat beleid is niets veranderd, aldus de woordvoerder.

FT: inval bij Rotterdamse douanescannermaker Nuctech vanwege staatssteun China

ROTTERDAM/BRUSSEL – Nederlandse en EU-inspecteurs zijn dinsdagochtend vroeg binnengevallen bij Nuctech, een Chinese maker van douanescanners in Rotterdam, meldt zakenkrant Financial Times. Nuctech zou met behulp van staatssteun uit China mogelijk oneerlijk concurreren met Europese bedrijven.

De Europese Commissie meldt dat zij “onaangekondigde inspecties heeft verricht bij een fabrikant van veiligheidsapparatuur”, maar wil niet zeggen om welk bedrijf het gaat. Het onderzoek naar “ontwrichtende buitenlandse staatssteun” is nog in een voorbereidende fase. Als er grond blijkt te zijn voor nader onderzoek, maakt de commissie de naam van het bedrijf bekend.

Nuctech wil desgevraagd geen commentaar geven. “Als er een onderzoek gaande is, zal het bedrijf daaraan meewerken”, aldus een woordvoerder.

Solide bewijs

De Chinese Kamer van Koophandel bevestigt invallen bij “een Chinees bedrijf in Polen en Nederland”. Nuctech heeft vestigingen in die twee landen, in België en het Verenigd Koninkrijk. De commissie maakt slechts melding van invallen bij vestigingen in meerdere EU-lidstaten.

De inspecteurs hebben mobiele telefoons van werknemers en ICT-apparatuur meegenomen, documenten doorgepluisd en toegang geëist tot gegevens, klaagt de Chinese Kamer van Koophandel. “Zonder aankondiging en zonder solide bewijs.” De belangenbehartiger en zijn leden zijn “diep geschokt en ontevreden” over de doorzoekingen.

Vergeefse pogingen

De EU wil haar nieuwe regels voor buitenlandse staatssteun kennelijk als wapen gebruiken om legaal opererende Chinese bedrijven weg te jagen, stelt de Kamer van Koophandel. De unie zou buitenlandse bedrijven juist de bescherming moeten bieden waar ze recht op hebben.

Het is voor het eerst dat de EU invallen doet met een beroep op haar regels tegen buitenlandse staatssteun. Brussel wil, na jarenlange vergeefse pogingen om de concurrentiestrijd tussen Chinese en Europese bedrijven eerlijker te maken, meer van zich afbijten.

MAN stuurt eerste autonome truck de snelweg op

LEUSDEN – MAN is de eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen die een autonome truck de Duitse snelweg op heeft gestuurd. Aan boord van de testtruck, die ongeveer tien kilometer aflegde op de autobahn A9 tussen de knooppunten Allershausen en Fürholzen, bevonden zich de Duitse minister van Verkeer Dr. Volker Wissing en MAN’s CEO Alexander Vlaskamp.

MAN zet zich al enige tijd intensief in voor de ontwikkeling van autonome trucks voor gebruik in logistieke hubs en voor hub-to-hub-verkeer op snelwegen. Recent ontving MAN als eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen een testvergunning voor autonoom rijden op Level 4, op basis van de wet op autonoom rijden op Duitse snelwegen. Dit houdt in dat de truck praktisch zelfstandig rijdt. De bestuurder hoeft alleen in moeilijke situaties of bij extreme weersomstandigheden het stuur over te nemen.

Kostenreductie en verlichten chauffeurstekort

De vrachtvolumes en met name het vervoer tussen logistieke hubs – zoals de magazijnen van grote online warenhuizen – groeien gestaag. Autonome trucks zijn bijzonder geschikt voor dit zogeheten hub-to-hub transport. Deze trucks zijn altijd onderweg, uiterst efficiënt qua verbruik en veilig om mee te rijden. Er zijn geen rijtijdonderbrekingen, zodat de voertuigen perfect kunnen worden geïntegreerd in strak gesynchroniseerde logistieke processen. Op de lange termijn kan het efficiënte gebruik van autonome trucks de totale bedrijfskosten met tien tot vijftien procent verlagen. De nieuwe technologie kan ook het chauffeurstekort verlichten. Alleen al in Duitsland is er een tekort aan zo’n 100.000 vrachtwagenchauffeurs.

