Clicky

zondag 22 september 2024 - 22:25 uur
Home Blog Pagina 37

A.J.V. Logistiek failliet verklaard

ENSCHEDE – Voor de rechtbank van Overijssel is maandag 2 september A.J.V. Logistiek BV uit Enschede failliet verklaard. Ook A.J.V. Holding BV is op dezelfde dag failliet verklaard.

Het is op dit moment nog niet bekend wie het faillissement heeft aangevraagd en waarom.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel werkten er rond de zeven werknemers bij het transportbedrijf dat door Arjan Veurink is opgericht in 2004.

Het bedrijf is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een bekende naam in Twente en omgeving en kan een trouwe schare klanten uit de regio tot haar klantenkring rekenen. Het bedrijf is actief in machine transport, pallet transport, stukgoed, op- en overslag en expeditie. A.J.V. Logistiek is gespecialiseerd in groupage en vervoer van grootvolumes van en naar België en internationaal.

Of het bedrijf een doorstart maakt is op dit moment nog niet bekend.

Kabinet zet volgens MOB natuurvergunningen industrie op het spel

NIJMEGEN – Het kabinet zet de natuurvergunningen van industriële bedrijven en luchthavens op het spel als het natuurplannen schrapt die de afgelopen jaren voor het landelijk gebied zijn gemaakt, stelt Johan Vollenbroek van milieuorganisatie MOB. “Tijdens intrekkingsprocedures die wij voeren tegen bestaande vergunningen wijst de landsadvocaat steeds op het Nationaal Programma Landelijk Gebied. Als het kabinet die basis weghaalt, verzwakt het de eigen juridische positie, maar dat heeft het kabinet blijkbaar niet door”, stelt Vollenbroek.

MOB heeft onder meer procedures lopen tegen de vergunningen van Schiphol, diverse kolencentrales en Tata Steel IJmuiden. De stikstofuitstoot van die bedrijven speelt daarin een belangrijke rol. Als argument om afgegeven vergunningen in stand te houden, noemen advocaten die de overheid vertegenwoordigen volgens Vollenbroek vaak de positieve effecten die van het NPLG worden verwacht. Het kabinet is echter van plan de financiering daarvan grotendeels in te trekken en de aanpak om te gooien. “Wil het kabinet de industrie opofferen aan een failliet landbouwmodel?”, vraagt de MOB-voorzitter zich af.

Doelen op het gebied van natuur, klimaat en waterkwaliteit blijven intussen gewoon staan, al wil het kabinet nog proberen in Brussel uitzonderingen los te krijgen. Het is verder nog behoorlijk onduidelijk hoe landbouwminister Femke Wiersma de doelen voor natuurherstel en -behoud concreet wil bereiken. Volgens Vollenbroek zal het kabinet “als een duveltje uit een doosje met heel goede alternatieve plannen moeten komen”.

MOB heeft veel vertrouwen in de lopende procedures. De organisatie overweegt nu de strijd tegen stikstofuitstoot door de industrie nog verder op te voeren.

Van alles mis tijdens eerste transportcontrole na de zomerperiode[+foto’s]

Foto: ILT | X

Nu de zomerperiode weer voorbij is, heeft de ILT de gezamenlijke controles weer opgepakt. Dinsdag zijn, samen met het RDW en Politie Eenheid Landelijke Expertise en Operaties in totaal achttien vrachtwagens gecontroleerd, meldt ILT Gevaarlijke Stoffen op X. Waar de controles hebben plaatsgevonden is niet bekendgemaakt.

Een tankwagen ten behoeve van de brandstofbevoorrading van bouwplaatsen (UN1202) had op twee punten in de leidingen lekkage. Ook constateerde de RDW technische gebreken aan de bouten waarmee de tank vastzat aan het chassis.

Foto: ILT | X

Het certificaat van de tankwagen is ingenomen en er wordt proces-verbaal opgemaakt tegen de tankexploitant.

