Er is meer onderzoek nodig naar de overname van de palletverkopers DWP en Vierhouten door concurrent Foresco. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. Foresco maakt en verkoopt, net als DWP en Vierhouten, verschillende soorten houten pallets, houten kisten en verpakkingen.
Ook verkoopt Foresco, net als DWP en Vierhouten, kunststof pallets. Foresco is de grootste speler in Nederland als gevolg van een serie overnames op verschillende van deze segmenten. Op het gebied van de verkoop van nieuwe houten pallets in Nederland zou de overname van DWP en Vierhouten de marktpositie van Foresco verder versterken, met mogelijk nadelige gevolgen voor afnemers. Daarom wil de ACM de gevolgen van deze overname verder onderzoeken.
Nieuwe houten pallets
Foresco is momenteel veruit de grootste verkoper van nieuwe houten pallets in Nederland. De overname van DWP en Vierhouten versterkt een mogelijk dominante positie van Foresco op het gebied van nieuwe houten pallets. Daarbij komt dat Foresco een strategie heeft gevolgd van groei door overnames van concurrenten.
In de afgelopen jaren is Foresco uitgegroeid tot marktleider door verschillende vaak kleine, niet-meldingsplichtige overnames (‘kralen rijgen’). Van de vijftien overnames van palletbedrijven met locaties in Nederland die Foresco deed in de periode 2019 tot op heden heeft de ACM er vier beoordeeld. De andere elf overnames vielen beneden de omzetdrempels voor verplichte voorafgaande melding bij de ACM.
Wanneer concurrenten uit de Nederlandse markt verdwijnen en er onvoldoende nieuwe aanbieders toetreden, kan Foresco zich steeds onafhankelijker gaan gedragen. Na de overname is Foresco dan mogelijk in staat om prijsverhogingen te realiseren. Dit gaat ten koste van afnemers. In eventueel vervolgonderzoek zal de ACM het risico voor de mededinging onderzoeken. In het bijzonder zal de ACM dan het risico op prijsverhogingen door deze overnamestrategie, dan wel door het versterken van een mogelijk al bestaande machtspositie van Foresco, verder onderzoeken.
Toets kleine overnames
De ACM kan alleen overnames toetsen waarbij zowel het overnemende als het overgenomen bedrijf een omzet heeft in Nederland van ten minste 30 miljoen euro. Kleinere overnames kunnen in bepaalde situaties ook tot marktproblemen leiden, bijvoorbeeld wanneer de overname deel uitmaakt van een strategie van overnames (‘kralen rijgen’) door een grote marktspeler. In diverse Europese landen wordt dit probleem gesignaleerd en wordt aanvullende wetgeving voorbereid. De ACM pleit voor een zogenaamde ‘call-in-bevoegdheid’ om ook overnames te kunnen toetsen die onder de drempels van de meldingsplicht vallen maar de concurrentie wel kunnen schaden.
Waarom onderzoekt de ACM overnames?
Het is bij elke overname de vraag of direct na de transactie en in de daarop volgende jaren nog voldoende concurrentie overblijft. Concurrentie zorgt ervoor dat een product of dienst voor een goede prijs en kwaliteit op de markt is en dat innovatie wordt gestimuleerd. Daarom beoordeelt de ACM vooraf of een bedrijf een ander bedrijf mag overnemen.
Een overname mag niet doorgaan als het samengaan van de bedrijven negatieve gevolgen heeft voor de concurrentie en daarmee voor de prijs, kwaliteit of innovatie. En daarmee uiteindelijk ook voor de consument negatief uitpakt. De ACM gaat na of de markten goed blijven werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.