Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 22:59 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 373

Hoe pak je het tekort aan chauffeurs en ander logistiek personeel aan?

Foto: pexels

De logistieke sector staat voor een grote uitdaging: het tekort aan chauffeurs en ander logistiek personeel. Dit probleem beïnvloedt de efficiëntie van de supply chain en zorgt voor vertragingen in leveringen die essentieel zijn voor bedrijven over de hele wereld. Maar hoe pak je dit aan? In dit artikel verkennen we verschillende strategieën en geven we praktisch advies om het tekort te verminderen. Van het verbeteren van arbeidsvoorwaarden tot het inzetten van technologie, we duiken in oplossingen die daadwerkelijk verschil kunnen maken.

Herwaardering van het beroep

De eerste stap in het aanpakken van het tekort is het herwaarderen van het beroep van chauffeur en logistiek medewerker. Dit begint bij het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden en het bieden van concurrerende salarissen. Door het beroep aantrekkelijker te maken, trek je meer potentiële werknemers aan. Bovendien kan het aanbieden van extra voordelen, zoals flexibele werktijden en gezondheidsvoordelen, helpen om huidige medewerkers te behouden.

Een andere aanpak is het verbeteren van de beeldvorming van het beroep. Veel mensen hebben een verouderd beeld van logistiek werk, wat niet meer overeenkomt met de realiteit. Door actief te werken aan een positiever imago, bijvoorbeeld via marketingcampagnes of samenwerkingen met onderwijsinstellingen, kunnen bedrijven zoals Nabuurs meer interesse wekken onder potentiële werknemers.

Investeren in opleiding en ontwikkeling

Het gebrek aan gekwalificeerd personeel is een andere kern van het probleem. Door te investeren in opleiding en ontwikkeling, kunnen bedrijven hun eigen talentpool creëren. Dit omvat niet alleen het aanbieden van trainingen voor nieuwe medewerkers, maar ook het bieden van doorgroeimogelijkheden voor huidige medewerkers. Door werknemers de kans te geven zich te ontwikkelen, verhoog je hun betrokkenheid en verminder je de kans op verloop.

Het opzetten van partnerships met technische scholen of universiteiten kan ook een effectieve manier zijn om toekomstig talent aan te trekken. Door samen te werken, kunnen bedrijven stageprogramma’s of leerwerkplekken aanbieden die studenten voorbereiden op een carrière in de logistiek.

Flexibiliteit en werk-privébalans

In de huidige arbeidsmarkt hechten werknemers steeds meer waarde aan flexibiliteit en een goede werk-privébalans. Bedrijven die hierop inspelen, hebben een grotere kans om personeel te werven en te behouden. Dit kan bijvoorbeeld door flexibele werkschema’s aan te bieden, waarbij chauffeurs meer controle hebben over hun uren en routes.

Daarnaast kan het introduceren van parttime mogelijkheden of job sharing interessant zijn voor mensen die wel in de logistiek willen werken, maar zich niet kunnen of willen binden aan een fulltime baan. Deze flexibiliteit kan het beroep toegankelijker maken voor een bredere groep potentiële medewerkers.

Technologie en automatisering

Technologie en automatisering bieden kansen om het werk efficiënter en aantrekkelijker te maken. Door investeringen in de nieuwste technologieën, zoals telematica en automatiseringssystemen, kunnen bedrijven de werkdruk van hun personeel verlagen en de veiligheid verhogen. Dit maakt het beroep niet alleen aantrekkelijker, maar draagt ook bij aan de retentie van medewerkers.

Tegelijkertijd kan technologie helpen om de efficiëntie van de logistieke processen te verbeteren, waardoor het mogelijk wordt om met minder personeel meer werk te verzetten. Dit kan een deel van de druk op de arbeidsmarkt verlichten.

Samenwerking binnen de sector

De logistieke sector als geheel kan baat hebben bij meer samenwerking om het personeelstekort aan te pakken. Dit kan variëren van gezamenlijke trainingsprogramma’s tot het delen van best practices op het gebied van werving en behoud. Door krachten te bundelen, kunnen bedrijven efficiënter omgaan met de uitdagingen waar ze voor staan.

Een voorbeeld van succesvolle samenwerking is het opzetten van sectorbrede initiatieven die gericht zijn op het verbeteren van de werkomstandigheden en het imago van logistieke beroepen. Dit soort initiatieven kan helpen om meer mensen te interesseren voor een carrière in de logistiek.

