Clicky

dinsdag 12 november 2024 - 07:03 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 371

Twee jonge jongens mishandelen conducteur in Purmerend

PURMEREND – Twee tieners zijn dinsdagavond rond 21.00 uur in Purmerend aangehouden na de mishandeling van een conducteur. De NS-medewerker werd op het NS-station van Purmerend bespuugd, geschopt en geslagen door twee jongens, meldt de politie woensdagochtend.

Daarna ging het tweetal er vandoor, samen met het groepje dat erbij stond. Handhavers van de gemeente Purmerend wisten het tweetal snel te achterhalen en over te dragen aan de politie. Het gaat om jongens van 13 en 14 jaar uit Purmerend. De conducteur heeft aangifte gedaan en moest behandeld worden door ambulancepersoneel. Het tweetal zit nog vast.

Onacceptabel

De politie vindt agressie en geweld tegen haar medewerkers, andere hulpverleners en medewerkers met een publieke taak onacceptabel. Agressie of geweld, in welke vorm dan ook, wordt niet getolereerd. Politie en justitie hanteren hier dezelfde aanpak: aangiftes worden altijd opgenomen, daders worden met prioriteit door het Openbaar Ministerie voor de rechter gebracht, en tegen de daders wordt een straf geëist die drie keer zo hoog is.

Elon Musk doekt vrijwel gehele Supercharger-laadpalendivisie op

Tesla laadpalen

AUSTIN – Elon Musk doekt bijna de gehele Supercharger-laadpalendivisie van zijn autoconcern Tesla op. Circa vijfhonderd medewerkers verliezen hun baan. Ook Supercharger-directeur Rebecca Tinucci moet opstappen. Dit meldt persbureau Bloomberg op basis van gesprekken met ingewijden. Ook andere media zijn met het bericht gekomen.

De Tesla-supercharger was oorspronkelijk alleen bedoeld voor Tesla-voertuigen, maar sinds twee jaar kunnen ook elektrische auto’s van andere fabrikanten gebruikmaken van het snellaadstation. De afgelopen jaren heeft Tesla een uitgebreid netwerk van de stations opgebouwd. Het schrappen van de banen heeft bij andere autofabrikanten verbazing gewekt.

Eerder deze maand kondigde Tesla al aan dit jaar 10 procent van alle banen, omgerekend 14.000 werknemers, te zullen schrappen.

Het vertrek van Tinucci komt voor veel werknemers als een verrassing. Als een van Tesla’s hoogste vrouwelijke leidinggevenden sprak ze vorig jaar nog op de investeerdersdag van Tesla. Ze reageerde niet op verzoeken om commentaar.

Diverse Amerikaanse media citeren uit een gelekte mail die Musk maandagavond zou hebben verstuurd waarin hij alle leidinggevenden bij Supercharger op de hoogte brengt van de maatregelen. “Hopelijk maken deze acties duidelijk dat we absoluut keihard moeten zijn op het gebied van personeelsvermindering en kostenreductie”, schrijft Musk. “Hoewel sommige leidinggevenden dit serieus nemen, doen de meesten dat nog niet.”

Theunissen neemt Scania P500 RMO ‘shorty’ in gebruik

KLIMMEN – RMO Theunissen uit Klimmen heeft een Scania P500A4X2NB in gebruik genomen. Jos en Jolanda zochten een voertuig met een lage instap en vanwege de goede ervaringen met de dealer in Nuth lieten zij de keuze wederom op Scania vallen. “Een betrouwbare werkplaats is voor ons onmisbaar, want onze dienstverlening gaat 24/7 door. Koeien stoppen niet met melk geven.”

Transport- en Handels- onderneming J. & J. Theunissen rijdt 365 dagen per jaar door de weilanden tussen Vijlen en Ysselsteyn om melk op te halen bij Limburgse veehouderijen en vervolgens af te leveren bij de kaasfabriek van Friesland Campina in Born. Sinds kort wordt daarvoor een gloednieuwe Scania P500 ingezet.

“De lage instap van de P-cabine is een enorm groot voordeel, daar hebben we bewust voor gekozen,” verklaart Jos Theunissen. “Een RMO-chauffeur moet per dienst, die we twee keer per dag draaien, gemiddeld twintig tot vijfentwintig keer in- en uitstappen. Bovendien zijn al onze chauffeurs op leeftijd.”

