Clicky

maandag 18 november 2024 - 22:55 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 343

Schiphol ondersteunt plannen kabinet rond geluidshinder

Schiphol

SCHIPHOL – Schiphol steunt “vanzelfsprekend” de maatregelen die het kabinet neemt om geluidshinder rond Schiphol terug te dringen. Die “dragen bij aan een stiller Schiphol”, stelt de luchthaven.

Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen ‘s nachts opstijgen of landen op Schiphol. Ook worden de luidste toestellen ‘s nachts geweerd.

“De gekozen maatregelen sluiten grotendeels aan op de acties uit ons eigen 8-puntenplan. Belangrijk is dat wij en het ministerie met omwonenden in gesprek blijven om te horen of ze, ongeacht het aantal vliegbewegingen, daadwerkelijk minder hinder ervaren”, zegt de luchthaven.

Een nachtsluiting zou daarin een grote stap zijn, volgens Schiphol. “We vinden het positief dat het kabinet overweegt dit per november 2026 in te voeren.”

Advocaat: misstanden pakketbezorgers PostNL even groot als in België

DEN HAAG – De misstanden waarvoor tegen PostNL in België een boete van ruim 24 miljoen euro is geëist, zijn in Nederland even ernstig. Dat heeft de advocaat van de Belangenvereniging voor Pakketdistributie (BVPD) gezegd in een rechtszaak tegen PostNL.

PostNL moest vrijdag in hoger beroep voor de rechter verschijnen na een klacht over onderbetaling van zelfstandige pakketbezorgers. De BVPD voelt zich gesteund door de rechtszaak die nu loopt tegen PostNL in België. “Deze misstanden bij de Belgische tak van PostNL blijven helaas niet tot de Belgische grenzen beperkt”, stelt advocaat Danny Snijders namens de BVPD. Hij citeerde een arbeidseconoom van TNO die zei dat tegen PostNL in Nederland nog geen soortgelijke procedure loopt “omdat de inspectie en overheid hier minder hard handhaven dan in België”.

De rechtszaak draait om pakketbezorger Ruud Wassenaar, de huidige voorzitter van de BVPD. Hij werkte vijftien jaar als onderaannemer voor PostNL en in die tijd het aantal te bezorgen pakketten door zijn bedrijf zag stijgen van 60.000 naar 340.000 stuks. De tarieven waren echter zo laag dat hij zich naar eigen zeggen geen arbeidsongeschiktheidsverzekering of pensioen kon veroorloven. De rechtbank deed in december 2022 uitspraak en stelde de BVPD in het ongelijk. De rechter achtte onvoldoende bewezen dat Wassenaar in gesprekken met PostNL duidelijk had gemaakt dat zijn onderneming in de knel zat door de te lage tarieven. De BVPD ging tegen die uitspraak in hoger beroep.

Goede boterham

De ervaringen van Wassenaar zijn niet uniek, “maar maken deel uit van een bedrijfsvoering die rücksichtslos gericht is op het eigen gewin, koste wat kost”, aldus de advocaat. Onderaannemers verrichten het werk en dragen de risico’s, zonder daarvoor door PostNL redelijk te worden beloond. “Deze onderaannemers kunnen amper het hoofd boven water houden.”

PostNL benadrukt dat de rechtszaak is aangespannen door voormalig bezorger Wassenaar “en dus niet namens andere bezorgondernemers”. Uitgangspunt van PostNL is “dat onze ondernemers een goede boterham moeten kunnen verdienen, zodat zij hun mensen goede arbeidsvoorwaarden kunnen bieden en de bedrijfsvoering gezond is”.

Singapore Airlines kan claims van “acht cijfers” tegemoetzien

Singapore Airlines

SINGAPORE – Singapore Airlines moet volgens schadedeskundigen vrezen voor forse schadeclaims van passagiers die deze week gewond raakten toen een toestel van de luchtvaartmaatschappij door hevige turbulentie werd getroffen. Vrijdag lagen nog 48 mensen in drie ziekenhuizen in Bangkok.