“De eerste Level 4-testrit met een autonome truck op een Duitse snelweg bewijst dat Duitsland een leidende positie in Europa heeft ingenomen met de wet op autonoom rijden. Ons doel is om de nummer één markt voor geautomatiseerd en verbonden rijden te worden. Vandaag is een mijlpaal voor de logistieksector in Duitsland. Het alsmaar toenemende transportvolume is, in combinatie met het steeds nijpender wordende tekort aan chauffeurs, een uitdaging voor de gehele maatschappij. Autonome trucks kunnen deze situatie helpen verlichten. Bovendien biedt de intelligente netwerkkoppeling van het goederenvervoer de mogelijkheid om de overslag van de weg naar het spoor efficiënter te laten verlopen en zo het transport milieuvriendelijker te maken”, aldus Dr. Volker Wissing, de Duitse minister van Digitale Zaken en Vervoer.

Serieproductie autonome trucks eind dit decennium

“Vandaag zetten we weer een grote stap in de richting van autonoom rijdende bedrijfsvoertuigen, de tweede grote ontwikkeling richting de toekomst naast de overstap naar CO2-vrije aandrijflijnen. Dit jaar beginnen we met tests met prototypes op de snelweg. Verdere hub-to-hub projecten volgen vanaf 2025, maar dan in concrete klantentoepassingen. Zo zetten we de volgende ontwikkelingsstap naar de serieproductie van autonome vrachtwagens tegen het einde van het decennium. De wet op autonoom rijden geeft onze industrie de nodige planningszekerheid. Om autonoom rijden te realiseren, moeten we echter ook nauw samenwerken met infrastructuurbeheerders als Autobahn GmbH. Alleen samen kunnen we autonoom rijden gaan realiseren in de praktijk”, stelt Alexander Vlaskamp, voorzitter van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus SE.

Voor de testrit met de eerste autonome truck deed Autobahn GmbH onderzoek naar het concept van MAN als onderdeel van de aanvraag voor een testlicentie voordat de Bundesanstalt für Automobilwesen begin april officieel toestemming verleende aan MAN. In de toekomst wordt Autobahn GmbH ook verantwoordelijk voor de goedkeuring van rijgebieden op Duitse snelwegen waar autonome voertuigen mogen rijden. De exploitant van de voertuigen geeft aan op welke routes zijn voertuigen met autonome rijfuncties moeten gaan rijden en Autobahn GmbH controleert vervolgens of deze routes geschikt zijn voor de inzet van deze voertuigen met autonome rijfuncties.

MAN: jarenlange ontwikkelingsexpertise in autonoom rijden

MAN speelt al jarenlang een voortrekkersrol op het gebied van autonoom rijden met verschillende onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Van 2017 tot 2019 heeft MAN elektronisch verbonden trucks ontwikkeld en getest in een gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkelingsproject met DB Schenker. Deze bijzonder veilige en zuinige colonnes werden meer dan zes maanden lang ingezet in het reguliere goederentransport op de Duitse A9 tussen Neufahrn en Neurenberg.

Van 2019 tot 2023 richtte het ANITA-project met partners Deutsche Bahn, Fresenius University of Applied Sciences en Götting KG zich op de volledige digitale integratie van een autonome truck in het logistieke proces van containeroverslag van de weg naar het spoor. En sinds 2022 werkt MAN samen met Autobahn GmbH en andere partners uit de industrie, wetenschap en technische testen in het ATLAS-L4-project aan de ontwikkeling van een autonome truck voor gebruik in snelwegtransport tussen logistieke knooppunten.

OM neemt afdoeningsbeslissingen in onderzoek misstanden zorgboerderij Wedde

Openbaar Ministerie

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie seponeert de zaken tegen vijf medewerksters van zorgboerderij Wedde. Vier anderen moeten zich bij de officier van justitie verantwoorden.

