Clicky

donderdag 14 november 2024 - 19:49 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 355

Brussel verwacht lagere economische groei Nederland

BRUSSEL – De Nederlandse economie groeit dit jaar en volgend jaar minder hard dan gedacht, verwacht de Europese Commissie. Zij rekent nu op 0,8 procent groei in 2024 en 1,5 procent het jaar erop. Nederland presteert daarmee net iets onder het Europees gemiddelde, dat in 2024 uitkomt op 1 procent en in 2025 op 1,6.

De Nederlandse groei viel in 2023 nagenoeg stil en volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kromp de economie het eerste kwartaal van dit jaar zelfs licht. Door de inflatie vallen de uitgaven van consumenten en de export tegen, constateert de Europese Commissie.

De consumentenbestedingen trekken in 2024 aan, verwacht het dagelijks bestuur van de EU. Mensen hebben meer te besteden doordat de lonen stijgen. Ook groeiende overheidsuitgaven stimuleren de economie. Investeringen door het bedrijfsleven zouden nog wel achterblijven.

Afgelopen najaar verwachtte de commissie nog 1,1 procent groei voor de Nederlandse economie in 2024. De prognose voor het jaar erop was 1,7 procent.

De Europese economie maakt na een jaar van stilstand een comeback, ziet verantwoordelijk Eurocommissaris Paolo Gentiloni. De inflatie daalt bovendien sneller dan gedacht. De inflatie zou terugvallen naar 2,5 procent dit jaar en 2,1 procent volgend jaar. Daarmee nadert de EU het streefdoel van 2 procent.

De commissie verwacht “een geleidelijke versnelling van de groei” doordat de koopkracht herstelt en de werkloosheid blijft dalen, aldus Gentiloni. Hij waarschuwt wel dat de staatsschulden toenemen.

De krimp in Nederland in het eerste kwartaal was onverwacht, want economen hadden op een kleine groei gerekend. De krimp kwam met name door een zwakkere industrie en export, aldus het CBS.

Econoom Hugo Erken van Rabobank zegt nu voor dit jaar op een groei in Nederland van hooguit 0,4 procent te rekenen, terwijl hij eerder 0,7 procent had voorspeld. “Dat is het maximaal haalbare. Het wordt een mager jaar voor de economische groei”, aldus Erken.

Wilders noemt het historische dag als vorming kabinet lukt

Geert Wilders

DEN HAAG – Als het woensdag lukt om het definitief eens te worden over de vorming van een kabinet met de PVV is dat een “historische dag”, zei Geert Wilders kort voor nieuw overleg met de informateurs. Volgens hem moeten alleen nog de puntjes op de i worden gezet.

PVV, VVD, NSC en BBB werden het rond middernacht eens over de financiën. Dat was een groot struikelblok. Alle partijleiders toonden zich daarna positief over een akkoord. Als het lukt ligt er een “mooi resultaat”, zei Wilders.

Hij wilde nog niet ingaan op de vraag wie premier wordt van het ‘programkabinet’. De naam van oud-minister Ronald Plasterk zingt veel rond. “We zullen het allemaal zien”, wilde de PVV-voorman alleen kwijt.

Plasterk

Pieter Omtzigt (NSC) wilde voor aanvang van de gesprekken niet bevestigen of Ronald Plasterk inderdaad de beoogde premierskandidaat is, zoals RTL dinsdag als eerste meldde op basis van anonieme bronnen. “Ik heb het formeel nog niet gehoord”, zei hij. “Nou heb ik wel een heel klein vermoeden na al jullie uitzendingen, maar we gaan het binnen horen.”

BBB-leider Caroline van der Plas prees de opstelling van de PVV-leider. “Ik vind dat iemand die zich zo professioneel heeft opgesteld zoals Geert Wilders heeft gedaan tijdens de hele formatie, (…) dat je daar credits aan mag geven.”

Spanningen

In het openbaar liepen de spanningen meermaals op omdat Wilders zijn gesprekspartners via het sociaal medium X de maat nam. “Hier binnen, wat wij hebben gedaan, aan tafel, daar gaat het om”, vindt Van der Plas evenwel.

