Clicky

donderdag 14 november 2024 - 23:14 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 383

Arbeidsinspectie: boetes voor illegaal werken niet meegegroeid met inflatie

DEN HAAG – Werkgevers die iemand van buiten de EU zonder werkvergunning laten werken overtreden de wet. Dit betreft de Wet Arbeid Vreemdelingen (Wav). Als de Arbeidsinspectie dit constateert, wordt een boeterapport opgemaakt en kan de werkgever een boete krijgen.

De boetes voor het overtreden van de Wav hebben geen gelijke tred gehouden met de ontwikkeling van de welvaart en inflatie. Daarmee is ook het afschrikwekkende effect – om illegale arbeid tegen te gaan – van de boetebedragen uitgehold.

Dat zegt de Nederlandse Arbeidsinspectie in een signaal dat door het ministerie van SZW naar de Tweede Kamer is gestuurd. De boetes zijn sinds 2005 vastgesteld op maximaal 8.000 euro voor elke Wav-overtreding. Als het boetebedrag zou zijn meegegroeid met de welvaart en inflatie, dan zou het nu op circa 15 duizend euro liggen.

De Arbeidsinspectie heeft de financiële drijfveren van werkgevers die de Wav overtreden onder de loep genomen. Doel daarvan is om na te gaan of de opgelegde boete wel in verhouding staat tot de verdiensten door de wet te overtreden.

De Inspectie ziet dat het illegaal tewerkstellen van arbeidsmigranten financieel voordeel oplevert, vaak zelfs ook nog als de werkgever hiervoor een boete krijgt. In de meeste van de 24 onderzochte zaken is het voordeel voor werkgevers zo groot, dat het betalen van een boete voor een geconstateerde overtreding minder kosten met zich meebrengt dan het normaal uitbetalen van het cao loon en de bijkomende werkgeverslasten. De kostenreductie die met de overtreding van de wet behaald wordt, is gemiddeld 60 procent.

Als voorbeeld: in 1 van de casussen zouden de arbeidskosten voor de werkgever 15.750 euro zijn als volgens de regels zou zijn gewerkt. De werkgever heeft in werkelijkheid 6.240 euro kosten (loon) gemaakt. Het voordeel bedraagt 9.510 euro. Dit is hoger dan het boetenormbedrag van 8.000 euro.

De Arbeidsinspectie heeft berekend wat de gemiddelde ‘terugverdientijd’ is, een wat cynische term in dit verband, omdat de ‘verdiensten’ door wetsovertreding ontstaan. Dus hoe lang de werkgever het voordeel moet genieten dat met de overtreding wordt behaald om het bedrag van de boete ‘goed te maken’. In bijna 90 procent van de gevallen is dat minder dan 1 jaar. Bij 7 van de 24 onderzochte situaties is de ‘terugverdientijd’ zelfs 3 maanden of minder.

Ook als de boetenormbedragen meegroeien met welvaart en inflatie worden andere maatschappelijke kosten, voor bijvoorbeeld extra druk op woningmarkt, zorg en onderwijs, niet meegeteld. De werkgever die personen illegaal tewerkstelt, wentelt deze externe effecten af op de samenleving. Als die effecten ook zouden worden meegenomen, zouden boetenormbedragen nog veel hoger zijn.

Werken in Nederland is vrij toegestaan voor mensen met de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van 1 van de landen van de Europese Economische Ruimte (EER) en Zwitserland. De EER omvat de landen van de Europese Unie plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Voor deze landen geldt vrij verkeer van personen en diensten. Het signaal van de Inspectie gaat daar dus niet over.

De Wav verbiedt werkgevers en particulieren om buitenlandse arbeidskrachten die geen vrije toegang hebben tot de Nederlandse arbeidsmarkt zonder geldige tewerkstellingsvergunning (TWV) of gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA) voor zich te laten werken.