De lage instap van de P-cabine is een enorm groot voordeel, daar hebben we bewust voor gekozen.
(v.l.n.r. Jos, Jolanda en zoon Marius Theunissen)

Optimaal zicht P-cabine

De P-serie, Scania’s meest veelzijdige cabineserie, biedt van zichzelf een uitstekend zicht voor een optimale veiligheid. Speciaal voor het manoeuvreren op krappe boerenerven werd de nieuwe 4×2 trekker van Theunissen uitgerust met drie achteruitrijcamera’s en een dodehoekcamera. Extra ramen aan de achterzijde van de slaapcabine geven een nog beter overzicht. “Zeker in de toeristische omgeving waarin wij rijden komen we veel fietsers, wielrenners en wandelaars tegen. Dan is het nog belangrijker om de dodehoek optimaal in beeld te hebben.”

Blij met rijgedrag

Zowel Jos en Jolanda, die de P-serie met 500 pk ‘delen’ met hun zoon en nog twee medewerkers, zijn even enthousiast over het comfort van Scania. Jos prijst het verstelbare stuur en de nieuwe versnellingsbak met vier achteruitversnellingen, die het mogelijk maakt om heel langzaam achteruit te rijden. Jolanda is vooral blij met het rijgedrag en gebruikersgemak. “Het is een fijne, vrouwvriendelijke auto, die licht stuurt en makkelijk in omgang is. Ik ben er helemaal happy mee.”

De Van Hool oplegger achter de P-cabine is voorzien een elektrische Atop pompsysteem, die speciaal is ontworpen om melk op te halen bij de melkveehouder en voldoet aan de strengste eisen op het gebied van voedseltransport, hygiëne en voedselveiligheid. Voor het laden onderweg of wanneer er bij de boer geen stroom voorhanden is, werd op de Scania trekker een generator gemonteerd.

Loyaal aan Scania

Het bedrijf is loyaal aan Scania vanwege de uitstekende ervaringen met Scania Nuth. Voor het onderhoud van de RMO ‘shorty’ sloot Theunissen een Scania reparatie- en onderhoudscontract af. Hij benadrukt het belang van een betrouwbare partner.

“Of het nou een gewone maandagmiddag is of Kerstmis, wij rijden gewoon door. Mochten we pech krijgen, moeten we erop kunnen vertrouwen dat de dealer ons snel weer op weg helpt. Scania zit bij ons om de hoek en onderdelen die daar niet op voorraad zijn, kunnen binnen een half uur geleverd worden. Dat heeft voor de doorslag gegeven om deze truck aan te schaffen.”

Formule 1-team Red Bull bevestigt vertrek topontwerper Newey

Adrian Newey

MILTON KEYNES – Topontwerper Adrian Newey vertrekt begin volgend jaar definitief bij het Formule 1-team van Red Bull. Dat bevestigt het team woensdag nadat het vorige week al was uitgelekt. De 65-jarige Newey was bijna twintig jaar verantwoordelijk voor het ontwerp van de auto’s waarin Sebastian Vettel en Max Verstappen meermaals wereldkampioen werden.

“We willen Adrian bedanken voor wat we hebben bereikt in de tijd dat we hebben samengewerkt. Hij heeft voor ons een belangrijke rol gespeeld bij het behalen van zeven wereldtitels en zes constructeurstitels in de Formule 1”, aldus Red Bull in een verklaring. Vettel werd vier keer wereldkampioen bij Red Bull, Verstappen drie keer.

Newey legt nu al zijn Formule 1-taken voor het team neer. Zijn laatste jaar richt hij zich uitsluitend op de RB17. Dat is een zogeheten ‘hypercar’, een exclusieve sportauto die kan worden gekocht door vijftig liefhebbers. Ook kan de auto worden gebruikt voor races buiten de Formule 1.

Naar verluidt wilde Newey weg omdat er nog steeds een interne machtsstrijd binnen het team van Red Bull gaande zou zijn. Daarover rept het team niet in de nieuwe verklaring. Of Newey doorgaat in de Formule 1 is niet bekend, maar zijn naam werd al meerdere malen gelinkt aan het team van Ferrari.

