Clicky

zondag 22 september 2024 - 18:36 uur
Home Blog Pagina 35

Van Hijum: mogelijk tienduizenden uitkeringen onjuist vastgesteld

DEN HAAG – In de afgelopen vier jaar is een “substantieel aantal onjuistheden aangetroffen” bij uitkeringsinstantie UWV waardoor arbeidsongeschiktheidsuitkeringen van mensen te hoog of te laag zijn uitgevallen. “Ondanks de kanttekening dat het beeld nog niet volledig is kan niet uitgesloten worden dat tienduizenden uitkeringen niet correct zijn vastgesteld”, meldt minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken) aan de Tweede Kamer. Dit moet rechtgezet worden, waardoor mensen alsnog geld ontvangen of mogelijk juist geld terug moeten betalen.

De hoogte van de WIA-uitkering die mensen ontvangen, is afhankelijk van de mate waarin zij arbeidsongeschikt zijn. Door de onjuiste vaststelling is in sommige gevallen slechts een klein bedrag misgelopen of te veel ontvangen. “Maar er zijn ook situaties aangetroffen waar het om een aanzienlijk bedrag per maand gaat”, erkent Van Hijum (NSC) in zijn Kamerbrief. “Dit kan mensen treffen in hun bestaanszekerheid.”

In ongeveer de helft van de gevallen viel een uitkering door de onjuiste vaststelling te hoog uit, in de andere helft van de gevallen te laag. Van Hijum kan mensen die een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen nu nog geen duidelijkheid geven. Het UWV “onderzoekt met spoed diepgaander” wat de gevolgen zijn, maar zal pas in december een completer beeld hebben. Dan zal ook duidelijk zijn wat de nodige ingrepen zijn. Als mensen geld moeten terugbetalen zal de terugvordering “zorgvuldig en op individuele basis met oog voor de menselijke maat zijn”, benadrukt Van Hijum. Het UWV voegt daaraan toe dat het uitgangspunt is dat er niet wordt teruggevorderd.

Steekproeven

In de jaren voor de coronapandemie deed UWV jaarlijks meer dan 2000 steekproeven om te controleren of bij de vaststelling van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen fouten waren gemaakt. In 2020 kon de uitkeringsinstantie “in verband met corona” hier minder medewerkers voor inzetten, schrijft Van Hijum. Toen werden maar zevenhonderd steekproeven gedaan. Ook in de jaren daarna lag het aantal steekproeven “structureel op een lager niveau” van enkele honderden. De minister geeft een extern bureau de opdracht om onderzoek te doen naar de kwaliteitscontrole.

Dat dit juist is misgegaan bij een groep mensen “die in een kwetsbare positie verkeert en afhankelijk is van de overheid voor hun bestaanszekerheid”, noemt Van Hijum “pijnlijk”. Bestaanszekerheid is juist een kernthema bij zijn partij, evenals goed bestuur bij de overheid én haar uitvoeringsorganisaties.

Doden en gewonden door schietpartij op school in VS

WINDER – De schietpartij op een middelbare school in de Amerikaanse staat Georgia heeft aan vier mensen het leven gekost. Ook zijn negen mensen naar het ziekenhuis gebracht, melden de autoriteiten. De verdachte is een 14-jarige leerling van de school. Hij wordt verdacht van moord en berecht als volwassene.

De schietpartij was op de Apalachee High School in de plaats Winder. De verdachte heeft zich vrijwel meteen overgegeven en is aangehouden, meldde Chris Hosey, het hoofd van de recherchedienst in Georgia, GBI. Het gaat om de 14-jarige Colt Gray.

De doden zijn twee leerlingen en twee leraren, aldus Hosey. De negen mensen die naar het ziekenhuis zijn overgebracht hadden uiteenlopende verwondingen. Het onderzoek naar de toedracht van de schietpartij is volgens hem nog in volle gang.

President Joe Biden zegt in een verklaring dat hij rouwt om de slachtoffers. “Wat een vreugdevol begin van het schooljaar had moeten zijn in Winder, Georgia, is nu veranderd in een nieuwe gruwelijke herinnering aan hoe wapengeweld onze gemeenschappen blijft verscheuren. Leerlingen in het hele land leren hoe ze moeten bukken en dekking moeten zoeken in plaats van lezen en schrijven. We kunnen dit niet normaal blijven vinden.”

De president roept de Republikeinen op om samen met zijn Democratische Partij te werken aan “gezonde” wapenwetgeving.

