Clicky

zondag 29 december 2024 - 12:08 uur
Home Blog Pagina 357

Amsterdam uit irritatie in brief over werkzaamheden Zwanenburgbaan Schiphol

AMSTERDAM – De Amsterdamse wethouder Hester van Buren (luchthaven) heeft namens het college van burgemeester en wethouders via een brief aan Infrastructuurminister Mark Harbers laten weten dat zij “teleurgesteld” is over de werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan deze zomer, waardoor de andere banen op Schiphol meer gebruikt moeten worden. De Zwanenburgbaan was vanaf 17 juni zo’n anderhalve week dicht voor onderhoud en is tot halverwege september beperkt beschikbaar. “In gewoon Nederlands: midden in de zomer worden omwonenden in grote delen van Amsterdam en omliggende gemeenten totaal onverwacht geconfronteerd met veel meer vlieglawaai dan voorzien”, schrijft Van Buren.

“Deze zomer naar schatting 10.000 extra vliegbewegingen op de Buitenveldertbaan en tegen de 1000 extra op de Schiphol Oostbaan. De ramen moeten dicht, de tuin blijft ongebruikt. Des te meer fnuikend als je zelf niet op vakantie kunt. Het college is teleurgesteld over uw besluit, waarvan de consequenties eenzijdig worden afgewenteld op een deel van de omgeving dat daar totaal niet op voorbereid is. De stad, de regio en haar inwoners worden voor voldongen feiten geplaatst”, aldus Van Buren.

De wethouder is ook niet blij met de manier waarop Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) over de werkzaamheden heeft gecommuniceerd. Op 15 juni plaatste LVNL een advertentie in Het Parool met “verhullend taalgebruik en gebrek aan empathie richting omwonenden, waar een verontschuldiging richting bewoners op zijn plaats zou zijn geweest”, schrijft de wethouder.

De wethouder wil dat de minister met Schiphol en LVNL om tafel gaat om te praten over “maatregelen met een werkelijk positief effect op de omwonenden”. Ook wil de gemeente weten waarom omwonenden zo laat geïnformeerd zijn en hoe voorkomen kan worden dat dit in toekomst opnieuw op deze manier gebeurt. “Wij zijn daarnaast benieuwd hoe u er zorg voor gaat dragen dat bewoners alsnog recht wordt gedaan”, aldus de wethouder.

Schiphol zei begin juni geen problemen te verwachten voor reizigers door de werkzaamheden. LVNL zei toen dat bewoners van Amsterdam, Amstelveen en Haarlemmermeer wel meer geluidsoverlast kunnen ervaren. “Dat kunnen we niet voorkomen. Het is heel vervelend, maar tegelijk is het nodig om ervoor te zorgen dat vliegtuigen veilig kunnen landen”, zei een woordvoerder toen.

Amstelveen klaagde enkele weken geleden ook over de werkzaamheden op Schiphol. Volgens die gemeente ging het om ongeveer 8000 extra vluchten “met de daarbij horende overlast voor de omgeving”. Ook Uithoorn klaagde over “het verschuiven van grote aantallen vliegtuigen naar gebieden die toch al zwaarbelast zijn”.

Grote staking legt treinverkeer Portugal grotendeels plat

LISSABON – Een grote staking bij de Portugese spoorwegen heeft het treinverkeer in Portugal vrijdag grotendeels stilgelegd. Volgens de Portugese nationale spoorwegmaatschappij is tot dusver meer dan driekwart van alle treinen uitgevallen door de staking van 24 uur.

De staking werd uitgeroepen door spoorvakbonden om de eisen voor hoger loon kracht bij te zetten.

Volgens het Portugese nationale spoorwegbedrijf CP zijn meer dan 600 van de 750 geplande treinritten uitgevallen. Sommige ritten gaan nog wel door dankzij een nooddienstregeling.

De bonden willen meer loon voor spoorpersoneel om de hoge inflatie te compenseren. De Portugese transportminister wil met de bonden om tafel gaan om een oplossing te vinden voor het loonconflict.

Man overleden in Emmen door bedrijfsongeval

EMMEN – Een man is vrijdagmiddag overleden door een bedrijfsongeval bij een staalbouwbedrijf in Emmen, bevestigt de Arbeidsinspectie na berichtgeving van RTV Drenthe.

