Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 09:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 35

Maersk tekent langetermijnovereenkomst voor de inkoop van methanol

KOPENHAGEN – Maersk is een langetermijnovereenkomst voor de afname van bio-methanol aangegaan met LONGi Green Energy Technology Co., Ltd. De overeenkomst zal bijdragen aan het verlagen van de broeikasgasemissies van Maersks groeiende vloot van dual-fuel methanol-containerschepen.

Bio- en e-methanol blijven de meestbelovende alternatieve scheepvaartbrandstoffen om op te schalen in dit decennium, en de overeenkomst met LONGi is hiervan een bewijs. De grootste netto-nuluitdaging van de wereldwijde scheepvaart is het prijsverschil tussen fossiele brandstoffen en de alternatieven met lagere broeikasgasemissies.

“We blijven de lidstaten van de Internationale Maritieme Organisatie dringend aansporen om het speelveld gelijk te trekken door een wereldwijde groene brandstofstandaard en een ambitieus prijsmechanisme aan te nemen, die de industrie dringend nodig heeft”, zegt Rabab Raafat Boulos, Chief Operating Officer, AP Moller – Maersk.

Met de toevoeging van de LONGi-volumes boekt Maersk vooruitgang in het veiligstellen van voldoende methanol voor zijn eigen dual-fuel methanolvloot, waarvan er al zeven schepen in bedrijf zijn. De gecombineerde methanol-afnameovereenkomsten van Maersk voldoen nu aan meer dan 50 procent van de vraag van de dual-fuel methanolvloot in 2027.

De overeenkomst is voortgekomen uit Maersks groeiende wereldwijde portfolio van alternatieve brandstoffen, waarvan verschillende andere methanolprojecten zich momenteel in een vergevorderd stadium van ontwikkeling bevinden.

“Hoewel we geloven dat de toekomst van wereldwijde logistiek verschillende paden naar netto-nul zal zien, onderstreept deze overeenkomst het aanhoudende momentum voor methanolprojecten die worden nagestreefd door ambitieuze ontwikkelaars in alle markten. China blijft een pioniersrol spelen en het is bemoedigend om ook sterke marktontwikkelingen in andere regio’s te zien. Een voorbeeld is de VS, waar we nauw samenwerken met verschillende veelbelovende projecten”, Emma Mazhari Hoofd Energiemarkten bij AP Moller – Maersk.

De overeenkomst met LONGi levert bio-methanol geproduceerd in een faciliteit in Xu Chang, Centraal-China. De bio-methanol wordt geproduceerd uit residuen (stro en fruitboomstekken). Het voldoet aan Maersk’s methanolduurzaamheidseisen, waaronder ten minste 65 procent reducties in broeikasgasemissies op basis van de levenscyclus in vergelijking met fossiele brandstoffen.

Franke neemt Vitesse niet over door afhaken schuldeiser Parry

ARNHEM – Vitesse wordt toch niet overgenomen door Guus Franke. De overname is van de baan omdat de Amerikaan Coley Parry, de grootste schuldeiser van de Arnhemse voetbalclub, de miljoenenovereenkomst met de beoogde overnamekandidaat Franke heeft opgezegd.

De overeenkomst tussen Parry en Franke was een randvoorwaarde van de KNVB om de Arnhemse club te kunnen redden. Franke heeft Vitesse daarom woensdagochtend geïnformeerd dat “de overname hierdoor helaas van de baan is”.

“Wij hebben kosten noch moeite gespaard om Vitesse te redden, aan alle voorwaarden van de KNVB voldaan, en het geld voor de overname stond al klaar”, aldus Franke in een verklaring. “Maar onze deal om de miljoenenschuld van de Amerikaanse schuldeisers over te nemen was een randvoorwaarde van de KNVB, dat wist iedereen, dus het kan niemand verbazen dat ik op deze manier de club niet langer kan overnemen.”

Op 1 juli sloten Franke en Parry vlak voor het verstrijken van de deadline een overeenkomst dat Franke de miljoenenschuld van Vitesse aan Parry zou overnemen zodra de licentiecommissie van de KNVB de overname van Vitesse door Franke had goedgekeurd. Er moest alleen nog worden gewacht op de formele afronding van het vervolgonderzoek, in opdracht van de licentiecommissie, naar de herkomst van het geld dat Franke in de eerstedivisionist wilde investeren. Daarna zou de licentiecommissie naar verwachting nog één tot twee maanden extra tijd nodig hebben gehad om definitief akkoord te geven voor de overname.

