Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 09:31 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 353

DJMiddelkoop kiest bewust voor Jungheinrich POWERLiNE

NIEUW-VENNEP – Luchtvrachtspecialist DJMiddelkoop uit Nieuw-Vennep heeft haar intern transportvloot vernieuwd en gekozen voor de zorgeloze duurzaamheid van Jungheinrich. Een volledige overstap op stille en compacte lithium-ion trucks uit de POWERLiNE biedt inzetzekerheid en garandeert een laag energieverbruik en een lange levensduur.

Al meer dan 90 jaar voeren innovatie en ondernemerschap de boventoon bij DJMiddelkoop. De uitreiking van de Ondernemingsprijs Haarlemmermeer 2023-2024 is de meest recente beloning voor de logistiek dienstverlener. “Zeker de laatste jaren zetten we vol in op verduurzaming”, vertelt Managing Director Rob Middelkoop. De operatie in het warehouse in Nieuw-Vennep is grotendeels gasloos en stapsgewijs wordt ook het wagenpark geëlektrificeerd.

Recent zette de onderneming een volgende stap in het verduurzamen van haar logistieke activiteiten. Voor het intern transport stapte DJMiddelkoop over op lithium-ion trucks van Jungheinrich. Naast een 30-tal EJE 114i elektrische palletwagens, met handige en snel verwisselbare Li-ion accukoffer, leverde Jungheinrich diverse POWERLiNE modellen.

Nieuwe standaard

De POWERLiNE range zet nieuwe standaarden als het gaat om prestaties, veiligheid, comfort én duurzaamheid. De POWERLiNE trucks van Jungheinrich zijn de eerste in serie geproduceerde trucks met een lithium-ion accu in de branche. De belangrijkste voordelen van de geïntegreerde, onderhoudsvrije lithium-ion accu zijn de toegenomen compactheid en hogere wendbaarheid van de truck.

De lithium-ion aangedreven trucks bieden veel voordelen ten opzichte van loodzuur alternatieven. Accuwissels zijn verleden tijd; de Li-ion accu kan probleemloos tussentijds worden geladen, bijvoorbeeld tijdens de koffie- of lunchpauze. De toch al zuinige Jungheinrich trucks en de efficiënte Li-ion techniek maken verder een energiebesparing mogelijk tot wel twintig procent. “Dit past perfect binnen onze duurzaamheidsvisie”, aldus Rob Middelkoop.

Dat de Jungheinrich trucks afkomstig uit de POWERLiNE range CO2-neutraal geproduceerd worden is ook voor DJMiddelkoop belangrijk. “Zo letten we samen op alle aspecten in de keten”, weet Middelkoop.

Meer grip, minder gedoe

Om meer grip te hebben op het totale gebruik van de vloot heeft DJMiddelkoop ook het Jungheinrich Fleet Management Systeem (FMS) ingevoerd. De chauffeurs hebben een tag waarmee ze de trucks kunnen starten die bij hun taken hoort. “We hebben bovendien de trucks toegewezen aan vaste koppels van medewerkers voor de dag- en nachtdienst. Door de grotere verantwoordelijkheid zijn operators merkbaar zuiniger op hun truck”, constateert Rob Middelkoop.

DJMiddelkoop is sinds 1932 logistiek partner voor klanten rond Schiphol op het gebied van lucht- en zeevracht. Met 160 medewerkers en 70 trucks levert het familiebedrijf hoogwaardige diensten voor transport, afhandeling en opslag van Air Freight, Pharma en High Value.

In Nieuw-Vennep handelt DJMiddelkoop als zogeheten tweede linie afhandelaar, voornamelijk luchtvrachten af. Hiervoor beschikt de onderneming onder andere over een douane-status en TAPA-certificatie voor zowel de loodsen als de trucks.

Meer vrachtwagens van Volvo geschikt voor dieselalternatieven

Het aantal truckmodellen dat kan rijden op synthetische of biodiesel, is door Volvo Trucks uitgebreid. Deze hernieuwbare brandstoffen bieden mogelijkheden voor klanten die de CO2-uitstoot van transport hier en nu willen verlagen – en toch met de vertrouwde dieselmotor willen blijven rijden.