Het slachtoffer werd geraakt door een stalen buis en is ter plaatse aan zijn verwondingen overleden.

De Arbeidsinspectie is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar het fatale ongeval.

12 jaar cel voor man die eigen moeder doodde

LELYSTAD – Een 56-jarige man uit Lelystad is door de rechtbank Midden-Nederland veroordeeld tot een gevangenisstraf van 12 jaar voor doodslag op zijn eigen moeder. Ook wordt hij veroordeeld voor de diefstal van onder andere haar portemonnee, mobiele telefoon en handtas. Daarnaast moet de man zijn twee broers en een zus ieder een schadevergoeding betalen van 17.500 euro.

Op 28 mei 2022 wordt het slachtoffer dood aangetroffen in haar bed. Al snel wordt duidelijk dat er verschillende spullen zijn verdwenen, zoals een handtas, een portemonnee en de mobiele telefoon van de vrouw. De politie vindt geen aanwijzingen dat er is ingebroken. De patholoog concludeert later dat het overlijden van het slachtoffer het best verklaard kan worden door ‘samendrukkend geweld tegen de mond en/of neus’(smoren).

Na uitgebreid onderzoek komt de 56-jarige zoon van het slachtoffer in beeld als verdachte. Zijn bedrijfsbus is op de bewuste avond gesignaleerd in de buurt van de woning van zijn moeder en de man verklaart ook dat hij die avond de bus bestuurde. Uit de track en trace gegevens van de bus blijkt dat hij om 23:09 uur op zeer korte afstand van de woning van zijn moeder parkeerde, om 23:58 uur weer vertrok en vanaf daar via de A6 terug naar Lelystad reed.

Uit de rittenstaat van de bus blijkt dat hij op een bepaald stuk van de snelweg zijn snelheid opvallend heeft geminderd. Het gaat precies om het stuk waar later door de politie de mobiele telefoon en handtas met daarin de portemonnee van het slachtoffer zijn gevonden. Naar aanleiding van die bevindingen is bekeken hoe groot de kans is dat verdachte de persoon is geweest die deze voorwerpen uit zijn voertuig heeft gegooid. De rechtbank concludeert dat hij die persoon is.

De verdachte heeft over de reden van zijn aanwezigheid in de directe omgeving van de woning van zijn moeder kennelijk leugenachtig verklaard. Volgens de rechtbank deed hij dit om te verhullen dat hij wel degelijk in de woning is geweest.

Omdat er verder geen aanwijzingen zijn dat er die avond nog andere mensen in de woning waren en op twee kussenslopen bovendien zijn DNA is aangetroffen, oordeelt de rechtbank dat het niet anders kan dan dat het de verdachte is geweest die zijn moeder heeft gesmoord en de spullen uit de woning heeft weggenomen. Waarom hij dit deed, blijft onduidelijk.

De rechtbank legt de verdachte een celstraf op van 12 jaar. Dit is drie jaar lager dan de eis van de officier van justitie. Volgens de rechtbank is namelijk niet bewezen dat de man zich schuldig maakte aan gekwalificeerde doodslag (doodslag met als doel een ander misdrijf te verhullen).

Vier aanhoudingen bij loods in Zaandam na vondst bijna 350 kilo heroïne in container

Foto: HARC-team Amsterdam/Noord-Holland

ROTTERDAM – In Zaandam zijn op 26 juni vier personen aangehouden in verband met het aantreffen van 341,5 kilo heroïne. De drugs waren verwerkt in een deklading van jurkjes. De heroïne met een straatwaarde van zo’n tien miljoen euro werd verwijderd waarna de lading gecontroleerd is afgeleverd bij een loods in Zaandam.

De bijna 350 kilo heroïne werd vorige week aangetroffen bij een reguliere douanecontrole van een container in de Rotterdamse haven. De container met de lading die vermoedelijk afkomstig was uit Afghanistan is vanuit Dubai naar Nederland vervoerd.

Omdat de container bestemd was voor een bedrijf in het Westelijk Havengebied in Amsterdam, heeft het HARC-team Amsterdam/Noord Holland een gecontroleerde aflevering van de container georganiseerd. De goederen zijn uiteindelijk door een transportbedrijf op woensdag 26 juni bij een loods in Zaandam bezorgd.

