Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 13:52 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 383

Welvreugd levert energie elektrisch met Volvo FMX Electric kraanauto

MAASLAND – Een primeur voor Welvreugd: de specialist in de aanleg van kabels en leidingen heeft zijn eerste Volvo-truck in gebruik genomen. Met deze Volvo FMX Electric 6×2 kraanauto vervoert het bedrijf onder meer accupakketten voor zijn elektrische machines. De truck is geleverd door Volvo Group Truck Center Maasdijk.

Welvreugd legt kabels en leidingen aan en levert een belangrijke bijdrage aan de energietransitie, vertelt Aart Vreugdenhil, eigenaar van Welvreugd. “Tachtig procent van het werk dat we doen heeft daarmee te maken, zoals de aanleg van waterstofleidingen en infrastructuur voor warmtenetten en zonne-energie. We werken veel voor nutsbedrijven. Opdrachtgevers eisen dat je het werk zo duurzaam mogelijk doet. Bij aanbestedingen krijgt de partij die het werk met zo min mogelijk uitstoot kan doen het project gegund.”

Elektrische machines en trucks

Welvreugd investeert flink in duurzaamheid. “We hebben inmiddels elektrische graaf- en boormachines en we zijn bezig om meer machines en gereedschap te elektrificeren”, vertelt Vreugdenhil.

“Ik ben ervan overtuigd dat tussen nu en 10 jaar al het equipment is geëlektrificeerd of draait op alternatieve brandstoffen. Inmiddels rijden we ook met elektrische trucks, waaronder een Volvo FMX Electric 6×2 kraanauto met open laadbak. Met deze truck brengen we accupakketten bij projecten waar we met elektrische machines en gereedschap werken. Die accupakketten kunnen we op locatie wisselen. Vanwege het gewicht van de accu’s hebben we gekozen voor een 22 tonmeter Hiab-autolaadkraan.”

‘Volvo Trucks behoort tot de koplopers’

De aflevering van de Volvo FMX Electric was voor Welvreugd extra bijzonder. Het is namelijk de eerste Volvo-truck in de vloot. “Met onze trucks zetten we nu vervolgstappen op het gebied van verduurzaming in ons machinepark. Volvo Trucks behoort tot de koplopers en heeft al meerdere elektrische trucks rijden. Dat geeft een stukje zekerheid. In eerste instantie rijden we met deze truck in een straal van zo’n 100 kilometer rond onze vestiging in Maasland, maar het is de bedoeling dat we er straks het hele land mee doorgaan. Met een actieradius van zo’n 300 kilometer kan dat prima met de Volvo FMX Electric. We moesten er rekening mee dat de autolaadkraan ook draait op de accu’s van de trucks. Daarom hebben we gekozen voor het maximale aantal van zes accu’s. Ook heeft de truck een versnellingsbak PTO voor de aandrijving van de kraan.”

Opladen bij eigen laadstation

De aanschaf van een elektrische truck past in het beleid van Welvreugd. Aart Vreugdenhil: “Investeren in duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Daarin hebben we al veel bereikt. Zo is ons kantoor sinds 2016 gasvrij en CO2-neutraal en hebben we inmiddels 1500 zonnepanelen op ons dak liggen. Onlangs hebben we een laadstation geopend bij onze vestiging in Maasland. Met ons eigen laadstation kunnen we (vracht)auto’s en materieel voorzien van stroom die is opgewekt met onze zonnepanelen. In de toekomst gaan we mobiele accupakketten verhuren die op projecten kunnen dienen als stroomvoorziening. Ook is ons laadstation toegankelijk voor bedrijven die hun elektrisch materieel en vrachtwagens willen opladen.”

Stil én krachtig

De Volvo FMX Electric heeft inmiddels de eerste kilometers gemaakt. “De chauffeurs zijn heel positief. De truck is stil, krachtig en luxe uitgevoerd, met onder meer een slaapcabine. Het was voor ons ook de eerste kennismaking met Volvo Group Truck Center en daar ben ik positief over. De verkoper heeft ons goed geïnformeerd en tijdens het traject op de hoogte gehouden over de voortgang. Voor mij was het ook prettig dat Volvo Group Truck Center en Hiab onderling zaken afstemden. Zo zijn de opbouwbevestigingspunten af fabriek meegenomen om het monteren van de kraan en de open laadbak zo makkelijk mogelijk te maken. Onderhoud gaan we laten uitvoeren bij Volvo Group Truck Center in Maasdijk. Daarvoor hebben we een onderhoudscontract afgesloten.”

