Clicky

dinsdag 5 november 2024 - 20:17 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 352

Grote geldverstrekkers verhogen hypotheekrente

AMSTERDAM – Alle grote geldverstrekkers in Nederland, waaronder Rabobank, ING, ABN AMRO, SNS Bank, Aegon, NN en Triodos, hebben hun hypotheekrentes de afgelopen twee weken één of twee keer verhoogd, meldt De Hypotheekshop.

De meeste instellingen verhoogden vorige week hun tarieven met 0,05 tot 0,10 procentpunt. Dat is de grootste wekelijkse stijging in een half jaar tijd.

Dat de financierders de rente verhogen, komt volgens De Hypotheekshop doordat de rente op de kapitaalmarkt de afgelopen weken is gestegen en daar lenen hypotheekverstrekkers hun geld. De onrust in het Midden-Oosten en de aanhoudende hoge inflatie hebben deze stijging veroorzaakt, stelt de adviseur.

De renteverwachting voor de komende tijd is echter onveranderd gebleven. Zo zal de Europese Centrale Bank (ECB) waarschijnlijk vanaf juni beginnen met het verlagen van het rentetarief in de eurozone. Dat zal de rente voor hypotheken met korte looptijden, van variabel tot twee jaar vast, omlaag brengen.

De rente voor hypotheken met langere looptijden zal naar verwachting licht dalen, afhankelijk van de ontwikkelingen van de inflatie en de lonen.

Mercedes-Benz Trucks stuurt de eActros 600 op de meest uitgebreide testrit in de geschiedenis van het bedrijf

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Mercedes-Benz Trucks plant deze zomer de meest uitgebreide testrit in de geschiedenis van het bedrijf – met zijn nieuwe elektrische eActros 600.

Het is de bedoeling dat er twee prototypes van de batterij-elektrische langeafstandstruck door meer dan twintig Europese landen zal reizen, waarbij elke vrachtwagen meer dan 13.000 kilometer aflegt met een totaal trekgewicht van 40 ton.

Met deze test streeft Mercedes-Benz Trucks het doel na om uitgebreide ervaring op te doen op een breed scala aan routes in verschillende topografieën en klimaatzones, met het oog op het energieverbruik. De fabrikant is van plan deze bevindingen vervolgens met geïnteresseerde klanten te delen.

Ten tweede wil Mercedes-Benz Trucks de tour gebruiken om te bewijzen dat de eActros 600 puur batterij-elektrisch, transnationaal langeafstandsvervoer in Europa mogelijk maakt. Zo is het de bedoeling om de accu’s uitsluitend op te laden bij publieke laadpalen.

Ook al is het opbouwen van een naadloze openbare laadinfrastructuur voor vrachtwagens nog steeds absoluut noodzakelijk voor de verdere groei van de markt voor e-trucks, de reis genaamd “eActros 600 European Testing Tour 2024” is bedoeld om een ​​positief signaal af te geven aan alle betrokken partijen. Dankzij de hoge accucapaciteit van meer dan 600 kilowattuur en een nieuwe, bijzonder efficiënte, in eigen huis ontwikkelde elektrische aandrijfas, kan de eActros 600 een actieradius van 500 kilometer bereiken zonder tussentijds opladen.

De eActros 600 European Testing Tour gaat op 11 juni van start in Frankfurt/Main en zal naar verwachting gepaard gaan met communicatieactiviteiten. Officieus begint de tour de dag ervoor al op de locatie van Mercedes-Benz Trucks in Wörth am Rhein en op het hoofdkantoor van Daimler Truck AG in Leinfelden-Echterdingen. Mercedes-Benz Trucks is van plan om verdere details, zoals de route, te presenteren bij de start van de tour.

VN-hulporganisatie UNRWA weigert vertrek uit Rafah

UNRWA school in Gaza aangevallen

RAFAH – De VN-hulporganisatie voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA) verklaart Rafah niet te verlaten.

Dit meldt de organisatie kort nadat Israël heeft opgeroepen tot het vertrek van burgers uit het oosten van de stad in de Gazastrook, wat mogelijk wijst op een groot grondoffensief in Rafah in de nabije toekomst.

“Een Israëlisch offensief in Rafah betekent meer lijden en doden onder burgers. De gevolgen zouden verwoestend zijn voor de 1,4 miljoen mensen. UNRWA evacueert niet: de organisatie blijft zo lang mogelijk in Rafah en blijft levensreddende hulp bieden aan mensen”, schrijft de VN-organisatie op berichtenplatform X.

