Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 21:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 347

Honderdste DAF voor Joh. van der Haas BV

EINDHOVEN – Recentelijk ontving Transportbedrijf Joh van der Haas B.V. de sleutels van haar honderdste DAF voor het hoofdkantoor van DAF Trucks in Eindhoven. Deze mijlpaal werd bereikt in het jaar waarin het bedrijf ook haar 70-jarig bestaan viert.

Toen Johan van der Haas in 1954 besloot als vrachtrijder zelfstandig verder te gaan, was dat de start van het transportbedrijf Joh. van der Haas. Het vervoer bestond uit agrarische producten afkomstig van de land- en tuinbouw.

In de aanvang werd er nog gewerkt met paard en wagen, maar medio jaren ’60 werd de eerste DAF aangeschaft. Deze DAF werd aangeschaft bij DAF dealer Blansjaar, die later opging in het huidige BLOM-DSW. Daarmee was de basis gelegd voor een langdurige relatie die tot op de dag van vandaag voortduurt.

In 1994 besloot Johan van der Haas samen met zijn vrouw het kalmer aan te gaan doen en droeg het stokje over aan de volgende generatie. Het bedrijf groeide verder met een vestiging in België en ook het wagenpark nam toe. Ook specialiseerde het bedrijf zich ondertussen in transport voor de tuinbouw en de sierteelt.

Om deze transporten betrouwbaar en volgens de nieuwste eisen uit te kunnen voeren wordt het wagenpark up to date gehouden door jaarlijks een aantal voertuigen te vervangen. De decennia lange betrouwbare relatie met DAF en BLOM-DSW heeft het mogelijk gemaakt dat nu het honderdste DAF voertuig aan de vloot is toegevoegd. Tijdens een speciale overhandiging werd deze mijlpaal gevierd tijdens een bezoek van de voltallige directie aan DAF Trucks in Eindhoven.

 

Shell verdedigt op jaarvergadering opvoeren productie fossiel lng

Andrew Mackenzie

LONDEN – Shell heeft het opvoeren van de productie van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) verdedigd op zijn jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Die fossiele brandstof blijft nodig omdat de vraag naar energie blijft toenemen door bevolkingsgroei en toenemende welvaart, betoogde voorzitter Andrew Mackenzie. Ook olie blijft “lange tijd een vitale rol spelen” omdat de luchtvaart en transportsector nog te weinig alternatieven voorhanden hebben, verklaarde hij.

“Shell gelooft dat de wereld meer behoefte heeft aan lng, dat een belangrijke brandstof zal zijn in de energietransitie”, zei Mackenzie, die wees op de lagere CO2-uitstoot in vergelijking met steenkool. Vooral in China en andere Aziatische landen waar kolen een grote rol spelen, zou gas voor minder uitstoot zorgen. De focus op gas zou ook de overstap op biogas of waterstof vergemakkelijken, zei hij.

Mackenzie en Shell-topman Wael Sawan benadrukten tegelijkertijd dat het olie- en gasconcern erop mikt om in 2050 per saldo geen broeikasgassen uit te stoten. “We investeren tussen 2023 en 2025 ook 10 miljard tot 15 miljard dollar in CO2-arme energie, zoals laadpalen voor elektrische auto’s, hernieuwbare elektriciteit, biobrandstoffen, waterstof en het afvangen en opslaan van CO2”, zei Sawan in zijn openingsspeech.

Aanpassing klimaatdoelen

“Mensen overschatten vaak wat op de korte termijn kan veranderen, maar onderschatten wat op de lange termijn kan veranderen. De huidige uitdagingen zijn veel te complex om in die val te trappen”, sprak Mackenzie.

Door meer werk te maken van gaswinning en de olieproductie niet verder te verlagen, haalde het energiebedrijf zich de woede op de hals van milieuorganisaties. Ook de aanpassing van de klimaatdoelen zorgt voor scepsis. In maart zei Shell in 2030 per eenheid energie de uitstoot met 15 tot 20 procent te hebben verlaagd, in plaats van het eerdere doel van 20 procent. De doelstelling voor 2035 schrapte Shell volledig.

De activistische aandeelhouder Mark van Baal, die Shell jaarlijks oproept meer te doen tegen CO2-uitstoot, daagde het Shell-bestuur uit om uit te leggen hoe het klimaatdoel van 2050 wordt gehaald zonder het woord “geloof” erin. “Ik heb geen antwoord gekregen en ik weet waarom. U weet dat dit niet werkt. Zeg gewoon: ik geloof niet in Parijs”, zei hij vervolgens.

Meerdere gewonden bij ongeval op A73 [+foto]

A73

REUVER –  Op de A73 ter hoogte van Reuver zijn dinsdagmiddag meerdere personen gewond geraakt bij een aanrijding waarbij twee auto’s zijn betrokken.

