Clicky

dinsdag 19 november 2024 - 15:38 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 335

Twee doden bij verkeersongeval in Utrecht

Ambulance

UTRECHT – Bij een verkeersongeval op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht zijn in de nacht van woensdag op donderdag twee mensen om het leven gekomen. Dat meldt de politie. Bij het ongeval was één auto betrokken.

Door het ongeval was de Amsterdamsestraatweg urenlang dicht tussen de Zuilenselaan en het Theo Thijssenplein. De politie onderzoekt de toedracht en is op zoek naar getuigen.

Vrachtwagen van de weg en in sloot langs N381 [+foto]

WITTEVEEN – Op de N381 ter hoogte van Witteveen is donderdagochtend een vrachtwagen van de weg geraakt en in de sloot gekanteld.

Het ongeval gebeurde tussen Westerbork en Zweelo. De weg is volledig afgesloten.

De berging van de vrachtwagen gaat nog enige tijd in beslag nemen.

De N381 zal later vanmiddag pas weer opengaan.

Het is op dit moment niet bekend of de vrachtwagenchauffeur gewond is geraakt bij het ongeval.

Casper Jansen begint als eigenrijder met Scania Super

BREDA – Vanaf deze maand volgt Casper Jansen zijn droom en is hij officieel zelfstandig ondernemer op een nieuwe rondom luchtgeveerde Scania 460R met de Super aandrijflijn. Hij gaat zijn brood verdienen met… het rijden van brood.

“Niet alleen brood,” lacht de 27-jarige eigenrijder als we hem spreken. “Ik werk al sinds mijn 17de in het transport van hamburgers voor HAVI. Eerst als stagiaire, later als chauffeur en op de planning. En al die tijd kriebelde er iets. Hoe mooi zou het zijn om dit werk te doen maar dan op je eigen truck? Als zelfstandig ondernemer.”

Vorig jaar februari hakte Casper de knoop door. “Als ik het niet probeer, houd ik waarschijnlijk altijd dat gevoel van ‘had ik het maar geprobeerd’,” geeft hij uitleg. En nu kan het ook nog makkelijk. Mijn vriendin en ik hebben drie jaar geleden een huis gekocht en we hebben nu nog geen kinderen. Dus ben ik vorig jaar mei begonnen. Heel voorzichtig. Want het moet financieel allemaal wel passen. En ik wist écht niet hoe het zou gaan. Dus heb ik eerst een truck gehuurd.”

Casper heeft twee grote opdrachtgevers. Voor de ene rijdt hij veel brood en de andere is een grote fastfoodketen waarvan hij diverse filialen bevoorraadt. Hij kiest bewust voor transport in de levensmiddelensector. “Dit werk gaat altijd wel door en bovendien geniet ik hier echt van. Het is een combinatie van rijden, heel veel manoeuvreren op plaatsen waar je denkt ‘dat past niet’, sjouwen met rolcontainers en veel contact met de afnemers. Het is een mooie balans van én lekker sturen én toch zo’n 13.000 stappen per dag maken. Dat eerste jaar was echt super.”

Maar er ontbrak nog een ding: een eigen truck. En dan precies zoals Casper hem wilde hebben als ultiem visitekaartje van zijn bedrijf CNJ Transport uit Leusden. Na een korte oriëntatieronde, zat hij al spoedig met de Scaniadealer uit Nijkerk om tafel. “Die hebben mij uitstekend geadviseerd. En dus is het een 460R geworden. Met luchtvering rondom voor het comfort, de zuinige Super-aandrijflijn voor de economie en het gewone dak voor de old skool look die mij voorstond. Zij hebben ook de lease en de verzekering verzorgd. Een onderhoudscontract maakt het af: zo weet ik precies waar ik maandelijks aan toe ben en kan ik zorgeloos starten.”

“Ik ben altijd al een Scania liefhebber geweest. En nu er dan eentje komt met mijn naam op de deur, wil ik hem ook precies zo hebben als in mijn droom. Nou niet helemaal. Want dan had er naast mijn naam ook nog een V8 schildje op de deur gezeten. Maar je moet wel realistisch blijven: als beginnende nationaal rijdende ondernemer kun je met 460 pk uitstekend uit de voeten met een lading brood achterin. En het kan dan wel eigenrijder heten, maar je bent toch in eerste instantie ondernemer.”