Achtervolging

Bij die loods zijn direct twee personen aangehouden. Het gaat om twee mannen uit Amsterdam van 28 en 30 jaar. Een 33-jarige man uit Zaandam en een 43-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats die ongewenst vreemdeling is, konden na een korte achtervolging worden aangehouden. De twee zouden tijdens de achtervolging meerdere verkeersovertredingen hebben gemaakt. De vier verdachten zijn vandaag voorgeleid bij de rechter-commissaris en zitten veertien dagen langer vast.

Het HARC-team is een samenwerkingsverband van Douane, FIOD en het Openbaar Ministerie in Amsterdam en Noord-Holland. Dit team heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Nieuwe trappen, roltrappen en liften op station Schiphol Airport

Foto: Shane van Hattum | duckdev

SCHIPHOL – Een groot deel van de trappen en roltrappen op station Schiphol Airport zijn aangepast en de liften zijn vernieuwd. Na de zomer worden ook de laatste trappen in de gevel vervangen. Door deze aanpassingen is er meer vrije ruimte op de perrons, waardoor treinreizigers sneller de trein in- en uitstappen en de doorstroming op de perrons verbetert. De verbouwing is een van de stappen om de bereikbaarheid van Schiphol als multimodaal knooppunt te verhogen.

De afgelopen twee jaar zijn bestaande stijg- en daalpunten (trappen, rolpaden en liften) aangepakt. De hellingbanen zijn vervangen door vaste trappen en de bestaande en nieuwe trappen zijn verbreed. Ook zijn van enkele roltrappen, dubbele roltrappen gemaakt. De bestaande liften zijn voorzien van nieuwe beglazing, branddeuren en wandafwerking om een brandwerende laag aan te brengen tussen het perron en Schiphol Plaza.

De werkzaamheden zijn uitgevoerd door BAM Infra en vonden grotendeels plaats in verschillende treinvrije periodes, om de hinder voor reizigers beperkt te houden. Het station bleef tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor zowel reizigers als personeel. Bij de sloopwerkzaamheden ging het om het demonteren en uithijsen van zes rolpaden (hellingbanen) van elk 45 meter lang. De materialen werden afgevoerd met werktreinen van 280 meter lang. De locomotieven van de werktrein reden op duurzame HVO100 brandstof, in plaats van diesel.

Foto: Shane van Hattum | duckdev

Nu het grootste deel van de werkzaamheden zijn afgerond, vieren we dit moment samen met de reizigers en andere gebruikers van dit station. Namens alle samenwerkende partijen wordt iets lekker uitgedeeld op het station.

Schiphol is een knooppunt waar in een relatief klein gebied veel verschillende vormen van mobiliteit samenkomen. Het doel van project Multimodale Knoop Schiphol (MKS) is dat Schiphol ook in de toekomst een comfortabel vervoersknooppunt blijft. Vervanging en vernieuwing is nodig om de capaciteit, veiligheid en kwaliteit te garanderen van Schiphol Plaza, de perrons en het busstation. Op een later moment worden op het station bijvoorbeeld ook nieuwe stijgpunten gemaakt die direct in verbinding zijn met het bovengelegen busstation. Zo kunnen reizigers rechtstreeks van en naar het perron richting de bus lopen.

Vrachtwagen met gestolen auto’s op weg naar Rotterdam op Duitse A3 aangehouden [+foto]

Foto: Politie Bielefeld

BIELEFELD – Al sinds 2023 is een onderzoekscommissie van de Duitse recherche bezig met het opsporen van de misdaden van een groep internationale voertuigdieven. De bendeleden hebben persoonlijke banden met verschillende West-Afrikaanse landen en zouden daar gestolen auto’s naar toe hebben verscheept. Het intensieve onderzoek door het Openbaar Ministerie van Bielefeld en de recherche van Bielefeld heeft dit jaar al tot vier arrestaties geleid en wordt voortgezet.

De verdachten worden ervan verdacht samen te werken met Nederlandse en Franse autodieven. De voertuigen, die grotendeels in het buitenland zijn gestolen, zouden door koeriers naar Duitsland zijn gebracht en vervolgens door de bendeleden zijn overgenomen.

