Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 10:55 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 350

Illegale sigarettenfabriek in aanbouw in Hulst opgerold

Foto: FIOD

HULST – Op 15 mei heeft het Combiteam Smoke in de gemeente Hulst drie mannen uit Oost-Europa aangehouden. Dit gebeurde op basis van informatie van de Belgische Douane in het kader van een internationaal onderzoek.

De drie mannen waren in een loods bezig een illegale sigarettenfabriek op te bouwen. De slaapvertrekken waren bijna klaar en de machines moesten nog geplaatst worden. Een complete productielijn voor illegale sigaretten en dozen tabak stonden gereed.

De mannen zijn inmiddels verhoord en heengezonden. Zij zullen zich op een later moment voor hun rol moeten verantwoorden. De machines en tabak worden vernietigd.

Foto: FIOD

Aanpak handel in illegale sigaretten en accijnsfraude

Door de grote winsten in de handel van illegale sigaretten en tabak worden criminele vermogens opgebouwd en wordt de schatkist ernstig benadeeld. Ontduiken van accijnzen en omzetbelasting is een misdrijf en het leidt tot oneerlijke concurrentie in de Nederlandse detailhandel.

Ook ondermijnt de illegale productie van sigaretten het anti-rookbeleid van de Nederlandse Staat. OM, Douane en FIOD werken in het Combiteam Smoke intensief samen om de criminele organisaties die zich hiermee bezig houden te ontmantelen en om het grote geld dat ermee verdiend wordt af te pakken.

NVWA en politie doen strafrechtelijk onderzoek naar houtimporteurs

DEN HAAG – Een team van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de politie heeft strafrechtelijke onderzoeken uitgevoerd naar twee houtimporteurs. De bedrijven worden ervan verdacht de Europese Houtverordening niet na te leven. Bij één van de bedrijven is 20 kuub tropisch hardhout in beslag genomen. De onderzoeken staan onder leiding van het Functioneel Parket.

De bedrijven in de provincies Overijssel en Drenthe hebben hardhout geïmporteerd uit Suriname en Brazilië en daarbij vermoedelijk niet voldaan aan de verplichte zorgvuldigheidseisen. Van een aantal door de bedrijven uitgevoerde importen zijn de documenten gevorderd waarmee de legale herkomst van het hout kon worden aangetoond. Een deel van die documenten konden de bedrijven niet overleggen.

Zorgvuldigheid

Een belangrijke stap bij het aantonen van de legale herkomst van hout is het vooraf uitvoeren van een risicobeoordeling. Daarmee wordt bepaald of er een risico is dat het om illegaal hout gaat. Een importeur moet onder meer kijken naar waar het hout is gekapt en of het voldoet aan de eisen van het land van herkomst en of de overlegde documenten betrouwbaar zijn. Uit de strafrechtelijke onderzoeken komt het beeld naar voren dat voorafgaand aan de import onvoldoende duidelijk was of het hout een legale herkomst had.

Europese Houtverordening

Sinds 2013 is de Europese Houtverordening van kracht om te voorkomen dat illegaal gekapt hout op de Europese markt komt. Het illegaal kappen van bomen draagt namelijk bij aan ontbossing. Wanneer bossen verdwijnen, verdwijnt daarmee ook de leefomgeving van sommige planten en dieren.

Ook draagt illegale houtkap bij aan klimaatverandering. Het kappen van bos heeft ook impact op de lokale bevolking, die voor hun voedsel en inkomen vaak afhankelijk is van het bos. Daarom pakt de overheid de import van ‘fout hout’ aan.

Per 30 december 2024 gaat de Europese Houtverordening over in de Europese Ontbossingsverordening (EUDR).

37 uithalers en één vrachtwagenchauffeur aangehouden op de Maasvlakte [+foto]

ROTTERDAM – Afgelopen zeven dagen zijn er op verschillende locaties op de Maasvlakte 38 aanhoudingen verricht. Het gaat om 37 uithalers, waarvan dertien minderjarigen, meldt de politie vrijdagmiddag.

Onder hen waren vier jongens van slechts 15 jaar oud. Verder variëren de leeftijden tussen 15 en 33 jaar en komen zij onder andere uit Alkmaar, Rijssen, Zoetermeer, Alphen aan de Rijn, Ridderkerk, Hoogvliet en Rotterdam.

Zij worden verdacht van handel in verdovende middelen, aldus de politie.

De zeehavenpolitie heeft naar aanleiding van deze hoeveelheid uithalers een controle uitgevoerd op de Maasvlakte. De controle vond plaats van donderdagmiddag 16 mei tot vrijdagochtend 17 mei.