In het onderzoek Wolfsklauw naar de misstanden op de voormalige zorgboerderij in Wedde heeft het openbaar ministerie de strafzaken tegen vijf medewerksters geseponeerd. Het openbaar ministerie acht weliswaar bewezen dat vier van hen zich in meer of mindere mate schuldig hebben gemaakt aan mishandeling van één of meer bewoners van de zorgboerderij, maar acht hun aandeel in de misstanden zo klein, dat vervolging niet op zijn plaats is.

De zaak tegen de vijfde medewerkster wordt geseponeerd omdat het mede dankzij haar meldingen bij Alberto Stegeman en de politie een einde kon worden gemaakt aan de misstanden. Vier andere medewerkers worden opgeroepen voor een OM hoorzitting. Hun aandeel in de gedragingen is zodanig dat hen daarvoor in de visie van het openbaar ministerie een straf moet worden opgelegd. Bij deze beslissingen heeft een rol gespeeld dat de betrokkenen allemaal handelingen hebben verricht die hen zijn aangeleerd door de hoofdverdachten. Ook is meegewogen dat de verdachten door berichtgeving op met name social media al flinke gevolgen van hun handelen hebben ervaren.

De redenen om strafzaken te seponeren is dat de betrokken medewerksters zich gedwongen voelden om bepaalde handelingen die door de hoofdverdachten werden voorgeschreven uit te voeren. Het ging om overwegend medewerksters die geen ervaring hadden in de zorg en die werden opgeleid door de hoofdverdachten. Zij hebben zich niet schuldig gemaakt aan de ernstige mishandelingen die andere verdachten volgens het openbaar ministerie wel kunnen worden verweten.

Daarnaast geldt dat zij zich aan een gering aantal feiten schuldig hebben gemaakt. Verder verklaren enkelen van hen ook dat zij door zelf de handelingen uit te voeren probeerden te voorkomen dat andere medewerkers hardhandiger zouden ingrijpen. Zij tonen zich schuldbewust en zijn allen uit zichzelf vertrokken, nog voor de misstanden in de openbaarheid kwamen.

Voor twee van de medewerksters geldt bovendien dat zij actief geprobeerd hebben een einde te maken aan de misstanden. Eén van hen heeft zich uiteindelijk tot Alberto Stegeman en de politie gewend. Hoewel deze verdachte zich volgens het openbaar ministerie aan meer strafbare feiten schuldig heeft gemaakt, wordt ook haar zaak geseponeerd. In haar geval omdat mede dankzij haar rol als klokkenluider de situatie op de zorgboerderij kon worden beëindigd.

De vier verdachten die zich bij de officier van justitie moeten verantwoorden waren allen nog werkzaam op de zorgboerderij op het moment dat politie en openbaar ministerie op 19 december ingrepen in Wedde. Zij hebben zich in de visie van het openbaar ministerie allemaal gedurende langere tijd schuldig gemaakt aan ernstige misdragingen jegens de bewoners van de zorgboerderij.

Dit levert een strafbaar feit op waarvoor het OM zelf een straf kan opleggen. Ook hen is dit handelen aangeleerd door de hoofdverdachten, maar voor deze verdachten geldt dat zij daarmee langere tijd zijn doorgegaan, op het moment van het ingrijpen nog werkzaam waren op de zorgboerderij en ook nimmer aan de bel hebben getrokken.

De beide hoofdverdachten in deze zaak staan op 10 en 12 juni terecht voor de meervoudige strafkamer van de rechtbank Groningen. Hen wordt de mishandeling met voorbedachten rade van de tien bewoners van de zorgboerderij tenlastegelegd.

Volvo Buses lanceert nieuwe verbeterde veiligheidssystemen om kwetsbare weggebruikers te beschermen

GÖTEBORG – Volvo Buses lanceert nieuwe en bijgewerkte actieve veiligheidssystemen die chauffeurs helpen veilig te rijden en situaties te vermijden die tot ongelukken kunnen leiden. De actieve veiligheidssystemen omvatten verschillende functies met speciale aandacht voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. De veiligheidssystemen overtreffen de nieuwe EU-regelgeving, evenals de wettelijke eisen van de meeste niet-EU-landen.