Vervolgens zouden ze de auto’s in eerder bestelde overzeese containers hebben geladen. In een aantal gevallen werden deze containers vervolgens door transportbedrijven naar de havens van Rotterdam en Antwerpen gebracht, waar de gestolen goederen naar Togo en Ghana werden verscheept en verkocht.

Nadat in september 2023 in Steinhagen verschillende in Frankrijk gestolen auto’s werden ontdekt, begon de recherche van de districtspolitie van Gütersloh aanvankelijk met het onderzoek, dat vervolgens werd voortgezet door de politie van Bielefeld.

Sinds september 2023 is de politie erin geslaagd meerdere van deze containers samen met gestolen auto’s in beslag te nemen. In totaal wordt de bende ervan beschuldigd betrokken te zijn bij het verplaatsen van zeker 23 gestolen voertuigen. De gestolen auto’s waren voornamelijk voertuigen van het merk Toyota. De daders hadden het vooral gemunt op de modellen RAV 4 en C-HR.

Eind april 2024 werden appartementen in Bielefeld, Düsseldorf, Maagdenburg en Schönebeck (Elbe) doorzocht als onderdeel van een gecoördineerde politieoperatie. In totaal werden vier verdachten gearresteerd, van wie er twee in Bielefeld woonden. Een rechter bij de rechtbank van Bielefeld kondigde aan dat deze verdachten in hechtenis zouden worden genomen. Er zat al een andere verdachte vast vanwege een ander onderzoek.

De bendeleden zijn mannen tussen de 33 en 52 jaar oud en komen uit Ghana, Togo en Niger. Eén van de gearresteerden heeft de Duitse nationaliteit.

Als onderdeel van deze operatie slaagden de agenten er ook in om vlak voor de Nederlandse grens op de A3 een trekker met oplegger met een container te controleren, die onlangs door de verdachten in Recklinghausen was beladen met twee gestolen auto’s en op weg was naar Rotterdam. De gestolen auto’s werden in beslag genomen.

Het onderzoek door het politiebureau van Bielefeld en het openbaar ministerie in Bielefeld is nog gaande.

Verliezen lopen verder op bij maker elektrische auto’s Polestar

Polestar

GÖTEBORG – Bij fabrikant van elektrische auto’s Polestar zijn de verliezen vorig jaar verder opgelopen. De Volvo-spin-off kreeg net als andere makers van stekkerwagens te maken met een zwakkere vraag naar elektrische auto’s, felle concurrentie en kampte ook nog met interne organisatorische uitdagingen.

Het jaarverlies bedroeg gecorrigeerd voor onder meer belastingen bijna 1,5 miljard dollar. Een jaar eerder dook de onderneming al zo’n 1,3 miljard dollar in het rood.

De jaarcijfers hadden eigenlijk in april naar buiten moeten komen, maar Polestar zag zich genoodzaakt om de publicatie van het jaarverslag uit te stellen vanwege fouten in de boekhouding. Inmiddels heeft de onderneming de waarde van al haar bezittingen nog eens doorgenomen en het bedrijf doet op basis daarvan een afboeking van 450 miljoen dollar.

Begin dit jaar was al duidelijk dat het niet zo goed ging met de onderneming. Toen kondigde Polestar aan afscheid te nemen van 15 procent van zijn personeel, waardoor 450 mensen moesten vertrekken. Het Zweedse bedrijf legde de schuld bij toen “uitdagende marktomstandigheden”. Afgelopen jaar werden er ook minder auto’s verkocht dan eerder verwacht.

Polestar heeft geen vooruitzichten voor het lopende jaar bekendgemaakt. Eerder zei het bedrijf dat zijn twee nieuwe SUV’s, de Polestar 3 en 4, de verkoop moeten helpen verhogen tot meer dan 155.000 voertuigen.

Momenteel bouwt Polestar het merendeel van zijn auto’s in China. Maar deze zomer start het bedrijf met de productie van de Polestar 3 SUV in South Carolina. Dat is financieel aantrekkelijker in verband met handelstarieven voor in China gemaakte elektrische auto’s. Polestar zal in de tweede helft van 2025 ook beginnen met de productie van de Polestar 4 Premium Sport SUV in Zuid-Korea.

Het bedrijf is van plan om op 2 juli de resultaten over het eerste kwartaal en de verkoopcijfers over het tweede kwartaal te publiceren.

