Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 12:31 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 351

Van Persie gaat als hoofdtrainer bij SC Heerenveen aan de slag

HEERENVEEN – Robin van Persie is vanaf het nieuwe seizoen hoofdtrainer van sc Heerenveen. De topscorer aller tijden van het Nederlands elftal met vijftig doelpunten in 102 interlands, wordt de opvolger van Kees van Wonderen. Hij is een contract voor twee jaar overeengekomen, zo meldt de Friese club.

Van Persie neemt afscheid als jeugdtrainer van Feyenoord, waar hij het elftal voor spelers onder 18 jaar leidt. De oud-speler van Feyenoord, Arsenal, Manchester United en Fenerbahçe wil ervaring opdoen als hoofdcoach. Hij was niet in beeld als opvolger voor Arne Slot, die waarschijnlijk van Feyenoord naar Liverpool vertrekt.

De veertigjarige Van Persie nam in 2019 bij Feyenoord afscheid als prof en keerde een jaar later terug als coach bij de club uit Rotterdam. Hij coachte daar verschillende jeugdteams en trainde ook de aanvallers van het eerste elftal.

“Het trainersvak is veelomvattend en uitdagend, en ik beoefen het met veel passie en plezier”, vertelt Van Persie op de website van sc Heerenveen. “Ik wil graag mijn ontwikkeling voortzetten en de rol van hoofdtrainer sluit perfect aan bij dat streven. Ik ben dan ook verheugd met de kans die Heerenveen mij biedt. SC Heerenveen is een hele mooie Eredivisieclub met een rijke traditie en trouwe achterban. Het is een fantastische uitdaging om hier als hoofdtrainer bij te mogen dragen aan de sportieve ambities en ontwikkeling van de club.”

Van Persie neemt Brian Pinas mee naar Friesland. Pinas gaat de voormalig topspits samen met Paul Simonis, Henk Brugge en keeperstrainer Ruud Hesp assisteren. Daarnaast komen ook Nico Romeijn (specialist development coach) en Yöri Bosschaart (video-analist) over van Feyenoord.

Algemeen directeur Ferry de Haan is tijdens gesprekken onder de indruk geraakt van Van Persie. “Hoewel Robin aan het begin van zijn loopbaan als hoofdtrainer staat, wist hij ons direct te overtuigen. Het is een ambitieuze, bevlogen en leergierige trainer. Ik denk dat hij heel goed weet hoe hij een groep moet raken, kan enthousiasmeren en motiveren. Ook heeft hij een duidelijke visie op de individuele ontwikkeling van spelers, zowel in de teamtrainingen als ook in de individuele begeleiding.”

Daimler Truck en Volvo Group willen samen platform starten voor software gestuurde vrachtwagens

GÖTEBORG/LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Als twee toonaangevende bedrijven in de bedrijfsvoertuigenindustrie delen Daimler Truck en Volvo Group de ambitie om leiding te geven aan de digitale transformatie naar softwaregedefinieerde zware bedrijfsvoertuigen. Om hun inspanningen te versterken hebben beide bedrijven een voorlopige overeenkomst getekend om een ​​joint venture op te richten voor de ontwikkeling van een gemeenschappelijk softwaregedefinieerd voertuigplatform en een speciaal besturingssysteem voor vrachtwagens, dat de basis zal vormen voor toekomstige softwaregedefinieerde bedrijfsvoertuigen.

Het is de bedoeling om van de nieuwe joint venture een toonaangevende ontwikkelaar van gestandaardiseerde hardware en software te maken. Deze technische basis zal Daimler Truck en Volvo Group en mogelijk andere partners vervolgens in staat stellen onderscheidende digitale voertuigkenmerken voor hun producten aan te bieden, wat uiteindelijk de efficiëntie en ervaring van de klant verbetert.

Daimler Truck en Volvo Group zijn van plan 50/50 partners te zijn in de joint venture, die als een onafhankelijke entiteit zal opereren, waarbij Daimler Truck en Volvo Group concurrenten blijven op alle andere bedrijfsgebieden.

In de context van de toch al zware investeringen in de transformatie naar CO2-neutrale aandrijftechnologieën is samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van digitale technologie nog belangrijker geworden om binnen een haalbaar tijdsbestek zo goed mogelijk aan de ontwikkelingsdoelstellingen en de verwachtingen van de klant te voldoen.