“Het is een grote eer geweest om bijna twee decennia lang een sleutelrol te hebben gespeeld bij Red Bull Racing, van nieuwkomer tot meervoudig titelwinnaar. Toch voel ik dat dit een goed moment is om het stokje over te dragen en nieuwe uitdagingen te zoeken”, zegt Newey zelf. Wie zijn opvolger wordt is niet duidelijk.

Teambaas Christian Horner spreekt lovend over zijn ingenieur. “Zijn briljante visie heeft ons aan dertien titels geholpen in twintig seizoenen. Hij vertrekt als een legende.”

Ook dit seizoen is Red Bull goed van start gegaan. Verstappen, die vorig jaar oppermachtig was en wereldkampioen werd, staat na vier overwinningen in vijf races bovenaan in het klassement. Zijn teamgenoot Sergio Pérez staat tweede.

Turkish Airlines, Airbus en Rolls-Royce versterken partnerschap

Turkish Airlines

ISTANBUL – Ter viering van de historische bestelling van 150 A321NEO en 80 A350 vliegtuigen die Turkish Airlines in december 2023 plaatste, kwamen vertegenwoordigers van Airbus en Rolls-Royce bijeen op het hoofdkantoor van Turkish Airlines in Istanbul.

Aanwezig waren de Turkse minister van Handel, de heer Prof. Ömer Bolat, minister van Industrie en Technologie, de heer Mehmet Fatih Kacır, minister van Transport en Infrastructuur, de heer Abdulkadir Uraloğlu, en onderminister van Nationale Defensie, de heer Bilal Durdalı, vertegenwoordigers van de belangrijkste Turkse lucht- en ruimtevaartbedrijven, evenals de Britse consul-generaal en staatssecretarissen van Frankrijk en Spanje.

Tijdens deze bijeenkomst werd ook het STEP programma onthuld. Het Strategic Türkiye Enhanced Programme (STEP) is opgezet door Airbus, Turkish Airlines en lokale luchtvaartbedrijven. Doel van het programma is om de komende 15 jaar het economische klimaat te bevorderen van de Turkse lucht- en ruimtevaartindustrie, in lijn met de lange termijn groeistrategie van Turkish Airlines.

De recente vliegtuigorder positioneert Turkish Airlines als ‘s werelds grootste exploitant van Rolls-Royce’s Trent XWB motor. In lijn met het partnerschap met Rolls-Royce onderzoekt de fabrikant de implementatie van een aantal industriële initiatieven in Türkiye, waaronder de mogelijke oprichting van een vestiging voor Maintenance, Repair and Overhaul (MRO) en inkoop van toeleveringsketens.

Over de lancering van het STEP programma en de samenwerking met Rolls-Royce zegt Turkish Airlines Chairman of the Board and the Executive Committee, Prof. Ahmet Bolat: “We zijn blij met de lancering van het Strategic Türkiye Enhanced Programme met Airbus, dat getuigt van onze intensievere samenwerking met de vliegtuigproducent. Vandaag markeren we het begin van onze inspanningen om Turkse luchtvaartbedrijven te helpen zich te ontwikkelen tot toekomstbestendige leveranciers, die nauw aansluiten bij de strategische doelstellingen van Airbus en hun nieuwe zakelijke domeinen.

We zijn ook verheugd om onze relatie met Rolls-Royce verder te versterken. Door onze krachten te bundelen met de productie giganten onderstrepen we onze toewijding om de lucht- en ruimtevaart van Türkiye verder te ontwikkelen. Met de significante samenwerking tussen deze drie waardevolle bedrijven zal Turkish Airlines gebruik blijven maken van geavanceerde technologieën en samenwerkingsstrategieën om onze operationele efficiëntie te verbeteren en bij te dragen aan onze duurzame groei, terwijl we onze leidende rol op het wereldtoneel van de luchtvaart versterken.”

Guillaume Faury, CEO van Airbus: “We danken Turkish Airlines voor hun vertrouwen. We zijn vereerd dat we via het nieuwe STEP-programma ons partnerschap met Türkiye kunnen ontwikkelen en we hun groei als een van ‘s werelds grootste luchtvaartmaatschappijen kunnen ondersteunen. Het programma zal het kader vormen waarbinnen Airbus zijn samenwerking met Türkiye verder kan uitbreiden en de groeiambities van Turkish Airlines kan ondersteunen, met een bijzondere focus op de ontwikkeling van de toeleveringsketen, vaardigheden en duurzaamheid.”

