Clicky

donderdag 26 december 2024 - 22:42 uur
BAS World
Home Blog Pagina 341

Grote uitslaande brand bij Dasko in Almelo [+foto’s&video]

Foto: PNN

ALMELO – Bij een grote brand op Bedrijvenpark Twente in Almelo komt veel rook vrij, meldt de brandweer. In Almelo, Aadorp en Albergen kunnen mensen last hebben van de rook. De brandweer adviseert om ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te zetten.

Bij de brand zijn geen gewonden gevallen.

De brand woedt bij koel- en vriestransportbedrijf Dasko. Een groot deel van het pand is door de brand verloren gegaan.

Volgens een woordvoerder doet de brandweer er alles aan om te voorkomen dat de brand overslaat naar de kantoorpanden van het bedrijf. In het pand zijn nog enkele brandhaarden.

Doordat de rook volgens de brandweer zakt kunnen ook andere bedrijven op het bedrijvenpark er hinder van ondervinden.

Wilders: debat over start kabinet verdient niet schoonheidsprijs

Geert Wilders

DEN HAAG – “Het was geen feest”, zegt PVV-leider Geert Wilders over het debat over de regeringsverklaring. De PVV stond als grootste partij op bepaalde momenten niet alleen lijnrecht tegenover de oppositie, maar maakte ook ruzie met premier Dick Schoof én regeringspartners VVD en NSC. “Het is weleens lekkerder gegaan”, zei Wilders eufemistisch. “Dat het allemaal niet de schoonheidsprijs verdient ben ik met iedereen eens.”

De PVV-voorman beet premier Schoof toe dat hij de manier waarop hij opkwam voor zijn ministersploeg “slappe hap” vond. Hij had gehoopt dat er feller werd gereageerd op aantijgingen van racisme onder PVV-bewindspersonen. Tegen hen is een “heksenjacht” gaande, meent Wilders. “Ik neem het voor mijn bewindspersonen op. Ik vind dat de minister-president dat nog duidelijker had moeten doen.”

Hij botste eerder hard met NSC-leider Pieter Omtzigt toen die kritiek uitte over het gebrek aan interne partijdemocratie bij de PVV. “Waar bemoei je je mee”, riep Wilders toen buiten de microfoon. Donderdag deed hij dat opnieuw, toen VVD-leider Dilan YeÅŸilgöz hem ervan betichtte achter een tweet van vicepremier Fleur Agema te zitten. Wilders noemde dat een “valse, vuile beschuldiging”.

Vertrouwen

Dat zij een regeringspartner van Wilders is, “betekent niet dat je valse beschuldigingen hoeft te accepteren”, zei Wilders daarover tegen de pers. “Dat pik ik niet.”

Hij erkent ook dat debatten niet elke keer op deze manier gevoerd moeten worden. “Het mag iets gebroederlijker.” Maar “het zal ook weer lekkerder gaan”, verwacht de PVV-leider.

Hij houdt vertrouwen in Schoof en de coalitiesamenwerking. Hij hoopt nog steeds dat het “een groot succes wordt”.

Bewindslieden moeten niet twitteren tijdens debatten, zegt Schoof

DEN HAAG – Bewindslieden horen niet te twitteren tijdens debatten, zegt premier Dick Schoof na een ingelast overleg met zijn vier vicepremiers. De aanleiding was een tweet van PVV-minister en vicepremier Fleur Agema, waarin ze kritiek lijkt te uiten op de manier waarop de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema (GroenLinks) zich in het verleden heeft uitgelaten over hoofddoekjes. Agema is het met zijn mededeling eens, zegt Schoof na het overleg.

Oppositiepartijen waren woedend over de actie en spreken van een schoffering van de premier. “In het eerste grote debat van de minister-president is het gezag ondermijnd door Wilders en later Agema”, zegt D66-leider Rob Jetten. Daarmee verwijst hij ook naar een eerdere aanval in het debat van de PVV-leider aan het adres van de premier. De woorden van Schoof om in het kabinet te normeren zijn volgens hem “holle frasen”. De premier is “aan een onmogelijke klus begonnen en laat zich schofferen waar u bij staat”, zegt de parlementariër.