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat over Schiphol ‘in aantocht’

aanvliegroute Schiphol

SCHIPHOL – Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

De Staat heeft een jaar de tijd om de problemen op te lossen, maar volgens betrokken organisaties achter de massaclaim, zoals Platform Vlieghinder Kennemerland en Minder Hinder Gooise Meren, moet er ook opgedraaid worden voor de schade die omwonenden jarenlang geleden hebben. Naar verwachting wordt er over minstens zes maanden een dagvaarding uitgestuurd, zegt campagneleider Sidney Vollmer van de organisaties achter de massaclaim.

Volgens Vollmer wordt er uitgegaan van ongeveer 600.000 claimers. “Vermenigvuldigd met het aantal jaren dat er schade is geleden, komt dat neer op een claim van ongeveer 3 miljard euro. Een derde daarvan moet rechtstreeks naar de gedupeerden gaan, een derde naar de verbetering van spoorinfrastructuur en de rest naar natuurherstel. Als de Staat het niet op eigen initiatief doet, dan moeten we maar een beetje helpen.”

Dat het in ieder geval een half jaar duurt voordat er gedagvaard wordt, heeft volgens Vollmer te maken met het juridische vooronderzoek dat nog gedaan moet worden. “Het hangt van de lens af waardoor je naar de problematiek kijkt. We moeten uitzoeken namens hoeveel mensen we de claim kunnen doen.” Ook speelt het vaststellen van de geleden schade een rol. “Geluid is heel makkelijk te meten, maar bepalen waar schadelijke stoffen precies vandaan komen is lastiger. Dat zijn dingen waarvan we moeten uitzoeken of het binnen of buiten onze claim gaat vallen.”

Volgens de rechtbank in Den Haag heeft de Staat zich niet aan de wet- en regelgeving gehouden bij belangenafweging. De overheid heeft jarenlang in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens gehandeld. Volgens de rechter werd er eerst gekeken naar de “hubfunctie” en de groei van Schiphol en daarna pas naar de belangen van omwonenden. Het beleid dat er lag, is bovendien gebaseerd op geluidsmeetpunten “waarvan al sinds 2005 duidelijk is dat die geen volledig beeld geven van (de spreiding en ernst van) de geluidsoverlast”, aldus de rechter. Daarom moeten er nu regels komen die de belangen beter beschermen. Dat kan onder andere betekenen dat er jaarlijks minder vluchten mogelijk zijn.

Scania gaat nieuw multifunctioneel pand bouwen in Zwolle

Scania Zwolle

BREDA/ZWOLLE – Aan de Gasthuisdijk in Zwolle gaat Scania een nieuw pand realiseren waarin zowel Scania Nederland, Scania Production Zwolle als Scania Logistics Netherlands onderdak krijgen.

Scania Nederland verhuist haar Central Delivery Workshop (CDW) van de locatie Kleefstraat naar de Gasthuisdijk. Scania Production Zwolle breidt op de nieuwe locatie haar Fit For Use activiteiten uit en Scania Logistics Netherlands neemt voor haar warehousing 10.000 m2 nieuwe ruimte in gebruik.

Onlangs verleende de gemeente Zwolle de vergunning voor de nieuwbouw.

Op een perceel van ca. 45.000 m2 gaat een pand gebouwd worden met een oppervlakte van 25.000 m2. Naast goede werkfaciliteiten en bereikbaarheid voor de medewerkers, speelt ook duurzaamheid een belangrijke rol. Elk nieuw Scania pand moet, volgens bedrijfsstandaard, zoveel mogelijk energieneutraal opereren en maximaal CO2 reduceren; dat geldt ook voor de nieuwe Scaniavestiging in Zwolle.

Het nieuwe pand zal worden uitgerust met de nieuwste technologieën om het pand te verwarmen, te ventileren, te verlichten en van water te voorzien. Zonnepanelen, LED-verlichting, moderne vloerverwarming en energiezuinige werkplaatsuitrusting zijn slechts enkele voorbeelden van de duurzame oplossingen waarvoor gekozen zal worden.