Aandacht voor diversiteit

Het aantrekken van een diverse groep medewerkers kan ook bijdragen aan het oplossen van het tekort. Door in te zetten op inclusiviteit en diversiteit, kunnen bedrijven nieuwe talentpools aanboren. Dit omvat het actief werven van vrouwen, oudere werknemers en mensen met een migratieachtergrond.

Het creëren van een inclusieve werkomgeving, waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt, is essentieel voor het aantrekken en behouden van divers talent. Dit vereist een bewuste inspanning van bedrijven om vooroordelen in het wervingsproces te elimineren en te zorgen voor gelijke kansen voor iedereen.

Een complex probleem

Het tekort aan chauffeurs en ander logistiek personeel is een complex probleem dat een veelzijdige aanpak vereist. Door te investeren in de waardering en ontwikkeling van medewerkers, het bieden van flexibiliteit, het omarmen van technologie en het bevorderen van samenwerking en diversiteit, kunnen bedrijven dit tekort effectief aanpakken. Het is duidelijk dat er geen one-size-fits-all oplossing is, maar met de juiste strategieën en een commitment aan continue verbetering, kunnen bedrijven een stap dichter bij het oplossen van dit uitdagende probleem komen.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Moskou dreigt met aanval op Britse doelen in Oekraïne en elders

Poetin

MOSKOU – Als Oekraïne Rusland raakt met Britse raketten, zal Moskou overwegen Britse militaire doelen in Oekraïne, maar ook elders te beschieten, heeft het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken gezegd tegen de Britse ambassadeur in Moskou.

Daarmee reageert het ministerie op de uitspraak van de Britse minister van Buitenlandse Zaken David Cameron eind vorige week. Die had toen gezegd dat Kyiv “absoluut het recht heeft om Russische doelen te raken met wapens die het kreeg van het Verenigd Koninkrijk”.

De Britse ambassadeur moest zich maandag melden bij het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. “De ambassadeur werd aangespoord om na te denken over de onvermijdelijke catastrofale gevolgen van dergelijke vijandige stappen van Londen”, zei het ministerie na afloop van de bijeenkomst.

Moskou spoorde de ambassadeur ook aan “om onmiddellijk en op de krachtigste manier de oorlogszuchtige en provocerende uitspraken van Cameron te weerleggen”.

Milence bouwt zijn tweede laadhub voor zware voertuigen langs een belangrijke corridor in Zuid-Frankrijk

AMSTERDAM – Milence, de joint venture van Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, kondigt zijn tweede laadhub in Frankrijk aan, gelegen in Perpignan. De strategisch gekozen locatie van de nieuwe hub, welke in twee fases wordt ontwikkeld, biedt een aanzienlijk geografisch voordeel. Het ligt vlakbij de A9-snelweg, een belangrijke logistieke route die Spanje verbindt met Frankrijk en Noord-Europa. Deze mijlpaal tekent een nieuwe stap in Milence’s visie om de transitie naar elektrisch transport met zware voertuigen in Europa te versnellen.

Verdere uitbreiding in Frankrijk

In april 2024 opende Milence zijn eerste laadhub in Frankrijk, in de buurt van Rouen. De twee hubs belichamen Milence’s toewijding aan een fossielvrije toekomst voor transport. Om dit te bereiken bouwt Milence aan een netwerk van groene corridors voor elektrisch transport. De hubs van Milence zijn niet alleen ontworpen om te voldoen aan de laadvereisten van elektrische vrachtwagens, maar ook om de laad- en rustervaring voor chauffeurs te verbeteren.

De nieuwe laadhub is gelegen in de stad Perpignan, onder het stadsbestuur van Perpignan. De stad bevindt zich op 40km van de Spaanse grens, in een belangrijk industriële zone voor het vervoer van groenten en fruit in de regio en in heel Europa.

De hub wordt in fasen ontwikkeld. In de eerste fase, gepland voor september 2024, wordt de laadinfrastructuur geïnstalleerd, samen met andere faciliteiten zoals toiletten en douches. In eerste instantie zal de hub beschikken over zes laadstations met drie CCS-laders (Combined Charging System), die elk tot 400 kW laadvermogen leveren.
Tijdens fase twee zal de laadcapaciteit worden uitgebreid met extra MCS-laders (Megawatt Charging System). Dit zal de laadsnelheid aanzienlijk verhogen en de capaciteit van de hub vergroten.