Mirjam Bikker (ChristenUnie) zegt “met een gevoel van schaamte” bij de interruptiemicrofoon te staan. Schoof zegt dat hij is geraakt door deze woorden. Het is gebruikelijk dat een kabinet naar buiten toe eenheid uitstraalt. De premier zegt dat belangrijk te vinden en daarom nog een “goed gesprek” te willen voeren over het twittergedrag van bewindslieden.

Commotie

Het debat werd voor kwart voor vier uur ‘s middags geschorst nadat onenigheid was ontstaan door de nieuwe tweet van Agema. Aanvankelijk werd de indruk gewekt dat dit enkele minuten zou duren, maar het overleg duurde uiteindelijk een half uur.

De commotie was een vervolg op ophef die eerder deze dag ontstond over denigrerende uitlatingen van PVV-ministers Agema en Marjolein Faber over hoofddoekjes. Kamerlid Esmah Lahlah van GroenLinks-PvdA stak daarop in het debat andere vrouwen die hoofddoekjes dragen een hart onder de riem. Burgemeester Halsema steunde dat vervolgens op Instagram. Terwijl Schoof aan het debatteren was, plaatste Agema vervolgens een tweet waarin ze Halsema confronteerde met een artikel dat ze jaren geleden schreef. Daarin schreef de linkse politicus dat ze moeite had met de hoofddoek.

Wilders valt uit tegen Yeşilgöz: valse, vuile beschuldiging

Wilders

DEN HAAG – Geert Wilders heeft tijdens het debat over de regeringsverklaring fel uitgehaald naar VVD-leider Dilan YeÅŸilgöz. De PVV-leider noemde het een “valse, vuile beschuldiging” van haar dat hij achter een omstreden tweet van vicepremier Fleur Agema zou zitten. Later in het debat viel hij woest uit naar CDA-leider Henri Bontenbal vanwege een soortgelijk verwijt.

Het debat ontaardde in chaos nadat er eerst een schorsing was geweest om te overleggen over de tweet van Agema. Dit gebeurde nadat D66-leider Rob Jetten had geopperd dat het kabinet even de tijd neemt om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Er volgde een schorsing van een half uur, waarna Schoof zei dat er niet meer getwitterd zou worden tijdens debatten. Een groot deel van de oppositie liet merken daar geen genoegen mee te nemen.

Ook Agema spreekt uit niet meer te twitteren “tijdens beraden”, aldus Schoof. De PVV-minister twitterde tijdens het debat over de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema (GroenLinks). Die deelde enerzijds een emotioneel betoog van Kamerlid Esma Lahlah (GroenLinks-PvdA) over de vrijheid van vrouwen om een hoofddoek te dragen. Agema zette daar een oud krantenartikel naast waarin de inmiddels burgemeester zegt “moeite met de hoofddoek” te hebben.

YeÅŸilgöz reageerde daar eveneens fel op. “Ik verwacht een verantwoordelijke houding van mensen met een leidende rol, in de Kamer én daar”, zei de VVD-voorvrouw, wijzend naar het ministersvak. “Ik wil de premier vragen hier zijn bewindspersonen op aan te spreken.” Maar ook Kamerleden moeten voorkomen dat “mensen continu tegenover elkaar komen te staan”, zei zij. “Dat geldt voor de heer Wilders, die ongetwijfeld achter de tweet van mevrouw Agema zit.” Wat haar betreft gaat dat verder dan niet twitteren tijdens debatten.

Wilders begon buiten de microfoon door haar heen te praten, zoals eerder tijdens het debat gebeurde bij coalitiegenoten. Vervolgens maakte hij aan de interruptiemicrofoon een “persoonlijk feit” waarin hij zich afzette tegen de woorden van YeÅŸilgöz en ontkende achter de tweet te zitten.

Later in het debat ontstak Wilders in woede tegenover CDA’er Bontenbal die nogmaals suggereerde dat de PVV-leider “wel degelijk” contact had over de tweet van Agema. “Dit is echt te smerig voor woorden. Hoe durft u het in uw hoofd te halen als zogenaamde fatsoenlijke politicus mij aan te wrijven dat het al op mijn bureau lag.” De PVV’er zegt dat hij pas van de tweet hoorde toen deze in het debat ter sprake kwam. Daarna liet hij een printje ervan maken. Bontenbal nam daarop zijn woorden terug en maakte excuses.

