Clicky

woensdag 13 november 2024 - 18:57 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 342

Organisatie Giro schrapt Umbrailpas na dreigement renners

Giro

LIVIGNO – Na enkele chaotische uren heeft de organisatie van de Giro d’Italia besloten de Umbrailpas uit het parcours van de zestiende etappe te schrappen. De renners hadden dinsdagochtend unaniem gedreigd niet van start te gaan vanwege gevaarlijke omstandigheden op de Umbrailpas waar sneeuw en ijskoude regen worden verwacht.

Kort voor de oorspronkelijke start om 11.30 uur besloot de organisatie de Umbrailpas over te slaan. In een persbericht meldt de organisatie van de Giro d’Italia dat hiertoe is besloten omdat de weersomstandigheden snel verslechterden.

De renners rijden nu vanuit Livigno naar de Munt Raschera-tunnel, waar ze in de auto stappen en naar Prati allo Stelio gaan. Daar gaat de flink ingekorte etappe rond 14.00 uur van start.

Lang onduidelijkheid

Enkele renners uitten harde kritiek op de organisatie van de Giro doordat er lange tijd onduidelijkheid heerste over de zestiende etappe. De Australische klassementsrenner Ben O’Connor (Decathlon AG2R La Mondiale) sprak van “één van de slechtst georganiseerde koersen die er zijn”.

De huidige nummer 4 van het klassement was witheet. “Dit zou elders nooit gebeuren”, aldus O’Connor. “Het is zonde dat we in 2024 zitten en er nog altijd dinosaurussen zijn die de menselijke kant niet zien. Ik zou koersdirecteur Mauro Vegni in onze positie willen zien. Buiten op een fiets gaan zitten, de start van de rit doen, en zien wat hij dan als antwoord geeft na een paar uur.”

De grote favoriet voor de eindzege, Tadej Pogacar, hield zich kort voor de start op de vlakte. De 25-jarige Sloveen velde geen oordeel en liet – schuilend onder een grote roze paraplu – weten alleen te hopen dat de dag veilig zou verlopen.

Zware turbulentie aan boord van vlucht van Londen naar Singapore; één dode en meerdere gewonden [+foto’s]

Singapore Airlines

SINGAPORE – Een vliegtuig van Singapore Airlines heeft een noodlanding moeten maken in Bangkok door hevige turbulentie. Een persoon aan boord is overleden en volgens Thaise media zijn dertig mensen gewond geraakt.

De Boeing 777-300ER was onderweg van Londen naar Singapore toen het toestel een noodlanding moest maken. Er waren 211 passagiers en 18 bemanningsleden aan boord.

Het overleden slachtoffer was een 73-jarige Brit, bericht de Britse omroep BBC. Die man overleed mogelijk aan de gevolgen van een hartinfarct. Zeker zeven gewonden zouden nog in kritieke toestand verkeren.

Een getuige vertelde de BBC dat het vliegtuig plots omlaag dook en dat voorwerpen door de cabine vlogen. “Ik zat onder de koffie”, vertelde de man, die naderhand naar eigen zeggen een schreeuwende vrouw met een hoofdwond te hulp schoot.

Het medische team van de luchthaven in Bangkok werkt samen met de lokale autoriteiten om de mensen zo goed mogelijk op te vangen. Singapore Airlines biedt de nabestaanden van de overleden persoon de “diepste condoleances” aan.

Singapore Airlines bood passagiers en bemanningsleden in een verklaring excuses aan voor de “traumatische ervaring”. Vliegtuigproducent Boeing condoleerde de nabestaanden en zei mee te leven met iedereen in het vliegtuig.

Financiële steun voor twee Vlaamse projecten die transport via binnenvaart bundelen

Foto: Port of Antwerp-Bruges

ANTWERPEN – De Vlaamse Regering heeft op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken twee projecten goedgekeurd die het intermodaal aanbod van en naar de Vlaamse havens verbeteren via nieuwe corridorshuttles.

Deze projecten kaderen binnen het Impulsprogramma binnenvaart dat als doel heeft om de bereikbaarheid van de Vlaamse zeehavens te verhogen en de druk op het wegennet te verlichten. Het Impulsprogramma binnenvaart is een samenwerking tussen het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), Port of Antwerp-Bruges, North Sea Port en Lantis.

Binnenvaart stimuleren

Met het Impulsprogramma willen de Vlaamse overheid (Departement MOW en Lantis), Port of Antwerp-Bruges en North Sea Port een tijdelijke ondersteuning aan de binnenvaartsector geven. Concreet werden inland terminals, barge-operatoren en andere intermodale partijen via een marktbevraging aangezet tot het uitwerken van samenwerkingsprojecten (‘corridor-shuttles’ en ‘terminal-hub shuttles’) op de verschillende vaarroutes van en naar Port of Antwerp-Bruges.