Tijdens deze controle werd op een bedrijventerrein een vrachtwagen met verdovende middelen aangetroffen. De vrachtwagenchauffeur, een man van 61 jaar oud uit Vinkeveen, is ook aangehouden.

Post mag er mogelijk langer over doen, meldt minister Adriaansens

DEN HAAG – De post hoeft vanaf volgend jaar mogelijk niet meer binnen 24 uur te worden bezorgd, maar binnen 48 uur. Dat meldt minister Micky Adriaansens (Economische Zaken) aan de Tweede Kamer. De bezorging op vijf dagen in de week, van dinsdag tot en met zaterdag, blijft wel gehandhaafd.

Toezichthouder ACM meldde eerder deze week al dat de kwaliteit van de postbezorging achteruit blijft gaan, terwijl de prijs van een postzegel alleen maar verder stijgt. Adriaansens vindt deze situatie “niet langer acceptabel” en zint op maatregelen voor de langere termijn. Tegelijkertijd denkt zij na over maatregelen die in de tussentijd de voorspelbaarheid van de postbezorging ten goede komen.

“Het feit dat de prijs omhooggaat, maar de post niet op tijd bezorgd wordt, is niet best”, zei Adriaansens na afloop van de ministerraad. Meer tijd voor postbezorging is een van de mogelijke maatregelen, waar de minister nu op voorsorteert. “Het is zodanig zorgelijk dat ik vind dat mijn opvolger daar snel mee aan de slag moet.”

Onderzoek

Ze vindt het daarnaast ook belangrijk dat naar de toekomst van de postmarkt wordt gekeken. Het ministerie gaat daar onderzoek naar doen. “Er zal altijd een bepaalde mate van brievenpost blijven.” De omvang neemt weliswaar af, maar rouwpost, medische post en brieven van de Belastingdienst zullen er altijd blijven, verwacht Adriaansens.

Uit eerder onderzoek blijkt volgens Adriaansens dat consumenten en bedrijven bezorgzekerheid verkiezen boven bezorging op de volgende dag. Daarom is een langere bezorgtermijn een van de opties waarnaar wordt gekeken. Voor rouwkaarten en medische post blijft wel gelden dat die binnen 24 uur moeten worden bezorgd, op zes dagen in de week (maandag tot en met zaterdag).

Krappe arbeidsmarkt

Een woordvoerster van PostNL herhaalt opnieuw de wens twee dagen te mogen doen over het bezorgen van post en op termijn drie dagen. Hier verandert op zijn vroegst volgend jaar iets in, “als de politiek ons hierin steunt”. Daarbij wijst het bezorgbedrijf op een krappe arbeidsmarkt en dat er een paar maanden geleden duizend vacatures openstonden. “Maar gelukkig zien we dat dit aantal snel slinkt”.

Verder zegt PostNL dat medische, zakelijke en rouwpost en pakketten wel vaak op tijd worden bezorgd.

Zweedse media: Joost Klein moet begin juni voorkomen in Zweden

Joost Klein

MALMÖ – Joost Klein moet zich mogelijk begin juni melden bij de rechtbank in het Zweedse Malmö voor het voorval tijdens het Eurovisie Songfestival vorige week. Dit zegt zijn advocaat tegen het ANP.

Zweedse media schreven eerder dat de zittingsdatum vaststond, zijn advocaat houdt een slag om de arm. Voor nu staat er een zitting gepland in juni, maar dat zou volgens Jan-Åke Fält nog kunnen veranderen.

Het lokale Openbaar Ministerie en de rechtbank kunnen het nieuws niet bevestigen.

Vorige week werd aangifte gedaan bij de politie van het incident achter de schermen. Volgens omroep AVROTROS zou Klein “een dreigende beweging” hebben gemaakt naar een vrouw, omdat zij hem tegen afspraken in zou hebben gefilmd. Klein, die zelf niet inhoudelijk heeft gereageerd, werd gediskwalificeerd.

Van der Burg: 1500 asielplekken minder sinds hoofdlijnenakkoord

asielzoekers

DEN HAAG – Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) verwacht 1500 opvangplekken minder dan twee dagen geleden, meldt demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel). Dat zou een direct gevolg zijn van het voornemen van PVV, VVD, NSC en BBB om de ‘spreidingswet’ te schrappen die de verdeling van asielzoekers over gemeenten regelt.

Een enkele gemeente belooft volgens Van der Burg “een tandje bij te zetten” in de asielopvang. “Maar ik merk ook enkele gemeentes die zeggen: wij moeten nu niet meer, dus we gaan nu niet meer, of we gaan minder.”

