Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 17:07 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 341

OM bevestigt doorzoekingen, volgens NRC bij PVV’er Van Strien

Van Strien

DEN HAAG – De woning van PVV-senator en oud-verkenner Gom van Strien wordt doorzocht door de Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD), zo ziet een ANP-fotograaf nadat NRC er eerder over berichtte.

Het Functioneel Parket bevestigt dat er doorzoekingen plaatsvinden, maar wil niet zeggen dat het gaat om het huis van Van Strien in het Limburgse Arcen. Volgens kadastrale gegevens staat de woning waar de doorzoeking plaatsvindt, inderdaad op naam van Van Strien.

Een woordvoerder spreekt van een “lopend onderzoek”, maar wil verder niks melden over de precieze aard hiervan. Wel wordt gezegd dat de doorzoekingen plaatsvinden naar aanleiding van een aangifte van de Universiteit Utrecht (UU). Er zijn nog geen personen opgepakt, meldt de woordvoerder.

De UU, die verder geen commentaar wil geven, deed eerder aangifte tegen de PVV’er voor onder meer omkoping. Hij was eerder algemeen directeur van Utrecht Holdings, een dochteronderneming van de universiteit.

Driekwart van de ondernemers probeert productiviteit te verhogen

DEN HAAG – Driekwart van de ondernemers geeft aan maatregelen te nemen om de productiviteit binnen hun bedrijf te verhogen. De maatregelen die zij het meest noemen zijn investeringen in technologie en automatisering en het invoeren van efficiëntere processen. Een gebrek aan personeel is volgens ondernemers de belangrijkste belemmering om de productiviteit te verhogen. Dit meldt het CBS op basis van de Conjunctuurenquête Nederland van april 2024, die wordt gehouden in samenwerking met KVK, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW.

De arbeidsproductiviteit is de toegevoegde waarde per gewerkt uur. In ontwikkelde economieën is de toename van de arbeidsproductiviteit op de lange termijn de belangrijkste bron van economische groei.

Uit eerder onderzoek is bekend dat de productiviteit in het grootbedrijf (250 of meer werkzame personen) structureel hoger ligt dan in het middenbedrijf (50 tot 250 werkzame personen). In het kleinbedrijf (5 tot 50 werkzame personen) is de productiviteit gemiddeld het laagst. In het grootbedrijf is de productiviteit sinds 2020 ook harder gegroeid dan in het midden- en kleinbedrijf.

Grootbedrijf neemt vaker maatregelen om productiviteit te verhogen

Binnen het kleinbedrijf ligt het aandeel ondernemers dat de productiviteit probeert te verhogen met ruim 65 procent lager dan in het middenbedrijf (ruim 78 procent) en het grootbedrijf (bijna 84 procent). Daarnaast geven ondernemers in het grootbedrijf vaker aan meer dan één maatregel te nemen om de productiviteit te verhogen.

Zowel investeringen in technologie en automatisering als het invoeren van efficiëntere werkprocessen zijn de meest genoemde maatregelen. Trainingen voor medewerkers worden met ruim 21 procent het minst vaak genoemd als maatregel. Optimalisatie van de werkomgeving en faciliteiten is de enige maatregel die grootbedrijven minder vaak noemen dan midden- en kleinbedrijven.

Ondernemers in de industrie nemen het vaakst maatregelen

Hoeveel ondernemers maatregelen nemen om de productiviteit te verhogen, verschilt per bedrijfstak. In de industrie geven ondernemers met iets meer dan 81 procent het vaakst aan maatregelen te nemen. In de cultuur, sport en recreatie ligt dat aandeel met 54 procent het laagst. Investeringen in technologie en automatisering wordt het vaakst genoemd in de industrie. In de horeca wordt dit het minst vaak genoemd, daar zetten ondernemers vooral in op een optimalisatie van de werkomgeving en faciliteiten. Het aanbieden van trainingen voor medewerkers wordt het meest genoemd in de autohandel en -reparatie, het minst vaak in de landbouw, bosbouw en visserij.