Als de vier partijen een akkoord bereiken moet het aan de fracties worden voorgelegd. Daarna komen de vier partijleiders en de informateurs nog een keer samen en daarna wordt het eindverslag aangeboden aan de voorzitter van de Tweede Kamer.

Bijna 63.000 ton vracht vervoerd via Brussels Airport in april

ZAVENTEM – In april verwelkomde Brussels Airport bijna 2 miljoen passagiers, een groei van 5,6 procent in vergelijking met april 2023. Dit was te danken aan een aantal nieuwe routes zoals Monastir door Nouvelair, Tétouan door Air Arabia en Krakau door Brussels Airlines. Brussels Airport verwelkomde ook twee nieuwe luchtvaartmaatschappijen: Singapore Airlines en Wideroe. De totale hoeveelheid getransporteerde vracht steeg met 2,9 procent tot bijna 63.000 ton.

Passagiers: +5,6 procent vergeleken met april 2023

In april verwelkomde Brussels Airport 1.957.165 passagiers, dat zijn er 5,6 procent meer dan in april 2023. De toevoeging van een tweede dagelijkse vlucht naar Newark door United Airlines en verschillende nieuwe routes hadden een positieve impact op de passagiersaantallen. Nouvelair vliegt voortaan van Brussels Airport naar Monastir (Tunesië), Air Arabia vliegt naar Tétouan (Marokko) en Brussels Airlines vliegt naar Krakau (Polen). In april verwelkomde Brussels Airport twee nieuwe luchtvaartmaatschappijen: Singapore Airlines dat 4 keer per week naar Singapore vliegt en Wideroe dat 2 keer per week naar Bergen (Noorwegen) vliegt.

Het aandeel vertrekkende transferpassagiers bedroeg 11,6 procent, er was een toename van het aantal intercontinentale passagiers.

De tien belangrijkste landen in april waren Spanje, Italië, Duitsland, Turkije, Portugal, de Verenigde Staten, Marokko, Frankrijk, Zwitserland en Griekenland.

Vrachtvolumes: 2,9 procent hoger dan in april 2023

De totale vrachtvolumes via Brussels Airport zijn in april met 2,9 procent gestegen ten opzichte van april 2023 en komen uit op 62.715 ton. Ook de luchtvrachtvolumes stegen met 2,7 procent tot 53.143 ton.

Het volvrachtsegment kende een stijging van 1,5 procent, terwijl de vracht aan boord van passagiersvluchten met bijna 20 procent steeg, in lijn met de toenemende capaciteit op vlak van passagiersvluchten. De expressdiensten dalen met 5 procent, terwijl de getruckte vrachtvolumes met bijna 4 procent stegen.

De voornaamste invoerregio’s zijn Azië, met een sterke stijging ten opzichte van april 2023, door een toename op vlak van e-commerce, Afrika en Noord-Amerika. De voornaamste exportregio is opnieuw Azië, gevolgd door Afrika en Noord-Amerika.

Vliegbewegingen: stijging met 2 procent ten opzichte van april 2023

In april waren er 16.275 vliegbewegingen, een stijging van 2 procent ten opzichte van april 2023. Het aantal passagiersvluchten is met 2,2 procent toegenomen tegenover 2023. In april 2024 waren er gemiddelde 145 passagiers per vlucht, vijf passagiers meer dan vorig jaar. Het aantal cargovluchten daalde met bijna 3 procent, voornamelijk als gevolg van de daling van het aantal vluchten in het Integrator segment.

Ook Vattenfall komt met terugleverkosten voor zonnepanelen

ROTTERDAM – Ook Vattenfall gaat bij klanten met zonnepanelen terugleverkosten in rekening brengen. Meerdere energiebedrijven hebben die stap al gezet, sinds de Eerste Kamer eerder dit jaar tegen een voorstel stemde om de zogeheten salderingsregeling gefaseerd af te bouwen.