Foto: ILT | X

Een tankcontainer die leeg ongereinigd was van een zeer giftige en bijtende vloeistof (UN3390) was geladen op een chassis waarin een scheur werd aangetroffen. Hiervoor wordt een proces verbaal opgemaakt tegen de vervoerder.

“Wij zien vaker (lichte) beschadigingen aan de buitenzijde van tanks, de zogenoemde cladding. Echter zagen wij gister een schade die onze aandacht trok. De tankwagen vervoerde LPG (UN1965) en zou bij een wisseling van trekker de schade hebben opgelopen”, aldus een Inspecteur Gevaarlijke Stoffen van de ILT.

De RDW heeft ter plaatse de oplegger afgekeurd. Deze zal ter controle worden aangeboden bij de afdeling van de RDW die de keuringen van ADR-voertuigen doet.

Een chauffeur die van zijn werkgever toestemming had om een privérit te maken om zijn schoonmoeder te helpen verhuizen, heeft deze rit gemaakt zonder zijn kaart te gebruiken. Hiervoor kreeg hij een waarschuwing.

Verder zijn waarschuwingen gegeven voor het aangeven van de verkeerde hoeveelheid gevaarlijke stoffen, stuwage, het onterecht aanbrengen van de tankcode ‘T7’, het ontbreken van een wielkeg, het incorrect noteren van de stofnaam en een kapot etiket.

Er is één keer Proces Verbaal opgemaakt voor het niet kunnen tonen van een transportvergunning. Ook hebben zij boeterapporten opgemaakt voor: het doorbrengen van de wekelijkse rust in de cabine, te korte rust en voor het niet voldoen aan de downloadverplichting.

Tiener neergeschoten op Zweedse school, verdachte opgepakt

STOCKHOLM – Op een Zweedse school is een tiener neergeschoten.

Het slachtoffer was nog wel aanspreekbaar toen de politie arriveerde en is met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Een verdachte is opgepakt.

Volgens de politie gaat het om een poging tot moord. Het incident vond plaats in Trangsund, een voorstad van Stockholm, meldt de krant Aftonbladet. Er zou zijn geschoten op het toilet van de school.

De verdachte handelde volgens de politie waarschijnlijk alleen. “We zijn niet op zoek naar extra daders. We denken de situatie op de school nu onder controle te hebben.”

Radial strijdt samen met Foodello tegen voedselverspilling

GRONINGEN – Radial, onderdeel van bpostgroup, gaat samenwerken met Foodello, een marktleider in de strijd tegen voedselverspilling. Het is de eerste keer dat Radial aan fulfillment zal doen voor een online supermarkt. Alle bestellingen van Foodello worden vanaf nu verwerkt in het warehouse van Radial in Groningen.

In de EU wordt jaarlijks meer dan 58 miljoen ton voedsel verspild (131 kg per inwoner) (Eurostat, 2023), goed voor een geschatte marktwaarde van 132 miljard euro. Foodello vermindert voedselverspilling door overtollig voedsel van producenten, importeurs, groothandelaars en detailhandelaars in te kopen en het vervolgens met aanzienlijke kortingen via een online platform te verkopen. Op die manier kon Foodello reeds meer dan 16 miljoen kilogram voedsel van de verspilling redden.

Radial bundelt nu samen met Foodello de krachten door logistieke diensten te leveren, waaronder opslag, orderpicking en -packing, retourzendingen, value-added services (VAS) en last mile distributie vanuit haar ultramoderne en milieuvriendelijke warehouse in Groningen, Nederland.

Dries de Love, Executive Vice President Europe bij Radial: “We bieden Foodello fulfillment op maat aan, om flexibel te kunnen omgaan met hun toename aan bestellingen. Ook gaan we hun klantenervaring verbeteren en ze ondersteunen in hun verdere groei. We zijn vereerd dat ze voor ons kiezen. Zij hebben vertrouwen in onze transparante, constructieve aanpak. Ze geloven ook in onze geavanceerde technologie, waarbij we efficiëntie combineren met duurzaamheid. Dit zal andere online supermarkten ook inspireren om voor Radial te kiezen.”