Bij Volvo stopt veiligheid nooit bij goed genoeg. Het overschrijden van de veiligheidsvoorschriften is een kenmerk van Volvo Bus geworden, zelfs voor de nieuwe actieve veiligheidsvoorzieningen.

“Een voorbeeld is ons noodremsysteem. Het reageert niet alleen op voertuigen, wat wettelijk verplicht is, maar ook op voetgangers”, legt Thomas Forsberg, hoofd veiligheid bij Volvo Buses, uit. “Een ander voorbeeld is de Side Collision Prevention Support, die beide zijden van het voertuig in de gaten houdt in plaats van alleen de passagierszijde, wat wettelijk verplicht is.”

Een wereldwijde lancering

Hoewel de nieuwe wettelijke vereisten geldig zijn in de EU, introduceert Volvo Bus de nieuwe veiligheidssystemen op mondiaal niveau. “Wij zien het nut niet in van wachten”, legt Thomas Forsberg uit. “Als we naar de statistieken kijken van waar ongelukken plaatsvinden, zijn er veel landen buiten Europa die van deze veiligheidssystemen zullen profiteren.”

De nieuwe actieve veiligheidssystemen van Volvo Bus zijn standaard op elektrische en Euro 6 Volvo-bussen en touringcars. Maar de nieuwe actieve veiligheidssystemen zullen ook worden geïntroduceerd in regio’s waar Euro 3 en Euro 5 de huidige normen zijn.

De drie veiligheidshoekstenen

De geïntegreerde veiligheidsarchitectuur van Volvo Bus is veelomvattend. “Omstandigheden om veilig te rijden en botsingen te voorkomen, ondersteund door actieve veiligheidsvoorzieningen, naast botsingsbeschermingssystemen gericht op het minimaliseren van de gevolgen van onvermijdelijke incidenten – dit zijn onze hoekstenen”, zegt Thomas Forsberg.

In de eerste plaats gaat het bij veilig rijden erom dat de bestuurder de best mogelijke randvoorwaarden heeft om een ​​rijstijl met voldoende marges aan te houden. Ten tweede zorgen de geavanceerde rijhulpsystemen bij het voorkomen van botsingen voor vroegtijdige waarschuwing; ze nemen zelfs de controle over het voertuig over, zodat gevaarlijke situaties niet escaleren. En ten derde: als een ongeval niet kan worden vermeden, zijn er voorzieningen voor bescherming tegen aanrijdingen om letsel en schade te verminderen en te minimaliseren.

“Maar veiligheid gaat niet alleen over technologie en systemen. Het gaat ook om de menselijke perceptie en hoe de informatie aan de bestuurder wordt gepresenteerd. Ons intern ontwikkelde systeem is in het voertuig geïntegreerd en de feedback van de bestuurder wordt vlak voor de bestuurder op het instrumentenpaneel weergegeven in plaats van met verschillende waarschuwingsdisplays, die blinde hoeken kunnen creëren en de bestuurder zelfs kunnen afleiden”, zegt Thomas Forsberg.

Naar nul ongevallen

Bussen en touringcars behoren tot de veiligste vormen van vervoer over de weg. Er gebeuren echter nog steeds ongelukken, en vooral als er zware bedrijfsvoertuigen bij betrokken zijn, lopen de weggebruikers buiten deze voertuigen het grootste risico.

“Elk ongeval is er één te veel. Dat is de reden voor onze Zero Accidents Vision, en waarom onze veiligheidsontwikkeling zich richt op veilig rijden, het vermijden van botsingen en de bescherming tegen botsingen – ten behoeve van bestuurders en passagiers en om kwetsbare weggebruikers te beschermen”, besluit Thomas Forsberg.

