Clicky

zaterdag 2 november 2024 - 20:46 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 34

Rijkswaterstaat: uitgespoelde grond onder A38 op tijd ontdekt

Foto: MediaTV

RIDDERKERK – Het euvel onder het wegdek waardoor de snelweg A38 bij Ridderkerk sinds woensdag is gesloten, is tijdig opgemerkt, stelt Rijkswaterstaat. Door weggespoelde grond is plaatselijk een holte ontstaan wat tot verzakking kan leiden. Het herstelwerk duurt tot woensdagochtend 23 oktober. De A38 vanaf knooppunt Ridderkerk Noord is dicht richting de A15 naar Gorinchem en Breda.

Nadat bij een viaduct zand op het wegdek was ontdekt, is de weg uit voorzorg afgesloten en vervolgens opengemaakt. Onder de betonnen stootplaten van het viaduct, die normaal op een zandlaag liggen, bleek een holle ruimte te zijn. Door een beschadigde ondergrondse hemelwaterafvoer kon water niet op de normale manier weg. Dat zocht een andere route en nam daarbij zand mee.

Rijkswaterstaat denkt dat al enige tijd aan de gang was, maar hoelang is niet te zeggen. Door regelmatig onderhoud is het probleem tijdig opgemerkt, zegt Rijkswaterstaat.

Totdat de weg weer opengaat, gelden afsluitingen en omleidingsroutes. De A15 vanuit Ridderkerk-Zuid naar de A38 en Ridderkerk is ook dicht.

Minderjarige jongen ernstig gewond bij verkeersongeval in Hoornsterzwaag

HOORNSTERZWAAG – Bij een ernstig verkeersongeval aan de Bij de Leijwei in Hoornsterzwaag is in de nacht van woensdag op donderdag een minderjarige jongen uit Gorredijk ernstig gewond geraakt.

Een andere minderjarige jongen uit Gorredijk, de bestuurder van de auto, wordt verdacht van het veroorzaken van een ernstig verkeersongeval en het rijden zonder rijbewijs. De politie doet nader onderzoek naar het incident.

Rond 01:40 uur ontving de politie een melding van een personenauto die te water was geraakt aan de Bij de Leijwei in Hoornsterzwaag. Ter plaatse troffen ze een personenauto aan die op de kop in de sloot lag. Een minderjarige jongen uit Gorredijk raakte ernstig gewond en is met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. Een andere minderjarige jongen uit Gorredijk, de bestuurder van de auto, raakte gewond, maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis.

De bestuurder wordt verdacht van het veroorzaken van een ernstig verkeersongeval en het rijden zonder rijbewijs. Hij zal worden verhoord. De politie doet onderzoek naar de toedracht van dit verkeersongeval. Zo is ter plaatse sporenonderzoek gedaan en worden camerabeelden uit de omgeving van het ongeval bekeken.

De politie is op zoek naar getuigen of mensen die meer informatie hebben.

North Sea Port en ProRail willen meer goederenvervoer over het spoor

North Sea Port en ProRail, de beheerder van het Nederlandse spoornet, gaan nog nauwer samenwerken om het aandeel van de trein in de haven tegen 2030 met de helft te verhogen. In een intentieverklaring zijn afspraken gemaakt om dat doel te bereiken.

North Sea Port ligt als multimodale haven op het kruispunt van het goederenvervoer via zeevaart, binnenvaart, wegvervoer, pijpleiding en het spoor. Dat het belang van het spoor almaar toeneemt, bewijzen de recente investeringen bij Verbrugge Terminals in Vlissingen, de uitbreiding van bundels voor treinen met een lengte van 750 lengte en de plannen voor het doortrekken van het spoor tussen Zelzate en Terneuzen.

Naar 15 procent transport via spoor

Nadat eerder al een samenwerkingsakkoord met de Belgische spoornetbeheerder Infrabel was gesloten, tekende North Sea Port als grensoverschrijdende haven een gelijkaardige intentieverklaring met ProRail. North Sea Port wil samen met de Nederlandse tegenhanger van Infrabel meer goederen van de vrachtwagen op de trein krijgen. Doel is het aandeel van het spoorvervoer in North Sea Port tegen 2030 van 10 procent naar 15 procent op te krikken.