Tufan Erginbilgiç, CEO van Rolls-Royce: “Türkiye is een strategisch belangrijke markt voor Rolls-Royce. We zijn erg blij met het vertrouwen dat Turkish Airlines in onze Trent XWB-motoren heeft gesteld. We kijken uit naar de samenwerking met Turkish Airlines en onze partners om onze uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van lucht- en ruimtevaarttechniek in te zetten om een bijdrage te leveren aan de Turkse economie en de rol van het land in de energietransitie. “Ik ben persoonlijk erg enthousiast over de versterkte relatie tussen ons geweldige bedrijf, Turkish Airlines en Türkiye.”

Türkiye is al meer dan twee decennia een integraal onderdeel van de toeleveringsketen van Airbus en vandaag de dag bevat elk commercieel Airbus vliegtuig, van de A220 tot de A350, onderdelen die door Turkije zijn geleverd. Deze samenwerking heeft niet alleen geresulteerd in de ondersteuning van meer dan 3.500 Turkse banen in de luchtvaartsector, maar heeft ook bijgedragen aan een totale investering van meer dan 4 miljard dollar door Airbus in Türkiye tegen het einde van 2023. Gedurende deze 20 jaar heeft de samenwerking geleid tot een schat aan expertise, technologische vooruitgang en hooggekwalificeerde arbeidskrachten in de lucht- en ruimtevaartsector van Türkiye.

Deze initiatieven beloven niet alleen de groei van Turkish Airlines te ondersteunen, maar ook de Turkse lucht- en ruimtevaartsector als geheel te versterken. Met een focus op duurzaamheid en technologische vooruitgang streven alle partners ernaar innovatie te bevorderen en hooggekwalificeerde banen te creëren en Türkiye te promoten als een belangrijke speler in de lucht- en ruimtevaartsector.

Rechtbank: coronapas geen schending grondrechten

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft uitspraak gedaan in de procedure die drie burgers tegen de Staat waren begonnen. Eisers vinden dat de Staat tegenover hen onrechtmatig heeft gehandeld door van 25 september 2021 tot 25 februari 2022 het coronatoegangsbewijs (CTB) in te voeren.

De maatregelen die de overheid in de coronaperiode heeft genomen, waaronder het CTB, hebben diep ingegrepen in het dagelijkse leven van alle burgers, ook in dat van eisers. De rechtbank heeft daarom geoordeeld dat het CTB een inmenging was in de grondrechten van eisers. Wanneer sprake is van inmenging in grondrechten moet de Staat stellen en bewijzen dat die inmenging gerechtvaardigd was.

De rechtbank komt tot de conclusie dat deze inmenging gegeven de situatie eind 2021/begin 2022 geen schending van die grondrechten vormde. Dit betekent dat de invoering van het CTB jegens eisers niet onrechtmatig was. Derechtbank wijst hun vorderingen af.

Eisers vinden dat zij door de invoering van het CTB in hun grondrechten zijn beperkt, zonder dat daarvoor een goede reden was. Het CTB was volgens hen namelijk ongeschikt voor de doelen die de Staat ermee zei te willen bereiken, en was dit in september 2021 ook al duidelijk. Volgens eisers was het CTB dus alleen een drukmiddel om te stimuleren dat mensen zich lieten vaccineren, terwijl aan vaccinatie allerlei risico’s waren verbonden. Mensen zoals eisers die zich niet lieten vaccineren, mochten op bepaalde locaties niet meer naar binnen en werden zo maatschappelijk buitengesloten. Eisers vinden dit alles onrechtmatig en vorderen vergoeding van de schade die zij daardoor hebben geleden.

De Staat wijst erop dat tijdens de coronaperiode sprake was van botsende grondrechten die hij als overheid moest afwegen. In de uitzonderlijke omstandigheden van dat moment was de invoering van het CTB volgens de Staat een noodzakelijke en proportionele maatregel. De Staat heeft die maatregel ook niet zomaar heeft genomen, maar pas nadat hij zich daarover uitgebreid had laten adviseren door verschillende deskundigen en maatschappelijke organisaties. De maatregel is zodra dat kon weer ingetrokken.

