BURTENBACH – Kögel Trailer GmbH in Burtenbach werd in 1934 opgericht door Franz Xaver Kögel in Neu-Ulm en bestaat nu bijna een eeuw. Een bedrijf dat begon met de productie van vloeren, boordwanden en onderstellen voor vrachtwagenplatforms, ontwikkelde zich tot een van Europa’s meest toonaangevende leveranciers van traileroplossingen met 1.200 werknemers in elf landen. De geschiedenis van het bedrijf wordt gekenmerkt door zijn innovatieve kracht en de voortdurende verdere ontwikkeling van zijn producten.
Al bijna 90 jaar zet Kögel mijlpalen in de ontwikkeling en productie van moderne traileroplossingen. Daartoe behoren innovaties die inmiddels tot de marktstandaard zijn uitgegroeid, zoals de eerste koeloplegger in volledig kunststof constructie, de gepatenteerde middenas-kipperaanhangwagen, de eerste kathodische dompellak voor optimale corrosiebescherming en nog veel meer.
Deze innovatieve geest en scherpe passie voor techniek hebben geleid tot de gestage groei van het bedrijf en zullen dit in de toekomst blijven doen.
De afgelopen negen decennia van Kögel Trailer GmbH werden gekenmerkt door de volgende hoogtepunten:
- 1934 – Leerling Franz Xaver Kögel neemt de wagenmakerij van zijn voormalige werkgever in Ulm over. Hij maakt er een carrosseriebouwbedrijf van en begint al in 1937 met uitbreiden.
- 1945 – Kögel ontwikkelt en bouwt vrachtwagenchauffeurscabines, inclusief de gehele interieurinrichting. In 1953 werd door Kögel patent aangevraagd voor ‘Was-, spoel- of soortgelijke voorzieningen in voertuigen’.
- 1958 – Kögel introduceert de grootste langmateriaaloplegger die tot dan toe in de Bondsrepubliek Duitsland is gebouwd. De oplegger had een laadoppervlak van 36 meter en werd geproduceerd voor een klant in de staalhandel, Klöckner Stahlhandel in München. Het woog 80 ton en kon ladingen van ongeveer 50 ton vervoeren.
- 1961 – Kögel bouwt de eerste koeloplegger van Europa in een volledig kunststof constructie. De uitbreiding van de opbouwbreedte voor koeltrailers naar 2,6 meter was voor expeditiebedrijven van groot economisch belang.
- 1976 – Kögel introduceert de eerste koeloplegger van Europa in een zelfdragende constructie. De trailer is zelfdragend en frameloos, een revolutionaire ontwikkeling in de trailerbouw voor de jaren zeventig.
- 1982 – Kögel introduceert de lichtste in serie geproduceerde oplegger ter wereld. Hij heeft een leeggewicht van 6.350 kilogram en een ‘eerlijk’ laadvermogen van 25 ton, zoals geadverteerd.
- 1996 – Kögel is de eerste fabrikant in Europa die standaard aanhangers met luchtvering levert.
- 2005 – De Kögel Big-MAXX breidt de MAXX-merkfamilie uit. De trailer heeft een totale lengte van 17,8 meter en biedt dus een extra lengte van 1,3 meter. De 37 palletplaatsen zorgen voor 10 procent meer laadvolume. Onder de naam Kögel EuroTrailer heeft de trailer zich ontwikkeld tot de industriestandaard.
- 2016 – Kögel lanceert op de IAA 2016 de nieuw ontwikkelde Kögel Light Plus. De trailer beschikt over een frame met geoptimaliseerd laadvermogen en gewicht en een leeggewicht van slechts 4.775 kilogram. Hij blijft onderdeel van het Kögel-portfolio en heeft al duizenden verkopen gerealiseerd.
Klimaatverandering en de daarmee samenhangende noodzaak om de CO²-uitstoot in het goederenvervoer te verminderen, stellen ook uitdagingen voor Kögel en zijn producten. Het bedrijf implementeert zijn doelstelling om in 2030 CO²-neutraal te zijn (Scope 2) vandaag al stap voor stap. Daarom investeert Kögel niet alleen in zonne-energie-installaties op de locatie in Burtenbach, maar ook in een efficiënte afvalwaterzuivering en een vermindering van het afval- en energieverbruik. Hiermee laat het Beiers-Zwabische bedrijf zien dat het bereid is een toekomst in de regio na te streven.
Door de specialisatie en productie van lichtgewicht trailers levert Kögel een substantiële bijdrage aan een milieuvriendelijker goederenvervoer. Zo stoot de Kögel Light Plus tot 8 procent minder CO² uit en verbruikt hij tot 0,6 liter diesel minder per 1.000 kilogram gewicht, vergeleken met conventionele aanhangwagens. Dit gebied is een van de bijzondere sterke punten van het bedrijf en biedt zowel economische als duurzame voordelen voor klanten.
Christian Renners, CEO van Kögel Trailer GmbH, legt trots uit: “Wij blijven ook in de toekomst trouw aan ons motto ‘Economy meets Ecology’. Nieuwe productoplossingen van Kögel die goed zijn voor het klimaat en voor de economische situatie van onze klanten zullen het Kögel-portfolio blijven kenmerken.”