Vrachtwagen in sloot in Boxtel [+foto]

Foto: SQVision

BOXTEL – Donderdagmiddag belandde een vrachtwagen in de sloot langs de Kapelweg in Boxtel.

Een bergingsbedrijf is momenteel aan het inventariseren hoe de klus het beste aangepakt kan gaan worden.

Verkeer kan op dit moment de incident locatie nog passeren.

De chauffeur is ongedeerd en staat langs zijn vrachtwagen.

Ook ProRail is aanwezig gezien de sloot tussen de rijbaan en het spoor ligt. De treinen rijden momenteel met een aanwijzing.

KNVB verwacht 40.000 Oranjefans in Berlijn voor duel met Turkije

Oranjesupporters

BERLIJN – De KNVB verwacht dat ongeveer 40.000 Oranjesupporters naar Berlijn komen voor de kwartfinale van het Nederlands elftal van zaterdag op het EK tegen Turkije. De voetbalbond heeft alle 7000 tickets voor het duel in het Olympiastadion verkocht.

Het is nog onbekend hoeveel fans via andere kanalen een ticket voor de kwartfinale van Oranje hebben bemachtigd. Op de zwarte markt worden kaartjes nog voor 500 euro en duurder aangeboden. De verwachting is dat de Nederlandse fans in de minderheid zijn in het stadion. In Duitsland wonen bijna 3 miljoen Turken. Berlijn telt alleen al zo’n 300.000 inwoners met Turkse roots.

De groepsduels van Oranje op het EK trokken ook ruim 40.000 fans naar Hamburg, Leipzig en Berlijn. Ongeveer 15.000 Nederlanders waren dinsdag in München voor de achtste finale tegen Roemenië (3-0).

Fanfeest

Het Nederlands elftal verloor de laatste groepswedstrijd tegen Oostenrijk in Berlijn (3-2). Nederlandse supporters konden toen terecht in de fanzone van de UEFA bij de Brandenburger Tor. De officiële Oranje Fanzone bevond zich op de Hammarskjöldplatz. De KNVB is nog in overleg met de autoriteiten van de Duitse hoofdstad of het weer een fanfeest en supportersmars naar het stadion mag houden.

Voor het duel met Oostenrijk liepen tienduizenden supporters zingend en dansend achter een oranje dubbeldekker naar het Olympiastadion. De bus heeft dinsdag enige schade opgelopen, maar de verwachting is dat die op tijd is verholpen.

EU zet hoge importheffingen op Chinese stekkerauto’s door

NIO

BRUSSEL – De Europese Unie zet de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto’s door. Ze gaan vrijdag in, laat de Europese Commissie weten. De heffingen moeten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren.

De strafheffing bedraagt voor een auto van het populaire BYD, hoofdsponsor van het EK voetbal, 17,4 procent. Voor een Geely moet 19,9 procent extra worden betaald, en op een SAIC zelfs 37,6 procent. Voor andere fabrikanten rekent de EU 20,8 procent, maar dat kan bij gebrekkige medewerking 37,6 procent worden. De tarieven liggen ietsje lager dan aangekondigd, omdat de automakers preciezere cijfers hebben aangeleverd.

De heffingen zijn nog wel voorlopig. Ze worden opzijgezet, voor het geval Brussel en Beijing er de komende vier maanden niet uitkomen. Als de commissie oordeelt dat China zijn leven niet betert, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht. Alleen een ruime meerderheid van de EU-landen zou dat kunnen tegenhouden. Maar dat lijkt ondanks ongerustheid over dreigende Chinese vergeldingsmaatregelen vooralsnog onwaarschijnlijk.

Hevige prijzenoorlog

De commissie, die over de handel van de EU gaat, had in oktober een onderzoek ingesteld naar elektrische auto’s door bedrijven uit China. Die profiteren van oneerlijke overheidssubsidies, was de conclusie. Ze kunnen volgens het dagelijks bestuur van de EU al gauw een 20 procent lagere prijs rekenen, en daar kunnen Europese concurrenten niet tegenop.

