Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 08:29 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 383

Celstraf voor frauderende pakketbezorgster

LEEUWARDEN – De rechtbank in Leeuwarden heeft een celstraf van dertig maanden, waarvan twaalf voorwaardelijk, opgelegd aan een frauderende pakketbezorgster. De 27-jarige Miranda W. uit het Friese Sint Jacobiparochie verduisterde duizenden euro’s in haar dienstbetrekking als pakketbezorgster van DHL en een koeriersdienst die werkte voor Post NL.

W. bestelde tussen september 2022 en juli van vorig jaar 137 keer goederen als haarverzorgingsproducten, schoenen en kleding op naam van mensen met dezelfde achternaam die ze op internet vond. De pakketten liet ze vervolgens sturen naar een pakketpunt, vanwaar ze deze zelf meenam. De goederen hadden een gezamenlijke waarde van 16.740 euro. Het grootste deel van de producten verkocht ze via Facebook en Vinted.

De rechtbank stelde dat de vrouw “op grote en grove schaal” het vertrouwen schaadde dat werkgevers in hun werknemers hebben en zich daarnaast niet bekommerde om de slachtoffers die de dupe waren van de identiteitsfraude. “Ze ging geraffineerd en gewetenloos te werk.” De vrouw wordt door haar autismespectrumstoornis en persoonlijkheidsstoornis door de rechtbank verminderd toerekeningsvatbaar geacht.

De vrouw liep nog in twee proeftijden als gevolg van soortgelijke gepleegde delicten in het verleden en moet daarom naast de opgelegde celstraf in deze zaak nog eens 817 dagen extra de gevangenis in.

Air France-KLM sluit schrappen banen niet uit bij kostenbesparing

Air France-KLM

TREMBLAY-EN-FRANCE – Air France-KLM zoekt actief naar manieren om de kosten verder terug te dringen. Ook het schrappen van banen behoort tot de mogelijkheden, al is dat plan nog niet concreet, zei financieel topman Steven Zaat van het luchtvaartconcern in een toelichting op de kwartaalresultaten. Er werken zo’n 73.000 mensen bij het bedrijf.

Air France-KLM heeft bij de presentatie van de kwartaalresultaten al aangegeven voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aan te nemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiend houden van de onderneming, omlaag.

Het verlies voor Air France-KLM kwam in het eerste kwartaal van dit jaar uit op 480 miljoen euro, tegen een negatief resultaat van 337 miljoen euro over dezelfde periode in 2023. Het is het grootse kwartaalverlies sinds het einde van de coronacrisis.

Air France-KLM is niet het enige luchtvaartbedrijf dat de kosten probeert te beheersen. Ook Lufthansa kondigde dinsdag kostenbesparingen aan. Dat Duitse concern leed over de maanden januari, februari en maart een operationeel verlies van 849 miljoen euro, bijna 600 miljoen euro meer dan een jaar eerder. Lufthansa leed vooral onder aanhoudende stakingen in Duitsland dit jaar. Inmiddels zijn loonakkoorden gesloten met vakbonden voor het grond- en cabinepersoneel.

ACM onderzoekt zoveelste overname door palletverkoper Foresco

Er is meer onderzoek nodig naar de overname van de palletverkopers DWP en Vierhouten door concurrent Foresco. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. Foresco maakt en verkoopt, net als DWP en Vierhouten, verschillende soorten houten pallets, houten kisten en verpakkingen.

Ook verkoopt Foresco, net als DWP en Vierhouten, kunststof pallets. Foresco is de grootste speler in Nederland als gevolg van een serie overnames op verschillende van deze segmenten. Op het gebied van de verkoop van nieuwe houten pallets in Nederland zou de overname van DWP en Vierhouten de marktpositie van Foresco verder versterken, met mogelijk nadelige gevolgen voor afnemers. Daarom wil de ACM de gevolgen van deze overname verder onderzoeken.

