Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 08:51 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 369

Media: derde massagraf gevonden op terrein Al Shifaziekenhuis

massagraf gevonden op terrein Al Shifaziekenhuis

GAZA-STAD – Op het terrein van het Al Shifaziekenhuis in Gaza-Stad is een derde massagraf gevonden.

Er zijn tot dusver 49 lichamen geborgen, melden diverse media waaronder nieuwszender Al Jazeera. De zoektocht naar meer lichamen gaat door.

Het aantal gevonden massagraven in de Gazastrook stijgt daarmee naar zeven. Eerder werden al twee andere massagraven ontdekt op het terrein van Al Shifa, dat het grootste ziekenhuis van de Gaza was. Er zijn ook drie massagraven in het Nassar-ziekenuis in Khan Younis en een in het Kamal Adwan-ziekenhuis in Beit Lahiya.

Fietsster om het leven gekomen na aanrijding met vrachtwagen in Tilburg

TILBURG – Woensdagmiddag heeft er op de Stappegoorweg in Tilburg een ernstig ongeval plaatsgevonden. Hierbij waren een fietsster en een vrachtwagen betrokken.

De 44-jarige vrouw moest gereanimeerd worden en is met zeer hoge spoed naar het ziekenhuis vervoerd waar zij later aan haar verwondingen is overleden.

De weg was afgesloten vanwege het ongeval en ongevalsonderzoek.

Maasvlakte Shuttle beëindigd treindienst in Rotterdams havengebied

ROTTERDAM – Na anderhalf jaar stopt logistiek dienstverlener Trimodal Europe met de operationele uitvoering van de treindienst Maasvlakte Shuttle.

In 2022 werd door Trimodal Europe een effectieve oplossing gevonden voor de groeiende congestieproblemen rondom de Rotterdamse haven: de lancering van de Maasvlakte Shuttle. Een nieuwe duurzame treinverbinding tussen het Rail Service Centrum (RSC) en diverse diepzee terminals op de Maasvlakte. Dankzij de dagelijkse punctuele treindiensten volgens een vast schema tussen de verschillende haventerminals en het RSC, is wekelijks meer dan 1.600 TEU van de weg gehaald en efficiënt per spoor vervoerd. Deze verschuiving naar het spoor heeft niet alleen tijd bespaard en de CO2-uitstoot gereduceerd, maar zorgde ook voor een optimaler gebruik van de beschikbare wagon- en railcapaciteit.

Na de coronapandemie in 2022 was er een aanzienlijke toename van het aanbod. Het groeiende tekort aan chauffeurs creëerde een grotere vraag naar intermodale oplossingen. De Maasvlakte Shuttle bood hierbij als belangrijk voordeel de modal shift bij het RSC, waarbij vrachtauto’s in de oostelijke gelegen Waalhaven de containers lossen, waarna ze op de trein worden geplaatst en vice versa. Dit nam de noodzaak voor verder vrachtvervoer in het havengebied weg, wat zorgde voor een snellere verbinding met het achterland.

Het daaropvolgende jaar 2023 stond in het teken van de economische crisis, afnemend volume, het deels wegvallen van toewijding van sommige opdrachtgevers en toenemende gebruikskosten van het spoor. Bovendien zijn er verschillende factoren in het Rotterdams havengebied waarop onvoldoende controle kan worden uitgeoefend, zoals de toewijzing van tijdslots en de capaciteitsplanning bij de terminals. De directie van Trimodal Europe heeft daarom het besluit moeten nemen om de treinverbinding Maasvlakte Shuttle met ingang van 15 mei aanstaande te stoppen.

“Ondanks dat wij nog steeds geloven in de modal shift als de meest kansrijke route voor het oplossen van de vervoers- en congestieproblemen die in Nederland alsmaar groter worden, zijn wij vanuit ondernemersoogpunt helaas genoodzaakt om voor nu te besluiten om de Maasvlakte Shuttle uit ons intermodale transportaanbod te halen”, aldus de directie.

