Clicky

dinsdag 12 november 2024 - 00:52 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 341

Demonstranten zetten tenten op in binnentuin Oudemanhuispoort UvA

binnentuin Oudemanhuispoort UvA
AMSTERDAM - Pro-Palestijnse demonstranten hebben tenten opgezet in de binnentuin van een gebouw van de Universiteit van Amsterdam (UvA) aan de Oudemanhuispoort. De betogers willen dat de universiteit de banden met Israelische instellingen verbreekt die profiteren van de onderdrukking van het Palestijnse volk. ANP RAMON VAN FLYMEN

AMSTERDAM – Pro-Palestijnse demonstranten hebben tenten opgezet in de binnentuin van een gebouw van de Universiteit van Amsterdam (UvA) aan de Oudemanhuispoort. Een verslaggever van het ANP heeft gezien dat er tientallen mensen aanwezig zijn op de binnenplaats. De betogers hebben meerdere tenten neergezet. Ook in het gebouw zit een handjevol demonstranten.

De betogers roepen leuzen als “cops off campus” en hebben een Palestijnse vlag om een standbeeld gewikkeld. De meeste demonstranten zijn gekleed in het zwart en dragen gezichtsbedekking.

Een handjevol agenten staat bij de toegangspoort naar de binnentuin. De sfeer is volgens de ANP-verslaggever vrij grimmig. De demonstranten proberen de politie buiten de binnentuin te houden, wat geduw en getrek over en weer oplevert. Ook gebruikte de politie pepperspray tegen de demonstranten die daarop hun ogen moesten spoelen.

Het lijkt erop dat de demonstranten van plan zijn te overnachten op het terrein. Op de Instagrampagina Amsterdam Encampment roept de organisatie op om naar de Oudemanhuispoort te komen en tenten, slaapspullen en voedsel mee te nemen.

Overigens worden de tenten die de actievoerders buiten hadden opgezet inmiddels weer afgebroken. De betogers staan nog wel in de binnentuin.

NS en ProRail krijgen boetes vanwege vertragingen HSL

DEN HAAG – De NS en ProRail krijgen boetes vanwege ondermaatse prestaties. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. De boete voor de NS bedraagt 500.000 euro, die voor ProRail 2,75 miljoen euro.

De belangrijkste reden voor de boetes zijn de vertragingen op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda. Minimaal 82,1 procent van de reizigers had op dat traject moeten aankomen met minder dan 5 minuten vertraging, maar die ‘reizigerspunctualiteit’ lag vorig jaar op 73,6 procent. Een klein deel van de boete voor ProRail, 125.000 euro, komt doordat goederenvervoerders een te laag oordeel gaven.

De vertragingen zijn niet helemaal de eigen schuld van de NS en ProRail, erkent Heijnen. Constructiefouten bij de bouw van de hogesnelheidslijn spelen ook mee. Toch kiest zij ervoor de boetes op te leggen: “Ik verwacht van ProRail en NS een betere dienstverlening op de punten waar zij wel invloed op hebben.”

Niet leuk

“Niet leuk, natuurlijk”, reageert een NS-woordvoerder. “Tientallen mensen werken hard om reizigers op de hogesnelheidslijn zo goed mogelijk te bedienen. De reiziger mag meer verwachten dan we hebben geleverd.”

Behalve de constructiefouten wijt de woordvoerder de vertragingen ook aan het materieel. Nieuwe treinen worden minder snel geleverd dan verwacht, waardoor uitval van andere treinen een grotere impact heeft. “De implementatie van de nieuwe treinen kent ook kinderziektes.” De woordvoerder hoopt dat de prestaties dit jaar beter zijn, maar kan niets garanderen.

Datingapp

Het is voor de NS niet de eerste boete. Vorig jaar moest de spoorvervoerder 1,5 miljoen euro betalen omdat in 2022 minder treinen reden dan beloofd, ondanks financiële steun van het kabinet.

Het boetegeld wordt “ingezet voor de reizigers op het hoofdrailnet”, schrijft Heijnen, maar wat dat precies inhoudt is nog niet bekend. Vorig jaar ging het geld na een prijsvraag naar een ‘datingapp’ waarmee reizigers met elkaar in contact kunnen komen. Rechtse partijen waren daar boos over.

Deze keer is er geen prijsvraag, zegt de NS-woordvoerder. “We betalen de boete aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.”