De truck is verder precies opgebouwd zoals Casper hem graag wil hebben. Zo heeft het voertuig onder andere een oldskool lichtbak met twee Michelin poppen, luchthoorns, toplampjes, een onderlip, vlonder, latten onder de skirts, breedtepalen en dubbelbranders. Ook met het spuitwerk is er flink uitgepakt.

“Hij moest Toyota blauw worden. Met een zwarte band en witte accenten. De stalen velgen zijn in de kleur mee gespoten. En binnen heb ik het dashboard gedeeltelijk in RAL 9010 wit laten spuiten. Maar niet de knoppen hoor, dat gaat te ver. Er zit een luxe interieur in en ik heb de vloer laten customizen. Maar verder is de enige uitspatting die ik mij veroorloofd heb een crèmekleurig driespaaks retrostuurwiel. Ja ik weet het, die heeft geen airbag. Maar ik vind dat zó fijn sturen. Bovendien heb ik de auto met retarder en ACC gekozen. En heeft Scania van zich zelf een uitstekend AEB-systeem. Dus durf ik dat wel.”

Aangezien veel losadressen zich in stedelijke gebieden bevinden is de truck uitgerust met diverse camera’s voor beter zicht rondom.

De auto werd opgebouwd door Opbouwer in Scherpenzeel en gespoten door Van Winkoop. “Dus nu gaat het echt beginnen. Waar ik over vijf jaar wil staan? Eigenlijk weet ik het niet. De transportprijzen zijn goed en ik verwacht dat er werk genoeg zal blijven omdat er steeds minder handjes zijn. Dus ik denk dat het met mijn droom om zelf met een eigen truck de weg op te gaan wel goed komt. En misschien krijg ik morgen een geweldig aanbod en heb ik no time een twee auto staan. Maar veel meer moet het niet worden. Teveel personeel lijkt mij helemaal niets.”

“Op de langere termijn zie ik wel wat meer beren op de weg. Vooral met dat elektrisch rijden. Dan wordt de aanschaf van een truck een stuk duurder. Dus misschien moet ik alvast gaan sparen. Aan de andere kant, wellicht heb ik het over een jaar of vijf-zes ook wel weer gezien en besluit ik wat anders te gaan doen. Dan heb ik het eigenrijderschap toch mooi meegemaakt. Maar soms heb ik wel eens het gevoel dat ik net te laat geboren ben. Toen was het volgens mij toch nóg meer vrijheid blijheid.

Werkloosheid in eurozone daalt licht

LUXEMBURG – De werkloosheid in de eurozone is in april iets gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Volgens het Europese statistiekbureau Eurostat kwam de werkloosheid vorige maand uit op 6,4 procent, tegen 6,5 procent een jaar eerder. Vergeleken met maart dit jaar nam de werkloosheid ook licht af.

Volgens Eurostat waren er in april in de eurolanden bijna 11 miljoen mensen werkloos. Voor de EU ging het om meer dan 13,1 miljoen mensen zonder betaald werk. De jeugdwerkloosheid in het eurogebied bedroeg 14,1 procent, tegen 14,3 procent een maand eerder. In de EU zat 14,4 procent van de jongeren onder 25 jaar zonder werk. In maart was dat 14,7 procent.

In Spanje en Griekenland was de werkloosheid wederom het hoogst met respectievelijk 11,7 en 10,8 procent. In Spanje heeft meer dan een kwart van de jeugd geen betaald werk, waarmee het land ook koploper is op dat gebied. De laagste werkloosheid werd gemeten in Tsjechië (2,7 procent).

Stijging in Nederland

Voor Nederland meldde Eurostat een werkloosheid van 3,7 procent. Dat was iets meer dan de 3,6 procent in maart. De jeugdwerkloosheid bleef in Nederland stabiel op 8,7 procent vergeleken met maart.