Faber stopt volgend jaar bijdrage aan bed-bad-broodregeling

DEN HAAG – Per 1 januari volgend jaar stopt het kabinet met de financiering van de Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV), ook wel bekend als de bed-bad-broodregeling. Dat heeft minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) laten weten na overleg met de betrokken gemeenten.

In het hoofdlijnenakkoord van de coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB was al aangekondigd dat ze hiermee wilden stoppen. Er stond alleen niet wanneer de bijdrage zou worden gestopt. “Ik zet in op terugkeer in plaats van gesubsidieerde opvang”, aldus minister Faber op X over het beëindigen van de bijdrage.

Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Groningen bieden de bed-bad-broodregeling aan vreemdelingen zonder verblijfsvergunning aan. Zij kregen volgens cijfers van vorig jaar van het ministerie jaarlijks zo’n 24 miljoen euro in totaal voor de regeling. De gemeenten zelf dragen ongeveer 6 miljoen euro bij.

De vijf gemeenten hadden Faber in de zomer nog gevraagd niet te stoppen met de financiering. Zij vrezen dat deze groep mensen dan op straat belandt. Vorig jaar dreigde toenmalig staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) de bijdrage al te stoppen als de regeling niet altijd gericht zou zijn op terugkeer van de uitgeprocedeerde asielzoekers.

Volgens de gemeenten zijn de afgelopen jaren met de regeling meer dan 2700 mensen geholpen. Van hen zouden er 2100 weer zijn uitgestroomd. De gemeente Amsterdam heeft al aangekondigd de bed-bad-broodregeling volgend jaar zelf te gaan financieren.

Milieuorganisaties niet te spreken over kleinere krimp Schiphol

DEN HAAG – Verschillende milieuorganisaties zijn niet te spreken over het plan van minister Barry Madlener (Infrastructuur) om Schiphol minder te laten krimpen. Het maximale aantal vluchten wordt als het aan het kabinet ligt teruggebracht naar 475.000 tot 485.000 per jaar, eerder was dit vastgesteld op 460.000 tot 470.000 vluchten.

Natuur & Milieu spreekt van een “grote domper” en is “verbijsterd”. Volgens de organisatie worden de plannen om de Nederlandse luchtvaart “in balans te brengen met de belangen van milieu en omwonenden steeds verder afgezwakt”.

Directeur Marjolein Demmers benadrukt hierbij dat Schiphol niet onmisbaar is voor de Nederlandse economie: “In verschillende onderzoeken is inmiddels vastgesteld dat Nederland heel goed met een kleinere luchthaven toe kan. Ons land kan voldoende verbonden blijven met de wereld met minder buitenlandse overstappers, minder vluchten en een hoop minder overlast voor mens en natuur.”

Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland, Milieudefensie en Greenpeace Nederland laten weten het plan “teleurstellend” te vinden en “weer een klap in het gezicht van de omwonenden van de luchthaven. Bovendien is het slecht nieuws voor het klimaat”. Volgens de milieuorganisaties kiest Madlener met dit besluit de kant van “grote vervuilers KLM en Schiphol en niet van al die mensen die wakker liggen door de herrie van Schiphol”.

Allereerste elektrische kraanvrachtwagen van St vd Brink in gebruik genomen

ERMELO – Elektrisch rijden is steeds meer in trek. Ook in transport. Maar elektrisch rijden in kraantransport is een unicum. Vanuit co-creatie tussen Volvo Trucks Nederland, Carrosseriewerk van de Weijer, Van Winkoop, Hiab Meppel, H & F Transport, Transportbedrijf Bremer en St vd Brink is een elektrische kraanvrachtwagen ontwikkeld. Deze Volvo FM-E kraanwagen is per september 2024 in gebruik genomen voor de klant Ballast Nedam Materieel. In dit artikel lees je over elke fase in de totstandkoming van de truck en de co-creatie!

Koploper in duurzaam transport

Sinds 2023 heeft St vd Brink, Bremer Transport overgenomen. Deze overname hield zowel alle medewerkers als alle transporteenheden en klanten in. Ballast Nedam Materieel is vaste klant van H & F Transport, waar Bremer als charter voor rijdt. De wens van opdrachtgever Ballast Nedam Materieel was het inzetten van duurzaam transport. Als koploper in duurzaam transport wist St vd Brink hier wel raad mee. Er is besloten om een elektrische kraanvrachtwagen te ontwikkelen voor kraantransport bij Ballast Nedam Materieel in Almere.