De energiebedrijven zitten ermee dat klanten met zonnepanelen door de salderingsregeling teruggeleverde stroom mogen afstrepen tegen hun eigen verbruik. Zij ‘betalen’ zo met dure stroom op momenten van grote vraag en weinig aanbod, terwijl zonnepanelen vaak stroom terugleveren als er veel elektriciteit voorhanden is en de prijzen laag zijn.

Klanten van Vattenfall met een variabel contract en zonnepanelen betalen vanaf 1 juli een vergoeding voor het terugleveren van elektriciteit. Dit geldt eveneens voor klanten met een nieuw vast contract dat vanaf 1 juli ingaat. Vattenfall heeft een regeling ontworpen waarbij de hoogte van het bedrag afhangt van de hoeveelheid teruggeleverde zonnestroom. Klanten die zeer weinig terugleveren, hoeven geen terugleverkosten te betalen.

Eerder hebben onder andere Eneco, Greenchoice en Vandebron de kosten voor bezitters van zonnepanelen verhoogd. Prijsvergelijker Energievergelijk.nl merkte daarbij al op dat zonnepaneelbezitters inmiddels door vrijwel alle energiebedrijven in Nederland worden “benadeeld”. Soms zijn er terugleverkosten bijgekomen, soms hogere vaste kosten.

OVV: onvoldoende aandacht voor veiligheid bij werk aan spoor

treinongeval bij Voorschoten

VOORSCHOTEN – Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te veel aandacht voor het laten doorgaan van het treinverkeer, en te weinig oog voor de veiligheid. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in een rapport over het treinongeval bij Voorschoten van april vorig jaar.

Bij dat ongeval stak een kraan tijdens geplande werkzaamheden het spoor over. De kraan werd aangereden door een goederentrein en een intercity. De kraanmachinist kwam om het leven, zo’n dertig reizigers raakten gewond.

De OVV heeft niet kunnen vaststellen wat de directe oorzaak was van de aanrijding. Wel is volgens de onderzoekers duidelijk dat onderhoud uitgevoerd terwijl er op andere sporen treinen bleven rijden, een rol heeft gespeeld. Ook speelde het volgens de OVV een rol dat medewerkers om bij hun werk te komen, sporen moesten oversteken waarop treinen bleven rijden.

Als het niet lukt om alle sporen buiten gebruik te stellen tijdens werkzaamheden, adviseert de Onderzoeksraad te stoppen met tijdelijke oversteekplaatsen voor werkenden. Verder zou de werkplek fysiek moeten worden afgeschermd. Ook vindt de OVV dat werknemers op het spoor direct moeten kunnen zien of sporen wel of niet in gebruik zijn.

ABN AMRO voert winst flink op, ondanks lagere rente-inkomsten

AMSTERDAM – ABN AMRO heeft in de eerste maanden van dit jaar zijn winst flink opgevoerd. De rente-inkomsten van de bank vielen weliswaar iets lager uit dan een jaar eerder, maar waren wel hoger dan kenners gemiddeld hadden verwacht.

Onder de streep bleef 674 miljoen euro over, terwijl in het eerste kwartaal van 2023 nog 523 miljoen euro winst in de boeken ging. Topman Robert Swaak zegt dat de Nederlandse economie, waar ABN AMRO sterk op leunt, nog altijd veerkracht laat zien. “De vraag naar kredieten blijft goed en zowel onze hypotheek- als de zakelijke kredietportefeuille groeiden.”

De rente-inkomsten gingen daarbij 2 procent omlaag. Maar uiteindelijk slaagde ABN AMRO erin nog altijd te profiteren van de huidige rente-omgeving. Later dit jaar gaat de Europese Centrale Bank (ECB) waarschijnlijk de rentes verlagen, wat de situatie voor banken zou kunnen veranderen.

Provisies

Swaak wil daarop nog niet vooruitlopen, maar benadrukt wel dat ABN AMRO niet afhankelijk is van de rentestand alleen. De bank wist ook meer inkomsten te halen uit provisies. Dan gaat het om vergoedingen die de bank ontvangt bij bijvoorbeeld handelstransacties van klanten.