Volvo Trucks breidt het truckaanbod uit dat geschikt is voor dieselalternatieven. Dit is opnieuw een stap in lijn met de strategie van het bedrijf om de impact van trucks op het klimaat te verminderen. De fabrikant heeft nu een van de breedste assortimenten hernieuwbare brandstofopties in de industrie, waaronder biodiesel, HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) en Bio-LNG.

Alle dieselmotoren van Volvo Trucks waren al gecertificeerd voor HVO100. Dit is een kwalitatieve biobrandstof die kan worden gemaakt van materialen zoals plantaardige oliën, maar ook afvalproducten.

Naast HVO100, is nu ook een brede selectie motoren in de Volvo FL, FE, FM, FMX, FH en FH16 geschikt voor het gebruik van biodiesel B100. Deze biobrandstof is voor enkele specifieke toepassingen een alternatief voor diesel, vooral in landen waar HVO100 minder goed verkrijgbaar is.

“Onze klanten vragen om oplossingen om hun CO2-uitstoot te verminderen en hernieuwbare brandstoffen zijn een aantrekkelijke optie. Het is gewoon een efficiënte manier om de CO2-uitstoot van transport hier en nu te verminderen”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks. “Daarom investeren we niet alleen in toekomstige technologieën, maar ook in oplossingen die het transport op korte termijn koolstofvrij maken.”

Tot negentig procent minder CO2-uitstoot

De CO2-reductie ‘van bron tot wiel’ door het gebruik van HVO ligt tussen 60 en 90 procent in vergelijking met traditionele dieselbrandstof, afhankelijk van het type grondstof dat wordt gebruikt om de brandstof te produceren. Bij biodiesel B100 ligt dit tussen 30 procent en 70 procent.

Volvo’s huidige aanbod van middelzware en zware trucks wordt tegenwoordig aangeboden met aandrijflijnen die rijden op diesel, biodiesel, HVO, (bio-)gas en elektriciteit.

De verbrandingsmotor, aangedreven door hernieuwbare brandstoffen, is een van de drie pijlers in de decarbonisatiestrategie van Volvo Trucks. De andere twee zijn batterij-elektrisch en brandstofcel-elektrisch. Deze strategie ondersteunt de doelstelling van Volvo dat alle nieuwe verkochte trucks in 2040 netto nul emissies moeten hebben.

Havenbedrijf Moerdijk kiest voor Bavak Security Group voor beveiligingsinstallaties

MOERDIJK – Havenbedrijf Moerdijk heeft voor de komende vier jaar service en onderhoud van alle beveiligingsinstallaties ondergebracht bij Bavak Security Group. Na een aanbestedingsprocedure bleek Bavak de beste partij om beheer en onderhoud van de buitentechniek te verzorgen en in de komende jaren verder uit te breiden. Vorig jaar ging het havenbedrijf als in zee met Bavak voor de beveiliging van Logistiek Park Moerdijk. Bavak volgt met deze nieuwe overeenkomst Securitas op.

Om voor safety & security van het haven- en industrieterrein niet meer afhankelijk te zijn van één partij heeft het havenbedrijf ervoor gekozen om de verschillende aspecten voortaan bij verschillende partijen weg te leggen. Vanaf 1 mei verzorgt, zoals eerder bekendgemaakt, EBN Veiligheidsdienst daarom de bemensing van de beveiliging en is Bavak Security Group de partner voor het beheer en onderhoud van alle bouwkundige en elektronische beveiligingsmaatregelen. De overeenkomst heeft een looptijd van vier jaar en kan tot maximaal 2032 verlengd worden.

Beheer en onderhoud van de buitentechniek Bavak Security Group is een Nederlands technologiebedrijf dat als fabrikant en leverancier van fysieke, elektronische en cyberbeveiligingsoplossingen voor vitale infrastructuren toonaangevend is met meer dan 50 jaar ervaring en wereldwijde activiteiten. Bavak heeft vestigingen in Nederland en de Verenigde Staten van Amerika en levert geïntegreerde beveiligingsoplossingen en -diensten aan overheden en de industrie.