De rechtbank komt tot het oordeel dat de situatie in september 2021  dermate riskant en onvoorspelbaar was dat de Staat op dat moment in redelijkheid tot de invoering van het CTB heeft kunnen besluiten.

Hoewel er in 2021 ook wetenschappers en medici waren die schreven dat Covid-19 voor de meeste mensen helemaal niet zo erg was, was de breed gedragen wetenschappelijke en medische opvatting dat voorzichtigheid geboden was. Bovendien bevestigden de meeste critici dat Covid-19 voor bepaalde groepen in de samenleving wel erg gevaarlijk was. Daarbij kwam dat zich in september 2021 nieuwe, besmettelijker varianten van het virus over de wereld verspreidden; op dat moment was nog niet duidelijk of die varianten mensen zieker of juist minder ziek zouden maken. Wat de langetermijngevolgen van een besmetting met Covid-19 zouden zijn, wist nog niemand: daarvoor was de ziekte te kort geleden ontdekt.

Ook heel belangrijk was dat het zorgpersoneel in september 2021 al anderhalf jaar lang extreem zwaar was belast: veel zorgverleners waren zelf ziek of hadden de zorg verlaten. Daarbij kwam dat er door de coronazorg al anderhalf jaar veel gewone zorg was uitgesteld die moest worden ingehaald, terwijl de (nieuwe) gewone zorg en de coronazorg doorliepen. En de herfst en de winter kwamen eraan, met alle gewone (griep- en verkoudheids)virussen die daarbij hoorden.

In die situatie was het begrijpelijk dat de Staat het zekere voor het onzekere heeft genomen en het CTB heeft ingevoerd, zowel om kwetsbare mensen te beschermen als om de zorg te ontlasten. Voordat de Staat dit deed, was op Europees niveau ook al besloten tot het nemen van deze maatregel. Ook veel andere landen in de wereld voerden soortgelijke maatregelen in.

De wettelijke basis voor het CTB voldeed aan de eisen die de Grondwet en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) daaraan stellen.

Het CTB was als maatregel weliswaar ingrijpend, maar in de situatie van dat moment toch proportioneel. De Staat moest de grondrechten van alle burgers afwegen. Sommigen werden door het CTB gehinderd in hun privéleven, onderneming of andere vormen van deelname aan de samenleving, terwijl anderen daardoor juist werden beschermd in hun recht op leven en gezondheid, privéleven, onderneming of andere vormen van deelname aan de samenleving. Die afweging heeft de Staat gemotiveerd gemaakt; daarbij is hij binnen de beleidsruimte gebleven die het EVRM lidstaten gunt.

Slob benoemd tot ‘bestuurlijk kopstuk’ bij kanaaldrama Overijssel

Arie Slob

ZWOLLE -Oud-minister van Onderwijs Arie Slob (ChristenUnie) is benoemd tot ‘bestuurlijk kopstuk’ voor het zogeheten drama rond het Kanaal Almelo-De Haandrik in Overijssel. In die rol moet Slob beslissen over gevallen waarbij de provincie en bewoners het onderling niet eens zijn geworden over een vergoeding voor schade die het gevolg is van werkzaamheden aan het kanaal.

Peter Blok, bestuurslid van de stichting Kant nog Wal die zich inzet voor gedupeerden, laat weten dat een selectiecommissie unaniem voor Slob heeft gekozen. “Wij vertrouwen erop dat we hiermee echt een stap vooruitzetten in dit langslepende dossier”, zegt Blok.

Slob laat weten dat hij begint met het samenstellen van een team van medewerkers en het opdoen van kennis in het gebied. “Aan de hand daarvan ga ik bepalen hoe ik mijn rol precies ga invullen. Ik ga ervan uit dat ik rond of net na de zomer kan beginnen met mijn werkzaamheden”, zegt de oud-bewindsman. “In de meeste gevallen zullen een schademelder en de provincie Overijssel tot overeenstemming komen over de afhandeling van een schade. Soms komen bewoners en provincie er samen niet uit. Dan zal ik die situatie zorgvuldig bestuderen en daar een advies over uitbrengen.”

Nieuwe aanpak

Provinciale Staten in Overijssel stemden eind vorig jaar unaniem in met een voorstel van gedeputeerde Martijn Dadema voor een nieuwe aanpak van het dossier. Naast het aanstellen van een onafhankelijk bestuurlijk kopstuk heeft de provincie besloten extra geld (tussen de 13,5 en 16,4 miljoen euro) uit te trekken om onder meer de schades aan huizen te vergoeden. Dat bedrag komt bovenop de 45 miljoen euro die hiervoor al eerder was gereserveerd.