Een vrachtwagenchauffeur heeft zijn vrachtwagen dwars over de weg gezet om het ongeval af te schermen.

De A73 Nijmegen richting Maasbracht is bij Reuver afgesloten. Omrijden kan vanaf Venlo over de A67 en de A2, meldt de ANWB.

De oorzaak voor het ongeval is op dit moment niet bekend, de politie zal daar onderzoek naar doen.

Vakbond kondigt nieuwe staking bij metaalbedrijven aan

UTRECHT – Vakbonden FNV en CNV kondigen opnieuw stakingen in de metaalsector aan. Werknemers van metaalbedrijven dreigen donderdag 24 uur het werk neer te leggen in Drenthe en vrijdag in Noord-Holland en Utrecht. Werkgevers blijven zich volgens de bonden verzetten tegen een goede cao voor de ongeveer 360.000 medewerkers.

Werknemers blijven staken totdat er voor de vakbond een goede cao ligt, zegt FNV-onderhandelaar Peter Reniers. “We hebben de afgelopen cao-periode fors ingeleverd op koopkracht, maar hier lijken de werkgevers totaal geen boodschap aan te hebben.” De cao geldt voor werknemers van kleinere metaal- en techniekbedrijven, zoals installatie- of isolatiebedrijven. Bij bijvoorbeeld Spie, Unica en Equans wordt gestaakt.

FNV wil onder meer een structurele loonsverhoging van ruim 10 procent om de gestegen inflatie te compenseren. Daarbovenop wil de vakbond een salarisverhoging van 100 euro bruto per maand om de koopkracht te verbeteren.

Hervatting overleg

Bijna zeshonderd werknemers deden mee aan een 24 uursstaking in Friesland en de Noordoostpolder vorige maand. FNV-bestuurder Wilma Nieveen zei daarbij dat de werkonderbreking impact had op de productie bij bedrijven en dat sommige afdelingen volledig stillagen.

“Stakingen brengen nieuwe cao’s in de metaal en techniek niet dichterbij”, zegt Ron Follon, onderhandelaar namens de Federatie Werkgeversorganisaties Techniek (FWT). Voor nieuwe cao’s moet het overleg volgens hem worden hervat. Hij roept de vakbonden daarom op om terug te keren naar de onderhandelingstafel.

De werkgevers hadden eerder een naar eigen zeggen “stevig eindbod” gedaan met een “flinke” loonsverhoging van ruim 9 procent. “De vakbonden houden vast aan een looneis van ruim 13 procent. Daarmee plaatsen ze zich buiten de realiteit. Dit kunnen werkgevers simpelweg niet dragen”, stelde Follon vorige maand.

Organisatie Giro schrapt Umbrailpas na dreigement renners

Giro

LIVIGNO – Na enkele chaotische uren heeft de organisatie van de Giro d’Italia besloten de Umbrailpas uit het parcours van de zestiende etappe te schrappen. De renners hadden dinsdagochtend unaniem gedreigd niet van start te gaan vanwege gevaarlijke omstandigheden op de Umbrailpas waar sneeuw en ijskoude regen worden verwacht.

Kort voor de oorspronkelijke start om 11.30 uur besloot de organisatie de Umbrailpas over te slaan. In een persbericht meldt de organisatie van de Giro d’Italia dat hiertoe is besloten omdat de weersomstandigheden snel verslechterden.

De renners rijden nu vanuit Livigno naar de Munt Raschera-tunnel, waar ze in de auto stappen en naar Prati allo Stelio gaan. Daar gaat de flink ingekorte etappe rond 14.00 uur van start.

Lang onduidelijkheid

Enkele renners uitten harde kritiek op de organisatie van de Giro doordat er lange tijd onduidelijkheid heerste over de zestiende etappe. De Australische klassementsrenner Ben O’Connor (Decathlon AG2R La Mondiale) sprak van “één van de slechtst georganiseerde koersen die er zijn”.

De huidige nummer 4 van het klassement was witheet. “Dit zou elders nooit gebeuren”, aldus O’Connor. “Het is zonde dat we in 2024 zitten en er nog altijd dinosaurussen zijn die de menselijke kant niet zien. Ik zou koersdirecteur Mauro Vegni in onze positie willen zien. Buiten op een fiets gaan zitten, de start van de rit doen, en zien wat hij dan als antwoord geeft na een paar uur.”

De grote favoriet voor de eindzege, Tadej Pogacar, hield zich kort voor de start op de vlakte. De 25-jarige Sloveen velde geen oordeel en liet – schuilend onder een grote roze paraplu – weten alleen te hopen dat de dag veilig zou verlopen.