Juhani Järvensivu, medeoprichter en CEO van Foodello: “We breiden snel uit in West-Europa, momenteel vooral in Nederland, België en Finland. We hadden een e-commerce fulfillmentexpert nodig die onze waarden deelt en onze groei kan ondersteunen met een schaalbare, innovatieve, kostenefficiënte en duurzame oplossing. Radial voldeed aan al deze verwachtingen.”

Last mile delivery per fiets

Voor de last mile delivery (de levering aan huis) zal Radial samenwerken met duurzame spelers. Een belangrijke partner, bpost, investeert in een milieuvriendelijke vloot, waaronder 1.000 elektrische bestelwagens, evenals LPG-vrachtwagens, dubbeldeks vrachtwagens en e-bikes met en zonder aanhanger. Radial werkt ook samen met andere lokale vervoerders, waaronder fietskoeriers.

Landbouwminister Wiersma breekt met natuurbeleid van voorganger

DEN HAAG – Het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG), waarin provincies plannen moeten maken om problemen met stikstof en waterkwaliteit aan te pakken, komt in zijn huidige vorm te vervallen. Het kabinet komt in het regeerprogramma met een nieuwe aanpak, bevestigen Haagse bronnen na een bericht van de NOS.

De stap komt niet geheel onverwacht. De nieuwe landbouwminister Femke Marije Wiersma liet eerder al weten met het natuurbeleid een andere koers te willen gaan varen. Ook ging in het hoofdlijnenakkoord dat de coalitiepartijen PVV, VVD. NSC en BBB dit voorjaar sloten, een streep door een miljardenfonds waarmee de plannen van de provincies gefinancierd zouden worden.

Tegelijkertijd staat in het hoofdlijnenakkoord dat het kabinet zich aan bestaande afspraken wil houden. Wiersma onderschreef dat bij haar aantreden als minister. Het vervallen van het NPLG hoeft volgens ingewijden dan ook niet te betekenen dat de plannen die de provincies al hebben gemaakt direct de prullenbak in kunnen.

De oppositie in de Tweede Kamer is woedend. “Zo dom”, reageert Kamerlid Laura Bromet van GroenLinks-PvdA, die verder van “bestuurlijk vandalisme” spreekt. “Nederland wordt gegijzeld door de intensieve veehouderij en haar vertegenwoordigers: de BBB-bewindspersonen op het ministerie van Landbouw.”

“Wat een BBBende”, schrijft ChristenUnie-parlementariër Pieter Grinwis op X. “Het geld grotendeels wegbezuinigd. De fik in het NPLG. Geen antwoord op de vraag hoe dan wel voor natuur, water en klimaat te zorgen. De oude schoenen weggegooid, terwijl de nieuwe er nog lang niet zijn.”

Ook Anne-Marijke Podt van D66 reageert verbaasd, en vreest dat het harde werk dat in de provincies al is verricht voor niets zal zijn geweest. “Benieuwd naar hoe de minister dit vanmiddag uitlegt.” De landbouwcommissie in de Tweede Kamer debatteert dan met de minister over het stikstofbeleid.

Ook coalitiepartij VVD plaatst een kanttekening. “Als deze minister ervoor kiest om de gebiedsgerichte aanpak in de provincies, het NPLG, af te schaffen, moeten daar andere doelen tegenover staan die zorgen voor daling van stikstofuitstoot en versterking van de natuur”, zegt Kamerlid Thom van Campen. Ook hamert hij erop dat beleidswijzigingen “juridisch houdbaar” moeten zijn.

