Clicky

vrijdag 24 januari 2025 - 04:38 uur
Truckdrivers4you
Home Blog Pagina 37

Duitse politie schoot vorig jaar uitzonderlijk veel mensen dood

BERLIJN – De Duitse politie heeft in het voorbije jaar 22 mensen doodgeschoten. Dat is het hoogste aantal doden in deze eeuw, meldt het Duitse persbureau dpa op basis van een eigen analyse.

In 2023 werden tien mensen doodgeschoten, in 2022 elf en in 2021 acht. Mogelijk is dit zelfs het hoogste dodental sinds de Duitse eenwording in 1990.

Dpa baseert de cijfers op politieverslagen. De meeste mensen die werden doodgeschoten, bleken volgens het persbureau geestelijk instabiel of op een of andere manier in nood te verkeren. Meerdere doden hadden een mes bij zich. Een van hen had op oudjaarsavond in Grünsfeld een graafmachine gestolen en daarmee mensen, gebouwen en voertuigen aangereden.

Het persbureau zegt dat uit oude gegevens van het vakblad Bürgerrechte & Polizei blijkt dat de politie sinds 1990 niet zoveel mensen heeft doodgeschoten. De vorige recordjaren waren 1995 en 1999, toen negentien mensen omkwamen door politiekogels. Het blad heeft in 2024 ook 22 doden geteld.

Vrachtwagenchauffeur voorkomt zwaar ongeval op N247 maar komt zelf in greppel terecht

Foto: RVP Media

OOSTHUIZEN – Vanmorgen rond 11.00 uur heeft een vrachtwagenchauffeur een zwaar ongeval weten te voorkomen op de N247 ter hoogte van Oosthuizen. De chauffeur, die vanuit Scharwoude richting Oosthuizen reed, werd geconfronteerd met een tegemoetkomende automobilist die een inhaalactie uitvoerde en daarbij recht op de vrachtwagen afreed.

Om een frontale botsing te vermijden, stuurde de vrachtwagenchauffeur zijn geladen trekker-trailercombinatie de berm in. Hierbij kwam de combinatie in een greppel terecht en zakte volledig weg.

Volgens de eigenaar van het transportbedrijf bevestigt dit incident de alertheid en het snelle handelen van de chauffeur, die hiermee mogelijk erger wist te voorkomen.

De gevolgen voor het verkeer waren aanzienlijk. De N247 tussen Scharwoude en Oosthuizen werd volledig afgesloten, evenals de parallelweg, om het bergingsbedrijf in staat te stellen de combinatie uit de greppel te halen. De bergingswerkzaamheden zijn nog in volle gang.

Verkeer wordt geadviseerd om rekening te houden met vertragingen en omleidingen te volgen.

Inflatie eurozone stijgt verder naar 2,4 procent

LUXEMBURG – De inflatie in de eurozone is in december verder gestegen naar 2,4 procent op jaarbasis, van 2,2 procent in november. Dat meldt het Europese statistiekbureau Eurostat in een voorlopige schatting. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) had eerder op de dag al Nederlandse inflatiecijfers gepubliceerd.

De toename komt vooral door hogere energieprijzen, terwijl de prijzen in de dienstensector licht stegen. De kerninflatie in het eurogebied, waarin de schommelende prijzen voor energie, voeding, alcohol en tabak niet worden meegenomen, bleef onveranderd op 2,7 procent.

Binnen de eurozone had Kroatië met 4,5 procent de hoogste inflatie. In Ierland was die met 1 procent het laagst. In Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van het eurogebied, kwam de inflatie uit op respectievelijk 2,8 en 1,8 procent.

ECB

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode kwam vorige maand uit op 3,9 procent. De Europese rekenmethode is iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

De inflatie in de eurozone is nu al drie maanden op rij aan het stijgen. De Europese Centrale Bank (ECB) heeft een inflatiedoelstelling van 2 procent. In september kwam de inflatie nog uit op 1,7 procent, waarmee die voor het eerst sinds april 2021 onder de doelstelling van de ECB lag.