Fase 1: Oplevering Volvo FM Electric

Kraantransport vraagt om wendbaarheid voor zwaar gebruik. Vooral in de bouwsector waar kraantransport voornamelijk plaatsvindt, is wendbaarheid van de truck essentieel. De Volvo FM Electric voldoet aan deze eisen en biedt een stille en emissievrije elektrische aandrijflijn. In gesprek met Volvo werd de keuze bevestigd om voor dit type truck te gaan vanwege de actieradius tot 300km en een vermogen tot 490 kW. Volvo is al jaar en dag een vaste partner van St vd Brink. Er was dan ook geen aarzeling om voor Volvo Trucks Nederland te kiezen als leverancier van de elektrische truck voor de kraanvrachtwagen.

Fase 2: Van lassen tot kraan plaatsen

Ook een warme relatie van St vd Brink als het gaat om carrosseriewerk, is Carrosseriewerk van de Weijer. Zij hebben al voor vele trucks diverse uiteenlopende carrosserieën gebouwd, en nu was de elektrische kraanwagen aan de beurt. Het Volvo FM-E 8×4 chassis is uitgevoerd met een W-floor laadbak. De laadvloer is voorzien van een hydraulische uitschuifbare achterbalk. En aan de voorzijde uitgerust met doorlopende kantbalken tussen cabine en het kopschot, en onder de Hiab X-HiPro 558 EP-6 autolaadkraan door. De onderlijn is uitgevoerd met diverse RVS kisten.

Fase 3: Stralen, schooperen en spuiten

Het oog wil ook wat en daarvoor werd onze vaste spuiter Van Winkoop in Ermelo ingeschakeld. Er werd eerst grondig gestraald en geschopeerd, voordat de laadbak en alle losse onderdelen een blauw kleurtje kregen. Naast het spuiten van de laadbak werd de Volvo FM Electric voorzien van reclame. Van Winkoop tekende verschillende opties uit waarbij de focus ligt op de huisstijlkleuren van klant Ballast Nedam Materieel en duurzaamheid. Zo is de truck herkenbaar aan zijn eigenschappen én op de weg.

Fase 4: Kraan testen

Vast onderdeel voordat kraantransport van start gaat, is het testen van de kraan. Dit wordt uitgevoerd door de leverancier van de kraan zelf, Hiab Meppel. Tijdens het testen wordt een 125% test uitgevoerd om te kijken of de truck voldoende sterk en stabiel is. Vervolgens wordt er een onafhankelijke vergelijkbare TCVT keuring uitgevoerd door TUV, aangevraagd door de klant Ballast Nedam Materieel zelf, als second opinion. De testen zijn ruimschoots behaald!

Fase 5: Ingebruikname elektrische kraanvrachtwagen

Na 18 weken van opbouw aan de elektrische kraan is het eindelijk zover: tijd om de weg op te gaan. In september heeft dit plaatsgevonden en wordt de truck dedicated in gebruik worden genomen door Ballast Nedam Materieel met standplaats Almere.

Namens alle partijen spreekt directeur Alex van den Brink van Transportbedrijf St vd Brink de volgende woorden uit: “Met onze allereerste elektrische kraanvrachtwagen zetten wij samen met onze partners een aanzienlijke positie neer in kraantransport voor de toekomst. Een uitblinker dat past binnen de strategie waarbij we ons inzetten voor een beperking van Co²-uitstoot in de transport.”

Luchtvaartmaatschappijen kunnen ‘weer vooruitkijken’, zegt BARIN

SCHIPHOL – De luchtvaart kan na het pakket aan maatregelen van het kabinet tegen geluidsoverlast rond Schiphol “weer vooruitkijken”. Dat stelt de belangenorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen in Nederland BARIN na de bekendmaking van de definitieve plannen die minister Barry Madlener (Infrastructuur) aan de Europese Commissie voorlegt. Hij wil het aantal vluchten van en naar Schiphol minder drastisch inperken dan in eerdere plannen.

“De luchtvaartsector en de omgeving en hun bewoners hebben behoefte aan duidelijkheid”, reageert Marnix Fruitema, voorzitter van BARIN. “We kunnen met het voorstel van het kabinet nu weer vooruitkijken. Dat is ook van belang voor de Nederlandse economie.” BARIN zegt ook de noodzaak van minder geluidshinder te erkennen.

