GÖTEBORG – Volvo Buses lanceert nieuwe en bijgewerkte actieve veiligheidssystemen die chauffeurs helpen veilig te rijden en situaties te vermijden die tot ongelukken kunnen leiden. De actieve veiligheidssystemen omvatten verschillende functies met speciale aandacht voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers. De veiligheidssystemen overtreffen de nieuwe EU-regelgeving, evenals de wettelijke eisen van de meeste niet-EU-landen.
Bij Volvo stopt veiligheid nooit bij goed genoeg. Het overschrijden van de veiligheidsvoorschriften is een kenmerk van Volvo Bus geworden, zelfs voor de nieuwe actieve veiligheidsvoorzieningen.
“Een voorbeeld is ons noodremsysteem. Het reageert niet alleen op voertuigen, wat wettelijk verplicht is, maar ook op voetgangers”, legt Thomas Forsberg, hoofd veiligheid bij Volvo Buses, uit. “Een ander voorbeeld is de Side Collision Prevention Support, die beide zijden van het voertuig in de gaten houdt in plaats van alleen de passagierszijde, wat wettelijk verplicht is.”
Een wereldwijde lancering
Hoewel de nieuwe wettelijke vereisten geldig zijn in de EU, introduceert Volvo Bus de nieuwe veiligheidssystemen op mondiaal niveau. “Wij zien het nut niet in van wachten”, legt Thomas Forsberg uit. “Als we naar de statistieken kijken van waar ongelukken plaatsvinden, zijn er veel landen buiten Europa die van deze veiligheidssystemen zullen profiteren.”
De nieuwe actieve veiligheidssystemen van Volvo Bus zijn standaard op elektrische en Euro 6 Volvo-bussen en touringcars. Maar de nieuwe actieve veiligheidssystemen zullen ook worden geïntroduceerd in regio’s waar Euro 3 en Euro 5 de huidige normen zijn.
De drie veiligheidshoekstenen
De geïntegreerde veiligheidsarchitectuur van Volvo Bus is veelomvattend. “Omstandigheden om veilig te rijden en botsingen te voorkomen, ondersteund door actieve veiligheidsvoorzieningen, naast botsingsbeschermingssystemen gericht op het minimaliseren van de gevolgen van onvermijdelijke incidenten – dit zijn onze hoekstenen”, zegt Thomas Forsberg.
In de eerste plaats gaat het bij veilig rijden erom dat de bestuurder de best mogelijke randvoorwaarden heeft om een rijstijl met voldoende marges aan te houden. Ten tweede zorgen de geavanceerde rijhulpsystemen bij het voorkomen van botsingen voor vroegtijdige waarschuwing; ze nemen zelfs de controle over het voertuig over, zodat gevaarlijke situaties niet escaleren. En ten derde: als een ongeval niet kan worden vermeden, zijn er voorzieningen voor bescherming tegen aanrijdingen om letsel en schade te verminderen en te minimaliseren.
“Maar veiligheid gaat niet alleen over technologie en systemen. Het gaat ook om de menselijke perceptie en hoe de informatie aan de bestuurder wordt gepresenteerd. Ons intern ontwikkelde systeem is in het voertuig geïntegreerd en de feedback van de bestuurder wordt vlak voor de bestuurder op het instrumentenpaneel weergegeven in plaats van met verschillende waarschuwingsdisplays, die blinde hoeken kunnen creëren en de bestuurder zelfs kunnen afleiden”, zegt Thomas Forsberg.
Naar nul ongevallen
Bussen en touringcars behoren tot de veiligste vormen van vervoer over de weg. Er gebeuren echter nog steeds ongelukken, en vooral als er zware bedrijfsvoertuigen bij betrokken zijn, lopen de weggebruikers buiten deze voertuigen het grootste risico.
“Elk ongeval is er één te veel. Dat is de reden voor onze Zero Accidents Vision, en waarom onze veiligheidsontwikkeling zich richt op veilig rijden, het vermijden van botsingen en de bescherming tegen botsingen – ten behoeve van bestuurders en passagiers en om kwetsbare weggebruikers te beschermen”, besluit Thomas Forsberg.