De doelstelling is om de afhandeling van de containerbinnenvaart aan de maritieme kaaien betrouwbaarder te maken en de wachttijden in de haven te verminderen. Een aantrekkelijker binnenvaartaanbod draagt bij aan een modal shift van wegvervoer naar binnenvaart. Lantis, de bouwheer van de Oosterweelwerken, zet volop zijn schouders onder deze maatregel die past binnen de ‘Minder Hinder-campagne’ om de files op de Antwerpse Ring terug te dringen.

Nieuwe terminal-hub shuttles

Zes projectconsortia stelden zich kandidaat. Uiteindelijk werden twee projectvoorstellen rond nieuwe terminal-hub shuttles geselecteerd: ‘Terminalhub Logistiek Centrum Gorinchem’ en ‘Flanders Container Corridor’. Voor het eerste jaar hebben de projectpartners maximaal € 713.415 subsidies beschikbaar gemaakt.

De deelnemende terminals zullen regelmatige binnenvaartdiensten opzetten tussen maritieme terminals en inlandterminals die langs dezelfde corridor gelegen zijn. In elke samenwerking worden kleinere volumes samengebracht op één centrale plaats om de containers te kunnen bundelen van en naar Port of Antwerp-Bruges.

Met het project ‘Terminalhub Logistiek Centrum Gorinchem’ zal een terminalhubshuttle tussen de terminals in Waalwijk, Veghel, Oss, Tilburg, Ridderkerk, Duisburg en Emmerich en de haven van Antwerpen varen, via Logistiek Centrum Gorinchem (LCG).

In ‘Flanders Container Corridor’ werken Stukwerkers en Danser Benelux samen om de containerstromen in en rond de regio Gent te bundelen, zodat er voldoende volume ontstaat voor meerdere dagelijkse afvaarten van en naar de haven van Antwerpen.

Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Om de betrouwbaarheid en de efficiëntie van de containerbinnenvaart in onze haven nog te verbeteren, stimuleren we samenwerking op belangrijke vaarroutes. Zo zorgen we voor gebundelde volumes en krijgen we een vlottere afhandeling aan de containerterminals. Dit verhoogt de aantrekkelijkheid van de binnenvaart voor containervervoer. Deze twee projecten zijn hiervan een schoolvoorbeeld.”

De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Deze nieuwe projecten komen bovenop de eerder geselecteerde projecten van 2022. In het kader van dit programma zullen de projectpartners meer dan 3,5 miljoen euro vrijmaken om de modal shift van het wegvervoer naar de binnenvaart extra te stimuleren, het aanbod te verhogen en de betrouwbaarheid van de containerbinnenvaart te verbeteren. Deze samenwerking moet leiden tot een betere werking van de integrale logistieke keten van en naar de Vlaamse zeehavens. We geven het transport tussen onze Vlaamse zeehavens en inlandterminals een boost en creëren efficiëntiewinsten voor bedrijven. Tegen 2030 is het de ambitie om het aandeel van de containerbinnenvaart van en naar de Antwerpse haven te verhogen tot 42 procent.”

Daan Schalck, CEO North Sea Port: “Nu al gaat 60 procent van het vervoer van goederen vanuit onze haven naar het achterland via de binnenvaart. Als North Sea Port zetten we immers actief in op de modal shift richting duurzaam transport via de binnenvaart. Ons havengebied mag dan wel op het kruispunt van de Europese binnenwateren liggen en deel uitmaken van een aantal Europese vervoerscorridors. Het is echter door samenwerking dat we deze shift kunnen realiseren. En daar draagt deze subsidie toe bij.”

Politie ontmantelde in 2023 meer drugslabs dan ooit

DEN HAAG – De politie heeft vorig jaar meer drugslabs ontmanteld dan ooit. In totaal werden 151 productielocaties van verdovende middelen ontdekt, een stijging van 44 procent ten opzichte van 2022, zo staat in het nationaal overzicht drugslocaties 2023. De politie vermoedt dat de toename voortkomt uit de wereldwijd gestegen vraag naar drugs, zegt Willem Woelders, portefeuillehouder drugs bij de landelijke eenheid.

Vooral het aantal productielocaties van heroïne steeg, van 2 in 2022 naar 10 in 2023. Ook nam het aantal ontdekte plekken waar synthetische drugs, zoals MDMA, amfetamine en methamfetamine, werden gemaakt aanzienlijk toe van 83 in 2022 naar 125 in 2023. Hierbij zag de politie vooral een toename van productielocaties voor MDMA (van 15 naar 32) en methamfetamine (van 15 naar 29). Het aantal ontmantelde cocaïnelabs bleef vrijwel gelijk. De meeste locaties trof de politie aan in de provincies Zuid-Holland (40) en Noord-Brabant (35).