Passagiers met rug- en hersenletsel kunnen “gemakkelijk tot claims van zeven en soms acht cijfers” indienen, zegt Peter Neenan, een advocaat gespecialiseerd in luchtvaartgeschillen.

Sommige patiënten raakten verlamd en 22 patiënten worden behandeld voor rugletsel. Nog eens zes worden behandeld voor schedel- en hersentrauma. Een 73-jarige Brit overleed aan een vermoedelijke hartaanval.

Volgens het Verdrag van Montreal, dat de compensatie regelt voor internationale vluchten bij overlijden en letsel van passagiers na een ongeval, is Singapore Airlines aansprakelijk tot 170.000 dollar per persoon. Maar soms zijn de schadevergoedingen veel hoger. De hoogte van de compensatie kan alleen worden vastgesteld op basis van de uitkomst van een lopend onderzoek naar de vlucht. Dat jaren kan duren.

Anti-Israëlboycot begint grote Amerikaanse bedrijven pijn te doen

Free-Palestine demonstratie

DEN HAAG – Grote Amerikaanse bedrijven, zoals McDonald’s, KFC, Pepsi en Coca-Cola ondervinden steeds meer de gevolgen van de oorlog in Gaza. Mensen in het Midden-Oosten, Azië en sommige delen van Europa boycotten hun producten vanwege vermeende banden met Israël.

Meer dan honderd vestigingen van KFC in Maleisië hebben vanwege de boycot hun deuren gesloten. In Pakistan krijgen lokale water- en frisdrankmerken in de schappen van supermarkten de voorkeur boven Coca-Cola en Pepsi, die al tientallen jaren zeer populair zijn in het land. De maker van blikjes voor Pepsi en Coca-Cola zag zijn omzet in het eerste kwartaal met 11 procent dalen.

McDonald’s werd het doelwit van een boycot nadat op sociale media beelden waren verschenen van restaurants die gratis maaltijden verstrekten aan Israëlische militairen. Topman Chris Kempczinski gaf onlangs toe dat de inkomsten van het concern in het Midden-Oosten en landen als Indonesië en Maleisië een “klap” hebben gekregen.

In Europa zijn de gevolgen van boycots moeilijker vast te stellen. Kempczinski noemde de omzetdaling in Frankrijk “aanzienlijk” maar “het hangt erg af van waar een restaurant is gevestigd.”

Kabinet komt met aangepast maatregelenpakket om hinder rond Schiphol terug te dringen

DEN HAAG – Het kabinet komt met een aangepast pakket aan maatregelen om de geluidshinder rond Schiphol terug te dringen en de rechtspositie van omwonenden te herstellen. Dat heeft minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag bekendgemaakt. Daarmee gaat het kabinet verder met de uitvoering van het hoofdlijnenbesluit dat in juni 2022 werd genomen.

In maart oordeelde de rechter dat er meer aandacht moet komen voor de belangen van omwonenden, en dat hun rechtspositie moet worden hersteld. Het kabinet vindt dit ook en de snelste manier om dit te regelen is doorgaan met de verplichte Europese procedure die we al eerder zijn gestart.

Vorig jaar september presenteerde het kabinet een pakket aan maatregelen om de hinder rond Schiphol fors te verminderen. Het doel: -20 procent ernstig gehinderden over de hele dag, en -15 procent in de nacht.

Over dat pakket lopen sindsdien gesprekken met de Europese Commissie. Die heeft vragen gesteld over het tempo waarin het kabinet de plannen wil uitvoeren, en de voor- en nadelen van de voorgestelde maatregelen.

Om recht te doen aan het vonnis van de rechter, en om ook tegemoet te komen aan de uitkomsten van de gesprekken met de Europese Commissie, wordt het pakket aangevuld en aangepast.

2024

  • KLM zal per november 2024 vrijwillig in de nacht lawaaiige toestellen vervangen door stillere exemplaren.

