GÖTEBORG/LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Als twee toonaangevende bedrijven in de bedrijfsvoertuigenindustrie delen Daimler Truck en Volvo Group de ambitie om leiding te geven aan de digitale transformatie naar softwaregedefinieerde zware bedrijfsvoertuigen. Om hun inspanningen te versterken hebben beide bedrijven een voorlopige overeenkomst getekend om een joint venture op te richten voor de ontwikkeling van een gemeenschappelijk softwaregedefinieerd voertuigplatform en een speciaal besturingssysteem voor vrachtwagens, dat de basis zal vormen voor toekomstige softwaregedefinieerde bedrijfsvoertuigen.
Het is de bedoeling om van de nieuwe joint venture een toonaangevende ontwikkelaar van gestandaardiseerde hardware en software te maken. Deze technische basis zal Daimler Truck en Volvo Group en mogelijk andere partners vervolgens in staat stellen onderscheidende digitale voertuigkenmerken voor hun producten aan te bieden, wat uiteindelijk de efficiëntie en ervaring van de klant verbetert.
Daimler Truck en Volvo Group zijn van plan 50/50 partners te zijn in de joint venture, die als een onafhankelijke entiteit zal opereren, waarbij Daimler Truck en Volvo Group concurrenten blijven op alle andere bedrijfsgebieden.
In de context van de toch al zware investeringen in de transformatie naar CO2-neutrale aandrijftechnologieën is samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van digitale technologie nog belangrijker geworden om binnen een haalbaar tijdsbestek zo goed mogelijk aan de ontwikkelingsdoelstellingen en de verwachtingen van de klant te voldoen.
Martin Daum, CEO van Daimler Truck: “Net zo belangrijk als de transformatie naar CO2 – neutrale aandrijftechnologieën is de digitalisering van het voertuig. Door samen met Volvo Group een gemeenschappelijk softwaregedefinieerd voertuigplatform te ontwikkelen, kunnen we van onze voertuigen een programmeerbaar apparaat maken. Het zal ons in staat stellen onderscheidende digitale voertuigfuncties te bouwen met aanzienlijk grotere snelheid en efficiëntie voor onze vrachtwagen- en busklanten over de hele wereld. Samen met de Volvo Group kunnen we een toonaangevend besturingssysteem voor vrachtwagens ontwikkelen en een industriestandaard zetten.”
Martin Lundstedt, President en CEO van de Volvo Group voegt hieraan toe: “Volvo Group en Daimler Truck zijn op zichzelf twee geweldige bedrijven. Nu bundelen we onze krachten om de klantvoordelen die een softwaregedefinieerd vrachtwagenplatform met zich meebrengt te versnellen. Gezien de snelle transformatie van onze sector is het zinvol om samen te werken om de ontwikkeling te versnellen, de volumes te vergroten en de kosten te delen. Softwaregedefinieerde zware vrachtwagens vertegenwoordigen een paradigmaverschuiving in de transformatie van onze industrie. Door van de truck een programmeerbaar apparaat te maken met gestandaardiseerde hardware en besturingssysteem voor snelle productupdates, krijgen beide bedrijven de kans om waarde te creëren voor onze klanten en hun klanten door digitale diensten en oplossingen te differentiëren. Partnerschap is echt het nieuwe leiderschap.”
Het hoofdkantoor van de joint venture zal in Göteborg, Zweden worden gevestigd, en de bestaande activa en middelen van beide bedrijven zullen in de nieuwe organisatie worden geïntegreerd. Het doel van beide aandeelhouders is om de industriestandaard voor een vrachtwagenbesturingssysteem te bepalen en de producten ervan ook aan andere OEM’s aan te bieden. Daartoe zal de joint venture een gemeenschappelijk ontwikkelplatform als dienst aanbieden, waarboven haar klanten onderscheidende softwarelagen kunnen bouwen.
Daimler Truck en Volvo Group zullen daarom felle concurrenten blijven en hun volledige product- en dienstenaanbod blijven differentiëren, inclusief hun respectieve digitale oplossingen. Beide bedrijven zullen hun eigen eindgebruikersapplicaties bovenop het platform aanbieden om hun respectievelijke klanten onderscheidende digitale voertuigfuncties aan te bieden.
Het inmiddels ondertekende voorlopig akkoord is niet bindend. Er wordt binnen dit jaar een definitieve overeenkomst verwacht, met als doel de definitieve transactie in het eerste kwartaal van 2025 af te ronden, onder voorbehoud van het noodzakelijke onderzoek en de goedkeuring door de respectieve autoriteiten.