Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 08:13 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 377

Experts betwijfelen slaapapneu-schikking Philips op lange termijn

DEN HAAG – Ook na Philips’ schikking van 1,1 miljard dollar in de Verenigde Staten zijn er nog open eindjes in de slaapapneu-affaire bij het zorgtechnologieconcern. Experts vragen zich af of de schikking, die moet voorzien in het afhandelen van gezondheidsclaims die al zijn binnengekomen, ook betrekking heeft op toekomstige claims voor lichamelijke aandoeningen die later ontstaan. Kankersoorten die volgens onderzoekers kunnen ontstaan door afbrokkelend schuim van de machines, kunnen zich pas over jaren aandienen.

Elizabeth Burch, als hoogleraar rechten van de University of Georgia gespecialiseerd in massaclaims, vindt het dubieus dat de rechtbank deze schikking al heeft geaccepteerd voordat überhaupt juridisch is vastgesteld wat de mogelijke hoogte van de schade per gedupeerde is. “Kijkend naar het aantal mogelijke slachtoffers en het lager dan verwachte schikkingsbedrag, is het de vraag of de rechtbank niet voor te weinig heeft geschikt.”

Gedupeerden hebben zes maanden om met de schikking akkoord te gaan of juridisch bezwaar te maken. Volgens Philips-topman Roy Jakobs is het mogelijk dat ook na deze periode nog individuen zich melden. “Maar diegene zou aan vrij hoge drempels moeten voldoen voordat er een claim kan worden ingediend.” Ook kan de zaak die Philips al jaren dwarszit nog tot claims leiden in andere landen dan de Verenigde Staten.

Koerswinst

“Deze zaak is nog lang niet voorbij”, zegt Carl Tobias, hoogleraar rechten aan de University of Richmond. “Iedereen die denkt dat Philips zijn handen in onschuld kan wassen met een schikking van 1,1 miljard dollar houdt zichzelf voor de gek.”

Philips heeft nooit gezegd dat met deze schikking de hele affaire is afgewikkeld. Wel maakt deze volgens Jakobs “een einde aan de onzekerheid op het gebied van claims in de Verenigde Staten en is het overgrote deel van de claims achter de rug”.

Beleggers waren ook enthousiast over de deal, gezien de koerswinst van 29 procent maandag, wat leidde tot de hoogste waardering van het bedrijf in twee jaar.

Meest vervuilende bestelwagens na 1 januari niet meer welkom in Rotterdam

ROTTERDAM – Vanaf 1 januari 2025 is het voor bestelvoertuigen die niet in de hoogste emissieklassen Euro 5 of 6 zitten, niet meer mogelijk om grote delen van Rotterdam aan te doen. In de jaren daarna gaan in stappen ook Euro 5 en Euro 6 in de ban. Vanaf begin 2028 moet alle bestelmobiliteit in deze delen van Rotterdam uitstootvrij zijn.

De maatregelen zijn volgens het gemeentebestuur nodig omdat door de groei van het aantal inwoners ook het aantal logistieke bewegingen van bedrijfs- en vrachtauto’s in Rotterdam groeit. “Dit heeft negatieve invloed op de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en is een relatief grote veroorzaker van vervuilde lucht en koolmonoxide (CO), uitstoot. Stadslogistiek is namelijk goed voor zo’n 13 procent van de vervoerskilometers, maar veroorzaakt relatief een zeer hoog percentage van de uitstoot, 24 procent van CO, en 80 procent van stikstofoxide”, aldus het college van burgemeester en wethouders.

Het gebied van de zogeheten Zero-emissiezone Rotterdam, beslaat grofweg het grootste deel van de stad dat binnen de ringweg ligt, met uitzondering van de havengebieden. Vanaf 2030 moeten ook vrachtwagens uitstootvrij zijn om nog de stad in te mogen.

Hoe hoger de emissieklasse, hoe minder schadelijke stoffen zoals fijnstof, koolstofmonoxide en stikstofoxiden het voertuig uitstoot. Deze schaal loopt van de minst schone emissieklasse 0 tot de schoonste emissieklasse 6.

Motorrijder overleden bij ongeval in Deurningen

DEURNINGEN -Een 72-jarige motorrijder uit Borne is donderdag overleden door een ongeval waarbij ook een auto betrokken was op de Postweg in Deurningen (Overijssel).