De spreidingswet is ondanks de presentatie van het hoofdlijnenakkoord nog steeds van kracht, benadrukt Van der Burg. “Iedereen moet gewoon doorgaan met een wet uitvoeren tot een wet wordt ingetrokken.” Daar voegt hij aan toe: “Met of zonder spreidingswet, je moet nog steeds zorgen dat er geen mensen in het gras slapen.”

Het werk van Van der Burg is er “de komende maand wat pittiger op geworden”. Maar het gaat niet om hemzelf, vindt hij. “Ik heb voor deze baan gekozen. Het betekent ook dat het voor het COA, voor gemeentes die wel willen, voor het Rode Kruis, allemaal lastig wordt de komende tijd.”

Nieuwe video toont vanuit cabine hachelijke momenten van vrachtwagenchauffeuse die boven rivier hangt [+video]

KENTUCKY – Op vrijdag 1 maart 2024 is een vrachtwagen op de Clark Memorial Bridge in het Amerikaanse Kentucky door de vangrail gereden en blijven bungelen boven de Ohio-rivier.

Volgens de eerste onderzoeksresultaten kwam de vrachtwagen in aanrijding met een ander voertuig en raakte toen van de weg. De vrachtwagen brak door de vangrailbarrière van de brug en bleef boven de rivier hangen. De trailer bleef steken tussen de balken van de brug waardoor hij niet in het water viel.

De vrouw kon door de brandweer uit haar zeer benarde positie bevrijd worden en kwam met de schrik vrij.

Er zijn nieuwe beelden van het ongeval verschenen van meerdere camera’s waaronder een dashcam.

Een 33-jarige man staat momenteel terecht voor zijn rol in het veroorzaken van het ongeval, melden Amerikaanse media. De videobeelden werden tijdens het proces naar buiten gebracht.

RTL Group en DPG Media willen overname doorzetten

DPG Media

DEN HAAG – RTL Group en DPG Media willen de overname voortzetten. Dat laten de bedrijven in een verklaring weten aan het ANP, in reactie op het nieuws dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) meer onderzoek nodig heeft naar de gevolgen van de voorgenomen overname van RTL Nederland door DPG Media.

De bedrijven moeten volgens de ACM aangeven of ze de overname willen doorzetten en een vergunning voor de overname aanvragen. De overname wordt voortgezet en de vergunning wordt aangevraagd, laten woordvoerders van de organisaties weten.

“RTL Group blijft volledig samenwerken met de Nederlandse toezichthouder ACM. We blijven erop vertrouwen dat de voorgestelde transactie zal worden goedgekeurd door de bevoegde autoriteiten en in de loop van 2024 zal worden afgerond”, aldus RTL Group.

Machtig mediabedrijf

Erik Roddenhof, topman van DPG Media, heeft “vernomen dat de ACM extra tijd neemt om de voorgenomen overname van RTL Nederland nader te onderzoeken. DPG Media vindt het belangrijk dat de ACM dit traject zorgvuldig doorloopt en we wachten de uitkomsten rustig en vol vertrouwen af.”

Door de overname zou een machtig mediabedrijf ontstaan. “Op basis van marktonderzoek ziet de ACM mogelijke nadelige gevolgen van de overname voor de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten”, aldus de ACM.

Volgens de ACM kan DPG door de overname de kwaliteit van en de toegankelijkheid tot het nieuws verlagen, bijvoorbeeld door nieuwsartikelen over meerdere kanalen te verspreiden in plaats van dat die per kanaal apart gemaakt worden. Bovendien kan DPG mogelijk minder gratis nieuws gaan aanbieden.

Van Persie gaat als hoofdtrainer bij SC Heerenveen aan de slag

HEERENVEEN – Robin van Persie is vanaf het nieuwe seizoen hoofdtrainer van sc Heerenveen. De topscorer aller tijden van het Nederlands elftal met vijftig doelpunten in 102 interlands, wordt de opvolger van Kees van Wonderen. Hij is een contract voor twee jaar overeengekomen, zo meldt de Friese club.

Van Persie neemt afscheid als jeugdtrainer van Feyenoord, waar hij het elftal voor spelers onder 18 jaar leidt. De oud-speler van Feyenoord, Arsenal, Manchester United en Fenerbahçe wil ervaring opdoen als hoofdcoach. Hij was niet in beeld als opvolger voor Arne Slot, die waarschijnlijk van Feyenoord naar Liverpool vertrekt.

De veertigjarige Van Persie nam in 2019 bij Feyenoord afscheid als prof en keerde een jaar later terug als coach bij de club uit Rotterdam. Hij coachte daar verschillende jeugdteams en trainde ook de aanvallers van het eerste elftal.