Start pinksterweekend leidt al vroeg tot drukte op wegen

Files

DEN HAAG – De avondspits verloopt zoals verwacht erg druk, meldt de ANWB. Rond 17.10 uur stond er 790 kilometer file, maar enige tijd daarvoor stond er volgens de verkeersinformatiedienst van de organisatie 880 kilometer. Er was al gewaarschuwd voor lange files door de start van het lange pinksterweekend.

Grote bijzonderheden zijn er volgens een woordvoerder van de ANWB niet. “Er is veel verkeer op de weg”, zegt de woordvoerder. “We zien verder weinig ongelukken of pechgevallen. Het zijn vooral lange files waarin het wel rijdt, maar die wel voor vertraging zorgen.”

Het is volgens de ANWB “extreem druk” in het zuiden van het land. Onder meer op de A58 bij Tilburg en de A73 bij Venlo en bij Nijmegen is het erg druk. Ook op de A12 bij Arnhem vanuit Duitsland staat veel verkeer.

Rond Den Bosch en Utrecht is het druk door buien die over het gebied trekken. Verder staat het verkeer vast op de wegen rond Amersfoort.

Lex Gaarthuis en Gijs Staverman nieuwe presentatoren ochtend- en middagshow van Radio 10

AMSTERDAM – Vanaf 3 juni presenteert Lex Gaarthuis de ochtendshow van 06:00 tot 10:00 uur, samen met sidekick Luuk van den Braak en nieuwslezer Marrit de Vries. Een maand later, op 1 juli, start Gijs Staverman in de middag van 16:00 tot 19:00 uur.

Met de komst van Gijs naar het team van 10 en de nieuwe invulling van de populaire radioslots blijft het radiomerk stevig doorbouwen aan de profilering van de zender. Het programma Somertijd met Rob van Someren zal een belangrijke pijler in het weekend zijn voor Radio 10 en verhuist naar de zaterdag- en zondagmiddag van 12:00 tot 15:00 uur.

Een nieuwe ochtendshow

Gaarthuis heeft een lange staat van dienst bij Radio 10. Acht jaar geleden liet hij de luisteraars van Radio 10 al met het goede been uit bed stappen met zijn eigen ochtendshow ‘Goeiemorgen Lex’. Hierop volgden de shows ‘Laat Met Lex, ‘De 10 van…’ en de huidige show ‘Is Het Al Weekend?!’ waar Lex te horen is samen met co-host Luuk van den Braak. Ook is hij momenteel al de vaste vervanger voor de ochtendshow op Radio 10.

Gaarthuis: “Ik kijk er naar uit om samen met Luuk en Marrit de Radio 10 Ochtendshow te voorzien van een lach, een stevige dosis nuchterheid én natuurlijk een enorme bak grootste hits aller tijden!”

‘Ik heb er enorm veel zin in’

Staverman presenteert al ruim 30 jaar verschillende programma’s op de landelijke radio, waar hij onder andere te horen was op Veronica, Yorin, Qmusic en Radio 2. Met hem haalt Radio 10 een dj binnen met een groot hart voor – en veel kennis van muziek. Staverman sluit daarmee naadloos aan op het profiel van de zender.

Staverman: “Soms krijg je een kans uit 10 duizenden en dan grijp je die met beide handen aan! De middagshow op Radio 10 is een avontuur waar ik vol enthousiasme voor ga. Radio 10 is een prachtig radiostation met een fantastisch dj-team en super enthousiaste luisteraars. Ik ben heel trots dat ik daar onderdeel van mag worden en ik heb er enorm veel zin in!”

Somertijd met Rob van Someren gaat verhuizen naar het weekend. Het programma is vanaf juli iedere zaterdag en zondag te horen van 12:00 tot 15:00 uur.

Dave Minneboo, creatief directeur Radio 10: “Met deze nieuwe programmering voldoen we nog meer aan de wensen en luisterbehoefte van onze luisteraars. We willen onze luisteraars vermaken, een positieve sfeer creëren en een gevoel van verbondenheid en herkenning bieden met natuurlijk de grootste hits aller tijden en vertrouwde dj’s. Met Lex Gaarthuis in de ochtend, het onmiskenbare positieve geluid van Gijs Staverman in de middag en de grappen en grollen van Rob van Someren en zijn team van Somertijd op zaterdag en zondag, is Radio 10 iedere dag van de week het gezelligste station van Nederland!”