“We hebben sterke aanwijzingen om aan te nemen dat de vraag toeneemt”, zegt Woelders. “Dat zien we bijvoorbeeld aan de wereldwijde inbeslagnames van (synthetische) drugs die te relateren zijn aan Nederland.” Ook kwamen er meer meldingen over drugslabs binnen bij Meld Misdaad Anoniem, van 246 meldingen in 2022 tot 330 in 2023. Dit heeft volgens de politie mogelijk ook geleid tot de vondst van meer productielocaties.

De politie benadrukt het belang voor de opsporing van drugslabs dat mensen signalen ervan herkennen. Verloederde panden, verdachte activiteiten of onverklaarbare luxe kunnen hierop wijzen. Productielocaties voor drugs vormen een gevaar voor de omgeving, onder meer door het risico op brand en ontploffing. Ze trekken bovendien criminelen aan. Het afval is zeer schadelijk voor het milieu en de volksgezondheid, zegt de politie.

Rijkswaterstaat start Belevingsonderzoek vrachtwagenchauffeurs 2024

Foto: Rijkswaterstaat

UTRECHT – Rijkswaterstaat voert tot halverwege juli 2024 een tevredenheidsonderzoek uit onder vrachtwagenchauffeurs. Het gaat om vrachtwagenchauffeurs die gebruikmaken van de wegen waar Rijkswaterstaat beheerder van is.

“Met dit onderzoek krijgen we inzicht in de wensen en tevredenheid van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. We gebruiken de resultaten uit het onderzoek om de tevredenheid op peil te houden en, waar mogelijk, acties uit te voeren”, aldus Rijkswaterstaat.

Alle vrachtwagenchauffeurs die in de afgelopen maand minstens een keer op de Nederlandse wegen hebben gereden, mogen meedoen aan dit onderzoek.

Er wordt onder andere gevraagd naar de informatievoorziening, de doorstroming en de hinder. Ook de veiligheid op verzorgingsplaatsen komt aan bod.

Het beantwoorden van de vragenlijst duurt ongeveer 15 minuten.

Waarom een tevredenheidsonderzoek?

“We willen inspelen op nieuwe ontwikkelingen en maatschappelijke behoeften. Daarom handelen wij vanuit de wensen en beleving van de (vaar)weggebruiker. Hiervoor moeten we weten hoe chauffeurs de wegen gebruiken en wat zij van de wegen vinden.”

“We gebruiken de mening van het publiek om verbeteringen naar wens door te voeren. Met het onderzoek kijken we ook hoe de tevredenheid zich door de jaren heen ontwikkelt”, besluit Rijkswaterstaat.

Staat handelde niet onrechtmatig bij illegale adoptie uit Brazilië

DEN HAAG – Een man die in 1980 illegaal werd geadopteerd uit Brazilië, wil dat wordt vastgesteld dat de Staat hierbij onrechtmatig handelde. De man vordert bovendien een schadevergoeding. Het gerechtshof Den Haag heeft vandaag beslist dat de Staat niet onrechtmatig handelde.

Illegale ‘adoptie’
De man werd in 1980 in Brazilië als pasgeboren baby ‘geadopteerd’ door zijn Nederlandse juridische ouders. De adoptie was illegaal omdat de juridische ouders het kind in Brazilië en in Nederland, als hun biologische kind hebben aangegeven, terwijl dat niet zo was.

Onrechtmatig handelen
Volgens de man waren vergelijkbare misstanden toen al bekend en had de Staat moeten ingrijpen. Zijn illegale adoptie zou dan zijn voorkomen. De man stelt ook dat de Staat op onrechtmatige wijze heeft meegewerkt aan zijn illegale adoptie en als werkgever aansprakelijk is vanwege de betrokkenheid van een Nederlandse consulaire ambtenaar. Tot slot verwijt de man de Staat dat deze onvoldoende heeft gedaan om hem toegang te geven tot informatie over zijn afstamming en afkomst.

De rechtbank heeft de man alleen op dit laatste punt in het gelijk gesteld en de overige stellingen verworpen. Beide partijen zijn in hoger beroep gekomen. Het hof wijst alle vorderingen van de man af.

Vorderingen afgewezen
Het hof benadrukt dat de primaire verantwoordelijkheid voor de illegale adoptie ligt bij de juridische ouders van de man en bij de andere direct betrokken personen. Zij omzeilden bij de adoptie bewust de destijds in Nederland geldende adoptieregels. Daarbij komt dat hier toen nog geen wettelijk systeem van overheidstoezicht op adopties vanuit het buitenland bestond en dat een en ander zich grotendeels heeft afgespeeld buiten de jurisdictie en het zicht van de Nederlandse Staat.