 

Extra terugleverkosten voor zonnepanelen niet verboden, stelt ACM

DEN HAAG – Energiebedrijven mogen kosten in rekening brengen bij eigenaren van zonnepanelen, mits deze niet onredelijk zijn. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek.

Volgens de toezichthouder veroorzaken huishoudens met zonnepanelen hogere kosten voor energiebedrijven dan huishoudens zonder zonnepanelen. Daarom mogen energieleveranciers volgens de ACM onderscheid maken tussen deze groepen.

De marktwaakhond heeft aanvullend onderzoek gedaan bij Budget Energie, Vattenfall, Eneco en Engie, die samen ruim de helft van de Nederlandse huishoudens voorzien van elektriciteit. Daar ging het specifiek om de hoogte van de terugleverkosten. De manieren waarop deze energiebedrijven onderscheid maakten in hun tarieven – op het moment van het onderzoek in maart – verschilden bovendien nogal.

Maar volgens de ACM zijn de manieren waarop deze leveranciers hun tarieven rekenen, toegestaan. “De ACM heeft ook vastgesteld dat de leveranciers door het maken van onderscheid tussen huishoudens met en zonder zonnepanelen geen extra marge maken; tegenover de hogere tarieven voor huishoudens met zonnepanelen staan lagere tarieven voor huishoudens zonder zonnepanelen”, concludeert de toezichthouder.

Vergelijkbaar

Wel roept de ACM energieleveranciers en vergelijkingssites op om contracten beter vergelijkbaar te maken. Door de terugleverkosten is het namelijk ingewikkelder geworden voor consumenten om een keuze te maken voor een voor hen passend contract. De ACM meldt “de ontwikkeling van de terugleverkosten en de verschillende manieren die energieleveranciers hanteren nauw” te blijven volgen en “zo nodig opnieuw aanvullend onderzoek” te doen.

Energiebedrijven maken onder meer extra kosten door de salderingsregeling. Die maakt het mogelijk dat eigenaren van zonnepanelen teruggeleverde stroom mogen wegstrepen tegen hun eigen verbruik. Leveranciers ‘betalen’ zo met dure stroom op momenten van grote vraag en weinig aanbod, terwijl zonnepanelen vaak stroom terugleveren als er veel elektriciteit voorhanden is en de prijzen laag zijn.

Energie-Nederland meldt “de duidelijke conclusies” uit het onderzoek van de ACM te onderschrijven. “Consumenten zónder zonnepanelen betalen tenslotte niet langer mee aan deze kosten en betalen een lagere prijs per kilowattuur dan ze anders zouden hebben gedaan”, stelt de branchevereniging voor Nederlandse energiebedrijven.

Kamer van Koophandel wordt vernieuwd, meer privacy en veiligheid voor ondernemers

Kamer van Koophandel

DEN HAAG – Weten met wie je zaken doet. Dat is het doel van het Handelregister van de Kamer van Koophandel. Met dit openbare register kan iedereen de gegevens van zakenpartners controleren. Dat biedt rechtszekerheid in het economische verkeer.

Tegelijkertijd moeten de in het Handelsregister opgenomen persoonsgegevens voldoende worden beschermd. De Kamer van Koophandel en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat treffen nu maatregelen om het evenwicht tussen die twee belangen bij te stellen. Dat schrijft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat in een brief aan de Kamer waarmee de ministerraad heeft ingestemd.

Het Handelsregister bevat informatie over alle bedrijven, rechtspersonen en organisaties die economisch actief zijn, waardoor het mogelijk is om betrouwbaar zaken te doen. Van contact- en adresgegevens tot essentiële informatie zoals tekenbevoegdheid en de status van eventuele faillissementen. De dienstverlening van het Handelsregister is de afgelopen jaren gefinancierd door onder andere het tegen betaling beschikbaar stellen van deze gegevens.