Scania Zwolle

De nieuwe Central Delivery Workshop (CDW) van Scania Nederland zal 10.000 m2 van het nieuwe pand in beslag nemen. De CDW is thans gevestigd aan de Kleefstraat te Zwolle – als onderdeel van de Scania dealervestiging aldaar – maar op die locatie bestaat geen mogelijkheid om het pand uit te breiden om de noodzakelijke groei mogelijk te maken.

Bovendien biedt een locatie, dichter gelegen bij de productiefaciliteiten aan de Russenweg, de mogelijkheid om onnodige kilometers over de A28 te voorkomen. Dit is niet alleen efficiënter, maar reduceert ook de uitstoot van CO2 en eventuele congestie van de snelweg. De CDW zal op de nieuwe locatie gebruik maken van de reeds bestaande parkeervoorziening voor trucks.

In de CDW worden de trucks ná de productie in de fabriek gereedgemaakt voor de aflevering aan de eindklant via de Nederlandse Scania dealervestigingen. Op dit ogenblik biedt de CDW werk aan circa 70 fulltimers.

Scania Production Zwolle, de grootste assemblage fabriek van Europa, voert ook specifieke klantwensen uit (Fit For Use activiteiten) aan het voertuig. Hiervoor is op het terrein van Scania Production aan de Russenweg onlangs al extra ruimte gerealiseerd, maar door groei van deze vraag is verdere uitbreiding noodzakelijk. Op deze locatie zal hiervoor 5.000 m2 extra ruimte worden gecreëerd.

Scania Logistics Netherlands regisseert de logistieke stromen van alle onderdelen voor Scania wereldwijd. De logistieke hub in Nederland stuurt de Centraal-Europese en intercontinentale leveranciers aan vanuit Zwolle en Hasselt (Ov). Door de groei van Scania is er meer capaciteit benodigd voor het regisseren van de supply chain.

Scania Nieuwbouw Zwolle

Daarnaast neemt de vraag naar deze dienstverlening ook vanuit andere merken in de Traton groep toe. Hierdoor ontstaan er meer continentale en intercontinentale logistieke stromen. Op de huidige locaties is deze groei lastig te realiseren. In het nieuwe pand breidt het bedrijf haar faciliteiten uit met extra 10.000 m2 warehousing.

Op de nieuwe locatie zal, met alle activiteiten, werk zijn voor circa 200 fulltimers. Hierin zijn extra werknemers opgenomen vanwege de groei van de activiteiten. Het nieuwe pand zal in het tweede kwartaal 2025 in gebruik worden genomen.

Autowrak laden gaat dankzij ‘glaasje teveel’ helemaal mis [+foto]

Foto: Duitse Politie

BERGEN – Zaterdagavond 27 april 2024 ging het laden van een autowrak in het Duitse Bergen helemaal mis.

Rond 18.15 uur probeerden twee mannen, van 34 en 44 jaar oud, met een laadkraan met grijpbak een sloopauto op hun vrachtwagen te laden. Dit plan mislukte echter en de auto beschadigde een hek.

De vrachtwagen werd vervolgens een stukje verplaatst om het hek niet volledig te vernielen. Helaas raakte de tuimelende auto tijdens de volgende poging om deze op te laden een garagemuur en veroorzaakte nog meer schade.

Naast hun onhandigheid en gebrek aan technisch inzicht was de reden voor de aanvankelijk mislukte oplaadpogingen waarschijnlijk dat beide mannen zwaar dronken waren, meldt de politie maandag.

Getuigen hadden eerder gezien dat beide mannen afwisselend de vrachtwagen bestuurden. Bij de twee mannen werden bloedmonsters genomen, maar een van hen verzette zich daartegen.

Bovendien beschikte geen van beiden over het vereiste rijbewijs, waardoor naast de beschuldigingen van rijden onder invloed ook onderzoeken werden gestart voor onder meer rijden zonder rijbewijs.

Lichaam gevonden in pand Berkel en Rodenrijs na grote brand

BERKEL EN RODENRIJS -De politie heeft een lichaam gevonden in het pand in Berkel en Rodenrijs waar zondag een grote brand woedde. Een minderjarige jongen die ter plaatse was om de schade aan de uitgebrande schuur te bekijken ontdekte het stoffelijk overschot in een auto die in de schuur stond.