Volgens de woordvoerder van Franke duurde het proces te lang voor Parry, waarna hij in een brief de overeenkomst heeft opgezegd.

“Gezien het verleden begrijp ik dat de KNVB alles en iedereen drie keer onder een vergrootglas wilde leggen”, zei Franke. “Dat laat onverlet dat als iedereen er half zo hard aan had getrokken als wij, de overname een feit was geweest en Vitesse gered.”

Vitesse is de nummer 19 van de Keuken Kampioen Divisie. Hoe de toekomst van de club eruitziet is niet bekend. De club laat weten pas later inhoudelijk te kunnen reageren.

Economie eurozone groeit sterker dan verwacht in derde kwartaal

LUXEMBURG – De economie van de eurozone is in het derde kwartaal van dit jaar sterker gegroeid dan verwacht. Volgens een eerste schatting van het Europese statistiekbureau Eurostat groeide de economie van het eurogebied met 0,4 procent in vergelijking met het voorgaande kwartaal. Economen hadden gerekend op een groei met 0,2 procent, na een groei van eveneens 0,2 procent in het tweede kwartaal.

Voor de gehele Europese Unie meldde Eurostat een groei van 0,3 procent in het derde kwartaal. Dat cijfer is gelijk aan de EU-groei in het tweede kwartaal van dit jaar.

Volgens de beschikbare cijfers voor de afzonderlijke EU-landen presteerde Ierland het best met een groei van 2 procent op kwartaalbasis. De sterkste krimp werd gemeten in Hongarije met een neergang van 0,7 procent. Eurostat meldde geen cijfers voor Nederland.

Duitsland

Eerder op de dag werd al bekend dat de Duitse economie, de grootste van Europa, onverwachts met 0,2 procent is gegroeid. Duitsland wist daarmee een recessie te ontlopen, na een krimp in het tweede kwartaal. Frankrijk, de tweede economie van het eurogebied, groeide met 0,4 procent. De Spaanse economie groeide met 0,8 procent, terwijl Italië een nulgroei liet zien.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) publiceert op 14 november een eerste berekening over de groei van de Nederlandse economie in het derde kwartaal. In het tweede kwartaal groeide de Nederlandse economie nog met 1 procent, na een krimp van 0,3 procent in het eerste kwartaal.

ING-econoom Bert Colijn blijft voorzichtig over de vooruitzichten van de eurozone voor de komende maanden, ondanks de sterker dan verwachte groei in het afgelopen kwartaal. Volgens hem blijven consumenten veel sparen, waardoor het effect van de loongroei op de bestedingen beperkt is. “We zien dit niet als de start van een levendig herstel. De economie van de eurozone blijft voorlopig traag en de groei in het vierde kwartaal zal waarschijnlijk lager uitvallen dan de verrassend sterke groei van het derde kwartaal.”

D-TEC en Den Hartogh bundelen krachten voor innovatief tankcontainerchassis

KESTEREN – D-TEC heeft in nauwe samenwerking met Den Hartogh Logistics een vernieuwd tankcontainerchassis ontwikkeld, dat is gericht op verbeterde veiligheid en lagere onderhoudskosten. Door gezamenlijk kritisch te kijken naar het bestaande model en goed te luisteren naar de behoefte van de klant, voerde D-TEC verschillende innovaties door. De nieuwe chassis worden sinds deze maand gefaseerd uitgeleverd aan Den Hartogh door D-TEC dealer Vlastuin.

Ervaring vanuit de praktijk

Erik Overgaauw, Technical Project Manager bij Den Hartogh Logistics, legt uit: “Veiligheid heeft bij ons de hoogste prioriteit. Chauffeurs stappen meerdere keren per dag van het chassis op en af, dus we hebben de achter-instap zorgvuldig onder de loep genomen. We hebben onze ervaringen en inzichten gedeeld met de productmanagers en engineers van D-TEC, zodat er optimalisaties konden worden aangebracht aan de bumper en het bordes.”