Herkenbaar Milence ontwerp

De hub wordt opgeleverd met de unieke Milence boog en overkappingen, en extra faciliteiten voor de chauffeurs. De Milence laadhubs zijn toegankelijk voor alle vrachtwagens, ongeacht het merk. Via de Milence app kunnen chauffeurs de hubs eenvouding vinden en betalen.

Anja van Niersen, CEO van Milence, zegt: “We zijn erg blij om ons netwerk uit te breiden en de ontwikkeling van onze tweede laadhub in Frankrijk aan te kondigen. De nieuwe locatie in Perpignan versterkt onze aanwezigheid langs cruciale routes en ondersteunt elektrisch wegtransport tussen belangrijke logistieke knooppunten in het zuiden van Frankrijk en richting Spanje. Onze toewijding aan het bouwen van een betrouwbaar en duurzaam laadnetwerk in heel Europa is duidelijk en elke nieuwe aankondiging is een grote stap voorwaarts.”

Grootste Nederlandse uitgever VBK komt in Amerikaanse handen

Simon en Schuster

AMSTERDAM – De Amerikaanse uitgeverijgroep Simon & Schuster (S&S) neemt Nederlands grootste uitgeverij Veen Bosch & Keuning (VBK) over. Op die manier wil VBK internationaal groeien, volgens het bedrijf een “langgekoesterde ambitie”. VBK wordt de eerste niet-Engelstalige uitgever van S&S.

VBK blijft zelfstandig opereren en behoudt al zijn 280 medewerkers. S&S heeft zo’n 1700 mensen in dienst. De toezichthouders moeten de deal nog goedkeuren.

VBK is in Nederland en België uitgever van onder anderen Anya Niewierra, Geert Mak en Dan Brown. Niewierra won vorig jaar de NS-publieksprijs met De Camino. Ook Van Dale, bekend van de woordenboeken, zit bij VBK. De zustermerken Thinium en Bookchoice verkassen ook mee. Alle onderdelen blijven Nederlands en blijven op dezelfde plek gevestigd.

S&S hoort bij de ‘big five’ van uitgeverijen en bestaat dit jaar honderd jaar. Bij de Amerikaanse uitgever zitten auteurs als Nicci French en Stephen King.

“Ons gezamenlijke doel is om, in een toenemend internationale uitgeefsector, het publiek voor onze auteurs en hun boeken uit te breiden. Wij zijn bijzonder enthousiast over de groeimogelijkheden van VBK”, zegt S&S-topman Jonathan Karp.

“Wij willen onze schrijvers graag een groter en internationaal platform bieden. Door onderdeel te worden van S&S, kunnen wij deze ambitie en ons streven naar verdere digitalisering en innovatie uitbouwen”, voegt directeur Geneviève Waldmann van VBK toe. Zij behoudt haar functie en treedt ook toe tot het managementteam van S&S.

EU waarschuwt China dat zij economie zal beschermen

Ursula von der Leyen

PARIJS – China moet bedacht zijn op stevige maatregelen van de Europese Unie als die nodig zijn om haar economie en veiligheid te beschermen, waarschuwt de Europese Commissie. Voorzitter Ursula von der Leyen sprak dat uit in een “open en eerlijk” gesprek met de Chinese president Xi Jinping, die op bezoek is in Europa.

Xi en Von der Leyen spraken elkaar in Parijs, waar de Chinese president op bezoek is bij zijn Franse ambtgenoot Emmanuel Macron. Het is het eerste bezoek van Xi aan Europa in vijf jaar. In die tijd is de verstandhouding tussen China en Europa rap verslechterd. De beide economische grootmachten zijn nauw verstrengeld, maar ruziën bijvoorbeeld over de omgang met elkaars bedrijfsleven.

Von der Leyen hield Xi voor dat “Europa niet zal terugdeinzen voor het nemen van moeilijke beslissingen die noodzakelijk zijn om onze economie en veiligheid te beschermen”. De voorzitter van het dagelijks bestuur van de EU wees onder meer op elektrische auto’s en staal uit China die dankzij overheidssubsidie de Europese markt “overspoelen”.