Voor Port of Moerdijk zal het zorgen voor stabiliteit, continuïteit en kwaliteit op het gebied van veiligheid, passend bij de ambitie van het havenbedrijf en de Stichting Beveiliging Industrieterrein Moerdijk om het veiligste haven- en industrieterrein te zijn in zijn soort.

De scope van de samenwerking met Bavak bestaat uit het uitvoeren van het beheer, onderhoud en eventuele doorontwikkeling van de beveiligingstechniek die ‘in het veld staat’. Denk hierbij aan de cameranetwerken, hekwerken, speedgates, intercoms en sensoren.

Toestand neergeschoten Slowaakse premier Robert Fico is stabiel maar ernstig

Robert Fico neergeschoten

BRATISLAVA – De toestand van de neergeschoten Slowaakse premier Robert Fico is stabiel maar nog steeds ernstig. Dat is donderdagochtend medegedeeld door vicepremier Robert Kalinák.

“Artsen zijn er afgelopen nacht in geslaagd de toestand van de patiënt te stabiliseren”, meldt Kalinák, die ook minister van Defensie is. “De toestand is helaas nog steeds zeer ernstig, omdat de verwondingen gecompliceerd zijn.”

Fico werd woensdag neergeschoten toen hij in de stad Handlová handen schudde. Diezelfde avond werd bekend dat hij niet meer in levensgevaar was.

De verdachte, een 71-jarige man, werd meteen na het schietincident aangehouden. Hij heeft vermoedelijk een politiek motief.

Vissers ‘hoopvol gestemd’ over plannen nieuwe kabinet

URK – De Nederlandse vissers zijn “hoopvol gestemd” over de plannen die het nieuwe kabinet heeft met de visserij.

Zowel VisNed als de Nederlandse Vissersbond is zeer te spreken over het nieuwe coalitieakkoord.

Voorzitter Johan Nooitgedagt van de Vissersbond is blij dat er een akkoord ligt waarin vissers weer prominent worden genoemd. “Vissers in Nederland hebben lang het idee gehad dat ze er niet meer mochten zijn. Wij hopen dat er nu een andere wind gaat waaien.”

Ook VisNed, de vereniging van kottervissers, reageert positief. “Uit alles blijkt dat de Nederlandse voedselproducenten, boeren, tuinders en vissers, weer de prominente plaats krijgen, die zij verdienen”, zegt directeur Geert Meun.

Vice Versa zet binnen twee weken na brand eerste stappen in wederopbouw bedrijf [+foto’s]

OSS – Logistiek bedrijf Vice Versa in Oss zet slechts anderhalve week na de grote brand nu  al de eerste stappen in de wederopbouw van het bedrijf. Bij het bedrijfspand schuin aan de overzijde van de Kanaalstraat worden in rap tempo een of meerdere extra verdiepingen bovenop het bestaande kleine kantoor gebouwd om zo in korte tijd voor extra werkruimte te zorgen.

De eigenaren van het bedrijf, de familie Van den Boogaard, was direct na de enorme brand al strijdvaardig. “Aangeslagen maar niet terneergeslagen” en “Gelukkig zijn alle transportvoertuigen gered dus we zijn op dit moment gewoon door aan het gaan”, reageerden ze de ochtend na de brand direct al tegenover D-TV.

Op 4 mei brak er een grote brand uit bij Vice Versa aan de Kanaalstraat in Oss. De brand was niet eenvoudig te blussen door de brandweer doordat de brandhaard zich in een koelcel bevond waar het twintig graden onder nul was. De brandslangen bevroren en in het pand werd het spekglad door het bevroren bluswater.

Omwonenden werden geëvacueerd en mochten een week na de brand nog niet naar huis. Ook waarschuwde de gemeente voor stankoverlast door rottende levensmiddelen die lagen opgeslagen bij het bedrijf.

Maar ondanks al deze ellende liet het bedrijf de moed niet zakken en bouwen zij nu al weer aan de wederopbouw van het bedrijf.

Schipholplannen in regeerakkoord vallen slecht bij omwonenden

Schiphol

DEN HAAG – Omwonenden rond Schiphol zijn niet blij met wat de partijen in het regeerakkoord over de luchthaven schrijven. “Dit is weer oude wijn in nieuwe zakken”, reageert Jan Boomhouwer van de stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV), waar enkele duizenden mensen aan verbonden zijn.