De UNRWA is de grootste hulporganisatie in de Gazastrook.

De Lijn gunt raamovereenkomst elektrische bussen aan Spaanse busbouwer Irizar e-Mobility

MECHELEN – De raad van bestuur van het Belgische De Lijn heeft een raamovereenkomst voor honderd voertuigen gegund aan de Spaanse busbouwer Irizar e-Mobility.

“Met deze overeenkomst heeft De Lijn de extra mogelijkheid om e-bussen voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) te bestellen. Dit type voertuig is groter, biedt meer ruimte en heeft een hoog comfort. Op die manier kan de vervoersmaatschappij komende jaren volop nieuwe e-bussen bestellen en de vergroening van de busvloot verderzetten”, aldus de Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

De Irizar e-bussen voor HOV hebben een moderne look en feel met een binnen-uitvoering die nog meer gericht is op het comfort van de reizigers dan de reguliere e-bussen. Ze beschikken bijvoorbeeld niet alleen over USB-laadpunten voor GSM’s, maar ook over GSM-houders en leeslampen.

Er zijn ook stoelen met een hogere rugleuning en via lagere en bijkomende glaspartijen komt er meer natuurlijk licht in de binnenruimte. Het harmonica-gedeelte met een heupsteun geeft een bijzonder open en licht gevoel aan de reizigers. Net als de andere e-bussen beschikken deze voertuigen over een elektrisch bediende oprijplaat voor minder mobiele reizigers en infoschermen met halteaanduiding.

De offerte van de Spaanse leverancier Irizar e-Mobility, producent van elektrische voertuigen binnen de Irizar Group, kwam als de best gerangschikte uit deze aanbestedingsprocedure. Van de acht geselecteerde kandidaat-inschrijvers dienden er drie een offerte in. Deze voldeden allen aan de minimumvereisten van het bestek. Irizar was de sterkste kandidaat. Hun e-bussen rijden rond in verschillende Spaanse steden zoals Barcelona, maar ook in het Franse Amiens en Schaffhausen in Zwitserland.

“De bussen worden ingezet op een aantal lijnen in Vlaanderen, de zogenaamde HOV-verbindingen. Dit zijn verbindingen met extra doorstromingsmaatregelen die reizigers vlot en sneller over vaak grotere afstanden op hun bestemming brengen, zoals de Limburgse as tussen Hasselt en Maasmechelen. Zo vormen ze een goede oplossing om de onderontwikkeling van het spoornet in Limburg op te vangen. Later volgen ook de HOV-lijnen van Hasselt naar Maastricht en naar Noord-Limburg”, vertelt de Vlaams minister van Mobiliteit. ​

“Met Irizar hebben we een bijkomende leverancier die een sterke reputatie heeft in de markt van e-bussen voor dit hoger segment”, zegt Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn. “E-bussen voor HOV onderscheiden zich van gewone e-bussen door een meer gestroomlijnd exterieur en een hoogwaardige binneninrichting.”

“We danken De Lijn dat de Vlaamse Vervoermaatschappij haar vertrouwen aan Irizar e-Mobility geschonken heeft”, zegt de besturende directeur Iñigo Etxeberria. “De Lijn draagt op significante wijze bij aan de elektrificering van het openbaar vervoer. Irizar e-Mobility is een trotse ondersteuner van dit proces met onze ervaring, technologie en kracht.”

Leger Israël roept burgers op tot vertrek uit oosten van Rafah

IDF

RAFAH – De Israëlische strijdkrachten (IDF) zeggen burgers in het oosten van Rafah “aan te moedigen” naar een nabijgelegen “humanitair gebied” te vertrekken. De stap komt mogelijk voorafgaand aan een grootschalig grondoffensief in de zuidelijke stad in de Gazastrook.

De Palestijnen worden opgeroepen in de noordelijke richting te reizen, naar Khan Younis en Al Mawasi. Israëlische media melden dat het leger flyers dropt, sms’jes verstuurt en belt met Palestijnen om instructies te geven. De strijdkrachten benadrukken dat ze Hamas zullen blijven “achtervolgen” totdat alle gijzelaars zijn vrijgelaten.