Zware turbulentie aan boord van vlucht van Londen naar Singapore; één dode en meerdere gewonden [+foto’s]

Singapore Airlines

SINGAPORE – Een vliegtuig van Singapore Airlines heeft een noodlanding moeten maken in Bangkok door hevige turbulentie. Een persoon aan boord is overleden en volgens Thaise media zijn dertig mensen gewond geraakt.

De Boeing 777-300ER was onderweg van Londen naar Singapore toen het toestel een noodlanding moest maken. Er waren 211 passagiers en 18 bemanningsleden aan boord.

Het overleden slachtoffer was een 73-jarige Brit, bericht de Britse omroep BBC. Die man overleed mogelijk aan de gevolgen van een hartinfarct. Zeker zeven gewonden zouden nog in kritieke toestand verkeren.

Een getuige vertelde de BBC dat het vliegtuig plots omlaag dook en dat voorwerpen door de cabine vlogen. “Ik zat onder de koffie”, vertelde de man, die naderhand naar eigen zeggen een schreeuwende vrouw met een hoofdwond te hulp schoot.

Het medische team van de luchthaven in Bangkok werkt samen met de lokale autoriteiten om de mensen zo goed mogelijk op te vangen. Singapore Airlines biedt de nabestaanden van de overleden persoon de “diepste condoleances” aan.

Singapore Airlines bood passagiers en bemanningsleden in een verklaring excuses aan voor de “traumatische ervaring”. Vliegtuigproducent Boeing condoleerde de nabestaanden en zei mee te leven met iedereen in het vliegtuig.

Financiële steun voor twee Vlaamse projecten die transport via binnenvaart bundelen

Foto: Port of Antwerp-Bruges

ANTWERPEN – De Vlaamse Regering heeft op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken twee projecten goedgekeurd die het intermodaal aanbod van en naar de Vlaamse havens verbeteren via nieuwe corridorshuttles.

Deze projecten kaderen binnen het Impulsprogramma binnenvaart dat als doel heeft om de bereikbaarheid van de Vlaamse zeehavens te verhogen en de druk op het wegennet te verlichten. Het Impulsprogramma binnenvaart is een samenwerking tussen het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), Port of Antwerp-Bruges, North Sea Port en Lantis.

Binnenvaart stimuleren

Met het Impulsprogramma willen de Vlaamse overheid (Departement MOW en Lantis), Port of Antwerp-Bruges en North Sea Port een tijdelijke ondersteuning aan de binnenvaartsector geven. Concreet werden inland terminals, barge-operatoren en andere intermodale partijen via een marktbevraging aangezet tot het uitwerken van samenwerkingsprojecten (‘corridor-shuttles’ en ‘terminal-hub shuttles’) op de verschillende vaarroutes van en naar Port of Antwerp-Bruges.

De doelstelling is om de afhandeling van de containerbinnenvaart aan de maritieme kaaien betrouwbaarder te maken en de wachttijden in de haven te verminderen. Een aantrekkelijker binnenvaartaanbod draagt bij aan een modal shift van wegvervoer naar binnenvaart. Lantis, de bouwheer van de Oosterweelwerken, zet volop zijn schouders onder deze maatregel die past binnen de ‘Minder Hinder-campagne’ om de files op de Antwerpse Ring terug te dringen.

Nieuwe terminal-hub shuttles

Zes projectconsortia stelden zich kandidaat. Uiteindelijk werden twee projectvoorstellen rond nieuwe terminal-hub shuttles geselecteerd: ‘Terminalhub Logistiek Centrum Gorinchem’ en ‘Flanders Container Corridor’. Voor het eerste jaar hebben de projectpartners maximaal € 713.415 subsidies beschikbaar gemaakt.

De deelnemende terminals zullen regelmatige binnenvaartdiensten opzetten tussen maritieme terminals en inlandterminals die langs dezelfde corridor gelegen zijn. In elke samenwerking worden kleinere volumes samengebracht op één centrale plaats om de containers te kunnen bundelen van en naar Port of Antwerp-Bruges.

Met het project ‘Terminalhub Logistiek Centrum Gorinchem’ zal een terminalhubshuttle tussen de terminals in Waalwijk, Veghel, Oss, Tilburg, Ridderkerk, Duisburg en Emmerich en de haven van Antwerpen varen, via Logistiek Centrum Gorinchem (LCG).

In ‘Flanders Container Corridor’ werken Stukwerkers en Danser Benelux samen om de containerstromen in en rond de regio Gent te bundelen, zodat er voldoende volume ontstaat voor meerdere dagelijkse afvaarten van en naar de haven van Antwerpen.

Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Om de betrouwbaarheid en de efficiëntie van de containerbinnenvaart in onze haven nog te verbeteren, stimuleren we samenwerking op belangrijke vaarroutes. Zo zorgen we voor gebundelde volumes en krijgen we een vlottere afhandeling aan de containerterminals. Dit verhoogt de aantrekkelijkheid van de binnenvaart voor containervervoer. Deze twee projecten zijn hiervan een schoolvoorbeeld.”

