ANTWERPEN – Op zondag 20 mei controleerden verschillende Belgische politie- en inspectiediensten 202 chauffeurs en hun vrachtwagen. Dat gebeurde op een parkeerterrein aan de Noorderlaan in het Antwerpse havengebied, waar vrachtwagenchauffeurs in grote getalen het verlengde weekend, al dan niet noodgedwongen, moeten doorbrengen.
De controles gebeurden onder leiding van de Arbeidsauditeur (Arbeidsinspectie, red) en hadden hoofdzakelijk als doel het respecteren van de sociale wetgeving. Voor 135 van de gecontroleerde chauffeurs bleek de werkgever niet in gepaste accommodatie te voorzien: zij brachten het weekend in hun vrachtwagen door.
De actie begon al vroeg in de ochtend. Rond 08:00 uur sloten de Federale Wegpolitie en Scheepvaartpolitie, Politiezone Antwerpen en teams van verschillende zones uit de buurt het parkeerterrein af. Samen met (sociale) inspectiediensten met de steun van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) en de European Labour Authority (ELA) en onder leiding van de Arbeidsauditeur zijn alle vrachtwagens en hun chauffeurs gecontroleerd. De Civiele Bescherming stond de overheden logistiek bij tijdens de groot opgezette operatie.
Alle vrachtwagens die geparkeerd stonden op het terrein en waarvan de chauffeur aanwezig was, zijn gecontroleerd. De klemtoon van de controles lag op het respecteren van de sociale wetgeving. Het Mobility Package is een pakket van Europese wet- en regelgeving voor de transportsector. Die is er in het voordeel van de chauffeurs en waakt over hun arbeids- en leefomstandigheden. In die zin was de controle eerder gericht op het beleid van de werk- of opdrachtgevers van de chauffeurs. Vanzelfsprekend werden ook de boorddocumenten en de tachograaf gecontroleerd.
Op de parkeerplaats waren 341 vrachtwagens aanwezig. Alle 202 voertuigen waarvan de bestuurder aanwezig was, werden gecontroleerd. Er werden in totaal 135 overtredingen vastgesteld omtrent de wekelijkse rust van de chauffeurs. De werkgevers moeten ervoor zorgen dat de chauffeurs hun wekelijkse lange rust niet in hun vrachtwagen doorbrengen, maar in een hotel of ander passend verblijf. In de praktijk blijkt echter dat er voor de chauffeurs vaak geen alternatieve rustplaats voorzien is.
Daarnaast werden er 70 overtredingen op de terugkeerplicht vastgesteld. Vrachtwagens moeten minstens elke acht weken terugkeren naar het land van vestiging van het transportbedrijf. En ook de chauffeur moet minstens elke vier weken de mogelijkheid krijgen om naar huis terug te keren. Voor 35 van de gecontroleerde chauffeurs bleek dat niet het geval.
In totaal werd voor 255.762 euro aan boetes uitgeschreven, meestal voor het transportbedrijf (en dus niet voor de chauffeur zelf).
Drie trailers werden bestuurlijk verzegeld omwille van een gevaar voor de openbare gezondheid en veiligheid, een andere werd geïmmobiliseerd wegens het ontbreken van de nodige transportdocumenten.
Waar nodig zal verder onderzoek worden opgestart door de bevoegde politie- of inspectiediensten, bijvoorbeeld bij aanwijzingen van illegale tewerkstelling of buitenlandse firma’s die vanuit ons land blijken te opereren.
Verder werden er processen-verbaal uitgeschreven voor illegale tewerkstelling, vier waarschuwingen vanwege veiligheid en welzijn op het werk, een onderzoek naar cabotage en detachering van een chauffeur en twee processen-verbaal voor buitenlandse transportbedrijven voor tewerkstelling in België.
Een Roemeens transportbedrijf had van de parkeerplaats hun uitvalsbasis gemaakt. De Roemeense voertuigen keerden nooit terug naar Roemenië. De chauffeurs van deze firma werden betaald volgens de Roemeense arbeidsvoorwaarden terwijl deze door de Belgische arbeidsvoorwaarden dienden betaald te worden.
De vijf aanwezige trekkers werden in beslag genomen op bevel van de arbeidsauditeur. Een vermogensonderzoek wordt uitgevoerd.
Voor een andere buitenlandse firma die zeven trucks exploiteerde vanaf de parkeerplaats wordt een onderzoek ingesteld.