Doorgedreven samenwerking

Continu overleg, een betere coördinatie en gerichte investeringen zijn drie hoekstenen van het akkoord. Een ‘Kernteam Spoor’ krijgt de opdracht een spoorvisie uit te werken voor de verdere uitbouw van de spoorinfrastructuur in en rond North Sea Port en voor het wegwerken van bottlenecks. Een ‘spoorcommunity’ moet meer gebruikers over de streep trekken.

Het akkoord spoort volledig met de eigen strategie van zowel ProRail als North Sea Port. Beide mikken op een vergroening van het transport en dus lagere emissies. En dat door een groei van het spoorvervoer, toekomstbestendige infrastructuur en een efficiëntere benutting ervan, en een verdere digitalisering van de gegevensuitwisseling.

Werknemers baksteenfabrieken dwingen met stakingen 7,5 procent meer loon af

UTRECHT – De estafettestaking in de baksteenfabrieken is voorbij. Na wekenlange acties van werknemers zijn de producenten overstag gegaan en hebben een verbeterd eindbod neergelegd voor de cao. Daarin stijgen de salarissen in een kleine anderhalf jaar met 7,5 procent en komt er een betere seniorenregeling.

Het woord is aan de leden van de vakbond, zij mogen tot vrijdag 25 oktober stemmen over het onderhandelingsresultaat.

Feestje is wel op zijn plek

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: “Een klein feestje is straks wel op zijn plek. Als onze leden instemmen met de cao dan trakteren wij op taart in de baksteenfabrieken. De mensen hadden nul ervaring met actievoeren en stakingen, het is top wat zij samen hebben neergezet. Door hun moed om voor zichzelf en voor hun collega’s op te komen liggen er nu goede afspraken.”

Salarissen met 7,5 procent omhoog

Die afspraken zijn: een cao voor zeventien maanden met daarin een loonsverhoging van 4,25 procent (per 1 mei 2024) en nog eens 3,25 procent (1 mei 2025). Verder een seniorenregeling die geldt voor alle fulltimers die minstens tien van de laatste twaalf jaar in de branche werken en zes jaar of korter voor hun AOW zitten. Oudere werknemers kunnen met deze regeling 80 procent gaan werken voor 90 procent van hun salaris en ondertussen volledig pensioen blijven opbouwen.

Een wekenlange estafettestaking

De FNV hield de afgelopen weken een estafettestaking in de baksteenindustrie. Dit was bijzonder omdat in de recente geschiedenis van de sector nog nooit was gestaakt. Sinds eind september legden werknemers van bedrijven in Friesland, Groningen, Gelderland en Limburg om de beurt het werk neer; de laatste week ook steeds langer (48 uur). De laatste staking was afgelopen maandag en dinsdag in het Gelderse Opheusden.

Het einde van de acties?

Of dit het einde is van de acties hangt af van de leden van de vakbond. Reus: “Als die voor de afspraken voor de nieuwe cao stemmen dan is het klaar, maar als ze tegen stemmen dan gaan we door met de stakingen. Maar ik heb er een goed gevoel bij en vertrouw erop dat onze leden akkoord gaan.”

Rotterdam Ahoy verlengt contract met DB Schenker Benelux

TILBURG – Rotterdam Ahoy heeft zijn contract met wereldwijd logistiek dienstverlener DB Schenker als officiële expediteur voor beurzen en tentoonstellingen verlengd. Het contract is in september ondertekend.

“De uitgebreide ervaring van DB Schenker in beurs- en tentoonstellingslogistiek, zowel nationaal als internationaal, en hun strategische visie op de business hebben ons doen besluiten om onze samenwerking te verlengen,” zegt Jolanda Jansen, CEO Rotterdam Ahoy.

“Dankzij de mobiliteitsoplossingen van DB Schenker kunnen we de logistieke processen rondom Ahoy verder optimaliseren. We hebben er vertrouwen in dat DB Schenker als onze strategische partner proactief zal bijdragen en blijven innoveren.”