Volgens ING-econoom Bert Colijn is de werkloosheid in het eurogebied in april opnieuw teruggekeerd naar het laagste niveau sinds de oprichting van de eurozone in 1999. De economie lijkt zich daarmee verder te herstellen in het tweede kwartaal. De sterke arbeidsmarkt draagt volgens Colijn ​​bij aan het economisch herstel omdat de loongroei hoog blijft. De koopkracht heeft zich daardoor kunnen herstellen, na de periode van hoge inflatie.

Verwachting

De ING-econoom denkt echter niet dat de economische opleving vanaf nu zal resulteren in een verdere daling van de werkloosheid. De verwachtingen voor de werkgelegenheid in zowel de dienstensector als de industrie zijn volgens hem afgenomen, ondanks de betere economische vooruitzichten.

Vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen na ernstig eenzijdig ongeval op A15 [+foto]

ANDELST – Op de A1 Nijmegen richting Rotterdam heeft donderdag aan het eind van de donderdagochtend een ernstig eenzijdig ongeval met een vrachtwagen plaatsgevonden. De vrachtwagenchauffeur is hierbij om het leven gekomen.

De vrachtwagen kwam vlak voor de afslag Andelst in de berm terecht ook botste hij op de middengeleiderail.

Voor hulpverlening werd groot opgeschaald.

De chauffeur is per ambulance naar een ziekenhuis vervoerd. Ambulance personeel heeft assistentie van een mobiel medisch team gehad. De chauffeur is later in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen, laat de politie weten.

Vanuit Nijmegen is de afslag Andelst afgesloten ook op de hoofdrijbaan is er ter hoogte van het ongeval ook een rijstrook dicht.

De verkeersongevallen dienst van de politie doet onderzoek naar het ongeval.

Naar verwachting is de weg nog tot na de avondspits afgesloten.

Gewonde bij steekpartij op school in Venlo, verdachte aangehouden

VENLO – De politie doet onderzoek naar een steekpartij bij een school in Venlo, donderdagochtend. Een verdachte is aangehouden.

Het slachtoffer is voor behandeling overgebracht naar een ziekenhuis, meldt de politie op X. Beiden zijn leerlingen van de school.

Eerder meldde de politie dat de steekpartij in de school was, maar die vond plaats bij een sporthal naast de school, buiten het schoolterrein. Onderzocht wordt wat de achtergrond van de steekpartij is.

Politie ontmantelt internationaal ransomware-netwerk

DEN HAAG – Bij een grote internationale operatie zijn meerdere botnets ontmanteld die een grote rol speelden in wereldwijde cybercriminaliteit. De afgelopen dagen zijn vier mensen aangehouden: drie in Oekraïne en een in Armenië. Over hun identiteit is niets bekendgemaakt.

Wereldwijd zijn zestien huiszoekingen gedaan. Elf daarvan waren in Oekraïne en drie in Portugal. Zowel in Nederland als in Armenië was ook een doorzoeking. De operatie werd aangestuurd vanuit het hoofdkantoor van politiedienst Europol in Den Haag.

De politie zegt dat ‘Operation Endgame’ de grootste operatie ooit is in het bestrijden van botnets, die wereldwijd betrokken zijn bij ransomware. Door het neerhalen van de botnets is er volgens de politie sprake van een “verstoring van de infrastructuur van vele cybercriminelen tegelijkertijd”.

Droppers

Een botnet is een netwerk van met malware geïnfecteerde computers. Een computer wordt besmet met malware via een phishingaanval per e-mail, vaak zonder dat de eigenaar zich daarvan bewust is. Via botnets kunnen cybercriminelen via die besmette computers ransomware-aanvallen uitvoeren of ander misdrijven plegen, zoals financiële fraude.

De actie van de afgelopen dagen was gericht tegen zogeheten droppers. Dat zijn de programma’s waarmee criminelen binnendringen in een systeem zodat ze daar schadelijke software kunnen plaatsen. Ze vormen de openingsfase van een aanval.