‘s Werelds grootste methanol-aangedreven containerschip vaart tussen de haven van Göteborg en Azië

Foto: Stefan Strömberg

GÖTEBORG – Rederij Maersk heeft haar nieuwste en grootste methanol-aangedreven schip ingezet op de transoceanische wekelijkse route tussen de haven van Göteborg en Azië. Dit betekent dat de haven van Göteborg nu twee methanol-aangedreven containerschepen heeft die de haven regelmatig aandoen.

Het nieuwe schip, Antonia Maersk, met een laadvermogen van 16.592 TEU, werd in augustus in Aarhus gedoopt. Het schip is nu in de vaart op de AE5/Albatross-route, die deel uitmaakt van de 2M-scheepvaartalliantie. Met haar wekelijkse dienst tussen de haven van Göteborg en Azië vormt de route een belangrijke verbinding voor de Zweedse en Scandinavische import- en exportindustrie. Na haar eerste bezoek aan de haven van Göteborg, is het schip momenteel op weg naar havens in Zuidoost-Azië.

“Met Antonia Maersk zetten we een andere belangrijke, concrete stap in de groene transitie van de scheepvaart en verbeteren we het vermogen van onze Zweedse klanten om hun transportemissies verder te verminderen. Vóór 2027 lanceren we nog eens twintig methanol-aangedreven schepen, dus dit is een reis die nog maar net is begonnen”, zegt Birna Ödefors, Area Managing Director Nordics bij A.P. Moller Maersk.

Antonia Maersk wordt aangedreven door bio-methanol, wat een besparing van 280 ton koolstofdioxide per dag betekent dat het schip in bedrijf is, volgens Maersk’s eigen gegevens. De dagelijkse besparing is gelijk aan de uitstoot van een vrachtwagen met een trailer die meer dan zes keer de wereld rondrijdt.

“Dit schip vertegenwoordigt een ander puzzelstukje voor de transitie naar duurzame scheepvaart. Het is natuurlijk bijzonder spannend dat dit schip regelmatig de haven van Göteborg aandoet op een van onze belangrijkste handelsroutes, wat de Zweedse industrie ten goede komt. En naast het verminderen van de transportemissies van onze klanten, vermindert het ook de emissies in onze haven en zorgt het voor schonere lucht in de stad Göteborg”, zegt Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager bij de haven van Göteborg.

Eerder dit voorjaar begon het kleinere methanolschip Laura Maersk de haven van Göteborg aan te doen op een intra-Europese scheepvaartroute tussen Göteborg en Bremerhaven. Antonia Maersk en Laura Maersk worden beide voortgestuwd door bio-methanol.

Methanol: een belangrijke brandstof voor de scheepvaart

Methanol is een vloeibare brandstof bij normale temperaturen, waardoor het gemakkelijk te hanteren is voor de scheepvaart. De behandeling van de brandstof volgt goed ingeburgerde veiligheidsprocedures en wordt sinds 2015 beheerd in de haven van Göteborg. Bio-methanol vermindert de CO2-uitstoot met ongeveer 65 procent in vergelijking met conventionele brandstoffen.

Momenteel zijn er ongeveer dertig methanol aangedreven containerschepen in bedrijf en zijn er nog bijna 300 besteld bij verschillende rederijen. Schepen die op methanol varen, vormen momenteel ongeveer 10 procent van het totale orderboek.

In de haven van Göteborg worden systematisch en op de lange termijn inspanningen geleverd om de voorwaarden te scheppen voor de overgang van de scheepvaart naar een mix van hernieuwbare brandstoffen, waarbij methanol een belangrijk onderdeel is. De haven wil een verscheidenheid aan hernieuwbare brandstoffen kunnen opslaan, verwerken en leveren, met als doel om de grootste hub voor hernieuwbare energie in Scandinavië te worden.

23 miljoen euro extra voor subsidie gebruikte elektrische auto’s

DEN HAAG – Consumenten kunnen vanaf woensdag weer subsidie aanvragen om een tweedehands elektrische auto te kopen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) meldt dat hiervoor 23,1 miljoen euro extra beschikbaar is gemaakt, nadat de eerdere pot van 29,4 miljoen euro halverwege juli op was.