“Het trainersvak is veelomvattend en uitdagend, en ik beoefen het met veel passie en plezier”, vertelt Van Persie op de website van sc Heerenveen. “Ik wil graag mijn ontwikkeling voortzetten en de rol van hoofdtrainer sluit perfect aan bij dat streven. Ik ben dan ook verheugd met de kans die Heerenveen mij biedt. SC Heerenveen is een hele mooie Eredivisieclub met een rijke traditie en trouwe achterban. Het is een fantastische uitdaging om hier als hoofdtrainer bij te mogen dragen aan de sportieve ambities en ontwikkeling van de club.”

Van Persie neemt Brian Pinas mee naar Friesland. Pinas gaat de voormalig topspits samen met Paul Simonis, Henk Brugge en keeperstrainer Ruud Hesp assisteren. Daarnaast komen ook Nico Romeijn (specialist development coach) en Yöri Bosschaart (video-analist) over van Feyenoord.

Algemeen directeur Ferry de Haan is tijdens gesprekken onder de indruk geraakt van Van Persie. “Hoewel Robin aan het begin van zijn loopbaan als hoofdtrainer staat, wist hij ons direct te overtuigen. Het is een ambitieuze, bevlogen en leergierige trainer. Ik denk dat hij heel goed weet hoe hij een groep moet raken, kan enthousiasmeren en motiveren. Ook heeft hij een duidelijke visie op de individuele ontwikkeling van spelers, zowel in de teamtrainingen als ook in de individuele begeleiding.”

Daimler Truck en Volvo Group willen samen platform starten voor software gestuurde vrachtwagens

GÖTEBORG/LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Als twee toonaangevende bedrijven in de bedrijfsvoertuigenindustrie delen Daimler Truck en Volvo Group de ambitie om leiding te geven aan de digitale transformatie naar softwaregedefinieerde zware bedrijfsvoertuigen. Om hun inspanningen te versterken hebben beide bedrijven een voorlopige overeenkomst getekend om een ​​joint venture op te richten voor de ontwikkeling van een gemeenschappelijk softwaregedefinieerd voertuigplatform en een speciaal besturingssysteem voor vrachtwagens, dat de basis zal vormen voor toekomstige softwaregedefinieerde bedrijfsvoertuigen.

Het is de bedoeling om van de nieuwe joint venture een toonaangevende ontwikkelaar van gestandaardiseerde hardware en software te maken. Deze technische basis zal Daimler Truck en Volvo Group en mogelijk andere partners vervolgens in staat stellen onderscheidende digitale voertuigkenmerken voor hun producten aan te bieden, wat uiteindelijk de efficiëntie en ervaring van de klant verbetert.

Daimler Truck en Volvo Group zijn van plan 50/50 partners te zijn in de joint venture, die als een onafhankelijke entiteit zal opereren, waarbij Daimler Truck en Volvo Group concurrenten blijven op alle andere bedrijfsgebieden.

In de context van de toch al zware investeringen in de transformatie naar CO2-neutrale aandrijftechnologieën is samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van digitale technologie nog belangrijker geworden om binnen een haalbaar tijdsbestek zo goed mogelijk aan de ontwikkelingsdoelstellingen en de verwachtingen van de klant te voldoen.

Martin Daum, CEO van Daimler Truck: “Net zo belangrijk als de transformatie naar CO2 – neutrale aandrijftechnologieën is de digitalisering van het voertuig. Door samen met Volvo Group een gemeenschappelijk softwaregedefinieerd voertuigplatform te ontwikkelen, kunnen we van onze voertuigen een programmeerbaar apparaat maken. Het zal ons in staat stellen onderscheidende digitale voertuigfuncties te bouwen met aanzienlijk grotere snelheid en efficiëntie voor onze vrachtwagen- en busklanten over de hele wereld. Samen met de Volvo Group kunnen we een toonaangevend besturingssysteem voor vrachtwagens ontwikkelen en een industriestandaard zetten.”

Martin Lundstedt, President en CEO van de Volvo Group voegt hieraan toe: “Volvo Group en Daimler Truck zijn op zichzelf twee geweldige bedrijven. Nu bundelen we onze krachten om de klantvoordelen die een softwaregedefinieerd vrachtwagenplatform met zich meebrengt te versnellen. Gezien de snelle transformatie van onze sector is het zinvol om samen te werken om de ontwikkeling te versnellen, de volumes te vergroten en de kosten te delen. Softwaregedefinieerde zware vrachtwagens vertegenwoordigen een paradigmaverschuiving in de transformatie van onze industrie. Door van de truck een programmeerbaar apparaat te maken met gestandaardiseerde hardware en besturingssysteem voor snelle productupdates, krijgen beide bedrijven de kans om waarde te creëren voor onze klanten en hun klanten door digitale diensten en oplossingen te differentiëren. Partnerschap is echt het nieuwe leiderschap.”