De EU zwoer altijd bij vrijhandel, maar heeft de afgelopen jaren wapens ontwikkeld om terug te slaan als handelspartners niet eerlijk te werk gaan. Sommige daarvan zet ze inmiddels in tegen China.

OVV onderzoekt dodelijk ongeval bemanningslid in haven Rotterdam

ROTTERDAM – De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is een verkennend onderzoek gestart naar een dodelijk ongeval zondagavond met een bemanningslid van een schip in de haven van Rotterdam. Dat meldt de raad maandag op X.

Wat er precies is gebeurd, is niet bekend.

Volgens de raad vond het ongeval plaats tijdens het aanmeren in de Rotterdamse haven.

Het betrokken schip voer onder de Cypriotische vlag.

Pro-Palestijnse demonstranten zetten tenten op bij campus UvA

Pro-Palestijns tentprotest bij UvA

AMSTERDAM – Pro-Palestijnse demonstranten hebben maandag tenten opgezet op het Roeterseiland bij de campus van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hun belangrijkste eis is dat de universiteit alle banden met Israël verbreekt, zegt een van de organisatoren tegen een ANP-verslaggever ter plaatse.

Een woordvoerder van de UvA zei halverwege de middag dat een en ander nog even wordt aangezien, maar dat er aangifte wordt gedaan als duidelijk wordt dat de demonstranten er willen blijven overnachten. Dat is namelijk in strijd met de huisregels.

Volgens de ANP-verslaggever zijn ongeveer twintig tentjes opgezet op een grasveldje tussen de universiteitsgebouwen. Tientallen mensen hebben zich er verzameld. Veel van hen dragen sjaals en gezichtsbedekking met de Palestijnse vlag. Ze maken muziek en roepen leuzen door een megafoon, zoals “UvA, UvA, you can’t hide, you’re supporting genocide”. Ook hangt er een groot spandoek met daarop de tekst ‘EU stop the genocide now’.

“We zijn hier niet om voor twee dagen of zo te kamperen”, zegt een van de organisatoren. “We zijn hier om te eisen dat deze universiteit haar medeplichtigheid met genocide stopt.” Verder kondigt hij aan dat om 18.00 uur een demonstratie wordt gehouden.

Twee bruggetjes naar het gebied zijn gebarricadeerd met pallets. Ook de toegang bij de Nieuwe Prinsengracht wordt geblokkeerd met pallets en andere spullen.

Niet alle demonstranten zijn blij met de media die op het tentenkamp afkomen. Een verslaggever en cameraman van De Telegraaf worden omsingeld en weggejaagd, er worden sjaals voor de camera’s van persfotografen gehouden zodat ze geen foto’s kunnen maken en er klinkt een paar keer “Media, go away”.

Volgens de organisatie is het protest georganiseerd door studenten en is het geïnspireerd door de pro-Palestijnse protesten bij universiteiten in de Verenigde Staten. Op veel Amerikaanse campussen zijn sinds vorige maand pro-Palestijnse protesten. Inmiddels zijn ook bij universiteiten in verschillende andere landen tentenkampen opgezet.

OM: uitspraak Timmermans over Wilders niet strafbaar

Openbaar Ministerie

ARNHEM – Het Openbaar Ministerie beoordeelt een uitspraak van de fractievoorzitter van GroenLinks-PvdA tijdens een partijcongres op 20 april als niet strafbaar.

GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans stelde tijdens het partijcongres “niets [te zullen] nalaten” om te voorkomen dat PVV-fractievoorzitter Geert Wilders aan de macht zou komen. Volgens het OM blijkt uit de uitspraak en de context van de speech dat Timmermans doelde op politieke middelen.

De fractievoorzitter van GroenLinks-PvdA sprak op zaterdag 20 april in Apeldoorn het congres van de partij toe. In zijn toespraak kwam hij tot de volgende uitspraak: “Mensen, onze taak is helder: wij zullen niets nalaten om te voorkomen dat Wilders in dit land aan de macht komt”.

Voor de betekenis van dit “niets nalaten” is de inhoud van de volledige speech van belang. Daaruit kan worden afgeleid dat het om politieke middelen ging. Zo doet de fractievoorzitter direct na deze uitspraak een oproep aan de formerende partijen om geen kabinet te vormen met Wilders. En dat GroenLinks-PvdA “keihard oppositie” zal voeren als dat toch gebeurt.