Volgens een woordvoerster van de politie is de jongen die het lichaam vond “ontzettend geschrokken”. Naar de identiteit van de persoon wordt nog onderzoek gedaan, laat ze weten. De politie probeert te achterhalen op wiens naam de auto staat, maar de schade helpt niet mee. Zo is bijvoorbeeld het kenteken niet meer te zien. De woordvoerster kan dan ook niet zeggen hoelang het gaat duren voor de identiteit is vastgesteld.

De brand brak zondagmiddag uit in de schuur naast een woning aan de Noordeindseweg. Het vuur woedde onder meer in het rieten dak van het pand waardoor een speciaal team van de brandweer moest uitrukken dat gespecialiseerd is in het blussen van rieten daken. Bij de brand kwam veel rook vrij.

Zondag werden twee mannen van 21 en 28 jaar aangehouden. Het ging om een Rotterdammer en een man zonder vaste woon- of verblijfplaats. Zij zitten nog vast.

Het onderzoek naar de brand en de precieze rol van de verdachten is nog bezig, aldus de woordvoerster. De politie zei zondag al rekening te houden met brandstichting.

Tanktrailer van Gebr. van der Lee gestolen [+foto’s]

Gebr. van der Lee Hagestein

ZEEWOLDE – In de nacht van zondag 28 april op maandag 29 april is vanuit Zeewolde een bitumen tankoplegger van Gebr. van der Lee gestolen. Dat meldt het bedrijf maandag aan onze redactie.

Op camerabeelden van een bedrijf op het industrieterrein in Zeewolde is te zien dat de diefstal zondagavond om 23:02 uur heeft plaatsgevonden.

Het kenteken van de tankoplegger is OP-50-JY, Intern nummer 72 (staat op de achterkant en op het kopschot).

Heeft u de trailer ergens zien staan of rijden? Neemt u dan alstublieft zo snel mogelijk contact op met Gebr. van der Lee, Gijs Leerintveld, mobiel nummer +31630128800, of bij geen gehoor met de vaste lijn 0347-352054.

DNA uit zaak-Dutroux bij NFI voor vergelijking sporen Tanja Groen

zoektocht naar vermiste Tanja Groen
HEEZE - Politieonderzoek op de Strabrechtse Heide naar de sinds 1993 vermiste Maastrichtse studente Tanja Groen. De hei werd volgens de politie vaker genoemd als plaats waar Tanja Groen begraven zou zijn. ANP ROB ENGELAAR

MAASTRICHT – Nog onbekende DNA-sporen uit de zaak-Dutroux liggen bij het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) voor een vergelijking met de zaak van de sinds 1993 vermiste Tanja Groen. Het Openbaar Ministerie in Maastricht bevestigde berichtgeving hierover in De Limburger.

Studente Groen verdween in de nacht van 31 augustus op 1 september 1993 na een feestje tijdens de introductieweek bij studenten­vereniging Circumflex in Maastricht. De toen 18-jarige studente uit uit het Noord-Hollandse Schagen was met haar fiets onderweg naar haar kamer in Gronsveld, waar ze nooit aankwam. Sindsdien ontbreekt elk spoor van haar.

Zo’n twee jaar geleden diende Nederland bij de Waalse justitie een rechtshulpverzoek in om sporen te mogen vergelijken met de zaak-Dutroux. In woningen en een auto van de Belgische seriemoordenaar werden onder meer onbekende DNA-sporen en haren gevonden. Het coldcaseteam wil weten of er een verband is tussen beide zaken door sporen te vergelijken.

Verdere onderzoeken

De woordvoerster van het OM in Maastricht bevestigde dat de sporen zijn overgedragen aan het NFI om geïnventariseerd te worden. “Daarna wordt bekeken welke onderzoeken er nog mogelijk zijn”, zei ze. “Dat kost tijd. Het is niet te zeggen hoe lang dit gaat duren. Ook eventuele verdere onderzoeken zullen tijd kosten.” Meer wilde ze er niet over kwijt.