Meer loon en betere arbeidsvoorwaarden voor werknemers Havenbedrijf Rotterdam

ROTTERDAM – De vakbonden FNV, OV-HbR en CNV Publieke Diensten hebben een nieuwe cao met Havenbedrijf Rotterdam N.V. afgesloten. De cao, die van 1 juli 2024 tot 1 juli 2026 loopt, voorziet in aanzienlijke verbeteringen voor de medewerkers.

“Deze cao betekent een flinke stap vooruit voor de medewerkers”, zegt Tanja Schrijver, bestuurder FNV Publiek Belang. “Met de structurele loonsverhogingen en de verbeterde regelingen zorgen we ervoor dat het Havenbedrijf Rotterdam een aantrekkelijke werkgever blijft voor de werknemers.”

Minimum uurloon naar 17 euro

Tijdens de looptijd van de cao worden de salarissen structureel verhoogd. Per 1 juli 2024 krijgen alle medewerkers een loonsverhoging van 5 procent, gevolgd door een extra verhoging van 4 procent per 1 juli 2025. Bovendien wordt het minimum bruto uurloon vastgesteld op € 17,-.

Verhoging salarissen

De nieuwe cao zal er ook voor zorgen dat alle salarissen met 3 procent omhoog gaan. De mogelijkheid tot salarisverlaging op basis van beoordelingen wordt afgeschaft en bonussen worden toegekend op basis van bijzondere prestaties.

Verhoging kilometervergoeding

Naast de loonsverhogingen worden ook de kilometervergoeding voor woon-werkverkeer en de fietsvergoeding verhoogd naar € 0,23 per kilometer vanaf 1 juli.

Pilot om met keuzebudget studieschuld af te lossen

Vanaf 1 januari 2025 kunnen medewerkers maximaal € 1.500,- per jaar van hun Persoonlijke Keuzebudget (PKB) gebruiken voor het aflossen van studieschulden bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), een maatregel die twee jaar als pilot wordt uitgevoerd.

Tasforce Werkdruk en informatie pensioenstelsel

Een speciale Taskforce Werkdruk wordt opgericht om de werkdruk te verminderen. De focus ligt eerst op de afdelingen met de hoogste werkdruk. Uiterlijk in oktober moet er een actieplan klaar zijn. Daarnaast zal het Havenbedrijf de medewerkers beter informeren over het nieuwe pensioenstelsel.

Speciale herstelzorg postcovid patiënten straks niet meer vergoed

DEN HAAG – De vergoeding van een gecombineerde behandeling voor postcovid patiënten wordt vanaf 1 juli niet meer vergoed vanuit het basispakket, zo heeft het kabinet vrijdag besloten. Het volgt hiermee het advies op van het Zorginstituut, dat zegt dat deze behandeling niet effectief is. Het gaat om een aanpak waar onder meer fysiotherapie, logopedie en ergotherapie deel van uitmaken.

Postcovid patiënten die nu deze eerstelijns multidisciplinaire paramedische herstelzorg krijgen, krijgen hun behandeling tot 1 januari 2025 vanuit het basispakket vergoed. Deze overgangsregeling is in het leven geroepen voor patiënten “die het gevoel hebben dat ze er toch baat bij hebben”, zei demissionair zorgminister Pia Dijkstra na afloop van de ministerraad. “En ook omdat ik vind dat postcovid patiënten al genoeg ellende ondervinden en er nog heel weinig aan behandeling beschikbaar is.”

Nieuwe patiënten kunnen er vanaf 1 juli geen aanspraak meer op maken vanuit het basispakket. Wel kunnen zij eventueel aparte behandelingen voor fysiotherapie, diëtiek en ergotherapie krijgen als hun behandelend arts dat adviseert. Deze patiënten kunnen die behandelingen via de reguliere weg regelen en onder voorwaarden vanuit het basispakket vergoed krijgen. “Maar het zit dan niet meer bij elkaar in een pakket”, verduidelijkt Dijkstra.

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat patiënten met of zonder deze multidisciplinaire paramedische herstelzorg dezelfde verbetering ondervonden in het dagelijks functioneren. “Het Zorginstituut concludeert daarom dat de meerwaarde van eerstelijns multidisciplinaire paramedische herstelzorg niet is aangetoond ten opzichte van het niet geven van deze behandeling”, schrijft Dijkstra aan de Tweede Kamer.