Een 39-jarige vrouw uit Hoogeveen bestuurde de auto. Het ongeluk gebeurde iets voor 11.30 uur.

De politie doet onderzoek.

Deurningen ligt in de gemeente Dinkelland.

Overlast op wegen Rotterdam door wegwerkzaamheden in hemelvaartsweekend

ROTTERDAM – In het lange hemelvaartsweekend moeten weggebruikers rekening houden met hinder en vertraging op meerdere wegen rond Rotterdam. De verwachte extra reistijd op de omleidingsroute is dertig tot zestig minuten, meldt Rijkswaterstaat.

Weggebruikers kunnen in deze periode geen gebruikmaken van een deel van snelweg A16 bij Rotterdam. De weg is van woensdag 8 mei 20.00 uur tot maandagochtend 13 mei 05.00 uur dicht in de richting Rotterdam tussen de knooppunten Ridderkerk en Terbregseplein.

De werkzaamheden zijn nodig om het viaduct in de A16 over de Hoofdweg nabij het knooppunt Terbregseplein in Rotterdam te vervangen. Om dat voor elkaar te krijgen wordt de weg ter hoogte van het viaduct verlegd, zodat het verkeer zoveel mogelijk door kan rijden tijdens de werkzaamheden. Sinds 29 april is de tijdelijke wegverlegging in de richting Dordrecht al in gebruik genomen.

Omdat op dit deel van de A16 de rijstroken tijdelijk smaller zijn dan gebruikelijk is de maximumsnelheid verlaagd naar 70 kilometer per uur. Op dit traject is gedurende de snelheidsbeperking extra controle. Op gele borden en op informatiepanelen langs en boven de wegen staan de omleidingsroutes aangegeven.

De verbindingsbogen vanaf knooppunt Ridderkerk en tussenliggende opritten 26 Rotterdam Kralingen en 25 Rotterdam Centrum zijn ook afgesloten. Ook de hoofdrijbaan van de Van Brienenoordbrug is afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid via de snelwegen A15, A4 en A20.

Ook in Rotterdam zelf zijn meerdere werkzaamheden aan de gang. De Hoofdweg zelf is ter hoogte van het viaduct tot donderdag 23 mei 06.00 uur in beide richtingen dicht voor al het verkeer. De oprit 27 Rotterdam Prins Alexander op de A16 is al afgesloten. Dit blijft zo tot medio september 2025.

“Ga goed voorbereid op pad, reis anders of reis op een ander tijdstip als dat kan en volg de omleidingen en adviesroutes”, zegt Rijkswaterstaat.

PostNL: onze onderaannemers runnen hun bedrijf wel zelfstandig

ANTWERPEN – PostNL benadrukt dat de onderaannemers met wie het bedrijf samenwerkt zelfstandig hun onderneming runnen en medewerkers aansturen. Daarmee reageert het postbedrijf op de aanklacht tegen de Belgische tak van PostNL. Volgens het Belgische Openbaar Ministerie zou PostNL te veel gezag hebben over medewerkers in dienst van onderaannemers.

PostNL is het daar niet mee eens. “Wij zijn echter wél een organisatie die goed zorgt voor de mensen die met en voor ons werken”, brengt het postbedrijf in tegen de aanklacht. “Dat doen we door steeds te handelen volgens de wet- en regelgeving en dat geldt ook voor de bezorgondernemers met wie we samenwerken. Hier maken we duidelijke afspraken over en daar controleren we op.”

Centraal in de zaak staan twee onderdelen van PostNL België, PostNL Pakketten en PostNL Cargo. Volgens het OM hebben deze onderdelen enkele jaren op een onwettige manier personeel van 220 onderaannemers ingezet. Volgens de aanklacht schoot de zogeheten dienstverleningsovereenkomst die werd afgesloten echter tekort. Daardoor had PostNL het gezag over het personeel van de onderaannemers, niet de onderaannemers zelf.

Het OM eiste donderdag een geldboete van ruim 24 miljoen euro voor PostNL België.

Justitie eist boete van ruim 24 miljoen euro voor PostNL België

ANTWERPEN – Het Openbaar Ministerie in België heeft in een zaak tegen de Belgische tak van PostNL een boete geëist van 24,4 miljoen euro. Volgens de aanklager hebben twee onderdelen van het postbedrijf, PostNL Cargo en PostNL Pakketten, enkele jaren op een onwettige manier personeel van derden ingezet. Zo werd een beroep gedaan op werknemers van een ander bedrijf, maar was het PostNL die het meeste gezag over hen had.