2025

  • Twee banen van Schiphol waar de afgelopen jaren veel extra vliegverkeer op is gekomen, gaan dicht tussen 13.00 en 15.00. Op die manier krijgen de omwonenden daar een dagelijkse rustperiode.
  • Schiphol gaat het gebruik van lawaaiige toestellen duurder maken. Zo worden luchtvaartmaatschappijen gestimuleerd hun stilste toestellen op Schiphol te gebruiken.
  • De meest lawaaiige vliegtuigen, zoals de Boeing 747-400, worden geweerd uit de nacht. Dat betekent dat zij niet mogen landen en opstijgen tussen 23.00 en 07.00.
  • De luchtvaartsector vervangt de komende periode een deel van haar vliegtuigen door nieuwe vliegtuigen, die minder geluid maken.
  • Het maximale aantal vliegbewegingen in de nacht (nu nog 32.000) gaat verder omlaag. In het pakket van september stond nog een aantal van 28.700, dat gaat naar 27.000.
    Voor november 2026 overweegt het kabinet een (gedeeltelijke) nachtsluiting. Dat is een maatregel die veel effect zou hebben voor de hinder die omwonenden ervaren. Maar eerst moet duidelijk zijn wat de impact ervan is, op de hinder maar ook op de luchtvaartsector. De uitkomsten van dat onderzoek worden in de zomer verwacht. Als de nachtsluiting niet mogelijk blijkt, zullen daar andere, extra maatregelen voor in de plaats moeten komen.

Met de aanvullende maatregelen worden stevige stappen gezet om de geluidhinder terug te dringen. Omdat we hiermee al een groter deel van het geluidsdoel invullen dan met het pakket van september, valt het totale aantal vliegbewegingen per jaar hoger uit. In september ging het om 452.500 vliegbewegingen per jaar, dat zal nu uitkomen tussen 460.000 en 470.000. Volgens de Europese en internationale regels is hinder aanpakken met een reductie in vliegbewegingen namelijk een laatste optie.

“Ik weet dat een hoger aantal vliegbewegingen voor veel omwonenden een teleurstelling is en dat het voor hen aan kan voelen alsof we een andere koers in slaan”, aldus minister Mark Harbers.

“Dat is niet zo. Ons doel is ongewijzigd, maar de manier waarop we het willen bereiken passen we op punten aan. Het weren van grote en zware vliegtuigen in de nacht, en rustperiodes bij twee banen overdag, maken echt wat uit in de hinderbeleving van omwonenden. De mogelijke nachtsluiting kan daar bovenop nog een groot verschil maken voor omwonenden. Tegelijkertijd is dit pakket in onze inschatting nu het hoogst haalbare, binnen de rechterlijke uitspraken in Nederland, de beschikbare tijd en de strikte internationale regels die er gelden voor de luchtvaart.”

De komende weken kunnen mensen reageren op dit pakket. Op basis daarvan maakt het kabinet een definitieve afweging. Daarna zal de Europese Commissie advies uitbrengen over de Nederlandse voorstellen en moet dit alles worden vastgelegd in een nieuw Luchthavenverkeersbesluit (LVB). Daarmee wordt dan ook de rechtspositie van omwonenden hersteld.

Het kabinet zet alles op alles om dit zo snel mogelijk te doen. De rechter heeft ons echter een periode van 12 maanden de tijd gegeven om het vonnis uit te voeren. Die deadline is vrijwel niet haalbaar, omdat er een aantal noodzakelijke procedurele stappen zijn om een nieuw LVB vast te stellen. Om die reden zal het kabinet hoger beroep aantekenen tegen het vonnis van de rechter. Nadrukkelijk niet omdat het kabinet het oneens zijn met de strekking van het vonnis, maar omdat er meer tijd nodig is om alle procedures te doorlopen. Om zo de hinder rond Schiphol terug te dringen, en de rechtspositie van de omwonenden te herstellen.

Bronnen: Poetin wil huidige frontlinies Oekraïne bevriezen

Poetin

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin is bereid tot een staakt-het-vuren als de huidige frontlinies erkend worden als grenzen. Dat zeggen vier anonieme Russische bronnen tegen persbureau Reuters. Poetin zou zich eraan storen dat Oekraïne en het Westen niet tot onderhandelingen bereid zouden zijn.