Bovendien moet het handelen/nalaten van de overheid in zaken die zich rond 1980 afspeelden naar de maatstaven van die tijd worden beoordeeld. Signalen van betrokkenheid van Nederlandse ambtenaren ontbraken destijds. Het is ook niet aannemelijk dat de illegale adoptie van de man voorkomen had kunnen worden door contact met de Braziliaanse autoriteiten over de misstanden in dat land. De betrokkenheid van een Nederlandse ambtenaar was verder niet zodanig dat de Staat als werkgever aansprakelijk moet worden gehouden. Ook bij de onderzoeken die vanaf 1981 zijn verricht heeft de Staat volgens het hof niet onrechtmatig gehandeld. Evenmin is sprake van onrechtmatig handelen/nalaten van de Staat naar aanleiding van verzoeken om hulp en informatie van de man vanaf 2011.

Weer tien nieuwe Scania’s voor Overmeer Logistics

MIJNSHEERENLAND – Tankspecialist Overmeer Logistics uit Mijnsheerenland nam recent negen nieuwe Scania 420S en een Scania 530S V8 als 4×2 ADR gekeurde trekkers in gebruik. De trucks zijn niet alleen voor Overmeer. Enkele gaan naar Bok Transport en TSL; beide onderdeel van de Overmeer Group.

Met meer dan honderd eigen voertuigen is het familiebedrijf Overmeer Logistics een van de grotere spelers binnen het tanktransport. Het komt voort uit een management buy out die Hans Michels meer dan 20 jaar terug deed. Sinds twee jaar neemt Jeffrey het stokje over. Het bedrijf levert een zeer veelzijdig pallet aan diensten waaronder een eigen depot waar ze de diensten tankcleaning, repair en verwarmen voor tankcontainers verlenen. Verder is het bedrijf specialist in het vloeistoffenvervoer met flexitanks waarbij ze een totaalpakket aanbieden voor het stukje voor- en natransport en hierin de klant dan ook volledig kunnen ontzorgen.

De nieuwe Scania’s die Overmeer nu krijgt, zijn vervanging voor andere auto’s uit de vloot. “Wij hebben een gemengde vloot trucks van rond de 100 voertuigen en met deze toevoeging komen we op een totaal van 24 Scania’s. Maar bij de 10 trucks die er nu uitgaan, zijn ook andere merken. Dus het totale aantal Scania’s is de afgelopen maanden nog iets groter worden”, vertelt eigenaar directeur Jeffrey Michels.

“Dat wij met meerdere merken rijden, komt behalve het contact met de dealers en de kwaliteit van de werkplaats ook voor een deel voort uit de keuze van de chauffeur. We hebben er behoorlijk wat die echt het liefste op een Scania rijden. Maar soms is er een andere reden. De ene V8 die ik nu gekocht heb is een jubileumcadeautje voor een chauffeur die al heel lang bij ons werkt. Die heeft altijd op een ander merk gereden. Maar toen hij mocht kiezen, wilde toch één keer in zijn leven een V8. Ja, dan kom je bij Scania uit.”

“De drie onderdelen van ons bedrijf Overmeer Transport, Bok Transport en TSL hebben elk hun eigen zwaartepunt”, vertelt Jeffrey Michels. “Overmeer Transport heeft als core business het trekken van tankcontainers en flexitanks. Een typische dag daar begint vaak bij ons op het depot met het opzetten van een tankcontainer, die laden bij, bijvoorbeeld, Shell en afleveren op een deep sea terminal. Veel werk dat altijd begint of eindigt in de Rotterdamse en Antwerpse haven waarbij we zo’n 90.000 km per jaar rijden. Bok Transport, dat wij in 2019 overnamen, zit veel meer in de distributie van vloeibare meststoffen en rijdt tot het erf van afnemers in de land- en tuinbouw. En TSL dat sinds drie jaar bij onze groep hoort, is de afdeling die de echte internationale kilometers maakt. Hoewel wij dat zoveel mogelijk beperken tot afstanden van zo’n 700 kilometer rond Rotterdam.”

Overmeer Transport Mijnsheerenland

Jeffrey Michels kiest altijd voor de combinatie van een grote ruime cabine met een normaal motorvermogen. “De vorige Scania’s die wij vijf jaar geleden kochten, hadden 410 pk. De nieuwe zijn nu 420. Dat lijkt niet overdreven veel, maar uit alle data die Scania ons aanlevert over de belasting van de motor, zie ik dat de combinatie vermogen en verbruik in ons werkgebied meer dan voldoende is. En in deze 420S ligt de nieuwe Super-motor met de bovenliggende nokkenassen gekoppeld aan de nieuwe versnellingsbak en de verder geoptimaliseerde aandrijflijn. Die zou het nog beter moeten doen.”