Centraal in het betoog van de procureur staan de overeenkomsten die PostNL Cargo en PostNL Pakketten sloten met 220 onderaannemers. De Belgische wet stelt strenge voorwaarden aan deze dienstverleningsovereenkomst. Zo moet deze schriftelijk worden uitgewerkt en moeten de details over de instructies die een personeel lenend bedrijf mag geven gedetailleerd worden uitgewerkt. De aanklager verwijst daarbij naar een uitspraak van het Hof van Cassatie: als niet aan de voorwaarden is voldaan, dan is de overeenkomst “illegitiem”.

Deze overeenkomsten schoten tekort, aldus de procureur. En daarmee handelden de onderdelen van PostNL onwettig, waarbij hij meermaals verwees naar artikel 31 uit de Belgische Uitzendarbeidswet. Die schrijft voor dat het voor bedrijven verboden is “om werknemers ter beschikking van derden te stellen die deze werknemers gebruiken en over hen enig gedeelte van het gezag uitoefenen dat normaal aan de werkgever toekomt”.

Maar het waren PostNL Cargo en PostNL Pakketten die het gezag hadden over het personeel van de onderaannemers, meent de procureur. Niet de onderaannemers zelf. Zo had PostNL België veel invloed op de werving en selectie van chauffeurs, waarbij bovendien ook het moederbedrijf uit Nederland betrokken was. Personeel moest een paar dagen meelopen bij PostNL en een kennistest doen. Maar volgens de aanklager is het aan de onderaannemer, met wie een werknemer een arbeidsovereenkomst heeft, om de geschiktheid van personeel te checken.

Daar komt volgens de procureur bij dat PostNL zich bij niet correct uitgevoerde diensten rechtstreeks richtte tot de uitgeleende werknemers, niet tot het uitlenende bedrijf. Daarover hield het postbedrijf volgens de aanklager zelfs een register bij. Maar als het aan het OM ligt, had PostNL als opdrachtgever enkel kunnen volstaan met een ingebrekestelling van een bedrijf en zo nodig de samenwerkingsovereenkomst moeten ontbinden.

In heel vorig jaar behaalde PostNL een winst van 56 miljoen euro.

Ralf Schumacher voorziet leegloop Red Bull na vertrek Newey

Ralf Schumacher
Former Formula One driver Germany's Ralf Schumacher is pictured during the second practice session at the Red Bull Ring race track in Spielberg, Austria, on July 9, 2022, ahead of the Formula One Austrian Grand Prix. ERWIN SCHERIAU / APA / AFP

BERLIJN – Voormalig Formule 1-coureur Ralf Schumacher verwacht dat meer personeel zal vertrekken bij Red Bull nadat het Formule 1-team heeft aangekondigd dat topontwerper Adrian Newey begin 2025 opstapt. “Ik denk dat dit het begin is van een nieuw tijdperk voor Red Bull. Hij zal niet de laatste zijn die vertrekt”, zei de 48-jarige broer van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher tegen persbureau dpa.

“Ik kan me voorstellen dat er een aantal mensen samen met Adrian vertrekt. Als dat gebeurt, dan zou het team wel eens naar de middelmatigheid kunnen afglijden als in 2026 de nieuwe motorregels van kracht worden”, aldus Schumacher in zijn rol als analist.

De 65-jarige Newey was bijna twintig jaar verantwoordelijk voor het ontwerp van de auto’s waarin Max Verstappen drie wereldtitels veroverde en Sebastian Vettel vier keer wereldkampioen werd. De Brit wil volgens diverse media weg omdat er nog steeds spanningen zouden zijn binnen de top van het team van Red Bull.

In 2026 stapt de Formule 1 over op simpelere en goedkopere motoren, die volledig op duurzame brandstof gaan draaien. Ook het aandeel elektrisch vermogen van de auto’s gaat flink omhoog. Red Bull bouwt deze motor zelf in de eigen fabriek in Milton Keynes en maakt vanaf dat jaar geen gebruik meer van de diensten van Honda. De Japanse fabrikant levert vanaf dat jaar de motoren aan Aston Martin.

Voor onder meer KLM en Air France dreigt boete voor ‘groenwassen’

BRUSSEL – Onder meer KLM en zustermaatschappij Air France hebben een brief ontvangen van de Europese toezichthouders met een dreigende boete voor ‘groenwassen’. Dat hebben de maatschappijen bevestigd na berichtgeving van de Belgische omroep RTBF.