Het hoofdkantoor van de joint venture zal in Göteborg, Zweden worden gevestigd, en de bestaande activa en middelen van beide bedrijven zullen in de nieuwe organisatie worden geïntegreerd. Het doel van beide aandeelhouders is om de industriestandaard voor een vrachtwagenbesturingssysteem te bepalen en de producten ervan ook aan andere OEM’s aan te bieden. Daartoe zal de joint venture een gemeenschappelijk ontwikkelplatform als dienst aanbieden, waarboven haar klanten onderscheidende softwarelagen kunnen bouwen.

Daimler Truck en Volvo Group zullen daarom felle concurrenten blijven en hun volledige product- en dienstenaanbod blijven differentiëren, inclusief hun respectieve digitale oplossingen. Beide bedrijven zullen hun eigen eindgebruikersapplicaties bovenop het platform aanbieden om hun respectievelijke klanten onderscheidende digitale voertuigfuncties aan te bieden.

Het inmiddels ondertekende voorlopig akkoord is niet bindend. Er wordt binnen dit jaar een definitieve overeenkomst verwacht, met als doel de definitieve transactie in het eerste kwartaal van 2025 af te ronden, onder voorbehoud van het noodzakelijke onderzoek en de goedkeuring door de respectieve autoriteiten.

Israël tegen VN-hof: tragische oorlog maar geen genocide in Gaza

VN-hof in Den Haag

DEN HAAG – Israël stelt dat de Zuid-Afrikaanse zaak tegen het land bij het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag “totaal losgezongen is van de feiten en omstandigheden”. “Er is een tragische oorlog gaande, maar er is geen genocide”, aldus de advocaat van het land over de Gazastrook. Zuid-Afrika eist dat Israël zijn offensief in Rafah beëindigt.

De advocaat van Israël, Gilad Noam, hekelde het door Zuid-Afrika geschetste beeld. Dat land kwam donderdag al in het Vredespaleis aan het woord en verklaarde dat de “genocide” van Israël in de Gazastrook een “nieuw en gruwelijk stadium” heeft bereikt. Volgens Israël is de militaire operatie in Rafah bedoeld om Hamas uit te schakelen.

Israël ontkent al langer dat het genocide pleegt in de Gazastrook. Zuid-Afrika is het daarmee oneens en heeft het land daarom voor het hoogste VN-hof gedaagd. Het ICJ gaf Israël in januari de opdracht alles eraan te doen om te voorkomen dat Israëlische troepen genocidale daden plegen. Zuid-Afrika eist nu aanvullende maatregelen.

De Israëlische operatie in Rafah is omstreden. Het inwoneraantal van die zuidelijke stad steeg door Israëlische luchtaanvallen op Gaza naar 1,4 miljoen. VN-hulporganisatie UNRWA zegt dat meer dan 630.000 mensen Rafah hebben verlaten sinds Israël er op 6 mei een militaire operatie is begonnen. Volgens de UNRWA en andere organisaties heeft Gaza geen veilige plekken meer.

NSC-jongeren pleiten tegen Plasterk: ‘rug recht houden’

Plasterk en Omtzigt

DEN HAAG – De jongerenorganisatie van Nieuw Sociaal Contract (NSC) pleit op X tegen Ronald Plasterk als premierskandidaat. “Heel leuk deze excuses, maar de vorige informateur Gom van Strien moest aftreden vanwege een fraudeonderzoek”, schrijft Jong Sociaal Contract op X. “Waarom zou Ronald Plasterk dan wel premier mogen worden, nog tijdens een fraudeonderzoek? NSC, rug recht houden!”

De NSC-jongeren verwijzen naar het onderzoek dat het Amsterdam UMC instelde na publicaties van het NRC over patenten die Plasterk heeft aangevraagd. Plasterk werd daarmee miljonair, terwijl een andere wetenschapper en het Amsterdam UMC buitenspel stonden. Van fraude wordt in de NRC-publicaties niet gesproken. Amsterdam UMC zegt dat het onderzoek nog wel enkele weken duurt.

NSC-leider Pieter Omtzigt en Plasterk botsten in een eerdere fase van de kabinetsformatie. Omtzigt betichtte de toenmalige informateur Plasterk ervan dat hij stukken over financiële tegenvallers niet snel genoeg deelde, en liep weg van de formatietafel. In het daaropvolgende debat onthulde Plasterk dat hij zijn dienstauto aan Omtzigt had uitgeleend, toen de NSC-leider naar een hotel ging waar hij aan journalisten aankondigde dat hij weggelopen was.