Een legerwoordvoerder meldt dat is begonnen met “het tijdelijk evacueren van inwoners in het oostelijke deel van Rafah” en dat het om “een operatie van beperkte omvang” gaat. De oproep zou zijn gericht aan ongeveer 100.000 Palestijnen en komt op een moment waarop de onderhandelingen over een staakt-het-vuren lijken te zijn vastgelopen.

1,4 miljoen burgers

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu verklaart al maanden dat burgers uit Rafah moeten worden gehaald, voorafgaand aan een aanval op de stad. Zijn plan is om in Rafah Hamas uit te schakelen. Dit is zeer controversieel omdat 1,4 miljoen burgers in de stad verblijven. De meeste mensen zijn de afgelopen maanden gevlucht voor Israëlische luchtaanvallen. Zij werden eerder door Israël opgeroepen naar het zuiden te gaan.

Rafah is de laatste maanden geregeld het doelwit van luchtaanvallen. Van zondag op maandag vonden in de nacht ook meerdere Israëlische aanvallen plaats op huizen in Rafah. Daarbij zijn volgens nieuwszender Al Jazeera zeker 22 doden gevallen. Hamas heeft zondag drie Israëlische militairen gedood met een raketaanval op de grensovergang Kerem Shalom.

Minder huishoudelijke apparaten verkocht door krappe huizenmarkt

huishoudelijke apparaten

ZOETERMEER – Nederlanders hebben vorig jaar minder grote huishoudelijke apparaten gekocht, meldt branchevereniging APPLiA Nederland. Vooral inbouwkookplaten, afzuigkappen en afwasmachines werden minder vaak verkocht. Dat komt volgens de koepel door de hoge inflatie en tegenvallende huizenverkoop en nieuwbouw.

Leveranciers en producenten van elektrische huishoudelijke apparaten hebben in 2023 4 procent minder omzet gedraaid met grote huishoudelijke apparaten dan in 2022, zegt APPLiA Nederland in haar jaarcijfers. Vooral aan inbouwkookplaten werd veel minder verdiend, 20 procent minder. Dit komt volgens APPLiA Nederland vooral doordat veel consumenten in 2022 een inductiekookplaat kochten nadat de gasprijzen flink waren gestegen. De omzet in afzuigkappen daalde vorig jaar 12 procent, afwasmachines, fornuizen en ovens brachten 9 procent minder op.

“Het afgelopen jaar kende de markt voor groothuishoudelijke apparaten tegenwind. Allereerst door de stijgende inflatie en daarnaast door de stagnerende huizenmarkt”, zegt Stefan Verhoeven, voorzitter van APPLiA Nederland en topman van Miele Nederland.

De prijzen zijn vorig jaar met 3 tot 4 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. De branchevereniging stelt dat de stijging minder hoog is dan in 2022 en minder dan de inflatie in 2023 was.

De meeste grote apparaten voor in huis zijn afgelopen jaar ook in aantallen minder verkocht. Vorig jaar zijn 21 procent minder inbouwkookplaten, 12 procent minder afwasmachines en 11 procent minder fornuizen en ovens verkocht. Stofzuigers, wasmachines en wasdrogers werden juist vaker aangeschaft.

De branchevereniging denkt niet dat dit jaar veel meer inbouwapparatuur wordt verkocht. Consumenten vinden het nog geen gunstige tijd voor grote aankopen, zegt APPLiA Nederland op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Voor alle elektrische huishoudelijke apparaten ziet dit jaar er wel gunstiger uit omdat de koopkracht en het consumentenvertrouwen dit jaar herstellen en huizen betaalbaarder worden.

A20 bij Vlaardingen komende nachten dicht door verzakte portalen

DEN HAAG – De A20 is maandag- en dinsdagnacht van 22.00 tot 05.00 uur ter hoogte van Vlaardingen in beide richtingen afgesloten vanwege werkzaamheden. Ook woensdagnacht gaat de snelweg ‘s nachts kortstondig dicht tussen het Kethelplein en Maassluis.

Rijkswaterstaat vervangt de portalen die in 2022 over de snelweg zijn geplaatst ter hoogte van het BP-station Maassluis. Deze zijn verzakt.

Verkeer wordt omgeleid via de A2, de N223 en de A20. Lokaal verkeer rijdt om via de Maassluissedijk. Hoewel de afsluiting pas om 22.00 uur begint, sluiten de opritten naar de snelweg al om 21.00 uur. Reizigers wordt aangeraden om waar mogelijk met de metro of ander openbaar vervoer te reizen of de fiets te nemen.