Martin Daum, CEO van Daimler Truck: “Net zo belangrijk als de transformatie naar CO2 – neutrale aandrijftechnologieën is de digitalisering van het voertuig. Door samen met Volvo Group een gemeenschappelijk softwaregedefinieerd voertuigplatform te ontwikkelen, kunnen we van onze voertuigen een programmeerbaar apparaat maken. Het zal ons in staat stellen onderscheidende digitale voertuigfuncties te bouwen met aanzienlijk grotere snelheid en efficiëntie voor onze vrachtwagen- en busklanten over de hele wereld. Samen met de Volvo Group kunnen we een toonaangevend besturingssysteem voor vrachtwagens ontwikkelen en een industriestandaard zetten.”

Martin Lundstedt, President en CEO van de Volvo Group voegt hieraan toe: “Volvo Group en Daimler Truck zijn op zichzelf twee geweldige bedrijven. Nu bundelen we onze krachten om de klantvoordelen die een softwaregedefinieerd vrachtwagenplatform met zich meebrengt te versnellen. Gezien de snelle transformatie van onze sector is het zinvol om samen te werken om de ontwikkeling te versnellen, de volumes te vergroten en de kosten te delen. Softwaregedefinieerde zware vrachtwagens vertegenwoordigen een paradigmaverschuiving in de transformatie van onze industrie. Door van de truck een programmeerbaar apparaat te maken met gestandaardiseerde hardware en besturingssysteem voor snelle productupdates, krijgen beide bedrijven de kans om waarde te creëren voor onze klanten en hun klanten door digitale diensten en oplossingen te differentiëren. Partnerschap is echt het nieuwe leiderschap.”

Het hoofdkantoor van de joint venture zal in Göteborg, Zweden worden gevestigd, en de bestaande activa en middelen van beide bedrijven zullen in de nieuwe organisatie worden geïntegreerd. Het doel van beide aandeelhouders is om de industriestandaard voor een vrachtwagenbesturingssysteem te bepalen en de producten ervan ook aan andere OEM’s aan te bieden. Daartoe zal de joint venture een gemeenschappelijk ontwikkelplatform als dienst aanbieden, waarboven haar klanten onderscheidende softwarelagen kunnen bouwen.

Daimler Truck en Volvo Group zullen daarom felle concurrenten blijven en hun volledige product- en dienstenaanbod blijven differentiëren, inclusief hun respectieve digitale oplossingen. Beide bedrijven zullen hun eigen eindgebruikersapplicaties bovenop het platform aanbieden om hun respectievelijke klanten onderscheidende digitale voertuigfuncties aan te bieden.

Het inmiddels ondertekende voorlopig akkoord is niet bindend. Er wordt binnen dit jaar een definitieve overeenkomst verwacht, met als doel de definitieve transactie in het eerste kwartaal van 2025 af te ronden, onder voorbehoud van het noodzakelijke onderzoek en de goedkeuring door de respectieve autoriteiten.

Israël tegen VN-hof: tragische oorlog maar geen genocide in Gaza

VN-hof in Den Haag

DEN HAAG – Israël stelt dat de Zuid-Afrikaanse zaak tegen het land bij het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag “totaal losgezongen is van de feiten en omstandigheden”. “Er is een tragische oorlog gaande, maar er is geen genocide”, aldus de advocaat van het land over de Gazastrook. Zuid-Afrika eist dat Israël zijn offensief in Rafah beëindigt.

De advocaat van Israël, Gilad Noam, hekelde het door Zuid-Afrika geschetste beeld. Dat land kwam donderdag al in het Vredespaleis aan het woord en verklaarde dat de “genocide” van Israël in de Gazastrook een “nieuw en gruwelijk stadium” heeft bereikt. Volgens Israël is de militaire operatie in Rafah bedoeld om Hamas uit te schakelen.

Israël ontkent al langer dat het genocide pleegt in de Gazastrook. Zuid-Afrika is het daarmee oneens en heeft het land daarom voor het hoogste VN-hof gedaagd. Het ICJ gaf Israël in januari de opdracht alles eraan te doen om te voorkomen dat Israëlische troepen genocidale daden plegen. Zuid-Afrika eist nu aanvullende maatregelen.

De Israëlische operatie in Rafah is omstreden. Het inwoneraantal van die zuidelijke stad steeg door Israëlische luchtaanvallen op Gaza naar 1,4 miljoen. VN-hulporganisatie UNRWA zegt dat meer dan 630.000 mensen Rafah hebben verlaten sinds Israël er op 6 mei een militaire operatie is begonnen. Volgens de UNRWA en andere organisaties heeft Gaza geen veilige plekken meer.