De afgelopen jaren kregen ingeschreven ondernemers echter steeds meer last van ongewenst gebruik van hun zakelijke gegevens. Gegevens die bij wet verplicht openbaar zijn worden bijvoorbeeld gebruikt voor marketingdoeleinden, terwijl daar geen toestemming voor is gegeven. Adresgegevens van individuen worden op internet gepubliceerd (doxing) en vooral steeds meer zelfstandige ondernemers hebben online en fysiek last van dreigende situaties. Om deze problemen tegen te gaan en te zorgen dat het Handelsregister mee blijft gaan met de tijd, wordt een aantal zaken verbeterd:

  • Betere bescherming van persoonsgegevens.
  • Een rem op ongewenste directe marketing.
  • Een nieuwe vorm van het financieren van het Handelsregister.

Ondernemers die ingeschreven staan kunnen voor een jaarlijkse bijdrage volop van de handelsregisterfuncties zoals uittreksels gebruik maken. Het verdienmodel van ongewenst datagebruik door derden valt hierdoor weg. Zo versterken we de effectiviteit en privacy van ingeschreven ondernemers in het Handelsregister en voorkomen we overlast van sommige marketeers.

Minister Adriaansens: “Zakendoen draait om vertrouwen. In het Handelsregister staan alle bedrijven, rechtspersonen en organisaties ingeschreven die aan het economisch verkeer deelnemen. Daardoor weet je met wie je te maken hebt en heb je rechtszekerheid bij het zakendoen. Maar er wordt jammer genoeg ook misbruik gemaakt van het open karakter van het Handelsregister. Daarom wil ik deze aanpassingen doorvoeren, zodat de privacy en de veiligheid van ondernemers omhooggaat. Tegelijkertijd blijft het mogelijk bepaalde gegevens te controleren om de rechtszekerheid in het economisch verkeer te behouden en fraude tegen te gaan.”

Proces

Een belangrijk onderdeel is de wijziging in de financiering van het Handelsregister. Ondernemers die ingeschreven staan gaan hier een vaste bijdrage per jaar voor betalen. Deze regelgeving wordt momenteel ter consultatie openbaar gemaakt zodat iedereen daarop zijn zienswijze kan geven.

Het verbod op het gebruik van handelsregistergegevens voor direct marketingdoeleinden wordt opgenomen in een tweede wetsvoorstel dat staat gepland voor komend jaar. Deze aanpassing gaat helpen tegen de hinderlijke praktijk van ongevraagde acquisitietelefoontjes bij veel ondernemers. Naast deze maatregelen zal de controle van de gegevens door de Kamer van Koophandel (KVK) worden aangescherpt. Een voorbeeld is dat KVK bij inschrijving in het Handelsregister monitort op onaannemelijke bedrijfslocaties zoals een bedrijf dat gevestigd zou zijn op een gevangenisterrein.

De planning is voor eind 2025 zoveel mogelijk maatregelen doorgevoerd te hebben.

Rector UvA: gesprekken met demonstranten nog vruchteloos

Binnengasthuisterrein

AMSTERDAM – Het overleg tussen het bestuur van de Universiteit van Amsterdam (UvA) en de pro-Palestijnse demonstranten die het Binnengasthuisterrein bezetten heeft nog geen concrete afspraken opgeleverd. Dat zegt rector magnificus van de UvA Peter-Paul Verbeek tegen stadszender AT5. Volgens Verbeek heeft het bestuur ruim een uur gepraat met de actievoerders en gaan de gesprekken om 16.00 uur verder.

De demonstranten willen dat de universiteit alle banden met Israëlische instituten verbreekt. Sinds dinsdagavond blokkeren zij het terrein in het centrum van Amsterdam. Een deel van hen heeft daar ook de nacht doorgebracht.

Maandagavond was er ook een demonstratie op de Roeterseilandcampus van de UvA. Dat protestkamp werd door de politie ontruimd.

“Ik ben heel blij dat we in gesprek zijn”, stelt Verbeek tegenover AT5. “We begrijpen heel goed dat de situatie in Gaza hen heel erg raakt, dat doet het ons ook.” Volgens de rector hebben de demonstranten een aantal eisen ingediend bij het universiteitsbestuur. “Daar hebben we rustig over zitten praten, maar we zijn er nog niet uit.” Volgens hem komt dat doordat het tijd vergt “om onderling goed na te denken over die vragen”.