ABN AMRO heeft afgelopen kwartaal verder relatief weinig geld apart gezet voor als leningen niet meer worden terugbetaald. Voor individuele dossiers namen de voorzieningen wel iets toe, maar door de verbeterde macro-economische vooruitzichten was het niet nodig grote sommen aan de stroppenpot toe te voegen.

Huizenprijzen

Net als in eerdere kwartalen zag de bank wel iets meer bedrijven instromen bij de afdeling bijzonder beheer, waar probleemgevallen worden ondergebracht. Dat was volgens Swaak “geen verrassing”. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ziet ook al enige tijd een stijgende trend in het aantal faillissementen.

Vooruitkijkend naar de rest van dit jaar ziet Swaak beperkte economische groei voor Nederland in combinatie met een lage werkloosheid. Dat de economie weer “op gang komt” is volgens de bestuursvoorzitter ook te zien op de woningmarkt. ABN AMRO verwacht dat de huizenprijzen dit jaar verder stijgen. De grote krapte op de markt zet waarschijnlijk wel een rem op het aantal verhuizingen.

Vrachtwagen gekanteld op oprit richting A15 [+video’s]

A15

PAPENDRECHT – De oprit van de N3/N214 naar de A15 richting Rotterdam is woensdagochtend dicht door een gekantelde vrachtwagen. Dat meldt Rijkswaterstaat.

De vrachtwagen blokkeert de volledige oprit.

Er komt een schoonmaakmachine op locatie vanwege gelekte olie in de berm.

De afhandeling van het ongeval duurt nog tot het begin van de middag.

Het verkeer richting Ridderkerk wordt de A15 richting Gorinchem opgestuurd, om vervolgens bij Sliedrecht-West te keren, meldt Rijkswaterstaat.

Op de aansluitende wegen neemt de vertraging toe, de N3 richting het noorden heeft 20 minuten vertraging.

Dode bij ongeval op N322 bij Dreumel

DREUMEL – Bij een ongeval op de N322, ter hoogte van Dreumel, is woensdagmorgen een scooterrijder om het leven gekomen, meldt de politie.

Het ongeval tussen een automobilist en een scooterrijder gebeurde even voor acht.

De bestuurder van de scooter, een man (18) uit de gemeente West Maas en Waal, is bij het ongeval om het leven gekomen. Het team Forensische Opsporing doet verder onderzoek.

Export kromp met bijna zes procent in maart

Export

DEN HAAG – Het volume (werkdaggecorrigeerd) van de goederenexport was in maart 5,9 procent kleiner dan in maart 2023, meldt het CBS.

Vooral de uitvoer van voedings- en genotmiddelen, chemische producten, elektrotechnische producten en machines was lager dan een jaar eerder.

Het volume van de goederenimport was in maart 0,3 procent kleiner dan in maart 2023. Dat is vooral toe te schrijven aan de invoer van aardolie en aardgas, voeding- en genotmiddelen, chemische producten, elektrotechnische apparaten en machines.

In de CBS Exportradar van mei waren de omstandigheden voor de export minder ongunstig dan in de radar van maart.

Nederlandse economie onverwacht gekrompen in eerste kwartaal

DEN HAAG – De Nederlandse economie is in het eerste kwartaal van dit jaar onverwacht gekrompen. Volgens een voorlopige raming van het Centraal Bureau voor de Statistiek ging het om een krimp van 0,1 procent vergeleken met het voorgaande kwartaal, waarin de economie nog uit een recessie kwam.

Economen hadden in doorsnee juist op een beperkte groei gerekend voor de eerste drie maanden van dit jaar. Het CBS stelt dat de neergang komt door de daling van de export en het krimpen van de industrie. Ook daalden de bouwinvesteringen en was er een negatieve bijdrage van de verandering in voorraden.

In een toelichting spreekt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van een “domper” voor de economie. “De industrie en export bedierven het feestje”, aldus Van Mulligen. Voor heel dit jaar wordt nog wel groei verwacht. “Deze krimp boort nog niet gelijk de hoop op groei over heel 2024 de grond in”, zegt de econoom.

De bestedingen van de overheid en huishoudens stegen wel. Zo gaven huishoudens meer uit aan kleding, schoenen en vliegvakanties, aldus het statistiekbureau. Daarnaast werd meer geïnvesteerd in vervoersmiddelen en machines.