Overmeer Logistics kiest bewust voor een rijk uitgeruste cabine. “Zo’n grote cabine met een vlakke vloer, zoals de S-cabine van Scania, geeft onze chauffeur tenminste echt wat ruimte. Wij zorgen ook altijd voor een leren interieur, een kastenwand, magnetron, ijskast en standkoeling. Dat is natuurlijk luxe, maar aan de andere kant weet ik dan zeker dat de chauffeurs niet meteen onthand zijn als ze ergens onderweg moeten overstaan. Want de ervaring leert dat het doorgaans niet overal in Europa de meest inspirerende parkeerplaatsen zijn.”

Eerste eActros van een bestelling van 25 gaat de weg op voor Sligro

AMSTERDAM – Sligro Food Group Transport heeft een compleet nieuwe, volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 300 bakwagen in gebruik genomen. Deze eerste aflevering is onderdeel van een grote bestelling van maar liefst 25 exemplaren voor Sligro Food Group Transport.

Yvonne Poels, Manager Transport bij Sligro: Bij de versnelling van onze verduurzaming voeren we een tweemerkenbeleid. Hierbij was het voor ons logisch om weer voor Mercedes-Benz Trucks te kiezen: we reden namelijk al een aantal jaar naar zeer grote tevredenheid met een eActros 300.

De eActros 300 bakwagen rijdt in Nederland al veelvuldig rond, maar een levering van 25 exemplaren in één keer is toch iets bijzonders. Richard Bos is eKey Accountmanager bij Daimler Truck Nederland.

Hij vertelt hierover: “De elektrificatie van het wagenpark raakt in Amsterdam nu in een stroomversnelling, mede door de strenge eisen rondom de volgend jaar in te voeren uitstootvrije zone. Sligro zet nu deze overtuigende stap voorwaarts met in totaal maar liefst 50 nieuwe e-trucks. Om vanuit Mercedes-Benz tot aan de zomervakantie alle exemplaren goed af te leveren, zetten we alle zeilen bij. Mercedes-Benz Truckdealers Louwman Mercedes-Benz in Gilze en Van Mossel in Bergschenhoek nemen samen het aflever klaarmaken van alle trucks voor hun rekening. Daarna is dealer Gomes Noord-Holland voor Sligro Food Group Transport het aanspreekpunt voor alle onderhoud en service.”

Laadaansluiting verplaatst

Mercedes-Benz Trucks past op speciaal verzoek de elektrische trucks aan naar de specifieke wensen van Sligro Food Group Transport. Richard Bos: “Normaal gesproken zit de laadaansluiting van de eActros bakwagen aan de voorkant, achter de cabine. Sligro vroeg ons om mee te denken over de meest efficiënte indeling voor het laden op hun eigen terrein. Daarom hebben we een technische aanpassing doorgevoerd: de truck is nu eenvoudig aan de achterzijde aan te sluiten op de laadfaciliteit.”

Manager Transport Yvonne Poels licht deze keuze namens Sligro toe: “Vanwege de veiligheid zetten we de trucks graag in de nacht achteruit aan de laadpaal om ze op te laden. Omdat we slim willen omgaan met de capaciteit van ons terrein, wilden we laadpalen liever niet midden op het plein plaatsen bij de cabines. Het is fijn dat men bij Daimler Truck Nederland wilde meedenken en tot een concrete, werkende oplossing is gekomen.”

Mercedes-Benz: proven technology

Na een grondige verbouwing telt het terrein van Sligro Bezorgservice in Amsterdam nu twee keer zoveel laadpalen als vorig jaar: in totaal zijn het er 36. Poels: “Met de 25 nieuwe eActrossen erbij, komen we in totaal op een vloot van 59 e-trucks. Ze hoeven niet allemaal iedere nacht te worden opgeladen, want gemiddeld rijden ze zo’n 100 kilometer op een dag, terwijl de actieradius van de eActros bijvoorbeeld rond de 300 kilometer ligt. Daarom is 36 laadunits voor nu voldoende.”

Sligro voert voor de aanschaf van elektrische trucks op dit moment een tweemerkenbeleid. “We versnellen op verduurzaming en daarom vragen we om een snelle levering van een groot aantal trucks. Bij de overname van een deel van de activiteiten van Simon Loos hoorde 1 eActros, die het al jaren uitstekend deed. Deze proven technology maakte het voor ons logisch weer voor Mercedes-Benz te kiezen.”

Chauffeurs blij met vooruitgang

Alle chauffeurs die gaan rijden met de eActros krijgen vanuit Daimler Truck Nederland een training om goed te leren omgaan met het product en de capaciteiten van eActros volledig te benutten. Ook voor de mentorchauffeurs van Sligro is hiertoe een speciaal trainingsprogramma ontwikkeld.