De uitspraak van de fractievoorzitter van GroenLinks-PvdA levert naar het oordeel van het Openbaar Ministerie geen strafbaar feit op.

Man roept op tot vertrek Netanyahu tijdens herdenking Holocaust

Netanyahu tijdens herdenking Holocaust

JERUZALEM – Een man heeft in Israël een herdenkingsceremonie voor de slachtoffers van de Holocaust verstoord door op te roepen tot het vertrek van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, melden media in het land. De krant Haaretz schrijft dat de premier toen op het punt stond een krans te leggen.

“Hoeveel signalen zijn er nodig voordat een premier naar huis gaat?”, zou de man onder meer hebben geroepen. De ceremonie met Israëlische topfunctionarissen vond plaats in het herdenkingscentrum Yad Vashem in Jeruzalem. Kort daarvoor hield Israël twee minuten stilte voor de 6 miljoen Joodse slachtoffers van de Holocaust.

De herdenking van dit jaar wordt overschaduwd door de oorlog in de Gazastrook. Netanyahu zei in aanloop naar de herdenkingsdag dat Israël zichzelf moet beschermen als dat nodig is. “Tijdens de verschrikkelijke Holocaust stonden belangrijke leiders aan de zijlijn. De eerste les van de Holocaust is daarom: als wij onszelf niet verdedigen, zal niemand anders ons verdedigen”, verklaarde hij zondagavond.

President Isaac Herzog verwees tijdens de ceremonie naar 7 oktober, de dag waarop Hamas Israël aanviel. “Dit jaar werden we, beetje bij beetje, gebroken en zagen we taferelen die we nooit opnieuw dachten te zullen zien, als een vrije natie op eigen grond. De wonden van 7 oktober zijn nog steeds gapend in onze harten. We rouwen en rouwen, en we kunnen niet zwijgen zolang onze broeders en zusters gijzelaars zijn in de handen van Hamasmoordenaars”, citeert Times of Israel uit Herzogs toespraak.

Vrachtwagen gekanteld op A16 [+foto’s]

BREDA – Een vrachtwagen, geladen met laminaat, is maandagmiddag gekanteld op de A16 bij knooppunt Zonzeel.

De verbindingsweg vanuit Rotterdam (A16) naar Den Bosch (A59) is dicht.

Rijkswaterstaat moet het asfalt herstellen en de vrachtwagen bergen. Je kunt omrijden via Breda (A16, A58, A27). Rijkswaterstaat verwacht rond 15:30 uur klaar te zijn.

Het is op dit moment niet bekend of er ook iemand gewond is geraakt bij het ongeval.

PVV-Kamerlid Markuszower gefotografeerd met leesbaar formatiestuk [+foto]

formatiestuk-gelekt

DEN HAAG – Het PVV-Kamerlid Gidi Markuszower is maandag gefotografeerd met een leesbaar formatiestuk, bij binnenkomst van de onderhandelingen.

Het lijkt te gaan om een concept-hoofdlijnenakkoord, maar het is onduidelijk of dit een officieel formatiestuk is. Bovenaan het document staat “Hoofdlijnenakkoord 2024 – 2028 van PVV, VVD, NSC en BBB”. Daaronder staan “bouwstenen voor doorbraken” opgesomd. Fotograaf Dirk Hol legde het document vast.

Op de eerste pagina van het stuk worden “concrete stappen” aangekondigd die de vier partijen zouden willen zetten. De eerste is een lastenverlichting van een onbekende hoeveelheid miljarden euro’s, “gericht op werkenden met middeninkomens en voor werkenden in de knel”.

Het tweede punt is “het strengste toelatingsregime voor asiel en het omvangrijkste pakket voor grip […] ooit.” Deze zin wordt afgebroken door de hand van Markuszower, maar het is aannemelijk dat er “voor grip op migratie” staat. Het derde punt gaat over woningbouw, infrastructuur en bereikbaarheid, en daaronder is nog het woord “zorg” te lezen.

Vrachtwagen rijdt het water in langs N520 [+foto’s]

LIJNDEN – Maandagochtend rond 11:15 uur is op de N520 (Hoofdweg) in Lijnden een vrachtwagen het water in gereden. Het voertuig belandde op zijn kant in de Hoofdvaart.