Verbeek deed volgens AT5 geen uitspraken over een mogelijke aangifte van de UvA tegen de demonstranten op het Binnengasthuisterrein. De demonstratie op het Roeterseiland werd in de nacht van maandag op dinsdag ontruimd, nadat de UvA aangifte van erfvredebreuk had gedaan.

Britten sluiten cyberaanval uit als oorzaak voor storing vliegvelden

LONDEN – De Britse overheid gaat er niet vanuit dat een cyberaanval de oorzaak was van een storing op verschillende luchthavens in het land. Door die storing was het automatisch scannen van paspoorten dinsdagavond enkele uren niet mogelijk. Omdat de grenspolitie als gevolg daarvan handmatig paspoorten moest controleren, ontstonden lange rijen.

De elektronische poortjes met gezichtsscanners waren buiten gebruik tot kort na middernacht, lokale tijd.

Onder meer London Heathrow en London Luton werden getroffen, evenals de luchthavens in Edinburgh en Manchester.

“Op geen enkel moment werd de grensbeveiliging in gevaar gebracht en er zijn geen aanwijzingen voor kwaadwillige cyberactiviteiten”, meldt het ministerie van Binnenlandse Zaken woensdag in een verklaring.

Vier jaar gevangenisstraf voor 33-jarige vrachtwagenchauffeur die 47 mensen smokkelden in trailer

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) eist 4 jaar gevangenisstraf waarvan 6 maanden voorwaardelijk tegen een 33-jarige man uit de gemeente Gemert-Bakel. Hij wordt verdacht van de smokkel van 47 vreemdelingen.

Speurhond vindt vreemdelingen

In de avond van dinsdag 5 december 2023 controleerde de Koninklijke Marechaussee in Hoek van Holland bij de grensdoorlaatpost voor de veerboot naar Engeland de vrachtwagen van verdachte. De speurhond sloeg aan bij de controle. Toen de binnenkant van de trailer werd gecontroleerd, werden 47 vreemdelingen aangetroffen, onder hen mannen, vrouwen en kinderen. De vreemdelingen kwamen onder andere uit Irak, Vietnam, Turkije en Albanië en zaten verstopt tussen oldtimers.

In het zeil van de vrachtwagen zaten geen insnijdingen en was met haken dichtgemaakt. Dat kan alleen van buitenaf gedaan worden. De chauffeur werd daarom verdacht van mensensmokkel en heeft tijdens het politieverhoor ook bekend. Hij zou hiervoor 45.000 euro krijgen.

Verwerpelijk delict

“Mensensmokkel is een verwerpelijk delict”, betoogde de officier van justitie tijdens de zitting. “Het doorkruist het overheidsbeleid inzake bestrijding van illegaal verblijf in en illegale toegang tot Nederland en andere Europese landen. Daarnaast draagt het bij tot het in stand houden van een illegaal circuit.”

De officier ging ook in op de kwetsbare positie van de illegale vreemdelingen. “Deze mensen liepen gevaar. Gevaar om gewond te raken door de lading in de trailer, gevaar om onderkoeld te raken en misschien zelfs onwel te raken. Zij konden de zeer krappe ruimte waarin zij zich bevonden niet verlaten zonder hulp van buitenaf.”

Een forse gevangenisstraf was volgens de officier dan ook de enige passende straf. “Juist in deze tijd, waarin mensensmokkelaars gretig gebruikmaken van de chaos rondom de vluchtelingenproblematiek en er enorme geldbedragen worden verdiend aan mensen die op de vlucht zijn, is het van belang dat er hoge straffen worden opgelegd uit een oogpunt van preventie.”

Israëlische militairen bezig met invallen in Oost-Rafah

bombardement in Rafah

RAFAH – De Israëlische krijgsmacht (IDF) is bezig met invallen in het oosten van Rafah. Daarbij zijn meerdere mensen gedood, meldt de IDF op Telegram. De krijgsmacht spreekt zelf van een “precieze contraterreuroperatie”.