Rusland meldt verovering twaalf nederzettingen in Charkiv

Kharkiv

MOSKOU – Het Russische ministerie van Defensie meldt dat het leger binnen een week twaalf nederzettingen in de Oekraïense regio Charkiv heeft ingenomen en verder blijft oprukken. Russische militairen zijn daar een week geleden met een nieuw grondoffensief begonnen.

Rusland stuurde duizenden militairen de grens over en opende het vuur op meerdere nederzettingen, waaronder Vovtsjansk. Die stad ligt op 5 kilometer van de grens met Rusland. Voor de oorlog woonden ongeveer 18.000 mensen in Vovtsjansk, nu zijn het er volgens de regionale gouverneur nog maar tweehonderd.

Afgelopen weekend werd al duidelijk dat Russische militairen bezig waren met een opmars in Charkiv. Oekraïne heeft eerder al gemeld terrein te hebben verloren en dat de situatie in de noordoostelijke regio moeilijk is.

Volgens een Oekraïense legerchef heeft Rusland zijn “gebied voor gevechtsoperaties” met 70 kilometer uitgebreid en probeert het Oekraïne te dwingen zijn reserves in te zetten.

Illegale sigarettenfabriek in aanbouw in Hulst opgerold

Foto: FIOD

HULST – Op 15 mei heeft het Combiteam Smoke in de gemeente Hulst drie mannen uit Oost-Europa aangehouden. Dit gebeurde op basis van informatie van de Belgische Douane in het kader van een internationaal onderzoek.

De drie mannen waren in een loods bezig een illegale sigarettenfabriek op te bouwen. De slaapvertrekken waren bijna klaar en de machines moesten nog geplaatst worden. Een complete productielijn voor illegale sigaretten en dozen tabak stonden gereed.

De mannen zijn inmiddels verhoord en heengezonden. Zij zullen zich op een later moment voor hun rol moeten verantwoorden. De machines en tabak worden vernietigd.

Foto: FIOD

Aanpak handel in illegale sigaretten en accijnsfraude

Door de grote winsten in de handel van illegale sigaretten en tabak worden criminele vermogens opgebouwd en wordt de schatkist ernstig benadeeld. Ontduiken van accijnzen en omzetbelasting is een misdrijf en het leidt tot oneerlijke concurrentie in de Nederlandse detailhandel.

Ook ondermijnt de illegale productie van sigaretten het anti-rookbeleid van de Nederlandse Staat. OM, Douane en FIOD werken in het Combiteam Smoke intensief samen om de criminele organisaties die zich hiermee bezig houden te ontmantelen en om het grote geld dat ermee verdiend wordt af te pakken.

NVWA en politie doen strafrechtelijk onderzoek naar houtimporteurs

DEN HAAG – Een team van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de politie heeft strafrechtelijke onderzoeken uitgevoerd naar twee houtimporteurs. De bedrijven worden ervan verdacht de Europese Houtverordening niet na te leven. Bij één van de bedrijven is 20 kuub tropisch hardhout in beslag genomen. De onderzoeken staan onder leiding van het Functioneel Parket.

De bedrijven in de provincies Overijssel en Drenthe hebben hardhout geïmporteerd uit Suriname en Brazilië en daarbij vermoedelijk niet voldaan aan de verplichte zorgvuldigheidseisen. Van een aantal door de bedrijven uitgevoerde importen zijn de documenten gevorderd waarmee de legale herkomst van het hout kon worden aangetoond. Een deel van die documenten konden de bedrijven niet overleggen.

Zorgvuldigheid

Een belangrijke stap bij het aantonen van de legale herkomst van hout is het vooraf uitvoeren van een risicobeoordeling. Daarmee wordt bepaald of er een risico is dat het om illegaal hout gaat. Een importeur moet onder meer kijken naar waar het hout is gekapt en of het voldoet aan de eisen van het land van herkomst en of de overlegde documenten betrouwbaar zijn. Uit de strafrechtelijke onderzoeken komt het beeld naar voren dat voorafgaand aan de import onvoldoende duidelijk was of het hout een legale herkomst had.