Waarom het zo lang geduurd heeft voor aan het Nederlandse rechtshulpverzoek is voldaan, blijft onduidelijk. Het OM wil daar niets over kwijt.

Cao Beroepsgoederenvervoer algemeen verbindend verklaard

UTRECHT – Sinds 1 januari 2024 is er een nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen. Op 18 april is deze cao ook algemeen verbindend verklaard.

Wat is Algemeen verbindend verklaring (AVV)?

Als een cao door partijen is afgesloten, wordt altijd aan de minister van Sociale Zaken gevraagd of die wil zorgen dat álle bedrijven in de sector de cao toepassen. De minister moet de cao hiervoor algemeen verbindend verklaren.

Vanaf de datum waarop de minister deze algemeen verbindend verklaring (AVV) afgeeft, geldt de cao voor alle bedrijven en werknemers in de sector: van grote logistieke ondernemingen tot kleine transportbedrijven.

Het maakt dan niet meer uit of bedrijven wel of niet zijn aangesloten bij een werkgeversvereniging.

Oostenrijkse groep klaagt OpenAI aan om foute informatie ChatGPT

ChatGPT
A photo taken on February 26, 2024 shows the logo of the ChatGPT application developed by US artificial intelligence research organization OpenAI on a smartphone screen (L) and the letters AI on a laptop screen in Frankfurt am Main, western Germany. Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

WENEN – Privacyactivisten van het Oostenrijkse Noyb hebben een klacht ingediend in dat land tegen OpenAI, het bedrijf achter chatbot ChatGPT. Dat meldt de activistengroep maandag.

OpenAI kan gebruikers niet garanderen dat de informatie klopt die ChatGPT geeft over bijvoorbeeld personen en kan verkeerde antwoorden ook niet corrigeren. Dat mag niet volgens de Europese wet, zegt Noyb.

Noyb vraagt de Oostenrijkse gegevensbeschermingsautoriteit (DSB) om onderzoek te doen naar de gegevensverwerking door OpenAI en de maatregelen die het bedrijf heeft genomen om te garanderen dat persoonlijke informatie over iemand klopt. Ook wil de groep activisten, die zich inzet voor juiste omgang met privacykwesties, dat de toezichthouder OpenAI beveelt om aan de Europese wet te voldoen en een boete uitdeelt aan het bedrijf.

OpenAI stelt volgens de activisten zelf dat ChatGPT niet altijd juiste informatie genereert en verkeerde informatie niet kan corrigeren. “Het verzinnen van valse informatie is op zichzelf al behoorlijk problematisch. Maar als het gaat om valse informatie over individuen, kan dat ernstige gevolgen hebben”, zegt advocaat Maartje de Graaf bij Noyb.

FNV: winsten bedrijven groeien twee keer zo hard als lonen

actie FNV
ROTTERDAM - Deelnemers tijdens de Mars tegen de armoede van de FNV. De vakbond trok een week lang door heel Nederland om aandacht te vragen voor armoede en geldzorgen. ANP LAURENS VAN PUTTEN

UTRECHT – De winst voor belasting van bedrijven is in 2023 met 11 procent gestegen. Daarmee groeide de winst twee keer zo hard als de personeelskosten, die met slechts 5 procent toenamen. Dat meldt vakbond FNV in het onderzoeksrapport ‘Jaarverslag van de BV Nederland 2023″ dat is gebaseerd op de jaarverslagen van 70 beursgenoteerde bedrijven.

De winstgroei van vorig komt bovenop de groei met 36 procent in de periode 2019-2022. De groei is volgens de vakbond extra opvallend omdat de omzet in 2023 gelijk bleef. “Bedrijven maken minder kosten en halen meer winst op, terwijl de boodschappen duur blijven en wij als samenleving steeds meer betalen”, zegt Petra Bolster, bestuurslid en internationaal secretaris bij de FNV.