Europese toezichthouders als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vinden dat de maatschappijen zich te groen voordoen en eisen dat ze deze claims binnen dertig dagen aanpassen.

Air France zegt de brief van de Europese Commissie te hebben ontvangen en beraadt zich nog op te nemen maatregelen. Ook KLM en Brussels Airlines bevestigen de waarschuwing te hebben gekregen.

De toezichthouders wilden eerder deze week bij de bekendmaking van het onderzoek naar twintig maatschappijen geen namen van vermeende overtreders noemen.

De toezichthouders stelden vast dat “veel vliegmaatschappijen duurzaamheidsclaims doen die in strijd zijn met de wet”, aldus de ACM dinsdag. Ze stellen klanten bijvoorbeeld voor om extra te betalen voor het gebruik van duurzame brandstof, maar overdrijven het gunstige effect op het klimaat. Of ze bieden hun aan om de CO2-uitstoot te compenseren met het planten van bomen, zonder te vermelden dat de vlucht zelf het klimaat en milieu uiteindelijk wel schaadt.

Opkomst Chinese webshops leidt tot omzetdaling in Europa

BRUSSEL – De vijfhonderd grootste Europese webshops hebben vorig jaar een lagere omzet behaald dan het jaar daarvoor. Dit meldt Cross-Border Commerce Europe, een platform voor de Europese onlineretail, in zijn jaarlijkse onderzoek naar de grootste webwinkels van het continent.

De omzetdaling komt volgens de studie onder meer door de instabiele economie wereldwijd en door stevige concurrentie van Amerikaanse en opkomende Chinese webshops als Shein en Temu.

De totale waarde van de verkopen van de vijfhonderd grootste Europese webwinkels aan consumenten buiten Europa is vorig jaar met 18 procent gedaald naar 50 miljard euro. Volgens het onderzoek breidt China “agressiever dan ooit” zijn onlinewinkels uit over heel Europa. Chinese webwinkels verkopen vaak meer verschillende producten voor minder geld en Europese webwinkels kunnen daar niet tegenop, aldus het kennisplatform.

De invloed van de populaire webshop voor ‘fast fashion’ Shein op grote online Europese kledingwinkels als H&M en Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara, is volgens het onderzoek groot. Deze twee bedrijven zijn wel weerbaar tegenover Chinese concurrenten.

Zo zou Zara winkels sluiten die het slecht doen en zou H&M een soortgelijke strategie hebben. Inditex breidt succesvollere winkels uit en richt zich op het verbeteren van het onlineaanbod, aldus het platform.

Zara en H&M staan beide in de top 10 van onlinewinkels van Cross-Border Commerce Europe. H&M staat op plek drie en Zara op plek vijf. Bovenaan de lijst staan IKEA en Zalando.

De concurrentie met Chinese webshops is volgens het onderzoek bij beursgenoteerde bedrijven als Zalando, BooHoo en Asos ook te zien in de gedaalde aandelenprijzen. Om goed te kunnen blijven concurreren met Chinese webwinkels moeten Europese webshops zich volgens de onderzoekers vooral richten op kwaliteit, betrouwbare levertijden, maatschappelijke betrokkenheid en regionale diensten.

Bevrijdingsfestivals hebben het ondanks steun overheid zwaar

ZWOLLE - Premier Mark Rutte ontsteekt samen met Ambassadeur van de Vrijheid Froukje het bevrijdingsvuur op het Bevrijdingsfestival Overijssel. Het ontsteken van het vrijheidsvuur is het startsein voor alle activiteiten op Bevrijdingsdag. ANP REMKO DE WAAL

DEN HAAG – Gratis bevrijdingsfestivals hebben het financieel zwaar, ook al is het Rijk dit jaar voor het eerst bijgesprongen met een bedrag van 1 miljoen euro. Dat blijkt uit een rondgang van het ANP langs verschillende festivals.

De bevrijdingsfestivals in Zwolle, Groningen, Amsterdam en Haarlem laten weten dat het organiseren van een gratis festival risicovol is door het weer, omdat ze het grotendeels moeten hebben van de consumpties van gasten op de dag zelf. Daarnaast krijgen ze geld van sponsoren, de gemeente, de provincie en nu dus ook de landelijke overheid.