NSC-jongeren pleiten tegen Plasterk: ‘rug recht houden’

Plasterk en Omtzigt

DEN HAAG – De jongerenorganisatie van Nieuw Sociaal Contract (NSC) pleit op X tegen Ronald Plasterk als premierskandidaat. “Heel leuk deze excuses, maar de vorige informateur Gom van Strien moest aftreden vanwege een fraudeonderzoek”, schrijft Jong Sociaal Contract op X. “Waarom zou Ronald Plasterk dan wel premier mogen worden, nog tijdens een fraudeonderzoek? NSC, rug recht houden!”

De NSC-jongeren verwijzen naar het onderzoek dat het Amsterdam UMC instelde na publicaties van het NRC over patenten die Plasterk heeft aangevraagd. Plasterk werd daarmee miljonair, terwijl een andere wetenschapper en het Amsterdam UMC buitenspel stonden. Van fraude wordt in de NRC-publicaties niet gesproken. Amsterdam UMC zegt dat het onderzoek nog wel enkele weken duurt.

NSC-leider Pieter Omtzigt en Plasterk botsten in een eerdere fase van de kabinetsformatie. Omtzigt betichtte de toenmalige informateur Plasterk ervan dat hij stukken over financiële tegenvallers niet snel genoeg deelde, en liep weg van de formatietafel. In het daaropvolgende debat onthulde Plasterk dat hij zijn dienstauto aan Omtzigt had uitgeleend, toen de NSC-leider naar een hotel ging waar hij aan journalisten aankondigde dat hij weggelopen was.

Voor die onthulling biedt Plasterk deze vrijdag in De Telegraaf zijn excuses aan. “Ik hecht eraan te stellen dat ik dat niet had moeten doen; het was onnodig en misplaatst”, schrijft hij in een brief.

ACM: meer onderzoek nodig naar overname RTL door DPG

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft besloten dat meer onderzoek nodig is naar de gevolgen van de voorgenomen overname van RTL Nederland (RTL) door DPG Media (DPG). Door de overname zou een mediabedrijf ontstaan met een groot aanbod op televisie, video streaming, radio, dagbladen en online nieuws. Op basis van marktonderzoek ziet de ACM mogelijke nadelige gevolgen van de overname voor de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten. Daarom oordeelt de ACM dat vervolgonderzoek nodig is.

DPG geeft verschillende dagbladen uit zoals het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Daarnaast is DPG actief als uitgever van tijdschriften en aanbieder van algemeen online nieuws, waaronder NU.nl. Ook is DPG actief op de Nederlandse radiomarkt met de landelijke zenders Qmusic en JOE.

RTL heeft verschillende commerciële televisiezenders. Daarnaast biedt RTL video streamingsdiensten aan, waarvan Videoland de belangrijkste is. Ook is RTL actief als aanbieder van algemeen online nieuws via rtl.nl en de app.

Nieuwsaanbod

DPG verkrijgt door de overname van RTL een nog sterkere positie als aanbieder van betaald en onbetaald algemeen nieuws, zowel online als offline. De overname kan DPG daardoor mogelijk in staat stellen om de kwaliteit en toegankelijkheid van algemene nieuwsdiensten te verlagen. Bijvoorbeeld door nieuwsartikelen over meerdere kanalen te verspreiden in plaats van apart te creëren, of door de omvang van onbetaald nieuws te beperken. Als dat het geval is, kan dat leiden tot een vermindering van de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.

Bovendien kan DPG mogelijk dankzij haar sterkere positie een breder advertentiepakket gunstig aanbieden aan adverteerders, mede door de grote hoeveelheid gegevens die zij heeft over haar gebruikers. Het is de vraag of andere mediabedrijven na de overname nog voldoende kunnen concurreren om deze advertentie-inkomsten. Als dat niet het geval is, kan dat negatieve gevolgen hebben voor concurrenten, adverteerders en uiteindelijk de consument.

Ook kan de overname van RTL de onderhandelingspositie van DPG tegenover persbureau ANP verder versterken. DPG is daardoor mogelijk in staat om lagere ANP-tarieven te bedingen, invloed uit te oefenen op de nieuwskeuze van het ANP of te stoppen met het afnemen van ANP-diensten. Als dat het geval is, kan dat negatieve gevolgen hebben voor andere mediabedrijven die diensten afnemen van ANP en uiteindelijk ook negatieve gevolgen voor het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.

Tot slot kan de overname nadelige invloed hebben op de arbeidsvoorwaarden van journalisten, doordat DPG na de overname van RTL mogelijk inkoopmacht verwerft of versterkt. De ACM wil meer onderzoek doen naar de gevolgen van de overname voor de positie van zowel journalisten in vaste dienst als freelancers.