Luchtvaartmaatschappijen waren fel gekant tegen de eerdere plannen voor krimp op Schiphol. Ze vonden onder andere dat de regering daarmee alternatieve ingrepen tegen geluidsoverlast te snel naast zich neerlegde. Nu maakt Madlener bekend dat het maximumaantal vluchten op Schiphol van de huidige 500.000 zal dalen tot tussen de 475.000 en 485.000 vluchten. Eerder moest het maximaal aantal vluchten terug naar 460.000 tot 470.000.

Om de geluidshinder te beperken beloven luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia volgens de minister hun vloot te vernieuwen met stillere vliegtuigen. Schiphol zal hogere tarieven rekenen aan maatschappijen die met luidere vliegtuigen vliegen. BARIN zegt dat daarvoor “grote inspanningen en investeringen” nodig zijn.

Nieuw kabinet verhoogt verkeersboetes niet, wel inflatiecorrectie

DEN HAAG – Het nieuwe kabinet gaat verkeersboetes niet zelf verhogen, zegt justitieminister David van Weel. Wel komt er een inflatiecorrectie, waardoor de boetes met hetzelfde percentage groeien als de prijzen. Volgens de minister moet dat van de wet. “Daar ben ik aan gehouden.”

Volgens het Openbaar Ministerie staat de hoogte van verkeersboetes niet in verhouding met die voor zwaardere overtredingen. “Ik ben het daarmee eens”, zegt Van Weel. Behalve de belofte om “geen eigenstandige verhogingen” door te voeren, zegt hij daarom toe om te kijken of de boetes omlaag kunnen.

“Ik geef daarbij wel een winstwaarschuwing”, aldus Van Weel. “Het gat dat zou moeten worden gedekt om de laatste verhoging terug te draaien, vraagt zo’n 300 miljoen euro van de begroting van Justitie en Veiligheid. Dat is geld dat ik niet heb.” Ook het terugdraaien van een inflatiecorrectie zou “de facto een bezuiniging betekenen”.

De vorige minister van Justitie, Dilan Yeşilgöz, verhoogde de verkeersboetes om gaten in haar begroting te vullen. Van Weel noemt dat een “onwenselijke situatie”, die “mede heeft geleid tot disbalans waar we nu van spreken”.

Schiphol zegt al het mogelijke tegen hinder te blijven doen

Schiphol

SCHIPHOL – Schiphol zegt al het mogelijke te blijven doen om hinder voor de omgeving van de luchthaven te verminderen. Minister Barry Madlener van Infrastructuur presenteerde woensdag een aangepast maatregelenpakket om geluidsoverlast te beperken. Dat is volgens Schiphol een belangrijke stap om de luchthaven, omwonenden en luchtvaartmaatschappijen meer zekerheid te geven. Maar de minister heeft niet alle voorstellen van Schiphol overgenomen in het pakket dat hij nu voor advies aan de Europese Commissie voorlegt.

Schiphol pleitte zelf voor een nachtsluiting en het verplaatsen van vakantievluchten naar Lelystad Airport. “Echter, het ministerie heeft besloten beide voorstellen op dit moment geen onderdeel te laten zijn van hun maatregelenpakket. We blijven alles binnen ons vermogen doen om de hinder voor de omgeving te verminderen”, zegt een woordvoerder van Schiphol.

Het ministerie maakte onder andere bekend dat de krimp van Schiphol minder sterk zal zijn dan eerder aangekondigd. Ook moet het vliegveld hogere tarieven rekenen aan maatschappijen die met lawaaiige toestellen vliegen. Over dat laatste is Schiphol al in gesprek met luchtvaartmaatschappijen, geeft de woordvoerder aan.

Volgens Schiphol blijft met het maatregelenpakket van Madlener ook genoeg ruimte over voor de zogeheten hubfunctie van de luchthaven. Dat wil zeggen dat Schiphol een knooppunt blijft voor overstappende passagiers. Dat is belangrijk voor de verbondenheid en het vestigingsklimaat van Nederland.

Schiphol hoeft van nieuwe kabinet minder te krimpen

DEN HAAG – Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

Sinds eind mei mochten allerlei partijen reageren op de oorspronkelijke plannen, die bedoeld zijn om de geluidsoverlast rond Schiphol terug te dringen. Op basis van “meer gedetailleerde informatie” uit de sector lijkt het effect van sommige maatregelen groter dan eerder gedacht, en daardoor kan het plafond iets omhoog.