Nieuwe houten pallets

Foresco is momenteel veruit de grootste verkoper van nieuwe houten pallets in Nederland. De overname van DWP en Vierhouten versterkt een mogelijk dominante positie van Foresco op het gebied van nieuwe houten pallets. Daarbij komt dat Foresco een strategie heeft gevolgd van groei door overnames van concurrenten.

In de afgelopen jaren is Foresco uitgegroeid tot marktleider door verschillende vaak kleine, niet-meldingsplichtige overnames (‘kralen rijgen’). Van de vijftien overnames van palletbedrijven met locaties in Nederland die Foresco deed in de periode 2019 tot op heden heeft de ACM er vier beoordeeld. De andere elf overnames vielen beneden de omzetdrempels voor verplichte voorafgaande melding bij de ACM.

Wanneer concurrenten uit de Nederlandse markt verdwijnen en er onvoldoende nieuwe aanbieders toetreden, kan Foresco zich steeds onafhankelijker gaan gedragen. Na de overname is Foresco dan mogelijk in staat om prijsverhogingen te realiseren. Dit gaat ten koste van afnemers. In eventueel vervolgonderzoek zal de ACM het risico voor de mededinging onderzoeken. In het bijzonder zal de ACM dan het risico op prijsverhogingen door deze overnamestrategie, dan wel door het versterken van een mogelijk al bestaande machtspositie van Foresco, verder onderzoeken.

Toets kleine overnames

De ACM kan alleen overnames toetsen waarbij zowel het overnemende als het overgenomen bedrijf een omzet heeft in Nederland van ten minste 30 miljoen euro. Kleinere overnames kunnen in bepaalde situaties ook tot marktproblemen leiden, bijvoorbeeld wanneer de overname deel uitmaakt van een strategie van overnames (‘kralen rijgen’) door een grote marktspeler. In diverse Europese landen wordt dit probleem gesignaleerd en wordt aanvullende wetgeving voorbereid. De ACM pleit voor een zogenaamde ‘call-in-bevoegdheid’ om ook overnames te kunnen toetsen die onder de drempels van de meldingsplicht vallen maar de concurrentie wel kunnen schaden.

Waarom onderzoekt de ACM overnames?

Het is bij elke overname de vraag of direct na de transactie en in de daarop volgende jaren nog voldoende concurrentie overblijft. Concurrentie zorgt ervoor dat een product of dienst voor een goede prijs en kwaliteit op de markt is en dat innovatie wordt gestimuleerd. Daarom beoordeelt de ACM vooraf of een bedrijf een ander bedrijf mag overnemen.

Een overname mag niet doorgaan als het samengaan van de bedrijven negatieve gevolgen heeft voor de concurrentie en daarmee voor de prijs, kwaliteit of innovatie. En daarmee uiteindelijk ook voor de consument negatief uitpakt. De ACM gaat na of de markten goed blijven werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.

Brussel treedt op tegen Facebook en Insta uit angst verkiezingen

BRUSSEL – De Europese Commissie neemt stappen tegen Facebook en Instagram om manipulatie van de verkiezingen te voorkomen.

Moederbedrijf Meta voldoet volgens de Commissie niet aan de eisen van de nieuwe Europese Digitale Dienstenwet (DSA).

Voor onder meer Russische verspreiders van nepnieuws is het veel te makkelijk op deze platforms te blijven opereren. Maar Meta heeft hulpmiddelen voor gebruikers om eventuele foute inhoud te melden ontoegankelijk weggestopt.

Meta moet de Commissie over het aanpassen van een deel van zijn datasysteem binnen vijf dagen helderheid verschaffen. Over een aantal andere problemen zal de Europese Commissie deze week in nauw contact staan met Meta, aldus een Commissie-medewerker.

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

Marjan Rintel

AMSTELVEEN – KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

“Het eerste kwartaal was heel lastig”, geeft Rintel toe, die verschillende oorzaken aanwijst. “Ten eerste hadden we te maken met enorm slecht weer, met stormen die zelfs een naam kregen. Als een storm uit een verkeerde richting komt, gaan we heel ver terug in baancapaciteit. Je kunt dan niet vliegen wat je eigenlijk zou willen vliegen”, legt de topvrouw uit. Het onderhoud aan de Kaagbaan op Schiphol speelde daarbij mee. Deze was sinds 19 februari gesloten, maar is vorige week weer in gebruik genomen.