Europese Houtverordening

Sinds 2013 is de Europese Houtverordening van kracht om te voorkomen dat illegaal gekapt hout op de Europese markt komt. Het illegaal kappen van bomen draagt namelijk bij aan ontbossing. Wanneer bossen verdwijnen, verdwijnt daarmee ook de leefomgeving van sommige planten en dieren.

Ook draagt illegale houtkap bij aan klimaatverandering. Het kappen van bos heeft ook impact op de lokale bevolking, die voor hun voedsel en inkomen vaak afhankelijk is van het bos. Daarom pakt de overheid de import van ‘fout hout’ aan.

Per 30 december 2024 gaat de Europese Houtverordening over in de Europese Ontbossingsverordening (EUDR).

37 uithalers en één vrachtwagenchauffeur aangehouden op de Maasvlakte [+foto]

ROTTERDAM – Afgelopen zeven dagen zijn er op verschillende locaties op de Maasvlakte 38 aanhoudingen verricht. Het gaat om 37 uithalers, waarvan dertien minderjarigen, meldt de politie vrijdagmiddag.

Onder hen waren vier jongens van slechts 15 jaar oud. Verder variëren de leeftijden tussen 15 en 33 jaar en komen zij onder andere uit Alkmaar, Rijssen, Zoetermeer, Alphen aan de Rijn, Ridderkerk, Hoogvliet en Rotterdam.

Zij worden verdacht van handel in verdovende middelen, aldus de politie.

De zeehavenpolitie heeft naar aanleiding van deze hoeveelheid uithalers een controle uitgevoerd op de Maasvlakte. De controle vond plaats van donderdagmiddag 16 mei tot vrijdagochtend 17 mei.

Tijdens deze controle werd op een bedrijventerrein een vrachtwagen met verdovende middelen aangetroffen. De vrachtwagenchauffeur, een man van 61 jaar oud uit Vinkeveen, is ook aangehouden.

Post mag er mogelijk langer over doen, meldt minister Adriaansens

DEN HAAG – De post hoeft vanaf volgend jaar mogelijk niet meer binnen 24 uur te worden bezorgd, maar binnen 48 uur. Dat meldt minister Micky Adriaansens (Economische Zaken) aan de Tweede Kamer. De bezorging op vijf dagen in de week, van dinsdag tot en met zaterdag, blijft wel gehandhaafd.

Toezichthouder ACM meldde eerder deze week al dat de kwaliteit van de postbezorging achteruit blijft gaan, terwijl de prijs van een postzegel alleen maar verder stijgt. Adriaansens vindt deze situatie “niet langer acceptabel” en zint op maatregelen voor de langere termijn. Tegelijkertijd denkt zij na over maatregelen die in de tussentijd de voorspelbaarheid van de postbezorging ten goede komen.

“Het feit dat de prijs omhooggaat, maar de post niet op tijd bezorgd wordt, is niet best”, zei Adriaansens na afloop van de ministerraad. Meer tijd voor postbezorging is een van de mogelijke maatregelen, waar de minister nu op voorsorteert. “Het is zodanig zorgelijk dat ik vind dat mijn opvolger daar snel mee aan de slag moet.”

Onderzoek

Ze vindt het daarnaast ook belangrijk dat naar de toekomst van de postmarkt wordt gekeken. Het ministerie gaat daar onderzoek naar doen. “Er zal altijd een bepaalde mate van brievenpost blijven.” De omvang neemt weliswaar af, maar rouwpost, medische post en brieven van de Belastingdienst zullen er altijd blijven, verwacht Adriaansens.

Uit eerder onderzoek blijkt volgens Adriaansens dat consumenten en bedrijven bezorgzekerheid verkiezen boven bezorging op de volgende dag. Daarom is een langere bezorgtermijn een van de opties waarnaar wordt gekeken. Voor rouwkaarten en medische post blijft wel gelden dat die binnen 24 uur moeten worden bezorgd, op zes dagen in de week (maandag tot en met zaterdag).

Krappe arbeidsmarkt

Een woordvoerster van PostNL herhaalt opnieuw de wens twee dagen te mogen doen over het bezorgen van post en op termijn drie dagen. Hier verandert op zijn vroegst volgend jaar iets in, “als de politiek ons hierin steunt”. Daarbij wijst het bezorgbedrijf op een krappe arbeidsmarkt en dat er een paar maanden geleden duizend vacatures openstonden. “Maar gelukkig zien we dat dit aantal snel slinkt”.