Met de regeling kunnen mensen 2000 euro subsidie krijgen voor een gebruikte elektrische auto. Die is bedoeld om mensen met minder geld te laten overstappen op elektrisch rijden. Mensen konden in 2020 voor het eerst de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) aanvragen, dit jaar kan dat voor het laatst.

Ook is er nog subsidie voor nieuwe elektrische auto’s, zegt de RVO. Daarvoor is dit jaar nog 22,3 miljoen euro van de 58 miljoen euro beschikbaar. Particulieren kunnen 2950 euro subsidie krijgen voor een auto tussen de 12.000 en 45.000 euro, ook voor nieuwe elektrische private leaseauto’s.

Sinds het begin van de regeling zijn er bijna 100.000 elektrische auto’s mee gekocht, aldus de RVO. Als het extra budget opraakt, komt dit uit op bijna 117.000 elektrische auto’s. Van alle dit jaar nieuw gekochte auto’s is ruim een op de drie volledig elektrisch volgens de RVO. Het aantal geregistreerde stekkerwagens lag in juli op meer dan 502.000, ongeveer 5 procent van alle auto’s in Nederland.

Keijzer: ‘forse’ huurstijging niet verrassend, wel nodig

DEN HAAG – De gemiddelde huurstijging afgelopen jaar was “fors” maar niet onverwacht, laat minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) via een woordvoerder weten. “Het is gebruikelijk en ook nodig dat verhuurders de huren kunnen verhogen”, aldus de bewindsvrouw. Hun kosten stijgen immers ook.

“Huurverhogingen zijn nodig om ruimte te houden voor onderhoud, investeringen en verduurzaming”, zegt Keijzer. Wel is een bovengrens vastgelegd in de wet. De maximale huurstijging is gekoppeld aan de loonontwikkeling en de inflatie. Die waren allebei fors in het afgelopen jaar. “Mensen hebben dus eerst hun loon zien stijgen.”

Keijzer wijst er daarnaast op dat al “veel maatregelen” zijn genomen om de betaalbaarheid van de huren voor mensen met een laag inkomen te verbeteren. Zo mochten de huren vorig jaar eenmalig nauwelijks omhoog. Ook wijst zij op de huurtoeslag waarmee de laagste inkomens geholpen worden hun huur te betalen.

Gewonden bij aanvaring schepen op Schelde-Rijnkanaal [+foto]

Foto: HVZeeland

RILLAND – Bij een aanvaring op het Schelde-Rijnkanaal bij Rilland zijn vannacht twee personen gewond geraakt. De betrokken schepen liepen behoorlijk wat schade op.

De aanvaring vond rond 02.45 uur plaats in de voorhaven van de Kreekraksluizen. Door onbekende oorzaak kwamen de 135 meter lange Zwitserse tanker Unigas 3 en de 110 meter lange Duitse tanker Marten Deymann met elkaar in aanvaring.

Beide schepen liepen schade op aan de romp. In de Duitse tanker ontstond een flink gat.

Opvarenden van de Marten Deymann werden door de klap heen en weer geslingerd. Twee personen raakten gewond en moesten door de ambulancedienst naar het ziekenhuis worden gebracht.

De schepen liepen weliswaar flink wat schade op, maar van lekkage bleek geen sprake te zijn.

De politie doet nader onderzoek naar de toedracht van het incident.

Cameravrouw niet in beroep in Zweedse zaak Joost Klein

MALMÖ – De cameravrouw naar wie zanger Joost Klein een dreigende beweging maakte, gaat niet in beroep tegen het besluit van het Openbaar Ministerie in Zweden om het onderzoek naar het incident met Joost Klein te sluiten. Dat heeft haar advocaat Kristoffer Ståhl woensdag aan het ANP laten weten.