Door het oplopende prijspeil kan de ECB mogelijk wat voorzichtiger worden met het verder verlagen van de rente, al wordt wel verwacht dat wordt doorgegaan met renteverlagingen. In december werd de rente in het eurogebied opnieuw met een kwart procentpunt verlaagd. Dat was de vierde renteverlaging van 2024. Eind deze maand vergadert de centrale bank in Frankfurt opnieuw over de rente.

Transavia 60 jaar – Airbus in retro-huisstijl

Dit jaar markeert een bijzonder moment in de geschiedenis van Transavia. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij viert het 60-jarig bestaan op 21 oktober 2025.

Transavia is opgericht op 21 oktober 1965 als Transavia Holland B.V., volgens inschrijving bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Haarlem en Omstreken. Sindsdien is de missie van Transavia altijd geweest om vliegen toegankelijk te houden voor iedereen. Al zestig jaar genieten passagiers van bijvoorbeeld een jaarlijkse vliegvakantie of familiebezoek in het buitenland en ontdekken we steeds nieuwe bestemmingen in Europa en Noord-Afrika.

De tijd vliegt

Het hele jubileumjaar viert Transavia deze unieke en betekenisvolle mijlpaal samen met passagiers, business partners en collega’s. Op diverse momenten wordt stilgestaan bij de rijke geschiedenis van Transavia met daarnaast volop aandacht voor de plannen voor de toekomst.

Retro Airbus A321neo

In de zomer van 2025 ontvangt Transavia een gloednieuwe Airbus A321neo in retro-huisstijl, als eerbetoon aan de rijke geschiedenis. Deze livery is geïnspireerd op de huisstijl ontworpen door de Nederlandse ontwerper Thijs Postma in 1966. Hij was de bedenker van de iconische groene kleur en de grote, zwarte T op de romp en de staart. Het is de eerste, herkenbare huisstijl van Transavia en ook nog eens goed toepasbaar op de huidige, nieuwe Airbus. Met deze huisstijl kreeg Transavia veel bekendheid. Deze stijl spreekt nog altijd tot de verbeelding bij vele collega’s, passagiers en business partners. De binnenkant van het vliegtuig heeft het interieur van de nieuwe, moderne Airbus.

Een ode aan ons erfgoed met een blik op de toekomst

CEO Marcel de Nooijer geeft aan: “Het vieren van ons 60-jarig jubileum is een moment om stil te staan bij wat we samen hebben bereikt. De komst van een nieuwe Airbus in retro-huisstijl is onze manier om met trots terug te kijken op wat ons heeft gebracht en waar we nu staan. Terwijl we tegelijkertijd vooruitkijken naar een stillere toekomst dankzij onze vlootvernieuwing.”

Eerste etappezege Spaanse motorrijder Santolino in Dakar Rally

AL HENAKIYAH – De Spanjaard Lorenzo Santolino heeft de derde etappe in de Dakar Rally bij de motoren gewonnen. Het was zijn eerste zege in de woestijnrally.

De rijder uit het fabrieksteam van Sherco was in de 327 kilometer lange proef van Bisha naar Al Henakiyah in Saudi-Arabië 1.21 minuut sneller dan de Zuid-Afrikaan Bradley Cox (KTM). De derde plaats was voor de Amerikaan Ricky Brabec (Honda) met een achterstand van 4.01.

De Australiër Daniel Sanders, winnaar van de proloog en de eerste twee etappes, eindigde niet bij de eerste twintig en verspeelde een kwartier op Santolino. Hij behield wel de leiding in het algemeen klassement, maar zag naaste belager Skyler Howes (Honda) dichterbij komen in tijd. Het verschil is nog 1.57 in het voordeel van Sanders.

Arbo Unie: toename ziekteverzuim kost Nederland miljard extra

NIEUWEGEIN – Werkend Nederland heeft in 2024 gemiddeld een dag meer verzuimd. “Dat lijkt niet veel, maar omgerekend was de Nederlandse economie 1 miljard euro meer kwijt aan verzuim dan in 2023”, meldt Arbo Unie na analyse van de verzuimcijfers over het afgelopen jaar.