Rusland is bezig met een offensief in Oekraïne en boekt terreinwinst. De Russische bronnen, die zich volgens Reuters in de top van de Russische politiek bewegen, zeggen tegen het persbureau dat hij van de gelegenheid gebruik wil maken om de oorlog te beëindigen. Als dat niet lukt, zou hij de oorlog willen voortzetten.

Poetins woordvoerder Dmitri Peskov zei gevraagd om een reactie dat Rusland wil praten en geen trek heeft in een “eeuwige oorlog”. Reuters’ bronnen zeggen dat de president van mening is dat de geboekte vooruitgang genoeg is om in eigen land van een overwinning te kunnen spreken. Drie van in totaal vijf bronnen zeggen bovendien dat er weer een nieuwe mobilisatie nodig zou zijn om meer grondgebied te veroveren. Daarmee zou de president zich in eigen land impopulair kunnen maken.

Volodymyr Zelensky heeft steeds gezegd dat hij niet van plan is Poetin zijn zin te geven. De Oekraïense president wil juist al het grondgebied heroveren dat aan Rusland is verloren, inclusief het schiereiland de Krim dat in 2014 door Rusland werd geannexeerd. Westerse landen, waaronder Nederland, zeggen dat het aan Oekraïne is om te bepalen onder welke voorwaarden gesproken kan worden over een vrede of een bestand.

IVECO ook in 2024 op pad met Metallica voor de M72 Tour in Europa

TURIJN – IVECO zet zijn samenwerking met de metalband Metallica voort voor het Europese deel van de M72 World Tour van de band.

Terwijl Metallica zich opmaakt om fans in heel Europa te enthousiasmeren, staat IVECO klaar om de tour te ondersteunen met milieuvriendelijke transportoplossingen, initiatieven voor vrachtwagenchauffeurs en projecten om iets terug te geven aan de lokale gemeenschappen. De tour stopt van mei tot juli in negen Europese steden: München, Milaan, Wenen, Helsinki, Kopenhagen, Oslo, Clisson, Warschau en Madrid.

Het partnerschap werd in november 2023 onthuld tijdens de lancering van IVECO’s vernieuwde volledige assortiment voertuigen voor 2024, met de officiële productlanceringsvideo met het nummer “It’s Electric”, uitgevoerd door Metallica.

Het grondvervoer voor de Europese etappe van de Metallica M72 Tour zal worden uitgebreid met een IVECO multi-energievloot om de band te ondersteunen bij het verminderen van de impact op het milieu terwijl zij hun apparatuur en productieapparatuur tussen locaties verplaatsen. Het konvooi zal bestaan ​​uit tien zware IVECO S-Way-voertuigen op vloeibaar aardgas (LNG) en vier IVECO S-Way-vrachtwagens, aangedreven door hernieuwbare diesel. Het gebruik van deze koolstofarme brandstoffen die vandaag op grote schaal beschikbaar zijn, zal bijdragen aan het verminderen van de CO2 -emissie-impact van de Tour op de weg.

Aanvullende logistieke ondersteuning zal worden geleverd door een aanvullend konvooi van twee elektrische IVECO S-eWay-voertuigen (de eerste op elektriciteit gebaseerde zware vrachtwagen die volledig door IVECO is vervaardigd), twee IVECO S-Way LNG-vrachtwagens en één IVECO S-Way-vrachtwagen aangedreven door hernieuwbare diesel.

Een IVECO S-eWay elektrisch brandstofcelvoertuig zal zich bij de vloot in Spanje voegen voor de laatste data van de tour. De IVECO-vloot voor Metallica is volledig verbonden en 24/7 op afstand gemonitord via het Customer Uptime Center van het merk.

Voor het tanken van de voertuigen langs de routes naar de concertzalen zal IVECO haar samenwerking met Shell benutten. Het netwerk van tankstations van het energiebedrijf zal koolstofarme brandstoffen leveren om de voertuigen in staat te stellen een transportreis met lage uitstoot te maken, in een verlenging van de lopende overeenkomst met IVECO voor de gezamenlijke ontwikkeling van koolstofarme en zeer efficiënte energieoplossingen. Koolstofkredieten zullen door Shell worden aangekocht voor de berekende CO2- equivalente emissies die niet konden worden vermeden of verminderd door het gebruik van hernieuwbare brandstoffen.