Gebrek aan personeel belangrijkste belemmering

Voor bijna 40 procent van de ondernemers is een gebrek aan personeel de belangrijkste belemmering om de productiviteit te verhogen. Binnen de autohandel en -reparatie wordt dit het meest genoemd. Externe factoren, zoals economische onzekerheid, zijn volgens ruim 17 procent van de ondernemers de belangrijkste belemmering.

Vooral ondernemers in de delfstoffenwinning en de bouwnijverheid geven dit relatief vaak aan. Iets meer dan 13 procent van de ondernemers geeft een gebrek aan financiële middelen aan als grootste knelpunt om de productiviteit te verhogen. In de landbouw, bosbouw en visserij wordt dit relatief vaak genoemd.

Iets meer dan 36 procent van de ondernemers geeft aan geen belemmeringen te ervaren of geen maatregelen te nemen om de productiviteit te verhogen.

Twee Nederlanders lichtgewond door ongeval Mallorca

Nederlanders lichtgewond door ongeval Mallorca

DEN HAAG – Bij het ongeval op Mallorca zijn twee Nederlanders lichtgewond geraakt, meldt de ANWB Alarmcentrale. Die heeft hulpverzoeken ontvangen van de twee, zegt een woordvoerster.

Op Mallorca stortte een deel van een restaurant in. Daarbij vielen zeker vier doden.

Over de aard van de lichte verwondingen kon ze niets zeggen. De ANWB biedt hulp in dit soort gevallen, op het gebied van eventuele dekking van medische kosten of andere hulpvragen.

Vrachtwagen van de weg langs Duitse B9 [+foto]

SCHWEGENHEIM – Op de Duitse B9 is een vrachtwagenchauffeur vrijdagochtend in de richting van Ludwigshafen van de Duitse B9 geraakt.

De rijbaan is over zo’n 500 meter voor knooppunt Schwegenheim/B272 zwaar vervuild geraakt door het ongeval. Daarom is de rechterrijstrook afgesloten voor verkeer.

Weggebruikers moeten op de plaats van het ongeval rekening houden met verkeershinder en files, aldus de Duitse politie.

Groot onderhoud in juni voor Sluis 11 in Someren

Sluis 11 Someren
Foto: Rijkswaterstaat

SOMEREN – Sluis 11 in Someren krijgt in juni 2024 een grondige inspectie. Rijkswaterstaat heeft aannemer Istimewa Elektro BV aangesteld om de werkzaamheden uit te voeren.

Het gaat om grotere werkzaamheden, waarbij de deuren en aanverwante zaken geïnspecteerd worden. Tijdens deze werkzaamheden is de sluis geheel gestremd voor scheepvaartverkeer.

Istimewa Elektro BV werkt aan de sluis van 10 juni tot en met 21 juni 2024. Binnen deze periode treft de aannemer voorbereidingen om de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en de hinder voor de scheepvaart zo kort mogelijk te laten duren, hijst hij de deuren uit de sluis om vervolgens de inspectie uit te voeren.

Hiervoor plaatst hij een grote kraan ter hoogte van de kruising Kanaalweg-Heesakkerweg.

“We zijn dagelijks bezig met onderhoud aan wegen en vaarwegen. Dat is nodig voor een vlotte en veilige doorstroming. Onderhoud aan sluis 11 hoort daar ook bij. Zo kunnen we de betrouwbaarheid, veiligheid en beschikbaarheid van de brug weer voor langere tijd garanderen”, aldus Rijkswaterstaat.

Strengere eisen voor verzekeren e-bikes door hoger diefstalrisico

elektrische fietsen

DEN HAAG – Verzekeraars hebben de voorwaarden om een elektrische fiets te verzekeren aangescherpt, omdat het risico op diefstal toeneemt. ANWB en Univé bevestigen dit na berichtgeving van het AD. Fietsen worden luxer, duurder en vaker gestolen, waardoor premies onbetaalbaar dreigen te worden, zegt een woordvoerder van ANWB Verzekeren.

Daarom heeft de ANWB de premie verhoogd, een tweede slot met een bepaald keurmerk verplicht en een eigen risico ingevoerd voor e-bikebezitters. Als een elektrische fiets wordt gestolen, moet de eigenaar 5 procent van het aankoopbedrag als eigen risico betalen. Fietsen duurder dan 4500 euro moeten bovendien een speciaal track-and-tracesysteem hebben. De maatregelen gelden sinds 1 maart.