Vorig jaar is in totaal ruim 371.000 keer verzuimd, aldus Arbo Unie. Afgezet tegen de hele beroepsbevolking zou dit neerkomen op bijna 3 miljoen extra verzuimdagen, die per dag gemiddeld 350 euro kosten, schat Arbo Unie. Die extra kosten bestaan vooral uit loondoorbetalingen en kosten voor vervanging, maar ook uit verloren productiviteit. Dit betekent volgens de organisatie dat de toename van het ziekteverzuim in 2024 Nederland naar schatting ruim 1 miljard euro extra heeft gekost.

Volgens de arbodienst duurde vooral verzuim door psychische klachten vorig jaar langer. De duur hiervan is de afgelopen drie jaar met gemiddeld 20 dagen toegenomen onder werknemers tussen 35 en 55 jaar, komt onder meer naar voren uit de cijfers.

“Enerzijds worden mensen in werk en daarbuiten mentaal steeds meer belast”, legt Corné Roelen uit, bedrijfsarts bij Arbo Unie en hoogleraar bedrijfsgeneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Anderzijds merk ik dat mensen sneller in termen van ziekte denken. Tien jaar geleden hadden we last van stress, tegenwoordig hebben we een burn-out.”

Arbeids- en organisatieadviseur Jan van den Hoogen van Arbo Unie legt ook een verband met thuiswerken. Dat zijn mensen sinds corona vaker gaan doen, maar het is volgens hem niet goed voor onder meer het teamgevoel.

Lonen in nieuwe cao’s stegen vorig jaar gemiddeld 5,3 procent

DEN HAAG – Lonen in nieuwe cao-afspraken zijn vorig jaar gemiddeld 5,3 procent gestegen, berekende werkgeversorganisatie AWVN. De toename is minder sterk dan in 2023, maar de belangrijke adviseur voor arbeidsvoorwaarden vindt de loonstijging toch hoger dan “wat gezond is voor Nederland”.

De loonstijging komt naar verwachting ook boven de inflatie van 2024 uit. In een eerste raming gaat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ervan uit dat het dagelijks leven vorig jaar 3,3 procent duurder is geworden.

AWVN-directeur Raymond Puts vreest dat hogere loonkosten voor werkgevers de prijzen verder opdrijven. Ook is het volgens hem slecht voor de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven als de lonen te hard stijgen. Tegelijkertijd blijft de arbeidsmarkt krap waardoor werknemers en vakbonden een sterke positie hebben bij loononderhandelingen, erkent hij. “Maar de achterliggende vraag gaat over de kracht van de economie op lange termijn. Voor het derde jaar op rij is het besteedbaar inkomen al gestegen. Ik zou dit graag ook van de vakbond horen. We moeten namelijk ook oog houden voor de betaalbaarheid en het investeringsklimaat”, zegt Puts.

Vakbonden

De grootste vakbond van Nederland, FNV, wees er de afgelopen jaren juist vaak op dat de winsten bij veel bedrijven harder zijn gestegen dan de lonen. Ook slinkt volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek het deel dat werkenden opstrijken van alle verdiensten van bedrijven al jarenlang. Dat wijst er volgens FNV ook op dat de lonen best wat mogen stijgen.

Een andere vakbond, CNV, benadrukt dat naast hogere lonen ook schaarste van producten en belastingverhogingen de inflatie aanjagen. Ook waren de sterke loonsverhogingen van de afgelopen jaren nodig doordat de prijzen in 2022 erg hard waren gestegen, zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin. “Met deze loonsverhogingen is buitengewoon veel onrust op de krappe arbeidsmarkt voorkomen”, zegt hij.

Luchthaven Damascus weer open voor internationaal vliegverkeer

DAMASCUS – De luchthaven van Damascus is heropend voor het commerciële internationale vliegverkeer. Dit was stilgelegd na de val van het regime van Bashar al-Assad op 8 december. Ander vliegverkeer was eerder al hervat.