Slimme innovatie én laagste eigen gewicht

Naast veiligheid waren ook schadepreventie en onderhoudskosten belangrijke aandachtspunten in het ontwikkelingsproces. “We hebben gezocht naar manieren om de kosten op dit gebied zo laag mogelijk te houden”, vervolgt Overgaauw.

“Er zijn enkele componenten verplaatst, er is extra verlichting aangebracht en het chassis is uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS). Door onze kennis en ervaring te bundelen, hebben we een chassis ontwikkeld dat zowel veilig in gebruik is als lage onderhoudskosten heeft, zonder concessies te doen aan het lage eigen gewicht.”

Gedreven door vooruitgang

De samenwerking tussen D-TEC en Den Hartogh heeft geresulteerd in een innovatief en betrouwbaar tankcontainerchassis dat voldoet aan de hoge eisen van de markt en tegelijkertijd inspeelt op de dagelijkse praktijk van chauffeurs.

Tim van der Roest, CEO van D-TEC: “Het vertrouwen van Den Hartogh in onze chassis laat zien dat onze innovatieve oplossingen voldoen aan de hoogste industrienormen. We zijn blij dat we op deze manier kunnen bijdragen aan de efficiëntie en groei van Den Hartogh. Dit sluit naadloos aan bij de visie van D-TEC om klantwaarde centraal te stellen en de laagste Total Cost of Ownership (TCO) te realiseren. Zo bewijzen we wederom dat we onze slogan “Lift up your profit” in de praktijk waarmaken.”

De nieuwe opties zijn vanaf heden beschikbaar voor alle afnemers van D-TEC.

Klunder Transport BV uit Coevorden failliet

COEVORDEN – Voor de rechtbank van Noord-Nederland is op dinsdag 29 oktober 2024 Klunder Transport BV door de rechter failliet verklaard.

Volgens curator mr. Sluyter lag het bedrijf al enkele maanden stil.

Volgens de curator hebben een derde en het bedrijf zelf het faillissement aangevraagd. Het bedrijf was vooral actief in transport naar Spanje. In corona-tijd kwam dit nagenoeg stil te liggen. Daarna kwam de oorlog in de Oekraïne en in combinatie met de hoge brandstofprijzen kon het transportbedrijf zijn hoofd niet meer boven water houden.

Hoeveel personeel werkzaam is bij het transportbedrijf dat in 2018 werd opgericht is niet duidelijk. Volgens de Kamer van Koophandel zou er slechts één persoon werkzaam zijn.

LEES OOK
Algéra Transport BV en Algéra Warehousing BV failliet verklaard

De website van het bedrijf is inmiddels niet meer in de lucht.

De curator laat weten dat het bedrijf gaan doorstart zal maken. Inmiddels zijn de vrachtwagens al weg. “Het is enkel nog een kwestie van afwikkelen”, aldus mr. Sluyter.

Duitsland ontloopt onverwachts recessie in derde kwartaal

WIESBADEN – De economie van Duitsland, de grootste van Europa, is in het derde kwartaal van dit jaar onverwachts toch weer gegroeid, na een krimp in het tweede kwartaal. De belangrijkste handelspartner van Nederland ontloopt daarmee een recessie, waarvan sprake is bij twee kwartalen van krimp op rij.

Volgens een eerste schatting van het Duitse federale statistiekbureau Destatis groeide de Duitse economie met 0,2 procent in vergelijking met het voorgaande kwartaal. De groei is een onverwachte meevaller voor Duitsland, aangezien economen hadden gerekend op een krimp van 0,1 procent in het derde kwartaal. In het tweede kwartaal was sprake van een herziene krimp met 0,3 procent. Die viel groter uit dan de eerder gemelde krimp van 0,1 procent.

De Duitse economie profiteerde volgens Destatis in het afgelopen kwartaal van toegenomen uitgaven van de overheid en huishoudens. Eerder kampte Duitsland juist met lagere bestedingen van huishoudens door de hoge inflatie. Daarnaast staat de omvangrijke Duitse industrie onder druk door een zwakkere export.