Veel gedupeerde kanaalbewoners waren het vertrouwen in de provincie kwijtgeraakt door onenigheid over de financiële afwikkeling van de schade aan de huizen. Het huidige BBB-Kamerlid Mona Keijzer werd daarop als bemiddelaar aangesteld. Zij adviseerde onder meer een onafhankelijk bestuurlijk kopstuk in te schakelen.

Politie New York arresteert pro-Palestijnse Columbia-studenten

Politie New York arresteert pro-Palestijnse Columbia-studenten

NEW YORK – Honderden gehelmde politieagenten zijn dinsdag de campus van Columbia University in het hart van New York binnen gemarcheerd om een ​​gebouw te ontruimen dat werd bezet door pro-Palestijnse studentendemonstranten. Dat melden diverse Amerikaanse media.

De politie klom Hamilton Hall binnen via een raam op de eerste verdieping dat ze bereikten vanuit een vrachtwagen met een ladder. Op beelden was te zien hoe later op de avond geboeide studenten het gebouw uit werden geleid en in politiebusjes werden afgevoerd.

De zaal was dinsdag bij zonsopgang bezet door demonstranten uit protest tegen het almaar stijgende dodental onder Palestijnen door Israëls aanvallen op de Gazastrook. Ze eisen van het universiteitsbestuur dat Columbia alle financiële belangen afstoot die verband houden met Israël.

Demonstranten niet van de universiteit

In een brief aan de politie van New York (NYPD) zei Columbia-rector Minouche Shafik dat de bezetting van het schoolgebouw werd geleid door “individuen die niet bij de universiteit zijn aangesloten”, wat de studenten tegenspreken. In de brief verzocht Shafik de NYPD om “alle individuen uit Hamilton Hall te verwijderen”

Ook vroeg Shafik de politie om in ieder geval tot 17 mei op de campus te blijven, “om ervoor te zorgen dat er geen nieuwe kampementen worden opgericht”.

Aanrijding met twee vrachtwagens op A27 [+foto]

Ongeval A27
Foto: Rijkswaterstaat | X

NIEUWENDIJK – Op de A27 voor knooppunt Hooipolder is woensdagochtend een ongeval met twee vrachtwagens gebeurd. Richting het zuiden heb je vanaf Nieuwendijk ongeveer een uur vertraging, meldt Rijkswaterstaat.

Rijkswaterstaat verwacht rond 12:00 uur de weg weer vrij te kunnen geven.

Moet je richting Breda? Rij dan vanaf Everdingen via de A2, A65 en A58, adviseert Rijkswaterstaat.

Voorlopig geen treinen van en naar Zeeland door aanrijding

ROOSENDAAL – Tussen Roosendaal en Bergen op Zoom is voorlopig geen treinverkeer mogelijk door een aanrijding, meldt de NS.

Hierdoor is de provincie Zeeland de komende uren niet per trein bereikbaar. De extra reistijd kan oplopen tot meer dan een uur.

De NS zet bussen in als vervanging voor de trein. Reizigers wordt aangeraden de reisplanner in de gaten te houden. De verstoring zou rond 12.30 uur verholpen moeten zijn.

Starters vragen vaker hypotheek aan, hoogste aantal in vijf jaar

DE MEERN – Het aantal starters dat in april een hypotheek heeft aangevraagd is in vijf jaar niet zo hoog geweest, meldt het Hypotheken Data Netwerk (HDN). Zo’n 14.500 starters vroegen vorige maand een hypotheek aan, in april vorig jaar deden nog geen 12.000 starters dit.

Ook het gemiddelde hypotheekbedrag dat starters hebben aangevraagd is volgens HDN het hoogst in vijf jaar. Het aangevraagde bedrag in april kwam uit ongeveer 353.000 euro.

In totaal werden in april ongeveer 45.000 hypotheken aangevraagd, ruim 40 procent meer dan in april 2023, meldt HDN. De hypotheekmarkt is daarmee vorige maand flink hersteld vergeleken met 2023 volgens de organisatie. Het grootste deel van alle Nederlandse hypotheekaanvragen loopt via HDN.