Univé doet sinds september een proef met een vrijwillig eigen risico van 100, 250 of 500 euro. Het jaarlijkse aantal gestolen e-bikes waarvoor Univé een schadebedrag uitkeert, is in vergelijking met vier jaar geleden bijna verdrievoudigd, zegt een woordvoerder. In Flevoland en Groningen ligt dat aantal vier keer hoger en in Friesland vijf keer. De kanttekening daarbij is dat de coöperatie sindsdien ook meer e-bikes in haar portefeuille heeft, benadrukt de zegsman.

Wennen

Het eigen risico is vooralsnog niet de standaard bij Univé, maar de verzekeraar sluit niet uit dat dat in de toekomst voor e-bikebezitters wel het geval wordt.

Klanten moeten wel even wennen aan de maatregelen, zegt de woordvoerder van ANWB Verzekeren. Het is naar zijn weten voor het eerst dat een verzekeraar dit soort extra eisen invoert voor e-bikebezitters. Maar er is wel begrip voor, zegt hij, omdat er consensus is dat er iets gedaan moet worden aan het hoge aantal fietsdiefstallen.

De kans dat een e-bike gestolen wordt, is volgens cijfers uit het klantenbestand van de ANWB de afgelopen drie jaar met 41 procent toegenomen.

Natte vrijdag met lokaal mogelijk zelfs 70 millimeter neerslag

HOUTEN – Vrijdag wordt een hele natte dag. Volgens Weeronline kan lokaal mogelijk zelfs 70 millimeter regen vallen, meldt een woordvoerder.

Vrijdagochtend stromen de eerste van talrijke buien al het land binnen vanuit Duitsland. In de hoogste delen en het zuiden van Limburg is het al begonnen met regenen en in de loop van de ochtend gaat het naar verwachting ook in Noord-Brabant, Utrecht en de Achterhoek regenen.

Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code geel afgegeven. Alleen voor Noord-Brabant, Zeeland en Zuid-Holland staat de kleurcode voor vrijdag op groen. In het zuiden en zuidoosten valt tot en met zaterdagochtend langdurig regen, aldus het weerinstituut, en vooral in Zuid-Limburg kan dit voor wateroverlast zorgen.

Vrijdagmiddag en -avond kunnen vooral in de noordelijke helft van het land enkele stevige onweersbuien voorkomen, meldt het KNMI verder op de eigen website. Tijdens die buien kunnen volgens Weeronline behalve veel regen ook hagel en windstoten voorkomen.

“Het wordt overal heel nat”, zegt de woordvoerder van Weeronline. De meeste regenval zal volgens hem naar verwachting plaatsvinden in het zuiden van Limburg en Noord-Brabant, maar ook in een strook die loopt vanaf de Kop van Noord-Holland richting Overijssel kan er behoorlijk wat neerslag naar beneden komen. “Lokaal kan het misschien zelfs wel om 50 millimeter gaan, en tot 70 millimeter kunnen we zelfs niet uitsluiten.” Waar exact de meeste neerslag gaat vallen, is volgens hem echter nog wel onzeker.

Dodental na instorting restaurant Mallorca loopt mogelijk op

PALMA DE MALLORCA – Het dodental na het instorten van een deel van een restaurant aan het strand van El Arenal bij Palma de Mallorca loopt volgens plaatselijke media mogelijk verder op.

Donderdagavond stortte een vol terras op de eerste verdieping in en viel op het volle terras op de begane grond. Daarbij vielen zeker vier doden. Zeven van de 21 gewonden zouden in levensgevaar verkeren en negen zijn zwaargewond. Volgens de brandweer zijn de meeste gewonden buitenlanders.

Burgemeester Jaime Martínez heeft drie dagen van rouw afgekondigd en de Spaanse premier Pedro Sánchez heeft slachtoffers en nabestaanden zijn deelneming betuigd. Over de oorzaak van de instorting van een deel van de club Medusa Beach Club is nog niets bekend, maar aangenomen wordt dat het bovenste terras, waar werd gedanst, te zwaar beladen was.