Europa werd afgelopen jaar overspoeld met goedkope elektrische auto’s uit China. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel Europese autofabrikanten marktaandeel, terwijl een eigen elektrischevoertuigenindustrie volgens de Europese Commissie cruciaal is om de EU klimaatneutraal te maken. De commissie memoreert geregeld dat China eerder bijvoorbeeld Europese zonnepanelenmakers wegconcurreerde. De invoerheffing op Chinese elektrische auto’s lag tot dusver op 10 procent.

Intensief overleg

Brussel heeft de afgelopen weken “intensief” overleg gevoerd met Beijing om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. Dat overleg gaat “op technisch niveau” door, zegt de commissie. Zij bezweert steevast dat het niet om protectionisme maar om eerlijkheid gaat.

Tesla, dat ook stekkerauto’s in China maakt, krijgt mogelijk een lagere heffing opgelegd. Voor hybride auto’s, die ook nog op brandstof kunnen rijden, gelden de heffingen niet. Die Europese fabrikanten hebben minder te duchten van China.

Decarbonisatie: Renault Trucks schakelt tandje bij met de elektrificatie van zijn interne logistiek

LYON – Als belangrijke speler in de decarbonisatie van het transport voert Renault Trucks zijn initiatieven op door zijn interne logistieke stromen te elektrificeren. De eerste fase van dit project betreft de elektrificatie van het vrachtvervoer tussen de fabrieken in Lyon en Bourg-en-Bresse.

Voor de circa 450.000 km die jaarlijks tussen de twee productievestigingen worden afgelegd, gaan Dupessey & Co en Transports Chazot gebruikmaken van vijf elektrische Renault Trucks E-Tech T van 44 ton.

“Hier bij Renault Trucks brengen we oplossingen die we onze klanten bieden zelf in de praktijk”. Kort gezegd is dit hoe Renault Trucks zijn logistiek sinds enkele dagen heeft geëlektrificeerd.

Het gebruik van de elektrische trucks van 44 ton betekent een echte stap voorwaarts voor de interregionale e-distributie over middellange afstanden. Voor de bevoorrading van zijn fabriek in Bourg-en-Bresse maakt de Franse fabrikant voortaan gebruik van Renault Trucks E-Tech T in de 4×2 trekkeruitvoering.

Deze taak zal de komende zes jaar worden uitgevoerd door twee logistieke partnerbedrijven: Dupessey&Co en Transports Chazot.

Vijf elektrische trucks, elk geladen met 22 ton aan materiaal, zullen twee retourritten per dag maken (360 km) om de assen, die in de fabriek in Lyon worden geproduceerd, af te leveren in de fabriek in Bourg-en-Bresse, waar de zware trucks worden geassembleerd.

Afhankelijk van de goederenstroom kan het aantal leveringen worden verhoogd tot maximaal zeven trucks op één dag. Tussentijds moeten de trucks één keer per dag 45-50 minuten worden opgeladen bij de vestiging in Lyon, waar speciaal voor dit doel een laadstation is geïnstalleerd. Verder worden de voertuigen elke avond opgeladen bij de depots van beide transporteurs.

De e-voertuigen, die jaarlijks zo’n 450.000 kilometer afleggen, kunnen door deze elektrificatie van de logistiek elk jaar ca. 375 ton CO2 uitsparen.

De fabrikant wil een voorbeeld zijn voor de industrie en zijn klanten door zijn koolstofarme mobiliteitsoplossingen in de eigen bedrijfsvoering op te nemen.

Voordat de logistieke stromen tussen Lyon en Bourg-en-Bresse werden geëlektrificeerd, moest de haalbaarheid van het project worden bestudeerd. Hiervoor gebruikten de teams van Renault Trucks dezelfde software als hun klanten: de Range Simulator. Deze berekent waar, wanneer en hoelang de accu’s moeten worden geladen, op basis van vier belangrijke parameters: het gebruik van de truck, de lading en uitrusting, de buitentemperatuur en de topografie.

Aan de hand van deze diagnose kan de beste locatie voor de laadfaciliteiten worden bepaald, zodat optimaal gebruik ervan is gegarandeerd. Dit heeft geleid tot de installatie van twee terminals van 360 KW (elk met 2 laadpunten) op de vestiging in Saint-Priest voor het tussentijds laden van de trucks.