De openbaar aanklager vond geen bewijs dat Klein opzettelijk de beweging maakte om de vrouw angst aan te jagen. “Mijn cliënt wil door met haar leven”, aldus haar advocaat. Joost Klein maakte na een optreden in de week van het Eurovisie Songfestival een dreigende beweging naar de vrouw omdat hij niet gefilmd wilde worden. Het incident deed organisator EBU besluiten om Klein te diskwalificeren.

“Mijn cliënt heeft geen persoonlijke wrok tegen meneer Klein”, laat Ståhl in een verklaring weten. “Zij denkt alleen dat geweld nooit acceptabel is, ook niet als dat komt door adrenaline of door gevoelens van onvrede.”

De advocaat meldt dat zijn cliënt de afgelopen tijd veel haatberichten en bedreigingen heeft ontvangen door de zaak. “Mede daarom wil mijn cliënt zich nu richten op haar mentale gezondheid”, meldt hij. “Zij wil door met haar leven en met haar professionele carrière als fotograaf.” De vrouw zal verder ook geen verklaringen afleggen aan de media, voegt hij daaraan toe.

OM eist 30 maanden cel en vijf jaar rijontzegging in dodelijk ongeval als gevolg van straatrace

Op 3 september 2022 komt een vrouw om het leven bij een botsing tussen een bestelbus en een auto. Voorafgaand aan de botsing zou een straatrace zijn gehouden.

Een 24-jarige man uit Oss en een 22-jarige man uit Uden stonden dinsdag voor de rechter. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt ze van dood door schuld en eist tegen beiden 30 maanden cel en een rijontzegging van 5 jaar.

Het is 3 september omstreeks 4.00 uur als een vrouw, compleet buiten haar schuld, geconfronteerd wordt met twee personenauto’s. Wanneer de vrouw in een bestelbus een groen verkeerslicht op een kruising passeert, rijden de auto’s op hoge snelheid naast elkaar en negeren het rode verkeerslicht op dezelfde kruising.

De levensgevaarlijke situatie wordt de vrouw fataal en zij overlijdt ter plekke. De twee mannen in de personenauto’s worden in de dagen na het incident aangehouden als verdachten.

Er wordt een onderzoek ingesteld naar gegevens van de verkeersregelinstallatie (VRI), camerabeelden, getuigenverklaringen en de telefoons van beide verdachten. Daaruit blijkt dat zij op hoge snelheid hebben gereden: maximaal 163 en 127 kilometer per uur op het fatale kruispunt, op een weg waar 80 kilometer per uur gereden mocht worden.

Ook blijkt dat zij bezig waren met een straatrace. Zo haalden de auto’s elkaar om beurten in. Een van de getuigen verklaart dat de twee ‘reden als maniakken’. In de telefoons van beide verdachten worden daarnaast filmpjes gevonden waaruit blijkt dat de ene verdachte al eerder betrokken is geweest bij straatraces, terwijl de andere verdachte vaker extreme snelheden rijdt.

Naar oordeel van het OM hebben beide verdachten zich dusdanig onvoorzichtig en onoplettend gedragen dat er sprake is van roekeloosheid, de hoogste schuldcategorie. De officier van justitie: ‘Het roekeloze rijgedrag van beide bestuurders heeft geleid tot het ergste gevolg denkbaar: de dood van een nog jonge vrouw.

De nabestaanden is enorm leed aangedaan. Enige notie van verkeersveiligheid was ver te zoeken in die fatale nacht.’ Alles overwegende eist het OM tegen beide mannen 30 maanden cel en een rijontzegging van vijf jaar voor dood door schuld. Tegen de 22-jarige man is een deel van de eis, 10 maanden, voorwaardelijk. De rechter doet over twee weken uitspraak.