De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Deze nieuwe projecten komen bovenop de eerder geselecteerde projecten van 2022. In het kader van dit programma zullen de projectpartners meer dan 3,5 miljoen euro vrijmaken om de modal shift van het wegvervoer naar de binnenvaart extra te stimuleren, het aanbod te verhogen en de betrouwbaarheid van de containerbinnenvaart te verbeteren. Deze samenwerking moet leiden tot een betere werking van de integrale logistieke keten van en naar de Vlaamse zeehavens. We geven het transport tussen onze Vlaamse zeehavens en inlandterminals een boost en creëren efficiëntiewinsten voor bedrijven. Tegen 2030 is het de ambitie om het aandeel van de containerbinnenvaart van en naar de Antwerpse haven te verhogen tot 42 procent.”

Daan Schalck, CEO North Sea Port: “Nu al gaat 60 procent van het vervoer van goederen vanuit onze haven naar het achterland via de binnenvaart. Als North Sea Port zetten we immers actief in op de modal shift richting duurzaam transport via de binnenvaart. Ons havengebied mag dan wel op het kruispunt van de Europese binnenwateren liggen en deel uitmaken van een aantal Europese vervoerscorridors. Het is echter door samenwerking dat we deze shift kunnen realiseren. En daar draagt deze subsidie toe bij.”

Politie ontmantelde in 2023 meer drugslabs dan ooit

DEN HAAG – De politie heeft vorig jaar meer drugslabs ontmanteld dan ooit. In totaal werden 151 productielocaties van verdovende middelen ontdekt, een stijging van 44 procent ten opzichte van 2022, zo staat in het nationaal overzicht drugslocaties 2023. De politie vermoedt dat de toename voortkomt uit de wereldwijd gestegen vraag naar drugs, zegt Willem Woelders, portefeuillehouder drugs bij de landelijke eenheid.

Vooral het aantal productielocaties van heroïne steeg, van 2 in 2022 naar 10 in 2023. Ook nam het aantal ontdekte plekken waar synthetische drugs, zoals MDMA, amfetamine en methamfetamine, werden gemaakt aanzienlijk toe van 83 in 2022 naar 125 in 2023. Hierbij zag de politie vooral een toename van productielocaties voor MDMA (van 15 naar 32) en methamfetamine (van 15 naar 29). Het aantal ontmantelde cocaïnelabs bleef vrijwel gelijk. De meeste locaties trof de politie aan in de provincies Zuid-Holland (40) en Noord-Brabant (35).

“We hebben sterke aanwijzingen om aan te nemen dat de vraag toeneemt”, zegt Woelders. “Dat zien we bijvoorbeeld aan de wereldwijde inbeslagnames van (synthetische) drugs die te relateren zijn aan Nederland.” Ook kwamen er meer meldingen over drugslabs binnen bij Meld Misdaad Anoniem, van 246 meldingen in 2022 tot 330 in 2023. Dit heeft volgens de politie mogelijk ook geleid tot de vondst van meer productielocaties.

De politie benadrukt het belang voor de opsporing van drugslabs dat mensen signalen ervan herkennen. Verloederde panden, verdachte activiteiten of onverklaarbare luxe kunnen hierop wijzen. Productielocaties voor drugs vormen een gevaar voor de omgeving, onder meer door het risico op brand en ontploffing. Ze trekken bovendien criminelen aan. Het afval is zeer schadelijk voor het milieu en de volksgezondheid, zegt de politie.

Rijkswaterstaat start Belevingsonderzoek vrachtwagenchauffeurs 2024

Foto: Rijkswaterstaat

UTRECHT – Rijkswaterstaat voert tot halverwege juli 2024 een tevredenheidsonderzoek uit onder vrachtwagenchauffeurs. Het gaat om vrachtwagenchauffeurs die gebruikmaken van de wegen waar Rijkswaterstaat beheerder van is.

“Met dit onderzoek krijgen we inzicht in de wensen en tevredenheid van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. We gebruiken de resultaten uit het onderzoek om de tevredenheid op peil te houden en, waar mogelijk, acties uit te voeren”, aldus Rijkswaterstaat.

Alle vrachtwagenchauffeurs die in de afgelopen maand minstens een keer op de Nederlandse wegen hebben gereden, mogen meedoen aan dit onderzoek.

Er wordt onder andere gevraagd naar de informatievoorziening, de doorstroming en de hinder. Ook de veiligheid op verzorgingsplaatsen komt aan bod.

Het beantwoorden van de vragenlijst duurt ongeveer 15 minuten.

Waarom een tevredenheidsonderzoek?