Vervolg

DPG en RTL moeten nu aangeven of ze de overname willen voortzetten. Ze moeten dan een vergunning voor de overname aanvragen. Vervolgens zal de ACM diepgaand onderzoek doen naar de gevolgen van deze overname. Bij dit onderzoek zal ook het Commissariaat voor de Media een rol spelen. Als bedrijven een vergunning aanvragen, neemt de ACM binnen 13 weken een beslissing of de overname wel of niet door mag gaan. Soms heeft de ACM meer informatie nodig.

Waarom onderzoekt de ACM overnames?

Het is bij elke fusie of overname de vraag of direct na de transactie en in de toekomst nog voldoende concurrentie overblijft. Concurrentie zorgt ervoor dat een product of dienst voor een goede prijs en kwaliteit op de markt is en dat innovatie wordt gestimuleerd. Daarom beoordeelt de ACM vooraf of bedrijven mogen fuseren. De ACM gaat na of de markten goed blijven werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.

CBS lanceert nieuwe statistiek: goederenvervoer via buisleidingen

DEN HAAG -Het CBS publiceert sinds kort een nieuwe statistiek: goederenvervoer via buisleidingen.

“Nederland is het eerste land in Europa dat deze stap heeft gezet”, zegt Marly Odekerken, directeur Statistieken Verkeer en Vervoer bij het CBS. “Sterker: op Europees niveau dringen we erop aan dat ook de andere landen dit gaan doen. Buisleidingen stoppen immers niet bij een grens.”

Energietransitie

“Je hoort ze niet en je ziet ze niet. Veel mensen weten dus niet waar in ons land buisleidingen liggen, wat ze vervoeren en wat ze wel en niet kunnen. Met de komst van de nieuwe statistiek over het vervoer via buisleidingen wordt dit breder bekend. Dat is belangrijk, bijvoorbeeld met het oog op de energietransitie: wat kunnen buisleidingen daar wel en niet in betekenen?” Dat zegt Klaas Winters. Hij is directeur van de Vereniging van Leidingeigenaren in Nederland (VELIN). De 23 aangesloten bedrijven, die gezamenlijk 22.000 kilometer aan buisleidingen bezitten, hebben data aan het CBS geleverd voor de nieuwe statistiek.

Belangrijke vervoersmodaliteit

Marly Odekerken vertelt over de aanleiding. “Elk land in de Europese Unie levert jaarlijks aan het Europese statistiekbureau Eurostat gegevens over vervoersmodaliteiten, oftewel manieren van goederentransport. Het is verplicht om dat te doen voor de zee-, lucht- en binnenvaart en het weg- en spoorverkeer. Voor goederentransport via buisleidingen is die verplichting er niet, maar ook dit is een belangrijke vervoersmodaliteit. Denk bijvoorbeeld aan de invoer van goederen via de Rotterdamse haven en het ondergronds transport ervan naar het binnenland en de Duitse grens. Daarom heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) het CBS een paar jaar geleden verzocht officiële statistieken op te stellen over het goederenvervoer via buisleidingen.”

Privacy van de bedrijven

Ze vervolgt: “We hebben data verzameld en geanalyseerd. Daarna volgde in april 2024 de eerste publicatie van deze statistiek. Het zijn data over 2022. Die zijn officieel toegevoegd aan de statistieken over de andere vervoersmodaliteiten. We gaan dit jaarlijks doen. Bij dit alles hechten we vanzelfsprekend grote waarde aan de privacy van de bedrijven die de data leveren. De gegevens mogen niet herleidbaar zijn tot een eigenaar van buisleidingen. We hebben ervaren dat dit vertrouwen er is bij de bedrijven.”

Winters: “De sector van leidingeigenaren ziet ook het nut in van deze statistiek. We hebben gezegd: de data zijn versnipperd, dus laten ook wij onze verantwoordelijkheid nemen om dit op de rit te krijgen.”

Volumes

CO2, aardgas, aardolie(-producten), chemische producten, (industrieel) water en warmte. Het zijn voorbeelden van goederen die kunnen worden vervoerd via een buisleiding. De meeste leidingen bevinden zich 1 tot 2 meter onder het maaiveld, maar sommige lopen onder een rivier door en gaan wel 20 of 30 meter de diepte in. De leden van VELIN hebben aan het CBS gemeld wat door hun leidingen loopt.

Maar dat was niet alles. Winters: “De bedrijven hebben ook de volumes van transporten doorgegeven. En ook of er één type goederen door een leiding gaat – wat het geval is bij de meeste leidingen – of dat deze meer functies heeft.”