Het maximumaantal vluchten moet vanaf november 2025 gaan gelden. Waar het plafond precies komt te liggen, is nog niet bekend. Madlener lijkt nog een slag om de arm te houden: “De controle van de berekeningen kan nog leiden tot een andere uitkomst.”

Hogere tarieven

Het kabinet rekent ook op andere maatregelen tegen geluidsoverlast. Zo gaat Schiphol “fors hogere tarieven” rekenen bij luidruchtige vliegtuigen, gaan luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia hun vloot vernieuwen en zet KLM ‘s nachts stillere toestellen in.

Het maximumaantal nachtvluchten moet nog steeds evenveel omlaag als eerder was bekendgemaakt: van 32.000 naar 27.000 per jaar. De geplande middagpauze voor de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan wordt juist geschrapt. Volgens Madlener waren zowel omwonenden als luchtvaartmaatschappijen daar niet over te spreken.

Geluidsoverlast

De Europese Commissie gaat zich nu buigen over de plannen om geluidsoverlast terug te dringen. Daarbij speelt volgens een woordvoerder van Infrastructuur en Waterstaat vooral mee of alle procedures op de juiste manier zijn gevolgd. Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen van een negatief advies zouden zijn.

Duitse politie schiet op man die twee mensen neerstak in Bonn [+video]

BONN – In de Duitse stad Bonn heeft de politie een man neergeschoten die met een mes twee mensen had verwond.

De neergeschoten man is zwaar-, maar niet levensgevaarlijk gewond, zegt de politie tegen de kranten Bild en General-Anzeiger Bonn.

De twee slachtoffers, een vrouw van 43 en een man van 32, zouden bekenden zijn van de verdachte en de politie gaat uit van een ruzie. De vrouw is lichtgewond, de man liep zwaardere verwondingen op, maar is ook buiten levensgevaar.

De aanvaller was aanvankelijk op de vlucht geslagen, maar de politie spotte hem voor een Burger King in Bonn, een stad ten zuiden van Keulen. Daar openden agenten het vuur om hem te overmeesteren. Het gebied rond het fastfoodrestaurant is afgezet.

Bedrijfsongeval met gevaarlijke stof in Moerdijk

MOERDIJK – Bij een bedrijf in Moerdijk is woensdagochtend een bedrijfsongeval geweest met een gevaarlijke stof, bevestigt een woordvoerster van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant na berichtgeving van Omroep Brabant. Volgens haar was er geen gevaar voor de omgeving. Het bedrijf bevestigt dat in de middag.

Drie mensen die tijdens het lek in de directe omgeving waren, zijn medisch nagekeken. Er werden geen gezondheidsproblemen ontdekt, maar voor de zekerheid worden zij nog gemonitord, laat een woordvoerder weten.

Stolthaven Moerdijk is volgens de eigen site gespecialiseerd in de logistiek, opslag en distributie van grote hoeveelheden vloeistoffen en chemicaliën. Het bedrijf laat weten dat “een zeer kleine hoeveelheid van een chemisch product lekte tijdens een vrachtoperatie”. Het lek is gedicht, om de oorzaak ervan te achterhalen wordt onderzoek gedaan.

Voor het ongeluk aan de Middenweg, bij een haven in het Hollands Diep, werd een traumahelikopter opgeroepen.

Von der Leyen: landbouwbeleid moet anders en vooral duurzamer

BRUSSEL – De agrarische sector moet veerkrachtiger, concurrerender, “maar vooral duurzamer” worden, vindt Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie. Ze zei dat woensdag bij de ontvangst van het eindrapport over de toekomst van de Europese landbouwsector. Dat rapport is het resultaat van een dialoog tussen 29 belangrijke belanghebbenden uit de Europese agrarische voedingssector, het maatschappelijk middenveld, plattelandsgemeenschappen en de academische wereld.

In opdracht van Von der Leyen hebben zij sinds januari gezocht naar nieuwe perspectieven voor de landbouw, voedsel en plattelandsgebieden. In het rapport staan aanbevelingen die ze gaat gebruiken bij haar eerder aangekondigde visie voor landbouw en voedsel.