De pendeldienst van de crew naar concertlocaties tijdens de Europese tournee zal worden verzorgd door IVECO BUS, het stads-, intercity- en toeristenbusmerk van Iveco Group. In de verschillende steden zullen twee eDaily elektrische minibussen en een duurzame, diesel-compatibele Evadys-touringcar worden ingezet, zodat het personeel zich duurzaam en comfortabel kan verplaatsen.

Centro Stile van de Iveco Group ontwierp een speciale editie van de kleurstelling voor de hele vloot, geïnspireerd op de kleuren op Metallica’s 72 Seasons-album, dat zich concentreert op de vormende eerste 18 levensjaren, of 72 seizoenen, die vol groei en evolutie zijn. De trucks zijn zwart geverfd met een felgele afwerking en op de grille aan de voorkant is trots het iconische Metallica-logo te zien. Een extra speciale Metallica-serie, beperkt tot 72 hoogwaardige zware vrachtwagens met exclusieve uitrusting, zal in de tweede helft van het jaar op de markt komen.

Een van de sterkste banden tussen IVECO en Metallica is het streven naar sociale verantwoordelijkheid. Bij elke tourstop worden door zowel het merk als de band gelijke donaties gedaan aan lokale organisaties via Metallica’s All Within My Hands Foundation. Deze bijdragen zullen worden geleverd via subsidies ter ondersteuning van de strijd tegen de honger en het verlenen van nooddiensten aan dakloze en kwetsbare vrouwen en kinderen.

Gerrit Marx, Chief Executive Officer van Iveco Group, merkte op: “Samenwerken met Metallica, een band die niet alleen resoneert met fans over de hele wereld, maar ook onze toewijding aan ecologische duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid weerspiegelt, is volkomen logisch voor Iveco Group. Dit partnerschap gaat verder dan louter logistieke ondersteuning; het belichaamt onze vastberadenheid om leiding te geven aan de transitie naar een schonere toekomst in het transport en een duurzamere samenleving te bevorderen. Metallica en Iveco Group delen verschillende kernwaarden: een geest van innovatie, een drang naar verandering en een toewijding aan een bijdrage aan de gemeenschap. Om voorop te blijven lopen in onze sectoren, moeten we onszelf voortdurend blijven ontwikkelen en uitdagen, waarbij we de grenzen verleggen van wat we kunnen bereiken en voortdurend zoeken naar innovatieve manieren om onze prestaties te verbeteren. Dit ethos dat we delen met Metallica motiveert ons om te blijven streven naar uitmuntendheid.”

“Toen we de Iveco Group voor het eerst ontmoetten, illustreerden ze hun visie voor dit project en hoe ze de toekomst van transport en CO2-uitstoot willen veranderen. We wisten meteen dat de doelstellingen van Metallica overeenkwamen met die van hen, en realiseerden ons het enorme potentieel van het verminderen van de CO2 – uitstoot in zware transportvoertuigen. We lanceren onze samenwerking in mei ’24, wanneer de M72 World Tour door heel Europa gaat, waarbij IVECO’s elektrische en aardgasvoertuigen onze spullen van stad naar stad verplaatsen. Samen zullen we daaraan kunnen bijdragen De belofte van Iveco Group om in 2040 een netto nul-koolstofuitstoot te bereiken. Wat ongelooflijk voor ons om daar deel van uit te maken!”, zei Metallica.

KPN: L-mobi-klanten hebben een maand tijd voor houden 06-nummer

KPN

ROTTERDAM – Klanten van L-mobi hebben nog een maand de tijd om van provider te veranderen zodat ze hun 06-nummer kunnen behouden, meldt een woordvoerder van KPN.

Donderdag werd bekend dat KPN de netwerklevering aan L-mobi stopt, omdat de virtuele provider volgens de zegsman structureel zijn rekeningen niet betaalt.