Daarnaast speelden wereldwijde tekorten aan onderdelen, een tekort aan technisch personeel en een inhaalslag na corona bij het opleiden en omscholen van piloten een rol. Hierdoor kon KLM minder vliegen dan gewenst, wat leidde tot een compensatie van 50 miljoen euro voor gedupeerde reizigers.

Maatregelen onderhoud toestellen

Bij de presentatie van de jaarresultaten had Rintel al aangekondigd maatregelen te hebben genomen om de problemen bij het onderhoud van vliegtuigen aan te pakken. De topvrouw merkt dat die maatregelen nu beginnen te werken. Ook is er meer reservecapaciteit beschikbaar, waardoor KLM beter eventuele nieuwe verstoringen kan opvangen. Een incidentele kostenpost als die van vorig kwartaal, wordt in de huidige periode dan ook niet in deze orde van grootte verwacht.

Voor de maanden april tot en met juni is Rintel bovendien optimistisch, mede door de prestaties in de huidige meivakantie. “De meivakantie is altijd een soort voorbode voor de zomervakantie. In het eerste weekend zijn 180.000 reizigers vertrokken, je ziet dat mensen graag blijven vliegen. Door heel hard samen te werken met Schiphol, is dat weekend vlekkeloos verlopen”, aldus de topvrouw.

Douane vindt 3374 kilo drugsgrondstof BMK in luchtvracht op Schiphol

BMK

SCHIPHOL – Douaniers op Schiphol hebben op vrijdag 26 april 3374 kilo BMK gevonden. BMK is een grondstof voor synthetische drugs (precursor). De zending is in beslag genomen.

Vondst in vrachtlading

Tijdens een controle vonden douaniers op Schiphol maar liefst 3374 kilo BMK. De stoffen werden aangetroffen op vluchten vanuit China en België. De zending viel onder andere op door het zware gewicht. De BMK is in beslag genomen.

Precursoren voor drugs

BMK is een grondstof voor drugs, dit noemen we ook wel precursoren. BMK natriumzout wordt gebruikt voor de productie van synthetische drugs als amfetamine en xtc. Precursoren als BMK worden veelal geproduceerd in China.

Alle Eurostar-treinen moeten in 2030 op duurzame energie rijden

LONDEN – Eurostar wil alle treinen in 2030 volledig laten rijden op hernieuwbare energie. In Nederland is dit al sinds 2017 het geval.

Over zes jaar moeten alle hogesnelheidstreinen die Frankrijk, België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk met elkaar verbinden, op duurzame energie rijden.

Eurostar is het eerste spoorwegbedrijf dat zich heeft aangesloten bij de zogenoemde RE1001-alliantie van bedrijven die zich ertoe zetten om 100 procent van hun energie uit hernieuwbare bronnen te verkrijgen.

In Nederland rijden Eurostar-treinen sinds 2017 volledig op windenergie. In het Verenigd Koninkrijk is dit cijfer sinds 2023 opgelopen tot 40 procent.

In februari maakte Eurostar bekend dat het de installatie van nieuwe zonne-energieprojecten voor het aandrijven van treinen onderzoekt. Ook wil het concern verspilling tegengaan. Elk gerecht aan boord is bijvoorbeeld samengesteld met het oog op duurzame inkoop en milieuvriendelijke opties.

VSDV en Zandbergen Transport samen verder als SVZ Transport

VSDV Zandbergen SVZ

ZWAAG/LIMMEN – Van Straalen de Vries Transport (VSDV) en Zandbergen Transport, twee prominente familiebedrijven met een rijke geschiedenis in transport, kondigen vandaag, dinsdag 30 april, hun samensmelting aan tot SVZ Transport (SVZ).