In vergelijking met het eerste kwartaal van 2023 was sprake van een economische krimp met 0,7 procent. Dat kwam vooral door de zwakke handel en lagere investeringen. Het CBS stelde verder ook de groei van de economie in het vierde kwartaal van vorig jaar neerwaarts bij, van 0,4 naar 0,3 procent op kwartaalbasis.

Nederland valt met de krimp uit de toon met andere Europese landen. Zo groeide de economie van de Europese Unie in het eerste kwartaal met 0,3 procent. Voor Duitsland, de belangrijkste handelspartner van Nederland en de grootste economie van Europa, ging het om een plus van 0,2 procent, net als voor Frankrijk. De Britse economie ging met 0,6 procent vooruit.

Op 24 juni komt het CBS met een tweede raming over de economie in de eerste periode van dit jaar.

Koning opent nieuwe locatie Aalberts in Almere

ALMERE – Koning Willem-Alexander opent vrijdagmiddag 7 juni de nieuwe productie- en distributielocatie en het kantoor van Aalberts hydronic flow control in Almere. Het bedrijf produceert en levert hydronische installaties om gebouwen te verduurzamen. Het kantoor is genomineerd als één van de meest duurzame kantoorgebouwen ter wereld.

Na een korte presentatie over het bedrijf krijgt Koning Willem-Alexander een rondleiding en uitleg in de nieuwe, grotendeels geautomatiseerde productiehal en gaat hij naar de showroom waar hij spreekt met enkele medewerkers. Daarna verricht de Koning de officiële opening.

Het bezoek wordt afgesloten met een gesprek met een aantal genodigden.

Aalberts is een Nederlands technologiebedrijf dat, sinds de oprichting in 1975, gegroeid is tot een onderneming met meer dan 14.000 medewerkers op ruim 130 locaties wereldwijd.

Aalberts ontwikkelt technologieën voor industrieën en het dagelijks leven en is wereldwijd actief op het gebied van het energie-efficiënt maken van installaties in gebouwen, het verduurzamen van transport en geavanceerde mechatronica in de halfgeleiderindustrie.

PVV-leider Wilders ziet het niet meer fout gaan

Wilders

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders is optimistisch over de vorming van een nieuw kabinet met VVD, NSC en BBB.

Een uur na middernacht liet hij weten dat de vier partijen nog wel even nodig hebben om de besprekingen af te ronden. Dat gebeurt woensdagochtend. “Ik hoop dat het goed komt, ik denk dat het goed komt, ik zie het niet meer fout gaan.”

Volgens Wilders is er dinsdag niet gesproken over een premierskandidaat.

De vier partijen zijn dinsdagochtend om 08.45 uur begonnen met de onderhandelingen. Even na 01.00 uur dinsdagnacht kwam Wilders als eerste naar buiten.

Containerschip had twee keer elektrische problemen voor aanvaring brug Baltimore

BALTIMORE – Het containerschip dat eind maart de Francis Scott Key Bridge in Baltimore deed instorten, kampte kort voor de aanvaring tweemaal met elektrische problemen. Dat melden de Amerikaanse autoriteiten in een voorlopig rapport.

De Dali vertoonde de dag voor het ongeval twee elektrische mankementen tijdens onderhoud in de haven van Baltimore, blijkt uit het onderzoek van de National Transportation Safety Board (NTSB).

Het is nog niet duidelijk of die mankementen invloed hebben gehad op de noodlottige botsing een dag later, aldus de NTSB.

De botsing met de brug in Baltimore kostte zes arbeiders die herstellingswerken uitvoerden het leven. Het laatste lichaam werd pas vorige week gevonden.

De autoriteiten hebben maandag een deel van de brug gecontroleerd opgeblazen om het gezonken containerschip vrij te maken.

Ryanair sluit basis op luchthaven Bordeaux na tariefconflict

BORDEAUX – De Ierse budgetmaatschappij Ryanair sluit zijn basis op de luchthaven in de Franse stad Bordeaux. Het bedrijf van topman Michael O’Leary kon het niet eens worden met de Fransen over tarieven, werd dinsdag bekend.