Voor die onthulling biedt Plasterk deze vrijdag in De Telegraaf zijn excuses aan. “Ik hecht eraan te stellen dat ik dat niet had moeten doen; het was onnodig en misplaatst”, schrijft hij in een brief.

ACM: meer onderzoek nodig naar overname RTL door DPG

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft besloten dat meer onderzoek nodig is naar de gevolgen van de voorgenomen overname van RTL Nederland (RTL) door DPG Media (DPG). Door de overname zou een mediabedrijf ontstaan met een groot aanbod op televisie, video streaming, radio, dagbladen en online nieuws. Op basis van marktonderzoek ziet de ACM mogelijke nadelige gevolgen van de overname voor de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten. Daarom oordeelt de ACM dat vervolgonderzoek nodig is.

DPG geeft verschillende dagbladen uit zoals het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Daarnaast is DPG actief als uitgever van tijdschriften en aanbieder van algemeen online nieuws, waaronder NU.nl. Ook is DPG actief op de Nederlandse radiomarkt met de landelijke zenders Qmusic en JOE.

RTL heeft verschillende commerciële televisiezenders. Daarnaast biedt RTL video streamingsdiensten aan, waarvan Videoland de belangrijkste is. Ook is RTL actief als aanbieder van algemeen online nieuws via rtl.nl en de app.

Nieuwsaanbod

DPG verkrijgt door de overname van RTL een nog sterkere positie als aanbieder van betaald en onbetaald algemeen nieuws, zowel online als offline. De overname kan DPG daardoor mogelijk in staat stellen om de kwaliteit en toegankelijkheid van algemene nieuwsdiensten te verlagen. Bijvoorbeeld door nieuwsartikelen over meerdere kanalen te verspreiden in plaats van apart te creëren, of door de omvang van onbetaald nieuws te beperken. Als dat het geval is, kan dat leiden tot een vermindering van de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.

Bovendien kan DPG mogelijk dankzij haar sterkere positie een breder advertentiepakket gunstig aanbieden aan adverteerders, mede door de grote hoeveelheid gegevens die zij heeft over haar gebruikers. Het is de vraag of andere mediabedrijven na de overname nog voldoende kunnen concurreren om deze advertentie-inkomsten. Als dat niet het geval is, kan dat negatieve gevolgen hebben voor concurrenten, adverteerders en uiteindelijk de consument.

Ook kan de overname van RTL de onderhandelingspositie van DPG tegenover persbureau ANP verder versterken. DPG is daardoor mogelijk in staat om lagere ANP-tarieven te bedingen, invloed uit te oefenen op de nieuwskeuze van het ANP of te stoppen met het afnemen van ANP-diensten. Als dat het geval is, kan dat negatieve gevolgen hebben voor andere mediabedrijven die diensten afnemen van ANP en uiteindelijk ook negatieve gevolgen voor het algemene nieuwsaanbod aan consumenten.

Tot slot kan de overname nadelige invloed hebben op de arbeidsvoorwaarden van journalisten, doordat DPG na de overname van RTL mogelijk inkoopmacht verwerft of versterkt. De ACM wil meer onderzoek doen naar de gevolgen van de overname voor de positie van zowel journalisten in vaste dienst als freelancers.

Vervolg

DPG en RTL moeten nu aangeven of ze de overname willen voortzetten. Ze moeten dan een vergunning voor de overname aanvragen. Vervolgens zal de ACM diepgaand onderzoek doen naar de gevolgen van deze overname. Bij dit onderzoek zal ook het Commissariaat voor de Media een rol spelen. Als bedrijven een vergunning aanvragen, neemt de ACM binnen 13 weken een beslissing of de overname wel of niet door mag gaan. Soms heeft de ACM meer informatie nodig.

Waarom onderzoekt de ACM overnames?

Het is bij elke fusie of overname de vraag of direct na de transactie en in de toekomst nog voldoende concurrentie overblijft. Concurrentie zorgt ervoor dat een product of dienst voor een goede prijs en kwaliteit op de markt is en dat innovatie wordt gestimuleerd. Daarom beoordeelt de ACM vooraf of bedrijven mogen fuseren. De ACM gaat na of de markten goed blijven werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.

CBS lanceert nieuwe statistiek: goederenvervoer via buisleidingen

DEN HAAG -Het CBS publiceert sinds kort een nieuwe statistiek: goederenvervoer via buisleidingen.