Beleidsbeslissingen

De landelijke overheid en regionale overheden kunnen de nieuwe statistiek over het goederenvervoer via buisleidingen gebruiken voor beleidsbeslissingen. Wat is wel en niet mogelijk? Kan bijvoorbeeld een aftakking worden gemaakt van een bestaande leiding naar een nieuw project?

Odekerken: “Voor het ministerie van IenW is het belangrijk om te weten wat er door de leidingen gaat en of er bijvoorbeeld capaciteit is om uit te breiden. En kunnen er ook andere goederen door een leiding?” Buisleidingen kunnen bijvoorbeeld een alternatief zijn voor treinvervoer van gevaarlijke stoffen door stedelijke gebieden.

Genuanceerde en realistische besluiten

Winters juicht de komst van de nieuwe statistiek toe, omdat deze kan helpen genuanceerde en realistische besluiten te nemen. Hij legt uit: “Neem de discussie over de energietransitie. Daarin worden vaak hoge verwachtingen uitgesproken over buisleidingen. Maar een buisleiding waar vandaag benzine doorheen gaat, is niet geschikt voor het transport van warmte morgen. De meeste leidingen zijn bedoeld voor één specifiek type goederen. Daarop zijn het materiaal, de druk en het pompsysteem afgestemd. Buisleidingen hebben veel voordelen. Zo kunnen ze 24/7 functioneren en hebben ze geen last van filevorming zoals in het wegvervoer of van te hoog of te laag water zoals in de binnenvaart. Maar sommige zaken zijn helaas onmogelijk. Dankzij de nieuwe statistiek kan daarmee rekening worden gehouden bij beleidsvorming.”

Internationale ontwikkelingen

De data onderstrepen hoe belangrijk buisleidingen zijn in het mozaïek van het goederenvervoer. Het aandeel in het totale Nederlandse transport is 16 procent. Dat is iets méér dan de binnenvaart (15 procent) en veel meer dan vervoer via het spoor (2 procent).

Winters: “Ik denk dat deze cijfers veel mensen buiten onze branche hebben verrast.” Nederland geldt met de statistiek over het goederenvervoer via buisleidingen als voorbeeld in Europa, vertelt Odekerken. “We zijn het eerste EU-land dat dit in kaart heeft gebracht. In Eurostat-verband pleiten we ervoor dat ook de andere landen deze statistiek gaan bijhouden. Waarom? Buisleidingen stoppen immers niet bij een grens: via deze weg stromen goederen een land in en uit. Ook in internationaal opzicht is het belangrijk om te weten wat er onder de grond gebeurt.”

Beleidsagenda

Hoe blikt het ministerie van IenW terug op de nieuwe officiële statistiek? Maarten van Kesteren, beleidsmedewerker Directie Maritieme Zaken: “Buisleidingen spelen een essentiële rol als achterlandverbinding voor de grote havens en voorzien de grote industrieclusters in Nederland van energie en grondstoffen. Hun rol voor het transport van CO2 en energierijke waterstofdragers is belangrijk. Daarom zijn buisleidingen meegenomen in de beleidsagenda die het ministerie opstelt voor het goederenvervoer en onze visie op de mobiliteit. Daarnaast is recentelijk de Tweede Kamer via een brief geïnformeerd over de rol van het Rijk bij buisleidingen.”

Ontwikkelen van transportbeleid

Een goede kennispositie is belangrijk voor beleidsontwikkeling bij de overheid, vervolgt van Kesteren. “Mede in dit kader is eerst een succesvolle pilot naar het goederenvervoer via buisleidingen uitgevoerd door het CBS, in samenwerking met VELIN. Daarnaast is een overzicht opgesteld van wat de verhouding is van het vervoer van gevaarlijke stoffen tussen de modaliteiten. Voor het Rijk is dit nuttige informatie voor het verder ontwikkelen van het transportbeleid. Het is ook goed dat deze samenwerking tussen het CBS en VELIN wordt voortgezet, zodat we kunnen monitoren wat de verdere toekomstige ontwikkelingen zijn.”

Armoedefonds: organisaties zien stijging hulpvragen

ROSMALEN – Veel organisaties die hulp bieden bij armoede krijgen meer hulpvragen, meldt het Armoedefonds op basis van eigen onderzoek. Van de 477 ondervraagde organisaties zag de helft (51 procent) in het afgelopen half jaar een stijging van het aantal hulpverzoeken.

“Te veel hulporganisaties geven bij ons aan dat een groeiende groep mensen een beroep doet op hun hulp. Ouderen staan huilend voor de deur en alleenstaande ouders bellen op of er nog extra hulp mogelijk is”, zegt Henk de Graaf, directeur van Stichting Armoedefonds.