Nicole Biesheuvel, Vice President Fairs, Events & Special Logistics bij DB Schenker BeNeLux: “Duurzaamheid en innovatie staan centraal in onze wereldwijde logistieke dienstverlening. Als logistiek partner van Rotterdam Ahoy werken wij continu aan het realiseren van onze gezamenlijke ambities door optimalisatie van onze mobiliteitsoplossingen. We zijn erg trots op onze jarenlange samenwerking met Rotterdam Ahoy, die we wederom hebben mogen bezegelen met een nieuwe langdurige overeenkomst, waarbij strategisch partnership en vertrouwen het fundament vormen met focus op een duurzame toekomst.”

STEF Nederland breidt ultramodern warehouse in Zeewolde uit om groeiende marktvraag te ondersteunen

ZEEWOLDE – STEF Nederland heeft een belangrijke stap gezet in de uitbreiding van hun warehouse in Zeewolde. Ze zijn begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000 m², dat medio 2025 klaar zal zijn. Hierdoor wordt het totale oppervlak van het moderne logistieke centrum meer dan 62.000 m².

Met deze uitbreiding speelt STEF in op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur bewaard moeten worden, en er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Slimme investering

Dankzij de investering van 5 miljoen euro kan STEF Nederland nog beter inspelen op de logistieke behoeften van haar klanten in de voedingsindustrie. De faciliteit wordt uitgerust met moderne technologieën, zoals energiezuinige LED-verlichting en smalle gangpaden, waardoor de doorvoer van goederen sneller en efficiënter verloopt en de beschikbare ruimte optimaal wordt benut.

LEES OOK
STEF Group neemt TDL Fresh Logistics over

Duurzaamheid en efficiëntie centraal

Naast de uitbreiding van de opslagcapaciteit worden er zes nieuwe docks toegevoegd en een pleinruimte van 1.200 m² ingericht om een snellere en efficiëntere goederenverwerking te realiseren. Deze innovaties onderstrepen STEF’s toewijding aan duurzaamheid en efficiëntie binnen de logistieke keten.

LEES OOK
STEF Nederland voltooit rebranding na integratie Bakker Logistiek

Jan Prins, Algemeen Directeur van STEF Nederland, legt uit: “Deze uitbreiding is een strategische investering waarmee we niet alleen onze eigen groei faciliteren, maar vooral onze klanten nog beter kunnen ondersteunen in een steeds veranderende markt. Door te investeren in de nieuwste technologieën en duurzame oplossingen, blijven we de meest hoogwaardige logistieke diensten aanbieden binnen de voedingsindustrie.”

Dode bij ongeval met vrachtwagen in Scharmer [+foto]

Foto: Persbureau Meter

SCHARMER – Donderdagochtend heeft er omstreeks 9:30 uur een zeer ernstig verkeersongeval plaatsgevonden tussen een persoon en een vrachtwagen bij wegwerkzaamheden aan de Hoofdweg te Scharmer.

De persoon raakte zeer ernstig gewond. De 50-jarige man uit Hoogeveen is helaas aan zijn verwondingen overleden, meldt de politie.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

Op de plek van het ongeluk zijn wegwerkzaamheden.

CityLink breidt vastgoedportefeuille uit met aankoop 18.000m2 pand in Moerdijk

MOERDIJK – CityLink breidt haar portfolio uit door de aankoop van een nieuw pand aan de Graanweg 15 in Moerdijk, bestaande uit ongeveer 18.000 m².

Het aangekochte multi-tenant gebouw, gelegen aan de Graanweg 15 in Moerdijk, heeft een totale verhuurbare oppervlakte van 18.329 m², bestaande uit 10.505 m² bedrijfsruimte, 324 m² kantoorruimte en 7.500 m² buitenterrein, met 15 parkeerplaatsen op het terrein.

Het complex bestaat uit een vijftal geschakelde loodsen, die intern met elkaar verbonden zijn. Het complex is grotendeels verhuurd. Het pand is strategisch gelegen in de haven van Moerdijk.

De aankoop van dit pand brengt de portefeuille van CityLink op 120 objecten in Europa, wat de voortdurende groei van de portefeuille aantoont.