De beslissing om middels deze voorgenomen fusie (onder voorbehoud van goedkeuring door de ACM) samen te gaan is gebaseerd op gedeelde waarden van duurzaamheid, professionalisering, een toekomstgerichte visie en toewijding voor kwaliteit.

Als SVZ willen de bedrijven dit samen voortzetten en versterken ze daarmee hun positie en netwerk van partners, met vestigingen verspreid over het hele land, als vooraanstaande speler in de Benelux, Noord-Frankrijk en het westen van Duitsland.

Met een vloot van 1.100 trekkende eenheden, ruim 1.800 opleggers en aanhangwagens, 100.000m2 opslagruimte en een team van meer dan 1.750 toegewijde medewerkers, verdeeld over meer dan 35 standplaatsen in heel Nederland, staat SVZ klaar met haar expertise en aandacht voor kwaliteit waar de klanten op kunnen vertrouwen.

Vanuit de missie om ondernemers in beweging te brengen vormen de kernwaarden Samenwerking, Vooruitstrevend en Zekerheid de leidraad voor alle activiteiten van SVZ.
SVZ kijkt, onder leiding van Rober van Straalen en Jos Zandbergen, met enthousiasme naar de toekomst en blijft zich inzetten voor het leveren van hoogwaardige transportoplossingen in een snel veranderende wereld.

China ‘verdrijft’ schepen Filipijnse kustwacht met waterkanon

China verdrijft schepen Filipijnse kustwacht met waterkanon

MANILLA/BEIJING – De Filipijnen melden dat twee Filipijnse schepen door een waterkanon van de Chinese kustwacht zijn geraakt. Een van de boten zou hierdoor schade hebben opgelopen. De Chinese kustwacht meldt dat het twee schepen heeft “verdreven” uit het betwiste gebied.

Sky News bevestigt dat de Chinese kustwacht een waterkanon heeft gebruikt. Een verslaggever van de nieuwszender zat aan boord van een getroffen schip van de Filipijnse kustwacht. In een video vertelt ze dat er schade is aan de overkapping van het vaartuig. De schade wordt kort in beeld gebracht.

Het incident vond plaats in de buurt van het Scarborough-rif in de Zuid-Chinese Zee. Beide landen claimen dat rif als grondgebied. De Filipijnse schepen zouden daar brandstof en voedsel leveren aan vissers en waren bezig met een patrouille. De Filipijnen melden dinsdag dat China een 380 meter lange drijvende grens heeft opgeworpen, waarmee het land toegang tot de wateren – van oudsher een visgebied – blokkeert.

Oplopende spanningen

Beijing heeft ontstemd gereageerd. “China adviseert de Filipijnen onmiddellijk te stoppen met hun inbreukmakende en provocerende acties en de vastberadenheid van China om zijn soevereiniteit te beschermen niet uit te dagen”, verklaart een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. De Chinese kustwacht zou bovendien maatregelen hebben genomen die “overeenkomen met wetgeving”.

Het afgelopen jaar zijn de spanningen in de Zuid-Chinese Zee opgelopen. China maakt steeds meer aanspraak op maritieme gebieden die ook door de Filipijnen en Japan worden geclaimd. In de afgelopen weken lagen China en de Filipijnen al meerdere keren in de clinch door incidenten op zee. Het jongste incident valt samen met een gezamenlijke legeroefening van de Filipijnen en de Verenigde Staten. China hekelt de jaarlijkse oefening.

Reservering nodig voor bijwonen Nationale Herdenking op de Dam

Dodenherdenking Amsterdam reserveren

AMSTERDAM – Wie de Nationale Herdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam wil bijwonen, moet vooraf een plek reserveren. Dat meldt het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Bij de reservering, die vanaf dinsdag kan worden gemaakt, kunnen mensen kiezen voor een tijdslot voor aankomst. Zonder reservering is het niet mogelijk de herdenking bij te wonen.