PVV, VVD, NSC en BBB willen naar eigen zeggen de rechtsbescherming van omwonenden van Schiphol op orde brengen, “met behoud van de netwerkkwaliteit van Schiphol”. Daarmee hebben de partijen “niks geleerd”, volgens Boomhouwer. De rechter in Den Haag oordeelde in maart dat de Staat de belangen van omwonenden rond Schiphol stelselmatig onrechtmatig ondergeschikt heeft gesteld aan die van de luchtvaart.

Ook staat in het akkoord op hoofdlijnen dat zo “op langere termijn” doorgroei mogelijk is met stillere en schonere vliegtuigen. “Dat mantra kennen we inmiddels wel”, zegt Boomhouwer daarover. “Dat gaat het verschil niet meer maken.”

Schiphol stelt in een reactie op het regeerakkoord dat de luchthaven de inzet voor rechtsbescherming en het “behoud van het belangrijke netwerk van bestemmingen” steunt. “Met ons 8-punten plan werken we daaraan met acties gericht op een stillere, schonere en betere luchtvaart. Wij werken graag samen met het kabinet en de Tweede Kamer om dit te bereiken.”

Werkloosheid in april licht toegenomen

DEN HAAG – Het aantal werklozen is in de afgelopen drie maanden toegenomen, met gemiddeld 2 duizend per maand. In april waren er 375 duizend mensen werkloos, dat is 3,7 procent van de beroepsbevolking. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. De toename van de werkloosheid sluit aan bij het verslechterde economische beeld van Nederland in april. UWV registreerde eind april 170 duizend lopende WW-uitkeringen, 4 duizend minder dan in maart.

Eind vorig jaar hadden voor het eerst meer dan 9,8 miljoen mensen betaald werk. Het aantal werkenden schommelde de maanden erna rond die 9,8 miljoen. Gemiddeld over de afgelopen drie maanden daalde dit aantal met gemiddeld 2 duizend per maand.

Om verschillende redenen hadden 3,6 miljoen mensen van 15 tot 75 jaar in april geen betaald werk. Naast werklozen ging het om 3,2 miljoen mensen die niet kort geleden naar werk hebben gezocht en/of daarvoor niet direct beschikbaar waren. Zij worden niet tot de beroepsbevolking gerekend. Het gaat vooral om mensen die met pensioen zijn of niet kunnen werken door ziekte of arbeidsongeschiktheid. Gemiddeld over de afgelopen drie maanden veranderde het aantal mensen buiten de beroepsbevolking nauwelijks.

UWV: aantal WW-uitkeringen licht afgenomen

Eind april 2024 verstrekte UWV 170,3 duizend lopende WW-uitkeringen. Dat zijn 4,2 duizend uitkeringen minder dan een maand eerder (-2,4 procentpunt). Er kwamen 18,4 duizend nieuwe uitkeringen bij en er werden 20,6 duizend uitkeringen beëindigd.

UWV: aantal WW-uitkeringen neemt in vrijwel alle sectoren af

Het aantal WW-uitkeringen nam het meest af in de landbouw, groenvoorziening, visserij (-7,4 procentpunt), bij de uitzendbedrijven (-5,4 procentpunt), de horeca en catering en het bank- en verzekeringswezen (beide -3,3 procentpunt) en de bouw (-3,0 procentpunt). Voor de meeste van bovenstaande sectoren betreft het een seizoenspatroon dat in voorgaande jaren ook zichtbaar is in april.

Meer mensen 1 tot 3 maanden werkloos

Ten opzichte van een jaar geleden, waren er in het eerste kwartaal van 2024 vooral meer mensen die 1 tot 3 maanden werkloos zijn. Ten opzichte van twee jaar geleden is ook het aantal mensen dat 3 tot 6 maanden werkloos is, toegenomen. Het aantal langdurig werklozen (1 jaar of langer) nam af.

Iets meer instroom dan uitstroom

De ontwikkeling van de werkloosheid is het resultaat van onderliggende stromen tussen de werkzame, de werkloze en de niet-beroepsbevolking.