Bij deze transactie werd de verkoper geadviseerd door Ooms. CityLink werd geadviseerd door Savills, SGS, Loyens & Loeff en Hofstede.

Douane onderschept 80 kilo cannabis op Schiphol verstopt in vracht dekens

Foto: Douane

SCHIPHOL – De Douane heeft maandag 14 oktober op Schiphol 80 kilo cannabis onderschept.

Douaniers vonden de drugs tijdens de controle van een vrachtzending met dekens en matrassen.

De pakken cannabis waren verwerkt in de dekens. De dekens waren voorzien van een afsluitbare rits.

De zending was afkomstig uit Canada en bestemd voor een Nederlandse ontvanger.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Schoof: terugkeerhub Oeganda idee dat nog moet worden uitgewerkt

BRUSSEL – Een terugkeerhub voor uitgeprocedeerde asielzoekers in Oeganda “is een serieus idee”, zei premier Dick Schoof voor het begin van de EU-top met regeringsleiders. Ideeën over centra buiten de Europese Unie waar asielzoekers op hun uitzetting moeten wachten, leven volgens Schoof in meer lidstaten. “Maar het vereist echt nog veel uitwerking. Het is niet van de ene op de andere dag geregeld.”

Een zoveelste wild idee van zijn kabinet is het zeker niet, zei Schoof resoluut op vragen van diverse media. “Het is wel een serieus idee, maar er zitten natuurlijk echt wel heel veel haken en ogen aan waar goed naar gekeken moet worden”, zei Schoof.

De premier vindt het niet nodig om ideeën eerst uit te werken voor ze naar buiten te brengen. “Ideeën moeten gewoon altijd naar buiten kunnen worden gebracht. Het past in de lijn die we ook met de Europese lidstaten bespreken of die regionale hubs gaan werken.” Het Nederlandse idee voor een hub in Oeganda “zou een voorbeeld kunnen zijn”.

Reacties van andere lidstaten heeft Schoof nog niet gehad. De premier heeft voor de start van de officiële top met regeringsleiders vooroverleg met onder meer Italië en Denemarken en de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen. Schoof is benieuwd naar de Italiaanse ervaringen. Deze week is in Albanië een hub geopend, waar asielzoekers die uit bootjes van de Middellandse Zee zijn gehaald hun asielprocedure moeten afwachten.

Het heeft 3,5 jaar geduurd voordat de eerste asielzoekers in Albanië zijn aangekomen en voor Italië worden opgevangen.

Volgens Schoof is het Nederlandse idee van een hub in Oeganda een voorbeeld van “innovatieve oplossingen waar collega’s in principe in geïnteresseerd zijn. Het zijn ideeën die aansluiten bij de gedachte dat je uitgeprocedeerde asielzoekers naar de regio terugbrengt, en vervolgens vanuit de hub in de regio laat terugkeren naar het land van herkomst.”

Innovatieve oplossingen zijn de laatste tijd in de EU veelgebruikte ‘toverwoorden’. De lidstaten zijn op zoek naar onorthodoxe maatregelen om het aantal asielzoekers terug te dringen en uitgeprocedeerde asielzoekers sneller terug te sturen naar het land van herkomst.

Schoof verwacht niet dat de regeringsleiders donderdag concrete afspraken maken over het beperken van migratie. Over de terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers hoopt hij dat “we daar meters gaan maken”.

Nestlé opnieuw somberder door zuinige consument

VEVEY – Nestlé, het bedrijf achter bekende merken als KitKat, Maggi en Nespresso, is opnieuw voorzichtiger over zijn omzetgroei dit jaar. Het Zwitserse concern heeft moeite om marktaandeel terug te winnen nadat hogere prijzen consumenten hebben afgeschrikt om A-merken te kopen.

Nestlé rekent nu voor dit jaar op een omzetgroei van ongeveer 2 procent. In juli ging het bedrijf nog uit van een groei van de omzet van minimaal 3 procent.

In de eerste negen maanden van dit jaar zijn de verkopen met 2 procent gestegen. Dat was vrijwel volledig te danken aan prijsverhogingen.