De club was volgens lokale media erg populair bij zowel toeristen als lokalen, mede dankzij het uitzicht op de Baai van Palma. De Medusa Beach Club in El Arenal is ongeveer 10 kilometer ten zuidoosten van het centrum van Palma gevestigd.

De vier omgekomen slachtoffers zijn volgens plaatselijke media buitenlanders. Het gaat om een Senegalees, twee buitenlandse meisjes op vakantie en een werkneemster van de club die ook uit het buitenland kwam. De Senegalees, Abdoulaye Diop, werd bekend op Mallorca toen hij eind 2017 samen met een vriend een zwemmer in nood bij het strand van El Arenal uit zee redde.

Help jij mee vandaag Ynte’s laatste wens te vervullen?

Ynte Wiersma Oudehaske

OUDEHASKE – De 18-jarige Ynte en zijn broer Sierd hebben beiden een stofwisselingsziekte. Met Ynte gaat het inmiddels zo slecht dat hij niet lang meer te leven heeft.

Ynte heeft een laatste wens. Hij zou het erg fijn vinden wanneer vrachtwagenchauffeurs vandaag, vrijdag 24 mei 2024, langs het huis van zijn moeder willen rijden. Ynte ligt daar in de kamer. Hij zou het prachtig mooi vinden wanneer je dan even toetert.

Dus, ben jij vrijdag in de buurt van Oudehaske en heb je even een klein beetje extra tijd om langs de Jousterweg 162 in Oudehaske te rijden en even te toeteren voor Ynte dan zou dat een mooi gebaar zijn voor Ynte.

De vader van Ynte is al jarenlang vrachtwagenchauffeur en ook Ynte is liefhebber van vrachtwagens en het transport. Recentelijk is Ynte met de Make a Wish stichting naar de Scania fabriek geweest.

Meer over Ynte en Sierd en over hun ziekte kun je op de speciale Facebook-pagina lezen.

Vrijdagochtend om 00:30 uur reed de eerste vrachtwagen al toeterend door de straat van Ynte.

Tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik na noodweer

MAASTRICHT – De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige week duren langer dan gepland.

De NS verwacht dat tot zeker maandagochtend 3 juni 05.00 uur geen treinverkeer mogelijk is tussen Maastricht Randwyck en het Belgische Visé.

Sinds zaterdagochtend rijden er geen treinen meer over het traject, nadat delen van het spoor onder water waren komen te staan. Ook spoelde ballast onder de rails weg en raakten overwegen en seininstallaties beschadigd.

Een woordvoerster van NS zegt dat aan de Nederlandse zijde van de grens alle schade inmiddels is hersteld, maar dat in België hele stukken spoor vervangen moeten worden. Tot die tijd is treinverkeer niet mogelijk.

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS zet stopbussen in tussen Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden en Visé. Reizigers moeten volgens de NS rekening houden met minstens een half uur extra reistijd.

Vrachtwagen gekanteld op rotonde in Veghel [+foto’s]

VEGHEL – Donderdagavond 23 mei heeft een ongeval plaatsgevonden op de Udenseweg in Veghel.

Een vrachtwagencombinatie kantelde op een rotonde. Hoe dit kon gebeuren is niet bekend.

Of de vrachtwagenchauffeur hierbij gewond is geraakt is op dit moment niet bekend.

De lading wordt overgepompt in een andere vrachtwagen alvorens het voertuig te kunnen bergen.

De rotonde is afgesloten voor het verkeer.

Een berger zal het voertuig bergen.

Jumbo gaat reorganiseren, verdwijnen kantoorbanen ‘onvermijdelijk’

VEGHEL – Supermarktconcern Jumbo heeft donderdag een reorganisatie aangekondigd, waardoor kantoorbanen verdwijnen. Topman Ton van Veen kan nog niet zeggen om hoeveel banen het gaat, maar dat “het aantal arbeidsplaatsen zal afnemen, is helaas onvermijdelijk”. Met de reorganisatie streeft Jumbo naar “een ongecompliceerd, ondernemend en slagvaardig Jumbo-kantoor”.