Daarom is besloten de vergoeding vanuit het basispakket stop te zetten. “Om de zorg in Nederland toegankelijk en betaalbaar te houden, is het van groot belang dat zorg die niet-effectief is, niet wordt vergoed vanuit het basispakket.”

Patiëntenorganisaties vinden het ongegrond om te denken dat fysiotherapie, logopedie en andere behandelingen geen meerwaarde hebben. “Op dit moment is er geen behandeling voor postcovid, dat is al erg genoeg. Het enige waar patiënten nu baat bij hebben, verdwijnt nu. Dat kan niet waar zijn”, zegt directeur Diewke de Haen van PostCovid NL. Die patiëntenorganisatie vindt, net als Long Covid Nederland, dat de vergoeding voor de behandelingen moet blijven bestaan.

Aanrijding met twee vrachtwagens op N59 [+foto’s]

Foto: ASMedia

DEN BOMMEL – Vrijdagmiddag rond 15.10 uur zijn door nog onbekende oorzaak twee vrachtwagens met elkaar in botsing gekomen op de N59 in Den Bommel.

Eén van de vrachtwagens kwam in de vangrail tot stilstand. Ambulancepersoneel heeft de betrokkenen gecontroleerd op verwondingen.

Of er ook personen naar het ziekenhuis zijn gebracht, is nog niet bekend.

Foto: ASMedia

Hoe het ongeval precies heeft kunnen gebeuren, is nog niet duidelijk. Onderzoek zal moeten uitwijzen wat de toedracht van het ongeval is geweest.

Foto: ASMedia

De schade aan beide vrachtwagens is aanzienlijk

Directe treinverbinding Zeeland met Brabantse steden en Zwolle

MIDDELBURG – Zeeland krijgt met ingang van de dienstregeling 2026 een betere treinverbinding met de Noord-Brabantse steden. Bovendien trekt de NS de huidige verbinding tussen Vlissingen en Roosendaal door naar Zwolle.

Dat is de uitkomst van afspraken die de provincie Zeeland, NS, spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben gemaakt als onderdeel van een compensatiepakket voor het afblazen van de komst van een marinierskazerne naar Vlissingen.

Zeeland zette zich al langer in voor een directe verbinding met onder meer Breda, Tilburg en Den Bosch en verder. “We zijn enorm tevreden met deze directe verbinding. Wie nu tussen Zeeland en Brabant reist, moet altijd overstappen in Roosendaal en regelmatig bleek het lastig om die overstap te halen”, zegt gedeputeerde Harry van der Maas (openbaar vervoer). “Voor ons is de nieuwe rechtstreekse treinverbinding een grote verbetering voor de bereikbaarheid van Zeeland.”

Koolmees

President-directeur van NS Wouter Koolmees stelt dat het openbaar vervoer belangrijk is om Nederland op een duurzame manier bereikbaar te houden. “Daarom verbinden onze treinen steden, regio’s en provincies met elkaar.”

Vanuit Vlissingen rijden nu treinen naar Amsterdam (twee maal per uur) en Roosendaal (een maal per uur). De treinen naar Roosendaal rijden straks door naar Zwolle via de Brabantse steden.

Adriaan van Dis kan Zomergasten niet presenteren om gezondheid

Adriaan van Dis

AMSTERDAM – Adriaan van Dis kan VPRO Zomergasten dit seizoen niet presenteren wegens gezondheidsredenen, meldt de omroep. Het besluit is genomen door Van Dis “op advies van behandelende specialisten”.

“De VPRO vindt dit uiteraard jammer maar de gezondheid van Adriaan staat voorop. De VPRO wenst hem een goed herstel”, aldus de omroep in een verklaring.

De VPRO meldt niet wat de 77-jarige schrijver precies heeft. “Tot mijn grote spijt moet ik nu pas op de plaats maken. Ik verwacht een spoedig herstel”, zegt Van Dis in een persbericht.

De presentatie van het programma wordt overgenomen door oud-presentatoren. Dat zijn Janine Abbring, Jelle Brandt Corstius, Hanneke Groenteman, Peter van Ingen, Margriet van der Linden en Joris Luyendijk. Het seizoen is vanaf 21 juli te zien. Wie te gast zijn, wordt later bekendgemaakt.