Verder zegt PostNL dat medische, zakelijke en rouwpost en pakketten wel vaak op tijd worden bezorgd.

Zweedse media: Joost Klein moet begin juni voorkomen in Zweden

Joost Klein

MALMÖ – Joost Klein moet zich mogelijk begin juni melden bij de rechtbank in het Zweedse Malmö voor het voorval tijdens het Eurovisie Songfestival vorige week. Dit zegt zijn advocaat tegen het ANP.

Zweedse media schreven eerder dat de zittingsdatum vaststond, zijn advocaat houdt een slag om de arm. Voor nu staat er een zitting gepland in juni, maar dat zou volgens Jan-Åke Fält nog kunnen veranderen.

Het lokale Openbaar Ministerie en de rechtbank kunnen het nieuws niet bevestigen.

Vorige week werd aangifte gedaan bij de politie van het incident achter de schermen. Volgens omroep AVROTROS zou Klein “een dreigende beweging” hebben gemaakt naar een vrouw, omdat zij hem tegen afspraken in zou hebben gefilmd. Klein, die zelf niet inhoudelijk heeft gereageerd, werd gediskwalificeerd.

Van der Burg: 1500 asielplekken minder sinds hoofdlijnenakkoord

asielzoekers

DEN HAAG – Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) verwacht 1500 opvangplekken minder dan twee dagen geleden, meldt demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel). Dat zou een direct gevolg zijn van het voornemen van PVV, VVD, NSC en BBB om de ‘spreidingswet’ te schrappen die de verdeling van asielzoekers over gemeenten regelt.

Een enkele gemeente belooft volgens Van der Burg “een tandje bij te zetten” in de asielopvang. “Maar ik merk ook enkele gemeentes die zeggen: wij moeten nu niet meer, dus we gaan nu niet meer, of we gaan minder.”

De spreidingswet is ondanks de presentatie van het hoofdlijnenakkoord nog steeds van kracht, benadrukt Van der Burg. “Iedereen moet gewoon doorgaan met een wet uitvoeren tot een wet wordt ingetrokken.” Daar voegt hij aan toe: “Met of zonder spreidingswet, je moet nog steeds zorgen dat er geen mensen in het gras slapen.”

Het werk van Van der Burg is er “de komende maand wat pittiger op geworden”. Maar het gaat niet om hemzelf, vindt hij. “Ik heb voor deze baan gekozen. Het betekent ook dat het voor het COA, voor gemeentes die wel willen, voor het Rode Kruis, allemaal lastig wordt de komende tijd.”

Nieuwe video toont vanuit cabine hachelijke momenten van vrachtwagenchauffeuse die boven rivier hangt [+video]

KENTUCKY – Op vrijdag 1 maart 2024 is een vrachtwagen op de Clark Memorial Bridge in het Amerikaanse Kentucky door de vangrail gereden en blijven bungelen boven de Ohio-rivier.

Volgens de eerste onderzoeksresultaten kwam de vrachtwagen in aanrijding met een ander voertuig en raakte toen van de weg. De vrachtwagen brak door de vangrailbarrière van de brug en bleef boven de rivier hangen. De trailer bleef steken tussen de balken van de brug waardoor hij niet in het water viel.

De vrouw kon door de brandweer uit haar zeer benarde positie bevrijd worden en kwam met de schrik vrij.

Er zijn nieuwe beelden van het ongeval verschenen van meerdere camera’s waaronder een dashcam.

Een 33-jarige man staat momenteel terecht voor zijn rol in het veroorzaken van het ongeval, melden Amerikaanse media. De videobeelden werden tijdens het proces naar buiten gebracht.

RTL Group en DPG Media willen overname doorzetten

DPG Media

DEN HAAG – RTL Group en DPG Media willen de overname voortzetten. Dat laten de bedrijven in een verklaring weten aan het ANP, in reactie op het nieuws dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) meer onderzoek nodig heeft naar de gevolgen van de voorgenomen overname van RTL Nederland door DPG Media.

De bedrijven moeten volgens de ACM aangeven of ze de overname willen doorzetten en een vergunning voor de overname aanvragen. De overname wordt voortgezet en de vergunning wordt aangevraagd, laten woordvoerders van de organisaties weten.