De eerste ervaringen met de eActros zijn bijzonder positief, zo vertelt Yvonne Poels: “De chauffeurs die bij de aflevering aanwezig waren, gingen meteen een blokje om met de nieuwe truck. Ze reageerden allemaal erg positief. Vooral de directe beschikbaarheid van vermogen bevalt, evenals het gebrek aan motorgeluid, trillingen in het stuur en uitstoot. Mooi om hun enthousiasme te zien.”

Samenwerking partners

De eActrossen die voor Sligro gaan rijden zijn allemaal 6×2 bakwagens van het type eActros 300 L, volledig luchtgeveerd. Richard Bos: “Om alles goed en betrouwbaar tot stand te brengen, werken we weer naar grote tevredenheid samen met verschillende partners. Zo tekende Ebo van Weel in Rhoon voor de levering van de koelopbouw. De Groot RMO uit Opmeer stelt de volledig elektrische en beproefde koelmachines van Frigoblock in bedrijf. Zo komen we al met al tot een zeer sterke combinatie waarmee Sligro in de komende jaren het positieve verschil kan maken. Wij zijn trots op deze samenwerking.”

Sligro Food Group bestaat uit specifiek op de foodservicemarkt gerichte bedrijven in Nederland en België. In Nederland is Sligro als marktleider actief in de groothandelsmarkt voor de etende en drinkende mens met een totaalpakket food en aan food gerelateerde non food producten en diensten.

Sligro Bezorgservice Amsterdam is de partner voor een zeer groot scala van bedrijven en organisaties in en rond Amsterdam: van de bruine kroeg op de hoek tot aan de gevangenis; van het theater tot aan het verzorgingstehuis. In de binnenstad wil Gemeente Amsterdam vanaf 1 januari 2025 een grote uitstootvrije zone invoeren, waar alleen elektrische of waterstof aangedreven vervoer is toegestaan.

Met deze 25 nieuwe eActrossen én de al in Amsterdam rijdende elektrisch trucks is Sligro klaar om de binnenstad volledig elektrisch te kunnen beleveren.

Oad in cassatie in rechtszaak om schadevergoeding Rabobank

reisorganisatie Oad

HOLTEN – De oud-eigenaren van reisorganisatie Oad, die in 2013 failliet werd verklaard, gaan in cassatie tegen een uitspraak van het gerechtshof in Arnhem. Dat oordeelde eerder dit jaar dat de Rabobank geen schadevergoeding hoeft te betalen om de vermeende betrokkenheid van de bank bij het omvallen van het bedrijf. Oad vindt de uitspraak onjuist en onvoldoende onderbouwd.

Oad ging failliet nadat de Rabobank de kredietrelatie met de reisorganisatie had beëindigd. De curatoren van Oad stapten in 2015 naar de rechter omdat ze vonden dat Rabobank de kredietrelatie niet had mogen opzeggen. Zij eisen daarom een schadevergoeding van ongeveer 70 miljoen euro. Daar ging zowel de rechtbank als het gerechtshof niet in mee.

Het hof deed in februari uitspraak, waarin werd gesteld dat de Rabobank voldoende rekening had gehouden met het belang van Oad. Kort nadat Rabobank het krediet had opgezegd vond Oad nog een investeerder die de busdivisie van het bedrijf wilde kopen. Rabobank wilde hieraan meewerken en verstrekte Oad toen nog een overbruggingskrediet. Toen het overbruggingskrediet verliep, wilde Rabobank dit niet meer verlengen of verruimen. Het hof oordeelde dat Rabobank ook niet verplicht was dat te doen.

Tot ontevredenheid van Oad. “De Rabobank heeft onnodig en welbewust het faillissement van Oad veroorzaakt”, onderbouwen de oud-eigenaren van de reisorganisatie het besluit om naar de Hoge Raad te stappen. “Bovendien is het oordeel van het gerechtshof onbegrijpelijk en onvoldoende gemotiveerd”, zeggen zij verder. “De Rabobank had rekening moeten houden met de gerechtvaardigde belangen van Oad, haar 1500 medewerkers die op straat kwamen staan en de vele tienduizenden gedupeerde reizigers.”

Vrachtwagen in de greppel langs N275 [+foto’s]

Ongeval N275

WEERT – Dinsdagochtend net voor 10.30 uur is op de Ringbaan-Noord (N275) in Weert een vrachtwagen van de weg geraakt en in een greppel terechtgekomen.

De vrachtwagen was onderweg van Nederweert naar Weert toen het, doordat de chauffeur onwel werd achter het stuur, misging.

De vrachtwagenchauffeur is onderzocht in de ambulance en vervolgens met onbekend letsel afgevoerd naar het ziekenhuis.

Er is één rijbaan afgesloten voor het verkeer. De vrachtwagen zal later vandaag geborgen worden. Verkeer wordt aangeraden om te rijden via de A2.