“We willen inspelen op nieuwe ontwikkelingen en maatschappelijke behoeften. Daarom handelen wij vanuit de wensen en beleving van de (vaar)weggebruiker. Hiervoor moeten we weten hoe chauffeurs de wegen gebruiken en wat zij van de wegen vinden.”

“We gebruiken de mening van het publiek om verbeteringen naar wens door te voeren. Met het onderzoek kijken we ook hoe de tevredenheid zich door de jaren heen ontwikkelt”, besluit Rijkswaterstaat.

Staat handelde niet onrechtmatig bij illegale adoptie uit Brazilië

DEN HAAG – Een man die in 1980 illegaal werd geadopteerd uit Brazilië, wil dat wordt vastgesteld dat de Staat hierbij onrechtmatig handelde. De man vordert bovendien een schadevergoeding. Het gerechtshof Den Haag heeft vandaag beslist dat de Staat niet onrechtmatig handelde.

Illegale ‘adoptie’
De man werd in 1980 in Brazilië als pasgeboren baby ‘geadopteerd’ door zijn Nederlandse juridische ouders. De adoptie was illegaal omdat de juridische ouders het kind in Brazilië en in Nederland, als hun biologische kind hebben aangegeven, terwijl dat niet zo was.

Onrechtmatig handelen
Volgens de man waren vergelijkbare misstanden toen al bekend en had de Staat moeten ingrijpen. Zijn illegale adoptie zou dan zijn voorkomen. De man stelt ook dat de Staat op onrechtmatige wijze heeft meegewerkt aan zijn illegale adoptie en als werkgever aansprakelijk is vanwege de betrokkenheid van een Nederlandse consulaire ambtenaar. Tot slot verwijt de man de Staat dat deze onvoldoende heeft gedaan om hem toegang te geven tot informatie over zijn afstamming en afkomst.

De rechtbank heeft de man alleen op dit laatste punt in het gelijk gesteld en de overige stellingen verworpen. Beide partijen zijn in hoger beroep gekomen. Het hof wijst alle vorderingen van de man af.

Vorderingen afgewezen
Het hof benadrukt dat de primaire verantwoordelijkheid voor de illegale adoptie ligt bij de juridische ouders van de man en bij de andere direct betrokken personen. Zij omzeilden bij de adoptie bewust de destijds in Nederland geldende adoptieregels. Daarbij komt dat hier toen nog geen wettelijk systeem van overheidstoezicht op adopties vanuit het buitenland bestond en dat een en ander zich grotendeels heeft afgespeeld buiten de jurisdictie en het zicht van de Nederlandse Staat.

Bovendien moet het handelen/nalaten van de overheid in zaken die zich rond 1980 afspeelden naar de maatstaven van die tijd worden beoordeeld. Signalen van betrokkenheid van Nederlandse ambtenaren ontbraken destijds. Het is ook niet aannemelijk dat de illegale adoptie van de man voorkomen had kunnen worden door contact met de Braziliaanse autoriteiten over de misstanden in dat land. De betrokkenheid van een Nederlandse ambtenaar was verder niet zodanig dat de Staat als werkgever aansprakelijk moet worden gehouden. Ook bij de onderzoeken die vanaf 1981 zijn verricht heeft de Staat volgens het hof niet onrechtmatig gehandeld. Evenmin is sprake van onrechtmatig handelen/nalaten van de Staat naar aanleiding van verzoeken om hulp en informatie van de man vanaf 2011.

Weer tien nieuwe Scania’s voor Overmeer Logistics

MIJNSHEERENLAND – Tankspecialist Overmeer Logistics uit Mijnsheerenland nam recent negen nieuwe Scania 420S en een Scania 530S V8 als 4×2 ADR gekeurde trekkers in gebruik. De trucks zijn niet alleen voor Overmeer. Enkele gaan naar Bok Transport en TSL; beide onderdeel van de Overmeer Group.

Met meer dan honderd eigen voertuigen is het familiebedrijf Overmeer Logistics een van de grotere spelers binnen het tanktransport. Het komt voort uit een management buy out die Hans Michels meer dan 20 jaar terug deed. Sinds twee jaar neemt Jeffrey het stokje over. Het bedrijf levert een zeer veelzijdig pallet aan diensten waaronder een eigen depot waar ze de diensten tankcleaning, repair en verwarmen voor tankcontainers verlenen. Verder is het bedrijf specialist in het vloeistoffenvervoer met flexitanks waarbij ze een totaalpakket aanbieden voor het stukje voor- en natransport en hierin de klant dan ook volledig kunnen ontzorgen.

De nieuwe Scania’s die Overmeer nu krijgt, zijn vervanging voor andere auto’s uit de vloot. “Wij hebben een gemengde vloot trucks van rond de 100 voertuigen en met deze toevoeging komen we op een totaal van 24 Scania’s. Maar bij de 10 trucks die er nu uitgaan, zijn ook andere merken. Dus het totale aantal Scania’s is de afgelopen maanden nog iets groter worden”, vertelt eigenaar directeur Jeffrey Michels.