Nog niet op niveau

De hypotheekmarkt lijkt volgens de organisatie sterk te zijn teruggeveerd na de dip in maart. Sinds juni 2022 zijn niet zoveel hypotheken aangevraagd als afgelopen maand.

De kopersmarkt deed het vorige maand goed, vindt HDN. Huizenkopers vroegen meer dan 27.000 hypotheken aan, ongeveer gelijk aan de aanvragen in april van recordjaar 2020. Het is nog niet duidelijk of meer mensen vorige maand daadwerkelijk een huis hebben gekocht op de krappe woningmarkt. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt deze maand met die cijfers en makelaarsvereniging NVM in juli.

De hypotheekmarkt is nog niet op het niveau van 2022 en eerder, ziet HDN verder. Dit komt vooral omdat het aantal hypotheken dat wordt overgesloten flink is afgenomen.

Bitcoin onder 60.000 dollar na slechtste maand sinds 2022

bitcoin

NEW YORK – De waarde van de bitcoin is woensdag verder gezakt tot onder de 60.000 dollar. De bekendste en grootste cryptomunt ter wereld kende in april al de slechtste maand sinds de ineenstorting van cryptobeurs FTX in november 2022. De koersval wordt onder meer veroorzaakt door het vooruitzicht dat de Amerikaanse rente langer hoog zal blijven.

Investeerders in digitale munten hoopten dat de inflatie in de grootste economie ter wereld inmiddels voldoende zou zijn afgekoeld en dat de Federal Reserve nog dit voorjaar de rente zou verlagen. De Amerikaanse centrale bank, die later op de dag vergadert over het rentebeleid, heeft echter al laten weten dat de inflatie nog te hoog is om de rente te verlagen. Een eerste renteverlaging wordt nu pas in september voorzien. Hogere rentetarieven zijn doorgaans negatief voor beleggingen in digitale munten, waarop geen rente wordt ontvangen.

De bitcoin noteerde woensdagochtend op 59.755 dollar. In de afgelopen maand raakte de munt bijna 16 procent aan waarde kwijt. De sterke vraag onder beleggers naar Amerikaanse beursgenoteerde bitcoinfondsen, die begin dit jaar werden geïntroduceerd, zorgden eerder nog voor een sterke opleving van de munt.

Mede dankzij de sterke instroom van kapitaal in deze bitcoin-ETF’s steeg de munt in maart naar een recordniveau van bijna 74.000 dollar. Volgens gegevens van persbureau Bloomberg trokken investeerders in april zo’n 182 miljoen dollar terug uit deze fondsen. In maart werd juist nog 4,6 miljard dollar aan nieuw kapitaal belegd in bitcoin-ETF’s. Investeerders lijken ook wat winst te nemen. De waarde van de bitcoin is dit jaar nog altijd met bijna 40 procent gestegen.

Zeker negentien doden bij instorten van weg in China [+foto’s&video]

MEIZHOU – Ten minste negentien mensen zijn in de Chinese provincie Guangdong om het leven gekomen doordat een stuk weg is ingestort. Volgens staatsomroep CCTV zijn achttien auto’s betrokken en raakten dertig mensen gewond.

Het ongeluk gebeurde om 02.10 uur lokale tijd op een weg van de stad Meizhou naar het arrondissement Dabu. Op beelden op sociale media is te zien dat er vlammen en rook opstijgen uit een diepe put waar de weg was. Er werden volgens Chinese media ongeveer vijfhonderd hulpverleners ingezet, onder wie reddingswerkers die gespecialiseerd zijn in reddingen uit mijnen.

De provincie is de laatste weken getroffen door extreem weer. Er vielen doden door overstromingen en een tornado. Of het instorten van de weg daarmee te maken heeft, is niet bekend.

In 2023 meeste stakingen in meer dan vijftig jaar

DEN HAAG – In 2023 waren er 52 werkstakingen. Dat is het grootste aantal in meer dan 50 jaar. In 1972 werd het werk nog vaker neergelegd: 58 keer. In totaal gingen vorig jaar 142 duizend arbeidsdagen verloren. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.
Sinds het eerste coronajaar 2020, met negen werkstakingen, is het aantal werkonderbrekingen elk jaar fors toegenomen.