Dat is volgens het supermarktconcern nodig voor de nieuwe strategie. Zo investeert Jumbo naar eigen zeggen in “het verbeteren van de winkelervaring, een beter en duurzamer assortiment en lagere prijzen”. Die strategie werkt volgens het bedrijf, maar om deze voort te zetten, is ook een andere manier van werken nodig. Vandaar de reorganisatie. Jumbo, dat een hoofdkantoor heeft in het Brabantse Veghel, meldt in een later stadium hoeveel arbeidsplaatsen komen te vervallen.

Jumbo meldde begin dit jaar dat de winst steeds meer onder druk stond. Zo had het bedrijf te maken met gestegen inkoopprijzen en hogere kosten voor salarissen, huur en energie. Ook winkeldiefstallen, jaarlijks goed voor ruim 100 miljoen euro aan gemiste omzet, drukten op de resultaten. Die ontwikkelingen leidden vorig jaar tot een winst van ruim 21 miljoen euro, tegenover ruim 80 miljoen euro in 2022.

Om meer klanten aan zich te binden, wilde Jumbo dit jaar verder gaan met prijsverlagingen. Naar eigen zeggen deed het Brabantse familiebedrijf dat in 2023 ook al, bij ruim duizend producten. Met die strategie wil Jumbo marktaandeel terugwinnen op concurrenten.

Limburg krijgt nieuwe brug over de Maas naar België

Pater Sangersbrug
Foto: Vlaamse Waterweg NV

MAASTRICHT – De provincie Limburg krijgt in de gemeente Echt-Susteren een nieuwe brugverbinding met België over de Maas. De ruim zeventig jaar oude Pater Sangersbrug, tussen het dorp Roosteren en Maaseik in België, wordt vervangen. De betrokken partijen ondertekenden donderdag een intentieovereenkomst.

De in 1952 geopende brug is aan vervanging toe, mede als gevolg van schade die ontstond door het hoogwater waarmee Limburg in de zomer van 2021 te maken had. Iets verderop komt een nieuwe brug van 185 meter lang en 21 meter breed. Limburg hoeft zelf niet mee te betalen aan de aanleg. Vlaanderen trekt 20 miljoen euro uit voor het project en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) draagt ruim 6 miljoen euro bij.

Het is de bedoeling dat de bouw van de nieuwe brug in het eerste kwartaal van 2025 begint. De huidige Pater Sangersbrug blijft open tot de vervangende brug klaar is, zodat het verkeer de oversteek tussen Belgisch en Nederlands Limburg kan blijven maken.

“Vanwege het grote belang van grensoverschrijdend verkeer is het nu tijd om deze brug, na jaren van trouwe dienst, te vervangen en te moderniseren”, zegt gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (mobiliteit). “Zodat hij kan blijven voldoen aan de eisen van de hedendaagse infrastructuur en de toekomstige generaties. Het vervangen van de Pater Sangersbrug zal niet alleen de verkeersveiligheid en de doorstroming verbeteren, maar ook bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van onze regio.”

Friesland blijft ondanks bezwaren Arriva bij concessie voor Qbuzz

LEEUWARDEN – Busvervoerder Qbuzz gaat ondanks bezwaren van Arriva vanaf december het busvervoer in Friesland verzorgen. De provincie volgt de commissie voor bezwaar- en beroepschriften en klachten. Arriva had daar een klacht ingediend en vond dat het zelf de busconcessie moest houden.

In oktober maakte gedeputeerde voor openbaar vervoer Matthijs de Vries bekend dat Qbuzz de concessie van Arriva vanaf december 2024 overneemt. Het aanbod van Qbuzz bood “fors meer busvervoer” en gaat bovendien meer kleine dorpen aandoen, aldus De Vries in oktober.

Het hoofdkantoor van Arriva in Nederland is gevestigd in Heerenveen. Veel mensen in de organisatie en veel chauffeurs zijn Fries. Het verlies van de concessie was daardoor een gevoelig punt voor de vervoerder. Arriva ging daarom in beroep tegen het Friese besluit. Volgens Arriva kan Qbuzz de beloofde dienstregeling niet rijden, er zouden niet genoeg chauffeurs zijn.

“We begrijpen dat dit een grote teleurstelling is voor de huidige vervoerder, maar de conclusie van de bezwaarschriftencommissie is dat de beoordeling en de procedure zorgvuldig zijn doorlopen”, aldus De Vries donderdag. Arriva heeft nog zes weken om in beroep te gaan.