Welvreugd uit Maasland houdt zich al 55 jaar bezig met de aanleg van kabels en leidingen en alles wat daarmee te maken heeft. Het bedrijf is onder meer gespecialiseerd in sleufloze technieken, spiegellassen, leidingen traceren, zuigtechniek, ontwerp & engineering en grondwerk. Welvreugd heeft 40 medewerkers en werkt voor opdrachtgevers in Nederland, België en Duitsland.

Motorrijder komt om bij verkeersongeluk in Rotterdam

ROTTERDAM – Een motorrijder is dinsdagochtend overleden door een verkeersongeluk met meerdere voertuigen in Rotterdam, dat meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde rond 08.10 uur op het Stadionviaduct bij De Kuip in Rotterdam-Zuid.

De motor is in brand gevlogen. Het slachtoffer is een 22-jarige man uit de Maasstad en hij overleed ter plekke. Wat er precies is gebeurd en hoe het met de mensen uit de andere betrokken voertuigen gaat, kon de politie niet zeggen.

Het Stadionviaduct is voorlopig afgesloten voor verkeer.

Vanaf 1 juli geen pincode meer voor containers uit Noord-Amerika

ROTTERDAM – Containerlading uit Noord-Amerika wordt in Rotterdam per 1 juli 2024 enkel nog veilig en betrouwbaar vrijgegeven via de Vertrouwensketen. De grote rederijen verstrekken vanaf dan voor containers uit dit vaargebied géén pincodes meer. Een wegvervoerder, binnenvaart- of spooroperator kan een container uit Noord-Amerika alleen nog bij de terminal ophalen na autorisatie via de Vertrouwensketen.

Voor lading uit Latijns-Amerika is de Vertrouwensketen al sinds 31 maart succesvol praktijk. Maandelijks worden nu rond de 60.000 containers via de Vertrouwensketen vrijgesteld door ongeveer 1500 actieve organisaties (verladers, expediteurs en vervoerders). Uiteindelijk gaat de nieuwe veilige werkwijze voor álle in de Rotterdamse haven binnenkomende deepsea-containers gelden.

Deelnemende rederijen

De rederijen die meedoen in de Vertrouwensketen zijn CMA CGM, COSCO Shipping, Evergreen, Hapag-Lloyd (via Secure Container Release), HMM, Maersk, Marfret, MSC, ONE, OOCL, Yang Ming en ZIM. Door de deelname van al deze deepsea-rederijen is in de haven van Rotterdam één uniforme werkwijze beschikbaar voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.

Vertrouwensketen

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens. Dit werkt grotendeels via het Port Community System van Portbase, het neutrale logistieke platform voor de Nederlandse havens.

In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik gevoelige pincodes stopt.

Twee mensen uit brandende woning gered in het Friese Warns

WARNS – In de Friese plaats Warns zijn twee mensen uit een brandende woning gered en met rookproblemen naar het ziekenhuis gebracht. Dat meldt de Friese brandweer op X.

De brand brak uit in de nacht van maandag op dinsdag. Hij was snel onder controle, maar er was in de woning nog wel veel rook, aldus de brandweer.

De beide bewoners die nog in het huis aanwezig waren, werden met hulp van een dichtbij wonende brandweerman uit de woning gehaald. Ze hadden rook ingeademd en werden door een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

In de woning was ook een hond aanwezig. Die kon volgens de brandweer gezond en wel naar buiten worden gebracht.

Lufthansa kondigt kostenbesparingen aan na verlies door stakingen

FRANKFURT – Lufthansa gaat snijden in de kosten. Het Duitse luchtvaartconcern ziet zich hiertoe genoodzaakt door aanhoudende stakingen eerder dit jaar in Duitsland.

Lufthansa kondigde dinsdag aan dat het door de verliezen projecten moet bevriezen en minder personeel kan werven. Het concern leed in de eerste drie maanden van dit jaar een operationeel verlies van 849 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg het verlies nog 273 miljoen.