Een van de aanbevelingen is de versterking van de positie van boeren in de voedselketen. Boeren moeten worden aangemoedigd om beter samen te werken, efficiënter te werken en hun prijzen te verhogen, zodat ze “een fatsoenlijk inkomen” kunnen verdienen. Er moeten uniforme duurzaamheidsdoelstellingen worden geformuleerd. Boeren moeten worden gestimuleerd en geholpen om die duurzaamheidsambities waar te maken. Het huidige beleid moet worden aangepast om de overgang naar duurzame landbouw te versnellen.

Von der Leyen benadrukte het belang van evenwicht tussen landbouw en klimaat en natuur. Door gevolgen van de klimaatverandering, zoals extreme droogte, is de landbouwgemeenschap “een van de eerste slachtoffers van deze crises”, zei ze.

Er zijn oplossingen om de effecten van klimaatverandering “te verzachten of soms zelfs om te keren. We beginnen niet bij nul. We hebben belangrijke vooruitgang geboekt op weg naar meer duurzaamheid. Maar we weten allemaal dat er ambitieuzere stappen moeten worden gezet”, benadrukte Von der Leyen.

Ook zij vindt dat boeren een fatsoenlijk inkomen moeten kunnen verdienen. Landbouwers die voor en met de natuur werken, moeten worden ondersteund. “We weten dat dit alleen kan met een efficiënt systeem van beloningen en stimulansen.”

Volgens Von der Leyen heeft de dialoog tussen al die verschillende partijen met elk hun eigen belangen laten zien dat een “gepolariseerd debat” kan worden overstegen en “vertrouwen kan worden gecreëerd”.

In het voorjaar trokken boze boeren diverse keren naar Brussel om te protesteren tegen het in hun ogen te strenge Europese landbouwbeleid. Mede onder druk daarvan versoepelde de Europese Commissie de klimaatregels voor de landbouw.

OM wil geen straf voor hoogbejaarde dementerende man verdacht van doodslag op echtgenote

Openbaar Ministerie

AMSTERDAM – Het OM wil geen straf voor de hoogbejaarde dementerende man die verdacht wordt van doodslag op zijn echtgenote en brandstichting in hun woning in januari 2024. Onderzoek heeft uitgewezen dat de man de strafbare feiten onder invloed van stoornissen heeft gepleegd. Daarom dient de man naar het standpunt van het OM te worden ontslagen van alle rechtsvervolging. Het OM wil de man via een rechterlijke machtiging naar een passende plek toegeleiden.

Op 19 januari 2024 woedde er een brand in een woning aan de Van Speijkstraat in Amsterdam-West. Aan de brandweer meldde de toen 90-jarige bewoner van de woning dat zijn 84-jarige echtgenote nog in de woning aanwezig was. De brandweer trof de vrouw vervolgens zwaargewond in de woning aan. De volgende dag overleed zij in het ziekenhuis aan haar verwondingen. Haar hoogbejaarde echtgenoot werd door de politie aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de dood van zijn vrouw en brandstichting in de woning.

De patholoog heeft op basis van de sectie geconcludeerd dat de vrouw is overleden als gevolg van steekletsels aan rug, schouder en borst.

Onderzoek door de politie heeft uitgewezen dat een technische oorzaak voor de brand zoals kortsluiting is uitgesloten. Meest waarschijnlijk is dat er brand is gesticht door het achterlaten van brandende lucifers op verschillende plekken in de woning.

De man heeft direct al tegen de ambulancemedewerkers gezegd dat hij zijn vrouw had vermoord. Ook bij de politie en bij de rechter-commissaris heeft hij bekend zijn vrouw te hebben doodgestoken. Later heeft hij zijn eerdere verklaringen weersproken. De officier van justitie hecht waarde aan zijn eerdere verklaringen, omdat die aansluiten bij het forensische onderzoek en bij de bevindingen van de patholoog. Het OM acht zowel de doodslag op zijn echtgenote als de brandstichting in de woning bewezen.

De verdachte is zowel door een psycholoog en psychiater, als door een neuroloog en een neuropsycholoog onderzocht. De officier deelt hun conclusies: “Verdachte heeft deze ernstige feiten begaan, maar heeft die – in mijn optiek – nooit echt gewild. Onder invloed van zijn door dementie veroorzaakte stoornissen is hij tot zijn daden gekomen, maar doordat die stoornissen in dusdanige mate zijn handelen hebben bepaald, heeft hij in strafrechtelijk opzicht geen schuld en daarmee kunnen de feiten niet aan hem worden toegerekend.” Omdat er geen sprake is van schuld, moet er wat het OM betreft ontslag van alle rechtsvervolging (OVAR) volgen.