Rotterdammer cel in voor export coke

ZUTPHEN – De rechtbank veroordeelt een 24-jarige man uit Rotterdam tot een gevangenisstraf van 24 maanden. De man probeerde ruim twee kilo cocaïne naar Duitsland te brengen met zijn auto.

De man reed op 7 mei 2024 op de snelweg A1 ter hoogte van Wilp in de richting van Duitsland. Hij werd staande gehouden door politieagenten, omdat zij een melding kregen dat de auto op de snelweg reed. Zij kregen die melding omdat het kenteken van de auto van de man in het ANPR-systeem was geplaatst. De agenten ontdekten een verborgen ruimte in een deurpaneel van de auto en troffen daar ruim twee kilo cocaïne aan.

De man verklaarde dat hij niet wist dat die cocaïne in zijn auto lag en dat hij niet onderweg was naar Duitsland, maar naar een vriend van hem in Enschede. Verder verklaarde de Rotterdammer dat de vorige eigenaar van de auto of vrienden aan wie hij zijn auto eerder eens had uitgeleend de cocaïne mogelijk heeft of hebben achtergelaten.

Volgens de rechtbank is de verklaring van de man niet aannemelijk. De man was op het moment dat de politie de cocaïne in de auto aantrof de bestuurder van de auto en de auto stond toen op zijn naam. De man verklaarde niet van wie hij de auto had gekocht of aan wie hij zijn auto eerder had uitgeleend.

Het dossier bevat ook geen enkel aanknopingspunt voor de door de man geschetste scenario’s en volgens de rechtbank is het onaannemelijk dat de vorige eigenaar van de auto of een vriend van de man, zonder dat verdachte het wist, een hoeveelheid cocaïne met een aanzienlijke straatwaarde in de auto van de man had verborgen en achtergelaten.

Daarnaast had de man in de dagen voorafgaand aan zijn aanhouding meerdere reisbewegingen, telkens voor één dag, gemaakt vanuit Rotterdam naar Duitsland. Verder bleek bij het uitlezen van één van de telefoons van de man dat hij recentelijk een (link naar een) YouTube-filmpje naar zijn neef had gestuurd waarin wordt uitgelegd hoe je een autodeurpaneel kunt verwijderen.

Ook bevond zich in het voertuig een torx-schroevendraaier waarmee de verborgen ruimte open te maken was. Daarnaast gedroeg de man zich nerveus bij de staandehouding. De rechtbank komt tot de conclusie dat de man wist dat de cocaïne in zijn auto lag.

De rechtbank oordeelt dat uit de uiterlijke verschijningsvorm kan worden afgeleid dat de man de bedoeling had om met de drugs naar Duitsland te rijden en deze dus buiten het grondgebied van Nederland te brengen. Zo is hij staande gehouden op de snelweg A1 ter hoogte van Wilp in de richting van Duitsland, terwijl op één van de telefoons van de man een navigatie naar Kiel in Duitsland liep. Daar had de man een hotelovernachting geboekt.

De man verklaarde dat deze boeking voor zijn vriendin was en dat de navigatie nog liep, omdat hij eerder voor haar had gekeken hoe lang het rijden was naar Kiel. Deze verklaring heeft de man verder niet onderbouwd en volgens de rechtbank is deze verklaring onaannemelijk, ook in het licht van de bevindingen dat de man in de dagen voorafgaand aan zijn aanhouding zeer regelmatig de grenzen van Nederland overstak naar Duitsland, Frankrijk, België en Luxemburg en in andere Duitse hotels, ook voor de duur van één nacht, in Hamm en Düsseldorf had verbleven.

De rechtbank neemt het de man zeer kwalijk dat hij deze hoeveelheid cocaïne naar Duitsland heeft willen brengen. Cocaïne is een verdovend middel dat sterk verslavend werkt en schadelijk is voor de gebruikers ervan. Daarnaast brengt het vervoer, de handel en het gebruik van cocaïne vele vormen van (zware) criminaliteit en overlast met zich mee. De man heeft hieraan een bijdrage geleverd. Volgens de rechtbank is een gevangenisstraf van 24 maanden een passende straf.