Het Armoedefonds noemt het opvallend dat de stijging van de hulpvragen voornamelijk voorkomt bij lokale, onafhankelijke initiatieven, zoals Stichting Thuis. Latifa el Mesnaui van die organisatie zegt dat de stichting een vangnet is voor mensen die zijn afgewezen voor een voedselpakket bij de Voedselbank. “Zij worden naar ons verwezen omdat we laagdrempelig zijn. Dat gaat om mensen die net boven de norm zitten, maar wel in de problemen komen door bijvoorbeeld schulden. We zijn eigenlijk een verlengstuk van de Voedselbank.”

Volgens het Armoedefonds geven de hulporganisaties in groten getale aan dat er problemen bij mensen ontstaan door de hoge kosten van levensonderhoud en schulden. Ook zien zij veel mensen die geen of weinig financiële buffer hebben of tegen de energierekening en zorg- en tandartskosten aanlopen. De hoge kosten resulteren met name in problemen voor alleenstaanden, vluchtelingen of mensen met kinderen, aldus het fonds.

Ronald Plasterk biedt Pieter Omtzigt excuses aan in open brief

DEN HAAG – In een open brief in De Telegraaf biedt de voormalige informateur en beoogd premier Ronald Plasterk NSC-leider Pieter Omtzigt zijn excuses aan over hun eerdere aanvaring in de formatie.

“Sorry Pieter!” schrijft Plasterk in de ingezonden brief. De PvdA’er geeft toe dat hij een fout heeft gemaakt door uit de school te klappen over gebeurtenissen achter de schermen van de eerste formatieronde. “Ik had dat niet moeten doen.”

De naam van Plasterk zingt al dagen rond op het Binnenhof als premierskandidaat van PVV-leider Geert Wilders. Ingewijden hebben bevestigd dat het om Plasterk gaat, ook tegenover het ANP, maar officieel zegt niemand er iets over.

Wilders zegt op een later moment met de voordracht te komen. Na de presentatie van het akkoord tussen PVV, VVD, NSC en BBB is oud-informateur Richard van Zwol voorgedragen als formateur. Hij gaat een nieuw kabinet samenstellen, maar wordt geen premier, zoals wel gebruikelijk is voor een formateur.

Dienstauto

De band tussen de partijleiders is de afgelopen maanden lang niet altijd goed geweest. In februari verliet Omtzigt de formatietafel om aan journalisten te vertellen dat NSC er genoeg van had. Om zich te verplaatsen naar een Haags hotel voor een heimelijk gesprek met journalisten gebruikte Omtzigt de dienstauto van Plasterk, onthulde die laatste in een Kamerdebat. Daar heeft Plasterk spijt van, zegt hij in De Telegraaf: “Het was onnodig en misplaatst.”

Plasterk bood naar eigen zeggen al eerder persoonlijk zijn excuses aan: “Mij is veel gevraagd hoe ik erop terugkijk dat ik in het debat over de eerste informatieronde heb verteld dat de dienstauto van de informateur gebruikt was. Ik hecht eraan te stellen dat ik dat niet had moeten doen. Ik heb er nadien daarom persoonlijk mijn excuses voor gemaakt bij Pieter Omtzigt.”

Twijfel

De publieke spijtbetuiging komt een dag nadat het NRC donderdag had gemeld dat de voordracht van Plasterk als kandidaat-premier is vertraagd door twijfel bij Pieter Omtzigt. Dat komt naast de boosheid over de dienstauto ook door een onderzoek van het Amsterdam UMC naar de handelwijze van Plasterk bij patentaanvragen voor een kankertherapie, wat de krant eerder onthulde. Plasterk is van huis uit biomedisch wetenschapper en vergaarde het alleenrecht op de patenten waardoor hij miljonair werd.

Omtzigt heeft nog niet gereageerd op het bericht uit het NRC en op de excuses vrijdag.

Vliegen wordt volgens ING-rapport voorlopig alleen maar duurder

AMSTERDAM – Vliegen wordt voorlopig alleen maar duurder, waarschuwt ING in een net verschenen rapport. Luchtvaartmaatschappijen kampen met een tekort aan vliegtuigen, arbeidskrachten en reserveonderdelen waardoor ze niet kunnen voldoen aan de groeiende vraag.

Het aantal vliegreizen overtreft dit jaar waarschijnlijk het niveau van voor de coronapandemie, maar door aanhoudende productieproblemen bij Boeing en defecten aan Pratt & Whitney-motoren zijn er minder toestellen beschikbaar.