Ook op 24 en 27 mei en tussen 10 en 12 juni gaat de A20 ‘s nachts tussen het Kethelplein en Maasluis dicht voor de herstelwerkzaamheden.

Maersk bezorgd over uitbreiding onrust Rode Zee

KOPENHAGEN – De grote Deense rederij Maersk maakt zich zorgen over uitbreiding van de onrust in de Rode Zee door de aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen op de scheepvaart.

Volgens Maersk is de zone met risico’s aan het groeien en zijn er vaker aanvallen op schepen die verder op zee varen. De Houthi’s hebben inmiddels gedreigd ook schepen in de Middellandse Zee aan te vallen als vergelding voor de Israëlische aanvallen in Gaza.

Maersk stelt dat de verstoring in de Rode Zee voor grote hinder blijft zorgen voor de internationale scheepvaart. De rederij vaart nu net als andere vervoerders om via zuidelijk Afrika. Maersk wijst bijvoorbeeld op knelpunten, vertragingen en hogere brandstofkosten.

Als gevolg van het omleiden van schepen zal de transportcapaciteit tussen Europa en Azië volgens Maersk in het tweede kwartaal 15 tot 20 procent minder zijn dan normaal. De rederij zegt bijvoorbeeld door sneller te varen de capaciteitsproblemen aan te pakken.

Middellandse Zee

De Houthi’s zeiden vrijdag ook schepen in de Middellandse Zee aan te vallen als Israël een militaire actie begint in Rafah in het zuiden van de Gazastrook. Dat zullen schepen zijn die naar Israëlische havens varen om goederen te leveren. Alle schepen die binnen bereik zijn zullen dan worden aangevallen, aldus een woordvoerder van de Houthi’s die worden gesteund door Iran.

De Houthi’s hebben naar eigen zeggen sinds het begin van hun wraakcampagne vorig najaar nu al 107 schepen aangevallen, waarbij gebruik werd gemaakt van 606 raketten en drones.

Qantas betaalt 61 miljoen boete voor schandaal om “spookvluchten”

MASCOT – De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas heeft ingestemd met het betalen van een boete van 100 miljoen Australische dollar, zo’n 61 miljoen euro, ter schikking van een rechtszaak waarin de maatschappij werd beschuldigd van het illegaal verkopen van duizenden tickets voor vluchten die al geannuleerd waren.

In het schandaal over de “spookvluchten” zou Qantas hebben toegegeven dat “het consumenten heeft misleid” door de stoelen op de tienduizenden vluchten te blijven adverteren.

Reizigers die hiervan de dupe werden krijgen bovendien voor een binnenlands gekochte vlucht 138 euro terug. En internationale reizigers krijgen 277 euro ter compensatie voor hun onbruikbare ticket, schrijft het Australische ABC News. Geschat wordt dat het de luchtvaartmaatschappij in totaal ruim 12 miljoen euro gaat kosten om alle 86.000 getroffen reizigers te compenseren. Dat bedrag komt nog bovenop de boete van 61 miljoen euro.

Qantas zei dat reizigers in sommige gevallen op vluchten werden geboekt die al “twee of meer” dagen eerder waren geannuleerd. “We weten dat veel van onze klanten getroffen zijn door het feit dat we annuleringen niet op tijd hebben gemeld en dat spijt ons oprecht”, aldus Qantas-directeur Vanessa Hudson in een verklaring.

Rusland kondigt tests aan met tactische nucleaire wapens

Poetin

MOSKOU – Rusland heeft aangekondigd oefeningen te zullen doen met tactische nucleaire wapens. Het ministerie van Defensie zegt dat het daarmee het Westen wil afschrikken.

“Tijdens de oefening zal een reeks maatregelen worden genomen om de voorbereiding en het gebruik van niet-strategische kernwapens te oefenen”, staat in een verklaring.

Het is niet duidelijk of de bommen ook daadwerkelijk tot ontploffing zullen worden gebracht. De laatste Russische nucleaire tests waren in 1990, ten tijde van de Sovjet-Unie.

Het ministerie van Defensie zegt dat de oefening is bedoeld om de territoriale integriteit en soevereiniteit te garanderen. Het zou een antwoord zijn op “provocatieve statements en bedreigingen tegen Rusland van bepaalde westerse functionarissen”.