Inmiddels heeft Lufthansa loonakkoorden gesloten met vakbonden voor grond- en cabinepersoneel. Maar ook in het tweede kwartaal verwacht Lufthansa nog effecten van de stakingen waardoor voor april en mei minder reizen werden geboekt. Voor de zomermaanden zijn er tot dusver wel 16 procent meer boekingen dan vorig jaar.

Eerder deze maand gaf Lufthansa aan dat het de winstdoelstellingen voor dit jaar niet haalt als gevolg van de stakingen. Het concern, dat ook maatschappijen als Eurowings, Brussels Airlines, Swiss en Austrian Airlines bezit, denkt dat de winst pas in de tweede helft van dit jaar weer stijgt.

Dochterbedrijf Brussels Airlines leed het eerste kwartaal van dit jaar een groter verlies door stakingen. In januari staakten piloten een dag en eind februari legden stewards en stewardessen drie dagen het werk neer. Een nieuwe staking eind maart kon worden afgewend. “Zodra er met een staking gedreigd wordt, zien we een onmiddellijke impact op onze reizigers”, stelt de Belgische luchtvaartmaatschappij. “Bij onzekerheid stoppen mensen met boeken.”

Air France-KLM boekt grootste kwartaalverlies sinds coronacrisis

TREMBLAY-EN-FRANCE – Air France-KLM heeft over het eerste kwartaal een verlies geleden van bijna een half miljard euro. Dat is het grootste kwartaalverlies sinds het eerste kwartaal van 2022, rond het einde van de coronacrisis. Het negatieve resultaat had onder andere te maken met hoge kosten voor KLM als gevolg van verstoringen in januari en februari. Ook kwam er minder omzet uit de vrachtdivisie van het concern.

Over de eerste maanden van dit jaar boekte Air France-KLM een nettoverlies van 480 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg het verlies 337 miljoen euro, in 2022 ging het om 552 miljoen euro.

De verstoringen bij KLM ontstonden door problemen met de levering van onderdelen. Samen met een tekort aan technisch personeel voor het onderhoud van vliegtuigen, resulteerde dat in minder beschikbare toestellen. Daardoor moest KLM reizigers compenseren, waardoor er incidentele kosten ontstonden van 50 miljoen euro.

Beperkingen vrachtvluchten

Naast de compensatiekosten had het luchtvaartconcern dit kwartaal ook te maken met minder omzet uit de vrachtdivisie. Die daalde met bijna 17 procent op jaarbasis tot 562 miljoen euro. Air France-KLM merkt in de resultaten op dat de vraag naar vrachtvluchten begin dit jaar relatief hoog was, onder andere door de verstoringen in de Rode Zee. Het bedrijf wist echter onvoldoende in te spelen op die vraag. Dat had bijvoorbeeld te maken met beperkingen op Aziatische vluchten doordat het luchtruim boven Rusland vermeden wordt.

Air France-KLM wist de totale omzet wel te verhogen, met ruim 5 procent tot meer dan 6,6 miljard euro. Ook het aantal passagiers nam toe, met iets meer dan 6 procent tot bijna 21 miljoen.

Dochtermaatschappij Transavia

Transavia droeg bij aan die prestaties. Zo boekte de dochtermaatschappij van Air France-KLM een omzet van 462 miljoen euro, een stijging van 22 procent. Ook het aantal passagiers nam toe, met bijna 9 procent, terwijl de capaciteit werd uitgebreid met ruim 11 procent. Onder de streep bleef nog wel een verlies over van 166 miljoen euro, maar dat was 6 miljoen euro minder dan over de eerste drie maanden in 2023.

Transavia kondigde eerder nog aanpassingen aan van zijn vluchtschema, mede door de uitloop van groot onderhoud. Dit betreft een onbekend aantal vluchten in de periode tot eind juni.

Winstcijfer 2023

Air France-KLM boekte over heel 2023 nog een recordwinst van 934 miljoen euro. Het laatste kwartaal van dat jaar was wel verlieslatend, wat onder meer kwam door de oorlog in Gaza en het slechte weer rond Schiphol tijdens de wintermaanden.