“Nederland is het eerste land in Europa dat deze stap heeft gezet”, zegt Marly Odekerken, directeur Statistieken Verkeer en Vervoer bij het CBS. “Sterker: op Europees niveau dringen we erop aan dat ook de andere landen dit gaan doen. Buisleidingen stoppen immers niet bij een grens.”

Energietransitie

“Je hoort ze niet en je ziet ze niet. Veel mensen weten dus niet waar in ons land buisleidingen liggen, wat ze vervoeren en wat ze wel en niet kunnen. Met de komst van de nieuwe statistiek over het vervoer via buisleidingen wordt dit breder bekend. Dat is belangrijk, bijvoorbeeld met het oog op de energietransitie: wat kunnen buisleidingen daar wel en niet in betekenen?” Dat zegt Klaas Winters. Hij is directeur van de Vereniging van Leidingeigenaren in Nederland (VELIN). De 23 aangesloten bedrijven, die gezamenlijk 22.000 kilometer aan buisleidingen bezitten, hebben data aan het CBS geleverd voor de nieuwe statistiek.

Belangrijke vervoersmodaliteit

Marly Odekerken vertelt over de aanleiding. “Elk land in de Europese Unie levert jaarlijks aan het Europese statistiekbureau Eurostat gegevens over vervoersmodaliteiten, oftewel manieren van goederentransport. Het is verplicht om dat te doen voor de zee-, lucht- en binnenvaart en het weg- en spoorverkeer. Voor goederentransport via buisleidingen is die verplichting er niet, maar ook dit is een belangrijke vervoersmodaliteit. Denk bijvoorbeeld aan de invoer van goederen via de Rotterdamse haven en het ondergronds transport ervan naar het binnenland en de Duitse grens. Daarom heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) het CBS een paar jaar geleden verzocht officiële statistieken op te stellen over het goederenvervoer via buisleidingen.”

Privacy van de bedrijven

Ze vervolgt: “We hebben data verzameld en geanalyseerd. Daarna volgde in april 2024 de eerste publicatie van deze statistiek. Het zijn data over 2022. Die zijn officieel toegevoegd aan de statistieken over de andere vervoersmodaliteiten. We gaan dit jaarlijks doen. Bij dit alles hechten we vanzelfsprekend grote waarde aan de privacy van de bedrijven die de data leveren. De gegevens mogen niet herleidbaar zijn tot een eigenaar van buisleidingen. We hebben ervaren dat dit vertrouwen er is bij de bedrijven.”

Winters: “De sector van leidingeigenaren ziet ook het nut in van deze statistiek. We hebben gezegd: de data zijn versnipperd, dus laten ook wij onze verantwoordelijkheid nemen om dit op de rit te krijgen.”

Volumes

CO2, aardgas, aardolie(-producten), chemische producten, (industrieel) water en warmte. Het zijn voorbeelden van goederen die kunnen worden vervoerd via een buisleiding. De meeste leidingen bevinden zich 1 tot 2 meter onder het maaiveld, maar sommige lopen onder een rivier door en gaan wel 20 of 30 meter de diepte in. De leden van VELIN hebben aan het CBS gemeld wat door hun leidingen loopt.

Maar dat was niet alles. Winters: “De bedrijven hebben ook de volumes van transporten doorgegeven. En ook of er één type goederen door een leiding gaat – wat het geval is bij de meeste leidingen – of dat deze meer functies heeft.”

Beleidsbeslissingen

De landelijke overheid en regionale overheden kunnen de nieuwe statistiek over het goederenvervoer via buisleidingen gebruiken voor beleidsbeslissingen. Wat is wel en niet mogelijk? Kan bijvoorbeeld een aftakking worden gemaakt van een bestaande leiding naar een nieuw project?

Odekerken: “Voor het ministerie van IenW is het belangrijk om te weten wat er door de leidingen gaat en of er bijvoorbeeld capaciteit is om uit te breiden. En kunnen er ook andere goederen door een leiding?” Buisleidingen kunnen bijvoorbeeld een alternatief zijn voor treinvervoer van gevaarlijke stoffen door stedelijke gebieden.

Genuanceerde en realistische besluiten

Winters juicht de komst van de nieuwe statistiek toe, omdat deze kan helpen genuanceerde en realistische besluiten te nemen. Hij legt uit: “Neem de discussie over de energietransitie. Daarin worden vaak hoge verwachtingen uitgesproken over buisleidingen. Maar een buisleiding waar vandaag benzine doorheen gaat, is niet geschikt voor het transport van warmte morgen. De meeste leidingen zijn bedoeld voor één specifiek type goederen. Daarop zijn het materiaal, de druk en het pompsysteem afgestemd. Buisleidingen hebben veel voordelen. Zo kunnen ze 24/7 functioneren en hebben ze geen last van filevorming zoals in het wegvervoer of van te hoog of te laag water zoals in de binnenvaart. Maar sommige zaken zijn helaas onmogelijk. Dankzij de nieuwe statistiek kan daarmee rekening worden gehouden bij beleidsvorming.”