De werkloosheid kan toe- of afnemen door vier verschillende stromen. Twee van die stromen kunnen de werkloosheid doen dalen. De eerste is de stroom van werklozen die een baan vinden. De tweede is de stroom van werklozen die stoppen met zoeken en de arbeidsmarkt verlaten.

Er zijn ook twee tegengestelde stromen, die de werkloosheid kunnen vergroten. Het gaat om werkenden die hun baan verliezen en om mensen die zich eerder niet aanboden op de arbeidsmarkt en op zoek zijn gegaan naar werk. Als ze niet meteen werk vinden, worden ze deel van de werkloze beroepsbevolking.

De eerste maanden van 2024 groeide de werkloosheid vooral doordat meer mensen buiten de beroepsbevolking op zoek gingen naar werk. In april is die instroom weer wat afgenomen (123 duizend in de afgelopen drie maanden), maar nog steeds is de instroom groter dan de uitstroom, waardoor de werkloosheid licht toenam.

Het aantal mensen buiten de beroepsbevolking die direct werk vonden, was in de afgelopen drie maanden 178 duizend. Dat aantal loopt al langere tijd terug. In december vorig jaar ging het nog om 221 duizend baanvinders in de voorafgaande drie maanden.

Omzet bouw in eerste kwartaal nagenoeg gelijk gebleven, faillissementen nemen toe

DEN HAAG – De omzet van de bouw was in het eerste kwartaal 0,2 procent hoger dan een jaar eerder, terwijl in het eerste kwartaal van 2023 de omzet nog steeg met 11,9 procent. Destijds waren vooral de prijsstijgingen de oorzaak van de omzetgroei. In het eerste kwartaal van 2024 werden vergunningen afgegeven voor de bouw van 16,0 duizend nieuwe woningen, een toename van 15 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de bouwsector.

De bedrijven met meer dan 10 werkzame personen zagen hun omzet met 1,5 procent afnemen. Een mogelijke reden is dat de binnenlandse afzetprijzen van hout- en bouwmaterialenindustrie nauwelijks meer stijgen, terwijl de prijsstijging een jaar eerder nog hoger dan 15 procent was. De omzet van de hout- en bouwmaterialenindustrie daalde in het eerste kwartaal met 13,4 procent.

In de burgerlijke en utiliteitsbouw is de omzet in het eerste kwartaal met 0,8 procent gedaald. Het derde kwartaal van 2020 is het laatste kwartaal waarin de omzet daalde. Ook hier zetten de bedrijven met meer dan 10 werkzame personen minder om (-3,4 procent). Vergeleken een jaar eerder is de omzet in de grond-, water- en wegenbouw met 1,9 procent gegroeid. In het eerste kwartaal van 2023 steeg de omzet nog met 9,8 procent. De omzet van de gespecialiseerde bouw nam met 0,4 procent toe. Sinds het tweede kwartaal van 2020 is de omzetontwikkeling niet meer zo laag geweest. In het eerste kwartaal van 2023 was de omzetstijging nog 15,6 procent.

Aantal faillissementen neemt toe

Het aantal faillissementen in de bouw bedroeg in het eerste kwartaal 154. Dat zijn er 62 meer dan in het eerste kwartaal van 2023. Bij de algemene bouw is het aantal faillissementen in het eerste kwartaal verdubbeld. Het aantal faillissementen bij de gespecialiseerde bouw steeg met 30 en kwam uit op 82.

15 procent meer vergunde nieuwbouwwoningen in het eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van 2024 werden vergunningen afgegeven voor de bouw van 16,0 duizend nieuwe woningen, een toename van 15 procent ten opzichte van een jaar eerder. Vergeleken met het vierde kwartaal van 2023 is er een stijging van 11 procent.

Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen is een indicator voor het aantal woningen dat in de nabije toekomst gebouwd zal worden. Gemeenten verlenen de vergunningen. Per 1 januari is de Omgevingswet ingegaan, waardoor een vergunning via het nieuwe Omgevingsloket aangevraagd kan worden. De gemiddelde doorlooptijd vanaf de vergunningverlening tot realisatie is ongeveer twee jaar. Woningtransformaties, zoals het omzetten van kantoren in woningen, zitten niet in de cijfers over bouwvergunningen voor nieuwbouw.