Tijdens de Nationale Herdenking gelden dit jaar extra veiligheidsmaatregelen, vanwege de kans op spontane protestacties of verstoringen. Zo mogen er maximaal 10.000 mensen op het plein zijn, worden alle aanwezigen vooraf gefouilleerd en zijn borden, vlaggen of versterkers niet toegestaan. In andere jaren waren er naar schatting 20.000 mensen op de Dam.

Mensen kunnen zich aanmelden voor de herdenking op de Dam via Herdenkingopdedam.nl. Bij het reserveren kunnen ze kiezen voor een van de twee zijdes van de Dam: de kant van het Damrak of de kant van het Rokin. Door tijdslots aan te bieden hoopt de organisatie dat de doorstroom soepel verloopt. Het is mogelijk om een reservering voor een of twee personen te maken. Bij aankomst op de Dam komende zaterdag wordt de reservering gescand.

Reden keuze reserveringssysteem

De keuze om met reserveringen te werken is gemaakt om mensen die het belangrijk vinden om aanwezig te zijn zo goed mogelijk te faciliteren, laat een woordvoerster weten. “We krijgen vragen van mensen die willen weten hoe ze zich kunnen verzekeren van een plekje. Daarom is besloten met een aanmeldsysteem te werken.” Mensen kunnen zich aanmelden totdat het maximum van 10.000 aanmeldingen is bereikt. “Zodat we mensen daarna ook goed kunnen helpen bij het verwijzen naar een andere herdenking bijvoorbeeld.”

De Amsterdamse driehoek (burgemeester, hoofdofficier van justitie, politiechef) en het Nationaal Comité 4 en 5 mei lieten eerder weten dat de extra maatregelen genomen worden in nauwe samenwerking met de Nationale Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV). De NCTV en politie achten de kans op spontane protestacties of verstoringen aanwezig, maar volgens hen is de kans op een aanslag in vergelijking met voorgaande jaren niet groter.

‘Toegenomen maatschappelijke spanning’

De aanleiding voor de hogere kans op verstoringen is volgens de driehoek “de toegenomen maatschappelijke spanning en een grote actiebereidheid tot protest onder de bevolking, onder andere ingegeven door het oorlogsgeweld tussen Israël en Hamas en de verdere spanningen in het Midden-Oosten”.

Meer winst voor Vattenfall, ondanks gedaalde energieprijzen

Vattenfall

SOLNA – Energieleverancier Vattenfall zag de winst in de eerste drie maanden van het jaar flink toenemen met 43 procent tot bijna 17 miljard Zweedse kronen (1,45 miljard euro), ondanks de gedaalde energieprijzen.

Dat is onder andere gelukt doordat het bedrijf de energieprijzen vast heeft gezet, met name in Scandinavische landen.

Ook de verkoop van een groot windpark aan de kust van Engeland, goed voor 4,6 miljard Zweedse kronen, heeft bijgedragen aan de versterking van de financiën van Vattenfall. Het bedrijf wil de opbrengsten investeren in zonneparkprojecten in Duitsland en waterkrachtcentrales.

Vattenfall is bovendien van plan twee nieuwe windparken op zee te ontwikkelen voor de Noord-Hollandse kust, maar de aanbestedingsprocedure daarvoor loopt nog.

Veel te zwaar en met ernstige gebreken onderweg: politie plaatst wielklem [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

LEDERHOSE – Afgelopen weekend zijn twee houttransporten onderworpen aan een verkeerscontrole door de Duitse wegpolitie.

Zaterdagochtend zagen de agenten twee Poolse vrachtwagens rijden over de A9 richting Berlijn, vlakbij het knooppunt Lederhose. De agenten vermoedden direct overbelading waarop een controle werd gestart.

De controle vond plaats bij een rustplaats bij het Hermsdorfer Kreuz. Zodra ze de parkeerplaats op reden, konden de agenten al vanaf een afstand de eerste technische mankementen aan een van de trailers zien en horen.