“Dat wij met meerdere merken rijden, komt behalve het contact met de dealers en de kwaliteit van de werkplaats ook voor een deel voort uit de keuze van de chauffeur. We hebben er behoorlijk wat die echt het liefste op een Scania rijden. Maar soms is er een andere reden. De ene V8 die ik nu gekocht heb is een jubileumcadeautje voor een chauffeur die al heel lang bij ons werkt. Die heeft altijd op een ander merk gereden. Maar toen hij mocht kiezen, wilde toch één keer in zijn leven een V8. Ja, dan kom je bij Scania uit.”

“De drie onderdelen van ons bedrijf Overmeer Transport, Bok Transport en TSL hebben elk hun eigen zwaartepunt”, vertelt Jeffrey Michels. “Overmeer Transport heeft als core business het trekken van tankcontainers en flexitanks. Een typische dag daar begint vaak bij ons op het depot met het opzetten van een tankcontainer, die laden bij, bijvoorbeeld, Shell en afleveren op een deep sea terminal. Veel werk dat altijd begint of eindigt in de Rotterdamse en Antwerpse haven waarbij we zo’n 90.000 km per jaar rijden. Bok Transport, dat wij in 2019 overnamen, zit veel meer in de distributie van vloeibare meststoffen en rijdt tot het erf van afnemers in de land- en tuinbouw. En TSL dat sinds drie jaar bij onze groep hoort, is de afdeling die de echte internationale kilometers maakt. Hoewel wij dat zoveel mogelijk beperken tot afstanden van zo’n 700 kilometer rond Rotterdam.”

Overmeer Transport Mijnsheerenland

Jeffrey Michels kiest altijd voor de combinatie van een grote ruime cabine met een normaal motorvermogen. “De vorige Scania’s die wij vijf jaar geleden kochten, hadden 410 pk. De nieuwe zijn nu 420. Dat lijkt niet overdreven veel, maar uit alle data die Scania ons aanlevert over de belasting van de motor, zie ik dat de combinatie vermogen en verbruik in ons werkgebied meer dan voldoende is. En in deze 420S ligt de nieuwe Super-motor met de bovenliggende nokkenassen gekoppeld aan de nieuwe versnellingsbak en de verder geoptimaliseerde aandrijflijn. Die zou het nog beter moeten doen.”

Overmeer Logistics kiest bewust voor een rijk uitgeruste cabine. “Zo’n grote cabine met een vlakke vloer, zoals de S-cabine van Scania, geeft onze chauffeur tenminste echt wat ruimte. Wij zorgen ook altijd voor een leren interieur, een kastenwand, magnetron, ijskast en standkoeling. Dat is natuurlijk luxe, maar aan de andere kant weet ik dan zeker dat de chauffeurs niet meteen onthand zijn als ze ergens onderweg moeten overstaan. Want de ervaring leert dat het doorgaans niet overal in Europa de meest inspirerende parkeerplaatsen zijn.”

Eerste eActros van een bestelling van 25 gaat de weg op voor Sligro

AMSTERDAM – Sligro Food Group Transport heeft een compleet nieuwe, volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 300 bakwagen in gebruik genomen. Deze eerste aflevering is onderdeel van een grote bestelling van maar liefst 25 exemplaren voor Sligro Food Group Transport.

Yvonne Poels, Manager Transport bij Sligro: Bij de versnelling van onze verduurzaming voeren we een tweemerkenbeleid. Hierbij was het voor ons logisch om weer voor Mercedes-Benz Trucks te kiezen: we reden namelijk al een aantal jaar naar zeer grote tevredenheid met een eActros 300.

De eActros 300 bakwagen rijdt in Nederland al veelvuldig rond, maar een levering van 25 exemplaren in één keer is toch iets bijzonders. Richard Bos is eKey Accountmanager bij Daimler Truck Nederland.

Hij vertelt hierover: “De elektrificatie van het wagenpark raakt in Amsterdam nu in een stroomversnelling, mede door de strenge eisen rondom de volgend jaar in te voeren uitstootvrije zone. Sligro zet nu deze overtuigende stap voorwaarts met in totaal maar liefst 50 nieuwe e-trucks. Om vanuit Mercedes-Benz tot aan de zomervakantie alle exemplaren goed af te leveren, zetten we alle zeilen bij. Mercedes-Benz Truckdealers Louwman Mercedes-Benz in Gilze en Van Mossel in Bergschenhoek nemen samen het aflever klaarmaken van alle trucks voor hun rekening. Daarna is dealer Gomes Noord-Holland voor Sligro Food Group Transport het aanspreekpunt voor alle onderhoud en service.”