De onzekerheid is sinds corona toegenomen door al gedane uitgaven, gestegen productiekosten en verduurzaming van de festivals, zoals de recycletokens voor bekers.

Onzekerheid over voortbestaan

“We hebben weinig knoppen om aan te draaien om de inkomsten te vergroten”, legt Ebel Jan van Dijk uit, directeur van het Groningse bevrijdingsfestival. Het weer is volgens hem van “essentieel belang” omdat bezoekers geen ticket hebben en daardoor makkelijker thuisblijven. Vorig jaar was het weer zo slecht dat Groningen het festival voor een paar uur moest stilleggen.

De 1 miljoen euro van het Rijk was nodig om de festivals überhaupt op te laten starten na de verliezen van vorig jaar. Het Amsterdamse festival Het Vrije Westen in het Westerpark is sinds corona geen officiële viering meer en komt daardoor niet in aanmerking voor het geld. Directeur Per Meijer vindt dit “vreemd” omdat het om het enige gratis festival in de hoofdstad gaat. “De onzekerheid over het voortbestaan neemt alleen maar toe”, zegt hij.

Structurele afspraken

De andere festivals zijn zeer te spreken over de steun van de overheid. “Los van het geld is het ook goed voor de bewustwording van onze kwetsbaarheid”, aldus Van Dijk. Hoewel bestuurslid Anita de Hart van bevrijdingsfestival Haarlem ook “heel blij” is met het bedrag, vindt ze dat de overheid eerder had kunnen bijspringen. Ook ziet zij graag dat het incidentele bedrag wordt omgezet in structurele steun.

Bestuurslid Hans Laroes van bevrijdingsfestival Zwolle zit aan tafel bij de gesprekken in Den Haag over de bevrijdingsfestivals en is “hoopvol”. Hij legt uit dat die 1 miljoen een eerste stap was en dat nu structurele afspraken moeten worden gemaakt tussen het Rijk en de festivals over financiering voor de komende drie tot vijf jaar. Daarbovenop moet dan nog een structurele afspraak komen over hoe bij te springen in het geval van bijvoorbeeld slecht weer.

Bouwer BAM hard onderuit op Damrak na resultaten

AMSTERDAM – BAM ging donderdag hard onderuit op de Amsterdamse beurs na tegenvallende resultaten. De grootste bouwer van Nederland zag de omzet en winst dalen in het eerste kwartaal. Ook blijven de marktomstandigheden volgens BAM op korte termijn uitdagend als gevolg van hogere rente en politieke onzekerheden. Het aandeel werd bijna 17 procent lager gezet.

ING behoorde tot de grote winnaars op het Damrak. De bank zag de winst in het eerste kwartaal minder sterk afnemen dan analisten hadden gevreesd. ING zag de rente-inkomsten dalen, maar de inkomsten uit provisies namen aanzienlijk toe. Volgens topman Steven van Rijswijk zijn de inkomsten van de bank daarmee over de gehele linie “sterk” gebleven. Om de aandeelhouders te belonen gaat ING voor 2,5 miljard euro aan eigen aandelen inkopen. Het aandeel werd 5,4 procent hoger gezet.

Voedings- en gezondheidsbedrijf dsm-firmenich zakte 3 procent. Het concern boekte iets minder omzet, maar zag de verkoopvolumes wel weer aantrekken. De aangepaste winst nam echter af. Het Nederlands-Zwitserse fusiebedrijf handhaafde verder de verwachtingen voor het hele jaar. Ook is het bedrijf begonnen met het proces om de tak voor ingrediënten en vitamines voor diervoeding af te stoten. In februari werd die afsplitsing al aangekondigd.

Nieuwe licentieovereenkomst

De AEX-index noteerde in de ochtendhandel 0,6 procent lager op 873,88 punten. Op woensdag, de Dag van de Arbeid, was de Amsterdamse beurs gesloten. Ook de meeste andere Europese markten waren dicht. De MidKap daalde donderdagochtend 0,1 procent tot 914,16 punten. De beurzen in Frankfurt en Parijs verloren tot 0,9 procent. Londen won 0,3 procent. Beleggers verwerkten nog het rentebesluit van de Federal Reserve. De Amerikaanse centrale bank hield het rentetarief zoals verwacht opnieuw onveranderd.