Von der Leyen: als Israël Rafah binnenvalt komt EU in actie

Ursula von der Leyen

MAASTRICHT – Als Israël toch het met vluchtelingen volgepakte Rafah in de Gazastrook binnenvalt, zal de Europese Unie actie ondernemen. “Dan overleggen we met onze lidstaten en komen we in actie”, zegt voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie. Maar of de EU dan met sancties komt, wil ze niet zeggen.

De radicaal-linkse Europese lijsttrekker Walter Baier vroeg Von der Leyen tijdens een EU-verkiezingsdebat in Maastricht waarom de EU Israël maar laat begaan.

Toen GroenLinkser Bas Eickhout, boegbeeld van de Europese Groenen, doorvroeg of na een inval in Rafah strafmaatregelen zouden volgen, haperde de commissievoorzitter. Ze zou dat “volstrekt onaanvaardbaar” vinden, maar trekt “nooit rode lijnen”. “Volslagen onbevredigend”, vond Baier.

De EU-landen besluiten over sancties, maar buitenlandchef en Eurocommissaris Josep Borrell stelt ze doorgaans voor.

DNB-baas Knot bepleit voorzichtigheid na rentedaling in juni

Klaas Knot

TOKIO – De Nederlandsche Bank-president Klaas Knot zegt dat de Europese Centrale Bank na de hoogstwaarschijnlijke rentedaling van juni voorzichtig zal zijn met een volgende rentestap.

Volgens de DNB-baas is het nog te vroeg om een moment aan te wijzen voor de volgende renteverlaging, omdat daar de recentste gegevens van de loonstijgingen voor nodig zijn. “Het tempo van de loonstijgingen moet nog best wat omlaag”, zei Knot in een interview met de Japanse zakenkrant Nikkei.

Onder anderen Knots Griekse collega-beleidsbepaler Yannis Stournaras gaf al aan te rekenen op een tweede renteverlaging voor augustus. Dat lijkt de Nederlandse afgevaardigde wat te snel. “Elk kwartaal weten we weer meer over de arbeidsmarkt en dat is belangrijke informatie voor onze beleidsvergadering”, aldus Knot.

Het doel van de renteverlagingen is om de inflatie terug te krijgen naar rond de 2 procent. Volgens Knot zou hier echter pas in de loop van volgend jaar sprake van kunnen zijn. Hogere lonen zorgen ervoor dat mensen veel blijven uitgeven, met hogere prijzen tot gevolg.

Von der Leyen voor debat uitgescholden als oorlogscrimineel

Von der Leyen

MAASTRICHT – Ursula von der Leyen is bij aankomst in het Theater aan het Vrijthof door een vrouw uit het publiek luidkeels uitgemaakt voor oorlogscrimineel. De huidige EU-commissaris en lijsttrekker voor de EVP bij de verkiezingen voor het Europees Parlement werd meerdere keren in het Engels en Duits naar het hoofd geslingerd dat ze een oorlogscrimineel is. De demonstrant legde daarbij het verband met het optreden van Israël in Gaza, waarbij duizenden kinderen om het leven zijn gekomen, schreeuwde de vrouw.

Von der Leyen vertrok geen spier en probeerde journalisten te begroeten. Dat kwam haar prompt op het verwijt te staan dat ze de beschuldigingen weglachte. De jonge vrouw werd uiteindelijk door bewakers weggevoerd.

GroenLinkser Bas Eickhout, boegbeeld van de Europese Groenen in deze verkiezingen, kijkt niet op van het protest. “Er zijn gewoon veel mensen echt boos op haar. Ik moet ook eerlijk toegeven dat Von der Leyen wel heel erg vanaf het begin zonder voorwaarden Israël heeft gesteund. Dit laat zien dat dat niet heel handig was.”

Rivalen

Von der Leyen lijkt het voornaamste mikpunt voor de andere kandidaten te worden. Zij maakt eigenlijk als enige van hen kans om ook na de Europese verkiezingen de Europese Commissie te leiden. Rivalen van links en rechts proberen haar naar hun kant te trekken.

Maandagavond gaan acht Europese lijsttrekkers voor het eerst met elkaar in debat, in aanloop naar de verkiezingen van begin juni. Nederlanders kunnen niet op deze boegbeelden van de Europese ‘politieke families’ van bijvoorbeeld de christendemocraten, sociaaldemocraten en liberalen stemmen. Op Eickhout na dan, omdat hij ook nationaal lijsttrekker is van GroenLinks-PvdA.