Verschillende landen

Wereldwijd zijn meer dan honderd servers in verschillende datacentra offline gehaald, waaronder 33 in Nederland. De andere servers waren in Duitsland, de Verenigde Staten, Canada, Groot-Brittannië, Zwitserland, Oekraïne, Roemenië, Bulgarije en Litouwen. Een van de hoofdverdachten heeft volgens de politie 69 miljoen euro aan cryptovaluta verdiend met zijn criminele activiteiten. Hier wordt beslag op gelegd, zodra dat kan.

De financiële schade die deze botnets hebben aangericht loopt volgens de politie in de honderden miljoenen euro’s. Miljoenen mensen werden er slachtoffer van.

Nieuwe acties

Operation Endgame is nog niet afgelopen, waarschuwt de politie. Er komen nieuwe acties. Criminelen en getuigen krijgen de mogelijkheid om contact op te nemen met de politie.

Duitsland heeft acht Russen achter het netwerk op de Europese lijst van gezochte personen gezet.

Grote brand in loods met elektrische scooters in Wezep [+foto]

WEZEP – Een uitslaande brand heeft een loods in de Gelderse plaats Wezep verwoest, meldt de veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland.

In de loods stonden zeker dertig elektrische scooters. Twee naastgelegen panden heeft de brandweer kunnen behouden. Wel is er schade aan enkele auto’s die op het terrein stonden.

De brand is inmiddels onder controle. Omwonenden werden via een NL-Alert opgeroepen de ramen en deuren te sluiten, omdat er veel rook vrijkwam. Inmiddels geldt die waarschuwing niet meer. Volgens de veiligheidsregio komt er zo goed als geen rook meer vrij, en zijn de meeste brandweereenheden teruggekeerd naar de kazerne.

Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. Niemand raakte gewond.

ILT blij met Belgische gelijkstelling brandstofkwaliteitseisen voor export

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is blij dat België een wetsvoorstel heeft aangenomen om de brandstofkwaliteitseisen voor export gelijk te stellen aan die van Nederland. Dit is een belangrijke stap om de kwaliteit te verbeteren van brandstoffen die naar landen buiten de Europese Unie worden geëxporteerd, met name naar Afrika.

De ILT heeft in Nederland in 2022 al maatregelen genomen om de kwaliteit van autobrandstoffen te verbeteren en heeft soortgelijke stappen in andere landen sterk gepromoot. Een internationaal gelijk speelveld is essentieel om de luchtkwaliteit wereldwijd te verbeteren. Nederland en België zijn belangrijke landen bij de export van brandstoffen naar Afrika; meer dan de helft van de geïmporteerde benzine in West-Afrika komt vanuit de regio Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen.

Het gezamenlijk optrekken met België is tot stand gekomen vanuit de Benelux-werkgroep brandstoffen onder de vlag van de Benelux Unie. De volgende stap is het afstemmen tussen de twee landen van de inspectie en handhaving van de regels. De ILT kan bedrijven die hun zorgplicht onvoldoende invullen in Nederland bijvoorbeeld een last onder dwangsom opleggen.

Nederland hield in maart van dit jaar, tijdens de milieutop van de Verenigde Naties, een pleidooi voor betere kwaliteit van brandstoffen in de mondiale handel en riep op tot samenwerking en harmonisatie van standaarden tussen exporterende en importerende landen. Tijdens een side-event vertoonde Nederland een video waarin te zien is hoe de ILT olieproducenten en -handelaren, aan de hand van nationale regelgeving, houdt aan het exporteren van schonere brandstoffen. Het streven is om de impact van brandstoffen op het milieu en op de gezondheid van de bevolking te minimaliseren en de luchtkwaliteit wereldwijd te verbeteren.

Dominicaanse Republiek levert verdachte van cocaïnehandel uit

SCHIPHOL – De Dominicaanse Republiek heeft een 48-jarige Nederlander die verdacht wordt van grootschalige cocaïnehandel uitgeleverd aan Nederland.

De verdachte werd daar vorig jaar op verzoek van het Openbaar Ministerie (OM) gearresteerd. Donderdagochtend 30 mei landde het vliegtuig, begeleid door de Koninklijke Marechaussee (KMar), in Nederland, meldt het Openbaar Ministerie.