UMG won 0,4 procent. Het muzieklabel van artiesten als Taylor Swift en Billie Eilish heeft een nieuwe licentieovereenkomst gesloten met TikTok. Begin februari haalde UMG nog de muziek van zijn artiesten van de videoapp af na mislukte onderhandelingen. UMG komt na sluiting van de beurs ook met resultaten.

Shell

Shell daalde 1,4 procent. Het olie- en gasconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook gaat Shell de aandeelhouders belonen, met een nieuw inkoopprogramma van 3,5 miljard dollar.

De euro was 1,0720 dollar waard, tegen 1,0653 dollar een dag eerder. Een vat Amerikaanse olie klom 0,7 procent in prijs tot 79,58 dollar. Brentolie werd 0,8 procent duurder op 84,08 dollar per vat.

Oegema Transport uit Surhuisterveen bestaat 75 jaar

SURHUISTERVEEN – 75 jaar geleden begon op 2 mei 1949 grondlegger Pieter Oegema met zijn eerste vrachtwagen transporten uit te voeren voor de AVEK beddenfabriek uit Surhuisterveen. Met hard werken legde Pieter daarmee de basis voor het huidige transportbedrijf Oegema.

In 1967 stopte hij met werken nadat zijn zonen Tamme en Gerben het bedrijf voortzetten als Gebr. Oegema. Naast het werk voor AVEK zetten de broers in op verdere groei en richten zich ook op het internationale vervoer van, vooral, geconditioneerde lading. De wagens kwamen in voormalige Oostbloklanden als Hongarije ,Polen en Roemenië, maar reden ook naar Italië, Portugal, Scandinavië, Spanje ( Canarische Eilanden), Verenigd Koninkrijk en Turkije.

In 1994 nam de huidige eigenaar, Pieter Germ Oegema, samen met zijn vader Germ Oegema de aandelen van Tamme Oegema over. Het koelvervoer werd in 2003 beëindigd en Oegema Transport ging zich toeleggen op nationaal transport en distributie.

Tot op de dag van vandaag verzorgt Oegema Transport voor de AVEK fabriek de distributie van boxsprings, matrassen en spiraal bodems naar winkeliers en andere afnemers in met name de Benelux. Dit doen zij nu al 75 jaar en daar zijn ze dan ook ‘grutsk’ (Fries voor trots) op.

Daarnaast doet Oegema Transport sinds 1965 voor AVEK International (schuimfabriek) het vervoer van polyether, waarvoor speciaal ontworpen trailers worden ingezet. Deze zogenaamde persopleggers kunnen de kunststoffen vanwege hun omvang en gewicht samenpersen van 240m3 naar 60m3. Duurzaam transport in optima forma!

Als een (h)echt familiebedrijf zal Oegema Transport deze feestelijke gelegenheid samen met het personeel en partners in besloten kring gaan vieren.

Maersk verwacht verbetering wereldwijde containerhandel

KOPENHAGEN – De vooruitzichten voor de wereldwijde containerhandel verbeteren, ondanks de verstoringen door de aanvallen van schepen door Houthi-rebellen in de Rode Zee. Het Deense Maersk, een van de grootste containerrederijen ter wereld, heeft donderdag bij zijn kwartaalcijfers de vooruitzichten voor de handel in positieve zin aangescherpt.

Eerder zei het bedrijf al dat de mondiale containerhandel dit jaar naar verwachting met 2,5 procent tot 4,5 procent groeit. Door een sterke start van het jaar komt de groei waarschijnlijk aan de bovenkant van de verwachte bandbreedte uit. Het bedrijf verwees naar een sterke vraag naar containerschepen. Maersk leidt zijn schepen rond Afrika om de Rode Zee te vermijden.

De wereldwijde aanvoerketens hebben last van meerdere verstoringen, waarvan de situatie in de Rode Zee de grootste is. Maersk vaart al een tijd niet meer in de Rode Zee omdat Houthi-rebellen uit Jemen daar geregeld vrachtschepen aanvallen als vergelding voor steun aan Israël.

Overcapaciteit

In het eerste kwartaal nam de winst voor rente, belastingen en afschrijvingen af tot 1,6 miljard dollar, waar dat vorig jaar in dezelfde periode nog 4 miljard dollar was. De resultaten zijn wel verbeterd ten opzichte van het voorgaande kwartaal.