De woordvoerder zegt dat L-mobi al maanden wist van de leveringsstop. De overeenkomst zou begin dit jaar zijn opgezegd. “Het is zeker niet van het ene op het andere moment gestopt. L-mobi heeft verzuimd klanten tijdig op de hoogte te stellen.”

Vorig jaar won KPN een kort geding over de betalingsachterstand bij de rechtbank in Rotterdam. De woordvoerder zegt dat L-mobi nog steeds een flinke betalingsachterstand heeft, maar wil niet zeggen hoeveel geld de provider schuldig is.

Uit rechtbankstukken komt naar voren dat L-mobi sinds het najaar van 2022 alleen het deel van de rekeningen betaalt dat de provider redelijk en marktconform vindt.

Tesla lijkt doel van 20 miljoen auto’s per jaar te laten varen

AUSTIN – De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Tesla lijkt het streven om jaarlijks 20 miljoen elektrische auto’s te produceren op te geven.

In het nieuwste ‘impactrapport’ van het bedrijf dat donderdag is uitgebracht, is de doelstelling nergens meer te vinden.

In het rapport staat alleen dat het bedrijf “fossiele brandstoffen wil vervangen door zoveel mogelijk Tesla-producten te verkopen”. In de twee vorige rapporten stond dat Tesla tegen het einde van het decennium meerdere fabrieken zou moeten bouwen om uiteindelijk 20 miljoen elektrische auto’s per jaar te produceren.

De autofabrikant reageerde niet op de vraag of het doel officieel was opgegeven. Vorig jaar verhoogde Tesla de leveringen met bijna 38 procent tot iets meer dan 1,8 miljoen voertuigen. Er zijn op dit moment nog geen aankondigingen gedaan over de prognose voor 2024.

Aangifte tegen BBB-Kamerlid Mona Keijzer om belediging moslims

Mona Keijzer

DEN HAAG – Een groep van tien juristen en een historicus hebben aangifte gedaan tegen BBB-Kamerlid Mona Keijzer. Ze zou op televisie onder meer moslims als groep hebben beledigd. Keijzer deed de gewraakte uitspraken vorige week tijdens een uitzending van Sophie & Jeroen, meldt advocaat Reinout Sterk, die de aangevers bijstaat.

In de aangifte is te lezen dat Keijzer zich tijdens deze uitzending, “in het openbaar en met een zeer groot publiek bereik, opzettelijk beledigend heeft uitgelaten, dan wel heeft aangezet tot haat, geweld en/of discriminatie” over een groep moslims om hun godsdienst en/of levensovertuiging.

De groep wil dat Keijzer vervolgd wordt voor vijf uitspraken die ze deed tijdens de uitzending. Zo zei Keijzer onder meer: “Veel asielmigranten komen uit landen met een islamitisch geloof. We weten dat daar Jodenhaat onderdeel is (bijna) van de cultuur.”

antimoslimsentimenten

Keijzer maakt volgens de aangevers “nadrukkelijk en opzettelijk onderscheid tussen moslims en niet-moslims, draagt bij aan de verdere ontwikkeling van antimoslimsentimenten in de samenleving door te suggereren dat moslims (veelal) antisemitisch zijn.” Ook associeert ze moslims “met terreur, gebruikt haar rol als volksvertegenwoordiger om dat sentiment en haar vergroting daarvan te legitimeren, en gebruikt het platform van deze televisie-uitzending dat haar wegens haar bekendheid geboden wordt om een massaal publiek mee te bereiken.”

Keijzer heeft nog niet gereageerd op de aangifte.

PostNL opnieuw voor rechter wegens klacht onderbetaling pakketbezorgers

EN HAAG – PostNL moet vrijdag in hoger beroep voor de rechter verschijnen vanwege een klacht over onderbetaling van zelfstandige pakketbezorgers. De klacht is ingediend door de Belangenvereniging voor Pakketdistributie (BVPD).