Militair vrijgesproken van groepsbelediging van Joden

ARNHEM – De militaire kamer spreekt een ex-militair vrij van het in het openbaar beledigen van Joden. Hij wordt wel veroordeeld voor het bezitten van een gasdrukpistool, boksbeugel, valmes, verschillende soorten munitie en een aantal stuks illegaal knalvuurwerk. De militaire kamer legt een taakstraf op van 40 uur en een geldboete van 1.200 euro.

De man kwam bij de Koninklijke Marechaussee in beeld in verband met mogelijke drugsbezit. Tijdens onderzoek aan zijn telefoon werden in verschillende WhatsApp-groepschats vele berichten over Joden aangetroffen, met afbeeldingen van hakenkruizen, Hitler en Jodensterren. Ook vonden ze foto’s waarop de militair te zien was met een SS-hoofddeksel of waarop hij de Hitlergroet deed. Volgens de officier van justitie deelde de man hiermee beledigende en discriminerende uitlatingen over Joden in het openbaar.

De militaire kamer oordeelt dat de uitlatingen van de militair en de afbeeldingen in onderlinge samenhang zeker beledigend zijn voor Joodse mensen. Voor een strafbare groepsbelediging is echter ook nodig dat de beledigende uitlatingen in het openbaar zijn gedeeld. De meeste uitlatingen deed hij in besloten Whatsapp-groepen met minder dan 20 personen, voornamelijk vrienden van elkaar.

De kans dat de beledigende uitlatingen en afbeeldingen verder zouden worden verspreid is dan minder groot dan wanneer sprake is van grotere Whatsapp-groepen. De uitlatingen en foto’s die de militair in de grotere Whatsapp-groepen deelde – en waarvan de kans groot was dat die verder zouden kunnen worden verspreid – ziet de militaire kamer niet zonder meer als groepsbelediging.

De militaire kamer weegt hierin ook mee dat het de rode draad van de WhatsApp-groepen leek te zijn om extreme en verwerpelijke berichten met elkaar te delen en dit volgens de militair hun ‘humor’ was. De grens tussen humor en verwerpelijke of zelfs strafbare uitlatingen is dun. De militaire kamer vindt dat in deze zaak de uitlatingen van de militair – kijkend naar de aard en hoeveelheid berichten – niet meer binnen de grenzen van (desnoods hele foute) humor vallen, maar dat niet is gebleken dat de grens van het strafbare is overschreden.

Finnair staakt vluchten op Ests Tartu vanwege Russische gps-inmenging

HELSINKI – Finnair vliegt de komende maand niet op de stad Tartu in Estland, omdat Rusland storingen veroorzaakt in het gps-systeem. Dat maakt landen op de luchthaven moeilijker en soms onmogelijk, staat in een verklaring van de Finse maatschappij. Tot en met 31 mei wordt er gewerkt aan een alternatief systeem zonder gps op de luchthaven, waarna de vluchten weer moeten worden hervat.

Afgelopen week moesten al twee vliegtuigen terugkeren naar Helsinki door de Russische inmenging. Finnair meldt dat de problemen met het gps-systeem flink zijn toegenomen sinds 2022, het jaar waarin Rusland de oorlog in Oekraïne begon. Finnair is de enige vliegmaatschappij die op Tartu vliegt.

De Estse minister van Buitenlandse Zaken Margus Tsahkna heeft tegen de nationale omroep EER gezegd dat de Russen met deze “opzettelijke acties een hybride aanval” uitvoeren. “Rusland weet heel goed dat deze storing zeer gevaarlijk is voor onze luchtvaart en in strijd is met de internationale verdragen, waar Rusland zich ook bij heeft aangesloten”, zei Tsahkna.

Aanrijding met twee vrachtwagens in Stompetoren [+foto’s]

STOMPETOREN – Maandagmiddag heeft er een aanrijding met twee vrachtwagens plaatsgevonden op de Noordervaart bij Stompetoren.

De achterste vrachtwagen botste op zijn voorligger. De reden hiervoor is op dit moment nog onbekend.

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt, maar er is weel veel veel schade.

Door de klap is de trekker flink beschadigd geraakt. Van de voorste vrachtwagen is de laadklep kapotgereden. Er is veel diesel gelekt en overal liggen onderdelen op de weg.