Maersk waarschuwde in februari dat een golf van nieuwe containerschepen die dit jaar en volgend jaar op de markt komen overcapaciteit zal veroorzaken. Dat zal de winst van het bedrijf raken, is de verwachting. De containerprijzen verdriedubbelden tot bijna 3500 dollar per container in het begin van het jaar, maar zijn sindsdien gezakt tot zo’n 2400 dollar.

“We verwachten nog steeds dat het grote aantal nieuwe schepen dat dit en volgend jaar wordt opgeleverd deze factoren uiteindelijk zal compenseren en de oceaanmarkten opnieuw onder druk zal zetten”, zei topman Vincent Clerc in een verklaring.

Werknemers Arriva Twente gaan maandag 6 mei staken

DEN HAAG – De werknemers van streekvervoerder Arriva in Twente leggen komende maandag, 6 mei, het werk neer. Aanleiding is een slepend conflict over de rij- en rusttijden, meldt vakbond FNV Streekvervoer.

De werknemers willen betere roosters met gezondere werktijden en hebben daar ook beloftes over gekregen, zegt de bond, maar daar is nog weinig van terechtgekomen. “De werkdruk loopt de spuigaten uit. Een staking is een uiterst middel, maar praten heeft geen zin meer”, zegt bondsbestuurder Marijn van der Gaag.

De rechter zou die staking nog kunnen verbieden. Arriva besloot namelijk woensdag al om een kort geding aan te spannen, dat vermoedelijk vrijdag dient. “Arriva is van mening dat een collectieve actie op 6 mei voor niemand nog iets oplevert. Zeker niet voor onze reizigers die van deze actie de dupe zullen zijn”, staat in een verklaring van het bedrijf, dat eind vorig jaar het openbaar vervoer in deze regio overnam van Keolis. Dagelijks maken ongeveer 30.000 reizigers gebruik van de bussen van Arriva in en om Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal.

Het is de tweede keer dat FNV een stakingsdag in Twente aankondigt. De buschauffeurs van Arriva zouden al op 12 maart het werk neerleggen. De staking werd toen een dag van tevoren afgeblazen omdat FNV en CNV alsnog een akkoord bereikten met Arriva over maatregelen die moeten zorgen voor minder werkdruk. Arriva had ook toen een kort geding aangespannen om acties te laten verbieden. Omdat de partijen elkaar toch nog vonden, ging die rechtszaak niet door.

FNV kondigt nu wederom een staking aan, omdat volgens de vakbond de beloofde aanpassingen in de roosters nog niet volledig zijn doorgevoerd. “Eerdere afspraken en trouwe beloftes over het invoeren van gezondere rij- en rusttijden hebben nergens toe geleid”, aldus Van der Gaag. “Arriva hangt een zielig verhaal op, dat het moeilijk en tijdrovend is om een goed rooster te maken voor het personeel. Maar hoeveel tijd heb je nodig? We praten hier al maanden over.”

Rode Kruis opent Giro 881 voor slachtoffers conflicten wereldwijd

DEN HAAG – Het Rode Kruis heeft Giro 881 geopend voor donaties om hulpverleners en slachtoffers wereldwijd te ondersteunen. Volgens de hulporganisatie zijn op dit moment tientallen miljoenen mensen slachtoffer van gewapende conflicten.

“Van Soedan tot Gaza, van Oekraïne tot Congo; maanden en jaren van aanhoudend conflict zorgen voor diepe fysieke en mentale wonden. Het Rode Kruis is er voor deze slachtoffers, maar heeft daarbij veel meer hulp nodig.”

De druk op hulpverleners en financiële middelen neemt door de omvang van het leed hard toe. “De situatie zorgt wereldwijd voor problemen op het gebied van huisvesting, medische zorg, voedsel en mentale ondersteuning”, legt directeur Harm Goossens uit.

Er is vooral behoefte aan basismiddelen voor medische ondersteuning en geld voor psychosociale steun, zoals medicijnen, operatiekits en materialen voor sport en spel die gebruikt kunnen worden bij revalidatie en als therapie voor kinderen die traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt.

Snelheid is volgens het Rode Kruis erg belangrijk bij de ondersteuning van slachtoffers en hulpverleners. Hoe eerder mensen in nood geholpen worden, hoe sneller ze weer kunnen functioneren en op hun beurt anderen kunnen ondersteunen, stelt de organisatie. “Het is dus van groot belang dat wij hen zo snel mogelijk hulp bieden”, zegt Goossens. “Elke euro telt dus – en geld is misschien wel meer nodig dan ooit.”

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...