Militairen doen invallen in “specifieke gebieden” in de stad, aldus de IDF. “De voorbije dag hebben IDF-militairen bij verschillende confrontaties terroristen uitgeschakeld en terroristische infrastructuur ontdekt, evenals ondergrondse schachten op verschillende plekken in de oostelijke delen van Rafah.”

De Israëlische krijgsmacht is al langer bezig met aanvallen op Rafah. Daarbij werd dinsdag ook de belangrijke grensovergang ingenomen. Dat heeft internationaal tot veel kritiek geleid.

Burgerbevolking

Humanitaire organisaties waarschuwen dat een grootschalige invasie rampzalige gevolgen zou hebben voor de burgerbevolking van Rafah, die door het geweld en allerlei tekorten toch al in de knel zit. Een aantal landen zegt er om diezelfde reden op tegen te zijn, waaronder Israëls machtigste bondgenoot, de Verenigde Staten. Israël zegt dat de operatie noodzakelijk is, omdat er nog Hamasstrijders in het gebied zouden zitten.

De IDF heeft naar eigen zeggen ook luchtaanvallen uitgevoerd op honderd doelen in de hele Gazastrook. Daarbij zouden “militaire gebouwen, observatieposten, lanceerposten en overige militaire infrastructuur” onder vuur zijn genomen.

Boekema Workum slaat nieuwe weg in met Renault Trucks T High containerauto

WORKUM – Met de aanschaf van een Renault Trucks T High 480 6×2 containerauto voegt Boekema Workum een nieuw merk toe aan zijn vloot. Boekema Workum gaat met deze truck dedicated (bedrijfs)afval afvoeren. De keus viel op de Renault Trucks T High vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer LVS Trucks Leeuwarden.

Voor eigenaar Klaas Boekema is de Renault Trucks T High een hernieuwde kennismaking met het merk. “Vroeger heb ik zelf met een Renault-truck gereden toen ik als chauffeur in dienst was bij een transportbedrijf en dat is mij altijd goed bevallen. Nu waren we op zoek naar een nieuwe containerauto om afval af te voeren en dat vond ik een mooi moment om eens voor een Renault-truck te kiezen. Prijstechnisch is de Renault Trucks T High heel aantrekkelijk. Je krijgt veel waar voor je geld en ik ben benieuwd wat we anno 2024 van deze truck mogen verwachten. Daar kom je maar op één manier achter.”

Truck waarmee je kort kunt draaien

Boekema rijdt met de Renault Trucks T High dedicated voor Omrin, een afvalverwerkingsbedrijf dat actief is in Noord-Nederland. Omrin zamelt het afval van ruim 1,5 miljoen mensen en 10.000 bedrijven in. Boekema: “We brengen onder meer afval, dat is ingeleverd bij milieustraten van Omrin in Groningen en Friesland, naar verwerkers. De Renault Trucks T High is voorzien van een Hyva haakarmsysteem om containers te kunnen wisselen. Ook hebben we gekozen voor een gestuurde naloopas. Bij milieustraten is de ruimte soms beperkt en met een gestuurde naloopas kun je net wat korter draaien. Ook beperk je daarmee de bandenslijtage. Voor extra remkracht heeft deze truck Optibrake+.”

De chauffeur is er blij mee

De Renault Trucks T High is verder voorzien van een luxe chauffeursstoel en een standairco, voor een aangenaam cabineklimaat onder alle omstandigheden. “De chauffeur is er heel blij mee”, vertelt Klaas Boekema.

“Het is een prima truck om mee te rijden en te werken, en dat heb ik zelf ook al ervaren. Ik heb een dag met deze truck gereden en dat ging uitstekend. We vinden het ook belangrijk dat ons wagenpark er representatief uitziet en deze T High past er prima bij. Het is een heel mooi voertuig om te zien.”