De eerste commerciële internationale vlucht was een toestel van Syrian Airlines. Dat vliegtuig vertrok in de ochtend naar Sharjah, een stad ten noorden van Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten. De directeur van de luchthaven spreekt van een “nieuw begin”.

Het vliegveld van Damascus werd drie weken geleden weer in gebruik genomen. Tot dinsdag werden alleen binnenlandse vluchten uitgevoerd en speciale internationale vluchten met hulpgoederen of diplomaten aan boord.

DAF XB trekkers als alternatief voor BE trekkers

Veldhuizen Trucks heeft een alternatief voor de BE trekker- opleggercombinaties ontwikkeld. Met de DAF XB trekkers met een wielbasis van 3,15 en een extra grote wieluitslag van de vooras biedt Veldhuizen trucks nu een wendbaar alternatief met veel comfort en een hoog laadvermogen.

De DAF XB is voorzien van de nieuwe, acht traps volautomaat in combinatie met de 230 pk krachtbron en de extra lange dagcabine. De vooras is goed voor 3,6 ton en heeft een grotere wieluitslag, waardoor de DAF XB bijzonder wendbaar is.

De trekker zijn voorzien van een extra laag hulpraam met een lage opleggerschotel, waardoor de schotelhoogte en de ‘steunpoot straal’ gelijk is aan de BE- opleggers van Veldhuizen Wagenbouw. Hierdoor is de nieuwe DAF uitwisselbaar met de standaard BE- opleggers waarmee dit voertuig een gunstig alternatief vormt voor de standaard BE- trekkers. Qua prijs is er door de BPM op bestelwagens geen groot verschil meer tussen de standaard 3,5 tons BE trekkers en de 7,5 tons DAF XB.

De DAF XB is uitgerust met de extra lange, ruime cabine van DAF met onder meer een zonneklep en een ‘kerb side window’ voor optimaal zicht op de dode hoek. Achter de cabine is een handige RVS kist gemonteerd voor allerlei zaken zoals gereedschappen en ladingzekering materiaal.

Kenteken op 2024

Veldhuizen Trucks heeft vijftien eenheden van de DAF XB gebouwd en gekentekend op 2024. Hierdoor is er voor deze voertuigen toegang tot de Zero Emissie zones tot 2030. De voertuigen zijn geleverd door DAF Trucks Dealer van Tilburg Bastianen in Vianen.

Verkoop en verhuur

De vijftien DAF XB trekkers met oplegger zijn te huur of te koop via Veldhuizen b.v. Voor de huurvloot zijn tevens tien nieuwe BE- opleggers gebouwd, van semi- diepladers tot een speciale heftruck oplegger die tot straatniveau kan zakken voor eenvoudige belading.

Groot onderhoud Vlakebrug: enkele maanden stremmingen scheepvaart en afsluitingen wegverkeer

Foto: Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat voert groot onderhoud uit aan de bewegingswerken van de Vlakebrug (N289). De bewegingswerken hebben het einde van hun levensduur bereikt. Tijdens het onderhoud is de brug in de neerstand. Voor de hoge scheepvaart is het daarom niet mogelijk om de brug te passeren.

Het wegverkeer kan de brug gewoon passeren, met uitzondering van 7 nachtelijke afsluitingen.

Planning werkzaamheden Vlakebrug

De Vlakebrug is vanaf maandag 13 januari 07.00 tot maandag 13 april 2025 17.00 uur gestremd voor hoge vaart. Scheepvaart die onder de brug door kan varen, kan tijdens de werkzaamheden wel passeren. Scheepvaart is hier eerder over geïnformeerd via een BAS-bericht en de website Vaarweginformatie .

Tijdens de werkzaamheden is de brug ook zeven nachten afgesloten voor het wegverkeer, telkens tussen 20.00 en 05.00 uur:

  • van 13 op 14 januari 2025;
  • van 4 op 5 maart 2025;
  • van 10 op 11 maart 2025;
  • van 11 op 12 maart 2025;
  • van 12 op 13 maart 2025;
  • van 13 op 14 maart 2025;
  • van 25 op 26 maart 2025.