China hoopt op objectief ICC bij vervolging kopstukken Gazaoorlog

ICC Den Haag

BEIJING – China hoopt dat het Internationaal Strafhof (ICC) zich “objectief en onpartijdig” zal opstellen bij de mogelijke vervolging van Israëlische en Palestijnse leiders. De aanklager van het hof in Den Haag heeft maandag om een arrestatiebevel gevraagd voor de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, zijn defensieminister en drie Hamasleiders.

Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat Beijing hoopt dat het ICC “zijn bevoegdheden zal uitoefenen in overeenstemming met de wet”. Wel benadrukte hij dat China “altijd aan de kant van gerechtigheid en internationaal recht wat betreft de Palestijnse kwestie” heeft gestaan. “De collectieve bestraffing van het Palestijnse volk moet stoppen.”

De Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken reageerde uitgesproken negatief op de aanvraag. “Het is volkomen onacceptabel dat Hamas en Israël op hetzelfde niveau worden geplaatst”, zegt Antonio Tajani. Hij vindt het “absurd” om de democratisch verkozen regering van Israël te vergelijken met “de leiders van een terroristische groep die de oorlog in Gaza is begonnen door onschuldige burgers af te slachten”.

Oproep tot sancties

Frankrijk zegt het ICC en zijn onafhankelijkheid te steunen “in de strijd tegen straffeloosheid”. Het land benadrukt dat het aan het hof zelf is om te bepalen of er daadwerkelijk arrestatiebevelen moeten worden uitgevaardigd.

Het Russische Kremlin benadrukt dat het zelf niet is aangesloten bij het ICC en de bevoegdheid van het hof niet erkent, maar uit wel verbazing over de Amerikaanse reactie op de mogelijke vervolging. President Joe Biden noemde de aanvraag van de aanklagers “schandalig” en meerdere parlementariërs riepen op tot sancties tegen het ICC. Het Kremlin noemt de Amerikaanse houding “eigenaardig”.

Vrouw ontkent vastpakken fietsende ex-minister Dekker vóór val

Sander Dekker

DEN HAAG – De 44-jarige vrouw die in juni 2022 betrokken was bij de val van de fietsende Sander Dekker in het duingebied bij het Zuid-Hollandse Monster, heeft maandag in de rechtbank in Den Haag ontkend dat ze de oud-minister (Rechtsbescherming) bij de arm pakte.

Dekker en zijn partner fietsten op 7 juni 2022 in de duinen, waarbij de wielrenners heuvelafwaarts met een snelheid van 37 kilometer per uur de voetgangers Aathina K. en haar man tegemoet kwamen. Volgens ooggetuigen sloeg de oud-minister over de kop doordat de vrouw uit Monster hem bij zijn arm pakte.

Dat vastpakken ontkent K. Ze verklaarde in de rechtbank dat ze alleen een afwerend gebaar maakte omdat ze vond dat beide wielrenners te hard fietsten op een pad met weinig ruimte. Ze wilde zichzelf beschermen, zei ze. Bij dat gebaar zou ze Dekker hebben geraakt.

Klap

“Hij is naar mijn weten doorgefietst. Ik heb omgekeken, omdat ik in shock was dat ik bijna werd aangereden. Ik zag dat hij ook omkeek. We zijn verder gelopen. Toen hoorden we een enorme klap”, vertelde ze de rechter.

Dekker brak bij de val zijn bekken, schouderblad en sleutelbeen en liep een zware hersenschudding op. Hij had vijftien breuken. Hij kan zich niets van het ongeluk herinneren.

“Onbesuisde actie”

Dekker maakte in de rechtbank gebruik van zijn spreekrecht: “Ik weet hoe kwetsbaar fietsers zijn en ben voorzichtig in het verkeer. Waarom ging het hier fout? Waarom liepen ze op het fietspad en naast elkaar in plaats van achterelkaar? Het had iedereen kunnen overkomen. Ik geloof niet dat mevrouw het specifiek op mij had gemunt. Het laat wel zien dat een onbesuisde actie in het verkeer grote gevolgen kan hebben. Het roekeloze gedrag van een ander kan desastreuze gevolgen hebben. Nu was ik het slachtoffer, een volgende keer kan het ook iemand anders zijn.”

“Ik vind het verschrikkelijk te horen hoeveel verdriet en pijn dit ongeluk teweeg heeft gebracht”, reageerde K. “Ik wil hier mijn medeleven tonen en excuses aanbieden voor alles wat er is gebeurd.”

Vuilniswagenchauffeur ontkent doorrijden na fataal ongeval

ALKMAAR – Een 41-jarige vuilniswagenchauffeur uit Heemskerk die eind vorig jaar in Zaandam een 82-jarige voetganger doodreed, ontkent na de aanrijding te zijn doorgereden terwijl hij wist wat er was gebeurd. Dit bleek dinsdagochtend tijdens een tussentijdse zitting bij de rechtbank in Alkmaar. Daar zei de man de gebeurtenissen “verschrikkelijk” te vinden voor de nabestaanden.