Bouwkosten voor woningen hoger, voor bedrijfsgebouwen lager

De vergunde bouwkosten voor alle woningen bedroegen 3,7 miljard euro in het eerste kwartaal van 2024. Dit is 30 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. De bouwkosten voor nieuwbouwwoningen stegen met 34 procent naar 3,1 miljard euro. De bouwkosten voor de verbouw van woningen stegen met 11 procent tot 639 miljoen euro.

Voor bedrijfsgebouwen waren de vergunde bouwkosten 1,8 miljard euro in het eerste kwartaal, 16 procent lager dan in hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. De bouwsom voor de nieuwbouw van bedrijfsgebouwen daalde met 23 procent tot 1,2 miljard euro. De bouwsom voor verbouw steeg met 3 procent naar 558 miljoen euro.

 

Wilders: we schrijven geschiedenis, de zon gaat weer schijnen

Wilders

DEN HAAG – De rechtse partijen “schrijven geschiedenis” met hun akkoord over een nieuw kabinet, zegt PVV-leider Geert Wilders in een toelichting op de plannen. “De zon gaat weer schijnen in Nederland.” Wilders voorspelt dat “miljoenen Nederlanders” blij zullen worden van wat zijn partij allemaal heeft afgesproken met VVD, NSC en BBB.

VVD-fractievoorzitter Dilan Yeşilgöz bedankte haar collega’s van de andere formerende partijen. “Ik denk dat we op veel momenten dachten dat het niet zou lukken. En het ís gelukt. We hebben vele verschillen kunnen overbruggen en ik denk dat dat belangrijk is.”

Volgens Yeşilgöz heeft Nederland behoefte aan “een stabiel landsbestuur dat ons land veilig houdt”, zei ze. “En onze vrijheden en onze manier van leven verdedigt en beschermt.”

‘Duidelijk signaal’

Volgens Pieter Omtzigt van NSC staat Nederland voor een aantal zeer grote opgaven, zei hij. “En de Nederlandse kiezer heeft een duidelijk signaal afgegeven welke opgave die opgelost wil hebben.” Hij vindt het belangrijk dat een nieuw kabinet werkt aan bestaanszekerheid en goed bestuur.

Omtzigt benadrukt dat het kabinet zal bestaan uit “vier verschillende partijen. En dat zullen we blijven. Ik denk ook dat het een les is uit het verleden. Omdat onze achterbannen ons soms voor verschillende redenen gekozen hebben.”

‘Adrenaline’

Caroline van der Plas van BBB zei tijdens de presentatie “nog een beetje te wiebelen, want ik heb geen seconde geslapen vannacht. Zoveel adrenaline zit in mijn lichaam nog steeds.” Ze zei blij te zijn “dat we het hebben gered deze maanden met deze drie fantastische nieuwe bondgenoten. Het resultaat mag er zijn”, stelde ze.

Geen van de politieke leiders zei iets over wie de premier wordt van dit nieuwe kabinet.

Ondernemersvertrouwen opnieuw iets minder negatief

DEN HAAG – Het ondernemersvertrouwen is opnieuw licht gestegen en komt aan het begin van het tweede kwartaal van 2024 uit op -6,0. Vooral in de autohandel en –reparatie en de vervoer en opslag verbeterde het sentiment. Het tekort aan personeel blijft de belangrijkste belemmering voor ondernemers, die hiertegen vooral verbetering van arbeidsvoorwaarden en automatisering inzetten. Dit melden het CBS, KVK, het EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW op basis van de Conjunctuurenquête Nederland.

De gegevens voor dit onderzoek zijn in april verzameld.

Vanaf eind 2021 tot eind 2022 daalde het ondernemersvertrouwen sterk tot -22,2. Sindsdien herstelde het cijfer zich voorzichtig. Aan het begin van het tweede kwartaal van 2024 is de stemmingsindicator voor het tweede kwartaal op rij licht gestegen. Het ondernemersvertrouwen ligt op dit moment onder het gemiddelde (-4,1) van de reeks vanaf 2012.