Bij Airbus en Boeing is een recordaantal orders geplaatst en ook de vraag naar tweedehands vliegtuigen stijgt, aldus ING. Een tekort aan gekwalificeerd personeel zorgt er echter voor dat aanpassingen of opknapbeurten van oudere vliegtuigen worden uitgesteld.

Tot nu toe lijken passagiers bereid om meer te betalen. Wereldwijd zullen de tarieven volgens ING waarschijnlijk hoog blijven. In Europa stegen de prijzen van vliegtickets begin dit jaar 15 procent harder dan de inflatie, aldus het rapport.

Eerste vrachtwagens rijden over Amerikaanse drijvende weg naar Gaza

GAZA-STAD – De eerste vrachtwagens met hulpgoederen zijn vrijdagochtend rond 09.00 (08.00 uur Nederlandse tijd) via de tijdelijke drijvende haven aangekomen in Gaza. De trucks hebben humanitaire hulpmiddelen aan boord, meldt de Amerikaanse krijgsmacht.

De VS kondigden begin maart aan dat er een tijdelijke haven gebouwd zou worden. Die haven wordt gebruikt om hulpgoederen vanuit Cyprus over zee naar de Gazastrook te vervoeren. Dat gaat in een aantal stappen.

Vanaf een groot schip worden de spullen eerst op een drijvend platform een paar kilometer uit de kust overgeladen op vrachtwagens. Vervolgens worden die vrachtwagens met kleinere boten naar een drijvende weg gebracht. Over die weg rijden de vrachtwagens aan land, waar de hulpgoederen verder verspreid worden.

“Dit is een voortdurende, multinationale inspanning om extra steun te verlenen aan Palestijnse burgers in Gaza via een maritieme corridor die uitsluitend humanitair van aard is en hulpgoederen omvat die een aantal landen en humanitaire organisaties hebben gedoneerd”, meldt CENTCOM op X. Dat is het commando van de Amerikaanse krijgsmacht dat verantwoordelijk is voor de haven.

EU-lijsttrekker VVD wil in EU niet samenwerken met groep van PVV

HILVERSUM – Europees lijsttrekker van de VVD Malik Azmani vindt in Europa samenwerking met de fractie waartoe de PVV in Europa behoort niet aan de orde. Dat zei hij tijdens een verkiezingsdebat tussen dertien Nederlandse EU-lijsttrekkers in Hilversum.

“We moeten zorgen voor een sterk Europa en ik zie dan alleen samenwerking met partijen die Europa willen versterken in plaats van ze te verzwakken.” Op de vraag of dat met de PVV samen kan, antwoordde hij dat dit niet gaat als de PVV in de Europese fractie van de ID, Identiteit en Democratie blijft.

“Daar zitten partijen in die of uit de Unie willen of de Unie van binnenuit willen uithollen. Ik zie daar geen samenwerking omdat we een sterk Europa nodig hebben voor een veilig Nederland.”

Azmani ontweek de vraag of hij blij was met het Nederlandse voorlopige regeerakkoord. “Ik ben een Europese politicus en we zitten hier met elkaar in het debat om over Europa te gaan spreken. Ik zit hier niet om het hoofdlijnenakkoord te verdedigen. Dat is mijn rol niet.”

Bij de Europese liberalen heerst groot ongemak over de samenwerking van de VVD met de PVV. Het staat nu nog niet vast dat de VVD in de liberale fractie Renew mag blijven. De voorzitter van Renew, de Franse politica Valérie Hayer, heeft donderdag op X haar afkeuring uitgesproken over het hoofdlijnenakkoord van VVD, PVV, NSC en BBB, de basis waarop een nieuw kabinet van de vier partijen in Nederland moet worden gevormd.

“De PVV is het tegendeel van wat wij verdedigen op het gebied van waarden, de rechtstaat, de economie, het klimaat en natuurlijk Europa”, schrijft ze op X. “Compromissen met extreemrechts zijn onaanvaardbaar. Ik ben er altijd krachtig op tegen geweest en ik zal dat in het Europees Parlement blijven doen.”

De dag na de Europese verkiezingen, op 10 juni, gaat ze de leden van de fractie bijeen roepen.

Azmani leek eerder dit jaar voorzitter van de liberale fractie van het Europees Parlement te kunnen worden. Hij trok zich terug als kandidaat nadat in die fractie grote bezwaren waren tegen de toen nog voorgenomen samenwerking van Azmani’s VVD met de PVV in Nederland. Hayer werd toen Europees voorzitter.

Tijdens het verkiezingsdebat in Hilversum zijn dertien Nederlandse EU-lijsttrekkers met elkaar in debat gegaan over verschillende thema’s. Nederland stemt over drie weken, op 6 juni, voor het Europees Parlement. Van de 720 zetels in het Europarlement voor de 27 EU-landen zijn er 31 gereserveerd voor Nederland.