Het Dominicaanse Hooggerechtshof heeft de uitlevering deze maand geaccordeerd in een procedure die meer dan een jaar heeft geduurd. Op 15 april 2023 werd de verdachte gearresteerd in de Dominicaanse hoofdstad Santo Domingo.

De eenheid Landelijke Opsporing en Interventies (LO) van de Nederlandse politie was de verdachte op het spoor gekomen via versleutelde communicatie in de berichtendiensten Ennetcom en SkyECC. Het OM verdenkt hem van (het voorbereiden van) meerdere internationale transporten van in totaal meer dan 2000 kilo cocaïne.

Nederland is de Dominicaanse opsporingsautoriteiten erkentelijk voor de succesvolle inspanningen die geleid hebben tot de arrestatie en uitlevering van de verdachte. Na aankomst in Nederland is de man aangehouden en in verzekering gesteld. Hij wordt op vrijdag 31 mei voorgeleid aan de rechter-commissaris.

Moeder meisje Vlaardingen: nu liever geen stille tocht

afzetting politie

VLAARDINGEN – De biologische moeder en familieleden van het 10-jarige pleegmeisje uit Vlaardingen dat zwaargewond in het ziekenhuis ligt, vragen mensen die meeleven om voor nu geen stille tocht te organiseren. Dat staat in een verklaring van de organisatie Namens de Familie. Vrijdag staat in Vlaardingen een stille tocht op het programma.

“Hoewel ze zien dat het initiatief uit een warm hart komt, voelt de biologische familie zich er niet comfortabel bij. Het meisje leeft nog en de hoop op beterschap is nu te sterk voor een stille tocht. De biologische moeder zal dan ook niet aanwezig zijn of zich op een andere manier aan het initiatief verbinden”, staat in de verklaring.

In de verklaring staat ook dat de moeder “tussen hoop en vrees” leeft. “Voor de biologische moeder en haar directe familie is de onzekerheid heel groot.” Voor medische updates is de biologische familie afhankelijk van zorgorganisatie William Schrikker. “Een confronterende en pijnlijke situatie voor de biologische moeder en haar directe familie. De biologische moeder kan haar dochter niet op eigen initiatief bezoeken. Ze is de afgelopen week wel een aantal keer bij haar geweest. Dat waren korte bezoeken van ongeveer 5 minuten.”

De familieleden doen in de verklaring ook een beroep op “de media en alle andere geïnteresseerden” om hen zoveel mogelijk rust te gunnen en om geen “onnodige details, namen en/of fotomateriaal” te delen. “Het is allemaal al heftig genoeg.”

De pleegouders van het meisje, een man en een vrouw van 37 jaar, werden maandagochtend opgepakt omdat ze verdacht worden van poging tot doodslag en zware mishandeling van hun pleegdochter. Donderdag in de loop van de dag moeten ze voor de rechter verschijnen.

Ovvio BV uit Roosendaal failliet verklaard

ROOSENDAAL – Op 28 mei 2024 is voor de rechtbank van Rotterdam Ovvio BV uit Roosendaal failliet verklaard.

Ovvio is een zeecontainer transporteur gevestigd in het Noord-Brabantse Roosendaal. Van oorsprong bestaat het bedrijf al sinds 2013 en is sinds 2014 in handen van M. Kutuman.

Wie het faillissement heeft aangevraagd en waarom is op dit moment niet bekend. Hoeveel werknemers het bedrijf had is niet bekend. Wel is te lezen op de website van het bedrijf dat het wagenpark uit elf trekkende eenheden bestaat.

Of het bedrijf een doorstart maakt zal de curator de komende tijd gaan onderzoeken.

Xi betuigt steun aan Palestijnen en belooft extra donatie UNRWA

Xi Jinping

BEIJING – De Chinese president Xi Jinping heeft in een toespraak voor het Chinees-Arabische Samenwerkingsforum in Beijing verschillende toezeggingen gedaan aan de Palestijnse zaak.