Vorig jaar werd Zomergasten voor het eerst gepresenteerd door Theo Maassen. Daarvoor was Abbring zes seizoenen lang de gastvrouw.

Mannen vrijgesproken van betrokkenheid bij dodelijke schietpartij in Oss

DEN BOSCH – De rechtbank Oost-Brabant spreekt twee mannen uit Oss (28 en 30 jaar) vrij van betrokkenheid bij een dodelijke schietpartij in juni 2018 in Oss. Er is onvoldoende duidelijkheid over wie de daadwerkelijke schutter was.

In de vroege ochtend van 4 juni 2018 kwamen er bij de meldkamer van de politie meerdere telefoontjes binnen over een schietpartij aan de Hoogheuvelstraat in Oss. Ter plekke trof de politie een neergeschoten man op een grasveldje aan. Ambulancepersoneel probeerde het slachtoffer nog te reanimeren, maar dat mocht niet meer baten.

Drie dagen na de dood van het slachtoffer meldde de 28-jarige verdachte zich bij de politie vanwege het schietincident. Uit het proces-verbaal van de politie blijkt dat het gesprek met de verdachte moeizaam verliep. Met een hoofdknik bevestigde hij schoorvoetend dat hij het slachtoffer had neergeschoten.

De verdachte was op de avond vóór de schietpartij bij een feest in zalencentrum De Merx in Berghem. Op camerabeelden is te zien dat hij rond half één ‘s nachts samen met de 30-jarige verdachte en zijn vriendin vertrok. Onderweg zou hij telefonisch ruzie hebben gekregen met het slachtoffer. Uit camerabeelden blijkt dat beide verdachten rond tien voor twee in de vroege ochtend aankwamen bij de Hoogheuvelstraat in Oss.

De 28-jarige verdachte verklaarde dat hij daar in gevecht raakte met het slachtoffer die vervolgens een vuurwapen zou hebben getrokken. Vervolgens zou de verdachte ook een vuurwapen hebben getrokken en het slachtoffer hebben doodgeschoten. Tijdens het opsporingsonderzoek rees echter het vermoeden dat niet de 28-jarige verdachte het slachtoffer heeft doodgeschoten, maar de 30-jarige verdachte.

De rechtbank merkt allereerst op dat deze zaak buitengewoon beladen is, waarbij de gevolgen van het overlijden van het slachtoffer én de wijze hoe hier vervolgens door talloze betrokkenen mee is omgegaan, op meerdere fronten, veelomvattend en ingrijpend was. Het slachtoffer is door meerdere schotwonden om het leven gebracht. De verdachten verklaarden dat zij daarbij aanwezig waren.

De rechtbank oordeelt dat echter niet kan worden bewezen dat de 28-jarige verdachte het slachtoffer heeft doodgeschoten. Dat op zijn kleding schotresten zijn aangetroffen, bewijst nog niet dat hij ook daadwerkelijk de schutter was, maar kan er ook op wijzen dat hij in de directe omgeving van de schutter stond.

Ook over het scenario dat de 30-jarige verdachte de schutter zou zijn, bevat het dossier tekortkomingen. Ten eerste is er geen direct bewijs dat hij het vuurwapen hanteerde en er zijn geen vingerafdrukken of DNA-sporen van de verdachte op het wapen aangetroffen. Hoewel vele getuigen hebben verklaard, wijst geen van hen naar de 30-jarige verdachte als schutter. Een ander cruciaal punt is dat niet duidelijk is wie überhaupt het fatale schot of schoten losten en op welk moment dat precies gebeurde. Het dossier biedt ook ruimte aan scenario’s waarin een ander het slachtoffer heeft neergeschoten, maar ook dat kan niet zonder gerede twijfel worden vastgesteld.

Verder laten de context en de inhoud van de afgeluisterde gesprekken volgens de rechtbank ruimte voor verschillende interpretaties. De gesprekken wekken weliswaar het sterke vermoeden dat de ouders van de 30-jarige verdachte hem uit de wind proberen te houden, maar dit leidt volgens de rechtbank niet tot het oordeel dat hij dan ook de schutter was die het fatale schot loste. Verder speelt mee dat veel vragen onbeantwoord bleven. Op de camerabeelden is bijvoorbeeld te zien dat er meerdere personen waren dan uit de verklaringen van de verdachten en getuigen blijkt. Dit roept de vraag op wie er die nacht allemaal nog meer aanwezig en mogelijk zelfs betrokken waren. De beschikbare camerabeelden waren bovendien van grote afstand, niet scherp en vooral donker.