Dennis Schouten verblijft twee weken in sanatorium in Duitsland [+video]

Dennis Schouten is voorlopig niet te zien in zijn programma Roddelpraat. De presentator verblijft de komende twee weken in een sanatorium in Duitsland, vertelt zijn collega Jan Roos in het onlineprogramma.

“Een sanatorium ligt boven op een berg in het zuiden van Duitsland en daar word je dan opgenomen. En daar krijg je rust”, legt Roos uit. “Hij heeft rust, want Dennis kon het allemaal niet meer aan.”

Recent maakte Schouten door middel van een boek bekend dat hij niet meer lang wil leven en dat hij zijn leven wil beëindigen. Dat duurt wat hem betreft nog wel een aantal jaren, vertelde Schouten. “Sindsdien bel ik hem elke week: wanneer? En nu zit hij in een sanatorium, dus misschien gebeurt het daar”, aldus Roos, die Schouten “veel gezondheid” toewenst.

Praten over zelfmoordgedachten kan 24/7 via 0900-0113 en de chat op 113.nl

Fietser in zorgwekkende toestand na mogelijk opzettelijke aanrijding door ANWB-busje

EINDHOVEN – Rond 17:30 uur heeft op de Minderhoutstraat in Eindhoven een zeer ernstig ongeval plaatsgevonden. Een servicebus van de ANWB reed een fietser aan. De 56-jarige fietser raakte zeer ernstig gewond en is in zorgwekkende toestand overgebracht naar het ziekenhuis, meldt de politie.

De bestuurder van de bus is aangehouden. Hij wordt er, volgens de politie, van verdacht de fietser mogelijk met opzet te hebben aangereden.

De politie onderzoekt de omstandigheden waaronder dit gebeurde en hoort getuigen en bekijkt beschikbare camerabeelden.

Het sporenonderzoek naar het ongeval in Eindhoven was rond 21:00 uur afgerond, de weg is weer vrij. De bestelbus is voor nader onderzoek weg getakeld.

De aangehouden, 56-jarige verdachte blijft voorlopig vastzitten, meldt de politie.

Landelijke pinstoring in winkels is voorbij

pinnen

DEN HAAG – De landelijke storing met pinnen in winkels is voorbij. Dat meldt Betaalvereniging Nederland. De storing begon kort na 18.00 uur. Volgens een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland zorgde de storing voor problemen met 30 tot 40 procent van de pintransacties in winkels.

De storing zou hebben gespeeld in het netwerk tussen banken en transactieverwerkers. De oorzaak is nog onbekend en wordt onderzocht. De vereniging en alle bedrijven die zich met pinbetalingen bezighouden geven storingsmeldingen aan elkaar door zodra er zich problemen voordoen.

Op de website allestoringen.nl kwamen duizenden meldingen binnen van mensen die problemen hadden met pinnen. Het ging onder meer om klanten van de banken ING, ABN AMRO en Rabobank en ook meldingen van problemen in winkels van Albert Heijn en Jumbo. Ook op sociale media werd melding gemaakt van storingen met pinnen.

Een woordvoerder van Geldmaat, het bedrijf dat het beheer en onderhoud van de automaten regelt voor de grote banken in Nederland, heeft gezegd dat er geen storingen zijn geweest met het pinnen bij de automaten. “Onze geldautomaten werken normaal en wij zien juist een enorme piek in het gebruik ervan.”

Betonwagen in sloot gekanteld nadat weg bezwijkt onder gewicht [+foto’s]

MONNICKENDAM – Op de Overleek in Monnickendam is donderdagmiddag een betonwagen in een naastgelegen sloot gekanteld.

De chauffeur reed over de Overleek toen een deel van de weg bezweek onder het gewicht van de vrachtwagen.

Een berger kwam ter plaatse om de vrachtwagen te bergen. Dit slaagde echter niet. Er zin nu twee kranen onderweg om de vrachtwagen te takelen.

Verwacht wordt dat de berging zeker tot 01:00 uur vannacht gaat duren. Tot die tijd is de weg tussen Ilpendam en Monnickendam afgesloten.

De chauffeur raakte bij het ongeval, voor zover bekend, niet gewond.

LAATSTE NIEUWS

Fietser komt om door aanrijding met vrachtwagen in Sint Jansklooster

SINT JANSKLOOSTER - Een fietser is vrijdagochtend in het Overijsselse Sint Jansklooster om het leven gekomen door een botsing met een vrachtwagen. Dat meldt...