“We hebben lang en hard gewerkt om deze eerste logistieke route te elektrificeren en gekozen voor het transport van assen tussen Lyon en Bourg-en-Bresse, omdat deze goederenstroom kenmerkend is voor de zeer strak omlijnde bedrijfsvoering van Renault Trucks, vooral wat betreft productie en precisie. Met dit project tonen we eens te meer onze expertise aan in het decarboniseren van de mobiliteit”, aldus Bruno Blin, president van Renault Trucks. “Hier bij Renault Trucks dragen dit soort projecten bij aan de opbouw van een nieuw transportmodel. Ons doel voor 2030 is om onze logistiek grootschalig te elektrificeren en voor alle goederenstromen tussen onze productielocaties elektrische voertuigen te gebruiken.”

Renault Trucks werkt momenteel aan de elektrificatie van een tiental andere logistieke stromen, die in de komende maanden en jaren in gebruik worden genomen. Een postkoets-systeem, waarbij afzonderlijke voertuigen elkaar aflossen, zal hierbij een belangrijke rol spelen, omdat elektrische trucks dan over steeds langere afstanden kunnen worden ingezet.

Lonen bij ProRail gaan minimaal 4,2 procent omhoog, meer aandacht voor gevolgen PTSS

ProRail

UTRECHT – De circa 5.000 werknemers bij ProRail hebben zicht op een nieuwe cao, meldt CNV-onderhandelaar Jerry Piqué. “We zijn het eens geworden over een nieuwe eenjarige cao, waarin de lonen met minimaal 4,2 procent omhoog gaan. Door de bodem van 260 euro bruto per maand gaan de laagstbetaalden er procentueel het meest op vooruit. Ook komt er meer aandacht voor de risico’s en de gevolgen van PTSS. Er ligt een cao-resultaat waar we tevreden mee kunnen zijn.”

Het cao-resultaat – waarover de vakbondsleden nog hun mening kunnen geven – betreft een eenjarige cao, van 1 juli 2024 tot 1 juli 2025. De lonen gaan per 1 juli 2024 als volgt omhoog:

  • + 4,2 procent, met een ondergrens van 260 euro bruto per maand (voor een fulltimer)
  • + 800 euro bruto als eenmalige uitkering (voor een fulltimer)

Piqué: “Die ondergrens van 260 euro per maand is belangrijk voor werknemers in de lagere schalen. Zij gaan er procentueel extra op vooruit.”

De vergoedingen voor het werken op onregelmatige tijden gaan per 1 juli 2024 omhoog met 5%.

Meer aandacht voor gevolgen PTSS

CNV heeft tijdens de cao-onderhandelingen ook aandacht gevraagd voor de gevolgen van PTSS (posttraumatische stress-stoornis) en de begeleiding van werknemers door ProRail.

Piqué: “Dit speelt met name bij de afdeling Incidentenbestrijding. De werknemers van die afdeling houden zich bezig met incidenten op het spoor. Denk aan ongelukken, gestrande treinen, koperdiefstal, spoorlopers. Onlangs hebben ze er nog een zware taak bij gekregen: het verzamelen van overblijfselen van slachtoffers langs het spoor. Wat ze allemaal in hun werk meemaken kan veel impact hebben, ook privé. ProRail heeft daar zeker al wel aandacht voor, maar we denken dat er meer nodig is. Werknemers die vanwege hun werk extra risico lopen op PTSS of nu met die diagnose thuis zitten, verdienen alle steun en begeleiding van hun werkgever. We gaan in kaart brengen hoe ProRail het nu heeft geregeld en wat er beter kan.”

Veel aandacht voor inclusieve arbeidsvoorwaarden

In de nieuwe cao is veel aandacht voor inclusieve afspraken. Of zoals het in het cao-resultaat wordt omschreven: ‘gelijkwaardige voorwaarden voor alle medewerkers en al hun aanwezige verscheidenheid’.

Een paar voorbeelden:

  • Ongeacht de gezinssamenstelling en ongeacht of het een eigen, pleeg- of adoptiekind betreft krijgen ouders bij het verwelkomen van een kind in het gezin gelijke verlofrechten. ProRail vult de wettelijke verlofrechten voor adoptieverlof en geboorteverlof aan met een aantal extra weken, afhankelijk van de situatie.
  • Een werknemer die van genderidentiteit wil veranderen krijgt tijdens die traject gedurende een periode van 10 jaar in totaal maximaal 24 weken betaald verlof.
  • Vanaf 1 januari 2025 kunnen medewerkers maximaal 2 christelijke feestdagen inruilen voor een andere religieuze of culturele (feest)dag naar keuze.