Laadaansluiting verplaatst

Mercedes-Benz Trucks past op speciaal verzoek de elektrische trucks aan naar de specifieke wensen van Sligro Food Group Transport. Richard Bos: “Normaal gesproken zit de laadaansluiting van de eActros bakwagen aan de voorkant, achter de cabine. Sligro vroeg ons om mee te denken over de meest efficiënte indeling voor het laden op hun eigen terrein. Daarom hebben we een technische aanpassing doorgevoerd: de truck is nu eenvoudig aan de achterzijde aan te sluiten op de laadfaciliteit.”

Manager Transport Yvonne Poels licht deze keuze namens Sligro toe: “Vanwege de veiligheid zetten we de trucks graag in de nacht achteruit aan de laadpaal om ze op te laden. Omdat we slim willen omgaan met de capaciteit van ons terrein, wilden we laadpalen liever niet midden op het plein plaatsen bij de cabines. Het is fijn dat men bij Daimler Truck Nederland wilde meedenken en tot een concrete, werkende oplossing is gekomen.”

Mercedes-Benz: proven technology

Na een grondige verbouwing telt het terrein van Sligro Bezorgservice in Amsterdam nu twee keer zoveel laadpalen als vorig jaar: in totaal zijn het er 36. Poels: “Met de 25 nieuwe eActrossen erbij, komen we in totaal op een vloot van 59 e-trucks. Ze hoeven niet allemaal iedere nacht te worden opgeladen, want gemiddeld rijden ze zo’n 100 kilometer op een dag, terwijl de actieradius van de eActros bijvoorbeeld rond de 300 kilometer ligt. Daarom is 36 laadunits voor nu voldoende.”

Sligro voert voor de aanschaf van elektrische trucks op dit moment een tweemerkenbeleid. “We versnellen op verduurzaming en daarom vragen we om een snelle levering van een groot aantal trucks. Bij de overname van een deel van de activiteiten van Simon Loos hoorde 1 eActros, die het al jaren uitstekend deed. Deze proven technology maakte het voor ons logisch weer voor Mercedes-Benz te kiezen.”

Chauffeurs blij met vooruitgang

Alle chauffeurs die gaan rijden met de eActros krijgen vanuit Daimler Truck Nederland een training om goed te leren omgaan met het product en de capaciteiten van eActros volledig te benutten. Ook voor de mentorchauffeurs van Sligro is hiertoe een speciaal trainingsprogramma ontwikkeld.

De eerste ervaringen met de eActros zijn bijzonder positief, zo vertelt Yvonne Poels: “De chauffeurs die bij de aflevering aanwezig waren, gingen meteen een blokje om met de nieuwe truck. Ze reageerden allemaal erg positief. Vooral de directe beschikbaarheid van vermogen bevalt, evenals het gebrek aan motorgeluid, trillingen in het stuur en uitstoot. Mooi om hun enthousiasme te zien.”

Samenwerking partners

De eActrossen die voor Sligro gaan rijden zijn allemaal 6×2 bakwagens van het type eActros 300 L, volledig luchtgeveerd. Richard Bos: “Om alles goed en betrouwbaar tot stand te brengen, werken we weer naar grote tevredenheid samen met verschillende partners. Zo tekende Ebo van Weel in Rhoon voor de levering van de koelopbouw. De Groot RMO uit Opmeer stelt de volledig elektrische en beproefde koelmachines van Frigoblock in bedrijf. Zo komen we al met al tot een zeer sterke combinatie waarmee Sligro in de komende jaren het positieve verschil kan maken. Wij zijn trots op deze samenwerking.”

Sligro Food Group bestaat uit specifiek op de foodservicemarkt gerichte bedrijven in Nederland en België. In Nederland is Sligro als marktleider actief in de groothandelsmarkt voor de etende en drinkende mens met een totaalpakket food en aan food gerelateerde non food producten en diensten.

Sligro Bezorgservice Amsterdam is de partner voor een zeer groot scala van bedrijven en organisaties in en rond Amsterdam: van de bruine kroeg op de hoek tot aan de gevangenis; van het theater tot aan het verzorgingstehuis. In de binnenstad wil Gemeente Amsterdam vanaf 1 januari 2025 een grote uitstootvrije zone invoeren, waar alleen elektrische of waterstof aangedreven vervoer is toegestaan.

Met deze 25 nieuwe eActrossen én de al in Amsterdam rijdende elektrisch trucks is Sligro klaar om de binnenstad volledig elektrisch te kunnen beleveren.

Oad in cassatie in rechtszaak om schadevergoeding Rabobank

reisorganisatie Oad

HOLTEN – De oud-eigenaren van reisorganisatie Oad, die in 2013 failliet werd verklaard, gaan in cassatie tegen een uitspraak van het gerechtshof in Arnhem. Dat oordeelde eerder dit jaar dat de Rabobank geen schadevergoeding hoeft te betalen om de vermeende betrokkenheid van de bank bij het omvallen van het bedrijf. Oad vindt de uitspraak onjuist en onvoldoende onderbouwd.