Vorige maand verving Nestlé onverwacht topman Mark Schneider voor Laurent Freixe, die al langer bij het bedrijf werkt. De vraag van consumenten naar de producten van Nestlé nam de laatste maanden af en Freixe verwacht dat de vraag ook zwak blijft.

Tien nieuwe Volvo FH 460 4×2-trekkers voor Bos Dynamics, vervolgorder al geplaatst

EDE – Met de ingebruikname van tien Volvo FH 460 4×2-trekkers, heeft Bos Dynamics een nieuw merk aan de vloot toegevoegd. De logistiek dienstverlener uit Ede koos na een succesvolle demo-inzet voor de Volvo FH met de zuinige Turbo Compound-motor. Ook de service van de Volvo Trucks-dealer woog zwaar mee in het besluit.

“De eerste resultaten bevestigen ons in onze keuze: de trucks scoren qua verbruik ontzettend goed.” Een vervolgorder van nog eens zeven FH-trekkers, waarvan drie in Aero-uitvoering, is geplaatst.

Bos Dynamics uit Ede is gespecialiseerd in het transport van buitenmaatse goederen in binnen- en buitenland. Het bedrijf zet voor het transport zeventig eigen trucks met opleggers met kooiaap in, waarvan sinds kort tien Volvo FH 460 4×2-trekkers met de zuinige Turbo Compound-motor. Bos Dynamics is bij de keuze voor Volvo Trucks niet over één nacht ijs gegaan.

“We hebben drie weken demo gereden met een Volvo FH met Turbo Compound-motor”, vertelt Cor-Albert Bos, directeur-eigenaar van Bos Dynamics. “Om een goed beeld te krijgen, hebben we verschillende routes gereden met drie verschillende chauffeurs. De resultaten waren hartstikke goed: de truck was zeer zuinig. Dat heeft ons overtuigd om voor Volvo Trucks te kiezen. Inmiddels zijn alle tien trucks al even op de weg en de eerste metingen bevestigen ons in onze keuze. De trucks zitten qua verbruik tussen de 1 op 4 en de 1 op 4,2 en dat is in ons werk ontzettend goed. We hebben daarom een vervolgorder voor nog eens zeven FH-trekkers geplaatst, waarvan drie in Aero-uitvoering.”

Comfortabel rijden en rusten

De nieuwe trucks zijn voorzien van een Globetrotter XL-cabine. “We willen het de chauffeur zo comfortabel mogelijk maken, zowel tijdens het rijden als rusten”, zegt Richard Vlastuin, wagenparkmanager van Bos Dynamics.

“We krijgen veel positieve feedback van chauffeurs over hoe het is om met deze trucks te rijden. De rust en het rijcomfort dat de I-Shift versnellingsbak biedt vinden ze fantastisch. Ook de cabine is ingericht op comfort. Zo kan de passagiersstoel bijvoorbeeld draaien. Als de chauffeur rust in de cabine, kan hij relaxed zijn benen strekken.”

Betrouwbaar, zuinig en goede service

Bij de keuze voor een merk kijkt Bos Dynamics naast de betrouwbaarheid en het brandstofverbruik van de trucks ook naar de service van de dealer. Bos: “We hanteren een hoge standaard en kiezen voor A-merken. Onderhoud, en vooral de manier waarop een dealer ons ontzorgt, wegen we zwaar mee in onze keuze. We hoorden goede verhalen over de service en de flexibiliteit van Volvo Trucks-dealer Harbers Trucks, dat net als wij een familiebedrijf is. Dat schept een band en is een basis om een relatie op te bouwen waarbij je weet wat je aan elkaar hebt. Je moet op elkaar kunnen rekenen in goede en lastige tijden en dat vertrouwen is ontstaan in de gesprekken die we hebben gevoerd.”

“Als het gaat om service en onderhoud, willen we een ‘geen-gedoe-garantie’: we willen dat de dealer alles voor ons oplost. Daarom hebben we gekozen voor een Gold-onderhoudscontract. Daar zit alles in: van de reparatie van kapotte lampjes tot een onderhoudsschema per truck en pechhulp onderweg. De dealer regelt alles voor ons en dat is wat we willen.”