“Vanwege de gestegen kosten hebben we geen andere financiële optie dan onze basis in Bordeaux in november te sluiten”, verklaart Ryanair. De luchtvaartmaatschappij heeft ongeveer veertig vluchten van en naar Bordeaux.

Volgens het bedrijf worden de drie vliegtuigen en negentig medewerkers die momenteel op de luchthaven van Bordeaux zijn gestationeerd, overgeplaatst naar andere, minder kostbare, bases. O’Leary zei in maart dat de luchthaven van Bordeaux van plan was om de tarieven te verdubbelen en waarschuwde dat hij de basis zou sluiten in plaats van dat bedrag te betalen.

De luchthaven van Bordeaux-Mérignac zegt dat het “grenzen heeft gesteld aan de financiële eisen” van Ryanair. “We willen niet dat een bedrijf dat al veertien jaar in Bordeaux is gevestigd vertrekt. Als Ryanair opnieuw in Bordeaux wil werken, is het welkom”, aldus de Franse luchthaven.

Vakbonden gaan over tot actie na einde ultimatum zwaarwerkregeling

DEN HAAG – FNV, CNV en VCP bereiden acties en stakingen voor, nadat de Staat niet was ingegaan op een door hen gesteld ultimatum. Daarmee wilden de bonden de overheid dwingen om tot een permanente regeling te komen voor mensen met zware beroepen die eerder met pensioen willen. De eerste acties worden eind mei verwacht.

FNV meldde eerder al dat de acties kleinschalig beginnen, maar dat deze op termijn kunnen uitgroeien tot “stakingen die de Nederlandse economie meer zullen verstoren”. In welke sectoren actiegevoerd gaat worden, is nog niet bekend, maar FNV sprak eerder van bijvoorbeeld de bouw, de politie, het openbaar vervoer en havens.

De huidige Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) loopt eind volgend jaar af. Daardoor kunnen mensen die langdurig zwaar werk doen eerder met pensioen. Zij hebben dan recht op een uitkering om de periode tot de AOW-leeftijd te overbruggen. De vakbonden hebben gepleit voor een structurele zwaarwerkregeling, te meer omdat dit volgens de bonden ook is afgesproken in het door de overheid ondertekende Pensioenakkoord. Ook moet de regeling ruimer worden.

Volgens FNV-bestuurder Piet Rietman gaan de bonden eerst korte stakingen organiseren. “Die kunnen langer en harder worden als Den Haag niet instemt met een permanente regeling voor zware beroepen die mensen zich kunnen veroorloven”, meldt Rietman dinsdagavond.

Voorzitter Nic van Holstein van VCP is teleurgesteld over het uitblijven van een reactie op het ultimatum. “Voor bepaalde werknemers is eerder kunnen stoppen met werken de enige oplossing om gezond het pensioen te halen. Een goede regeling is daarom essentieel”, stelt hij.

De onderhandelingen over een nieuwe regeling met werkgeversorganisaties klapten in december. VNO-NCW, MKB-Nederland en de Land- en Tuinbouw Organisatie (LTO) noemden het ultimatum van de vakbonden eerder nog voorbarig. “Wij kunnen dit niet anders zien dan enkel koersen op acties en het niet serieus nemen van gemaakte afspraken en constructief overleg”, schreven de ondernemersorganisaties begin deze maand in een brief aan hun leden.

Maar volgens CNV-bestuurder Jan-Pieter Daems ziet er nog “veel ruimte” tussen de eisen van de bonden en wat de werkgevers en het demissionaire kabinet bieden. “We vragen als bonden echt niet om een nieuwe VUT maar om een goede regeling voor mensen met zwaar werk. Daar moet toch uit te komen zijn.”

LAATSTE NIEUWS

Zuid-Holland organiseert gesprek over aanleg Derde Maasvlakte

DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland organiseert begin volgend jaar een gesprek over een mogelijke aanleg van de Derde Maasvlakte. De VVD-fractie riep deze...