Nederland krijgt weer een eigen tankbataljon

DEN HAAG – Nederland krijgt weer een eigen tankbataljon met ongeveer vijftig tanks. Dat staat in de Defensienota die minister Ruben Brekelmans en staatssecretaris Gijs Tuinman donderdag presenteren. Ingewijden bevestigen berichtgeving van NRC hierover.

Het is geen verrassing, want een meerderheid van de Tweede Kamer is voorstander van de aanschaf van tanks. Op dit moment leaset Nederland achttien Leopard-tanks van Duitsland. In 2011 besloot het toenmalige kabinet de laatste Nederlandse tanks af te stoten om te bezuinigen.

Het kost jaarlijks tussen de 260 en 315 miljoen euro om een tankbataljon te hebben, schreef Defensie begin dit jaar aan de Tweede Kamer. Een tankbataljon bestaat volgens de NAVO-standaard uit 44 tanks met nog eens acht voor onder meer opleiding en logistieke reserve.

Productielijn

Defensie zal waarschijnlijk de Leopard-2A8 gaan aankopen. Duitsland heeft voor deze tank een nieuwe productielijn geopend. Nederland is medio vorig jaar door Berlijn uitgenodigd om mee te doen aan de gezamenlijke verwerving van deze tank. Dat past ook binnen het huidige beleid van Defensie.

Voor een tankbataljon en de bijbehorende ondersteuning zijn ongeveer 350 mensen nodig, aldus het ministerie. Die moeten worden geworven als het tankbataljon wordt opgericht. Daar zit ook het grote probleem van Defensie: het kampt al jaren met een tekort aan personeel. Er staan nog steeds duizenden vacatures open.

Russische inval

Defensie heeft er sinds de Russische inval in Oekraïne miljarden euro’s bijgekregen, maar koos tot nu toe voor de aanschaf van andere zaken. Begin vorig jaar zei de hoogste Nederlandse militair, generaal Onno Eichelsheim, nog geen behoefte te hebben aan eigen Nederlandse tanks. De NAVO wil wel dat Nederland weer eigen tanks krijgt.

De coalitiepartijen hebben afgesproken structureel 2 procent van het bruto nationaal product te besteden aan Defensie. Daardoor komt er opnieuw veel geld vrij voor het ministerie en kan de aanschaf en exploitatie van de tanks worden bekostigd.

Politie onderzoekt overlijden baby Groningen, twee aanhoudingen

GRONINGEN – De politie doet onderzoek naar de dood van een baby in een woning in Groningen.

Over het kind kwam dinsdag rond 11.00 uur een “medische melding” binnen, meldt de politie. Toen hulpverleners ter plaatse kwamen, konden ze de baby niet meer redden. Het kind is overleden in de woning aan de Wibenaheerd in de Groningse wijk Beijum.

Twee mensen zijn aangehouden. Hun mogelijke betrokkenheid bij de dood van de baby wordt onderzocht. Of het om de ouders gaat of om andere betrokkenen, heeft de politie niet bekendgemaakt. Een politiewoordvoerster zegt daarover nog niets te kunnen delen. Ook over de leeftijd van de baby doet zij geen uitspraken.

In ieder geval is een onderzoek gestart naar de omstandigheden rond de dood van de baby. “Wanneer een jong kind overlijdt, is dit zeer impactvol voor alle betrokkenen”, aldus de politie. “Mede hierom willen we weten waaraan het kind is overleden en hoe dit heeft kunnen gebeuren.”

LAATSTE NIEUWS

Scheur in wegdek A10

Scheur in wegdek door verzakking A10, rijstrook dicht [+foto’s]

AMSTERDAM - Een stuk van de ringweg A10 ten zuiden van Amsterdam is verzakt als gevolg van werkzaamheden langs de weg. Op beelden is...
×