Andere afspraken: fiets leasen, studieschuld aflossen

In de cao zijn ook een aantal nieuwe afspraken gemaakt. Werknemers kunnen bijvoorbeeld tegen gunstige voorwaarden een fiets leasen. Werknemers met een studieschuld kunnen – tijdens hun dienstverband bij ProRail – hun Individueel Keuze Budget (IKB) gebruiken om maximaal 1.500 euro af te lossen.

Ledenraadpleging

CNV legt het cao-resultaat komende tijd voor aan de leden.

Volkswagen hekelt EU-heffingen op Chinese stekkerauto’s

WOLFSBURG – Volkswagen is niet te spreken over de hogere importheffingen op Chinese elektrische auto’s die de Europese Unie invoert. Het moment waarop de Europese Commissie met die extra belasting komt, is volgens het Duitse autoconcern nadelig voor de Europese markt voor stekkerauto’s.

“Compenserende invoerrechten zijn in het algemeen ongeschikt om de concurrentiekracht van de Europese auto-industrie op de lange termijn te versterken”, schrijft Volkswagen. “We wijzen ze af.”

De Europese Unie zet de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto’s door, maakte de commissie donderdag bekend. Ze moeten een eind maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren.

De heffingen zijn nog wel voorlopig. Ze worden opzijgezet, voor het geval Brussel en Beijing er de komende vier maanden niet uitkomen.

Vrachtwagen van de weg langs A73 [+foto]

Foto: Edward Media

HORST – Donderdagmiddag is er rond 12:50 uur op de A73 een vrachtwagen met lege oplegger door nog onbekende reden van de weg geraakt en in de berm tot stilstand gekomen.

Dit gebeurde op de van de oprit A73 ter hoogte van Horst richting Venlo.

Rijkswaterstaat, politie en een ambulance kwamen ter plaatse. De chauffeur is ter controle meegenomen naar het ziekenhuis.

Een berger is ter plaatse om de combinatie terug het wegdek op te slepen. Hiervoor is de oprit richting Horst tijdelijk afgesloten.

Rijkswaterstaat schat dat de totale bergingsactie 1,5 tot 2 uur zal duren.

Airport Weeze verwacht flink meer reizigers tijdens zomervakantie

Airport Weeze

WEEZE – Airport Weeze verwacht tijdens de zomervakantieperiode 375.000 passagiers te ontvangen. Dat zijn er flink meer dan een jaar eerder, toen ongeveer 300.000 reizigers via de Duitse luchthaven vlogen. Door zijn ligging, net over de grens bij Venray, wordt Airport Weeze doorgaans ook veel door Nederlanders gebruikt.

“We kijken uit naar de grote vakantiegolf en zijn goed voorbereid”, aldus een woordvoerder van het vliegveld. Deze zomervakantie vertrekken in totaal 1045 vluchten vanaf Airport Weeze. Vorig jaar waren dat er nog 850.

Net als in 2023 is ook nu Palma de Mallorca de bestemming die het vaakst wordt aangedaan. De hoofdplaats van het Spaanse eiland Mallorca wordt gevolgd door het Spaanse Gerona en Zadar, een havenstad in Kroatië.

Om de drukte aan te kunnen, roept Airport Weeze mensen op om minstens tweeënhalf uur voor vertrek in de vertrekhal aanwezig te zijn. “Zodat hun vakantie ontspannen en zonder stress kan beginnen.”

Hezbollah: 200 raketten afgevuurd op Israël na dood commandant

raketten afgevuurd op Israel

TYRUS – De Libanese militante beweging Hezbollah zegt meer dan tweehonderd raketten te hebben afgevuurd op Israël na de dood van een hooggeplaatste commandant. In meerdere Israëlische grensgebieden in het noorden is het luchtalarm afgegaan.

Bovendien zouden er volgens Hezbollah droneaanvallen zijn geweest. Die waren samen met de raketten gericht op zeven Israëlische militaire doelwitten.