‘LVS is een zeer correcte dealer’

Boekema Workum heeft in totaal 25 trucks in de vloot. “We hebben verschillende merken en zodoende kennen we LVS Trucks al. Het is een zeer correcte dealer waar je van op aan kunt. Ook met de werkplaats kun je prima samenwerken. Als je belt word je altijd netjes te woord gestaan en geholpen.”

Boekema Workum begon in de jaren ’70 met het transport van melkbussen. Later ging Boekema verder als loonbedrijf met kraanwerk en sloopwerkzaamheden. Rond de eeuwwisseling werd de eerste truck aangeschaft voor het afvoeren van sloopafval. In de jaren daarna groeide het aantal trucks en werden de werkzaamheden steeds verder uitgebreid. Nu verzorgt Boekema Workum onder meer het transport van slachtafval, (bedrijfs)afval en de af- en aanvoer van materiaal voor wegenbouw. Ook verricht het bedrijf kraanwerkzaamheden. Bij Boekema Workum, dat in 2023 zijn 50-jarig bestaan vierde, werken 35 mensen.

Lichaam laatste slachtoffer brugongeluk Baltimore gevonden

aanvaring brug Baltimore

BALTIMORE – Het lichaam van het laatste vermiste slachtoffer van het brugongeluk in Baltimore is gevonden. Het gaat om de 37-jarige bouwvakker José Mynor López. Het ongeluk heeft in totaal zes levens gekost.

López raakte vermist toen op 26 maart het 300 meter lange schip Dali tegen de Francis Scott Key Bridge voer. Die brug stortte vervolgens voor een groot deel in.

Kort voordat de brug instortte, wist de politie de brug nog af te zetten voor verkeer. Het lukte niet om een achtkoppig team van wegwerkers op tijd te waarschuwen die bezig waren met reparatiewerkzaamheden aan het wegdek, waardoor zij in de rivier stortten. Twee werden er gered, van wie één korte tijd opgenomen moest worden in het ziekenhuis. De ander bleef ongedeerd. De andere zes kwamen om het leven.

Er lopen strafrechtelijke onderzoeken naar het ongeluk. Het vaarverkeer is nog altijd niet hervat.

Jongen (16) overleden na steekpartij in Helmond

HELMOND – De 16-jarige jongen die afgelopen nacht zwaargewond raakte bij een steekincident in Helmond is overleden, meldt de politie. Hij overleed woensdagochtend in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Een 20-jarige Helmonder is aangehouden.

Agenten kregen rond middernacht een melding van een steekincident aan de Watermolenwal in Helmond en troffen het slachtoffer uiteindelijk op het nabijgelegen Piet Blomplein aan. De 16-jarige jongen bleek ernstig gewond door een steekvoorwerp.

Gelet op de ernst van de steekverwondingen zijn de hulpdiensten direct met levensreddende handelingen gestart. Het slachtoffer is daarna overgebracht naar het ziekenhuis waar hij later overleed.

De politie startte vannacht een onderzoek naar dit steekincident. Een 20-jarige man uit Helmond stond vlak bij het slachtoffer. Hij is op basis van het eerste onderzoek door de politie aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij het steekincident. De Helmonder is ingesloten op het bureau en wordt vandaag verhoord.

Er wordt uitgebreid onderzoek gedaan op de plek waar het slachtoffer en de verdachte zijn aangetroffen om  helder te krijgen van wat er zich precies heeft afgespeeld.

Het slachtoffer en de verdachte zijn bekenden van elkaar. Mogelijk ging er een ruzie voorafging aan het steekincident.

Man krijgt 6,5 jaar cel en tbs voor online misbruiken meisjes

BREDA – Gianni de W. (25) uit Etten-Leur is woensdag veroordeeld tot 6,5 jaar cel en tbs met voorwaarden voor het online misbruiken van dertig veelal minderjarige slachtoffers. Die stuurden hem grote aantallen naaktfoto’s en expliciete seksvideo’s.

De celstraf die de rechtbank in Breda hem woensdag heeft opgelegd is zes maanden lager dan de zeven jaar cel en tbs die het Openbaar Ministerie had geëist in de grootste sextortionzaak van het land. Van sextortion is sprake als meisjes met hun eigen naaktbeelden worden afgeperst.