Mede door de problemen in de industrie verlaagde het Internationaal Monetair Fonds (IMF) onlangs nog de groeiverwachtingen voor Duitsland. Het fonds verwacht nu dat de groei van de grootste Europese economie dit jaar waarschijnlijk helemaal stilvalt. Bij de vorige raming in juli voorzag het IMF nog een bescheiden groei van 0,2 procent. Volgend jaar zou er wel 0,8 procent groei in zitten, maar dat is 0,5 procentpunt slechter dan verwacht.

Volgens ING-econoom Carsten Brzeski is het goed nieuws dat Duitsland een recessie heeft weten te vermijden. Het positieve nieuws wordt echter deels overschaduwd door de sterkere krimp in het tweede kwartaal. Ook neemt de verrassende groei in het derde kwartaal volgens hem nog niet de zorgen weg dat Duitsland vastzit in een periode van trage economische groei.

Algéra Transport BV en Algéra Warehousing BV failliet verklaard

Faillissement
Foto: Adobe Stock

WENUM WIESEL – Op dinsdag 29 oktober zijn voor de rechtbank van Gelderland Algéra Transport BV en Algéra Warehousing BV failliet verklaard.

De oorzaak voor het faillissement en wie het aangevraagd heeft is op dit moment nog niet bekend.

Bij het transportbedrijf dat, volgens de bedrijfswebsite teruggaat naar 1991, werkten volgens gegevens van de Kamer van Koophandel zeventien werknemers.

Zoals gezegd werd Algéra Transport in 1991 opgericht door Alie en Gerrit Rattink en werd de eerste vrachtwagen aangeschaft. De eerste kilometers werden hoofdzakelijk gemaakt als charter.

In de loop der jaren breidde het bedrijf zich gecontroleerd uit. In 1996 kwam er naast het transport de mogelijkheid tot opslag en warehousing bij toen de onderneming het pand aan de Aalbosweg in Vaassen betrok. Eind 2015 heeft Algéra Transport zijn intrek genomen in het huidige pand aan de Papegaaiweg in Wenum Wiesel en staat inmiddels de tweede generatie aan het roer.

[tekst gaat verder onder foto]

Vandaag de dag beschikt Algéra Transport, volgens de website, over achttien vrachtwagens en heeft men een opslagcapaciteit van meer dan 15.000 pallets.

In 2022 kreeg het bedrijf Algéra Warehousing een Last onder Dwangsom opgelegd vanwege de omgevingsvergunning die de bedrijfsactiviteiten die werden uitgevoerd niet zouden toestaan. Het bedrijf ging hierop in beroep maar ook dit hoger beroep verloren zij.

Of het bedrijf een doorstart zal maken is op dit moment nog niet bekend.

Veilig Verkeer Nederland wil specifieke regels voor fatbikes

AMERSFOORT – Er moeten specifieke regels komen voor fatbikes om de verkeersveiligheid te waarborgen. Dat meldt Veilig Verkeer Nederland (VVN) in reactie op het bericht van VeiligheidNL.

Die organisatie meldde dinsdag dat in de eerste week van oktober 96 mensen die als bestuurder of passagier op een fatbike zaten na een ongeval op de spoedeisende hulp (SEH) belandden.

In bijna de helft van de fatbike-ongelukken was het slachtoffer volgens VeiligheidNL tussen de 12 en 15 jaar. De cijfers zijn afkomstig van 82 SEH-afdelingen die begin oktober een week lang het aantal fietsongevallen, waaronder dus ook ongevallen met fatbikes, registreerden.

Fatbikes passen volgens VVN niet binnen de categorie fietsen, vanwege hun “unieke kenmerken”. “Fatbikes hebben de potentie om hoge snelheden te bereiken, zelfs zonder trappen. In combinatie met de vaak jonge leeftijd van de fietsers leidt dit tot grote risico’s.” VVN wil ook het gevaar van opgevoerde fatbikes benadrukken, “die illegaal zijn op de weg en een risico vormen voor de verkeersveiligheid”.

Protest op Mediapark voor gedode kinderen en journalisten in Gaza

HILVERSUM – Op het Mediapark in Hilversum organiseert de stichting Plant een Olijfboom maandag een herdenkingsprotest voor slachtoffers in Gaza. Hierbij worden onder meer duizenden paren kinderschoenen neergezet en wordt stilgestaan bij vermoorde Palestijnse journalisten.