Verdachte wordt niet meer in staat geacht om op zichzelf te wonen en voor zichzelf te zorgen. Het OM heeft daarom het voornemen om de man via een rechterlijke machtiging naar een passende plek toe te geleiden. Een passende plek die de juiste zorg maar ook de juiste beveiliging kan bieden. Het onderzoek naar de haalbaarheid van een dergelijke rechterlijke machtiging loopt nog. Dat onderzoek moet wat het OM betreft worden afgewacht, omdat zonder beschikbare passende plek het risico bestaat dat de man anders zonder hulp en zorg op straat belandt.

Tijdens de volgende zitting (op 2 december) zullen de resultaten van het onderzoek betreffende de rechterlijke machtiging worden besproken en dan zal ook het onderzoek ter terechtzitting worden gesloten. Twee weken later volgt dan de uitspraak in de strafzaak en ook de uitspraak betreffende de rechterlijke machtiging. Tot die tijd blijft de verdachte in voorlopige hechtenis.

Gewonde bij steekincident in Eindhoven, verdachte (54) aangehouden

EINDHOVEN – Bij een ruzie op de Raiffeissenstraat in Eindhoven, die ontaardde in een steekincident, is woensdagmorgen een man uit Eindhoven lichtgewond geraakt.

De politie heeft een 54-jarige Eindhovenaar als verdachte aangehouden. Hij zit vast voor verder onderzoek, meldt de politie.

Agenten gingen rond 08.50 uur af op een melding over een vechtpartij op de Raiffeissenstraat. Uit hun eerste onderzoek bleek al snel dat het ging om een conflict tussen twee mannen en dat de ruzie escaleerde tot een steekincident.

De politieagenten hielden kort na het incident één van de twee Eindhovense mannen aan als verdachte. De andere man liep lichte verwondingen op aan zijn gezicht en nek en maakt het naar omstandigheden goed.

De recherche onderzoekt de aanleiding en toedracht van het steekincident en waarmee de verwondingen zijn toegebracht.

Protesten werknemers Volkswagen over dreigende sluiting fabrieken

WOLFSBURG – Honderden werknemers van Volkswagen protesteren woensdag tegen een dreigende sluiting van Duitse fabrieken van de autofabrikant.

Volkswagen praat werknemers bij op het hoofdkantoor in Wolfsburg over die mogelijke sluiting. Daarbij werden de topman en financieel directeur uitgejouwd door personeel.

Het bedrijf zei maandag dat er voor het eerst fabrieken in Duitsland gesloten kunnen worden om kosten te verlagen. Ook wil het concern afspraken rond het uitsluiten van gedwongen ontslagen schrappen. De ondernemingsraad en de vakbonden hebben al gezegd zich te zullen verzetten.

Volgens Volkswagen is de autoverkoop in Europa nog niet hersteld van de coronacrisis. Het concern meldt een jaarlijks verkoopverlies van een half miljoen auto’s sinds corona, wat zorgt voor overcapaciteit in fabrieken. Daardoor zouden twee fabrieken overbodig zijn geworden, aldus Volkswagen.

Er zijn duizenden werknemers op de bijeenkomst. Er werden leuzen geroepen tegen de directie zoals: “wij zijn Volkswagen, jullie niet!”. De voorzitter van de ondernemingsraad verklaarde dat de top van Volkswagen zijn werk niet goed doet en dat het personeel hier niet de dupe van mag worden.

Het bedrijf heeft Duitse autofabrieken in Wolfsburg, Emden, Osnabrück, Hannover, Zwickau en Dresden. Ook zijn er fabrieken voor onderdelen in Kassel, Salzgitter, Braunschweig en Chemnitz. In totaal telt Volkswagen ongeveer 120.000 werknemers in eigen land.

Volkswagen heeft niet gezegd welke fabrieken eventueel dicht kunnen gaan. Het is volgens het concern een uiterste stap als andere maatregelen niet snel tot kostenbesparingen leiden. Ook is nog niets gezegd over hoe groot het eventuele banenverlies kan zijn.

LAATSTE NIEUWS

Botlekbrug A15 zondagmiddag afgesloten voor wegverkeer door storing

UTRECHT - Door een technische storing kan de Botlekbrug niet meer "normaal bediend worden", meldde Rijkswaterstaat zondag. Omdat zeeschepen wachten op doorgang, wordt de...
×