 

Een speciaal bedrijf is ter plaatse om het wegdek schoon te maken.

Schiphol en ministerie wachten massaclaim af

geluidsoverlast-Schiphol

DEN HAAG – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft “kennisgenomen van de berichtgeving, en wacht verdere ontwikkelingen af” over de massaclaim tegen de Staat over Schiphol, laat een woordvoerder weten.

Een groep omwonenden en belangenorganisaties van de luchthaven bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor, werd maandag bekend.

Schiphol wil niet reageren op de aangekondigde claim, maar wijst wel op de reactie die de luchthaven op de uitspraak van de rechtbank in Den Haag gaf afgelopen maand. Toen zei de luchthaven het belangrijk te vinden dat er op korte termijn duidelijkheid komt en werd benadrukt dat wordt gestreefd naar minder overlast. “Voor nu laten we het daarbij”, zegt een woordvoerder.

De rechtbank oordeelde dat de Staat lange tijd inbreuk heeft gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid. Dit is de drijfveer achter de massaclaim. De verwachting is dat er pas over een half jaar een dagvaarding wordt uitgestuurd.

Te weinig laadpunten stekkerauto’s in EU, zegt autobranche

BRUSSEL – De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s om de CO2-doelen te halen, zegt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. De verkoop van stekkerauto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de brancheclub.

Vorig jaar zijn er 150.000 publieke laadpalen geïnstalleerd, waardoor het totaal op 630.000 komt. Volgens de Europese Commissie moeten er in 2030 3,5 miljoen laadpunten zijn. Om dat te bereiken, moeten er jaarlijks bijna drie keer zoveel laadpunten worden geïnstalleerd.

De ACEA zet nog een stuk hoger in. De brancheorganisatie schat dat er in 2030 8,8 miljoen laadpunten nodig zijn. Om dat doel te halen zouden er 1,2 miljoen laadpalen per jaar moeten worden geïnstalleerd, acht keer zoveel als het installatiepercentage in 2023.

De bestaande laadpunten zijn bepaald niet gelijk over de EU verdeeld. 61 procent van alle laadpalen in de EU staat in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Nederland heeft 144.453 laadpalen, 52 keer zoveel als Roemenië, dat veel groter is. In landen als Estland, Letland en op Cyprus en Malta staan slechts enkele honderden laadpalen.

“We hebben een massale adoptie van elektrische auto’s in alle EU-landen nodig om Europa’s ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen te halen”, zegt Sigrid de Vries, directeur bij ACEA. “Dit zal niet gebeuren zonder de wijdverspreide beschikbaarheid van openbare oplaadinfrastructuur door de hele regio.”

“Makkelijke toegang tot openbare laadpunten is niet nice to have, maar een essentiële voorwaarde om het wegvervoer te decarboniseren”, waarschuwt ze. “De investeringen in publieke laadinfrastructuur moeten dringend worden opgevoerd als we de infrastructuurkloof willen dichten en de klimaatdoelstellingen willen halen.”

Politie bekogeld door groep jongeren in Alphen aan den Rijn

Politie

ALPHEN AAN DEN RIJN (ANP) – Een groep van zo’n veertig jongeren heeft zondagavond in Alphen aan den Rijn agenten bekogeld met stenen, uitgescholden en beledigd. Dat bevestigt de politie na berichtgeving van Omroep West.

Rond 22.30 uur kreeg de politie een melding dat jongeren bij winkelcentrum Atlas met fietsen aan het gooien waren. Eenmaal ter plaatse keerden de onruststokers zich tegen de agenten.

Ook werd een prullenbak bij het winkelcentrum in brand gestoken. Uiteindelijk keerde de rust rond 23.00 uur weer terug.

Niemand raakte gewond bij het incident en er is niemand aangehouden omdat het nog onduidelijk is wie er verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor het geweld. De politie bekijkt momenteel camerabeelden.

LAATSTE NIEUWS

Fysieke belasting Schiphol nog steeds te hoog: last onder dwangsommen

DEN HAAG - De Nederlandse Arbeidsinspectie legt opnieuw maatregelen op aan bagage-afhandelaren op Schiphol. De fysieke belasting van de medewerkers is nog te hoog....