Woensdag meldde Hezbollah ook al een grootschalige aanval met honderd raketten. Dat was een reactie op de dood van commandant Mohammed Nasser, die omkwam bij een Israëlische luchtaanval bij de stad Tyrus. Hij was verantwoordelijk voor de operaties in een deel van het zuiden van Libanon.

De spanningen tussen Israël en Hezbollah lopen al maanden op, sinds het begin van de oorlog in de Gazastrook. Internationale waarnemers waarschuwen dat die oorlog kan overslaan naar het noorden van Israël en Libanon.

Duidelijkheid over voortgang A-pier: gereed in 2027, kosten stijgen naar 1.393 miljoen euro

SCHIPHOL – Schiphol neemt de nieuwe A-pier naar verwachting in april 2027 in gebruik. BAM zal de pier de komende jaren afbouwen.

Schiphol en BAM hebben in nauwe samenwerking veel aandacht besteed aan een zeer nauwkeurige planning. Op basis daarvan kan Schiphol duidelijkheid geven over de voortgang van de bouw en de kosten. De totale kosten voor de A-pier stijgen, met name door herstelwerkzaamheden, vertragingen en langere looptijd van het project, naar 1.393 miljoen euro.

De A-pier biedt met de extra vierkante meters, ruime inrichting, duurzame elementen, nieuwe voorzieningen en gates de extra kwaliteit en comfort die Schiphol wil bieden aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen.

“We zijn blij dat we nu met vertrouwen vooruit kunnen kijken naar een nieuwe opleverdatum. Het is duidelijk dat hoofdpijnproject A-pier verre van vlekkeloos is verlopen onder de vorige aannemer. Vertraging, kwaliteitsproblemen en een juridisch conflict, dat droeg allemaal niet bij aan de voortgang. In december 2026 krijgen wij de sleutels van de nieuwe A-pier, waarna we binnen een aantal maanden de nieuwe systemen operationeel testen en honderden collega’s en luchthavenpartners leren werken in de nieuwe omgeving. In april 2027 openen wij vervolgens de deuren voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen. Tot dat moment moet er nog veel gebeuren. Samen met BAM zetten we de schouders eronder”, aldus Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure.

Afbouw tot begin 2027

Na een periode van zorgvuldige voorbereidingen en veelvuldige herstelwerkzaamheden, gaat BAM met haar onderaannemers voortvarend verder met de afbouw van de A-pier. Schiphol en BAM zijn gedreven om de A-pier in december 2026 op te leveren. De huidige planning is zeer nauwkeurig en bevat bufferperiodes (elk weekend en vakantie) om eventuele vertragingen in te lopen of onverwachte situaties te verhelpen.

In de periode tot nu toe verhielp BAM samen met onder andere Heijmans en VolkerWessels Infra Schiphol veel kwaliteitsgebreken. Zo bleek bijvoorbeeld de brandwerende coating voor de stalen balken dermate aangetast door weersinvloeden dat BAM de coating op zo’n 18 kilometer aan stalen balken moest vervangen.

Totale kosten

De totale kosten voor de A-pier stijgen, met name door herstelwerkzaamheden, vertragingen en langere looptijd van het project, naar 1.393 miljoen euro. Dat is het totaalbedrag op basis van de huidige planning en scope. De kans op verder uitstel of budgetoverschrijding acht Schiphol minimaal, door de gedegen voorbereiding van BAM waarin wij alle vertrouwen hebben. De aandeelhouders van Schiphol hebben ingestemd met een verhoging van het budget uit 2021 met bijna 300 miljoen euro.

“We bouwen een pier van topkwaliteit en zullen daar elke euro voor omdraaien. Op dit moment zijn wij in gesprek met de luchtvaartmaatschappijen over de nieuwe tarieven en de investeringen voor de komende jaren, waaronder ook de A-Pier. Hierover bestaan begrijpelijkerwijs vragen bij de luchtvaartmaatschappijen en we zullen in die gesprekken daarom meer inzicht geven in het project en ook uitleggen hoe Schiphol met de kosten ervan wil omgaan. Het is goed om te benadrukken dat de invloed van individuele projecten op de tarieven echter maar zeer beperkt is. Dat geldt dus ook voor de totale projectkosten van de A-pier, die we na ingebruikname (2027) meenemen in de tarieven”, zegt Robert Carsouw, CFO.