Via sociale media kwam de ICT’er met zijn slachtoffers in contact. Onder valse namen bood hij de meisjes geld aan voor het sturen van expliciete naaktbeelden en seksvideo’s. Hij betaalde echter nooit. Wel dreigde hij de beelden te verspreiden als ze niet nog meer materiaal zouden sturen, wat hij volgens de rechtbank in een paar gevallen ook echt heeft gedaan. Hij instrueerde de meisjes precies wat ze moesten doen en zij gingen steeds verder. “Als een meisje aangaf te willen stoppen, werd hij boos. Hij accepteerde geen nee”, zei de rechter in het vonnis. “Meisjes voelden zich machteloos.”

Het gaat in totaal om 172 slachtoffers over een periode van acht jaar, van wie er 132 konden worden geïdentificeerd. Maar de zaak beperkt zich tot de dertig slachtoffers die aangifte of melding hebben gedaan. “Dertig dappere jonge vrouwen die de moed hebben gehad iets te doen tegen een man die hun leven overhoop haalde en tot een hel maakte.” De rechtbank stelt dat De W. met zijn werkwijze meisjes enorm heeft beschadigd. “U heeft steeds weer uw eigen behoefte vooropgesteld.”

Boeing-vrachtvliegtuig van Fedex maakt noodlanding in Istanbul [+video]

ISTANBUL – Een Boeing-vrachtvliegtuig van pakketbezorger FedEx heeft woensdagochtend een noodlanding gemaakt op Istanbul Airport door een probleem met het landingsgestel. Het voorste deel functioneerde niet.

Volgens het Turkse transportministerie was er een hydraulisch probleem met het landingsgestel van de Boeing 767 die uit Parijs kwam. Het FedEx-toestel had de luchthaven geïnformeerd over het mankement en moest landen zonder dat het voorwiel was uitgeklapt. Daarbij gleed de voorkant van het vliegtuig een flink stuk over de grond en waren vonken te zien voor het tot stilstand kwam.

Op beelden van de Turkse staatszender TRT is te zien dat de brandweer kwam aangesneld om hulp te bieden. De bemanning van het vliegtuig bleef ongedeerd.

Technische mankementen

De landingsbaan waar het toestel landde, werd tijdelijk gesloten. De Turkse autoriteiten doen nu onderzoek naar de zaak. Boeing verwees bij vragen van de media naar FedEx. De pakketbezorger zei mee te werken met de onderzoekende autoriteiten.

Meerdere toestellen van Boeing kampen de laatste tijd met technische mankementen. Het bedrijf is nu onderwerp van onderzoek van de Amerikaanse autoriteiten door zorgen over kwaliteitsproblemen in fabrieken. Deze week werd nog bekend dat toezichthouder FAA een nieuw onderzoek naar Boeing gaat doen, omdat bepaalde controles bij de 787 Dreamliner niet werden uitgevoerd.

Buitenveldertbaan tussen 13 en 22 mei buiten gebruik voor onderhoud

SCHIPHOL – Van maandag 13 tot en met woensdag 22 mei vinden er reguliere onderhoudswerkzaamheden aan de Buitenveldertbaan. Tijdens het baanonderhoud is de start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer.

In situaties waarbij vliegtuigen normaal gesproken starten vanaf of landen op de Buitenveldertbaan wordt tijdens deze periode een andere baan ingezet: voor startend vliegverkeer de Kaagbaan en voor landend vliegverkeer de Schiphol-Oostbaan.

Tijdens het Pinksterweekend (18, 19, 20 mei) is de Buitenveldertbaan wel beschikbaar voor vliegverkeer.

Aan start- en landingsbanen wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat deze in goede conditie zijn en blijven. Er worden aan de Buitenveldertbaan, waar nodig, kleine reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd.

De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Inzet van andere start- en landingsbanen

Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Kaagbaan en de Schiphol-Oostbaan. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens deze onderhoudsperiode.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...