Siemens en VDL intensiveren samenwerking voor tweede generatie AGV’s

EINDHOVEN – Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd logistiek platform op basis van Automated Guided Vehicles (AGV’s) voor industriële bedrijven met gemengd verkeer op hun terrein.

Om deze intensieve samenwerking kracht bij te zetten, ondertekenden Dirk De Bilde, CEO Siemens Nederland, Edwin Willems, Senior Vice President VDL Groep en Karel Smits, business unit manager bij VDL Automated Vehicles op de Hannover Messe een samenwerkingsovereenkomst.

De gespecialiseerde kennis en ervaring van Siemens en VDL worden gecombineerd om voor de tweede generatie elektrische AGV’s de vereiste infrastructuren, zoals energie en netwerk, en een virtuele simulatie (de zogeheten digital twins) verder te ontwikkelen.

VDL: van de haven naar industriële toepassingen

VDL bouwt al jaren AGV’s voor toepassing in havengebieden. Ze worden ingezet op de grootste, meest moderne containerterminals ter wereld. Sinds 2017 richt VDL zich ook op kleinere AGV’s voor industriële bedrijven met zogeheten ‘gemengd verkeer’ op hun plant. Deze hybride vorm van geautomatiseerd en niet-geautomatiseerd vervoer wordt in de Europese markt steeds relevanter, vanwege de vele toepassingsmogelijkheden.

Met de tweede generatie AGV’s spelen VDL en Siemens nog beter in op actuele uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen. De toenemende krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan chauffeurs is daar één van. De beschikbare chauffeurs kunnen meer de ‘outbound’ transporten uitvoeren, terwijl een automatisch voertuig – met een beschikbaarheid van 95% – de ritten op het terrein kan uitvoeren. Dit resulteert bovendien in een hogere processtabiliteit en -continuïteit.

Ook helpt het elektrisch vervoer bedrijven om hun energiedoelstellingen makkelijker te behalen, te verduurzamen en hun CO2-uitstoot te verlagen. Ook het aantal schades ligt lager, blijkt uit eerdere pilots.

Siemens: van aandrijving naar digital twins

Siemens levert de volledige aandrijving, automatisering en digitalisering, van de elektromotoren tot en met de visualisatiesoftware. De Siemens-software bestaat uit geteste, gecertificeerde bouwstenen die kan worden ingezet voor diverse functionaliteiten in het voertuig. Daarnaast levert Siemens ook de beveiligingsoplossingen die nodig zijn binnen een geautomatiseerd systeem.

Het complete systeem wordt eerst opgebouwd in een virtuele omgeving. Vervolgens wordt in deze ‘digital twin’ het logistieke proces gesimuleerd. Zo kan in de omgeving rondlopende mensen worden gesimuleerd, de snelheid van het voertuig worden opgevoerd om een bepaalde performance te halen of laadpalen worden toegevoegd.

Dirk De Bilde, CEO Siemens Nederland: “Wij zijn blij dat wij vandaag met onze partner VDL onze intensieve samenwerking hebben bekrachtigd. De combinatie van onze beiden expertises en de platformbenadering – het eco-systeemdenken – kan innovaties op het gebied van geautomatiseerd vervoer voor industriële toepassingen nog verder versnellen naar een halvering van de tijd.”

Karel Smits, business unit manager VDL Automated Vehicles: “De state-of-the-art technologie van deze tweede generatie AGV’s helpt industriële bedrijven om de logistiek op hun plant te verduurzamen, efficiënter, veiliger en betrouwbaarder te maken. Wij kijken er naar uit om de komende jaren deze technologie in nauwe samenwerking met Siemens verder te ontwikkelen voor een succesvolle, brede toepassing in tal van sectoren.”

LAATSTE NIEUWS

Boeing 737 MAX

Aantal afgeleverde Boeings op laagste niveau sinds november 2020

ARLINGTON - Boeing heeft vorige maand slechts veertien vliegtuigen aan klanten geleverd, het laagste aantal sinds november 2020. De Amerikaanse vliegtuigfabrikant had in oktober...