Auto’s, fietsers en bromfietsers worden tijdens deze afsluitingen omgeleid via de Postbrug. Gele borden langs de weg geven de omleidingsroute aan. Het fietspad onder de Vlakebrug is tijdens de hele uitvoeringsperiode afgesloten. Fietsverkeer wordt lokaal omgeleid langs de naastgelegen Kanaalweg.

De planning is onder voorbehoud, bij slecht weer kunnen de werkzaamheden misschien niet doorgaan.

Werkzaamheden Vlakebrug

Rijkswaterstaat voert onderhoud uit aan de bewegingswerken van de brug, dit zijn de onderdelen die de brug kunnen openen en sluiten. Het gaat onder andere om de tandheugels, schotelveren, hoofddraaipunten en het noodstroomaggregaat van de brug.

Eerste besmetting met nieuwe mpox-variant in Frankrijk

PARIJS – In Frankrijk is voor het eerst een besmetting gemeld met de nieuwe, besmettelijkere variant van het mpox-virus. De patiënt woont in Bretagne en er zijn voorzorgsmaatregelen genomen, meldt het Franse ministerie van Volksgezondheid.

De besmette persoon was zelf niet in Afrika geweest, waar het virus rondwaart sinds een uitbraak in Democratische Republiek Congo (DRC). “De persoon had wel contact gehad met twee mensen die recent waren teruggekeerd uit Centraal-Afrika. Onderzoek moet uitwijzen hoe besmetting heeft plaatsgevonden”, meldt het ministerie, dat ook bron- en contactonderzoek doet.

Eerder was de variant clade I in Europa al vastgesteld bij enkele personen in onder meer Duitsland, België, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Afgelopen zomer riep de Wereldgezondheidsorganisatie WHO de noodsituatie uit, omdat de nieuwe variant zich begon te verspreiden.

Mpox is een ziekte die van dieren op mensen kan worden overgedragen, maar ook via nauw fysiek contact wordt verspreid. De ziekte veroorzaakt koorts, spierpijn en huiduitslag. Omdat de ziekte voor het eerst bij Deense laboratoriumapen werd vastgesteld, in 1958, heette de ziekte tot voor kort apenpokken. In gebieden waar het virus van nature circuleert, zoals Afrika, zijn vooral knaagdieren drager.

Schip gedeeltelijk gezonken op Maas, scheepvaartverkeer volledig gestremd

Foto: Rijkswaterstaat | X

MAASTRICHT – Op de Maas is dinsdagochtend een schip vastgelopen. Dat gebeurde ter hoogte van de invaart voor het Julianakanaal bij Maastricht, meldt Rijkswaterstaat.

De vaarweg is van Limmel tot Ternaaien volledig gestremd.

De duwbak van het schip, die geladen was met kalksteen, is gezonken. Met een kraanschip dat al in de buurt lag voor werkzaamheden aan het kanaal worden de stenen uit de gezonken duwbak gehaald, meldt Rijkswaterstaat rond het middaguur.

In oktober vorig jaar botste een vrachtschip tegen een stuw op de Maas in Borgharen bij Maastricht, waarna het water maakte en zonk. Het losmaken van het schip duurde bijna een week.

Zuid-Koreaans parlement onderzoekt oorzaak vliegtuigcrash

SEOUL – De Zuid-Koreaanse politiek heeft afspraken gemaakt over een parlementair onderzoek naar het vliegtuigongeluk waarbij eind december 179 mensen om het leven kwamen.

Partijen uit de regering en de oppositie werden het ondanks de politieke crisis in het land eens over de vorming van een speciale commissie. De oorzaak van de crash is nog altijd onduidelijk. De minister van Vervoer zegt op de stappen.

Het parlement heeft afgesproken dat er een onderzoekscommissie komt die bestaat uit zeven leden van regeringspartij PPP, zeven leden uit de oppositie en een onafhankelijk lid. Zij “bespreken het onderzoek naar de oorzaken” en de steun aan de nabestaanden, meldt PPP in een verklaring aan persbureau AFP.