Volgens de vakbond wordt de kloof tussen de salarissen van werknemers en de winsten van bedrijven hiermee nog groter. “Terwijl gezinnen zich dagelijks zorgen maken over hun rekeningen en bestaanszekerheid, zijn bedrijven steeds grotere winsten aan het binnenharken”, aldus Bolster.

Minder belasting

Bedrijven claimen volgens FNV vaak dat hun verdienvermogen onder druk staat, maar hun winstcijfers laten iets anders zien. Bovendien betaalden bedrijven naar verhouding minder belasting, want de winst na belasting steeg harder dan de winst voor belasting. De uitkeringen aan aandeelhouders stabiliseerden in 2023 en bleven daarmee volgens de vakbond op een bijzonder hoog niveau.

FNV vindt dat bedrijven moeten investeren in hun werknemers, de samenleving en hun eigen toekomst en niet alleen in hun aandeelhouders. “Als bedrijven minder belasting betalen, dan is er minder geld dat gaat naar publieke voorzieningen zoals zorg, onderwijs en sociale zekerheid. Iedereen moet evenveel bijdragen aan een gezond en leefbaar Nederland”, aldus Bolster.

Philips schikt voor 1,1 miljard aan claims in slaapapneu-affaire

AMSTERDAM – Philips schikt voor 1,1 miljard dollar aan claims in verband met de slaapapneu-affaire bij het zorgtechnologieconcern. Het geld is bedoeld voor Amerikaanse patiënten die zeggen letselschade te hebben gekregen door Philips’ apparaten tegen slaapapneu. Ook is het geld bedoeld voor Amerikanen die nu nog geen gezondheidsschade merken, maar vrezen dat dit in de toekomst wel het geval kan zijn.

De deal neemt voor Philips een groot deel van de onzekerheid rond de al een aantal jaar voortslepende affaire weg. Het lijkt erop dat het bedrag waarvoor Philips nu schikt, aan de lage kant is. Op de financiële markten was rekening gehouden met een hoger bedrag.

Philips had eerder al een overeenkomst bereikt om Amerikaanse patiënten te compenseren voor zogenaamde economische schade door problemen met de apparaten. Volgens topman Roy Jakobs zijn dit belangrijke overeenkomsten omdat ze “verdere duidelijkheid bieden over de weg voorwaarts voor Philips”.

Terugroepactie

Het Nederlandse bedrijf kwam in 2021 in de problemen door een grote terugroepactie voor miljoenen apparaten tegen slaapapneu voor thuisgebruik. Isolerend schuim kon bij die apparaten loslaten. De kwestie heeft Philips naar eigen zeggen in totaal nu tussen de 4 miljard en 5 miljard euro gekost, als je alle herstelkosten, afschrijvingen, schikkingen en andere kosten bij elkaar optelt.

Philips erkent bij de nieuwe deal geen schuld van enig door zijn apparaten veroorzaakt letsel. Maar eerder werd de verkoop van de apparaten in de VS wel al voorlopig stopgezet na een overeenkomst met toezichthouder FDA. Het bedrijf wordt ook nog onderzocht door de Amerikaanse justitie. Dat zou zomaar nog in een fikse boete kunnen resulteren, maar hiervoor is nog geen financiële voorziening getroffen.

Rechtssysteem

In Europa en andere delen van de wereld zit het rechtssysteem anders in elkaar. Hier rekent Philips niet op grote claimzaken zoals in de VS. Tests hebben volgens het bedrijf aangetoond dat zijn slaapapneu-apparaten geen gezondheidsschade hebben veroorzaakt. Het bedrijf is hier bijna klaar met het vervangen van de apparatuur.

Door de schikking zet Philips over het afgelopen kwartaal een verlies van ongeveer 1 miljard euro in de boeken, op een omzet van ruim 4,1 miljard euro. “We zijn het jaar begonnen in lijn met ons plan, waarbij de groei van de orderintake buiten China positief werd en de marge sterk verbeterde”, zegt Jakobs daarover.