De fatale aanrijding vond op 27 december plaats. Op de Veldbloemenweg in Zaandam reed Gijs van B. per ongeluk de straat voorbij die hij met zijn vuilniswagen had moeten inslaan. Hij zette het voertuig in zijn achteruit, waarna hij een 82-jarige voetganger overreed die achter de gepasseerde vuilniswagen juist de weg overstak.

“Onvoorstelbaar”, zei de officier van justitie over het dramatische ongeval, dat door camera’s is vastgelegd en waarop de toedracht volgens haar duidelijk is te zien. Volgens haar reed Van B. toen hij zich realiseerde dat hij te ver was gereden meteen met een flinke vaart achteruit. Dat had fatale gevolgen voor het slachtoffer, dat hij vlak ervoor was gepasseerd. Onmiddellijk ontstond volgens haar enorme commotie en drukte op straat. “Hij móét hebben gezien wat er aan de hand was”, zei de aanklaagster.

Dat laatste ontkende Van B. met klem. Volgens hem keek hij toen hij zich realiseerde dat hij had moeten afslaan eerst links en rechts in beide spiegels en reed hij vervolgens “netjes” achteruit. De voetganger had hij nooit gezien. Hij reed de straat in waar hij moest zijn en reed langs een andere route weer weg. “Het is mij niet opgevallen dat het ineens zo druk was.”

Hij vroeg de rechtbank om teruggave van zijn rijbewijs, dat na het ongeval in eerste instantie voor een jaar is ingenomen. Volgens Van B. heeft hij het hard nodig voor zijn nieuwe baan. Maar in de ogen van de aanklaagster kan van teruggave geen sprake zijn. “Deze man heeft het verkeer op een afschuwelijke manier in gevaar gebracht. Bovendien loopt het onderzoek nog”, zei ze.

De rechtbank beslist op 4 juni. Het is nog niet bekend wanneer de inhoudelijke behandeling is.

Bronnen: ASML kan chipmachines uitzetten bij Chinese inval Taiwan

ASML

VELDHOVEN – Chipmachinefabrikant ASML heeft manieren om zijn machines op afstand uit te schakelen, mocht China Taiwan binnenvallen. Dat melden ingewijden aan persbureau Bloomberg.

Ook de Taiwanese chipproducent TSMC beschikt over die mogelijkheid. Volgens de bronnen heeft de Amerikaanse overheid eerder zorgen geuit richting beide bedrijven over de gevolgen van een Chinese inval in Taiwan, waar een groot deel van de wereldwijd geproduceerde chips vandaan komt.

Het Nederlandse ASML heeft de Amerikanen echter gerustgesteld, aldus twee van de bronnen. Dat gebeurde nadat de Nederlandse ambtenaren hebben gesproken over de dreigende escalatie in het conflict tussen China en Taiwan. Er zouden nu simulaties zijn uitgevoerd in voorbereiding op een mogelijke inval. Betrokken partijen wilden overigens niet reageren op vragen van Bloomberg.

De machines die ASML kan uitschakelen zijn de zogeheten EUV-machines. Dat zijn de meest geavanceerde machines voor de productie van halfgeleiders ter wereld. TSMC is de grootste afnemer van deze machines, die ongeveer even groot zijn als een stadsbus.

Biden: offensief van Israël in Gaza is geen genocide

Biden

WASHINGTON – De Amerikaanse president Joe Biden ontkent dat het Israëlische offensief in Gaza genocidaal is. “Wat er gebeurt is geen genocide, dat verwerpen wij”, zei hij maandag in het Witte Huis tijdens een evenement van de Jewish American Heritage Month.

Daarbij doelde Biden op een zaak die Zuid-Afrika tegen Israël heeft aangespannen bij het Internationaal Gerechtshof. Dit land beweert dat de oorlog van Israël genocidaal is.

Biden bekritiseerde maandag ook het verzoek van de hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof om arrestatiebevelen voor de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, zijn defensieminister Yoav Gallant en drie Hamasleiders. Zij zouden zich schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid.

“Wat deze arrestatiebevelen ook inhouden, Israël en Hamas zijn niet gelijkwaardig”, zei Biden. De Amerikaanse president beloofde “ijzersterke” steun aan Israël. Hij voegde eraan toe dat de Verenigde Staten achter Israël staan om “de slagers van Hamas uit te schakelen.”

LAATSTE NIEUWS

Logistieke ketenhouders tekenen samenwerkingsverklaring voor standaardisering data

Op 7 november, op ICT & Logistiek, ondertekenden het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Topsector Logistiek, Transport en Logistiek Nederland, Stichting Uniforme Transport, Dutch...