Volgens de organisatie is “iedereen in Nederland” welkom om maandag voor Beeld & Geluid tussen 12.00 en 17.00 uur “een knuffeltje, bloem of briefje” neer te leggen. Daarnaast mogen mensen ook zelf kinderschoenen plaatsen om stil te staan bij het aantal dagelijkse Palestijnse kinderdoden.

In totaal zijn volgens het Palestijnse ministerie van Gezondheid sinds 7 oktober vorig jaar meer dan 43.000 mensen gedood in de oorlog met Israël. Ook zijn zeker 134 journalisten in het gebied omgekomen.

Afzetprijzen industrie waren twee procent lager in september

Industrie
Image by freepik

DEN HAAG – De afzetprijzen van de Nederlandse industrie waren in september gemiddeld 2,0 procent lager dan in september 2023, meldt het CBS. In augustus lagen de prijzen 0,4 procent lager dan een jaar eerder.

Grotere daling olieprijzen jaar op jaar

De prijsontwikkeling van ruwe aardolie heeft in de regel een sterke invloed op de afzetprijzen van de industrie. In september kostte een vat ruwe North Sea Brent bijna 66 euro. Dat was ruim 24 procent minder dan een jaar eerder. In augustus kostte een vat ruwe North Sea Brent olie 71,5 euro, ruim 8 procent minder dan een jaar eerder.

Producten van de aardolie-industrie waren in september 31,2 procent goedkoper dan in september 2023. In augustus lagen de prijzen 18,1 procent lager dan een jaar eerder. Ook in de chemische industrie hangt de afzetprijs over het algemeen samen met de olieprijs. De afzetprijzen van de chemische industrie waren in september 1,1 procent lager dan een jaar eerder. In augustus lagen de prijzen 0,6 procent hoger jaar op jaar.

Afzetprijzen industrie dalen in september

De afzetprijzen van de industrie zijn in september ten opzichte van augustus met 0,7 procent gedaald. De prijzen op de buitenlandse markt daalden met 0,8 procent, de prijzen op de binnenlandse markt met 0,4 procent.

Bevolkingsgroei eerste drie kwartalen lager dan in 2023

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – In de eerste drie kwartalen van 2024 is de bevolking van Nederland met 85,3 duizend inwoners gegroeid. In dezelfde periode een jaar eerder groeide de bevolking met bijna 24 duizend mensen meer. Dat de bevolkingsgroei dit jaar lager uitvalt, komt vooral doordat er minder immigranten naar Nederland kwamen. Ook is het aantal emigranten en sterfgevallen licht toegenomen. Eind september 2024 telde Nederland 18,03 miljoen inwoners. Dat meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers.

In de eerste negen maanden van 2024 vestigden zich 243 duizend mensen in Nederland, en vertrokken er 154 duizend naar het buitenland. Het migratiesaldo (immigratie minus emigratie) kwam daarmee uit op 89 duizend. Dat is ruim 20 duizend lager dan in dezelfde periode van 2023. Er kwamen 18 duizend immigranten minder, en er vertrokken 4 duizend emigranten meer.

De totale bevolkingsgroei kwam, net als in 2023, volledig door buitenlandse migratie. Er overleden namelijk meer mensen dan er werden geboren.

Meeste immigranten uit Syrië, immigratie van Europeanen sterk gedaald

Per saldo kreeg Nederland er in de eerste negen maanden van 2024 de meeste mensen bij uit Azië. Het aantal immigranten uit Syrië en Irak nam toe ten opzichte van een jaar eerder. Bij deze twee landen gaat het vooral om asielmigratie. Het aantal immigranten uit India daalde juist sterk. Uit India komen voornamelijk arbeidsmigranten. Per saldo kwamen de meeste migranten uit Syrië. In de eerste negen maanden van 2024 kwamen er bijna 18 duizend Syriërs naar Nederland, 4 duizend meer dan een jaar eerder, terwijl 700 Syriërs emigreerden.

De opvallendste verandering ten opzichte van 2023 betreft de migratie van mensen uit Europa. Het migratiesaldo met andere Europese herkomstlanden daalde met ruim een derde. Er kwamen minder immigranten met een Oekraïense of Russische herkomst naar Nederland. Ook vestigden zich minder mensen uit de Europese Unie (EU) (exclusief Nederlanders), terwijl er juist meer emigreerden.