“RTL Group blijft volledig samenwerken met de Nederlandse toezichthouder ACM. We blijven erop vertrouwen dat de voorgestelde transactie zal worden goedgekeurd door de bevoegde autoriteiten en in de loop van 2024 zal worden afgerond”, aldus RTL Group.

Machtig mediabedrijf

Erik Roddenhof, topman van DPG Media, heeft “vernomen dat de ACM extra tijd neemt om de voorgenomen overname van RTL Nederland nader te onderzoeken. DPG Media vindt het belangrijk dat de ACM dit traject zorgvuldig doorloopt en we wachten de uitkomsten rustig en vol vertrouwen af.”

Door de overname zou een machtig mediabedrijf ontstaan. “Op basis van marktonderzoek ziet de ACM mogelijke nadelige gevolgen van de overname voor de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten”, aldus de ACM.

Volgens de ACM kan DPG door de overname de kwaliteit van en de toegankelijkheid tot het nieuws verlagen, bijvoorbeeld door nieuwsartikelen over meerdere kanalen te verspreiden in plaats van dat die per kanaal apart gemaakt worden. Bovendien kan DPG mogelijk minder gratis nieuws gaan aanbieden.

Van Persie gaat als hoofdtrainer bij SC Heerenveen aan de slag

HEERENVEEN – Robin van Persie is vanaf het nieuwe seizoen hoofdtrainer van sc Heerenveen. De topscorer aller tijden van het Nederlands elftal met vijftig doelpunten in 102 interlands, wordt de opvolger van Kees van Wonderen. Hij is een contract voor twee jaar overeengekomen, zo meldt de Friese club.

Van Persie neemt afscheid als jeugdtrainer van Feyenoord, waar hij het elftal voor spelers onder 18 jaar leidt. De oud-speler van Feyenoord, Arsenal, Manchester United en Fenerbahçe wil ervaring opdoen als hoofdcoach. Hij was niet in beeld als opvolger voor Arne Slot, die waarschijnlijk van Feyenoord naar Liverpool vertrekt.

De veertigjarige Van Persie nam in 2019 bij Feyenoord afscheid als prof en keerde een jaar later terug als coach bij de club uit Rotterdam. Hij coachte daar verschillende jeugdteams en trainde ook de aanvallers van het eerste elftal.

“Het trainersvak is veelomvattend en uitdagend, en ik beoefen het met veel passie en plezier”, vertelt Van Persie op de website van sc Heerenveen. “Ik wil graag mijn ontwikkeling voortzetten en de rol van hoofdtrainer sluit perfect aan bij dat streven. Ik ben dan ook verheugd met de kans die Heerenveen mij biedt. SC Heerenveen is een hele mooie Eredivisieclub met een rijke traditie en trouwe achterban. Het is een fantastische uitdaging om hier als hoofdtrainer bij te mogen dragen aan de sportieve ambities en ontwikkeling van de club.”

Van Persie neemt Brian Pinas mee naar Friesland. Pinas gaat de voormalig topspits samen met Paul Simonis, Henk Brugge en keeperstrainer Ruud Hesp assisteren. Daarnaast komen ook Nico Romeijn (specialist development coach) en Yöri Bosschaart (video-analist) over van Feyenoord.

Algemeen directeur Ferry de Haan is tijdens gesprekken onder de indruk geraakt van Van Persie. “Hoewel Robin aan het begin van zijn loopbaan als hoofdtrainer staat, wist hij ons direct te overtuigen. Het is een ambitieuze, bevlogen en leergierige trainer. Ik denk dat hij heel goed weet hoe hij een groep moet raken, kan enthousiasmeren en motiveren. Ook heeft hij een duidelijke visie op de individuele ontwikkeling van spelers, zowel in de teamtrainingen als ook in de individuele begeleiding.”

Daimler Truck en Volvo Group willen samen platform starten voor software gestuurde vrachtwagens

GÖTEBORG/LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Als twee toonaangevende bedrijven in de bedrijfsvoertuigenindustrie delen Daimler Truck en Volvo Group de ambitie om leiding te geven aan de digitale transformatie naar softwaregedefinieerde zware bedrijfsvoertuigen. Om hun inspanningen te versterken hebben beide bedrijven een voorlopige overeenkomst getekend om een ​​joint venture op te richten voor de ontwikkeling van een gemeenschappelijk softwaregedefinieerd voertuigplatform en een speciaal besturingssysteem voor vrachtwagens, dat de basis zal vormen voor toekomstige softwaregedefinieerde bedrijfsvoertuigen.