Volgens de branchevereniging moeten zelfstandige pakketbezorgers die ingehuurd worden door PostNL steeds harder werken voor hetzelfde geld. De zaak draait om pakketbezorger Ruud Wassenaar, de huidige voorzitter van BVPD, die vijftien jaar voor PostNL werkte en in die tijd het aantal te bezorgen pakketten door zijn bedrijf zag stijgen van 60.000 naar 340.000 stuks. De tarieven waren echter zo laag dat hij zich naar eigen zeggen geen arbeidsongeschiktheidsverzekering of pensioen kon veroorloven.

De rechtbank deed in december 2022 uitspraak en stelde de BVPD in het ongelijk. De rechter achtte onvoldoende bewezen dat Wassenaar in gesprekken met PostNL duidelijk had gemaakt dat zijn onderneming in de knel zat door de te lage tarieven. De BVPD ging tegen de uitspraak in hoger beroep.

De branchevereniging voelt zich gesteund door een rechtszaak tegen PostNL in België, waarbij deze maand tegen de Belgische tak van het postbedrijf wegens misstanden een boete werd geëist van ruim 24 miljoen euro. Volgens advocaat Danny Snijders van de BVPD is de situatie in België “bijna identiek” aan die in Nederland. De rechter moet uiteindelijk een “doodsimpele vraag” beantwoorden, stelt Snijders: “Vinden we nu echt dat een dergelijk systeem van uitknijpen, gebaseerd op de enorme machtpositie van PostNL over haar onderaannemers, in Nederland thuishoort?”

Israël vindt opnieuw omgekomen gijzelaars in Gazastrook

Israëlische leger

JERUZALEM – Het Israëlische leger heeft naar eigen zeggen de stoffelijke resten gevonden van drie Israëli’s die werden gedood bij de aanval van de Palestijnse beweging Hamas op Israëlisch grondgebied rond de Gazastrook op 7 oktober. De drie werden volgens het leger door Hamas vermoord en hun lichamen werden ontvoerd.

Ze zijn in de nacht van donderdag op vrijdag in een speciale operatie van de inlichtingendienst en de strijdkrachten in Gaza gevonden en naar Israël gebracht.

Bij de operatie is hevig gevochten, zegt het leger. Het gaat om de lichamen van Hanan Yavlonka, Michel Nissenbaum en Orion Hernandez.

Leden van Hamas hebben bij de aanval in oktober circa 250 gijzelaars meegenomen naar de Gazastrook, onder wie ook mensen die al niet meer leefden.

OM bevestigt doorzoekingen, volgens NRC bij PVV’er Van Strien

Van Strien

DEN HAAG – De woning van PVV-senator en oud-verkenner Gom van Strien wordt doorzocht door de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD), zo ziet een ANP-fotograaf nadat NRC er eerder over berichtte.

Het Functioneel Parket bevestigt dat er doorzoekingen plaatsvinden, maar wil niet zeggen dat het gaat om het huis van Van Strien in het Limburgse Arcen. Volgens kadastrale gegevens staat de woning waar de doorzoeking plaatsvindt, inderdaad op naam van Van Strien.

Een woordvoerder spreekt van een “lopend onderzoek”, maar wil verder niks melden over de precieze aard hiervan. Wel wordt gezegd dat de doorzoekingen plaatsvinden naar aanleiding van een aangifte van de Universiteit Utrecht (UU). Er zijn nog geen personen opgepakt, meldt de woordvoerder.

De UU, die verder geen commentaar wil geven, deed eerder aangifte tegen de PVV’er voor onder meer omkoping. Hij was eerder algemeen directeur van Utrecht Holdings, een dochteronderneming van de universiteit.

Driekwart van de ondernemers probeert productiviteit te verhogen

DEN HAAG – Driekwart van de ondernemers geeft aan maatregelen te nemen om de productiviteit binnen hun bedrijf te verhogen. De maatregelen die zij het meest noemen zijn investeringen in technologie en automatisering en het invoeren van efficiëntere processen. Een gebrek aan personeel is volgens ondernemers de belangrijkste belemmering om de productiviteit te verhogen. Dit meldt het CBS op basis van de Conjunctuurenquête Nederland van april 2024, die wordt gehouden in samenwerking met KVK, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW.