Ruim 17 duizend werknemers betrokken bij stakingen

Bij deze stakingen waren ruim 17 duizend werknemers betrokken, ongeveer duizend meer dan in 2022. Dat is aanzienlijk minder dan in 2021 (28 duizend) en 2020 (105 duizend). De 26 stakingen in 2019 mobiliseerden zelfs 319 duizend mensen, het grootste aantal van alle stakingen die het CBS heeft geregistreerd. Zie ook het bericht Meeste stakers ooit in 2019.

Het CBS houdt ook bij hoeveel werkdagen er verloren gingen tijdens de stakingen. In 2023 waren dat er 142 duizend. Dat waren er aanzienlijk meer dan in de twee voorafgaande jaren, maar veel minder dan in 2019. Toen gingen 391 duizend werkdagen verloren.

Meeste stakers in industrie

De meeste arbeidsdagen (62 duizend) gingen verloren in de bedrijfstak vervoer en opslag, maar daar werd niet het meest gestaakt. Met 28 stakingen en 5 duizend betrokken werknemers stond de industrie bij zowel het aantal stakingen als het aantal betrokkenen bovenaan de lijst. Ook in de handel waren er naar verhouding veel stakingen (10), met 4 duizend stakende werknemers. Hierdoor gingen 22 duizend werkdagen verloren.

Werknemersacties

Op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het CBS in 2023 ook bijgehouden met welke andersoortige acties werknemers hun eisen kracht hebben bijgezet. Het gaat dan om georganiseerde acties, soms ludiek, die niet hebben geleid tot een verlies aan arbeidsuren. Net als de werkstakingen kwamen dergelijke acties het meest voor in de industrie (14 keer). In de zorg waren het er 9. In totaal telde het CBS 51 alternatieve werknemersacties. Daarvan leidden er 15 tot een werkstaking.

Werknemers kwamen het vaakst in actie in de eerste helft van het jaar: 39 van de 52 stakingen en 35 van de 51 werknemersacties.

Meer werknemers tevreden met cao en salaris

De meest opgegeven redenen om in actie te komen waren ontevredenheid over de cao en over loonkwesties. In de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA), eind 2023 uitgevoerd door het CBS en TNO, is aan werknemers gevraagd hoe tevreden ze zijn met de cao voor hun bedrijf en met hun salaris. Hieruit blijkt dat werknemers in 2023 vaker (heel) tevreden waren met hun cao en salaris in vergelijking met het voorgaande jaar. Zo was 81 procent in 2023 (heel) tevreden met hun cao, ten opzichte van 77 procent in 2022. Verder was 78 procent tevreden met het salaris. In 2022 was dat nog 74 procent.

In het onderwijs en het openbaar bestuur waren werknemers in 2023 het vaakst (heel) tevreden met de cao. In de informatie en communicatie waren werknemers hierover het minst tevreden. Werknemers in de financiële dienstverlening waren het vaakst tevreden met hun salaris, in de zorg het minst vaak. De tevredenheid met de cao en het salaris nam in 2023 het sterkst toe in de zorg. Ook in de zakelijke dienstverlening nam de tevredenheid hierover relatief sterk toe.

VK stuurt eerste asielzoeker naar Rwanda

protest tegen uitzetting azielzoekers naar Rwanda

LONDEN – Het Verenigd Koninkrijk heeft voor het eerst sinds de aanname van het ‘Rwanda-plan’ een asielzoeker naar Rwanda gestuurd. Dat meldt de Britse krant The Sun.

De uitzetting gebeurde op vrijwillige basis en staat los van het programma voor gedwongen uitzetting dat in juli van start gaat. De man vloog maandag naar de Rwandese hoofdstad Kigali nadat zijn asielaanvraag was geweigerd, aldus de krant.

Details als de naam of de herkomst van de asielzoeker zijn niet bekend.

De Britse regering heeft vorige week een controversiële wet aangenomen die het mogelijk maakt dat illegaal het land binnengekomen asielzoekers naar Rwanda worden gestuurd

LAATSTE NIEUWS

Onrust op Amsterdamse Plein 40-45, tram in brand door brandend voorwerp...

AMSTERDAM - Een grote groep zorgt sinds maandagavond 19.15 uur voor onrust op Plein 40-45 in Amsterdam Nieuw-West, meldt de politie. Ze gooien onder...