Bos Dynamics is in 2011 opgericht door Cor-Albert Bos. “Als logistiek dienstverlener ligt onze expertise bij het transport van buitenmaatse goederen. Dat varieert van garagedeuren, hekwerken en stellingmaterialen tot tuinhuizen, carports en sauna’s. Dat doen we in binnen- en buitenland: ons werkgebied omvat Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland en Engeland. Dagelijks zijn we met negentig voertuigen onderweg, waarvan zeventig eigen trucks.”

Grote fondsen temperen verwachtingen mogelijke pensioenverhoging

AMSTERDAM – Meerdere grote pensioenfondsen temperen de verwachtingen over een mogelijke verhoging van de pensioenen. Metaalfonds PME zegt dat de financiële positie “nog onvoldoende” is om eind dit jaar pensioenverhogingen door te voeren. Het pensioenfonds voor de metalektro PME waarschuwt dat een mogelijke verhoging van de pensioenen “helaas gering” zal zijn. Zorgfonds PFZW zei eerder al dat de pensioenen volgend jaar waarschijnlijk hetzelfde blijven als dit jaar.

Een en ander zou betekenen dat de pensioenen van veel gepensioneerden binnenkort waarschijnlijk niet of amper omhoog zullen gaan. De gedaalde rente maakt dat de fondsen meer geld opzij moeten zetten om aan toekomstige pensioenverplichtingen te voldoen. Ondanks stevige beleggingsrendementen zagen ze hun financiële positie daardoor afgelopen kwartaal toch verslechteren.

Van de grote fondsen die in hun kwartaalberichten ingaan op de kwestie, lijkt ambtenarenfonds ABP nog het meest positief. “Gelukkig mag ABP, net als de drie voorgaande jaren, gebruikmaken van soepelere regels waardoor we meer kunnen verhogen. Dat mag omdat we in 2027 overstappen op het vernieuwde pensioenstelsel”, stelt bestuursvoorzitter Harmen van Wijnen. Maar hij kan nog geen zekerheid bieden over de pensioenen voor volgend jaar, aangezien ABP net als de andere fondsen formeel pas dit najaar een besluit neemt.

ABP zegt graag te willen indexeren, maar “nog een paar spannende weken” te gaan te hebben. Als de pensioenen bij Nederlands grootste pensioenfonds omhoog kunnen, zal dat maximaal met 3,56 procent zijn. ABP kijkt voor zijn besluit naar de financiële positie van eind oktober en de prijsstijging tussen 1 september vorig jaar en 1 september dit jaar. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de inflatie voor deze periode berekend op dat percentage.

Elk fonds moet een eigen afweging maken. PME heeft vanwege de onzekerheid over de renteontwikkeling en de financiële markten in april al besloten geen gebruik te maken van versoepelde regelgeving in aanloop naar het nieuwe stelsel. Dit is voor PME-bestuurder Eric Uijen reden om nu al een “winstwaarschuwing” uit te spreken. “Een mogelijke verhoging van de pensioenen zal dit jaar helaas gering zijn.”

De fondsen willen ook goed voorbereid zijn op de aanstaande veranderingen in de sector. PFZW voerde in juli al aan dat het in aanloop naar de nieuwe pensioenregeling voorzichtig wil zijn met het verhogen en verlagen van de pensioenen. Dit om straks financieel gezond aan het nieuwe stelsel te kunnen beginnen.

Minder voetbalincidenten afgelopen seizoen, vaker celstraffen

DEN HAAG – Het aantal incidenten in en rond voetbalstadions is het afgelopen seizoen gedaald. Volgens de politie waren er vorig seizoen 616 incidenten bij wedstrijden in het betaald voetbal, waar dat er een seizoen eerder 725 waren. Ook kregen voetbalovertreders relatief vaker een celstraf opgelegd en moesten zij vaker voor de rechter verschijnen, blijkt uit cijfers van de politie, het Openbaar Ministerie en de KNVB.