Ondernemers in meeste bedrijfstakken nog negatief gestemd

In de meeste bedrijfstakken is het ondernemersvertrouwen dit kwartaal gestegen, maar nog wel negatief. Bij de autohandel en –reparatie, de vervoer en opslag en de horeca is het vertrouwen relatief sterk toegenomen. Bij de delfstoffenwinning is het cijfer het meest gestegen nadat het een kwartaal eerder nog het meest gedaald was. Deze bedrijfstak is echter relatief klein en weegt daardoor nauwelijks mee in het totaalcijfer. Ondernemers in de cultuur, sport en recreatie zijn het positiefst gestemd. In de landbouw, bosbouw en visserij is het cijfer het laagst van alle bedrijfstakken.

Tekort aan arbeidskrachten blijft belangrijkste belemmering

Met ruim 36 procent is het tekort aan arbeidskrachten nog steeds de meest genoemde belemmering in de bedrijfsvoering. Voor het eerst in bijna twee jaar is dit aandeel weer licht gestegen ten opzichte van een kwartaal eerder. Desondanks ligt het lager dan de piek van halverwege 2022, toen bijna 48 procent van de ondernemers dit aangaf. Sindsdien ervaren steeds meer ondernemers onvoldoende vraag als belemmering (bijna 21 procent).

In de industrie wordt onvoldoende vraag met 27 procent het vaakst genoemd van alle bedrijfstakken. Ondernemers in de zakelijke dienstverlening geven een personeelstekort met bijna 53 procent het vaakst aan als belemmering. Ook in de autohandel en –reparatie en de detailhandel heeft bijna de helft van de ondernemers hiermee te maken.

Vooral verbetering van arbeidsvoorwaarden vanwege personeelstekort

Bijna 70 procent van de ondernemers geeft aan een personeelstekort te hebben. Er zijn verschillende manieren waarop ondernemers daarmee omgaan. Bijna 34 procent geeft aan de arbeidsvoorwaarden (bijvoorbeeld het salaris) te verbeteren. In bijna alle bedrijfstakken is dit de meest genoemde manier.

Ongeveer een kwart van de ondernemers automatiseert meer vanwege het personeelstekort, in de industrie is dit zelfs bijna een derde. Iets meer dan 12 procent geeft aan meer arbeidskrachten uit het buitenland te halen.

Ondernemers in de landbouw, bosbouw en visserij geven dit relatief het meest aan. Bijna 17 procent beperkt het aanbod tot de hoeveelheid personeel die beschikbaar is.

Met name in de autohandel en –reparatie en de horeca geven ondernemers dit relatief vaak aan.

Meer passagiers en meer luchtvracht in eerste kwartaal op Nederlandse luchthavens

DEN HAAG – In het eerste kwartaal van 2024 reisden ruim 16 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf luchthavens van nationaal belang in Nederland. Dat is 15 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2023.

Ook het aantal vluchten nam toe: 121,4 duizend in het eerste kwartaal van 2024 tegen 104,8 duizend een jaar eerder, een toename van bijna 16 procent. De hoeveelheid vervoerde vracht nam in diezelfde periode met 10 procent toe tot 383 duizend ton. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

In het eerste kwartaal van 2024 was maart de drukste maand met bijna 43 duizend vluchten in het handelsverkeer (dat zijn alle vluchten met passagiers, post of goederen), 12,7 procent meer dan een jaar eerder. Ook waren er die maand bijna 6 miljoen vervoerde passagiers, een toename van 11,7 procent.

Het meeste luchtvaartverkeer in Nederland gaat van en naar Amsterdam Schiphol Airport. In de eerste drie maanden van 2024 was het aantal vluchten op Amsterdam Schiphol 18,5 procent hoger dan een jaar eerder (108 duizend). Het aantal passagiers kende een toename van 17,4 procent tot 14,4 miljoen.

Eindhoven Airport blijft tweede luchthaven van Nederland

Na Amsterdam Schiphol gaan in Nederland de meeste vluchten van en naar Eindhoven Airport: 8,4 duizend in het eerste kwartaal van 2024. Ook bij het aantal vervoerde passagiers staat Eindhoven Airport op een tweede plaats. Met 1,4 miljoen passagiers is dat 8,7 procent van het totaal aantal passagiers van en naar een Nederlands vliegveld en ook iets meer dan in het eerste kwartaal van 2023.