Oad ging failliet nadat de Rabobank de kredietrelatie met de reisorganisatie had beëindigd. De curatoren van Oad stapten in 2015 naar de rechter omdat ze vonden dat Rabobank de kredietrelatie niet had mogen opzeggen. Zij eisen daarom een schadevergoeding van ongeveer 70 miljoen euro. Daar ging zowel de rechtbank als het gerechtshof niet in mee.

Het hof deed in februari uitspraak, waarin werd gesteld dat de Rabobank voldoende rekening had gehouden met het belang van Oad. Kort nadat Rabobank het krediet had opgezegd vond Oad nog een investeerder die de busdivisie van het bedrijf wilde kopen. Rabobank wilde hieraan meewerken en verstrekte Oad toen nog een overbruggingskrediet. Toen het overbruggingskrediet verliep, wilde Rabobank dit niet meer verlengen of verruimen. Het hof oordeelde dat Rabobank ook niet verplicht was dat te doen.

Tot ontevredenheid van Oad. “De Rabobank heeft onnodig en welbewust het faillissement van Oad veroorzaakt”, onderbouwen de oud-eigenaren van de reisorganisatie het besluit om naar de Hoge Raad te stappen. “Bovendien is het oordeel van het gerechtshof onbegrijpelijk en onvoldoende gemotiveerd”, zeggen zij verder. “De Rabobank had rekening moeten houden met de gerechtvaardigde belangen van Oad, haar 1500 medewerkers die op straat kwamen staan en de vele tienduizenden gedupeerde reizigers.”

Vrachtwagen in de greppel langs N275 [+foto’s]

Ongeval N275

WEERT – Dinsdagochtend net voor 10.30 uur is op de Ringbaan-Noord (N275) in Weert een vrachtwagen van de weg geraakt en in een greppel terechtgekomen.

De vrachtwagen was onderweg van Nederweert naar Weert toen het, doordat de chauffeur onwel werd achter het stuur, misging.

De vrachtwagenchauffeur is onderzocht in de ambulance en vervolgens met onbekend letsel afgevoerd naar het ziekenhuis.

Er is één rijbaan afgesloten voor het verkeer. De vrachtwagen zal later vandaag geborgen worden. Verkeer wordt aangeraden om te rijden via de A2.

China hoopt op objectief ICC bij vervolging kopstukken Gazaoorlog

ICC Den Haag

BEIJING – China hoopt dat het Internationaal Strafhof (ICC) zich “objectief en onpartijdig” zal opstellen bij de mogelijke vervolging van Israëlische en Palestijnse leiders. De aanklager van het hof in Den Haag heeft maandag om een arrestatiebevel gevraagd voor de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, zijn defensieminister en drie Hamasleiders.

Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat Beijing hoopt dat het ICC “zijn bevoegdheden zal uitoefenen in overeenstemming met de wet”. Wel benadrukte hij dat China “altijd aan de kant van gerechtigheid en internationaal recht wat betreft de Palestijnse kwestie” heeft gestaan. “De collectieve bestraffing van het Palestijnse volk moet stoppen.”

De Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken reageerde uitgesproken negatief op de aanvraag. “Het is volkomen onacceptabel dat Hamas en Israël op hetzelfde niveau worden geplaatst”, zegt Antonio Tajani. Hij vindt het “absurd” om de democratisch verkozen regering van Israël te vergelijken met “de leiders van een terroristische groep die de oorlog in Gaza is begonnen door onschuldige burgers af te slachten”.

Oproep tot sancties

Frankrijk zegt het ICC en zijn onafhankelijkheid te steunen “in de strijd tegen straffeloosheid”. Het land benadrukt dat het aan het hof zelf is om te bepalen of er daadwerkelijk arrestatiebevelen moeten worden uitgevaardigd.

Het Russische Kremlin benadrukt dat het zelf niet is aangesloten bij het ICC en de bevoegdheid van het hof niet erkent, maar uit wel verbazing over de Amerikaanse reactie op de mogelijke vervolging. President Joe Biden noemde de aanvraag van de aanklagers “schandalig” en meerdere parlementariërs riepen op tot sancties tegen het ICC. Het Kremlin noemt de Amerikaanse houding “eigenaardig”.

LAATSTE NIEUWS

Bestelbus botst achterop vrachtwagen op A67 [+foto]

SEVENUM - De hulpdiensten zijn vrijdagmiddag rond 16:50 uur gealarmeerd voor een ongeval op de A67 Venlo richting Eindhoven ter hoogte van Grashoek/Sevenum. Ter hoogte...