Bij een gebrek aan voldoende zekerheid over wie de daadwerkelijke schutter was, kan de rechtbank geen andere conclusie trekken dan zowel de 30-jarige als de 28-jarige vrij te spreken. De rechtbank betreurt het zeer dat het onderzoek er niet toe leidde dat de waarheid over de dood van het slachtoffer aan het licht is gekomen en vindt de uitkomst van deze zaak hoogst onbevredigend. De nabestaanden moesten jarenlang op dit vonnis wachten en de uitkomst, waarbij de rechtbank geen dader aanwijst, zal voor hen vermoedelijk moeilijk te verkroppen zijn. De rechtbank is zich hiervan bewust.

Ook al kan hij daar in deze procedure geen straf voor krijgen, de 28-jarige verdachte is wel mede schuldig aan het rookgordijn dat hij opwierp om te voorkomen dat de waarheid aan het licht zou komen. Zo meldde hij zich pas na drie dagen bij de politie, hij verklaarde in eerste instantie de schutter te zijn en wilde daarover vervolgens geen nadere vragen beantwoorden. Dat de schutter daarmee een veroordeling en straf ontloopt, is onverteerbaar en doet beslist geen recht aan de zaak.

De 28-jarige verdachte wordt wel veroordeeld voor de ruzie tussen hem en het slachtoffer waarbij hij het slachtoffer mishandelde en daarbij fors geweld gebruikte. De rechtbank legt hem daarvoor een gevangenisstraf op voor de duur van 15 dagen.

OM eist gevangenisstraf tegen opdrachtgever explosie Jan Kobellstraat

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft vandaag 30 maanden gevangenisstraf geëist, waarvan 6 voorwaardelijk, tegen een 23-jarige man uit Almere. Het OM ziet hem als de opdrachtgever van een explosie in de nacht van 21 september 2023 aan de Jan Kobellstraat in Rotterdam. Eerder werd een zelfde straf geëist tegen de chauffeur van de bommenleggers.

Uit politieonderzoek blijkt dat de verdachte twee minderjarige bommenleggers van Almere naar Amsterdam heeft gebracht. Vervolgens heeft de chauffeur, die inmiddels is veroordeeld in eerste aanleg, ze naar Rotterdam gebracht. Via de app houdt verdachte contact met de chauffeur en de bommenleggers over het plaatsen van een explosief.

Een van de bommenleggers bekent tijdens zijn verhoor dat hij door de opdrachtgever, de verdachte in deze zaak, naar Amsterdam is gebracht in een grijze Volkswagen Polo. Uit onderzoek blijkt dat de moeder van de opdrachtgever zo’n type auto heeft.

Tijdens de zitting constateerde de officier dat de verdachte opzet heeft gehad op het teweegbrengen van een ontploffing. Er is tussen hem, de chauffeur en de beide bommenleggers sprake van bewuste en nauwe samenwerking. Daardoor is er sprake van medeplegen. De officier: “Dat hij daarbij niet zelf het explosief heeft geplaatst doet daaraan niets af. Hij laat anderen het vuile werk doen.”

“Het gaat hier om zeer ernstige feiten. Rotterdam wordt de laatste jaren geteisterd door vele bomaanslagen. Die hebben grote impact op de direct getroffenen, maar ook de mensen die in de directe nabijheid wonen”, vertelde de aanklager tijdens het uitspreken van het requisitoir. “Bij de afdoening van dit soort feiten kan wat het OM betreft alleen worden volstaan met een forse gevangenisstraf.”

Daarbij komt dat de verdachte geen enkele verantwoordelijkheid neemt. De officier: “Ik zie in verdachte iemand die zijn handen niet vuil wil maken en die anderen het gevaarlijke werk wil laten doen. Hij staat duidelijk boven de uitvoerders, zijn ‘soldaten’. Dit gegeven werkt voor mij strafverhogend mee in de strafeis.”

×