Qatar Airways Cargo vervoert opnieuw zes jonge leeuwen naar Afrika

JOHANNESBURG – Qatar Airways Cargo heeft opnieuw Animal Defenders International geholpen door zes jonge leeuwen van de illegale dierenhandel naar het ADI Wildlife Sanctuary in Johannesburg te vervoeren. Bekend als de “Kuwait 6”, werden de mannetjes Muheeb, Saham, Shujaa, Saif, en de vrouwtjes Dhubiya en Aziza in beslag genomen of gered nadat ze waren achtergelaten in de dierentuin van Koeweit. Animal Defenders International (ADI) werd benaderd door de Koeweitse overheid om te helpen met de leeuwen, en ADI bood hen een thuis aan in hun 455 hectare grote reservaat in Zuid-Afrika.

Mark Drusch, Chief Officer Cargo bij Qatar Airways Cargo, zei: “We zijn trots om opnieuw ADI te ondersteunen, dit keer door deze zes prachtige leeuwen naar hun thuis in Afrika te brengen. Ons WeQare Rewild the Planet-initiatief is onze inzet om wilde dieren en bedreigde diersoorten gratis terug te brengen naar hun natuurlijke habitat. Het vergt veel inspanning en logistiek van ons team om het verplaatsen van zulke grote dieren te organiseren; van de logistiek op de luchthavens, het laden en lossen van de dieren uit het vliegtuig, tot het zorgen voor de juiste kooien en het welzijn van de dieren, maar het is iets waar we allemaal collectief erg trots en gepassioneerd over zijn.”

Jan Creamer, President van Animals Defenders International, voegde toe: “De Kuwait 6-leeuwen hebben hun hele leven nog voor zich en zullen hectaren ruimte hebben in het ADI Wildlife Sanctuary. We zijn dankbaar voor Qatar Airways Cargo en hun WeQare-programma dat ons opnieuw ondersteunt door de kosten van het luchttransport naar Afrika te dekken. We zijn ook zeer dankbaar voor de ADI-supporters die helpen om hun zorg te financieren.”

Alzahra Aljanabi, Senior Translator bij de Animal Welfare Department, Public Authority of Agricultural Affairs and Fish Resources in Koeweit: “We willen het ADI Wildlife Sanctuary bedanken voor hun steun en inspanningen om een beter habitat te bieden voor de zes leeuwen uit Koeweit. We zijn ook dankbaar voor Qatar Airways Cargo voor het genereus aanbieden van het luchttransport. Mensen onderschatten de risico’s van het houden van wilde dieren als huisdieren. Ze mogen dan prachtige wezens zijn, maar ze zijn ook roofdieren. We hebben meer bewustwording nodig om de handel in wilde dieren te bestrijden.”

Qatar Airways Cargo blijft zijn inzet voor dierenwelzijn bevestigen. De vrachtvervoerder opende onlangs zijn nieuwe ultramoderne Animal Centre en lanceerde opnieuw zijn Live-product, waarmee nieuwe normen worden gesteld voor het transport van levende dieren. Als toonaangevende vervoerder, met meer dan 550.000 vervoerde dieren in 2023, blijft de luchtvaartmaatschappij wereldwijd pleiten voor dierenwelzijn, waarbij de operaties respect hebben voor en positief bijdragen aan het welzijn van dieren.

Het WeQare-duurzaamheidsprogramma van Qatar Airways Cargo bestaat uit een reeks focushoofdstukken gebaseerd op vier kernpijlers: milieu, samenleving, economie en cultuur en is een bewuste inspanning om een positievere impact te creëren op de industrie en de wereld.

Chapter 2 – Rewild the Planet moedigt het behoud van ecologisch evenwicht aan door gratis transport aan te bieden aan organisaties die wilde dieren terugbrengen naar hun natuurlijke habitat.

LAATSTE NIEUWS

Oegema Logistics+ neemt Van Oort Transport over

DEDEMSVAART - Op 1 januari 2025 neemt Oegema Logistics+ het bedrijf Van Oort Transport in Eck en Wiel over. In maart 2024 startte Oegema...