De Zuid-Koreaanse minister van Vervoer Park Sang-woo zei op een persconferentie dat hij uiteindelijk zal terugtreden. Hij wil de crash naar eigen zeggen eerst zo goed mogelijk afhandelen en daarna op een gepast moment vertrekken. “Ik voel zware verantwoordelijkheid voor de ramp.”

Malafide transportondernemer in Gelderland krijgt boete van maximaal 600.000 euro

De locatie in Bulgarije waar het transportbedrijf gevestigd zou zijn; daar staat een verbodsbord voor vrachtwagens.

DEN HAAG – Een malafide transportondernemer, op papier actief in Bulgarije maar in de praktijk opererend vanuit de provincie Gelderland, krijgt diverse boetes van de Nederlandse Arbeidsinspectie voor het ontduiken van Nederlandse regelgeving zoals de Wet arbeid vreemdelingen (Wav) en de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML).

Vanaf 2023 onderzocht de Arbeidsinspectie samen met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en inspecteurs van Bulgaarse inspectiediensten deze werkgever.

In zowel Nederland als Bulgarije werden inspecties uitgevoerd bij zijn ondernemingen. Bulgaarse inspecteurs waren aanwezig tijdens de controle in Nederland.

In Bulgarije troffen de inspecteurs geen transportonderneming aan, enkel een administratiekantoor. In Nederland waren alle bedrijfsmiddelen aanwezig en werden in Nederland verblijvende chauffeurs bevraagd over hun arbeidsvoorwaarden.

De Arbeidsinspectie deed op basis van de bevindingen samen met de ILT nader onderzoek naar de (illegale) tewerkstelling, de lonen en de arbeidstijden van de betrokken vrachtwagenchauffeurs.

Ook aan Bulgaarse zijde werd nader onderzoek verricht. Uit dit onderzoek blijkt dat de onderneming weliswaar in Bulgarije ingeschreven stond maar feitelijk in Nederland gevestigd was.

Nagenoeg alle bedrijfsactiviteiten werden ontplooid in of vanuit Nederland. De Arbeidsinspectie is daarom tot de conclusie gekomen dat het Nederlands arbeidsrecht ook van toepassing is op deze onderneming.

Met deze constructie ontdook het bedrijf de Nederlandse regelgeving en de afdracht van sociale premies. Die premies moeten wel worden betaald.

Zowel het Bulgaarse als het Nederlandse bedrijf kunnen, samen met enkele Nederlandse opdrachtgevers, boetes verwachten wegens overtreding van de Wav en WML van in totaal maximaal 540.000 euro.

Ook de eigenaar kan als feitelijk leidinggevende en dus als natuurlijk persoon een boete verwachten voor deze schijnconstructie van maximaal 60.000 euro.

Door in beide landen binnen één week te inspecteren, kon goed in kaart worden gebracht dat de onderneming in Bulgarije feitelijk een schijnvestiging was en dat de activiteiten feitelijk werden aangestuurd vanuit de Nederlandse transportonderneming.

De Arbeidsinspectie heeft niet bekendgemaakt om welk transportbedrijf het gaat.

VVT Europa BV, onderdeel van de HM Group, ook failliet verklaard

faillissement

GELDERMALSEN – Opnieuw zijn twee BV’s van de HM Group failliet verklaard. Op 2 januari 2025 werden voor de rechtbank van Gelderland VVT Europa B.V. en Holding VVT Nederland B.V. failliet verklaard.

Op 24 december 2024 werden al elf andere BV’s van de HM Group failliet verklaard.

Wat de oorzaak is van het faillissement en wie het aangevraagd heeft is op dit moment nog niet bekend.

VVT Europa werd opgericht in 2005 en is een logistieke dienstverlener binnen Europa en de GOS-landen. Vertrouwen, service en flexibiliteit staan ​​centraal, aldus de bedrijfswebsite.

De HM Group nam VVT Europa in 2018 over.

Voor zover bekend is het in Duitsland gevestigde VVT Europa GmbH niet failliet verklaard. Ook deze firma is onderdeel van de HM Group.

Het is op dit moment nog niet bekend of VVT Europa BV en/of Holding VVT Nederland B.V. een doorstart zal maken.

×