Bij nadere controle bleek dat de remblokken op de A- en B-as van de trailer aan één kant los zaten en niet functioneerden. Verder was het frame gedeeltelijk gescheurd en zaten de bevestigingsbouten van de koppelschotel los. Vanwege de vele gebreken werd de keuring uitgevoerd door een technisch keuringscentrum in Gera. Ook deze deskundigen bevestigden de bevindingen. De trailer mocht niet meer verder rijden.

Foto: Duitse Politie

Nadat het onderzoek was afgerond bleef de vraag over het totale gewicht van de twee houttransporten.

Een daaropvolgende weging bevestigde het aanvankelijke vermoeden van de agenten. Beide combinaties waren met 56.200 kg en 52.940 kg aanzienlijk overbeladen. Verder rijden werd verboden tot het de vrachtwagens waren herladen.

Vanwege de aanzienlijke technische mankementen bij één trekker met oplegger werd er tevens een wielklem gemonteerd om te voorkomen dat deze ook na het herladen verder kon rijden. Deze trailer is niet rijklaar en mag dus pas de weer weg op als de gebreken zijn verholpen.

Turkish Airlines wil 235 nieuwe vliegtuigen van Airbus of Boeing

ISTANBUL – Turkish Airlines is in gesprek met vliegtuigbouwers Boeing en Airbus voor de mogelijke aanschaf van 235 nieuwe toestellen, een zeer grote order. Eerder kocht de luchtvaartmaatschappij al 230 toestellen van Airbus.

Boeing ligt sinds januari onder vuur omdat onderdelen van toestellen tijdens meerdere vluchten losraakten. Om aan de vraag van Turkish Airlines te voldoen moet het bedrijf de productiecapaciteit waarschijnlijk uitbreiden, maar of dat lukt hangt af van de uitkomsten van de onderzoeken naar de incidenten die nu nog lopen.

Airbus heeft laten weten dat het “heel blij zou zijn” om de toestellen aan Turkish Airlines te leveren. Het bedrijf is van plan om vliegtuigonderdelen lokaal in Turkije te laten produceren.

Inflatie koelt af tot 2,7 procent in april

DEN HAAG – De inflatie in Nederland is in april afgekoeld naar 2,7 procent. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in een snelle raming. Daarmee lag de inflatie lager dan in maart. Toen werd het dagelijks leven 3,1 procent duurder in vergelijking met een jaar eerder. In februari was de inflatie nog 2,8 procent.

De afkoelende inflatie hangt vooral samen met de energieprijzen en de prijzen van motorbrandstoffen aan de pomp. In maart werden energie en motorbrandstoffen nog 3,7 procent duurder. In april was sprake van een kleinere stijging met 3,3 procent. De prijsstijging van voedingsmiddelen, dranken en tabak viel in april hoger uit dan in de voorgaande maand.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese geharmoniseerde rekenmethode bedroeg in april 2,6 procent, tegen 3,1 procent in maart. Die rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

Het Europese statistiekbureau Eurostat komt later in de ochtend ook met een voorlopige raming over de inflatie in de eurozone in april. De inflatie in het eurogebied bedroeg in maart 2,4 procent, tegen 2,6 procent in februari.

Welvreugd levert energie elektrisch met Volvo FMX Electric kraanauto

MAASLAND – Een primeur voor Welvreugd: de specialist in de aanleg van kabels en leidingen heeft zijn eerste Volvo-truck in gebruik genomen. Met deze Volvo FMX Electric 6×2 kraanauto vervoert het bedrijf onder meer accupakketten voor zijn elektrische machines. De truck is geleverd door Volvo Group Truck Center Maasdijk.

Welvreugd legt kabels en leidingen aan en levert een belangrijke bijdrage aan de energietransitie, vertelt Aart Vreugdenhil, eigenaar van Welvreugd. “Tachtig procent van het werk dat we doen heeft daarmee te maken, zoals de aanleg van waterstofleidingen en infrastructuur voor warmtenetten en zonne-energie. We werken veel voor nutsbedrijven. Opdrachtgevers eisen dat je het werk zo duurzaam mogelijk doet. Bij aanbestedingen krijgt de partij die het werk met zo min mogelijk uitstoot kan doen het project gegund.”