Het is de bedoeling om van de nieuwe joint venture een toonaangevende ontwikkelaar van gestandaardiseerde hardware en software te maken. Deze technische basis zal Daimler Truck en Volvo Group en mogelijk andere partners vervolgens in staat stellen onderscheidende digitale voertuigkenmerken voor hun producten aan te bieden, wat uiteindelijk de efficiëntie en ervaring van de klant verbetert.

Daimler Truck en Volvo Group zijn van plan 50/50 partners te zijn in de joint venture, die als een onafhankelijke entiteit zal opereren, waarbij Daimler Truck en Volvo Group concurrenten blijven op alle andere bedrijfsgebieden.

In de context van de toch al zware investeringen in de transformatie naar CO2-neutrale aandrijftechnologieën is samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van digitale technologie nog belangrijker geworden om binnen een haalbaar tijdsbestek zo goed mogelijk aan de ontwikkelingsdoelstellingen en de verwachtingen van de klant te voldoen.

Martin Daum, CEO van Daimler Truck: “Net zo belangrijk als de transformatie naar CO2 – neutrale aandrijftechnologieën is de digitalisering van het voertuig. Door samen met Volvo Group een gemeenschappelijk softwaregedefinieerd voertuigplatform te ontwikkelen, kunnen we van onze voertuigen een programmeerbaar apparaat maken. Het zal ons in staat stellen onderscheidende digitale voertuigfuncties te bouwen met aanzienlijk grotere snelheid en efficiëntie voor onze vrachtwagen- en busklanten over de hele wereld. Samen met de Volvo Group kunnen we een toonaangevend besturingssysteem voor vrachtwagens ontwikkelen en een industriestandaard zetten.”

Martin Lundstedt, President en CEO van de Volvo Group voegt hieraan toe: “Volvo Group en Daimler Truck zijn op zichzelf twee geweldige bedrijven. Nu bundelen we onze krachten om de klantvoordelen die een softwaregedefinieerd vrachtwagenplatform met zich meebrengt te versnellen. Gezien de snelle transformatie van onze sector is het zinvol om samen te werken om de ontwikkeling te versnellen, de volumes te vergroten en de kosten te delen. Softwaregedefinieerde zware vrachtwagens vertegenwoordigen een paradigmaverschuiving in de transformatie van onze industrie. Door van de truck een programmeerbaar apparaat te maken met gestandaardiseerde hardware en besturingssysteem voor snelle productupdates, krijgen beide bedrijven de kans om waarde te creëren voor onze klanten en hun klanten door digitale diensten en oplossingen te differentiëren. Partnerschap is echt het nieuwe leiderschap.”

Het hoofdkantoor van de joint venture zal in Göteborg, Zweden worden gevestigd, en de bestaande activa en middelen van beide bedrijven zullen in de nieuwe organisatie worden geïntegreerd. Het doel van beide aandeelhouders is om de industriestandaard voor een vrachtwagenbesturingssysteem te bepalen en de producten ervan ook aan andere OEM’s aan te bieden. Daartoe zal de joint venture een gemeenschappelijk ontwikkelplatform als dienst aanbieden, waarboven haar klanten onderscheidende softwarelagen kunnen bouwen.

Daimler Truck en Volvo Group zullen daarom felle concurrenten blijven en hun volledige product- en dienstenaanbod blijven differentiëren, inclusief hun respectieve digitale oplossingen. Beide bedrijven zullen hun eigen eindgebruikersapplicaties bovenop het platform aanbieden om hun respectievelijke klanten onderscheidende digitale voertuigfuncties aan te bieden.

Het inmiddels ondertekende voorlopig akkoord is niet bindend. Er wordt binnen dit jaar een definitieve overeenkomst verwacht, met als doel de definitieve transactie in het eerste kwartaal van 2025 af te ronden, onder voorbehoud van het noodzakelijke onderzoek en de goedkeuring door de respectieve autoriteiten.

LAATSTE NIEUWS

Onrust op Amsterdamse Plein 40-45, tram in brand door brandend voorwerp...

AMSTERDAM - Een grote groep zorgt sinds maandagavond 19.15 uur voor onrust op Plein 40-45 in Amsterdam Nieuw-West, meldt de politie. Ze gooien onder...