AMSTERDAM -Emirates en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) gaan zich verzetten tegenover de Nederlandse overheid als de luchtvaartmaatschappij minder op Schiphol mag vliegen door de voorgenomen krimp. Hiervoor waarschuwt de topman van Emirates, Tim Clark, woensdag tijdens een luchtvaartcongres in Amsterdam.
“Ik denk dat de Verenigde Arabische Emiraten heel sterk zijn vertegenwoordigd. Als de Nederlandse overheid een besluit toepast, is het aan hun adviseur om te vertellen: ‘doe dit niet, want dan wacht jullie een rechtszaak’.”
Hij wijst erop dat dit vorig jaar is gebeurd. Toen dreigde de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JetBlue de net in gebruik genomen start- en landingsrechten op Schiphol te verliezen door de krimp. JetBlue en Washington dreigden daarop de landingsrechten voor KLM op Amerikaanse luchthavens in te perken. Kort daarna werd de krimp van Schiphol uitgesteld. Andere overheden, zoals de Verenigde Arabische Emiraten, kunnen ook met vergeldingsacties komen, aldus Clark. “Als je gaat belemmeren, moet er een wederkerige actie op de nationale luchtvaartmaatschappij komen.”
Overheden zouden daarom voorzichtiger moeten zijn als ze het aantal vliegtuigbewegingen willen verminderen, vindt Clark. “Er is niets mis met proberen om te gaan met lawaai, luchtvervuiling en emissies, maar je moet gewoon slim zijn in de manier waarop je het doet. Schiphol is een van de grootste internationale knooppunten van de wereld, geen vliegveldje achteraf.”
Heel schadelijk
Momenteel vliegt de luchtvaartmaatschappij twee tot drie keer per dag van Schiphol naar Dubai en terug. Het zou voor Emirates volgens de topman “heel schadelijk” zijn als de maatschappij minder op Schiphol kan vliegen. Hij vreest echter niet dat dit gaat gebeuren.
Mocht Emirates wel start- en landingsrechten verliezen, dan zal de maatschappij grotere vliegtuigen inzetten bij de resterende vluchten. “Ik denk dat als we wel slots verliezen, we de maat veranderen. We vervangen gewoon de 777 door de 380”, zegt Clark. De A380 van vliegtuigbouwer Airbus is het grootste passagierstoestel van de wereld. Daarin passen meer passagiers dan in een Boeing 777.