SCHIPHOL – Schiphol, KLM en de Koninklijke Marechaussee blikken tevreden terug op de meivakantie. Alle drie roemen ze de gezamenlijke aanpak en samenwerking.
“Het is fantastisch om te zien dat al onze gezamenlijke inspanningen hebben bijgedragen aan een soepel verloop van de meivakantie. Dankzij de goede doorstroming hebben de meeste reizigers waarschijnlijk niet eens in de gaten gehad hoe ontzettend druk het is geweest. Niet alleen wijzelf, maar ook de reizigers waren goed voorbereid. Ik ben trots op alle medewerkers die bij hebben gedragen aan deze topprestatie. We hebben een goede start gemaakt van het vakantieseizoen en ik kijk uit naar de zomer”, aldus Patricia Vitalis, Executive Director Airport Operations bij Schiphol.
“De meiperiode wordt steeds populairder voor Nederlanders die op vliegvakantie willen gaan. Onze vliegtuigen zaten vol. Dankzij de inzet van alle KLM’ers maar ook van Schiphol, de Koninklijke Marechaussee en LVNL konden we de passagiers een fijne reis vanaf de luchthaven geven. Voor ons is dit het eerste piekmoment voor de drukte van de zomervakantie. Ik ben tevreden met hoe dit is verlopen en heb alle vertrouwen in een goede zomer”, zegt Maarten Stienen, COO & Managing Director bij KLM.
“De meivakantie is voor ons de drukste periode van het jaar. Ik ben er trots op dat we het voor elkaar hebben gekregen om deze drukke periode beheersbaar te houden. Grenswerk is een specialisme en hoe druk het ook wordt, wij doen geen enkele concessie aan de veiligheid op Schiphol. Dit jaar hebben we extra ondersteuning gekregen van collega’s van andere Marechausseebrigades op Schiphol, zodat we altijd voldoende personeel bij de balies hadden. Aanvankelijk lag de focus van onze capaciteit vooral bij vertrekkende passagiers, maar aan het einde van de vakantie hebben we deze verplaatst naar de aankomende passagiers”, aldus Kolonel Jeffrey van Horn, Coördinator Schiphol bij de Koninklijke Marechaussee.
Voorafgaand aan de meivakantie hebben deze drie partijen samen met alle andere partners op de luchthaven veelvuldig overleg gehad en voorbereidingen getroffen. Ze wisselden onderling relevante data uit, zochten gezamenlijk oplossingen voor de meest drukke momenten en werkten samen om alle passagiers goed en tijdig te informeren over hun reis. Gedurende de meivakantie hadden alle partijen continu contact. Onder meer in het Airport Operations Centre.