Tactische nucleaire wapens zijn bommen die bedoeld zijn voor militaire doelen. Het zijn geen bommen waarmee grote steden totaal vernietigd kunnen worden. Rusland heeft naar schatting zo’n 2000 tactische kernkoppen, waarvan een deel in Belarus staat gestationeerd.

PostNL verstuurt minder post maar meer pakketten

DEN HAAG – PostNL verhoogt de tarieven voor het versturen van post vanaf juli, meldt het bedrijf bij de presentatie van zijn kwartaalresultaten. PostNL ziet dat mensen steeds minder brieven versturen. Zo lag de hoeveelheid post die het bedrijf verwerkte in de eerste maanden van dit jaar ruim 12 procent lager in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Tegelijkertijd heeft PostNL te maken met stijgende kosten.

“Dat samen legt een enorme druk op het handhaven van de postdienstverlening”, legt Maurice Unck, directeur Mail bij PostNL, in een toelichting uit. “We vinden het niet leuk om consumenten met deze tussentijdse tariefwijziging te moeten confronteren. Het is echter nodig omdat we nog steeds vijf dagen per week de post bezorgen, maar er veel minder post is en de kosten almaar hoger worden.”

De prijs van een postzegel gaat per 1 juli met 5 cent omhoog tot 1,14 euro. De laatste keer dat de prijs omhoog ging was per 1 januari dit jaar. Toen ging de prijs van 1,01 naar 1,09 euro. Ook het versturen van brieven naar het buitenland wordt opnieuw duurder. Daarvoor geldt vanaf juli een basistarief van 1,80 euro in plaats van 1,75 euro. Verder gaat de prijs voor het sturen van een aangetekende brief met 1 euro omhoog.

Aanpassen postwet

PostNL heeft al langer last van het feit dat Nederlanders minder brieven versturen. Onder meer daarom pleitte het postbedrijf bij de presentatie van de jaarresultaten nog voor het aanpassen van de postwet. In plaats van vijf keer per week brieven te bezorgen, zou twee tot drie keer per week beter passen bij de behoefte van de consument, stelde topvrouw Herna Verhagen in februari.

Verhagen vertelt maandag dat er sinds de oproep eerder dit jaar een en ander op gang is gekomen. Zo hebben er de nodige gesprekken plaatsgevonden. “Met klanten, vakbonden, politici, het ministerie. Maar uiteindelijk is het de minister van Economische Zaken die de lead moet nemen in dit proces”, aldus de topvrouw.

Pakketten

PostNL boekte in het eerste kwartaal van dit jaar 765 miljoen euro omzet, tegen 783 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Het grootste deel van deze opbrengsten kwamen uit de verwerking van pakketten. In dat segment daalde de omzet, maar groeide het volume. Dat kwam met name door de groei bij de verwerking van internationale pakketten, die minder opleveren. Het bedrijfsresultaat was 9 miljoen euro negatief, tegen een positief resultaat van 7 miljoen euro een jaar eerder.

ING: Klimaattransitie biedt distributeurs nieuwe verdienmogelijkheden

Groothandel

AMSTERDAM – De groothandel heeft minder ambitieuze CO2-reductiedoelen dan de retailsector, zo blijkt uit een analyse van ING Research.

Ook zijn veel groothandelsbedrijven nog onvoldoende doordrongen van de mogelijkheden die de klimaattransitie hen biedt vanwege hun strategische positie in de keten. Nog te vaak voeren ze duurzaamheidsmaatregelen alleen door vanwege regelgeving en als het wat oplevert, terwijl de klimaattransitie bedrijven in de groothandel juist nieuwe kansen biedt.

Als distributeur in de keten kunnen ze nieuwe diensten aanbieden die bedrijven in de keten ontzorgen en bedrijven op weg helpen om duurzamer te worden. Gezien de internationale omgeving waarin de groothandel opereert is het waarborgen van een gelijk speelveld in Europa een belangrijke voorwaarde voor succes van de duurzaamheidstransitie.

De invoering van Europese duurzame verslagleggingsregels (CSRD) zijn hiervoor een eerste belangrijke bijdrage. Dit stelt ING Research in een artikel dat vandaag is gepubliceerd.

Doel: gemiddeld 48 procent CO2-reductie in 2030

Uit een inventarisatie van ING Research onder 25 Nederlandse groothandelsbedrijven blijkt dat slechts de helft van de onderzochte bedrijven concrete klimaatdoelen heeft gepubliceerd. Gemiddeld streven deze bedrijven naar een reductie van 48 procent van de eigen CO2-uitstoot in scope 1 en 2 in 2030.