Van de drie overige vliegvelden is het aantal vluchten en vervoerde passagiers van en naar Rotterdam The Hague in het eerste kwartaal van 2024 iets minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.

De grootste toename na Schiphol, zowel bij het aantal vluchten als vervoerde passagiers, vindt plaats op Groningen Airport Eelde; een toename van respectievelijk 7,5 en 6,1 procent. Hierbij wel de kanttekening dat Groningen Airport Eelde het minste aantal vluchten en vervoerde passagiers heeft. Maastricht Aachen Airport ondervindt nog de naweeën van de sluiting van dit vliegveld in mei en juni 2023 vanwege baanrenovatie.

Meer vrachtvervoer door de lucht

Het vervoer van goederen door de lucht vindt in Nederland alleen plaats via Amsterdam Airport Schiphol en Maastricht Aachen Airport. De toename van het vrachtvervoer door de lucht van en naar Nederland, van 348 duizend ton in het eerste kwartaal van 2023 naar 383 duizend ton in het eerste kwartaal van 2024, kan grotendeels op het conto van Schiphol worden geschreven.

In deze periode wordt ruim 98 procent van alle luchtvracht via Amsterdam Schiphol afgehandeld. Van en naar Schiphol werd er in het eerste kwartaal van 2024 377 duizend ton vracht vervoerd, 12,5 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Via luchthaven Maastricht werd 6,7 duizend ton vervoerd: 47,7 procent minder dan een jaar eerder. Ook met betrekking tot het vrachtvervoer is Maastricht Aachen Airport nog niet terug op het niveau van voor de baanrenovatie in 2023.

Bestelwagen rijdt achterop vrachtwagen op A16 [+foto]

Foto: Rijkswaterstaat | X

BREDA – Op de A16 bij afrit Breda-Noord is donderdagochtend een bestelwagen achterop een vrachtwagen gebotst. De A16 is vanwege het ongeval ter hoogte van de afrit afgesloten, meldt Rijkswaterstaat.

De vertraging is inmiddels opgelopen tot een uur. Rijkswaterstaat verwacht de weg rond 10:00 uur weer vrij te kunnen geven.

Het is op dit moment niet bekend of de bestuurder van de bestelwagen gewond is geraakt.

KNMI waarschuwt voor onweer met veel neerslag in korte tijd

Onweer

DE BILT – Het KNMI waarschuwt voor onweersbuien in het midden en oosten, die donderdagmiddag vanuit Duitsland het land binnentrekken.

De buien kunnen gepaard gaan met veel regen in korte tijd, waardoor er plaatselijk wateroverlast kan ontstaan.

Naast veel regen is er kans op hagel en lokaal zijn windstoten mogelijk tot 60 kilometer per uur.

De code geel geldt voor de provincies Overijssel, Gelderland, Utrecht en Flevoland.

Politie ontruimt door betogers bezet pand Universiteit Utrecht

UTRECHT – De politie gaat het gebouw van de Universiteit Utrecht ontruimen dat sinds woensdagmiddag wordt bezet door pro-Palestijnse demonstranten. ANP-verslaggevers ter plaatse zien dat de politie het pand op het Janskerkhof in de binnenstad is binnengegaan.

In het gebouw zouden veel barricades zijn gebouwd. Zo is door een raam aan de zijkant te zien dat een zijdeur is geblokkeerd met onder andere opgestapelde stoelen en prullenbakken.

Eerder op de avond zette de politie een onderhandelaar in om de betogers ertoe te bewegen het universiteitsgebouw te verlaten. Dat leverde echter niet het door politie en universiteit gewenste resultaat op, waarop beide partijen de actievoerders vorderden weg te gaan. Toen ook daaraan geen gehoor werd gegeven, greep de politie op last van het Openbaar Ministerie in.

Voor het gebouw staan ook nog altijd zo’n 150 sympathisanten.

LAATSTE NIEUWS

Verkeer A15 bij Rotterdam

Spoorstaking leidt niet tot extra drukte op de weg

DEN HAAG - De staking van verkeersleiders van ProRail waardoor het treinverkeer in Midden-Nederland vrijdagochtend stilligt, lijkt niet te zorgen voor extra drukte op...