Minder immigranten uit de EU, meer emigranten

Mensen migreren binnen de Europese Unie vooral voor werk, studie of gezin. Nederland had de afgelopen jaren een positief migratiesaldo met vrijwel alle EU-landen, wat betekent dat de immigratie hoger lag dan de emigratie. In de eerste negen maanden van 2024 kreeg Nederland er door migratie van EU-burgers (exclusief Nederland) bijna 17 duizend inwoners bij: ruim 83 duizend EU-burgers vestigden zich in Nederland, terwijl er ruim 66 duizend vertrokken.

De afgelopen jaren is het positieve migratiesaldo sterk gedaald, omdat de immigratie afnam en de emigratie toenam. In 2023 kwamen er in dezelfde periode per saldo nog ruim 28 duizend mensen bij uit andere EU-landen, in 2022 bijna 35 duizend.

De daling van het migratiesaldo betrof het merendeel van de herkomstlanden binnen de EU, maar vooral Polen en Bulgarije. In de eerste drie kwartalen van 2024 kwamen er in Nederland 1 800 Polen bij. In 2023 waren dat er nog ruim drie keer zo veel (5 600), en in 2022 lag het nog hoger (7 300). Enerzijds is de immigratie van Polen gedaald, anderzijds zijn er meer Polen uit Nederland vertrokken. Ook Bulgaren komen de laatste jaren minder naar Nederland, en vertrekken vaker. Hetzelfde geldt voor Zuid-Europese herkomstlanden (Spanje, Italië) en voor de ons omringende landen België, Duitsland en Frankrijk. In 2024 kwamen er tot dusverre iets minder Duitsers naar Nederland dan er emigreerden.

Meer overledenen dan geboorten

In de eerste negen maanden van 2024 overleden ruim 128 duizend mensen, en werden bijna 125 duizend kinderen geboren. De natuurlijke aanwas was daarmee met ruim 3 duizend negatief. Het aantal geboorten is tussen 2010 en 2015 sterk gedaald, en blijft sindsdien laag.

Daarnaast neemt de sterfte al langere tijd toe doordat de bevolking vergrijst. Aan het begin van de coronapandemie, in 2020, nam de sterfte sterker toe. In de jaren erna is de sterfte betrekkelijk hoog gebleven. In 2023 overleden in de eerste drie kwartalen voor het eerst meer mensen dan er werden geboren. De natuurlijke aanwas is in 2024 sterker negatief geworden doordat de sterfte verder toenam. Dit is toe te schrijven aan het ouder worden van de bevolking.

Vertragingen op vliegveld Eindhoven door mist

EINDHOVEN – Reizigers via het vliegveld van Eindhoven moeten woensdagochtend rekening houden met vertragingen en mogelijk ook annuleringen door mist. Dat stelt de luchthaven in een bericht op de website.

Bij de vluchtinformatie is te zien dat verschillende ochtendvluchten met een uur vertraging vertrekken. Van annuleringen lijkt nog geen sprake.

Volkswagen benadrukt noodzaak reorganisatie na flink lagere winst

Foto: Adobe Stock

WOLFSBURG – Het in een crisis verkerende autoconcern Volkswagen heeft het afgelopen kwartaal 64 procent minder winst gemaakt dan een jaar eerder. De grootste autoproducent van Europa kampt met hoge kosten en grote concurrentie op de Chinese markt. “Dit onderstreept de dringende noodzaak van aanzienlijke kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen”, zegt financieel directeur Arno Antlitz.

Volkswagen kondigde eerder al forse besparingen aan. Volgens de ondernemingsraad verdwijnen in Duitsland tienduizenden banen en sluiten drie van de tien fabrieken. Het concern achter in totaal tien merken gaat bij de kwartaalcijfers niet in op de exacte grootte van de reorganisatie, maar spreekt er woensdag wel verder over met werknemers.

Volkswagen had wereldwijd eind september ruim 684.000 medewerkers, van wie ruim 295.000 in Duitsland.

4 procent

Volkswagen verlaagde vorige maand al voor de tweede keer op rij de verwachtingen voor dit jaar. De operationele marge van een kleine 4 procent in het derde kwartaal was de laagste sinds de coronacrisis.