ILT blokkeert drie transporten bij controles wegvervoer gevaarlijke stoffen [+foto’s]

Foto: ILT

DEN HAAG – Onlangs heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in de regio Oost-Gelderland zowel weg- als bedrijfsinspecties uitgevoerd om te controleren op het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. In totaal zijn 27 voertuigen geïnspecteerd, waarbij twee keer een proces-verbaal (PV) is opgemaakt.

Daarnaast bezocht de ILT onaangekondigd 23 bedrijven; hierbij is twee keer een PV opgemaakt, zijn twaalf waarschuwingen gegeven en drie gereedstaande ladingen geblokkeerd voor transport .

Processen-verbaal voor risicovol transport

Foto: ILT

Tijdens de weginspecties zijn in totaal 27 voertuigen geïnspecteerd. Bij een tankwagen die leeg maar nog niet gereinigd was van een bijtende vloeistof, is een PV opgemaakt voor het feit dat de chauffeur niet beschikte over een volledig vervoersdocument. Ook stond de dichtstbijzijnde afsluiter van de dampretourleiding open, wat een gevaarlijke situatie opleverde. Bovendien zat er tussen de laatste afsluiter van de losleiding en de stootbalk te weinig ruimte, ongeveer 2 cm terwijl het minimaal 10 cm moet zijn.

Bij een ander voertuig dat oude accu’s in kunststof bakken vervoerde, constateerden de inspecteurs dat de accu’s boven de randen van de bakken uitstaken. Op de bakken ontbraken ook het etiket van de klasse 8 en het kenmerk ‘milieugevaarlijk’. Hiervoor is een PV opgemaakt. Daarnaast werden er waarschuwingen gegeven voor het ontbreken van de aanduiding van de sluitingsrichting van de afsluiters van een tankcontainer, het niet borgen van het oranje bord, onjuiste stuwage en een onvolledige uitrusting.

Transport bij drie bedrijven geblokkeerd

Bij de 23 bedrijven die de ILT onaangekondigd bezocht, werden diverse overtredingen geconstateerd. Zo kregen twee bedrijven een proces-verbaal omdat er geen ADR-veiligheidsadviseur was benoemd.

Er is negen keer een waarschuwing gegeven omdat het personeel niet of onvoldoende was opgeleid en drie keer gewaarschuwd voor het onjuist kenmerken en etiketteren van verpakkingen.

Bij drie bedrijven heeft de ILT zendingen van gevaarlijke stoffen geblokkeerd voor transport. Deze zendingen moesten eerst worden aangepast aan de geldende voorschriften, voordat het transport mocht worden gestart.

De ILT houdt toezicht op het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg: op het vervoer zelf, het laden/lossen en de wijze van verpakken. Met haar toezicht wil de inspectie eraan bijdragen dat het vervoer zo min mogelijk gevaar en schade oplevert voor mens, dier en milieu.

Bij het wegvervoer van gevaarlijke stoffen zijn verschillende partijen verantwoordelijk zoals bijvoorbeeld de afzender, vervoerder, vuller, verpakker en losser. Zij hebben ieder hun eigen veiligheidsplichten. Deze staan in het ADR, de internationale overeenkomst voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg.

Zo is de afzender onder andere verantwoordelijk voor een juiste indeling van de gevaarlijke stoffen en het verstrekken van de gegevens van de te vervoeren gevaarlijke stoffen naar de andere partijen.

De vervoerder moet ervoor zorgen dat een chauffeur over de juiste kennis beschikt en dat er een vervoersdocument wordt opgemaakt. Samen met de andere partijen garanderen zij het veilig rijden en laden/lossen van deze stoffen.

Gemiddelde pensioenleeftijd in Nederland nadert 66 jaar

DEN HAAG – De gemiddelde pensioenleeftijd van werknemers in Nederland nadert de 66 jaar, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2023 gingen 86.000 werknemers met pensioen. De gemiddelde pensioenleeftijd was 65 jaar en elf maanden en lag daarmee drie maanden hoger dan in 2022.