Zo beloofde hij een extra donatie van 3 miljoen dollar aan het VN-agentschap voor Palestijnse vluchtelingen UNRWA en Chinese steun bij de wederopbouw van Gaza.

Ook herhaalde Xi de Chinese steun voor de oprichting van een onafhankelijke Palestijnse staat en een volledig lidmaatschap van de Verenigde Naties. Hij voegde eraan toe dat de Israëlische oorlog tegen Gaza niet voor onbepaalde tijd kan voortduren en dat een tweestatenoplossing niet kan worden afgewend.

Eerder op donderdag sprak Xi de staatshoofden van Bahrein, Egypte, de VAE en Tunesië toe, evenals de ministers van Buitenlandse Zaken van andere landen van de Arabische Liga. China wil betrekkingen met Arabische staten opbouwen die als “model kunnen dienen voor het handhaven van de wereldvrede en stabiliteit,” zei hij onder meer.

Eerste walstroom voor zeeschepen arriveert in Antwerp Euroterminal

ANTWERPEN – Antwerp Euroterminal (AET) installeert de eerste walstroomaansluiting voor zeeschepen in België. Walstroom voorziet aangemeerde schepen in de haven op een milieuvriendelijke en stille manier van elektriciteit en speelt daarom een belangrijke rol in de vergroening van havens. De installatie zal in 2026 operationeel zijn en is de eerste in België voor zeeschepen, gebouwd volgens internationale ISO-normen.

Primeur voor België

Met walstroom kunnen aangemeerde schepen worden aangesloten op het lokale elektriciteitsnet via een ‘stopcontact’ op de kade. Dat vermindert de uitstoot van CO2, stikstofoxiden, zwaveloxiden en zwevende deeltjes en draagt bij aan een betere lokale luchtkwaliteit en minder omgevingslawaai. Aan de Antwerpse Euroterminal (AET) worden twee vaste walstroomaansluitingen geïnstalleerd voor car carriers en conroschepen. AET is de grootste multipurpose terminal van Europa en een van de 24 terminals van de Grimaldi Groep. Hoewel de Europese verplichting om containerschepen tegen 2030 van walstroom te voorzien niet geldt voor roro- en conroschepen, kiest AET er bewust voor om dit toch te doen. Dat maakt hen de eerste terminal in de Port of Antwerp-Bruges – en in België – die een “future proof” vaste walstroominstallatie voor zeeschepen levert, die verder gebouwd is dan de huidige EU-voorschriften en -richtlijnen.

HOPaS (High voltage Onshore Power As a Service), een technologie- en dienstenconsortium bestaande uit Techelec, Yuso en Whitewood, zal instaan voor de investering, installatie en exploitatie. Port of Antwerp-Bruges treedt op als facilitator voor de uitrol van walstroom in de terminal.

Groene walstroom

De installatie voorziet in twee walaansluitingen met een totale capaciteit van 5MW, voornamelijk voor de nieuwe roroschepen van Grimaldi. Met de opgedragen projecten is een investering gemoeid van 25 tot 30 miljoen euro, waarvoor het Vlaams Agentschap voor Innoveren & Ondernemen (VLAIO) een subsidie van 4 miljoen euro heeft toegekend. De installatie zal in 2026 operationeel zijn en is ontworpen voor toekomstige uitbreiding, zodat extra schepen kunnen worden aangesloten.

De 100% groene stroom wordt in eerste instantie geproduceerd door windturbines die worden geïnstalleerd en geëxploiteerd door Wind aan de Stroom. De behoefte aan extra capaciteit zal worden gecompenseerd door zonnepanelen en extra windmolens. De geproduceerde groene energie wordt opgeslagen in een groot accusysteem om het gebruik van de opgewekte elektriciteit te optimaliseren.

Een groenere haven

Voor Port of Antwerp-Bruges vormt walstroom een belangrijk onderdeel van de vergroening van de haven. Er zijn al tal van aansluitpunten voor walstroom beschikbaar voor lichters en sleepboten, en in Zeebrugge zal vanaf 2026 walstroom beschikbaar zijn voor cruiseschepen. Port of Antwerp-Bruges zet zich ook in om tegen 2028 walstroom te voorzien voor de grootste containerschepen.

Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges:  “Walstroom is een zeer efficiënte maatregel om de uitstoot te verminderen en is essentieel voor onze duurzame ambities als wereldhaven. Deze eerste walstroominstallatie voor diepzeeschepen wordt geïnstalleerd in de Antwerpse Euroterminal en zal vanaf 2026 operationeel zijn. Dit project, dat mogelijk werd gemaakt door de genereuze steun van een subsidie van het VLAIO, is een mooi voorbeeld van hoe we als dé economische motor van Vlaanderen samen met de industrie pionieren, innoveren en werken aan de haven van de toekomst. Het is ook een mooi voorbeeld van de rol van facilitator die we op ons nemen.’
Yves De Larivière, CEO van Antwerp Euroterminal: ‘We hebben al stekkers voor onze e-bikes, auto’s en binnenkort ook vrachtwagens. Onze schepen aansluiten is de volgende grote stap. Deze oplossing opent een deur naar een nieuwe dimensie in de milieuvriendelijke focus van AET en Grimaldi.”

Andrea D’Ambra, Grimaldi Groep: “De Grimaldi Groep wordt algemeen erkend als een pionier in het koolstofvrij maken van de maritieme sector. We zijn dan ook zeer gefocust op het verminderen van de impact van de uitstoot van onze vloot, zowel tijdens het varen als in de haven. Het is geen geheim dat het project “Zero Emission in Port”, dat in 2018 van start is gegaan, heeft geleid tot de installatie van grote batterijpakketten aan boord van sommige van onze schepen met als doel nul emissies, nul rook en nul lawaai te realiseren terwijl ze aan de kaai liggen, zelfs als er nog geen walverbinding beschikbaar is. Naast de 16 schepen in bedrijf en de twaalf in aanbouw, die allemaal zijn uitgerust met batterijpakketten, hebben we nu al negen schepen die geschikt zijn voor walstroom. Verder zullen 38 schepen (inclusief nieuwbouw) worden uitgerust met AMP (Alternative Marine Power) en klaar zijn voor aansluiting tegen 2026. We zijn dan ook enthousiast over dit nieuwe project dat van start gaat in AET, onze grootste terminal. Onze schepen kunnen groene energie gebruiken tijdens hun verblijf in de haven en onze groep kan vooruitgang blijven boeken in het koolstofvrij maken van haar activiteiten.”

Nicolas Broos, partner in het HOPaS-consortium: “Groen is niet alleen de kleur van hoop, maar wordt ook geassocieerd met natuur, groei en vernieuwing.”

WSJ: Blinken hint op goedkeuring gebruik VS-wapens in Rusland

Blinken

CHISINAU – De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken heeft woensdag laten weten dat de Verenigde Staten overwegen Oekraïne toe te staan ​​Russisch grondgebied aan te vallen met door de VS geleverde wapens. Dat meldt de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal (WSJ).

Blinken, die op bezoek is in Moldavië, zei dat dit idee levensvatbaar is geworden door de situatie op het slagveld in Oekraïne. Daar is Rusland al maanden aan de winnende hand.

Het was de eerste keer dat een topfunctionaris van de Amerikaanse regering publiekelijk heeft aangegeven dat de VS een dergelijke beleidswijziging overwegen. Tot op heden hebben de VS steeds gezegd dat Oekraïne geen doelen op Russisch grondgebied mag aanvallen met ATACMS-raketten of andere Amerikaanse wapens, aldus de WSJ.

Sommige Europese NAVO-bondgenoten, onder wie Frankrijk, dringen erop aan dat de aan Oekraïne opgelegde beperkingen worden opgeheven.

LAATSTE NIEUWS

Nieuwe DAF XF 8×2 voor LiftCase

Carrosseriewerk Van de Weijer heeft voor Liftcase een DAF XF FAX voorzien van een opbouw met een 85 ton/meter Hiab X-Hipro 858 autolaadkraan. Het...