Het is volgens de partijen het tweede seizoen op rij waarin er minder incidenten waren. Het gaat volgens de politie nog steeds vooral om zaken als het afsteken van vuurwerk en geweld, bijvoorbeeld tegen agenten. De KNVB telde in de stadions 11 procent minder incidenten. Het ging volgens de bond om 150 wanordelijkheden waarvoor een onderzoek werd ingesteld door de onafhankelijk aanklager betaald voetbal.

Vooral in de Eredivisie waren er volgens de politie minder ongeregeldheden en ook bij Europese wedstrijden was er een daling. In de Keuken Kampioen Divisie (KKD) was er juist een lichte stijging. Ook was er bij KKD-wedstrijden meer politie-inzet nodig dan in andere jaren. Een verklaring zou kunnen zijn dat er vorig jaar meer relatief grote clubs met een grote achterban in de eerste divisie speelden, zegt de politie.

Stadionverbod

De KNVB legde 1008 supporters een stadionverbod op, tegen 1086 verboden een jaar eerder en 1342 in het seizoen 2021/2022. Wel ligt het aantal stadionverboden nog steeds veel hoger dan voor de coronaperiode. De meeste stadionverboden werden opgelegd voor openlijke geweldpleging (16 procent), het bezitten of dragen van gezichtsbedekking zoals bivakmutsen (13 procent) en het bezitten of afsteken van vuurwerk (11 procent).

Met name voor gezichtsbedekking worden volgens de KNVB veel vaker stadionverboden opgelegd. Er was een flinke daling in het aantal verboden voor het gooien van voorwerpen op het veld. Afgelopen seizoen kregen 99 mensen daar een stadionverbod voor opgelegd. In het seizoen 2022/2023 ging het om 242 verboden. De KNVB denkt dat dit komt door strengere regels hiervoor in de stadions.

Het Openbaar Ministerie zag afgelopen seizoen minder voetbalzaken binnenkomen. Voor het afgelopen seizoen gaat het om 323 verdachten met zeker 419 strafbare feiten. Vorig jaar waren dat er uiteindelijk 523 met 691 feiten. In het seizoen 2021/2022 ging het om 922 feiten. Tot dusver zijn 107 voetbalzaken over het afgelopen seizoen afgehandeld, waarbij in ongeveer de helft van de gevallen een gevangenisstraf is opgelegd. Dat is hoger dan in eerdere jaren. Ook werd er in ruim van de helft van de zaken gedagvaard door het OM, waar dat een seizoen eerder in 32 procent van de gevallen gebeurde.

2M Logistics Group neemt Deane Europe BV over

BARENDRECHT – Deane Europe B.V. is per 15 oktober overgenomen door de 2M Logistics Group.

Onder leiding van Marcel Hulsker, CEO van 2M Logistics BV, breidt het bedrijf de capaciteiten verder uit en versterken zij hun logistieke dienstverlening. “Met deze overname voegen we de expertise en ervaring van Jan Willem Drent, voormalig eigenaar en directeur van Deane Europe B.V. , toe aan ons groeiende netwerk”, aldus Marcel Hulsker.

Deane Europe B.V. is wereldwijd actief in transport- en logistieke oplossingen. Gelegen nabij de belangrijkste havengebieden van Rotterdam en Antwerpen en de luchthavens van Amsterdam, Brussel en Luxemburg biedt Deane Europe B.V. uitgebreide diensten aan, zoals LCL-/FCL-zendingen, projectverzendingen en luchtvracht.

Het ervaren team opereert wereldwijd, en geen uitdaging is hen te groot. Of het nu gaat om complexe logistieke vraagstukken of snelle verzendingen, Deane Europe B.V. staat altijd voor de klant klaar.

“Samen met Deane Europe B.V. versterkt 2M Logistics BV de positie in de logistieke sector en blijven we ons inzetten voor het leveren van uitstekende service aan onze klanten”, besluit Hulsker.

LAATSTE NIEUWS

Brand uitgebroken in trailer in Edam [+foto’s]

EDEAM - Zaterdagavond rond 19.45 uur is aan de Hamerstraat in Edam de trailer van vrachtwagen in brand gevlogen. De brandweer schaalde bij aankomst gelijk...