De gemiddelde pensioenleeftijd van werknemers houdt vanaf 2013 ongeveer gelijke tred met de AOW-leeftijd. Mede door de verhoging van de AOW-leeftijd loopt de pensioenleeftijd van werknemers dan ook steeds verder op. Alleen in 2021 was de pensioenleeftijd volgens het CBS iets lager dan een jaar eerder.

In 2023 was bijna driekwart van de werknemers op het moment van pensionering 65 jaar of ouder. Dat was in 2013 nog 43 procent. In 2003 was slechts 14 procent 65 jaar of ouder op het moment van pensionering. Destijds kon men nog gebruikmaken van vroegpensioenregelingen die na 2006 grotendeels zijn gestopt. In 2003 was bijna driekwart van de werknemers bij pensionering jonger dan 62 jaar. In 2023 was dat minder dan 6 procent.

Na de relatief sterke stijgingen van het aantal gepensioneerden in 2020 en 2021, bleef het aantal gepensioneerden in 2022 en 2023 stabiel op ongeveer 3,3 miljoen. Door de groei van de bevolking nam het aandeel gepensioneerden onder de totale bevolking licht af tot ruim 18 procent in 2023.

Het CBS merkt verder op dat het aandeel gepensioneerden onder 55-plussers sinds het begin van de eeuw jaarlijks vrijwel voortdurend is afgenomen. Dat komt volgens het statistiekbureau door de toegenomen arbeidsparticipatie onder ouderen. In 2023 was minder dan 54 procent van de 55-plussers gepensioneerd, tegen ruim 62 procent aan het begin van de eeuw.

Vrachtwagen gedeeltelijk gekanteld na aanrijding met auto op N381 [+foto]

Ongeval N381

GARMINGE – Een trekker met oplegger is maandagochtend in aanrijding gekomen met een personenauto en daarbij gedeeltelijk gekanteld op de N381 bij Garminge.

Het ongeval gebeurde omstreeks 09:00 uur. Hulpdiensten schaalden op naar ‘middel-hulpverlening’ en meerdere brandweerwagens en een traumahelikopter kwamen ter plaatse.

De bestuurder van de auto is gewond geraakt en overgebracht naar het ziekenhuis.

De chauffeur van de vrachtwagen kwam met de schrik vrij.

De trailer van de combinatie geladen met mest kantelde.

De weg is volledig afgesloten.

Kyiv: in Duitsland doodgestoken Oekraïners zaten in het leger

Duitse politie
Police search an area in Berlin on March 3, 2024 where police arrested two men in Berlin during a manhunt for two members of the far-left militant Baader-Meinhof gang, who had been on the run for more than 30 years. It remained unclear if the two detained men were Ernst-Volker Staub, 69, and Burkhard Garweg, 55, from the radical anti-capitalist group also known as the Red Army Faction (RAF). The search for the two men had intensified in the last days, after Monday's arrest of Daniela Klette, 65, the third member of the long-sought-after trio from RAF Tobias SCHWARZ / AFP

KYIV – De twee Oekraïners die zaterdag zijn doodgestoken in Duitsland, waren volgens Kyiv militairen. De steekpartij vond plaats op het terrein van een winkelcentrum in Murnau am Staffelsee, in de Duitse deelstaat Beieren.

De Oekraïners waren 23 en 36 jaar. Ze waren in Duitsland voor revalidatie na het oplopen van verwondingen in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland, aldus het Oekraïense ministerie van Buitenlandse Zaken.

De Oekraïense buitenlandminister Dmytro Koeleba heeft de Duitse autoriteiten bedankt voor de arrestatie van de verdachte, een 57-jarige man met de Russische nationaliteit. De minister heeft zijn diplomaten opgedragen de zaak nauwlettend te volgen en voortdurend in contact te staan met de Duitse autoriteiten.

Het openbaar ministerie doet onderzoek naar een dubbele moord. Het motief is op dit moment niet bekend. Zo is onder meer niet duidelijk of de steekpartij gelinkt kan worden aan de oorlog in Oekraïne. Daar is nog geen bewijs voor gevonden, aldus de politie maandag. Het lijkt erop dat de drie mannen elkaar al kenden voor de steekpartij.

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...