Internationale ontwikkelingen

De data onderstrepen hoe belangrijk buisleidingen zijn in het mozaïek van het goederenvervoer. Het aandeel in het totale Nederlandse transport is 16 procent. Dat is iets méér dan de binnenvaart (15 procent) en veel meer dan vervoer via het spoor (2 procent).

Winters: “Ik denk dat deze cijfers veel mensen buiten onze branche hebben verrast.” Nederland geldt met de statistiek over het goederenvervoer via buisleidingen als voorbeeld in Europa, vertelt Odekerken. “We zijn het eerste EU-land dat dit in kaart heeft gebracht. In Eurostat-verband pleiten we ervoor dat ook de andere landen deze statistiek gaan bijhouden. Waarom? Buisleidingen stoppen immers niet bij een grens: via deze weg stromen goederen een land in en uit. Ook in internationaal opzicht is het belangrijk om te weten wat er onder de grond gebeurt.”

Beleidsagenda

Hoe blikt het ministerie van IenW terug op de nieuwe officiële statistiek? Maarten van Kesteren, beleidsmedewerker Directie Maritieme Zaken: “Buisleidingen spelen een essentiële rol als achterlandverbinding voor de grote havens en voorzien de grote industrieclusters in Nederland van energie en grondstoffen. Hun rol voor het transport van CO2 en energierijke waterstofdragers is belangrijk. Daarom zijn buisleidingen meegenomen in de beleidsagenda die het ministerie opstelt voor het goederenvervoer en onze visie op de mobiliteit. Daarnaast is recentelijk de Tweede Kamer via een brief geïnformeerd over de rol van het Rijk bij buisleidingen.”

Ontwikkelen van transportbeleid

Een goede kennispositie is belangrijk voor beleidsontwikkeling bij de overheid, vervolgt van Kesteren. “Mede in dit kader is eerst een succesvolle pilot naar het goederenvervoer via buisleidingen uitgevoerd door het CBS, in samenwerking met VELIN. Daarnaast is een overzicht opgesteld van wat de verhouding is van het vervoer van gevaarlijke stoffen tussen de modaliteiten. Voor het Rijk is dit nuttige informatie voor het verder ontwikkelen van het transportbeleid. Het is ook goed dat deze samenwerking tussen het CBS en VELIN wordt voortgezet, zodat we kunnen monitoren wat de verdere toekomstige ontwikkelingen zijn.”

Armoedefonds: organisaties zien stijging hulpvragen

ROSMALEN – Veel organisaties die hulp bieden bij armoede krijgen meer hulpvragen, meldt het Armoedefonds op basis van eigen onderzoek. Van de 477 ondervraagde organisaties zag de helft (51 procent) in het afgelopen half jaar een stijging van het aantal hulpverzoeken.

“Te veel hulporganisaties geven bij ons aan dat een groeiende groep mensen een beroep doet op hun hulp. Ouderen staan huilend voor de deur en alleenstaande ouders bellen op of er nog extra hulp mogelijk is”, zegt Henk de Graaf, directeur van Stichting Armoedefonds.

Het Armoedefonds noemt het opvallend dat de stijging van de hulpvragen voornamelijk voorkomt bij lokale, onafhankelijke initiatieven, zoals Stichting Thuis. Latifa el Mesnaui van die organisatie zegt dat de stichting een vangnet is voor mensen die zijn afgewezen voor een voedselpakket bij de Voedselbank. “Zij worden naar ons verwezen omdat we laagdrempelig zijn. Dat gaat om mensen die net boven de norm zitten, maar wel in de problemen komen door bijvoorbeeld schulden. We zijn eigenlijk een verlengstuk van de Voedselbank.”

Volgens het Armoedefonds geven de hulporganisaties in groten getale aan dat er problemen bij mensen ontstaan door de hoge kosten van levensonderhoud en schulden. Ook zien zij veel mensen die geen of weinig financiële buffer hebben of tegen de energierekening en zorg- en tandartskosten aanlopen. De hoge kosten resulteren met name in problemen voor alleenstaanden, vluchtelingen of mensen met kinderen, aldus het fonds.

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagen verliest zeecontainer in Rotterdam [+foto’s]

ROTTERDAM - Een vrachtwagen is vrijdagochtend in een bocht vanaf de Reeweg in Rotterdam naar de oprit van de A15 richting Ridderkerk een zeecontainer...