Elektrische machines en trucks

Welvreugd investeert flink in duurzaamheid. “We hebben inmiddels elektrische graaf- en boormachines en we zijn bezig om meer machines en gereedschap te elektrificeren”, vertelt Vreugdenhil.

“Ik ben ervan overtuigd dat tussen nu en 10 jaar al het equipment is geëlektrificeerd of draait op alternatieve brandstoffen. Inmiddels rijden we ook met elektrische trucks, waaronder een Volvo FMX Electric 6×2 kraanauto met open laadbak. Met deze truck brengen we accupakketten bij projecten waar we met elektrische machines en gereedschap werken. Die accupakketten kunnen we op locatie wisselen. Vanwege het gewicht van de accu’s hebben we gekozen voor een 22 tonmeter Hiab-autolaadkraan.”

‘Volvo Trucks behoort tot de koplopers’

De aflevering van de Volvo FMX Electric was voor Welvreugd extra bijzonder. Het is namelijk de eerste Volvo-truck in de vloot. “Met onze trucks zetten we nu vervolgstappen op het gebied van verduurzaming in ons machinepark. Volvo Trucks behoort tot de koplopers en heeft al meerdere elektrische trucks rijden. Dat geeft een stukje zekerheid. In eerste instantie rijden we met deze truck in een straal van zo’n 100 kilometer rond onze vestiging in Maasland, maar het is de bedoeling dat we er straks het hele land mee doorgaan. Met een actieradius van zo’n 300 kilometer kan dat prima met de Volvo FMX Electric. We moesten er rekening mee dat de autolaadkraan ook draait op de accu’s van de trucks. Daarom hebben we gekozen voor het maximale aantal van zes accu’s. Ook heeft de truck een versnellingsbak PTO voor de aandrijving van de kraan.”

Opladen bij eigen laadstation

De aanschaf van een elektrische truck past in het beleid van Welvreugd. Aart Vreugdenhil: “Investeren in duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Daarin hebben we al veel bereikt. Zo is ons kantoor sinds 2016 gasvrij en CO2-neutraal en hebben we inmiddels 1500 zonnepanelen op ons dak liggen. Onlangs hebben we een laadstation geopend bij onze vestiging in Maasland. Met ons eigen laadstation kunnen we (vracht)auto’s en materieel voorzien van stroom die is opgewekt met onze zonnepanelen. In de toekomst gaan we mobiele accupakketten verhuren die op projecten kunnen dienen als stroomvoorziening. Ook is ons laadstation toegankelijk voor bedrijven die hun elektrisch materieel en vrachtwagens willen opladen.”

Stil én krachtig

De Volvo FMX Electric heeft inmiddels de eerste kilometers gemaakt. “De chauffeurs zijn heel positief. De truck is stil, krachtig en luxe uitgevoerd, met onder meer een slaapcabine. Het was voor ons ook de eerste kennismaking met Volvo Group Truck Center en daar ben ik positief over. De verkoper heeft ons goed geïnformeerd en tijdens het traject op de hoogte gehouden over de voortgang. Voor mij was het ook prettig dat Volvo Group Truck Center en Hiab onderling zaken afstemden. Zo zijn de opbouwbevestigingspunten af fabriek meegenomen om het monteren van de kraan en de open laadbak zo makkelijk mogelijk te maken. Onderhoud gaan we laten uitvoeren bij Volvo Group Truck Center in Maasdijk. Daarvoor hebben we een onderhoudscontract afgesloten.”

Welvreugd uit Maasland houdt zich al 55 jaar bezig met de aanleg van kabels en leidingen en alles wat daarmee te maken heeft. Het bedrijf is onder meer gespecialiseerd in sleufloze technieken, spiegellassen, leidingen traceren, zuigtechniek, ontwerp & engineering en grondwerk. Welvreugd heeft 40 medewerkers en werkt voor opdrachtgevers in Nederland, België en Duitsland.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...