De arbeidsproductiviteit is de toegevoegde waarde per gewerkt uur. In ontwikkelde economieën is de toename van de arbeidsproductiviteit op de lange termijn de belangrijkste bron van economische groei.

Uit eerder onderzoek is bekend dat de productiviteit in het grootbedrijf (250 of meer werkzame personen) structureel hoger ligt dan in het middenbedrijf (50 tot 250 werkzame personen). In het kleinbedrijf (5 tot 50 werkzame personen) is de productiviteit gemiddeld het laagst. In het grootbedrijf is de productiviteit sinds 2020 ook harder gegroeid dan in het midden- en kleinbedrijf.

Grootbedrijf neemt vaker maatregelen om productiviteit te verhogen

Binnen het kleinbedrijf ligt het aandeel ondernemers dat de productiviteit probeert te verhogen met ruim 65 procent lager dan in het middenbedrijf (ruim 78 procent) en het grootbedrijf (bijna 84 procent). Daarnaast geven ondernemers in het grootbedrijf vaker aan meer dan één maatregel te nemen om de productiviteit te verhogen.

Zowel investeringen in technologie en automatisering als het invoeren van efficiëntere werkprocessen zijn de meest genoemde maatregelen. Trainingen voor medewerkers worden met ruim 21 procent het minst vaak genoemd als maatregel. Optimalisatie van de werkomgeving en faciliteiten is de enige maatregel die grootbedrijven minder vaak noemen dan midden- en kleinbedrijven.

Ondernemers in de industrie nemen het vaakst maatregelen

Hoeveel ondernemers maatregelen nemen om de productiviteit te verhogen, verschilt per bedrijfstak. In de industrie geven ondernemers met iets meer dan 81 procent het vaakst aan maatregelen te nemen. In de cultuur, sport en recreatie ligt dat aandeel met 54 procent het laagst. Investeringen in technologie en automatisering wordt het vaakst genoemd in de industrie. In de horeca wordt dit het minst vaak genoemd, daar zetten ondernemers vooral in op een optimalisatie van de werkomgeving en faciliteiten. Het aanbieden van trainingen voor medewerkers wordt het meest genoemd in de autohandel en -reparatie, het minst vaak in de landbouw, bosbouw en visserij.

Gebrek aan personeel belangrijkste belemmering

Voor bijna 40 procent van de ondernemers is een gebrek aan personeel de belangrijkste belemmering om de productiviteit te verhogen. Binnen de autohandel en -reparatie wordt dit het meest genoemd. Externe factoren, zoals economische onzekerheid, zijn volgens ruim 17 procent van de ondernemers de belangrijkste belemmering.

Vooral ondernemers in de delfstoffenwinning en de bouwnijverheid geven dit relatief vaak aan. Iets meer dan 13 procent van de ondernemers geeft een gebrek aan financiële middelen aan als grootste knelpunt om de productiviteit te verhogen. In de landbouw, bosbouw en visserij wordt dit relatief vaak genoemd.

Iets meer dan 36 procent van de ondernemers geeft aan geen belemmeringen te ervaren of geen maatregelen te nemen om de productiviteit te verhogen.

Twee Nederlanders lichtgewond door ongeval Mallorca

Nederlanders lichtgewond door ongeval Mallorca

DEN HAAG – Bij het ongeval op Mallorca zijn twee Nederlanders lichtgewond geraakt, meldt de ANWB Alarmcentrale. Die heeft hulpverzoeken ontvangen van de twee, zegt een woordvoerster.

Op Mallorca stortte een deel van een restaurant in. Daarbij vielen zeker vier doden.

Over de aard van de lichte verwondingen kon ze niets zeggen. De ANWB biedt hulp in dit soort gevallen, op het gebied van eventuele dekking van medische kosten of andere hulpvragen.

LAATSTE NIEUWS

Treinstaking raakt woensdagochtend Limburg en Brabant

UTRECHT - Een nieuwe staking van de verkeersleidingsposten van ProRail raakt woensdag het treinverkeer in Limburg en een groot deel van Brabant. Door de actie...