Dit is lager dan de 55 procent CO2-reductie die de EU zich ten doel heeft gesteld. En ook lager dan in de retailsector, waar het doel van de 40 grootste Nederlandse winkelformules eveneens is om de directe CO2-uitstoot met 55 procent te reduceren. Hieruit blijkt dat duurzaamheid belangrijker wordt naarmate het product in de keten dichterbij de consument komt, waar duurzaamheidsbeleid ook zichtbaarder is. Bedrijven in de B2C zijn op het gebied van duurzaamheid doorgaans dan ook al verder dan bedrijven in de B2B.

Positie in de keten verstevigen

‘Groothandelsbedrijven hebben op het gebied van de klimaattransitie nog veel werk te verzetten om de door de EU gestelde doelen te behalen’, stelt Dirk Mulder, Sector Banker Retail & Trade bij ING. ‘Dit terwijl duurzaamheid groothandelsbedrijven juist ook nieuwe kansen biedt. Dankzij hun positie als distributeur in de keten kunnen ze nieuwe diensten aanbieden die bedrijven in de keten ontzorgen en op weg helpen om duurzamer te worden.

Denk daarbij aan het aanbieden van onderhoud aan apparatuur voor een langere levensduur, het ontwikkelen van een duurzamere productlijn of het geven van adviezen op het gebied van verduurzaming. Op deze manier kunnen ze meer toegevoegde waarde leveren en zodoende hun positie in de keten verstevigen. Uit de analyse blijkt echter dat ze zich daar nog onvoldoende van bewust zijn en er daardoor ook nog niet erg mee bezig zijn.’

Energiebesparende maatregelen worden als eerste doorgevoerd

Nederlandse bedrijven voeren als eerste vooral laagdrempelige duurzaamheidsmaatregelen door die een korte terugverdientijd hebben, blijkt uit een recent ING-onderzoek naar de verduurzaming van Nederlandse bedrijven. Groothandelsbedrijven vormen hierop geen uitzondering. Energiebesparende maatregelen die worden genomen zijn onder meer het overstappen naar groene energie, plaatsing van zonnepanelen, met airco’s verwarmen in plaats van verwarmingssystemen en het plaatsen van meters om het energieverbruik te monitoren. Andere duurzame én kostenbesparende maatregelen zijn onder meer afvalreductie en plasticbesparing.

Rendement gaat nog te vaak boven duurzaamheid

De vervolgstappen op het gebied van verduurzaming zijn ingewikkelder en vereisen ook vaak forse investeringen voor de langere termijn. Ingrijpende maatregelen op het gebied van duurzaamheid, zoals overstappen op een duurzamer productieproces, het stopzetten van niet-duurzame activiteiten of afscheid nemen van leveranciers die niet duurzaam zijn, worden dan ook nog slechts door weinig bedrijven genomen.

Uit de interviews met groothandelsbedrijven blijkt dat de prijs en het rendement bij veel bedrijven toch nog vaak doorslaggevende factoren zijn voor het doen van duurzame investeringen.

Behoefte aan subsidies en een gelijk speelveld

Veel groothandelsbedrijven voeren pas duurzaamheidsmaatregelen door als ze ook wat opleveren. In de keten zijn lang niet alle bedrijven bereid meer te betalen voor een duurzamere variant. In veel sectoren draait het nog altijd om de laagste prijs. Om de duurzaamheidstransitie tot een succes te maken is daarom volgens bedrijven vooral behoefte aan een stimulerend subsidiebeleid.

Al blijkt in de praktijk dat het opleggen van heffingen vaak beter werkt om gestelde doelen te realiseren. Daarnaast moet uniforme wetgeving in Europa zorgen voor een gelijk speelveld. Zeker gezien het internationale karakter van de keten in de groothandel. De invoering van CSRD is wat dat betreft een goed begin om bedrijven in beweging te krijgen en te zorgen voor een gelijk speelveld.

Drie arrestaties en doorzoekingen vanwege drugshandel in havengebied Vlissingen-Oost [+foto]

RITTHEM – In een gezamenlijke actie van politie en FIOD en onder leiding van het Openbaar Ministerie heeft maandagochtend een onderzoek plaatsgevonden bij een bedrijf in de haven van Vlissingen en op zes andere locaties in Zeeland.

