DUBAI – Bijna 5 miljard mensen zullen dit jaar met het vliegtuig reizen en dat is meer dan ooit. Dat voorspelt de internationale brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen IATA. Daarmee lijkt de luchtvaartsector definitief hersteld van de coronapandemie, die de industrie een paar jaar geleden nog lamlegde. “De behoefte om te vliegen is nog nooit zo sterk geweest”, merkt IATA-directeur Willie Walsh.
Het vorige record dateert van 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis, toen meer dan 4,5 miljard mensen het vliegtuig namen. Op basis van voorlopige cijfers van IATA werd dat aantal vorig jaar bijna overtroffen.
Voor luchtvaartmaatschappijen is de grote vraag belangrijk, want zo kunnen zij volgens Walsh hun winstgevendheid vergroten. “Winstgevendheid maakt investeringen mogelijk in producten die voldoen aan de behoeften van onze klanten en in de duurzaamheidsoplossingen die we nodig hebben om tegen 2050 op netto nul koolstofuitstoot uit te komen.”
En die winst zal voor dit jaar flink hoger uitvallen dan IATA eerder verwachtte. Zo ging de brancheorganisatie in december nog uit van bijna 26 miljard dollar nettowinst, nu verwacht IATA een positief resultaat van ruim 30 miljard dollar. Dat zou een verbetering zijn ten opzichte van 2023, toen onder de streep ruim 27 miljard dollar overbleef. De winsten staan in schril contrast met het verlies van 140 miljard dollar dat de luchtvaartsector leed in coronajaar 2020.
“De luchtvaartsector is op weg naar duurzame winsten, maar er is nog een groot gat te overbruggen”, stelt Walsh daar tegenover. “Het verdienen van slechts 6,14 dollar per passagier geeft aan hoe mager onze winsten zijn, nauwelijks genoeg voor een kopje koffie in veel delen van de wereld.” Om de marges te verbeteren, is het volgens de directeur “van cruciaal belang” om de problemen in de toeleveringsketen te verbeteren. Door een tekort aan vliegtuigonderdelen, hebben veel luchtvaartmaatschappijen namelijk moeite om de capaciteit op orde te houden en aan de vraag te voldoen.
In de regio Azië-Pacific verwacht IATA dat de winst meer dan verdrievoudigd ten opzichte van vorig jaar. Dat komt volgens de brancheclub door een herstel in het aantal binnenlandse vluchten in China, Japan en Australië. Noord-Amerika blijft de meest winstgevende sector, gevolgd door Europa. Wel houdt IATA op ons continent rekening met de toeleveringsproblemen, hoge rentetarieven en stakingsrisico, wat invloed kan hebben op de winstgevendheid.