De vrachtwagen kwam in de berm terecht en kantelde vervolgens de Hoofdvaart in.

De chauffeur van de vrachtwagen kwam met de schrik vrij. Hij is gecontroleerd in een ambulance.

Een bergingsbedrijf moet de vrachtwagen bergen. Dat kan nog uren duren en zal voor flinke verkeersoverlast zorgen op de N520. De vrachtwagen is geladen met zand.

Prijs aan de pomp daalt iets, olieprijs veert weer wat op

DEN HAAG -De prijzen aan de pomp dalen licht, volgens brandstofdeskundige Paul van Selms van consumentencollectief UnitedConsumers.

De olieprijzen maakten vorige week de grootste daling sinds februari door, die kwam op het moment dat de risico’s op verdere escalatie van de conflicten in het Midden-Oosten afnamen. Maandag veerden de olieprijzen weer wat op.

Bij een stijging van de olieprijzen is vaak ook meteen een stijging van de prijzen aan de pomp te zien, maar een daling is minder snel zichtbaar. Dat komt doordat aanbieders marges willen houden op de prijzen aan de pomp, legt Van Selms uit. “Maar de markt is competitief genoeg. Uiteindelijk zullen de prijzen dalen.”

De daling aan de pomp is alleen niet zo groot als de daling van de olieprijzen. Dat komt door hoe de prijzen aan de pomp zijn opgebouwd. Een groot deel van de prijs bestaat uit belastingen en accijnzen, aldus Van Selms.

“Prijsschommelingen op de oliemarkt voelen we wel, maar relatief weinig”, stelt hij. In landen waar weinig belasting wordt geheven op brandstof is de pijn van duurdere olie groter dan in Nederland, legt hij uit. Daarnaast spelen ook de voorraden mee en de koers van de Amerikaanse dollar, waarmee internationale olietransacties worden afgerekend.

De adviesprijs voor een liter Euro95 is volgens UnitedConsumers nu iets meer dan 2,25 euro. Bijna een week geleden was dat 2,27 euro. De adviesprijs wordt doorgaans alleen aan de snelweg gevraagd. Elders kun je vaak goedkoper tanken. De prijzen liggen nog altijd fors hoger dan aan het begin van dit jaar, toen kostte een liter benzine volgens de adviesprijs rond de 2,05 euro.

Cocaïne met een straatwaarde van bijna 10 miljoen euro gevonden tussen lading avocado’s

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – De douane heeft zaterdag 4 mei 130 kilo cocaïne onderschept in de Rotterdamse haven. De verdovende middelen zaten in de constructie van een container die was geladen met avocado’s. De straatwaarde van de drugs is bijna 10 miljoen euro.

De container was afkomstig uit Peru. De avocado’s waren bestemd voor een bedrijf in Nederland. Dat bedrijf heeft vermoedelijk niets met de smokkel van de cocaïne te maken.

Het HARC-team, een inmiddels 27 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, de FIOD, de Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Grote geldverstrekkers verhogen hypotheekrente

AMSTERDAM – Alle grote geldverstrekkers in Nederland, waaronder Rabobank, ING, ABN AMRO, SNS Bank, Aegon, NN en Triodos, hebben hun hypotheekrentes de afgelopen twee weken één of twee keer verhoogd, meldt De Hypotheekshop.

De meeste instellingen verhoogden vorige week hun tarieven met 0,05 tot 0,10 procentpunt. Dat is de grootste wekelijkse stijging in een half jaar tijd.

Dat de financierders de rente verhogen, komt volgens De Hypotheekshop doordat de rente op de kapitaalmarkt de afgelopen weken is gestegen en daar lenen hypotheekverstrekkers hun geld. De onrust in het Midden-Oosten en de aanhoudende hoge inflatie hebben deze stijging veroorzaakt, stelt de adviseur.

De renteverwachting voor de komende tijd is echter onveranderd gebleven. Zo zal de Europese Centrale Bank (ECB) waarschijnlijk vanaf juni beginnen met het verlagen van het rentetarief in de eurozone. Dat zal de rente voor hypotheken met korte looptijden, van variabel tot twee jaar vast, omlaag brengen.

De rente voor hypotheken met langere looptijden zal naar verwachting licht dalen, afhankelijk van de ontwikkelingen van de inflatie en de lonen.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...