Bij deze actie, die op maandag 6 mei 2024 in alle vroegte begon, waren 160 mensen van verschillende overheidsdiensten betrokken waaronder Politie, Fiod, Douane en andere specialistische diensten. Ook werden er drugs- en geldhonden gebruikt om het bewijs te vergaren.

Er zijn drie mannen uit Zeeland aangehouden en er zijn verschillende goederen, waaronder een boot, geld, computers en telefoons in beslag genomen.

De aangehouden mannen worden onder meer verdacht van het invoeren van cocaïne vanuit Zuid-Amerika. Ze zijn aan het bureau in verzekering gesteld en hebben alle beperkingen opgelegd gekregen en mogen alleen communiceren met hun advocaat.

Het onderzoek wordt voortgezet. De verdachten worden woensdag voor de Rechter-Commissaris geleid.

Dode door ongeval op A4 bij Weteringbrug

WETERINGBRUG – Op de A4 ter hoogte van Weteringbrug (Haarlemmermeer) is een persoon om het leven gekomen door een ongeval. Daarbij waren twee voertuigen betrokken, meldt de politie.

Het ongeluk gebeurde rond 19.00 uur. De A4 is in de richting van Amsterdam dicht. Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren, is nog niet bekend.

Op een foto bij NH Nieuws is te zien dat een auto veel schade heeft. Volgens de regionale omroep is het slachtoffer de bestuurder van een van de auto’s en zijn de inzittenden van de andere auto ongedeerd.

Lando Norris troeft in Miami Max Verstappen af en boekt eerste GP-zege

Lando Norris
Lando Norris

MIAMI – Max Verstappen heeft de zege in de Grote Prijs van Miami in de Formule 1 aan de Brit Lando Norris moeten laten. De 24-jarige McLaren-coureur heeft na acht tweede en zeven derde plaatsen zijn eerste GP-zege geboekt. Verstappen eindigde in de Red Bull als tweede en Charles Leclerc werd derde in de Ferrari.

Voor McLaren betekent het de eerste overwinning in een grand prix sinds Daniel Ricciardo in 2021 op het circuit van Monza won. Toen eindigde Norris als tweede. Dat was destijds de eerste zege van McLaren sinds eind 2012.

Norris had voorafgaand aan het weekend updates gekregen voor zijn McLaren, maar kon daar in de sprintrace en kwalificatie in Miami nauwelijks van profiteren. Zijn sprintrace eindigde al in de eerste bocht, doordat hij van de baan werd gereden. In de kwalificatie bleef hij steken op de vijfde plaats.

Crash

Verstappen mocht na de start van geluk spreken dat zijn teamgenoot Sergio Pérez hem op een haar na miste, nadat de Mexicaan doorschoot in de eerste bocht. De leider in de wedstrijd had daardoor meteen een gat naar de concurrentie van meer dan een seconde.

Met zijn pitstop gaf Verstappen de leiding aan Oscar Piastri in de McLaren. Toen de Australiër samen met Carlos Sainz, die tweede lag, de pits in ging, nam Norris de koppositie over. Door een crash van Logan Sargeant en Kevin Magnussen kwam er een safetycar op de baan. Norris kon daarvan profiteren met zijn pitstop en bleef aan de leiding.

Paaltje

Bij de herstart wist Norris Verstappen van zich af te houden. De Red Bull-coureur had daarna de grootste moeite om Leclerc in de Ferrari voor te blijven, waardoor Norris een marge van ongeveer twee seconden pakte op de Limburger en steeds verder uitliep.

Verstappen had eerder in de race een paaltje geraakt in een chicane, maar leek daar weinig schade aan te hebben overgehouden. Wel liet hij op de radio weten dat hij in verschillende bochten onderstuur had. Verstappen zag de achterstand op Norris ook steeds verder oplopen en slaagde er zo niet in de GP van Miami voor de derde keer op een rij op zijn naam te schrijven. Die was voor Norris in zijn 110e Formule 1-race.

LAATSTE NIEUWS

Bijzondere Pacton semi-dieplader voor Duitse Rode Kruis

Het Deutsches Rotes Kreuz - Landesverband Schleswig-Holstein e.V. - zet sinds kort een bijzondere semi-dieplader van Pacton Trailers uit Ommen in. De regionale afdeling...