De nieuwe A-pier

De A-pier is een belangrijke pijler in de extra kwaliteit en comfort die Schiphol wil bieden aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen. De extra vierkante meters en acht gates, waarvan drie voor de grootste vliegtuigen, zijn hard nodig om te voldoen aan de huidige en toekomstige piekmomenten, op het gebied van passagiersdoorstroming, vliegtuigopstelplaatsen en vlootvernieuwing. De A-pier is van essentieel belang voor de toekomst van de luchthaven, omdat het de ruimte biedt om bestaande luchthaveninfrastructuur op termijn te vervangen, te vernieuwen en te verduurzamen.

De nieuwe pier heeft met z’n 55.000 vierkante meter wat weg van een terminal. Zo komen er securityfilters, grenscontroles, winkels en horecavoorzieningen. En met drie verdiepingen is het mogelijk om reizigers met een verschillende grens- en beveiligingsstatus te scheiden. Bij de afbouw houdt Schiphol vast aan de duurzaamheidsdoelstellingen en de LEED Gold certificering, zodat de A-pier de duurzaamste pier van Schiphol wordt.

Voorwaardelijke celstraffen voor verstrekken zelfdodingsmiddel

ARNHEM – Een 74-jarige vrouw heeft een voorwaardelijke gevangenisstraf van een jaar gekregen, omdat ze het zelfdodingsmiddel met de naam middel X aan mensen had gegeven. Tiny B. uit Amersfoort kreeg ook een taakstraf van 80 uur. Ze is schuldig bevonden aan hulp bij zelfdoding en aan deelname aan een criminele organisatie. Het Openbaar Ministerie had 2,5 jaar geëist, waarvan een jaar voorwaardelijk. Het is de hoogste straf uit de zaak, en het was ook de hoogste eis.

Volgens de rechtbank in Arnhem heeft zij “zeker duizend doses verspreid, en mogelijk meer, met alle in de toekomst gelegen risico’s van dien”. Die middelen werden gekocht door mensen die een einde aan hun leven wilden maken, en dat in sommige gevallen ook hebben gedaan. Onder hen waren “kwetsbare, relatief jonge mensen van wie de doodswens niet bestendig lijkt te zijn geweest”, aldus de rechter.

De rechter noemde ook het leed bij nabestaanden. Zo raakte een vrouw door haar doodswens verwijderd van haar dochter, die daardoor niet bij haar kon zijn in de laatste fase van haar leven.

Alex S.

B. leverde ook een middel waarmee gebruikers konden voorkomen dat ze middel X uitbraakten. Dat middel moest voorkomen dat ze de zelfmoordpoging zouden overleven. Ze had geen vergunning om daarin te handelen. Daar is ze ook voor veroordeeld.

Leverancier van het dodelijke middel was Alex S. (31) uit Eindhoven. Hij werd vorig jaar veroordeeld tot 3,5 jaar cel, waarvan 1,5 jaar voorwaardelijk. Zijn zaak loopt nog in hoger beroep. Tiny B. zorgde ervoor dat klanten hun adres doorgaven aan S. en hem betaalden.

Verdachte overleden

Jos van Wijk, voormalig voorzitter van de Coöperatie Laatste Wil, kreeg een voorwaardelijke straf van vier maanden. Zijn aandeel was relatief klein, hij heeft vooral nagelaten in te grijpen. De andere verdachten werden vrijgesproken.

De strafzaak diende in april en telde toen zeven verdachten. Een van de verdachten, Loek de L., is daarna op 80-jarige leeftijd overleden. De zaak tegen hem verviel daardoor. Ook tegen hem had het OM 2,5 jaar cel geëist, waarvan een jaar voorwaardelijk.

Autonomie

De verdachten wilden dat mensen zelf zouden kunnen beslissen over hun overlijden. De rechtbank sprak van “een groep mensen bij wie het ideaal van autonomie voorop heeft gestaan”, ze waren volgens de rechter geen mensen “die hebben gehandeld in de dood”.

Op het plein voor de rechtbank demonstreerde een groep mensen om de verdachten te steunen. Het voorlezen van het vonnis werd enkele keren verstoord door het geluid van sirenes en door geroep met een megafoon.

×