De betere verkopen in West-Europa geven de producent van ook onder meer Audi en Porsche wel vertrouwen in een goed einde van het jaar. “Dit is een bewijs van ons versterkt productaanbod, van auto’s met verbrandingsmotor tot hybrides en volledig elektrische voertuigen. Dat geeft ons de wind in de rug voor het laatste kwartaal”, verwacht Antlitz.

In de eerste negen maanden van het jaar verkocht Volkswagen wel alsnog 1 procent minder voertuigen in West-Europa dan vorig jaar, in China was de krimp met 12 procent groter. In de Verenigde Staten (plus 4 procent) en Zuid-Amerika (plus 16 procent) was het concern succesvoller. Op een omzet van 79 miljard euro bleef er van juli tot en met september 1,6 miljard euro nettowinst over.

Vertrouwen producenten industrie is verslechterd in oktober

DEN HAAG – De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging van -1,7 in september naar -3,2 in oktober, aldus het CBS. Fabrikanten waren vooral minder positief over de verwachte bedrijvigheid.

Het producentenvertrouwen lag in oktober onder het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar van -1,3. Het vertrouwen bereikte in oktober 2021 de hoogste waarde (10,4). In april 2020 werd de laagste waarde (-31,5) genoteerd.

Minder positief over verwachte bedrijvigheid

Producenten waren minder positief over de verwachte productie in de komende drie maanden. Ook waren ze negatiever over hun orderpositie en de voorraden gereed product.

Een deelindicator was positief. Het aantal producenten dat verwacht dat hun productie de komende drie maanden zal toenemen was groter dan het aantal dat een afname van de productie voorziet.

De andere twee deelindicatoren van het producentenvertrouwen waren negatief. Het aantal producenten dat de orderpositie groot acht, was kleiner dan het aantal dat de orderportefeuille klein vindt, gelet op de tijd van het jaar. Het aantal producenten dat de voorraad eindproduct als klein beschouwt, was kleiner dan het aantal dat de voorraden groot vindt.

Daling vertrouwen in ruim de helft van de branches

In ruim de helft van de belangrijkste branches van de industrie verslechterde het vertrouwen. De fabrikanten in de elektrotechnische en machine-industrie waren het meest positief van alle branches, maar wel minder positief dan in september.

Bezettingsgraad neemt af

De benutting van machines en installaties in de industrie kwam bij aanvang van het vierde kwartaal van 2024 uit op 77,1 procent. Dat is lager dan een kwartaal eerder (78,0 procent). Het is ook de laagste bezettingsgraad sinds oktober 2020.

Productie industrie 0,5 procent lager in augustus

De kalendergecorrigeerde productie van de Nederlandse industrie was in augustus 0,5 procent lager dan in augustus 2023. De krimp was kleiner dan in de voorgaande 7 maanden. Voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerd steeg de productie in augustus met 2,1 procent ten opzichte van juli.

China dient klacht in over heffingen elektrische auto’s bij WTO

BEIJING – China heeft bij de wereldhandelsorganisatie WTO een klacht ingediend over de nieuwe heffingen die de Europese Unie wil invoeren voor Chinese elektrische auto’s. De regering in Beijing wil ook de onderhandelingen over de tarieven met Brussel voortzetten.

De heffingen van maximaal ongeveer 35 procent gaan donderdag in. Volgens de Europese Unie leiden de Chinese staatssubsidies tot oneerlijke concurrentie.

China liet woensdagochtend weten niet akkoord te gaan met het besluit en een klacht te hebben ingediend bij de geschillencommissie van de WTO.

“China zal alle nodige maatregelen nemen om de legitieme rechten en belangen van Chinese bedrijven krachtig te beschermen”, aldus het Chinese ministerie van Handel.

Tegelijkertijd hoopt het Chinese ministerie dat de EU met China wil samenwerken “om snel een wederzijds aanvaardbare oplossing te vinden en een escalatie van handelsconflicten te voorkomen.”

LAATSTE NIEUWS

Verkeer A15 bij Rotterdam

Spoorstaking leidt niet tot extra drukte op de weg

DEN HAAG - De staking van verkeersleiders van ProRail waardoor het treinverkeer in Midden-Nederland vrijdagochtend stilligt, lijkt niet te zorgen voor extra drukte op...